DECIZIE Nr. 91*) din 10 octombrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 23 noiembrie 1995
*) Definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei
Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale
amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1
iunie 1994, ridicata din oficiu de Judecatoria Brasov in Dosarul nr. 973/1995
al acestei instante.
Dezbaterile asupra exceptiei au avut loc la data de 13 septembrie 1995,
fiind consemnate in incheierea din sedinta respectiva, iar Curtea
Constitutionala a amanat pronuntarea la 20 septembrie, 3 octombrie si apoi la
10 octombrie 1995, cand a adoptat prezenta decizie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin sesizarea Politiei Predeal s-a solicitat Judecatoriei Brasov
transformarea in inchisoare contraventionala a amenzii de 50.000 lei aplicata
Lucianei Uliu, prin Procesul-verbal seria A nr. 1.133.981 din 5 octombrie 1994
al Politiei Predeal, pentru savarsirea contraventiei prevazute de art. 2 lit.
s) din Legea nr. 61/1991.
Cauza formeaza obiectul Dosarului nr. 973/1995 al Judecatoriei Brasov, iar
la termenul de 18 aprilie 1995 instanta, din oficiu, a invocat exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 55/1994 privind modificarea
cuantumului amenzilor, "avand in vedere omisiunea de a majora si cuantumul
sumei de 300 lei ce se aplica la transformarea amenzii in inchisoare".
Prin incheierea din aceeasi data, judecatoria a dispus suspendarea cauzei si a
sesizat Curtea Constitutionala pentru solutionarea exceptiei.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat punctele
de vedere ale Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului asupra exceptiei
invocate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca, prin art. 1 lit. i) din
Legea nr. 72/1994, acesta a fost imputernicit sa actualizeze limitele unor
amenzi contraventionale stabilite prin acte normative in vigoare la 1 iunie
1994. Intrucat limitele nu au fost fixate prin legea de abilitare, Guvernul a
stabilit, prin art. 1 din Ordonanta nr. 55 din 19 august 1994, ca nivelul lor
se majoreaza de 50 de ori, fara a depasi 10 milioane lei pentru persoanele
fizice si 20 milioane lei pentru persoanele juridice. Cu privire la legile care
prevad sanctiuni alternative, prin ordonanta s-au stabilit alte limite decat
cele prevazute in art. 1, fara sa se incalce "vreo dispozitie sau vreun
principiu din Constitutie". In concluzie, Guvernul considera ca exceptia
este neintemeiata.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul - raportor si avand in vedere prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 55/1994 si ale Legii nr. 129/1994, raportate la Constitutie,
precum si la dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 si 3
din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate invocata.
Prin incheierea de sesizare a Judecatoriei Brasov se considera
neconstitutionala intreaga Ordonanta a Guvernului nr. 55/1994.
Conform art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate poate sa priveasca insa numai o prevedere dintr-o lege
sau dintr-o ordonanta de care depinde judecarea cauzei. De aceea exceptia de
fata urmeaza a fi analizata exclusiv referitor la sanctionarea contraventiei
prevazute de art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991 ce face obiectul litigiului,
celelalte prevederi din aceasta lege fiind irelevante in solutionarea cauzei de
catre instanta de judecata.
Prin Legea nr. 72/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
la art. 1 lit. i) s-a prevazut competenta acestuia de a actualiza limitele unor
amenzi contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1
iunie 1994.
Ca urmare a acestei abilitari legislative, Guvernul a emis Ordonanta nr.
55/1994, aprobata ulterior prin Legea nr. 129/1994.
Prin art. II pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, prevederile art.
3 alin. 1 lit. b), raportate la art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991, au fost
modificate in sensul majorarii limitelor amenzii de la 5.000 - 15.000 lei la
50.000 - 150.000 lei.
Potrivit art. 16 alin. 6 din Legea nr. 61/1991, in cazul neachitarii
amenzii aplicate, aceasta urmeaza a fi transformata in inchisoare contraventionala,
socotindu-se o zi inchisoare pentru 300 lei, fara a putea depasi 6 luni
inchisoare.
Intrucat criteriul de transformare a amenzii neachitate in inchisoare nu a
fost actualizat in functie de noile limite ale amenzilor stabilite prin Ordonanta
Guvernului nr. 55/1994, durata inchisorii pentru neachitarea acestor amenzi a
fost majorata. Aceasta majorare nu este expresa, dar nu mai putin evidenta si
imperativa cat timp amenda a fost actualizata, iar criteriul de transformare a
ramas acelasi. In consecinta, sub aspect legislativ, rezulta ca prin Ordonanta
Guvernului nr. 55/1994 s-a majorat nu numai cuantumul amenzii, dar s-a marit si
durata inchisorii pentru amenda neachitata. Legea de abilitare insa indreptatea
Guvernul sa majoreze numai cuantumul amenzii, nu sa mareasca si durata
inchisorii, care priveste un alt fapt decat contraventia savarsita, si anume
neplata amenzii aplicate.
Ca urmare, necorelarea noului nivel al amenzii cu criteriul de transformare
a amenzii neachitate in inchisoare contraventionala, care a ramas nemodificat,
reprezinta nu o omisiune in reglementare ci, dimpotriva, exprima vointa
neindoielnica a legiuitorului de a mari durata inchisorii cat timp aceasta
consecinta este inevitabila.
Depasirea abilitarii constituie o incalcare a prevederilor art. 114 alin.
(1) din Constitutie care limiteaza strict delegarea legislativa la obiectul
acesteia, astfel cum este definit in legea de abilitare.
In consecinta, este neconstitutionala stabilirea duratei inchisorii
contraventionale prin transformarea amenzii aplicate potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 55/1994 si neachitata de catre contravenient. Aprobarea
ordonantei prin Legea nr. 129/1994 nu inlatura caracterul neconstitutional al
prevederilor art. 3 alin. 1 lit. b), raportate la art. 2 lit. s) din Legea nr.
61/1991, astfel cum au fost modificate prin ordonanta respectiva, intrucat
Parlamentul nu este indreptatit sa confirme o norma neconstitutionala care-si
pastreaza acest caracter cat timp legiuitorul n-a modificat-o.
Fata de considerentele aratate, in temeiul art. 114 alin. (1) si al art.
144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. in alin. (1) lit. A.c), art. 24
si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca prevederile art.
3 alin. 1 lit. b), raportate la art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991, astfel
cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, aprobata prin
Legea nr. 129/1994, sunt neconstitutionale in masura in care se aplica pentru
transformarea amenzii neachitate in inchisoare contraventionala, urmand ca
aceasta transformare sa se faca fara a se tine seama de coeficientul de
majorare a limitelor amenzii contraventionale conform Ordonantei Guvernului nr.
55/1994.
2. Face un apel catre Parlament si Guvern pentru corelarea criteriului de
transformare a amenzilor neachitate, prevazut la art. 16 alin. 6 din Legea nr.
61/1991, cu nivelurile actualizate ale amenzilor instituite prin Ordonanta Guvernului
nr. 55/1994.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 10 octombrie 1995.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent,
Constantin Burada