DECIZIE Nr. 87 din 1 iunie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Decretului-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea
personalului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 26 iulie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Decretului-lege nr. 68 din 8 februarie 1990 pentru inlaturarea
unor inechitati in salarizarea personalului, exceptie ridicata de Petru Costea
in Dosarul nr. 3.501/1998 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, Petru Costea si Directia generala de
munca si protectie sociala Arad, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita admiterea exceptiei invocate, deoarece considera ca dispozitiile art.
2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 incalca prevederile art. 16 alin. (1)
din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 iulie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 3.501/1998,
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Decretului-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea
personalului. Exceptia a fost ridicata de Petru Costea intr-o cauza in care
solicita ca Directia generala de munca si protectie sociala Arad - Oficiul de
pensii sa-i recunoasca dreptul la incadrarea in grupa a II-a de munca, precum
si acordarea sporului aferent, pentru perioada 15 iulie 1971 - 4 noiembrie
1998, cand a lucrat la Societatea Comerciala "Constar" - S.A. din
Arad.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile legale criticate, fiind
aplicabile numai persoanelor in activitate la data intrarii lor in vigoare, iar
nu si persoanelor pensionate, incalca prevederile constitutionale ale art. 16
alin. (1) care consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece "Decretul-lege nr. 68/1990, prin care au fost
inlaturate inechitatile in salarizarea personalului, in acordarea sporurilor si
in incadrarea in grupe de munca, corespunde art. 15 alin. (2) din Constitutie,
ce consacra principiul neretroactivitatii legii, nefiind posibila acordarea
acestor drepturi pentru perioada invocata" de autorul exceptiei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere comunicat de Guvern se apreciaza ca art. 2 din
Decretul-lege nr. 68/1990 nu contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie,
"intrucat cele doua categorii de persoane - persoanele ce au calitatea de
salariati si cele care au calitatea de pensionari - ... se afla in situatii
complet diferite sub aspect juridic, ceea ce exclude egalitatea de tratament
prin aplicarea acelorasi reglementari".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Din examinarea motivarii exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca
aceasta vizeaza doar dispozitiile art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990,
astfel ca, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea fiind legal sesizata, urmeaza sa se pronunte
asupra constitutionalitatii acestora, care, desi preconstitutionale, produc
efecte dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991.
Textul de lege criticat prevede ca "Personalul de la locurile de munca
si activitatile care, potrivit reglementarilor existente pana in anul 1969 si
dupa aceea, erau prevazute sa fie incadrate in grupele I si II de munca
beneficiaza de acest drept pe intreaga perioada cat au lucrat la locurile de
munca si activitatile respective".
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale, deoarece se aplica
numai persoanelor aflate in activitate la data intrarii lor in vigoare, iar nu
si persoanelor pensionate, incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit
caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatii publice, fara
privilegii si fara discriminari".
Dispozitiile art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990, referindu-se la
"personalul de la locurile de munca si activitatile" pentru perioade
anterioare datei intrarii lor in vigoare, recunosc doar beneficiul unor
drepturi cuvenite si castigate anterior, ale caror efecte sau valorificare,
insa, se face ulterior. Sub acest aspect, apare discriminatorie recunoasterea
beneficiului drepturilor respective doar in favoarea persoanelor care sunt inca
in activitate la locuri de munca sau in activitati caracterizate prin conditii
deosebite, nu si in favoarea celor care anterior au lucrat in aceleasi
conditii, dar inainte de intrarea in vigoare a Decretului-lege nr. 68/1990, au
incetat raporturile lor de munca, prin pensionare sau din alte motive, ori s-au
incadrat la locuri de munca care nu mai au acelasi caracter. Acest tratament
juridic diferentiat incalca principiul egalitatii inscris in art. 16 alin. (1)
din Constitutie. Persoanele in privinta carora se examineaza aplicabilitatea
dispozitiilor art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 se gasesc in
situatii diferite doar sub aspectul statutului lor social - de persoane
incadrate la locuri de munca sau in activitati avand conditii deosebite, de
persoane incadrate la alte locuri de munca sau in alte activitati, ori de
persoane care nu s-au mai incadrat in munca din diverse motive - si toate
acestea vazute la o data exacta, aceea a intrarii in vigoare a actului normativ
respectiv. Or, in masura in care textul de lege criticat reglementeaza
beneficiul si posibilitatea valorificarii unor drepturi cuvenite si castigate
in perioade cand toate aceste categorii de persoane au lucrat in aceleasi
conditii, este evident ca, sub acest aspect, ele se afla intr-o situatie
identica, ceea ce impune si tratament juridic identic.
Potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, "Legile si toate
celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin
prezentei Constitutii". Examinand dispozitiile art. 2 alin. 1 si,
implicit, integral Decretul-lege nr. 68/1990, Curtea constata ca acestea nu
sunt abrogate prin efectul prevederilor constitutionale citate. Acestea nu sunt
neconstitutionale pentru ca au recunoscut beneficiul acestor drepturi, ci
pentru faptul ca il recunosc doar in favoarea unor categorii de cetateni, nu si
in favoarea altora care, realmente, se afla in aceeasi situatie. In cazul in
care s-ar considera ca dispozitiile Decretului-lege nr. 68/1990 sunt abrogate
prin efectul art. 150 alin. (1) din Constitutie ar fi private si acele
categorii de cetateni pentru care textul de lege criticat a recunoscut
beneficiul drepturilor castigate prin activitatea desfasurata in conditii
deosebite.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Petru Costea in
Dosarul nr. 3.501/1998 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios
administrativ si constata ca dispozitiile art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr.
68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului sunt
neconstitutionale in masura in care se aplica numai persoanelor de la locurile
de munca si activitatile care, potrivit reglementarilor existente pana in anul
1969 si dupa aceea, erau prevazute sa fie incadrate in grupele I si II de
munca, nu si celor care au fost incadrate in asemenea locuri de munca sau
activitati anterior datei intrarii in vigoare a actului normativ respectiv.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iunie 1999.
p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Doina Suliman