HOTARARE Nr. 1199 din 12 noiembrie 1990
privind infiintarea Regiei autonome de electricitate "Renel"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 19 din 26 ianuarie 1991
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pe data prezentei hotariri se infiinteaza Regia autonoma de electricitate
"Renel", cu sediul central in Bucuresti, bulevardul Magheru nr. 33,
sector 1.
"Renel" se organizeaza si functioneaza in conformitate cu prevederile
Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale.
"Renel" este persoana juridica si functioneaza pe baza de
gestiune si autonomie financiara.
Ministerul Resurselor si Industriei reprezinta interesele statului in
consiliul de administratie al "Renel".
Art. 2
"Renel" are ca obiect principal de activitate producerea,
transportul si distributia energiei electrice, producerea si transportul
energiei termice, intretinerea si repararea agregatelor si instalatiilor
energetice, dezvoltarea sistemului energetic national, importul si exportul de
energie electrica.
Art. 3
Patrimoniul "Renel" este de 395,250 miliarde lei *), constituit
prin preluarea activului si pasivului de la unitatile economice,
social-culturale si de invatamint prevazute in anexa nr. 1, care pe data
prezentei hotariri se reorganizeaza.
Patrimoniul "Renel" se va modifica corespunzator pe baza
reevaluarii acestuia in conditiile prevazute de lege, activitate care se va
finaliza pina la data de 1 decembrie 1990.
--------------
*) Conform Hotaririi Guvernului nr. 1326/21.12.1990, patrimoniul
"Renel" se suplimenteaza cu 875,4 milioane lei, constituit prin
preluarea activului si pasivului de la Intreprinderea
"Energoreparatii" Bucuresti, care se reorganizeaza, modificandu-se
corespunzator pe baza reevaluarii acestuia in conditiile prevazute de lege.
Art. 4
"Renel" administreaza si exploateaza toate bunurile mobile si
imobile necesare functionarii sistemului energetic national, precum si cele cu
caracter medical, social, cultural si de invatamint din domeniul sau de
activitate.
Art. 5
"Renel" are in componenta filiale, uzine, fabrici, sectii,
ateliere, centre, oficii si altele asemenea.
Art. 6
Organizarea si activitatea "Renel" si a organelor sale de
conducere se desfasoara in conformitate cu regulamentul de organizare si
functionare din anexa nr. 2 la prezenta hotarire.
Art. 7
Conducerea regiei este asigurata de consiliul de administratie, constituit
potrivit legii. Presedintele consiliului de administratie este directorul
general al "Renel". Directorul general se numeste de Ministerul
Resurselor si Industriei.
Structura organizatorica a "Renel" este cea prevazuta in anexa nr.
3*), modificarea acesteia dupa inceperea functionarii regiei autonome fiind,
conform legii, in competenta consiliului de administrare al acesteia.
-----------------
*) Anexa se comunica unitatilor interesate.
Art. 8
Personalul "Renel" se supune prevederilor legale privind statutul
salariatilor din domeniul energetic si reglementarilor interne ale regiei
autonome aprobate de consiliul de administratie.
Personalul unitatilor componente care se reorganizeaza va fi preluat de
"Renel". Acest personal, in cazul in care va fi incadrat cu un
salariu mai mic, are dreptul la diferenta pina la salariul tarifar avut si
sporul de vechime, dupa caz, timp de trei luni.
Art. 9
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 10
Orice dispozitie contrara prezentei hotarari nu se aplica.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
LISTA
unitatilor din competenta "Renel" - regie autonoma care se
reorganizeaza
------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea unitatii Denumirea unitatii
crt. existente reorganizate
------------------------------------------------------------
A. Intreprinderi A. Filiale
electrocentrale electrocentrale
1. Anina 1. Anina
2. Arad 2. Arad
3. Bistrita 3. Bistrita
4. Borzesti 4. Borzesti
5. Brasov 5. Brasov
6. Braila 6. Braila
7. Bucuresti 7. Bucuresti
8. Caransebes 8. Caransebes
9. Cluj 9. Cluj
10. Constanta 10. Constanta
11. Craiova 11. Craiova
12. Curtea de Arges 12. Curtea de Arges
13. Deva 13. Deva
14. Doicesti 14. Doicesti
15. Drobeta - Turnu 15. Drobeta - Turnu
Severin Severin
16. Galati 16. Galati
17. Govora 17. Govora
18. Giurgiu 18. Giurgiu
19. Hateg 19. Hateg
20. Iasi 20. Iasi
21. Mures 21. Mures
22. Nehoiu 22. Nehoiu
23. Oradea 23. Oradea
24. Paroseni 24. Paroseni
25. Pitesti 25. Pitesti
26. Ploiesti 26. Ploiesti
27. Portile de Fier 27. Portile de Fier
28. Rimnicu Vilcea 28. Rimnicu Vilcea
29. Rovinari 29. Rovinari
30. Slatina 30. Slatina
31. Suceava 31. Suceava
32. Timisoara 32. Timisoara
33. Tirgu Jiu 33. Tirgu Jiu
34. Turceni 34. Turceni
35. Turnu Magurele 35. Turnu Magurele
36. Zalau 36. Zalau
37. Uzina electrica 37. Sebes
Sebes
B. Intreprinderi B. Filiale
de retele electrice de retele electrice
1. Alba Iulia 1. Alba Iulia
2. Arad 2. Arad
3. Pitesti 3. Pitesti
4. Bacau 4. Bacau
5. Oradea 5. Oradea
6. Bistrita-Nasaud 6. Bistrita-Nasaud
7. Botosani 7. Botosani
8. Brasov 8. Brasov
9. Braila 9. Braila
10. Buzau 10. Buzau
11. Resita 11. Resita
12. Calarasi 12. Calarasi
13. Cluj 13. Cluj
14. Constanta 14. Constanta
15. Sfintu Gheorghe 15. Sfintu Gheorghe
16. Tirgoviste 16. Tirgoviste
17. Craiova 17. Craiova
18. Galati 18. Galati
19. Giurgiu 19. Giurgiu
20. Tirgu Jiu 20. Tirgu Jiu
21. Miercurea-Ciuc 21. Miercurea-Ciuc
22. Deva 22. Deva
22. Slobozia 22. Slobozia
24. Iasi 24. Iasi
25. Baia Mare 25. Baia Mare
26. Drobeta 26. Drobeta
27. Tirgu Mures 27. Tirgu Mures
28. Piatra-Neamt 28. Piatra-Neamt
29. Slatina 29. Slatina
30. Ploiesti 30. Ploiesti
31. Satu Mare 31. Satu Mare
32. Zalau 32. Zalau
33. Sibiu 33. Sibiu
34. Suceava 34. Suceava
35. Alexandria 35. Alexandria
36. Timisoara 36. Timisoara
37. Tulcea 37. Tulcea
38. Vaslui 38. Vaslui
39. Rimnicu Vilcea 39. Rimnicu Vilcea
40. Focsani 40. Focsani
41. Bucuresti 41. Bucuresti
42. Intreprinderea de 42. Filiala de
distributie a distributie a
energiei electrice energiei electrice
Bucuresti - I.D.E.B. Bucuresti - F.D.E.B.
C. Intreprinderea C. Filiala
nuclearo-electrica Centrala
Cernavoda nuclearo-electrica
Cernavoda
D. Institute D. Institute
1. Institutul de reactori 1. Institutul de
nucleari energetici cercetari nucleare
Pitesti Pitesti
2. Institutul de cercetari 2. Institutul de cercetari
si modernizari energetice si modernizari energetice
3. Institutul de studii si 3. Institutul de studii si
proiectari energetice proiectari energetice
4. Institutul de studii 4. Institutul de studii
si proiectari si proiectari
hidroenergetice hidroenergetice
E. Centrul de E. Centrul de
perfectionare perfectionare
a lucratorilor a lucratorilor
F. Unitati scolare F. Unitati scolare
Grup scolar industrial Grup scolar industrial
energetic: energetic:
1. Bucuresti 1. Bucuresti
2. Craiova 2. Craiova
3. Deva 3. Deva
4. Onesti 4. Onesti
5. Ploiesti 5. Ploiesti
6. Tirgu Jiu 6. Tirgu Jiu
7. Turceni 7. Turceni
8. Brasov 8. Brasov
9. Cimpina 9. Cimpina
10. Constanta 10. Constanta
11. Cluj 11. Cluj
12. Galati 12. Galati
13. Iasi 13. Iasi
14. Timisoara 14. Timisoara
15. Cernavoda 15. Cernavoda
G.*) Intreprinderi de G. Filiale
reparatii
1. Intreprinderea 1. Filiala
"Energoreparatii" "Energoreparatii"
Bucuresti Bucuresti
------------------------------------------------------------
*) Conform Hotaririi Guvernului nr. 1326/21.12.1990, anexa nr. 1 la
prezenta hotarire se completeaza cu pozitia G.
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Regiei autonome de electricitate
"Renel"
I. Dispozitii generale
Art. 1
"Renel" gestioneaza producerea, transportul si distributia
energiei electrice si termice produse in centrale electrice de termoficare sau
centrale termice apartinand acesteia.
Centralele electrice sau termice, utilizind orice agent primar,
instalatiile de transport si distributie a energiei electrice si termice
realizate pentru nevoi proprii din proprietatea altor regii autonome sau
societati comerciale, nu se cuprind in administrarea "Renel".
Art. 2
"Renel" este persoana juridica si functioneaza pe baza de gestiune
economica si autonomie financiara; activitatea acesteia se desfasoara in baza
prezentului regulament si a altor prevederi legale.
Art. 3
Sediul central al "Renel" este in municipiul Bucuresti,
bulevardul Magheru nr. 33.
"Renel" are in componenta urmatoarele categorii de unitati si
subunitati:
3.1. unitatile cu autonomie limitata, denumite filiale, avand in componenta
centrale electrice sau retele electrice, dupa caz, prevazute in anexa nr. 1 la
hotarirea de infiintare;
3.2. institute de cercetare proiectare organizate conform prevederilor
legale;
3.3. unitati fara personalitate juridica denumite uzine, fabrici, sectii,
ateliere, centre, oficii si alte asemenea;
3.4. servicii atasate de medicina muncii, administratie si protectie
sociala.
Modalitatea de constituire a filialelor si unitatilor fara personalitate
juridica si relatiile dintre ele sint prevazute in prezentul regulament.
II. Obiectul de activitate
Art. 4
"Renel" are urmatorul obiect de activitate:
4.1. producerea, transportul energiei electrice si conducerea prin dispecer
a sistemului energetic national;
4.2. distributia si vinzarea energiei electrice;
4.3. producerea si transportul energiei termice conform contractelor
incheiate cu regiile autonome, societatile comerciale sau alte unitati
beneficiare de agent termic;
4.4. realizarea lucrarilor de revizii si reparatii ale agregatelor si
instalatiilor energetice, pieselor de schimb necesare acestei activitati,
precum si dispozitivelor de lucru si de mecanizare specifice;
4.5. realizarea operatiunilor de import-export de energie electrica,
combustibili, piese de schimb si materiale de exploatare si intretinere;
4.6. proiectarea si executarea de lucrari de investitii proprii, reparatii
si retehnologizari in sistemul energetic;
4.7. optimizarea functionarii instalatiilor energetice existente,
modernizarea acestora, extinderea automatizarii si introducerea de noi
tehnologii privind conversia energiei;
4.8. raspunde de impactul instalatiilor energetice asupra mediului
inconjurator in limita nivelului tehnic al acestora si de luarea masurilor de
reducere a noxelor;
4.9. pregatirea si perfectionarea pregatirii personalului in reteaua
proprie de invatamant si in sistemul invatamintului public.
Art. 5
In realizarea obiectului de activitate, in domeniul clasic cit si nuclear,
"Renel" exercita urmatoarele atributiuni principale:
5.1. asigura producerea energiei electrice si termice in centralele
electrice, respectiv termice din subordinea sa si urmareste asigurarea puterii
electrice necesare acoperirii curbei de sarcina in sistemul energetic national;
5.2. asigura colaborarea cu organele competente din tarile invecinate
privind debitele uzinate de centralele hidroelectrice de pe Dunare si celelalte
riuri, care intereseaza si alte tari;
5.3. ia masuri pentru asigurarea capacitatii de transport si distributie a
energiei electrice, prin liniile, statiile si retelele electrice, in conditii
de siguranta, in vederea functionarii interconectate a centralelor electrice si
satisfacerea necesitatilor de energie electrica in toate zonele si localitatile
tarii;
5.4. actioneaza pentru asigurarea capacitatii de transport a energiei
termice din centralele electrice de termoficare si centralele termice proprii,
pina la limita stabilita cu regiile autonome sau societatile comerciale
beneficiare de agent termic;
5.5. asigura conducerea operativa prin dispecer a sistemului energetic
national, participa la conducerea sistemelor energetice interconectate,
inclusiv la reglarea schimburilor si a tranzitului de energie electrica cu
sistemele energetice ale altor tari, in conformitate cu conventiile si
contractele incheiate;
5.6. asigura proiectarea, executia si punerea in functiune, prin unitatile
proprii sau prin contracte cu alte unitati, a noilor obiective energetice
(centrale si retele electrice) in conformitate cu programele aprobate de guvern
sau de consiliul de administratie, in functie de competentele acordate
acestuia;
5.7. indruma prin filialele de retele electrice si cele de centrale
electrice activitatea energetica a consumatorilor de energie electrica si
termica; in vederea utilizarii rationale a energiei electrice si termice,
controleaza modul in care toate categoriile de consumatori respecta prevederile
legale si contractele de furnizare a energiei cu privire la instalatiile
acestora si regimul lor de functionare;
5.8. pregateste si negociaza cu reprezentantii organelor competente volumul
productiei de energie electrica si termica posibil de realizat si contractarea
acestora in conditiile asigurarii resurselor primare si bazei materiale prin
repartitii sau direct de pe piata libera si din import;
5.9. fundamenteaza cheltuielile de productie, preturile de livrare a
energiei electrice si termice si propune pentru aprobare nivelul subventiilor
necesare;
5.10. asigura programarea si urmarirea productiei, transportului si
distributiei energiei electrice si productia si transportul energiei termice
pentru satisfacerea consumatorilor in limita contractelor incheiate;
5.11. executa si controleaza conducerea proceselor tehnologice pentru
asigurarea protectiei oamenilor, utilajelor si utilizarii acestora cu
eficienta;
5.12. coordoneaza si asigura realizarea tuturor lucrarilor de interventie,
intretinere si reparatii a instalatiilor si agregatelor energetice din dotare
in vederea mentinerii capacitatii de producere, transport si distributie a
energiei in conditii de siguranta in functionare si de realizare a eficientei
economice;
5.13. stabileste si raspunde de aplicarea masurilor pentru protectia
mediului si pentru securitatea muncii;
5.14. efectueaza studiile si cercetarile stiintifice si tehnice privind
dezvoltarea sistemului energetic national si retehnologizarea instalatiilor
acestuia;
5.15. stabileste strategia de dezvoltare a instalatiilor din sistem,
corelat cu necesitatile productiei, transportului si distributiei energiei
electrice si termice;
5.16. asigura finantarea lucrarilor de investitii;
5.17. urmareste si verifica modul de realizare a lucrarilor de investitii
in vederea respectarii proiectelor de executie si asigura conditiile de punere
in functiune a noilor obiective energetice;
5.18. pregateste executarea noilor obiective, retehnologizarea
capacitatilor existente, organizind, dupa caz, licitatii cu antreprenorii
generali, potrivit reglementarilor legale;
5.19. realizeaza importul de echipamente, utilaje, tehnologii sau licente
pentru retehnologizarea capacitatilor existente;
5.20. initiaza actiuni de cooperare tehnico-stiintifica cu firme straine in
domeniul sau de activitate;
5.21. organizeaza activitatea de management in unitatile componente,
inclusiv dezvoltarea aplicatiilor informatice in vederea asigurarii rapide a
tuturor informatiilor necesare luarii deciziilor tehnice, economice si
organizatorice;
5.22. asigura respectarea disciplinei muncii in desfasurarea proceselor de
productie, respectarea atributiilor de serviciu si a prevederilor legale de
catre intregul personal, in baza statutului personalului "Renel".
5.23. elaboreaza documentatiile pentru obtinerea de credite si a altor
surse de finantare a unitatilor;
5.24. realizeaza programarea si executarea activitatii
economico-financiare, intocmirea proiectelor de bugete, analiza executiei
acestora si stabileste destinatia veniturilor conform legislatiei in vigoare;
5.25. efectueaza direct operatii de comert exterior prin compartimentele
proprii sau unitati specializate de import, export, marketing si conjunctura.
III. Patrimoniul
Art. 6
"Renel" are un patrimoniu in valoare de 395,250 miliarde lei,
prin insumarea patrimoniilor preluate de la unitatile din structura, conform
datelor de la 30.06.1990, si se va corecta ulterior conform Hotaririi
guvernului nr. 945/1990.
Art. 7
"Renel" este proprietara bunurilor din patrimoniul sau. In
exercitarea dreptului de proprietate ea foloseste si dispune in mod autonom, in
conditiile legii, de bunurile pe care le are in patrimoniu pentru realizarea
obiectului sau de activitate si beneficiaza de rezultatele utilizarii acestora.
IV. Structura "Renel"
Art. 8
"Renel" isi aproba structura organizatorica prin consiliul sau de
administratie, inclusiv infiintarea filialelor si unitatilor fara personalitate
juridica. Gradarea filialelor si unitatilor fara personalitate juridica se
aproba de consiliul de administratie in conformitate cu metodologiile generale
sau specifice, avizate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
De asemenea, stabileste relatiile unitatilor in cadrul regiei si cu tertii
si le acorda imputernicire de reprezentare din domeniile tehnice, economice,
comerciale, administrative, financiare, juridice si altele.
Modul de organizare si structura conducerii unitatilor componente ale
regiei autonome se stabilesc de consiliul de administratie al regiei.
Art. 9
Filialele regiei autonome au competentele prevazute pentru unitatile cu
personalitate juridica, conform regulamentului, cu urmatoarele limitari:
9.1. nu intretin relatii directe cu bugetul statului;
9.2. documentatiile pentru obtinerea de subventii se vor promova numai prin
"Renel";
9.3. nu au dreptul de a produce energie electrica si de a distribui aceasta
decit in limitele stabilite de Dispecerul energetic national si contractelor
incheiate cu consumatorii;
9.4. nu pot incheia direct operatiuni de comert exterior.
Art. 10
Filialele si unitatile fara personalitate juridica raspund in fata
consiliului de administratie al "Renel" de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de acesta prin
hotaririle si deciziile de delegare, precum si de realizarea sarcinilor
rezultate din programele de functionare.
Art. 11
Filialele sint conduse de un comitet director. Atributiile acestuia se
stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de administratie al
"Renel".
Art. 12
"Renel" are in structura directii generale, divizii, directii si
compartimente.
Normele de structura pentru directiile generale, divizii, directii si
compartimente se aproba de catre consiliul de administratie.
Art. 13
Atributiile directiilor generale, diviziilor, directiilor si
compartimentelor se stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de administratie.
V. Organele de conducere ale "Renel"
Art. 14
Conducerea "Renel" se asigura prin:
- consiliul de administratie;
- directorul general.
Art. 15
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului resurselor
si industriei si este compus din 15 persoane dupa cum urmeaza:
- directorul general al "Renel" - presedinte;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Resurselor si Industriei;
- reprezentantul Ministerului Comertului si Turismului;
- ingineri, tehnicieni, economisti si juristi specializati in domeniul de
activitate al Regiei autonome "Renel".
Art. 16
Una si aceeasi persoana nu poate face parte concomitent din mai mult de
doua consilii de administratie sau sa participe la societati comerciale cu care
respectiva regie autonoma intretine relatii de afaceri sau are interese
contrare.
Art. 17
Sint incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie
persoanele care au suferit condamnari pentru delapidare, furt, tilharie,
distrugere cu intentie, inselaciune, gestiune frauduloasa, abuz de incredere
comis in dauna avutului obstesc sau particular, specula, omor, omor calificat,
omor deosebit de grav, viol, luare de mita, arestare nelegala si cercetare
abuziva si infractiuni contra pacii si omenirii.
Art. 18
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului
regulament de functionare.
Art. 19
Atributiile, raspunderile si competentele consiliului de administratie sint
urmatoarele:
19.1. aproba structura organizatorica si functionala a "Renel";
19.2. aproba programele de productie de energie electrica si termica in
corelare cu cererile consumatorilor si resursele de energie primara alocate;
19.3. hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate
potrivit obiectului sau de activitate, care se finanteaza din surse proprii,
credite bancare sau alocatii de la buget;
19.4. propune, potrivit reglementarilor legale, investitiile a caror aprobare
este in competenta altor organe;
19.5. aproba bugetul de venituri si cheltuieli al "Renel" in caz
de excedent sau echilibru. In situatiile in care cheltuielile depasesc
veniturile, dispune promovarea documentatiei prevazute de legislatia in vigoare
catre organele competente, spre aprobare;
19.6. stabileste si defalca subventiile necesare de la bugetul de stat pe
destinatii;
19.7. stabileste imprumuturile pe termen lung sau mediu si modul de
rambursare a acestora;
19.8. raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului
patrimoniu;
19.9. aproba instrainarea bunurilor mobile apartinind regiei, cu o valoare
de maximum 10 milioane lei;
19.10. propune tarifele si urmareste aplicarea acestora pentru energia
electrica si termica;
19.11. aproba utilizarea fondului valutar;
19.12. aproba asocierea potrivit legii cu persoane fizice sau juridice din
tara si strainatate;
19.13. asigura si raspunde de respectarea reglementarilor legale privind
protectia mediului inconjurator;
19.14. aproba statutul personalului "Renel";
19.15. stabileste nivelurile de salarizare a personalului in functie de
studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare
prevazute de lege;
19.16. aproba orice alte probleme privind activitatea "Renel", cu
exceptia celor date, potrivit legii, in competenta altor organe.
Art. 20
Consiliul de administratie se intruneste in sesiuni ordinare o data pe luna
sau la cererea presedintelui ori a unei treimi din membrii sai, ori de cite ori
este nevoie.
Art. 21
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare.
Activitatea acestora va fi compensata material conform intelegerii, pe baza de
contract.
Art. 22
Trimestrial si anual consiliul de administratie prezinta Ministerului
Resurselor si Industriei un raport asupra activitatii in perioada expirata si
asupra programului de activitate pentru perioada in curs.
Art. 23
Directorul general al "Renel" este numit prin ordin al
ministrului resurselor si industriei.
Art. 24
Directorul general al "Renel" conduce activitatea curenta a
acesteia si reprezinta regia in relatiile cu organele statului, precum si cu
persoanele fizice sau juridice. De asemenea, angajeaza si concediaza personalul
aparatului propriu si numeste prin decizie conducatorii filialelor si
institutiilor subordonate acesteia.
VI. Bugetul si administrarea acestuia
Relatii financiare
Art. 25
Corelat cu contractele incheiate pentru energie electrica si energie
termica, "Renel" determina anual volumul de venituri realizat,
cheltuielile totale de efectuat si cota de impozit pe beneficiu datorata
bugetului statului, conform legii.
Art. 26
Partea de cheltuieli care depaseste nivelul veniturilor realizate se
subventioneaza de la bugetul de stat conform legii.
Art. 27
Veniturile si cheltuielile "Renel" se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar si cuprind la "Venituri" sumele provenite
din vinzarea energiei electrice si termice si a celorlalte produse si
prestatii, iar la "Cheltuieli" valorile consumate pentru producerea,
transportul si distributia energiei electrice si termice, inclusiv cheltuielile
cu amortizarea investitiilor si reparatiilor capitale, cu intretinerea si
exploatarea instalatiilor energetice, precum si rambursarea creditelor si
dobanzilor.
Art. 28
"Renel" intocmeste anual bilant contabil si cont de profit si
pierderi dupa modele stabilite de Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil anual si contul de profituri si pierderi se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 29
Din veniturile realizate dupa acoperirea cheltuielilor "Renel"
constituie fondul de rezerva si fondul de dezvoltare, asigura sumele necesare
pentru perfectionarea si recalificarea personalului angajat, precum si pentru
cointeresarea prin premiere a acestuia, plateste impozitele, taxele, cotele de
asigurari si securitate sociala si celelalte varsaminte prevazute de lege.
Consiliul de administratie al "Renel" poate hotari si crearea
altor fonduri in afara celor mentionate la alineatul precedent.
Partea de venituri ramasa dupa constituirea fondurilor proprii si
efectuarea platilor prevazute de lege reprezinta profitul net. Din acest profit
o parte se utilizeaza pentru constituirea fondului de participare a angajatilor
la profituri in limita prevederilor legale.
Art. 30
In situatia in care, in cursul exercitiului financiar, veniturile nu sunt
suficiente pentru acoperirea cheltuielilor, "Renel", pe baza
calculelor de fundamentare, determina volumul imprumuturilor necesare
activitatii de producere, transport si distributie a energiei electrice si
termice in valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate in anul
precedent. Pentru acoperirea eventualelor deficite, regia autonoma poate
beneficia, in conditiile legii, de subventii de la bugetul de stat sau poate
contracta credite bancare.
Art. 31
"Renel" hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate in limita competentelor ce-i sint acordate, stabileste nivelul
surselor proprii de finantare si determina volumul creditelor bancare pentru
obiectivele de investitii.
Art. 32
Activitatea de producere, transport si distributie a energiei electrice
fiind supusa comenzii operative prin Dispecerul energetic national, ceea ce
influenteaza in executie volumul si structura productiei unitatilor, cu
consecinta directa in volumul veniturilor si cheltuielilor acestora, relatiile
financiare de decontare intre unitatile de producere si cele de distributie a
energiei electrice se realizeaza prin reglementari stabilite de consiliul de
administratie.
Art. 33
Operatiunile de incasari si plati ale "Renel" se efectueaza prin
conturi deschise la Banca Nationala a Romaniei, Banca Romana pentru Dezvoltare
si Banca Romana de Comert Exterior sau alte banci.
VII. Relatiile comerciale
Art. 34
Tarifele de livrare a energiei electrice si termice se propun de
"Renel" cu acordul Ministerului Finantelor si se aproba de guvern.
Tarifele se stabilesc in functie de tipul si specificul consumatorilor,
perioadele si intervalele de livrare si, dupa aprobare, se publica in Monitorul
Oficial.
Celelalte produse, lucrari sau servicii executate de unitatile sau
subunitatile sale se supun legilor si reglementarilor generale privind
preturile.
Art. 35
Livrarea energiei electrice si termice se va face pe baza de contracte
economice in care vor fi trecute clauze privind modul de defalcare si tarifare
diferentiata in functie de puterile maxime ce pot fi absorbite si regimul de
functionare a consumatorilor.
Art. 36
Pentru a face fata nevoilor de combustibil, materii si materiale necesare
functionarii si dezvoltarii sistemului energetic national, "Renel"
constituie din timp stocuri de siguranta care se inscriu in bugetul de
cheltuieli.
Art. 37
"Renel" poate realiza, conform legii, lucrari si sa-si asigure
furnituri pe baza de licitatie publica prin orice societate comerciala din tara
si strainatate.
VIII. Dispozitii referitoare la personal
Art. 38
Personalul "Renel" de orice categorie sau specialitate, din
activitatea de exploatare, intretinere si reparatii care concura nemijlocit la
functionarea sistemului energetic national, este supus prevederilor statutului
personalului, aprobat de consiliul de administratie, precum si prevederilor
regulamentelor si instructiunilor specifice.
Prin statut se reglementeaza cel putin:
- constituirea comisiilor de personal si atributiile si competentele
acestora;
- sistemul de admitere in serviciu, promovare si iesire din serviciu,
autorizare pe post;
- indatoririle salariatilor pe niveluri ierarhice;
- modul de aplicare a sanctiunilor;
- sistemul propriu de salarizare;
- sistemul de recompense;
- alte prevederi specifice referitoare la protectia sociala a personalului
(servicii medicale proprii, servicii de tratament si recuperare a fortei de
munca etc.).
IX. Dispozitii finale
Art. 39
Litigiile de orice fel in care este implicata "Renel" sint de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun.
Art. 40
Prezentul regulament se completeaza cu celelalte reglementari legale.