DECIZIE Nr.
910 din 18 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2007 privind
unele masuri pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul
European
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 750 din 5 noiembrie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind unele măsuri pentru
organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, excepţie
ridicată de către Partidul National Ţărănesc Creştin si Democrat în Dosarul nr.
1.286/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin
apărător Alin Burea, cu împuternicire avocaţială depusă la dosarul cauzei,
lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul părţii prezente, care solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate, sens în care reiterează, în esenţă, argumentele expuse
în notele scrise depuse pentru motivarea excepţiei. Precizează în plus că
renunţă la critica de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând în
acest sens că diferenţele de tratament juridic între partidele parlamentare şi
cele neparlamentare, referitoare la modalităţile concrete de organizare şi
desfăşurare a alegerilor pentru Parlamentul European, se justifică prin criterii obiective şi rezonabile, astfel
că nu se poate susţine încălcarea principiului nediscriminării. De asemenea,
precizează că ordonanţa de urgenţă criticată a fost emisă de Guvern în temeiul
art. 115 alin. (4) din Constituţie, avându-se în vedere necesitatea şi urgenţa
reglementării unor măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru
Parlamentul European, şi nu în baza unei legi de abilitare, astfel că nu se
poate primi critica de neconstituţionalitate referitoare la încălcarea art. 115
din Legea fundamentală. In plus, apreciază că actul normativ criticat nu
contravine principiului neretroactivităţii legii, consacrat de art. 15 alin.
(2) din Constituţie.
Cât priveşte solicitarea autorului excepţiei exprimată
în timpul dezbaterilor, referitoare la renunţarea la critica de
neconstituţionalitate cu privire la dispoziţiile art. IV
din Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 1/2007,
reprezentantul Ministerului Public consideră că aceasta nu poate fi primită, excepţia
de neconstituţionalitate fiind o excepţie de ordine publică. Mai' mult, această
excepţie urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă întrucât textul de lege
menţionat a fost expres abrogat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
8/2007, iar soluţia legislativa criticată nu a fost preluată de actul normativ
abrogator.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea
din 8 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 1.286/2/2007, Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia
a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
1/2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor
pentru Parlamentul European. Excepţia a fost ridicată de către Partidul
Naţional Ţărănesc Creştin şi
Democrat într-o acţiune de contencios administrativ formulată în temeiul art. 9
alin. (1) din Legea nr. 554/2004, având ca obiect „anularea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 1 din 7 februarie 2007 privind unele măsuri pentru
organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, sau, în
subsidiar, anularea următoarelor dispoziţii din această ordonanţă: Art. I pct. 6 - dispoziţia referitoare la
introducerea alin. 6 în art. 13 din Legea nr. 33/2007; Art. I pct. 7; Art. I pct. 8 - dispoziţia
referitoare la introducerea art. 142 alin. 3 şi 4 în Legea nr.33/2007; Art. I pct. 8 - dispoziţia referitoare la introducerea art. 145 alin. 3 în Legea nr. 33/2007; Art. I
pct. 8 - dispoziţia referitoare la introducerea art.
147 alin. 7 si 8 în
Legea nr. 33/2007; Art. I pct 10; Art. I pct. 11; Art. IV".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate,
autorul acesteia susţine, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
1/2007 este neconstituţională, în integralitatea sa, deoarece conţine
dispoziţii care afectează regimul instituţiilor fundamentale ale statului,
precum şi drepturile electorale, contravenind astfel dispoziţiilor art. 115
alin. (6) din Constituţie. Prin aceasta „este depăşita limita delegării
legislative stabilită de art. 115 din Constituţie", ceea ce reprezintă „o
imixtiune gravă a puterii executive în competenţa legislativă a
Parlamentului", încălcându-se astfel şi art. 61 alin. (1) şi art. 1 alin.
(4) din Constituţie.
In ce priveşte dispoziţiile ordonanţei care vizează
modul de stabilire a numărului de ordine de pe buletinele de vot, de
constituire a tuturor birourilor electorale implicate în desfăşurarea
alegerilor, respectiv modul de completare a acestor birouri cu reprezentanţii
partidelor politice care participă la alegeri, de acordare a timpilor de antenă
după apartenenţa candidaţilor
la un partid parlamentar, respectiv neparlamentar - criticate de asemenea prin
excepţia de neconstituţionalitate - apreciază că acestea sunt discriminatorii,
încălcându-se prevederile art. 1 alin. (3), art. 4 alin. (2), art. 8, art. 15
alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 31 alin. (5), art. 36, art. 37, art. 38 din
Constituţie.
Referitor la art. IV din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007, criticat, se susţine că pentru o
dispoziţie care intrase în vigoare la 1 ianuarie 2007 este prevăzut un alt termen de intrare în vigoare, iar o
dispoziţie abrogată la data de 1 ianuarie 2007 este repusă în vigoare, după
data abrogării, încălcându-se astfel dispoziţiile art. 15 alin. (2) din
Constituţie.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată deoarece actul normativ
criticat nu afectează regimul instituţiilor fundamentale ale statului, ci
reglementează rolul şi atribuţiile Curţii de Conturi în cadrul diferitelor
operaţiuni electorale prilejuite
de alegerile pentru Parlamentul European. In concluzie, nu se poate retine
contradicţia Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 faţă de prevederile
art. 115 alin. (6) şi ale art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului' şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considera că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, atât ordonanţa de urgenţă
în ansamblul său, cât şi unele dispoziţii ale acesteia criticate, heîncălcând
prevederile din Legea fundamentală invocate de autor.
Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. IV din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2u07, aceasta este inadmisibilă
întrucât dispoziţiile criticate nu mai sunt în vigoare.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 1/2007 este inadmisibilă, iar restul prevederilor ordonanţei sunt
constituţionale. In acest sens, arată că prin actul normativ criticat au fost
instituite unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru
Parlamentul European.' Astfel, cum rezultă din Nota de fundamentare a
ordonanţei, aceasta vizează modificarea şi adoptarea unor măsuri de ordin
tehnic şi normativ pentru eficientizarea desfăşurării alegerilor pentru
desemnarea reprezentanţilor României în Parlamentul European, fără ca prin
aceasta să fie afectate regimul instituţiilor fundamentale ale statului sau
drepturile electorale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate il
constituie, potrivit dispozitivului încheierii de sesizare, „Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/07.02.2007 privind unele măsuri pentru organizarea
şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European", publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 8
februarie 2007, astfel cum a fost modificată prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 134
din 23 februarie 2007, şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 602 din 31 august 2007.
In considerentele încheierii, Curtea de Apel Bucureşti
- Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal reţine că „sesizarea priveşte
întregul text al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 contestată pe
calea excepţiei' de neconstituţionalitate, deoarece astfel şi-a formulat
reclamantul acţiunea în anulare formulată în baza art. 9 alin. (1) din Legea
nr.554/2004 şi şi-a motivat excepţia de neconstituţionalitate şi numai în
subsidiar solicitând anularea şi invocând excepţia faţa de unele dispoziţii ale
Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr. 1/2007".
Totodată, potrivit motivării excepţiei de
neconstituţionalitate, pe lângă Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2007, în integralitatea sa, autorul
vizează în special următoarele prevederi din aceasta: art. I pct. 6 - dispoziţia referitoare la
introducerea alin. (6) la art. 13 din Legea nr. 33/2007; art. I pct. 7; art. I pct. 8 - dispoziţia
referitoare la introducerea art. 142 alin. (3) şi (4) în Legea nr. 33/2007; art. I pct. 8 - dispoziţia referitoare la
introducerea art. 145 alin. (3) în Legea nr. 33/2007; art. I pct.
8 - dispoziţia referitoare la introducerea art. 147
alin. (7) şi (8) în Legea nr. 33/2007; art. I pct. 10, art. I pct. 11 şi art. IV--dispoziţii care vizează modificări şi
completări ale Legii nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor
pentru Parlamentul European.
Aşa fiind, Curtea Constituţională urmează să reţină ca
obiect al excepţiei de neconstituţionalitate atât Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2007, fn integralitatea sa, cât şi prevederile din aceasta mai
sus menţionate.
In opinia autorului excepţiei, Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2007 contravine în integralitatea sa dispoziţiilor art. 115
alin. (6) din Constituţie, iar dispoziţiile din aceasta, vizate în mod distinct
în motivarea'exceptiei, încalcă prevederile art. 1 alin. (3), art. 4 alin. (2),
art. 8, art.'15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 31 alin. (5), art. 36-38 din
Legea fundamentală.
Examinând prezenta cauză, Curtea Constituţională reţine
că excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
1/2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor
pentru Parlamentul European a fost ridicată fn cadrul unei acţiuni introduse în
temeiul art. 9 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal, având ca obiect "anularea Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr.
1/2007".
Potrivit art. 9 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, „persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim
prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe introduce acţiune la instanţa de
contencios administrativ, însoţită de excepţia de neconstituţionalitate".
In situaţia vizată de textul
citat, coroborat şi cu prevederile art. 126 alin. (6) teza a doua din
Constituţie, Curtea reţine că acţiunile introduse pe calea contenciosului
administrativ nu pot avea ca obiect „anularea ordonanţei".
De altfel, ulterior sesizării Curţii Constituţionale,
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 a fost modificată şi completată
prin Legea nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, iar articolul 9 a fost completat cu un
nou alineat, alineatul (5), potrivit căruia „acţiunea
prevăzută de prezentul articol poate avea ca obiect acordarea de despăgubiri
pentru prejudiciile cauzate prin ordonanţe ale Guvernului, anularea actelor
administrative emise în baza acestora, precum şi, după caz, obligarea unei
autorităţi publice la emiterea unui act administrativ sau la realizarea unei
anumite operaţiuni administrative".
In acest context, Curtea reţine că obiectul acţiunii -
anularea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 - în cadrul căreia a
fost invocată excepţia de neconstituţionalitate nu se încadrează printre
situaţiile prevăzute de art. 9 alin. (5) din Legea nr. 554/2004. Or, potrivit
dispoziţiilor art. 9 alin. (1), coroborat cu cele ale alin. (5) din lege,
acţiunea introdusă de persoana vătămată într-un drept al său sau într-un
interes legitim prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe, însoţită de
excepţia de neconstituţionalitate, poate avea ca obiect doar acordarea de
despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonanţe ale Guvernului, anularea
actelor administrative emise în baza acestora, precum şi, după caz, obligarea
unei autorităţi publice la emiterea unui act administrativ sau la realizarea
unei anumite operaţiuni administrative.
Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor
ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei
ordonanţe în vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei.
In consecinţă, în temeiul art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, Curtea urmează să respingă excepţia ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind
unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul
European, excepţie ridicată de către Partidul Naţional Ţărănesc Creştin şi
Democrat în Dosarul nr. 1.286/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 18 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi