DECRET
Nr. 55 din 6 februarie 1970
privind organizarea si functionarea Bancii Agricole
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 21 din 18 martie 1970
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Banca Agricola, organ central al administratiei de stat, infaptuieste
politica partidului si statului in domeniul creditarii si finantarii
productiei, al investitiilor si al circulatiei marfurilor din agricultura si
silvicultura.
De asemenea, Banca Agricola efectueaza operatiuni de finantare si
creditare in alte ramuri ale economiei nationale, stabilite prin lege sau
conventii incheiate cu organele interesate.
Art. 2
Banca Agricola conduce, indruma si controleaza activitatea unitatilor in
subordine si raspunde de indeplinirea atributiilor ce-i revin, potrivit legii.
Art. 3
Banca Agricola asigura, in activitatea sa, aplicarea legilor, decretelor si
hotararilor Consiliului de Ministri.
Art. 4
Banca Agricola, ca institutie bancara specializata, colaboreaza cu C.S.P.
cu Banca Nationala, cu alte institutii bancare specializate, ministere si alte
organe centrale, in scopul indeplinirii atributiilor ce-i revin.
CAP. 2
Atributii
Art. 5
Banca Agricola are urmatoarele atributii:
a) organizeaza si efectueaza operatiunile de creditare a productiei
agricole a activitatii de aprovizionare tehnico-materiala si de valorificare a
produselor agricole, pentru organizatiile socialiste din agricultura si
silvicultura, precum si a intreprinderilor de prelucrare a produselor agricole
si a celor de desfacere catre populatie;
b) avizeaza, potrivit legii, lucrarile de investitii; organizeaza,
efectueaza si controleaza operatiunile de creditare si finantare a
investitiilor, a activitatii de constructii-montaj si proiectare pentru
organizatiile socialiste din domeniul sau de activitate;
c) acorda, potrivit legii, credite pe termen lung si termen scurt membrilor
C.A.P. si producatorilor cu gospodarie individuala;
d) pastreaza mijloacele banesti ale organizatiilor socialiste care au
conturi deschise la aceasta banca si efectueaza operatiunile de decontare
pentru titularii de cont;
e) exercita controlul bancar asupra indeplinirii planurilor economice si
financiare realizarii planului de investitii, folosirii fondurilor fixe, a
mijloacelor proprii si imprumutate, precum si asupra respectarii disciplinei
operatiunilor bancare de catre organizatiile socialiste titulare de cont;
f) exercita controlul asupra realizarii veniturilor de stat si efectueaza
operatiuni privind executarea de casa a bugetului, in domeniul sau de
activitate;
g) organizeaza si exercita, potrivit legii, controlul utilizarii fondului
de salarii si al operatiunilor in numerar;
h) colaboreaza cu organizatii avand atributii similare in strainatate in
problemele bancare specifice activitatii sale;
i) elaboreaza, potrivit legii, norme privind finantarea, creditarea,
efectuarea decontarilor si a celorlalte operatiuni bancare care sunt
obligatorii atat pentru unitatile sale, cat si pentru titularii de cont;
j) asigura, in domeniul sau de activitate, aplicarea politicii partidului
si statului in probleme de personal, in care scop:
- stabileste criterii unitare de selectionare, pregatire, perfectionare si
promovare a personalului din sfera sa de activitate si controleaza aplicarea
lor la unitatile subordonate;
- stabileste necesarul de personal in perspectiva;
- organizeaza si asigura perfectionarea cadrelor de conducere si a
specialistilor, din aparatul propriu;
k) prezinta Consiliului de Ministri proiecte de acte normative si alte
acte prevazute de lege; avizeaza proiectele de acte normative si cu alt
caracter, care intereseaza domeniul sau de activitate;
l) exercita orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 6
Banca Agricola poate exercita controlul de fond al gestiunii C.A.P.,
actionand ca mandatara a U.N. a C.A.P., pe baza conventiei incheiate.
Art. 7
Banca Agricola poate primi mandat de la celelalte banci si poate la randul
ei sa dea mandat acestora pentru efectuarea de operatiuni bancare.
Art. 8
Banca Agricola poate deschide conturi persoanelor juridice, altele decat
organizatiilor socialiste, precum si persoanelor fizice.
Art. 9
In indeplinirea atributiilor sale, Banca Agricola are dreptul:
a) sa ceara de la ministere, celelalte organe centrale, precum si de la
organizatiile socialiste care au cont la aceasta banca, planul economic si
financiar, bilantul, darile de seama si orice alte date si documente
necesare indeplinirii atributiilor sale;
b) sa recupereze creditele nerambursate la termenul stabilit, pe seama
mijloacelor banesti din conturile beneficiarilor de credite;
c) sa recupereze creditele inainte de termen, atunci cand se constata
existenta de credite negarantate, credite utilizate in alte scopuri decat
acelea pentru care au fost acordate, pastrarea in conditii necorespunzatoare a
valorilor materiale reprezentand garantia creditelor, sau sustragerea de la
controlul bancar;
d) sa suspende partial sau total sau sa sisteze creditarea organizatiilor
socialiste, in cazurile si conditiile stabilite, potrivit legii, de consiliul
de administratie al bancii;
e) sa recupereze din conturile organizatiilor de constructii-montaj,
prestari de servicii si proiectare, precum si de la beneficiarii de investitii
pentru lucrarile in regie, sumele constatate ca fiind platite in plus la
investitii;
f) sa intrerupa creditarea sau finantarea pentru santierele la care se
constata lipsuri in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, executarea
de lucrari necorespunzatoare si incalcarea disciplinei financiare;
g) sa ia orice alte masuri prevazute de lege cu privire la organizatiile
socialiste care nu isi indeplinesc angajamentele pentru banca sau se abat de
la disciplina financiara, de credite, de decontari si de casa.
Art. 10
Banca Agricola este condusa de consiliul de administratie al bancii, organ
deliberativ, care hotaraste in problemele generale privind activitatea sa.
CAP. 3
Organizare si functionare
Art. 11
Consiliul de administratie al bancii este format din:
a) presedintele, prim-vicepresedintele si vicepresedintii Bancii Agricole;
b) directori ai unor directii din centrala bancii si conducatori ai unor
unitati teritoriale, precum si specialisti cu experienta indelungata si inalta
calificare in cadrul aparatului bancii sau in afara acesteia;
c) reprezentanti ai conducerii unor ministere si ai altor organe centrale;
d) un delegat al sindicatelor, desemnat de U.G.S.R. din Romania.
Componenta consiliului de administratie se aproba de Consiliul de Ministri
la propunerea presedintelui Bancii Agricole.
In lipsa presedintelui, atributiile acestuia se indeplinesc de catre
prim-vicepresedintele Bancii Agricole.
Art. 12
La sedintele consiliului de administratie pot fi invitati delegati ai unor
organe si organizatii de stat ori obstesti interesate in examinarea problemelor
supuse dezbaterii, precum si specialisti din cadrul Bancii Agricole sau din
afara acesteia.
Art. 13
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai si ia hotarari cu majoritatea
membrilor ce-l compun.
In caz de divergenta intre presedinte si majoritatea membrilor consiliului
de administratie, problema asupra careia nu s-a realizat un acord este supusa
vicepresedintelui Consiliului de Ministri care coordoneaza activitatea bancii;
daca una dintre parti nu este de acord cu solutia data, problema va fi supusa
Biroului Permanent al Consiliului de Ministri pentru a hotari.
Art. 14
Sedintele consiliului de administratie au loc cel putin o data pe trimestru
si se convoaca, in timp util, de presedintele bancii. Consiliul poate fi
convocat si la cererea a cel putin o treime din numarul membrilor sai.
Art. 15
Consiliul de administratie al bancii in intregul sau si fiecare membru in
parte raspund in fata Consiliului de Ministri pentru intreaga activitate a
bancii; fiecare membru al consiliului raspunde in fata consiliului de
administratie si a presedintelui acestuia pentru indeplinirea sarcinilor ce ii
sunt incredintate.
Art. 16
Intre sedintele consiliului, presedintele impreuna cu prim-vicepresedintele
si vicepresedintii dezbat si rezolva probleme curente ale activitatii bancii
si stabilesc masurile necesare pentru indeplinirea operativa a hotararilor
consiliului.
Art. 17
Presedintele bancii informeaza consiliul de administratie al bancii
asupra principalelor probleme rezolvate in perioada dintre sedinte.
Art. 18
Banca Agricola are in conducerea sa un presedinte, un prim-vicepresedinte
si doi vicepresedinti.
Presedintele Bancii Agricole se numeste prin decret.
Primul vicepresedinte si vicepresedintii se numesc prin hotararea a
Consiliului de Ministri, iar atributiile lor se stabilesc de consiliul de
administratie al bancii.
Art. 19
Presedintele bancii reprezinta banca in raporturile acesteia cu celelalte
organe si organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.
Art. 20
In executarea hotararilor consiliului de administratie si in exercitarea
atributiilor proprii, presedintele bancii emite, potrivit legii, ordine,
instructiuni si alte acte prevazute de lege.
Art. 21
Banca Agricola are urmatoarea structura organizatorica:
a) Directia de planificare si sinteza;
b) Directia creditarii unitatilor de stat din agricultura;
c) Directia creditarii unitatilor agricole cooperatiste;
d) Directia finantarii si creditarii investitiilor;
e) Directia contabilitatii generale;
f) Directia de revizie;
g) Directia economica, administrativa si juridica;
h) Serviciul de personal si invatamant.
Numarul maxim de posturi in centrala Bancii Agricole si raportul minim
dintre numarul functiilor de executie si cel al functiilor de conducere,
precum si ponderea personalului de deservire fata de totalul salariatilor,
sunt cele prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul decret.
Banca Agricola are sucursale judetene, filiale si agentii.
Infiintarea sau desfiintarea de sucursale, filiale sau agentii, precum si
structura organizatorica, atributiile si normele de functionare a unitatilor
prevazute in prezentul art., se stabilesc de consiliul de administratie.
CAP. 4
Dispozitii speciale
Art. 22
Banca Agricola este persoana juridica, titulara de plan, functioneaza pe
principiul gestiunii economice proprii si are sediul central in municipiul
Bucuresti.
Fondurile proprii ale Bancii Agricole sunt cele prevazute in statut.
Art. 23
Banca Agricola si unitatile sale folosesc sigiliul pe care este reprodusa
stema R.S.R.
Art. 24
Directorii sucursalelor, filialelor si agentiilor reprezinta banca, in
calitate de mandatari ai acesteia, in fata organelor de stat, precum si in
raporturile cu persoanele juridice sau fizice, in legatura cu activitatea
unitatilor pe care le conduc.
Art. 25
Actele de imprumut - indiferent de denumirea lor - si extrasele de cont de
imprumut privind creantele neachitate la termen sau creantele pe care banca
este indreptatita sa le recupereze inainte de termen de la organizatiile socialiste
au putere de titlu executoriu, fara indeplinirea altor formalitati. Realizarea
creantelor bancii se face pe seama mijloacelor banesti din conturile
beneficiarilor de credite. In caz de lipsa de disponibil, urmarirea creantelor
se poate face pe baza hotararii consiliului de administratie al bancii asupra
marfurilor si a altor valori materiale ce apartin organizatiei socialiste
debitoare, cu exceptia bunurilor care, potrivit dispozitiilor legale, nu pot fi
urmarite.
In caz de neplata la scadente, actele de imprumut de orice fel incheiate
cu persoane fizice au putere de titlu executoriu pentru intreaga creanta
ramasa de plata, fara indeplinirea altor formalitati.
Art. 26
Pentru eventualele erori in eliberarea de mijloace banesti sau inregistrari
in conturile clientilor, banca raspunde pana la limita sumei eronat eliberate
sau inregistrate, precum si a penalitatilor ce se varsa la bugetul de stat,
suportate de client, daca nu se dovedeste ca erorile respective s-au produs
din culpa clientilor.
Raspunderea bancii inceteaza daca nu este sesizata cu reclamatie pana la
expirarea termenului stabilit si comunicat in scris, potrivit legii,
titularilor de cont, de a aduce la cunostinta unitatilor bancii
neinregistrarea sau inregistrarea eronata a operatiunilor din conturi.
Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de
dispozitiile legale.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 27
Se aproba alaturatul Statut al Bancii Agricole.
Art. 28
Decretul nr. 141/1968 privind infiintarea Bancii Agricole, precum si orice
alte dispozitii contrare, se abroga.
Art. 29
Prezentul decret intra in vigoare pe data de 1 februarie 1970.
ANEXA 1
Statutul Bancii Agricole
Banca Agricola - organ central al administratiei de stat - este banca
specializata de creditare, finantare si decontare a productiei, investitiilor
si circulatiei marfurilor pentru organizatiile socialiste din agricultura,
silvicultura si alte ramuri economice. Banca Agricola acorda credite pe
termen lung si pe termen scurt membrilor C.A.P. si producatorilor cu
gospodarie individuala, in conditiile stabilite prin dispozitiile legale.
Banca Agricola pastreaza disponibilitatile Casei de pensii a membrilor
C.A.P. si efectueaza operatiunile ei de decontare.
Banca Agricola poate primi mandat de la celelalte banci si poate la randul
ei sa le dea mandat acestora pentru efectuarea de operatiuni bancare.
Banca Agricola exercita controlul bancar la organizatiile socialiste din
sfera sa de activitate asupra indeplinirii planurilor economice si financiare,
realizarii planului de investitii si folosirii fondurilor fixe, a mijloacelor
proprii si imprumutate, precum si asupra respectarii disciplinei operatiunilor
bancare.
Banca Agricola poate exercita controlul de fond al gestiunii C.A.P.,
actionand ca mandatara a U.N. a C.A.P., pe baza conventiei incheiate.
Banca Agricola isi desfasoara activitatea pe baza Decretului nr. 55/1970
privind organizarea si functionarea Bancii Agricole, precum si a statutului de
fata.
I. Fondurile Bancii Agricole
Art. 1
Banca Agricola are urmatoarele fonduri: fondul statutar, fondul de
rezerva, fondul mijloacelor fixe, fondul de amortizare si fondurile speciale.
Art. 2
Fondul statutar este de 500.000.000 lei si constituie garantia
angajamentelor Bancii Agricole.
Art. 3
Fondul de rezerva se constituie din beneficiile proprii pana la nivelul
fondului statutar. In cazul cand fondul de rezerva este utilizat pentru acoperirea
unor pierderi, acest cont se reconstituie din beneficii.
Art. 4
Fondul mijloacelor fixe reprezinta valoarea mijloacelor fixe aflate in
administrarea directa a bancii.
Art. 5
Fondul de amortizare se constituie din cotele de amortizare si se
foloseste potrivit dispozitiilor legale.
Art. 6
Fondurile speciale se constituie pe baza dispozitiilor legale si pot fi
utilizate de banca potrivit scopurilor pentru care au fost create.
Art. 7
In completarea resurselor sale de creditare Banca Agricola foloseste
fondurile bugetare ce i se pun la dispozitie de catre Ministerul Finantelor,
precum si credite de la Banca Nationala a R.S.R.
Art. 8
Beneficiul net al Bancii Agricole se repartizeaza dupa aprobarea bilantului
si a darii de seama contabile anuale, astfel: 25% se face venit la bugetul de
stat; 75% se aloca la fondul de rezerva al bancii.
Dupa ce fondul de rezerva atinge limita fondului statutar, beneficiul net
se varsa in intregime la bugetul de stat.
II. Operatiunile Bancii Agricole
A. Operatiuni privind creditarea
Art. 9
Banca Agricola stabileste propunerile privind necesarul de credite si
resurse pentru organizatiile socialiste, membrii C.A.P. si producatorii
individuali din domeniul sau de activitate si le prezinta Bancii Nationale a
R.S.R. pentru a fi cuprinse in planul de credite pe economie.
Pe baza planului de credite aprobate de Consiliul de Ministri, a
dispozitiilor legale si a normelor generale de creditare, organizeaza si
efectueaza creditarea productiei agricole, a activitatii din silvicultura, a
activitatii de constructii-montaj si proiectare a investitiilor, a activitatii
de aprovizionare tehnico-materiale si de valorificare a produselor agricole, a
activitatii intreprinderilor de prelucrare a produselor agricole si desfacere
catre populatie, la intreprinderile din domeniul sau de activitate.
Art. 10
Creditele pe termen scurt se acorda sub forma creditarii directe, in scop
determinat, pe baza de garantie rambursabile la termen, pentru:
a) asigurarea mijloacelor circulante necesare activitatii de productie si
de circulatie, de constructii-montaj si de proiectare, neacoperite cu mijloace
circulante proprii si asimilate;
b) contractarea si achizitionarea de produse agricole;
c) marfuri livrate, lucrari executate si servicii prestate, deschiderea de
acreditive, in cazurile si conditiile stabilite de banca;
d) acoperirea nevoilor temporare de fonduri in cazul cand, in cursul
anului, exista decalaj intre termenul de realizare a investitiilor sau a
obiectivelor din planul tehnic si termenul de realizare a surselor financiare
prevazute in planul pentru aceste activitati;
e) alte nevoi ale organizatiilor socialiste ce decurg din indeplinirea
planului de productie si de circulatie a marfurilor, de constructii-montaj si
de proiectare;
f) alte scopuri prevazute in dispozitiile legale.
Art. 11
Creditele pe termen scurt se pot utiliza direct pentru efectuarea platilor,
pentru rambursarea creditelor acordate anterior sau se pot trece in conturile
beneficiarilor de credite.
Art. 12
Termenele de rambursare a creditelor pe termen scurt se stabilesc in
functie de perioadele de recoltare si desfacere a produselor, de lichidare a
stocurilor sau de realizare a veniturilor banesti.
Art. 13
Banca Agricola acorda credite pe termen scurt unitatilor agricole
cooperatiste, precum si membrilor C.A.P. si producatorilor cu gospodarii
individuale pentru productia contractata cu organizatiile socialiste, in
conditiile stabilite de dispozitiile legale.
Operatiunile privind plata imprumuturilor pentru contractari si plata
produselor agricole preluate de organizatiile socialiste de la membrii C.A.P.
si producatorii cu gospodarie individuala se efectueaza prin organele carora
Banca Agricola le da mandat in acest scop.
Art. 14
Banca agricola acorda credite pe termen lung pentru investitii, precum si
pentru lucrari de mica mecanizare si alte lucrari productive, in conditiile
prevazute prin dispozitiile legale.
Creditele pe termen lung se acorda in limita sumelor prevazute in planul si
bugetul de stat.
Art. 15
Creditele pe termen scurt si creditele pe termen lung se acorda de banca pe
baza de acte de imprumut si se garanteaza pentru intreaga lor valoare prin gaj
de valori materiale si marfuri, mijloace banesti prevazute a se realiza in
perioada viitoare sau venituri in bani si in natura, dupa caz.
Banca stabileste, potrivit dispozitiilor legale, garantia necesara pentru
creditele pe care le acorda, conditiile in care bunurile ce constituie garantia
creditului raman in pastrarea organizatiilor beneficiare de credite, precum si
modalitatea in care ele pot dispune de aceste bunuri.
Art. 16
Pentru creditele obtinute de la banca beneficiarii platesc dobanzile
stabilite prin hotarare a Consiliului de Ministri.
Art. 17
Banca are dreptul sa controleze la organizatiile socialiste utilizarea
fondurilor proprii si a creditelor acordate, existenta, conditiile de pastrare
si calitatea valorilor materiale si oricaror bunuri care constituie garantia
creditelor.
B. Operatiuni privind finantarea investitiilor
Art. 18
Banca Agricola organizeaza si efectueaza finantarea investitiilor cuprinse
in planul de stat si a celor din fondurile speciale ale organizatiilor
socialiste.
Finantarea investitiilor se face din alocatiile de la bugetul statului, din
mijloace proprii ale organizatiilor socialiste si din credite bancare, potrivit
dispozitiilor legale.
Banca Agricola exercita controlul constituirii si folosirii fondurilor
pentru finantarea investitiilor potrivit destinatiei prevazute in plan si in
documentatia de deviz, aplicarii dispozitiilor legale la intocmirea si
aprobarea documentatiei de proiect si deviz, indeplinirii planului de investitii
legalitatii planurilor de antrepriza si de proiectare, precum si respectarii
acestora.
Banca Agricola are dreptul sa reduca cheltuielile din situatiile de
lucrari si procesele-verbale de receptie, cu sumele corespunzatoare volumului
lucrarilor neexecutate sau provenite din nerespectarea documentatiei de deviz,
a preturilor si a altor dispozitii legale.
Art. 19
Pentru operatiunile de finantare a investitiilor, Banca Agricola percepe
comisioane potrivit dispozitiilor legale.
C. Operatiuni privind efectuarea decontarilor
Art. 20
Banca Agricola efectueaza decontarile intre organizatiile socialiste
privind operatiunile de finantare a investitiilor, a livrarilor de marfuri,
executarilor de lucrari, prestarilor de servicii si pentru orice alte obligatii
banesti, in baza prevederilor legale si a normelor generale de decontare
stabilite pentru organizatiile socialiste din domeniul sau de activitate.
Banca controleaza ca operatiunile de decontare sa se efectueze de catre
organizatiile socialiste in concordanta cu obligatiile contractuale.
Art. 21
Mijloacele banesti ale organizatiilor socialiste se pastreaza in
conturile deschise la banca, iar titularii de cont efectueaza incasarile si
platile numai prin aceste conturi. Se excepteaza sumele ce pot fi pastrate in
casa si cele ce pot fi folosite din incasari pentru efectuarea platilor in
numerar, conform dispozitiilor legale.
Art. 22
Banca Agricola isi pastreaza disponibilitatile intr-un cont la Banca
Nationala a R.S.R. Operatiunile prin acest cont se efectueaza potrivit
conventiei dintre cele doua banci.
Art. 23
Conturile ce se deschid organizatiilor socialiste si modul de functionare a
acestor conturi se stabilesc prin instructiuni care se comunica titularului de
cont.
Titularii de cont sunt obligati ca in termenele prevazute de instructiuni
sa reclame eventualele neinregistrari sau inregistrari gresite ale
operatiunilor in conturi.
Art. 24
In exercitarea controlului asupra decontarilor banca are dreptul sa
verifice documentele de incasari si plati in cont si in numerar, inregistrarile
contabile, registrele si datele operative si statistice ale organizatiilor
socialiste.
Art. 25
Banca Agricola poate deschide conturi persoanelor juridice, altele decat
organizatiile socialiste, precum si persoanelor fizice.
Art. 26
Pentru disponibilitatile aflate in conturi banca plateste dobanzile
stabilite prin hotarare a Consiliului de Ministri.
D. Efectuarea operatiunilor de casa
Art. 27
Banca Agricola, impreuna cu ministerele, celelalte organe centrale
interesate si organizatiile socialiste care au cont la aceasta banca,
stabileste volumul incasarilor si platilor in numerar, pe care il prezinta
Bancii Nationale a R.S.R. pentru a fi prins in planul de casa pe economie.
Operatiunile de casa pentru titularii de cont se fac prin casierii proprii
sau prin alte banci pe baza de conventie.
Art. 28
Intocmirea si executarea planului de casa pentru organizatiile socialiste,
precum si stabilirea conditiilor si termenelor de depunere a numerarului la
casieriile bancii, sumele ce pot fi pastrate in casa, modul de eliberare a
numerarului si de efectuare a platilor direct din incasari, se fac potrivit
dispozitiilor legale.
Art. 29
Banca Agricola controleaza respectarea disciplinei de casa de catre
organizatiile socialiste din sfera sa de activitate.
Art. 30
Banca Agricola exercita controlul asupra utilizarii fondului de salarii de
catre organizatiile socialiste din sfera sa de activitate, potrivit
dispozitiilor legale.
Art. 31
Banca Agricola efectueaza plata cheltuielilor pentru unitatile bugetare din
domeniul sau de activitate in limita disponibilului din conturile lor si
potrivit dispozitiilor legale.
Art. 32
Banca Agricola incaseaza veniturile bugetului de la unitatile din sfera sa
de activitate, pe care le vireaza periodic la Banca Nationala a Republicii
Socialiste Romania.
Art. 33
Banca Agricola exercita controlul asupra aplicarii de catre organizatiile
socialiste care au contul la unitatile sale a dispozitiilor care reglementeaza
veniturile de stat, precum si controlul realizarii acestor venituri.
Banca Agricola are dreptul sa vireze din conturile organizatiilor
socialiste sumele ce trebuie varsate la bugetul de stat.
Art. 34
Consiliul de administratie al Bancii Agricole examineaza problemele
activitatii bancii si ia hotarari cu privire la:
a) volumul creditelor si al incasarilor si platilor in numerar;
b) organizarea si efectuarea operatiunilor de creditare, finantare,
decontare, a operatiunilor cu numerar, a controlului utilizarii fondului de
salarii si a controlului realizarii veniturilor de stat;
c) propunerile referitoare la regimul dobanzilor bancare;
d) stabilirea comisioanelor bancare pentru operatiunile pe care le
efectueaza, altele decat cele privind finantarea investitiilor;
e) bilantul si darea de seama contabila anuala a bancii;
f) cazurile in care din lipsa de disponibilitati recuperarea creantelor
ar urma sa se faca pe seama marfurilor si altor valori materiale ce apartin
organizatiilor socialiste debitoare;
g) orice alte probleme de conducere generala legate de buna desfasurare a
activitatii bancii.
Art. 35
Unitatile bancii isi desfasoara activitatea potrivit regulamentelor
aprobate de consiliul de administratie al bancii.
Art. 36
Angajatii bancii sunt obligati sa pastreze secretul operatiunilor si
conturilor acesteia si ale clientelei sale.
Relatii asupra operatiunilor si conturilor se dau numai titularilor de
conturi si organelor ierarhic superioare ale acestora, organelor
judecatoresti, arbitrale, de urmarire penala, precum si organelor
financiar-bancare, cu respectarea dispozitiilor legale.
Art. 37
Revizia activitatii unitatilor bancii se face de aparatul de revizie al
bancii, potrivit dispozitiilor legale.