Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 95 din 11 mai 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, prevederi modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 392 din 22 august 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Florentina Geangu      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, prevederi modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Caraiman Com" - S.R.L. din Cristesti, judetul Mures, in Dosarul nr. 6.141/1999 al Judecatoriei Targu Mures.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor: Societatea Comerciala "Caraiman Com" - S.R.L. din Cristesti, judetul Mures, si Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Mures. Procedura este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 4 februarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 6.141/1999, Judecatoria Targu Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, prin care a fost modificat si completat art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995. Exceptia a fost ridicata intr-o cauza civila privind solutionarea plangerii introduse de Societatea Comerciala "Caraiman Com" - S.R.L. din Cristesti, judetul Mures, impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, incheiat de comisarii Garzii financiare, prin care reclamanta a fost sanctionata cu amenda si confiscarea unor bunuri ca urmare a comercializarii de bunuri cu timbre de marcare false.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca modificarea adusa art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 prin art. I pct. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998 este neconstitutionala, deoarece aceasta s-a facut printr-o ordonanta, iar nu prin lege, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 41 alin. (8) si ale art. 114 alin. (5) din Constitutie. Se mai arata ca, in consecinta, aceasta modificare, efectuata in conditii de neconstitutionalitate, este de natura sa extinda aria masurilor sanctionarii aplicate pentru nemarcarea sau marcarea necorespunzatoare a produselor ce cad sub incidenta ordonantei.
    Judecatoria Targu Mures, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata si isi motiveaza punctul de vedere invocand institutia delegarii legislative. De asemenea, instanta de judecata considera ca art. I pct. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998 nu contravine prevederilor art. 41 alin. (8) din Constitutie.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala "Caraiman Com" - S.R.L. din Cristesti, judetul Mures, este neintemeiata, intrucat sanctionarea contraventiilor, inclusiv confiscarea bunurilor, nu incalca prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (8), text care stabileste ca "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii". Se mentioneaza ca Ordonanta Guvernului nr. 86/1998 a fost adoptata in baza Legii nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante. Prin aceasta ordonanta Guvernul a instituit o norma cu putere de lege, aceasta fiind sensul delegarii legislative, conform art. 114 din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect dispozitiile art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, astfel cum au fost modificate si completate prin art. I pct. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998, text care prevede: "Contraventia prevazuta la alin. 1 lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, confiscarea produselor nemarcate sau marcate necorespunzator si, dupa caz, anularea, de catre autoritatea emitenta, a licentei de atestare a dreptului de marcare."
    Autorul exceptiei sustine ca prin dispozitiile referitoare la confiscare sunt incalcate dispozitiile constitutionale ale art. 41 alin. (8) si ale art. 114 alin. (5), care au urmatorul continut:
    Art. 41 alin. (8)
    "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate, numai in conditiile legii";
    Art. 114 alin. (5)
    "Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului (3)."
    I. Examinand sustinerea referitoare la incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 41 alin. (8), Curtea Constitutionala constata ca aplicarea si executarea unei sanctiuni pecuniare, precum si masura confiscarii unor bunuri sau valori, desi determina in mod direct diminuarea patrimoniului celui sanctionat, nu constituie totusi o incalcare a dispozitiilor constitutionale privind ocrotirea proprietatii private. Intr-adevar, conform art. 41 alin. (8) din Constitutie, confiscarea bunurilor trebuie prevazuta de legea care califica o fapta, dupa caz, ca infractiune ori contraventie. Aceasta cerinta este indeplinita prin Ordonanta Guvernului nr. 23/1995. Astfel, art. 16 din ordonanta dispune ca "Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 - 27". Or, art. 8 alin. 1 din Legea nr. 32/1968 prevede: "Sunt supuse confiscarii, daca confiscarea este prevazuta expres in actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei:
    a) lucrurile produse din contraventie;
    b) lucrurile care au servit la savarsirea contraventiei, daca sunt ale contravenientului;
    c) lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiei, daca nu sunt restituite persoanei vatamate".
    Desigur ca imprejurarea daca bunurile a caror confiscare s-a dispus de organul constatator au fost sau nu produse din contraventie, au servit sau nu la savarsirea contraventiei, au fost dobandite sau nu prin savarsirea contraventiei, precum si existenta ori inexistenta vinovatiei faptuitorului constituie elemente ale starii de fapt, a caror stabilire, prin mijloacele legale de proba, cade in competenta exclusiva a instantei de judecata, investita cu solutionarea litigiului, iar nu in competenta Curtii Constitutionale, astfel cum rezulta din art. 2 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
    De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, in raport cu prevederile constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (8), Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 56 din 13 aprilie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, stabilind ca acest text de lege este, sub acest aspect, constitutional.
    Aceasta solutie isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, neexistand ratiuni pentru modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, astfel ca exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa sub acest aspect.
    II. Referitor la critica de neconstitutionalitate ce se aduce dispozitiilor art. I pct. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, sub aspectul incalcarii prevederilor art. 114 alin. (5) din Constitutie, intrucat confiscarea a fost dispusa prin ordonanta, iar nu prin lege, Curtea constata ca nici aceasta critica nu poate fi primita.
    Intr-adevar, Guvernul a emis Ordonanta nr. 86/1998 in baza Legii nr. 148/1998, prin care a fost abilitat sa emita ordonante cu putere de lege. Aceasta lege, prin art. 1 pct. 4 lit. d), a prevazut posibilitatea emiterii de ordonante pentru modificarea si completarea unor prevederi legale privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse de tutun si bauturi alcoolice". Abilitarea a fost conferita de Parlament in temeiul art. 114 alin. (1) din Constitutie, care se refera la delegarea legislativa, iar continutul acestei abilitari, precum si continutul ordonantei criticate nu privesc domeniul legilor organice.
    Curtea Constitutionala retine, de asemenea, ca, potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie, ordonanta intra in vigoare dupa depunerea ei spre aprobare la Parlament. Or, aceasta obligatie a fost indeplinita de Guvern, nefiind necesar, pentru ca ordonanta sa fie aplicata, aprobarea continutului sau prin lege. In sensul art. 114 alin. (5) din Constitutie este necesar ca, ulterior, ordonanta sa fie aprobata prin lege, caz in care continua sa se aplice sau, daca este respinsa, efectele sale inceteaza de la data adoptarii legii de respingere.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, dispozitii modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Caraiman Com" - S.R.L. din Cristesti, judetul Mures, in Dosarul nr. 6.141/1999 al Judecatoriei Targu Mures.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 mai 2000.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 95/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 95 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 95/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu