DECIZIE Nr.
996 din 7 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004 si ale art. 5 alin. (1) din Legea bugetului asigurarilor sociale de
stat pe anul 2006 nr. 380/2005
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 753 din 7 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin
Zoltan - judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002,ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004 şi ale art. 5 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de
stat pe anul 2006 nr. 380/2005, excepţie ridicată de Cristian Gavrilă în
Dosarul nr. 8.182/121/2007 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercială, maritimă
şi fluvială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 14 martie
2008, pronunţată în Dosarul nr. 8.182/121/2007, Tribunalul Galaţi - Secţia
comercială, maritimă şi fluvială şi de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind
unele măsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor
categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din
organele autorităţii judecătoreşti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10
alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9
alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, ale art. 8
alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2005 nr. 511/2004 şi ale art. 5 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor
sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005. Excepţia
de neconstituţionalitate a fost ridicată de Cristian Gavrilă într-o cauză de
contencios administrativ având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată, în esenţă, că dreptul la prima de vacanţă
constituie un drept de remunerare a muncii, care face parte din conţinutul
complex al dreptului fundamental la muncă. Ca urmare, acest drept nu poate fi
restrâns în mod discriminatoriu şi contrar echităţii impuse de o societate
democratică. In aceeaşi ordine de idei, arată că textele de lege criticate
creează o discriminare între diferitele categorii socio-profesionale, şi
încalcă principiul neretroactivităţii, deoarece aceste texte de lege suspendă
un drept câştigat sub imperiul Legii nr. 188/1999.
Tribunalul Galaţi - Secţia comercială, maritimă şi
fluvială şi de contencios administrativ consideră
că actele normative criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale, iar
dreptul la acordarea şi la plata primei de concediu a fost suspendat pe o
perioadă determinată, respectiv până la 31 decembrie 2006, şi ulterior abrogat.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că, potrivit art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât textele de lege criticate
şi-au încetat aplicarea.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor
publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aşa cum au
fost modificate prin art. 32 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat
pe anul 2002 nr. 744/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001; ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001; ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 863
din 29 noiembrie 2002; ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2004 nr. 507/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 2 decembrie 2003; ale art. 8 alin. (7) din Legea
bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004; şi ale art. 5 alin. (1) din Legea
bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.150 din
19 decembrie 2005.
Textele de lege criticate au următoarea redactare:
- Art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001: „Aplicarea prevederilor art. 32 alin. (2)
referitoare la cuantumul sporului cu care se plătesc orele lucrate peste durata
normală a timpului de lucru, ale art. 33 alin. (2) referitoare la acordarea
primei cu ocazia plecării în concediul de odihnă şi ale art. 82 alin. (2) teza
a doua referitoare la cuantumul indemnizaţiei de delegare, din Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, cu modificările şi completările
ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2002.";
- Art. 12 alin. (4) din
Legea nr. 743/2001: „Termenele prevăzute la art.
III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri
referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele
autorităţii judecătoreşti, aprobată şi modificată prin Legea nr. 386/2001, se
prelungesc până la data de 31 decembrie 2002.";
- Art. 10 alin. (3) din
Legea nr. 631/2002: „Termenele prevăzute la art.
III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, aprobată cu modificări prin Legea nr. 386/2001, cu modificările
ulterioare, se prelungesc până la data de 31 decembrie 2003.";
- Art. 9 alin. (7) din
Legea nr. 507/2003: „Aplicarea prevederilor din
actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acordă cu ocazia
plecării în concediul de odihnă, precum şi a celor ale art. 32 alin. (2) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi
completările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2004.";
- Art. 8 alin. (7) din
Legea nr. 511/2004: „Aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acordă cu
ocazia plecării în concediul de odihnă, precum şi a celor ale art. 32 alin. (2)
din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2005.";
- Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 380/2005: „Prevederile din actele normative în vigoare referitoare la primele
ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă se suspendă până la data
de 31 decembrie 2006."
Autorul excepţiei consideră că textele de lege
criticate sunt contrare dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 alin. (2)
privind neretroactivitatea legii civile, ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi, ale art. 41 privind munca şi protecţia socială a muncii
şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale au avut o aplicare limitată în timp, care a
încetat anterior sesizării sale cu excepţia de neconstituţionalitate. Aşa
fiind, în acord cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
potrivit cărora „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate
în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind
neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare [...]", excepţia de
neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004 şi ale art. 5 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de
stat pe anul 2006 nr. 380/2005, excepţie ridicată de Cristian Gavrilă în
Dosarul nr. 8.182/121/2007 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercială, maritimă
şi fluvială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean