HOTARARE Nr. 11 din 8 noiembrie 2004
privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Petre Roman pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1055 din 15 noiembrie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat asistent
La data de 6 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, Contestatia inregistrata la nr. 54/CT
din 6 noiembrie 2004, formulata de Marin Duta, care priveste inregistrarea
candidaturii domnului Petre Roman pentru functia de Presedinte al Romaniei, la
alegerile din 28 noiembrie 2004, si care formeaza obiectul Dosarului Curtii
Constitutionale nr. 624F/2004.
Potrivit dispozitiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, contestatiile
se solutioneaza fara instiintarea partilor, cu participarea numai a
judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la
dosar.
In cuprinsul contestatiei, autorul acesteia, domnul Marin Duta, sustine ca
domnul Petre Roman nu poate candida pentru functia de Presedinte al Romaniei,
intrucat "prin activitatea sa [...] a savarsit faptele de tradare
nationala, distrugere, jaf, furt [...], transformand industria romaneasca [...]
in mormane de fiare". De asemenea, se mai arata ca domnul Petre Roman
"a fost in structurile minoritatilor care au organizat uciderea sotilor
Ceausescu" si ca "prin activitatea sa [...] nu a servit Romania, ci
alte puteri". De asemenea, se mai considera ca "demisia din PD [...]
nu da demnitate si onoare, ci dezonoare".
Totodata autorul contestatiei apreciaza, in esenta, ca Legea nr. 370/2004
si Legea nr. 373/2004 sunt neconstitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 28
din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, coroborat cu
art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, solicita respingerea contestatiei ca neintemeiata. In acest sens,
arata ca motivele invocate de autorul contestatiei sunt simple opinii
personale, iar in ceea ce priveste invocarea neconstitutionalitatii unor
reglementari legale, arata ca aceasta nu poate face obiectul contenciosului
electoral.
CURTEA,
analizand contestatia formulata de domnul Marin Duta privind inregistrarea
candidaturii domnului Petre Roman pentru functia de Presedinte al Romaniei, in
raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
77/2004, precum si concluziile reprezentantului Ministerului Public, retine
urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. f) din Constitutie, republicata, ale
art. 37 si 38 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si ale art. 11 alin.
(3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Petre Roman
pentru functia de Presedinte al Romaniei.
In esenta, in motivarea contestatiei, autorul acesteia sustine ca domnul
Petre Roman nu poate candida pentru functia de Presedinte al Romaniei, intrucat
"prin activitatea sa [...] a savarsit faptele de tradare nationala,
distrugere, jaf, furt [...]".
Examinand contestatia, Curtea constata ca atat conditiile de eligibilitate,
cat si impedimentele constitutionale pentru a fi ales in functia de Presedinte
al Romaniei sunt prevazute expres si limitativ la art. 16 alin. (3), art. 36,
37, art. 40 alin. (3) si la art. 81 alin. (4) din Constitutie, republicata, al
caror continut este urmatorul:
- Art. 16 alin. (3): "Functiile si demnitatile publice, civile sau
militare, pot fi ocupate, in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia
romana si domiciliul in tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre
femei si barbati pentru ocuparea acestor functii si demnitati.";
- Art. 36: "(1) Cetatenii au drept de vot de la varsta de 18 ani,
impliniti pana in ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie,
si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca definitiva, la
pierderea drepturilor electorale."
- Art. 37: "(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot
care indeplinesc conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le
este interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 40 alineatul
(3).;
(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv,
varsta de cel putin 23 de ani pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in
organele administratiei publice locale, varsta de cel putin 33 de ani pentru a
fi alesi in Senat si varsta de cel putin 35 de ani pentru a fi alesi in functia
de Presedinte al Romaniei.";
- Art. 40 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice
judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii
activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici
stabilite prin lege organica.";
- Art. 81 alin. (4): "Nici o persoana nu poate indeplini functia de
Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si
succesive."
Totodata, potrivit art. 10 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, nu pot candida pentru aceasta functie persoanele care
la data depunerii candidaturii nu indeplinesc conditiile prevazute de art. 37
din Constitutie, republicata, pentru a fi alese.
Analizand motivele invocate de autorul contestatiei, Curtea constata ca
acestea nu se regasesc in cuprinsul prevederilor constitutionale si legale
anterior mentionate. Asemenea motive reprezinta opinii personale ale
contestatorului, care, eventual, pot fi avute in vedere cu ocazia exprimarii
votului.
In ceea ce priveste invocarea de catre contestator a neconstitutionalitatii
prevederilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie
2004, si ale Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 887 din 29
septembrie 2004, Curtea constata ca exercitarea controlului posterior de
constitutionalitate privind legile sau ordonantele se poate realiza doar pe
calea exceptiei de neconstitutionalitate, neputand face obiectul contenciosului
electoral.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. f) din Constitutie,
republicata, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 18, 37, 38 si 52 din Legea
nr. 47/1992, republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2)
si (3) din Legea nr. 370/2004,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Petre
Roman pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatie formulata de domnul
Marin Duta.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu