DECRET
Nr. 78 din 27 februarie 1973
privind organizarea si functionarea consiliilor si comisiilor tehnico-economice
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 23 din 5 martie 1973
Cresterea eficientei economice a investitiilor si promovarea sistematica a
progresului tehnic in toate ramurile economiei nationale sint strins legate de
intarirea continua a muncii de analiza si ridicare a calitatii documentatiilor
tehnice si economice la toate verigile organizatorice: intreprindere, centrala
industriala, minister alte organe centrale ale admnistratiei de stat,
departamente si organe locale.
In aceasta activitate, un rol de mare raspundere revine adunari]or generale
si comitetelor oamenilor muncii din intreprinderi, consiliilor oamenilor muncii
din centrale, consiliilor de conducere ale ministerelor si celorlalte organe
centrale ale administratiei de stat si departamentelor, precum si consiliilor si
comisiilor tehnico-economice din institutiile si organizatiile economice in
cadrul carora functioneaza, organe chemate sa aduca o contributie competenta la
luarea deciziilor privind cheltuirea fondurilor de investitii.
In scopul de a asigura un cadru unitar in activitatea consiliilor si
comisiilor tehnico-economice si pentru a stabili sarcinile si raspunderile ce
le revin in acest domeniu,
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Pentru analizarea multilaterala a documentatiilor de investitii,
verificarea elementelor fundamentale tehnico-economice ale solutiilor propuse,
incadrarea in normele si normativele legale, precum si pentru analizarea
oricaror alte documentatii tehnice si economice, se organizeaza si functioneaza:
- consilii tehnico-economice la ministere, celelalte organe centrale ale
administratiei de stat, departamente, comitetele executive ale consiliilor
populare judetele si al municipiului Bucuresti, precum si la centrale si
unitatile asimilate acestora;
- comisii tehnico-economice la intreprinderi.
Art. 2
Consiliile si comisiile tehnico-economice functioneaza, ca organe de lucru,
pe linga organele de conducere colectiva ale ministerelor, celorlalte organe
centrale ale administratiei de stat, departamentelor, comitetelor executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, precum si pe linga
organe]e de conducere colectiva ale centralelor, unitatilor asimilate acestora
si ale intreprinderilor, care au competenta de a aproba documentatiile
tehnico-economice.
Art. 3
Consiliile si comisiile tehnico-economice au sarcina de a face o analiza
multilaterala si complexa si de a prezenta concluzii asupra temelor de
proiectare, studiilor tehnico-economice, studiilor de amplasament, precum si
asupra oricaror alte documentatii privind activitatea tehnica si economica,
stabilite de organele de conducere colectiva pe linga care functioneaza.
Art. 4
La elaborarea documentatiilor pentru investitii, un rol de cea mai mare
importanta revine adunarilor generale, comitetelor si consiliilor oamenilor
muncii din intreprinderi si centrale, care trebuie sa aprecieze si sa se
pronunte, potrivit legii, asupra necesitatii si oportunitatii noilor obiective
de investitii, amplasamentului acestora, conceptiilor constructive si
tehnologice prevazute, precum si asupra altor elemente ale investitiei.
In acest scop, temele de proiectare pentru investitiile destinate
dezvoltarii si modernizarii capacitatilor de productie din intreprinderi vor fi
dezbatute in comitetele oamenilor muncii ale acestora, dupa care se vor supune
dezbaterii in adunarile generale ale oamenilor muncii din intreprinderile
respective.
Pentru investitiile aferente noilor obiective, temele de proiectare se vor
dezbate in consiliile oamenilor muncii din centrale si unitatile asimilate
acestora.
Temele de proiectare se vor supune aprobarii organelor competente, numai
dupa adoptarea lor de catre comitetele si adunarile generale ale oamenilor
muncii sau, dupa caz, de catre consiliile oanmenilor muncii.
Pentru documentatiile de investitii din competenta de aprobare a
ministerelor, celorlalte organe centrale ale administratiei de stat si
departamentelor, la lucrarile de dezbatere a temelor de proiectare vor participa
ministrii sau adjunctii acestora ori sefii de departamente, precum si
proiectantii sefi, care vor prezenta in fata adunarilor generale, comitetelor
sau consiliilor oamenilor muncii temele de proiectare, impreuna cu schita care
cuprinde datele generale ale investitiei.
Art. 5
Consiliile si comisiile tehnico-economice vor fi formate, in raport cu
complexitatea problemelor, dintr-un numar de membri stabilit in urmatoarele
limite:
a) 15-25 membri in ministere, celelalte organe centrale ale administratiei
de stat, departamente si comitetele executive ale consiliilor populare judetene
si al municipiului Bucuresti;
b) 10-15 membri in centrale si unitati asimilate acestora;
c) 5-10 membri in intreprinderi.
Art. 6
Din consiliile si comisiile tehnico-economice fac parte:
A. La ministere, alte organe centrale ale administratiei de stat,
departamente si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti:
a) specialisti de inalta calificare, tehnicieni si economisti din
intreprinderi si alte unitati economice;
b) delegati - directori, directori stiintifici, cercetatori si alti
specialisti - din institutele centrale de cercetare si din institutele de
cercetare de ramura, apartinind de ministere si alte organe centrale ale
administratiei de stat.
De asemenea, fac parte din organele de avizare directorii institutelor de
proiectare subordonate;
c) directori ai directiilor de plan, investitii, tehnica-dezvoltare si ai
altor directii din organele in care functioneaza consilii tehnico-economice,
directori generali ai centralelor si unitatilor asimilate acestora, directori
ai intreprinderilor subordonate.
B. La centrale, unitati asimilate acestora si la intreprinderi: cadre de
conducere, inclusiv sefi de compartimente, tehnicieni si economisti de inalta
calificare, precum si alti specialisti din centrale, unitati asimilate acestora
si din intreprinderile in care functioneaza consilii sau comisii
tehnico-economice.
Din consiliile sau comisiile tehnico-economice prevazute la lit. A si B vor
face parte si delegatii organizatiilor de constructii-montaj care vor executa
investitiile. In analizarea documentatiilor tehnice si economice, acestia se
vor referi, in principal, la solutiile constructive, ciclurile si ordinea de
executie, gradul de folosire a proiectelor tip si a prefabricatelor, la
eliminarea finisajelor nejustificate si folosirea tehnologiilor eficiente de
executie. De asemenea, din aceste consilii sau comisii vor face parte si reprezentanti
ai organizatiilor sindicale de ramura sau, dupa caz, reprezentanti ai
organizatiilor sindicale locale.
Din consiliile si comisiile tehnico-economice pot face parte cadre din
invatamintul superior, academicieni, oameni de stiinta, cercetatori si alti
specialisti.
Art. 7
Desemnarea membrilor consiliilor si comisiilor tehnico-economice se va
face:
a) la intreprinderi, centrale si unitati asimilate acestora, de catre
comitetele sau consiliile oamenilor muncii, dupa caz;
b) la ministere, alte organe centrale ale administratiei de stat si
departamente de catre consiliile de conducere sau birourile executive ale
acestora;
c) la comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, de catre acestea sau birourile lor permanente.
Pentru angajatii altor organizatii socialiste, desemnarea se va face cu
acordul conducerii acestor organizatii.
Art. 8
La lucrarile consiliilor sau comisiilor tehnico-economice vor putea
participa, ca invitati, si alti specialisti desemnati de conducatorii organelor
si organizatiilor respective.
De asemenea, vor participa autorii documentatiilor supune analizei, precum
si delegatii unitatilor interesate.
Art. 9
Consiliile tehnico-economice din ministere, celelalte organe centrale ale
administratiei de stat, departamente si comitetele executive ale consiliilor
populare judetene si al municipiului Bucuresti functioneaza cu doua sectii:
- sectia tehnica;
- sectia economica.
In cadrul sectiei tehnice se vor constitui: grupa de constructii, grupa de
tehnologie, precum si alte grupe, in functie de specificul documentatiilor
supuse analizei.
Consiliile si comisiile tehnico-economice isi desfasoara lucrarile pe
grupe, sectii si in plenul lor.
La sectii se analizeaza problemele specifice, iar concluziile sectiilor si
sinteza se dezbat in plen.
Art. 10
Lucrarile in plen ale consiliilor tehnico-economice din ministere,
celelalte organe centrale ale administratiei de stat, departamente, comitete]e
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor fi
conduse, in raport cu importanta problemelor, de: ministri, primii adjuncti ori
adjunctii acestora sau de secretarii generali, sefii de departamente sau
presedintii comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti. Persoana care conduce lucrarile consiliului
tehnico-economic va fi socotita ca facind parte din acest organ.
Lucrarile pe sectii si cele pe grupe de specialitate vor fi conduse de
specialisti cu autoritate profesionala, membri ai consiliilor
tehnico-economice, desemnati de ministri, conducatorii celorlalte organe
centrale ale administratiei de stat, sefii de departamente sau presedintii
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti.
Lucrarile consiliilor si comisiilor tehnico-economice din centrale,
unitatile asimilate acestora si din intreprinderi vor fi conduse, dupa caz, de
directorul general al centralei sau de loctiitorul acestuia, de directorul
intreprinderii sau de loctiitorul sau.
Art. 11
Pentru pregatirea lucrarilor de analiza a documentatiilor tehnice si
economice, consiliile tehnico-economice din ministere, celelalte organe
centrale ale administratiei de stat, departamentele si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti au un secretariat.
Secreterii acestor consilii sint directorii directiei tehnice sau ai directiei
tehnice-dezvoltare.
In centrale si unitati asimilate acestora, precum si in intreprinderi,
secretariatul consiliilor sau comisiilor tehnico-economice va fi asigurat de
seful compartimentului tehnic.
Art. 12
Planurile anuale, trimestriale si lunare de lucru ale consiliilor sau
comisiilor tehnico-economice se aproba de catre organele de conducere colectiva
ale organelor si organizatiilor in cadrul carora ele isi desfasoara
activitatea.
In planurile anuale de lucru ale consiliilor tehnico-economice din
ministere, celelalte organe centrale ale administratiei de stat, departamente
si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, precum si in planurile trimestriale ale consiliilor si comisiilor
tehnico-economice din centrale, unitati asimilate acestora si din intreprinderi,
se va stabili, in functie de specificul si importanta lucrarilor, si componenta
acestor consilii sau comisii, pentru fiecare obiectiv in parte.
In planurile anuale de lucru ale consiliilor tehnico-economice din
ministere, celelalte organe centrale ale administratiei de stat, departamente
si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti se vor cuprinde obiectivele de investitii ale caror documentatii vor
fi avizate sub conducerea ministrilor, conducatorilor celorlalte organe
centrale ale administratiei de stat, sefilor de departamente si presedintilor
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, precum si cele ale caror documentatii vor fi analizate sub
conducerea prim-adjunctilor de ministri, adjunctilor ministrilor, secretarilor
generali, prim-vicepresedintilor sau vice-presedintilor, potrivit importantei
lucrarilor ce vor fi avizate.
Art. 13
Secretariatele consiliilor si comisiilor tehnico-economice vor difuza membrilor
si invitatilor, cu cel putin 30 de zile inaintea sedintelor de lucru, in afara
documentatiilor supuse avizarii, si alte materiale documentare din tara si din
strainatate privitoare la tehnologii moderne, tehnici avansate, precum si alte
date asupra performantelor la zi pe plan mondial, obtinute in unitati similare
cu cele proiectate.
Art. 14
La temele de proiectare se vor analiza:
a) justificarea tehnica si economica a investitiei;
b) capacitatea de productie si termenele de punere in functiune;
c) volumul orientativ al investitiilor si al lucrarilor de constructii-
montaj;
d) asigurarea materiilor prime si a principalelor materiale;
e) sortimente ce se vor realiza si destinatia productiei;
f) importuri pentru investitii si productie;
g) principalii indicatori de eficienta economica.
Art. 15
La studiile tehnico-economice pentru investitii se vor analiza, in
principal:
a) justificarea capacitatii si profilului pentru investitia propusa;
b) valoarea investitiei si a lucrarilor de constructii montaj, precum si
esalonarea acestora;
c) alegerea terenului, natura si categoria acestuia, gradul de ocupare,
necesitatea efectuarii unor exproprieri si scoateri din circuitul agricol,
demolari, stramutari si altele asemenea;
d) gradul de folosire a capacitatilor de aceeasi natura, existente in
sector;
e) eficienta economica a investitiei si anume: investitia specifica,
productivitatea muncii, costuri si cheltuieli materiale de productie,
acumulari, beneficii, durata de recuperare a investitiei, valoarea productiei
la 1.000 lei fonduri fixe, durata de executie a lucrarii, durata de realizare a
parametrilor proiectati, aportul valutar net, eficienta exportului si altele
asemenea, in functie de specificul investitiei;
f) masuri pentru combaterea poluarii mediului;
g) eficienta solutiilor constructive adoptate, economisirea materialelor
deficitare, ponderea lucrarilor de constructii-montaj si a constructiei in
totalul investitiilor, finisajele prevazute si justificarea oportunitatii
acestora, gradul de ocupare a suprafetelor construite;
h) necesarul de utilaje, examinindu-se posibilitatile maxime de asigurare a
acestora din tara;
i) asigurarea si valorificarea superioara a materiilor prime, materialelor,
pieselor de schimb, materialelor auxiliare, combustibilului, energiei, apei,
precum si altor utilitati si deserviri necesare productiei, modul de rezolvare
a evacuarii si epurarii apelor uzate;
j) respectarea normelor de protectia muncii si de igiena, precum si modul
in care sint asigurate grupurile si obiectele sociale;
k) asigurarea cu muncitori, calificarea lor, precum si a cadrelor cu
pregatire medie, necesare exploatarii investitiei;
l) asigurarea desfacerii productiei la intern si la export;
m) modul de cooperare cu alte unitati;
n) organizarea santierului;
o) coordonarea cu alte sectoare de activitate si modul de realizare a
investitiilor conexe.
La analiza studiilor tehnico-economice de catre comisiile tehnico-economice
din intreprinderi vor fi avute in vedere acele elemente cuprinse in alineatul
precedent care sint caracteristice obiectivului supus analizei.
Art. 16
Pentru investitiile care cuprind tehnologii noi, studiile tehnico-economice
supuse analizei vor fi insotite, in mod obligatoriu, de acordul institutelor
centrale de cercetare sau al institutelor de cercetare pe ramuri, ori, dupa
caz, al institutelor de proiectare si cercetare in tehnologie, asupra
necesitatii si oportunitatii acestor tehnologii.
Se interzice angajarea de importuri de licente si utilaje tehnologice, care
nu au acordul institutelor prevazute in alin. 1 si al consiliilor
tehnico-economice.
Art. 17
Ministerele, celelalte organe centrale ale administratiei de stat, departamentele
si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti pot constitui, pe linga secretariatele consiliilor tehnico-economice,
colective de specialisti, avind sarcina de a expertiza studiile
tehnico-economice si, pe aceasta baza, de a atrage atentia asupra unor aspecte
de importanta majora, omise sau solutionate necorespunzator in documentatii,
referitoare la problemele prevazute la art. 15 si care n-au fost ridicate in
sectiile si grupele consiliilor tehnico-economice.
Acolo unde aceste colective vor fi constituite, studiile tehnico-economice
trimise spre analiza vor fi inaintate concomitent atit consiliului
tehnico-economic, cit si colectivului de expertizare.
Referatul de expertizare va fi prezentat in sedinta de lucru a consiliilor
tehnico-economice, precum si in birourile executive, respectiv in consiliile de
conducere ale ministerelor, celorlalte organe centrale ale administratiei de
stat, departamentelor si in comitetele executive ale consiliilor populare judetene
si al municipiului Bucuresti, care examineaza si aproba documentatiile
tehnico-economice.
In perioada de desfasurare a muncii de expertizare salariatii respectivi
vor fi scutiti de alte sarcini de serviciu.
Art. 18
La incheierea lucrarilor de analiza a documentatiilor, consiliile si
comisiile tehnico-economice intocmesc un document cuprinzind concluziile si
propunerile lor, rezultate din examinarea acestor documentatii.
Aceste documente se intocmesc in termen de cel 30 de zile de la primirea
documentatiei complete.
Eventualele completari necesare imbunatatirii documentatiilor supuse
analizei vor fi cerute de secretariatele consiliilor si comisiilor
tehnico-economice, in cel mult 7 zile de la depunerea acestora, fara ca
termenul maxim de 30 de zile, prevazut in alineatul precedent, sa poata fi
depasit.
Art. 19
Observatiile si propunerile formulate de consiliile si comisiile
tehnico-economice, cu care organizatia de proiectare a fost de acord, vor fi
transpuse in documentatiile supuse analizei, in termenele stabilite de aceste
consilii sau comisii.
Observatiile si propunerile asupra carora consiliile sau comisiile
tehnico-economice si organizatiile de proiectare nu au ajuns la un acord se
supun organelor de conducere colectiva prevazute la art. 21, spre a decide.
Art. 20
Consiliile si comisiile tehnico-economice pot lucra valabil in prezenta a
cel putin jumatate plus unu din membrii lor si iau hotariri cu doua treimi din
numarul membrilor prezenti la sedinta; ele raspund pentru concluziile lor in
fata organelor colective de conducere ale ministerelor, celorlalte organe
centrale ale administratiei de stat, departamentelor, comitetelor executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, centralelor,
unitatilor asimilate acestora si intreprinderilor.
Membrii consiliilor sau comisiilor tehnico-economice care au pareri
divergente sint obligati sa-si motiveze obiectiunile in scris, in termen de 2
zile de la data sedintei, avind dreptul sa-si sustina punctul de vedere, daca
nu a fost retinut de catre consiliul sau comisia din care fac parte, la
organele ierarhic superioare.
Art. 21
Documentatiile, insotite de concluziile consiliilor sau comisiilor
tehnico-economice, se supun deciziei organelor colective de conducere ale
ministerelor, celorlalte organe centrale ale administratiei de stat,
departamentelor, comitetelor executive ale consilii]or populare judetene si al
municipiului Bucuresti, centralelor si unitatilor asimilate acestora, precum si
celor ale intreprinderilor. Odata cu acestea se vor depune si eventualele
divergente formulate de membrii acestor consilii sau comisii.
Art. 22
Plata proiectelor si a celorlalte documentatii tehnico-economice se face de
catre bancile finantatoare, numai pe baza aprobarii acestor documentatii, de
catre organele de conducere colectiva din ministere, celelalte organe centrale
ale administratiei de stat, departamente, comitetele executive ale consiliilor
populare judetene si al municipiului Bucuresti, centrale si unitati asimilate
acestora, precum si cele ale intreprinderilor.
Art. 23
Ministerele, precum si celelalte organe centrale ale administratiei de stat
si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, vor elabora, in termen de 90 de zile de la publicarea prezentului
decret, regulamente pentru organizarea si functionarea consiliilor si
comisiilor din cadrul acestora si al unitatilor subordonate, cu respectarea
dispozitiilor prezentului decret, pe care le vor supune aprobarii organelor
colective de conducere.
In aceste regulamente vor fi prevazute, pe linga documentatiile de
investitii, si alte documentatii tehnice si economice, precum si elementele ce
vor fi analizate de catre consiliile sau comisiile tehnico-economice.
Art. 24
Se recomanda Uniunii Centrale a Cooperativelor Mestesugaresti, Uniunii
Centrale a Cooperativelor de Consum si celorlalte organizatii obstesti sa
elaboreze si sa aprobe regulamente de organizare si functionare pentru consiliile
si comisiile tehnico-economice, cu respectarea dispozitiilor din prezentul
decret.
Art. 25
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania impreuna cu ministerele si
celelalte organe centrale ale administratiei de stat vor prevedea, in planurile
de casa trimestriale, plafoanele necesare pentru acoperirea cheltuielilor de
deplasare, cazare si diurna ocazionate de participarea la sedintele de lucru a
membrilor consiliilor si comisiilor tehnico-economice, domiciliati in alte
localitati decit cele in care au loc sedintele acestor consilii sau comisii,
precum si fondurile necesare platii expertizarii studiilor tehnico-economice.
Art. 26
Prin intreprinderi, in sensul prezentului decret, se inteleg si alte
unitati asimilate acestora, avind denumiri specifice activitatii lor.
Art. 27
Denumirea consiliu tehnico-stiintific prevazuta in actele normative
referitoare la organizarea si functionarea ministerelor, celorlalte organe
centrale ale administratiei de stat, consiliilor populare, centralelor si
unitatilor asimilate acestora, precum si in alte acte normative, se inlocuieste
cu denumirea consiliu tehnico-economic.
Art. 28
Orice dispozitii contrare prezentului decret se abroga.
Presedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUSESCU