DECIZIE Nr. 91 din 21 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 116 alin.
(2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 390 din 7 iunie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 pentru completarea
art. 116 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, exceptie ridicata de Adrian Man in Dosarul nr. 5.685/2001 al Curtii de
Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, ca devenita inadmisibila, intrucat prin Legea
nr. 101/2002 ordonanta criticata a fost respinsa si, potrivit art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa
se pronunte asupra exceptiilor privind dispozitii legale in vigoare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
5.685/2001, Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2001 pentru
completarea art. 116 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi. Exceptia a fost ridicata de Adrian Man intr-o cauza de contencios
administrativ, avand ca obiect anularea Hotararii nr. 54 din 7 iunie 2001 a
Curtii de Conturi a Romaniei, in temeiul careia a fost emis ordinul de
eliberare a autorului exceptiei din functia de judecator financiar al
Colegiului Jurisdictional Cluj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, pe de o parte,
ca Legea nr. 94/1992 este o lege organica si nu poate fi modificata printr-o
ordonanta de urgenta, iar pe de alta parte, ca nu exista o situatie
exceptionala, in sensul art. 114 alin. (4) din Constitutie, care sa justifice
modificarea acesteia. Se mai sustine ca prevederile ordonantei criticate
afecteaza inamovibilitatea judecatorilor, incalcandu-se astfel dispozitiile
art. 124 din Constitutie.
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
fondata, deoarece domeniul rezervat legilor organice nu poate fi reglementat
printr-o ordonanta de urgenta.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata in raport cu prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie,
deoarece nimic nu impiedica Guvernul sa emita ordonante de urgenta in domeniul
legilor organice atunci cand intervine un caz exceptional, iar in cauza acesta
a fost determinat de necesitatea aplicarii Legii bugetului de stat pe anul
2001.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata urmatoarele:
I. Prin Incheierea din 26 septembrie 2001 Curtea de Apel Cluj - Sectia
comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 78/2001 pentru completarea art. 116 din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi. Potrivit articolului
unic al ordonantei, "Articolul 116 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, se completeaza cu alineatele
(2) si (3) cu urmatorul cuprins:
<<(2) Mandatul de judecator sau, dupa caz, de procuror financiar
inceteaza si in caz de reorganizare ca urmare a reducerii, prin lege, a
numarului de posturi, precum si in cazul refuzului de a ocupa un alt post
corespunzator de judecator sau de procuror financiar in urma acestei reorganizari.
(3) Eliberarea din functie a judecatorilor si procurorilor financiari
pentru situatia prevazuta la alin. (2) se face de Presedintele Romaniei, la
propunerea Plenului Curtii de Conturi, adoptata cu votul majoritatii membrilor
prezenti.>>" Aceste texte de lege au fost modificate, ulterior
sesizarii Curtii Constitutionale, prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002. Prin Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, s-a statuat ca, "in
cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de neconstitutionalitate in fata
instantelor judecatoresti, prevederea legala supusa controlului a fost
modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii
prevederii legale, in noua redactare, numai daca solutia legislativa din legea
sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu cea dinaintea
modificarii". In cauza, potrivit noii reglementari, desi cuprinsul alin.
(2) si (3) ale art. 116 din Legea nr. 94/1992 este modificat, se mentine
solutia legislativa din redactarea textelor ce formeaza obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel ca prin prezenta decizie Curtea urmeaza sa se
pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor art. 116 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 94/1992, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002.
De altfel, cu privire la constitutionalitatea prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 78/2001, care a fost respinsa prin Legea nr. 101/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 13 martie
2002, Curtea Constitutionala nu este competenta sa se pronunte, intrucat
potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti referitoare la
neconstitutionalitatea unor dispozitii legale in vigoare.
II. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr.
77/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992, dispozitii al
caror continut este urmatorul: "(2) Mandatul de judecator sau, dupa caz,
de procuror financiar inceteaza si in caz de reorganizare, ca urmare a
reducerii, prin lege, a numarului de posturi, precum si in cazul refuzului de a
ocupa un alt post corespunzator de judecator sau de procuror financiar, ca
urmare a acestei reorganizari.
(3) Eliberarea din functie a judecatorilor si a procurorilor financiari
aflati in situatia prevazuta la alin. (2) se face de Presedintele Romaniei, la
propunerea plenului Curtii de Conturi, care hotaraste cu votul majoritatii
membrilor prezenti."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de
lege contravin art. 114 alin. (4) si art. 124 din Constitutie, care au
urmatorul cuprins:
- Art. 114 alin. (4): "In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta
ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre
aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca
in mod obligatoriu.";
- Art. 124: "(1) Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt
inamovibili, potrivit legii. Presedintele si ceilalti judecatori ai Curtii
Supreme de Justitie sunt numiti pe o perioada de 6 ani. Ei pot fi reinvestiti
in functie. Promovarea, transferarea si sanctionarea judecatorilor pot fi
dispuse numai de Consiliul Superior al Magistraturii, in conditiile legii.
(2) Functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior."
Examinand critica de neconstitutionalitate formulata, Curtea
Constitutionala constata ca, in legatura cu statutul legal al judecatorilor
Curtii de Conturi, prin raportare la prevederile art. 124 din Constitutie, prin
Decizia nr. 64 din 2 iunie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, aceasta a statuat in esenta urmatoarele:
activitatea jurisdictionala a Curtii de Conturi nu este prevazuta in Capitolul
VI "Autoritatea judecatoreasca" din Titlul III, ci la Titlul IV
"Economia si finantele publice"; magistratii Curtii de Conturi, care
exercita activitatea jurisdictionala a acesteia, nu sunt judecatori in sensul
constitutional al termenului; singura asemanare cu judecatorii ce compun
instantele judecatoresti este ca ei sunt independenti si inamovibili si ca li
se aplica incompatibilitatile prevazute de lege pentru judecatori; chiar din prevederile
art. 139 alin. (4) din Constitutie, care se refera exclusiv la membrii Curtii
de Conturi numiti de Parlament, rezulta ca statutul lor este similar, dar nu
identic, cu cel al judecatorilor autoritatii judecatoresti.
Cele statuate sub acest aspect prin Decizia Curtii Constitutionale nr.
64/1994 isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza deoarece nu au intervenit
elemente noi care sa justifice schimbarea acestei jurisprudente.
Fata de cele aratate rezulta ca judecatorilor si procurorilor financiari de
la colegiile jurisdictionale nu li se aplica art. 139 din Constitutie,
inamovibilitatea acestora fiind stipulata de dispozitiile art. 107 din Legea
nr. 94/1992, fara insa ca aceasta prevedere sa aiba un suport constitutional.
In ceea ce priveste critica potrivit careia reorganizarea autoritatii
publice in care isi desfasoara activitatea judecatorii financiari nu poate
afecta inamovibilitatea acestora, Curtea constata, de asemenea, ca si sub acest
aspect s-a pronuntat printr-o decizie anterioara. Astfel, solutionand obiectia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 3 si ale art. II din Legea
pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 17 din
23 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104
din 7 februarie 2002, s-a retinut ca masura incetarii mandatului membrilor
Curtii de Conturi inainte de termen, ca urmare a reorganizarii activitatii si a
reducerii numarului de membri care compun aceasta Curte, masuri stabilite prin
dispozitiile legii organice de modificare si completare a Legii nr. 94/1992, nu
incalca dispozitiile art. 139 alin. (4) din Constitutie, cu privire la
inamovibilitatea si independenta membrilor Curtii de Conturi. Aceasta deoarece
art. 139 din Constitutie nu stabileste nici numarul membrilor Curtii de Conturi
si nici durata mandatului acestora si lasa legiuitorului posibilitatea de a
stabili limitele inamovibilitatii si independentei membrilor Curtii de Conturi.
Asa fiind, si aceasta critica urmeaza sa fie inlaturata.
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia invoca si
incalcarea art. 114 alin. (4) din Constitutie, potrivit caruia, in cazuri
exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Intrucat, asa cum s-a
aratat prin prezenta decizie, Curtea se pronunta asupra constitutionalitatii
art. 116 alin. (2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr.
77/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii de Conturi, art. 114 alin. (4) din Constitutie nu este
incident in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 116 alin.
(2) si (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, introduse prin art. I pct. 39 din Legea nr. 77/2002 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, exceptie ridicata de Adrian Man din Cluj-Napoca in Dosarul nr.
5.685/2001 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu