DECRET
Nr. 132 din 2 aprilie 1949
pentru organizarea judecatoreasca
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 15 din 2 aprilie 1949
Text corectat conform rectificarii aparute in Buletinul Oficial al
Republicii Populare Romane Nr. 18 din 9 aprilie 1949, pag. 126.
TITLUL PRELIMINAR
Dispozitiuni generale
Art. 1
Justitia in Republica Populara Romana are ca sarcina sa apere:
a) Structura social-economica si de stat, stabilite prin Constitutia
Republicii Populare Romane;
b) Drepturile fundamentale politice, de munca si de odihna, precum si toate
celelalte drepturi si interese garantate cetatenilor de Constitutia Republicii
Populare Romane;
c) Drepturile si interesele, recunoscute de lege, institutiilor si
intreprinderilor de stat, organizatiilor cooperative si celorlalte organizatii
obstesti.
Art. 2
Justitia in Republica Populara Romana are ca indatorire aplicarea legilor
in mod egal fata de toti cetatenii si in scopul intaririi si promovarii
regimului democratiei populare.
Art. 3
Judecata in Republica Populara Romana educa, prin activitatea sa, pe
cetateni in spiritul de devotament fata de patrie si legile Republicii Populare
Romane, de grija deosebita fata de bunurile comune ale poporului, disciplina in
munca, indeplinire a indatoririlor fata de stat si societate si respect fata de
regulile convietuirii sociale.
Art. 4
In regiunile locuite si de populatii de alta nationalitate decat cea
romana, justitia va folosi, oral si in scris, si limba nationalitatii
respective.
Art. 5
Justitia in Republica Populara Romana se realizeaza prin urmatoarele
instante judecatoresti:
Judecatoriile populare.
Tribunalele.
Curtile.
Curtea Suprema.
Instantele, cu exceptia Curtii Supreme, judeca cu asesorii populari.
Art. 6
La toate instantele de judecata dezbaterile sunt publice, afara de cazurile
special prevazute de lege.
Dreptul de aparare este garantat.
Art. 7
Judecatorii, fie ca fac parte din personalul judecatoresc, fie ca sunt
asesori populari, se supun, in exercitiul atributiunilor lor, numai legii.
PARTEA I
Organizarea si functionarea instantelor judecatoresti
TITLUL I
Instantele judecatoresti
CAP. 1
Judecatoriile populare
Art. 8
Judecatoriile populare sunt urbane, rurale sau mixte, dupa felul comunelor
care compun circumscriptiile lor.
Acolo unde sunt carti funciare, judecatoriile populare vor avea un serviciu
de carte funciara.
Art. 9
Fiecare judecatorie populara are o resedinta principala si poate avea una
sau mai multe resedinte secundare.
In cazuri exceptionale, infractiunile intrand in competenta judecatoriilor
populare, vor putea fi judecate, cu avizul Parchetului de pe langa tribunal,
chiar in comuna in care ele au fost savarsite.
Art. 10
La resedintele secundare ale judecatoriei populare, judecata se va face in
zilele ce se vor stabili de seful judecatoriei populare; ele vor fi aduse din
timp la cunostinta publica, prin afisare la sediul Sfatului popular si prin
alte mijloace potrivite de publicitate.
Art. 11
La judecatoria populara, judecata se face de un judecator cu doi asesori
populari sau de un judecator ajutor cu doi asesori populari.
CAP. 2
Tribunalele
Art. 12
In fiecare capitala de judet va functiona un tribunal; la nevoie va mai
putea functiona un tribunal si in alt oras al judetului.
Tribunalul poate fi divizat in mai multe sectiuni si are unul sau mai multe
cabinete de instructie.
La tribunalele divizate sectiunile vor fi penale si civile.
Art. 13
Fiecare tribunal va fi condus de un presedinte.
La tribunalele cu mai multe sectiuni, presedintele tribunalului va
indeplini si functia de presedinte al Sectiei I. Presedintele Tribunalului
Ilfov nu indeplineste functia de presedinte la niciuna din sectiuni; el are
dreptul sa prezideze oricare din sectiunile tribunalului.
Art. 14
Functia de judecator de instructie se va exercita de judecatorii desemnati,
in acest scop, de presedintele tribunalului.
Judecatorii de instructie pot fi chemati sa ia parte la lucrarile
tribunalului.
Art. 15
La inceputul anului judecatoresc, presedintele tribunalului va repartiza un
judecator, care impreuna cu doi asesori vor alcatui camera de instructie.
La tribunalele cu mai multe sectiuni, presedintele tribunalului va putea
repartiza, in acest scop, mai multi judecatori.
La aceste tribunale va putea functiona o camera de instructie, ca sectiune
permanenta cu mai multe complete de judecata.
Art. 16
Presedintele tribunalului va repartiza, dupa necesitati, judecatorii care
vor indeplini si insarcinarile de judecatori sindici.
Art. 17
Tribunalele judeca cu un judecator si cu doi asesori populari sau cu un
judecator ajutor si cu doi asesori populari.
CAP. 3
Curtile
Art. 18
Curtile pot fi divizate in mai multe sectiuni.
La Curtile divizate sectiunile vor fi penale si civile.
Art. 19
Fiecare Curte va fi condusa de un presedinte. La Curtile cu mai multe
sectiuni, presedintele Curtii va indeplini si functiunea de presedinte al
sectiunii I. Presedintele Curtii Bucuresti nu indeplineste functiunea de
presedinte la niciuna din sectiuni; el are dreptul sa prezideze oricare din
sectiunile Curtii.
Art. 20
Curtile judeca cu doi consilieri de Curte si cu trei asesori populari.
CAP. 4
Curtea Suprema
Art. 21
Curtea Suprema este formata din doua sectiuni si este condusa de un
prim-presedinte.
La fiecare sectiune functioneaza un presedinte de sectie.
Numarul consilierilor pentru intreaga Curte este de 28.
Primul-presedinte va face, dupa necesitati, repartitia lor pe sectiuni.
Art. 22
Prim-presedintele Curtii Supreme prezideaza Curtea in sectiuni unite si
completele de 9 membri ale sectiunilor, in cazul prevazut de art. 25.
El poate prezida oricare dintre sectiunile Curtii si poate desemna, in caz
de lipsa, consilieri de la o sectiune, pentru formarea completelor celeilalte
sectiuni.
In caz de lipsa sau de impiedicare, primul-presedinte va fi inlocuit de
presedintele de sectie desemnat de el, iar in lipsa acestuia, de celalalt
presedinte.
De asemeni, primul-presedinte va desemna inlocuitorii presedintilor de
sectie, precum si ordinea consilierilor pe intreaga Curte si pe sectiuni.
Art. 23
Curtea Suprema judeca in complet de cinci.
Art. 24
Curtea Suprema judeca in sectiuni unite, cu cel putin 21 membri si
intotdeauna cu un numar de membri fara sot.
Cand se constituie cu mai mult de 21 membri, iar judecata recursului ramane
in continuare, Curtea va putea judeca in continuare cu cel putin 21 dintre
membrii care au luat parte de la inceput la dezbateri.
Art. 25
In cazurile in care una din sectiunile Curtii Supreme ar gasi necesar sa se
revina asupra unei jurisprudente stabilite, de unul din completele sale, in
cursul ultimilor trei ani, recursul se judeca in completul de 9 membri.
Cand jurisprudenta asupra careia urmeaza sa se revina a fost stabilita de
un complet de 9 membri, de cealalta sectiune sau de insasi sectiunile unite,
recursul se judeca in sectiunile unite.
Art. 26
Sectiunea penala judeca, pe langa recursurile penale, si urmatoarele
recursuri:
a) In materie vamala;
b) Impotriva hotaririlor intemeiate pe dispozitiunile Codului silvic;
c) Impotriva hotaririlor date de instantele militare, in cazurile prevazute
de lege.
Sectiunea civila judeca recursurile care nu sunt date, spre judecare,
sectiunii penale.
Art. 27
Pentru aplicarea dreptului de supraveghere prevazut de art. 90 din
Constitutia Republicii Populare Romane*), primul-presedinte al Curtii Supreme
sau procurorul general al Republicii Populare Romane poate sesiza Curtea
Suprema cu cerere de indreptare facuta impotriva hotaririlor sau actelor
judecatoresti definitive si irevocabile, ale oricarei instante sau organe
judiciare civile sau militare, ordinare sau speciale, contrare legii sau vadit
nedrepte.
------------
*) Art. 90 din Constitutia Republicii Populare Romane: "Curtea Suprema
supravegheaza activitatea judiciara a instantelor si organelor judiciare in
conditiile legii".
In cazul cand hotarirea atacata a fost data de o sectie a Curtii Supreme,
cererea de indreptare se judeca in sectiuni unite.
Judecata se va face cu citarea partilor, din oficiu.
Curtea Suprema procedand la judecarea cererii de indreptare va putea:
a) Admitand cererea de indreptare, sa statueze asupra celor deduse si sa se
pronunte in fond, sau, casand, sa trimita spre rejudecare cauza fie instantei
care a dat hotarirea fie unei alte instante de acelasi grad cu aceasta;
b) In cazul cand solutionarea cererii de indreptare necesita administrarea
de noi probe, sa trimita dosarul oricarei instante organ de cercetare sau
instructie, indicand si probele ce urmeaza a se efectua, iar dupa intoarcerea
dosarului sa procedeze potrivit celor aratate la lit. a, de mai sus.
Art. 28
Procurorul general al Republicii Populare Romane poate pune concluziuni in
toate cererile de indreptare.
De asemenea, el poate pune concluziuni in orice alte cauze si la orice
instante.
In toate cazurile el poate delega orice alt procuror.
CAP. 5
Dispozitiuni comune si speciale
Art. 29
Ministrul justitiei, luand avizul Comisiei pentru simplificarea si
rationalizarea aparatului de stat*), stabileste prin decizie:
1. Numarul judecatoriilor populare, resedintele principale si secundare ale
acestora, precum si circumscriptiile lor respective.
2. Circumscriptiile tribunalelor, in cazul cand in acelasi judet
functioneaza mai multe tribunale, si numarul sectiunilor, cabinetelor de
instructie si camerelor sau sectiilor de instructie ale tribunalelor.
3. Numarul circumscriptiilor si resedintele Curtilor.
4. Numarul sectiunilor Curtilor.
------------
*) Decretul nr. 354 din 1 decembrie 1948, pentru infiintarea Comisiunii
pentru simplificarea si rationalizarea aparatului de stat.
Art. 30
Tot prin decizie, ministrul justitiei va determina dintre judecatori pe
sefii judecatoriilor populare, iar la tribunalele si Curtile cu mai multe
sectiuni, pe judecatorii si consilierii care vor indeplini functiunea de
presedinti de sectie.
Art. 31
Pe langa fiecare Curte, tribunal sau judecatorie populara, urbana sau
mixta, vor functiona un numar de agenti pentru indeplinirea procedurilor in
materie penala.
Art. 32
Prim-presedintele Curtii Supreme si presedintii celorlalte instante avand
mai multe sectiuni repartizeaza cererile intre sectiunile respective, dupa
natura lor; ei pot delega un presedinte de sectie sau un alt membru al
instantei pentru a face aceasta repartizare.
La tribunale si Curti, cererile speciale unei sectiuni se adreseaza
presedintelui sectiunii.
Art. 33
Instantele judecatoresti vor tine sedinte in toate zilele de lucru; ele pot
continua si in zilele de duminici sau de sarbatori legale.
Art. 34
La instantele judecatoresti se pot forma, dupa trebuintele serviciului, mai
multe complete care sa judece in aceeasi zi, concomitent sau succesiv cu
celelalte.
Art. 35
In procesele civile poate sa fie insarcinat sa asculte martorii sau sa faca
cercetari locale un singur judecator asistat de un asesor popular.
Art. 36
Judecatorii ajutori pot fi insarcinati indata dupa intrarea lor in
functiune, sa asculte martori, sa faca cercetari locale, sa redacteze
procese-verbale si hotariri, sa prezideze consilii de familie, sa verifice
socoteli de tutela si sa autentifice acte.
Ei vor putea judeca dupa implinirea unui an de la intrarea lor in
functiune.
Ei vor putea judeca, totusi, si inainte de implinirea acestui termen, cu
autorizarea ministrului justitiei data dupa o activitate corespunzatoare de cel
putin trei luni, constatata de sefii ierarhici sau de inspectorii
judecatoresti.
Art. 37
Deliberarile ramase dintr-o sedinta anterioara sau cele care nu se pot
rezolva imediat, raman la sfarsitul sedintei.
Deliberarile se pot fixa si pentru o zi, anume rezervata.
Art. 38
Hotaririle se dau cu majoritatea voturilor completului.
In cazul cand un membru al completului a decedat sau se gaseste in
imposibilitate de a-si manifesta vointa sau de a se pronunta, daca ceilalti
judecatori care au luat parte la judecata pot forma majoritatea ceruta de alin.
precedent, hotarirea va fi data. In caz contrar, pricina se va judeca din nou
si cu precadere.
Art. 39
Hotaririle vor fi redactate de judecatorul sau de unul dintre judecatorii
care au judecat si care va fi insarcinat de presedinte prin insusi
procesul-verbal de sedinta.
Redactarea ramane supusa controlului completului a carui opera colectiva
devine.
Art. 40
In caz de impiedicare a unuia din judecatori, hotarirea se va semna de
seful instantei sau de presedintele completului, iar in caz de impiedicare a
grefierului, ea va fi semnata de grefierul sef sau de grefierul principal,
facandu-se mentiune despre cauza care a impiedicat pe judecator sau pe grefier
sa semneze.
Art. 41
Hotaririle date in recurs vor fi subscrise de toti judecatorii, fara
mentionarea parerii minoritatii.
In celelalte hotariri, parerea minoritatii va fi motivata, in cazul cand
cei ramasi in minoritate sunt asesori, ei nu sunt obligati sa-si motiveze
parerea.
Art. 42
Hotaririle trebuiesc pronuntate in termen de sapte zile de la inchiderea
dezbaterilor si redactate in termen de 15 zile de la pronuntarea lor.
Pentru motive intemeiate, pronuntarea se poate amana cu cel mult 15 zile.
Art. 43
Anul judecatoresc incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie.
Art. 44
La tribunalele si Curtile avand mai multe sectiuni de acelasi fel,
presedintele, in intelegere cu presedintii de sectiuni, repartizeaza la
inceputul fiecarui an judecatoresc, judecatorii si consilierii intre sectiunile
respective.
Art. 45
In caz de lipsa sau de impiedicare, presedintele unei instante
judecatoresti va fi inlocuit de sefii sectiilor acelei instante, dupa ordinea
in care ii va fi desemnat in prealabil, sau de unul dintre judecatori, in aceeasi
ordine.
In interiorul fiecarei instante, a oricarei sectiuni sau judecatorii, seful
respectiv va stabili o ordine a judecatorilor, fie in vederea inlocuirii lui,
fie pentru a se orandui, acolo unde este cazul, care dintre ei va prezida
completul.
Art. 46
La judecatoriile populare, in caz de lipsa sau impiedicare simultana a
judecatorilor si a judecatorilor ajutori, presedintele tribunalului respectiv
va delega, pentru a-i inlocui, pe termen de cel mult 30 zile, un judecator sau
un judecator ajutor de la o alta judecatorie populara, ori un judecator de la
tribunal; delegatiunea va fi comunicata de indata Ministerului Justitiei.
Art. 47
Daca, din orice imprejurare, un tribunal ramane fara numarul legal de
judecatori, presedintele tribunalului va putea delega, pentru completare, sub
rezerva dispozitiunilor alineatului urmator, unul sau mai multi judecatori
ajutori sau judecatori de la judecatoriile populare din acel oras.
La tribunalele si Curtile avand mai multe sectiuni, presedintele implineste
lipsurile de judecatori prin delegare dintre membrii prezenti de la celelalte
sectiuni.
Art. 48
In toate cazurile cand nevoia serviciului o cere, ministrul justitiei poate
delega judecatori de la orice instanta.
Aceasta dispozitie nu se aplica la Curtea Suprema.
De asemenea, ministrul justitiei poate delega, de la alt tribunal, unul sau
mai multi judecatori pentru a indeplini temporar functiunea de judecator de
instructie, in acelasi timp cu titularul.
Art. 49
Delegatiunile date pentru o singura sedinta implica si participarea la
judecarea cauzelor ramase in continuare, chiar daca sunt fixate pentru alte
sedinte.
TITLUL II
Grefele judecatoresti
Art. 50
Personalul judecatoresc indeplinind functiuni de grefa este obligat sa ia
parte la lucrarile sedintelor si sa redacteze procese-verbale. Cei ce fac parte
din acest personal trebuie sa contrasemneze orice acte incheiate de judecatorii
instantei pe langa care functioneaza, daca au luat parte la lucrarile pe care
actul le constata.
In caz de lipsa ori impiedicare a personalului judecatoresc indeplinind
functiuni de grefa, seful instantei va putea delega, pentru indeplinirea
atributiunilor lor, orice salariat administrativ de pe langa instanta.
Art. 5
Seful grefei sau inlocuitorul sau, elibereaza copiile si extrasele de pe
actele din dosar si certifica exactitatea lor, pastrand, sub a sa raspundere,
documentele si valorile ce i se incredinteaza.
TITLUL III
Inspectorii judecatoresti
Art. 52
Pe langa Ministerul de Justitie vor functiona inspectori pentru Curti,
tribunale si judecatorii populare, precum si pentru serviciile auxiliare ale
acestora.
Atributiunile lor vor fi stabilite prin decizia ministrului justitiei.
PARTEA II
Asesorii populari
Art. 53
Pentru toate instantele, cu exceptia Curtii Supreme, se va alege cate o
lista de asesori populari dupa cum urmeaza:
a) Pentru fiecare resedinta principala si secundara a judecatoriilor
populare rurale si pentru fiecare resedinta secundara a judecatoriilor populare
mixte, o lista de 24 membri;
b) Pentru fiecare judecatorie populara urbana si pentru fiecare resedinta
principala a judecatoriilor populare mixte, o lista de 32 membri;
c) Pentru fiecare sectiune de tribunal, o lista de 32 membri;,
d) Pentru fiecare tribunal nedivizat, o lista de 40 membri;
e) Pentru parchetele tribunalelor, o lista de 24 membri;
f) Pentru Parchetul Tribunalului Ilfov, o lista de 80 membri;
g) Pentru fiecare sectiune de Curte, o lista de 36 membri;
h) Pentru fiecare Curte nedivizata, o lista de 48 membri.
Art. 54
Din aceste liste, presedintii tribunalelor vor desemna, prin tragere la
sorti, cu 15 zile inainte de inceperea fiecarui trimestru al anului judecatoresc,
cate 2 asesori populari pentru resedintele principale sau secundare ale
judecatoriilor populare rurale si pentru resedintele secundare ale
judecatoriilor populare mixte, cate 4 asesori populari pentru judecatoriile
populare urbane, pentru resedintele principale ale judecatoriilor populare
mixte, pentru sectiunile de tribunal si pentru tribunalele nedivizate, cate 2
pentru parchetele tribunalelor, 10 pentru Parchetul Tribunalului Ilfov, cate 3
pentru sectiunile de Curte si cate 6 pentru Curtile nedivizate.
Tot astfel vor fi desemnati, ca supleanti, cate 4 asesori populari, pentru
resedintele principale si resedintele secundare ale judecatoriilor populare
rurale, pentru resedintele principale si secundare ale judecatoriilor populare
mixte, pentru judecatoriile populare urbane si pentru sectiunile de tribunal;
cate 6 pentru tribunalele nedivizate; cate 4 pentru parchetele tribunalelor; 10
pentru Parchetul Tribunalului Ilfov; cate 6 pentru sectiunile de Curti si
pentru Curtile nedivizate si in acelasi mod vor fi completate locurile devenite
vacante.
In cazul cand listele noilor alesi nu sunt inaintate presedintelui
tribunalului, inainte de inceperea anului judecatoresc, desemnarea asesorilor
populari se va face din lista anului precedent.
Art. 55
Repartizarea asesorilor populari la judecatoriile populare urbane, la
resedintele principale ale judecatoriilor populare mixte, la tribunalele sau
sectiunile tribunalelor, poate fi schimbata oricand, dupa nevoi, de catre
presedintele tribunalului. De asemenea, repartizarea pe sectiuni a asesorilor
populari de la Curti, poate fi oricand schimbata, dupa nevoi, de presedintele,
Curtii.
Art. 56
Dispozitiunile art. 48 se aplica si asesorilor populari de la tribunale si
de la Curti.
Art. 57
Daca nevoile serviciului o cer, presedintele tribunalului va putea trage la
sorti, pentru judecatoriile populare urbane si tribunalele nedivizate, un numar
suplimentar de asesori populari, pentru a asigura judecarea la timp a
pricinilor.
Dispozitiunea de mai sus se aplica si in privinta asesorilor populari de la
Curti.
Art. 58
In caz de necesitate a serviciului, asesorii populari de la o instanta pot
fi delegati la o alta instanta pe termen de cel mult 30 zile.
Art. 59
Asesorii populari de pe langa parchete pot fi insarcinati sa faca
cercetari.
Art. 60
Sarcina functiunii de asesor popular este obligatorie.
Asesorii populari isi pastreaza, in timpul exercitiului functiunii, locul
ce ocupa in campul muncii.
In caz de necesitate a serviciului, asesorii populari supleanti vor putea
functiona ca asesori populari titulari.
Art. 61
La intrarea in functiune asesorii populari vor depune in fata sefului
instantei, juramantul prevazut pentru personalul judecatoresc, indeplinind
functiuni de judecata.
Art. 62
Executarea insarcinarii de asesor popular este incompatibila cu profesiunea
de avocat. Recuzarea asesorilor populari se va face potrivit dispozitiunilor
legale privind pe judecatori.
Art. 63
Asesorii populari sunt asimilati cu personalul judecatoresc, indeplinind
functiuni de judecata in ceea ce priveste aplicarea dispozitiunilor art. 42,
alin. 1, din decretul de fata.
Permisiunile asesorilor populari se vor acorda de seful instantei.
Art. 64
Dreptul de a alege asesori populari si de a fi ales asesor popular, il au
in comunele rurale membrii sindicatelor de salariati agricoli si taranii
muncitori, iar in comunele urbane, membrii sindicatelor si ai asociatiilor
profesionale.
Varsta pentru a alege este de 18 ani impliniti, iar pentru a fi ales de 23
ani impliniti.
Nu pot alege si nu pot fi alesi asesorii populari, acei care sunt nedemni,
potrivit legii electorale, si acei care exploateaza, in orice fel, munca
altora.
Candidatii de asesori populari pot fi propusi de Partidul Muncitoresc
Roman, Sfaturile locale, Confederatia Generala a Muncii si organizatiile de
masa.
Modul de alegere al asesorilor populari, precum si conditiile lor de
salarizare se vor stabili prin decizia Consiliului de Ministri.
PARTEA III
Dispozitiuni privitoare la personalul judecatoresc
TITLUL I
Ierarhia personalului judecatoresc
Art. 65
Ierarhia la Curtea Suprema este urmatoarea:
I. Primul-presedinte al Curtii Supreme.
II. Presedintii de sectiuni ai Curtii Supreme.
III. Consilierii Curtii Supreme.
Art. 66
Ierarhia la Curti, tribunale si judecatorii populare este urmatoarea:
I. Presedintii de Curte.
II. Consilierii de Curte.
III. Presedintii de tribunal I.
IV. Presedintii de tribunal II si grefierii-sefi, la Curtea Suprema.
V. Judecatorii de tribunal si grefierii principali la Curtea Suprema.
VI. Judecatorii de judecatorii populare, grefierii la Curtea Suprema si
sefii de sectie administrativa I.
VII. Judecatorii ajutori, grefierii sefi I si sefii de sectie
administrativa II, contabilii principali.
VIII. Grefierii-sefi II, portarel sef I, contabil I.
IX. Grefierii principali, portarei-sefi II, contabilii II,
dactiloscopii-sefi, dactilografii-sefi.
X. Conducatorii de carte funciara, grefierii, portareii principali,
contabilii-ajutori, dactiloscopii, dactilografii principali,
registratorii-sefi, arhivarii-sefi.
XI. Conducatorii ajutori de carte funciara, grefierii ajutori, portareii,
contabilii in pregatire, dactiloscopii-ajutori, dactilografii I, arhivarii I,
registratorii I, referentii I, administratorii de imobil I.
XII. Referentii II, dactilografii II, registratorii II, arhivarii II,
agentii portarei, administratorii de imobil II.
XIII. Referentii stagiari, arhivarii ajutori, registratorii-ajutori,
intendentii I.
XIV. Ingrijitorii I, intendentii II, portarii I.
XV. Ingrijitorii II, portarii II, liftierii.
TITLUL II
Conditiunile de numire si de angajare in functiune a personalului
instantelor de judecata
Art. 67
Primul presedinte, presedintii de sectie si consilierii Curtii Supreme se
numesc de Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane, la
propunerea Guvernului dupa recomandarea ministrului justitiei.
Art. 68
Pentru a fi angajat functionar judecatoresc se cer conditiunile prevazute
in Decretul nr. 29 din 29 ianuarie 1949, precum si conditiile de pregatire
profesionala ce se vor stabili prin decizia ministrului justitiei.
Pentru a fi angajat ca functionar administrativ la instantele de judecata,
se cer numai conditiunile prevazute in Decretul nr. 29 din 1949.
Art. 69
La judecatoriile populare, tribunalele si Curtile in a caror circumscriptie
locuiesc si populatii de alta nationalitate decat cea romana, functionarii
judecatoresti de orice fel, pentru a fi angajati, vor trebui sa cunoasca si
limba nationalitatii respective.
Art. 70
Inainte de a intra in exercitiul functiunii, judecatorii vor depune
urmatorul juramant:
"Jur de a fi credincios poporului si de a apara Republica Populara
Romana impotriva dusmanilor din afara si dinauntru".
"Jur a respecta legile Republicii Populare Romane si de a pastra
secretul in serviciu".
Juramantul nu este necesar in caz de mutare in aceeasi functiune sau in caz
de angajare intr-o alta functiune judecatoreasca.
TITLUL III
Drepturile si indatoririle personalului judecatoresc indeplinind functiuni
de judecata
Art. 71
Personalul judecatoresc, indeplinind functiuni de judecata, are drepturile
si indatoririle prevazute de Decretul nr. 29 din 29 ianuarie 1949, cu
derogarile din prezentul decret*).
------------
*) Potrivit Decretului nr. 29 din 1949, primele de activitate si
indemnizatiile prevazute de art. 73 al Decretului nr. 2 din 1948, si Decizia
Consiliului de Ministri nr. 882 din 14 iunie 1948, se desfiinteaza.
De asemeni Decretul nr. 63 din 1948 si Decizia Consiliului de Ministri nr.
884 din 14 iunie 1948, privind salarizarea la Curtea Suprema, sunt implicit
abrogate.
Art. 72
Personalul judecatoresc de orice fel al judecatoriilor populare va primi,
pentru timpul deplasarii la resedintele secundare, o indemnizatie de transport
si locuinta ce se va stabili prin decizia Consiliului de Ministri la propunerea
ministrului justitiei.
Art. 73
Sefii ierarhici sunt obligati sa raporteze Ministerului Justitiei cazurile
in care salariatii judecatoresti indeplinind functiuni de judecata, de sub
supravegherea lor, nu dovedesc insusiri profesionale sau nu-si mai pot
indeplini in mod normal functiunile.
TITLUL IV
Dreptul de supraveghere si disciplina
Art. 74
Dreptul de supraveghere indreptateste la controlul si notarea insusirilor
profesionale ale salariatilor judecatoresti si lucrarile lor, precum si a
raporturilor lor de serviciu cu justitiabilii si avocatii si a moralitatii lor.
Art. 75
Presedintii Curtilor au dreptul de priveghere asupra salariatilor
judecatoresti de orice fel si asesorilor populari din circumscriptiunea
Curtilor respective.
Ei pot exercita acest drept si prin presedintii tribunalelor respective.
Art. 76
Primul presedinte al Curtii Supreme are dreptul de priveghere asupra
presedintilor si membrilor Curtii Supreme, asupra presedintilor Curtilor,
precum si asupra grefierilor de la Curtea Suprema.
Art. 77
Dreptul de priveghere impune indatorirea de a raporta constatarile facute
Ministerului Justitiei.
Art. 78
Ministrul justitiei exercita dreptul de priveghere direct sau prin
delegatii sai, atat asupra activitatii instantelor, cat si asupra salariatilor
judecatoresti.
Art. 79
Dreptul la disciplina indreptateste la aplicarea pedepselor disciplinare.
El apartine ministrului justitiei.
Art. 80
Revocarea membrilor Curtii Supreme se va face prin decret al Prezidiului
Marii Adunari Nationale, la propunerea Guvernului, in urma raportului
ministrului justitiei.
PARTEA IV
Dispozitiuni finale si tranzitorii
Art. 81
Cauzele pendinte inaintea instantelor care devin necompetente din pricina
schimbarii circumscriptiei judecatoresti, vor continua sa fie judecate de
instantele la care au fost introduse*).
------------
*) Dispozitiunile art. 81, inlocuieste in intregime Decretul nr. 49 din 28
februarie 1948, privitor la competenta instantelor de judecata.
Art. 82
Serviciul interior al instantelor judecatoresti si al grefelor se va
organiza prin decizia ministrului justitiei.
Art. 83
Procurarea localurilor necesare judecatoriilor populare rurale si
cheltuielile de mobilier, intretinere, incalzit si luminat, sunt in sarcina
Sfaturilor populare judetene.
Pentru judecatoriile populare urbane si mixte, localurile si cheltuielile
de mobilier, intretinere, incalzit si luminat, sunt in sarcina Sfatului popular
comunal.
Art. 84
Procurarea localurilor necesare tribunalelor, cat si cheltuielile de
mobilier, intretinere, incalzit si luminat, cad in sarcina Sfaturilor populare
judetene.
Art. 85
Ori de cate ori legile intrebuinteaza denumiri de instante sau de functiuni
judecatoresti care au fost modificate prin efectul decretului de fata, termenii
intrebuintati in ele se socotesc inlocuiti prin noile denumiri.
Art. 86
Actualii presedinti de sectie, de tribunal si de Curte vor continua sa
indeplineasca functiunea de presedinte de sectie, de tribunal sau de Curte pana
ce se vor face desemnarile prevazute de art. 30 din prezentul decret.
Art. 87
Dispozitiunile art. 25 sunt aplicabile si in cazul cand urmeaza a se reveni
asupra unei jurisprudente ce a fost stabilita de un complet de divergenta.
Art. 88
Listele asesorilor populari, alesi la primele alegeri ce vor avea loc in
cursul anului 1949, vor servi pentru desemnarea asesorilor populari, la
instantele respective pana la 31 decembrie 1950.
Numarul asesorilor populari ce urmeaza a fi alesi va fi, pentru fiecare din
listele prevazute la art. 53, mai mare cu o patrime din numarul acolo aratat.
Art. 89
Dispozitiunile art. 413, 414 si 415 din Codul de procedura penala si art.
329 din Codul de procedura civila, se abroga. Din art. 416, alin. 1, din Codul
de procedura penala se inlatura cuvintele "contrarii legii sau".
Recursurile prevazute de textele de mai sus, in curs de judecata, se
considera cereri de indreptare.
Art. 90
Dispozitiunile prezentului decret intra in vigoare dupa 5 zile de la
publicarea in Buletinul Oficial al Republicii Populare Romane.
Pe aceeasi data se abroga Legea nr. 341 din 5 decembrie 1947, pentru
organizarea judecatoreasca, cu modificarile ei ulterioare.