HOTARARE Nr. 1946 din 10 noiembrie 2004
privind conditiile in baza carora functionarul public cu statut special din
sistemul administratiei penitenciare are dreptul la concedii de odihna,
concedii de studii, invoiri platite si concedii fara plata, bilete de odihna,
tratament si recuperare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1140 din 2 decembrie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 34
lit. e) si h) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici
din Administratia Nationala a Penitenciarelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Concediul de odihna anual
Art. 1
(1) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei
penitenciare, denumiti in continuare functionari publici din sistemul
administratiei penitenciare, au dreptul in fiecare an calendaristic la un
concediu de odihna platit, a carui durata se stabileste in raport cu vechimea
lor in serviciu, dupa cum urmeaza:
a) 32 de zile calendaristice, pentru cei cu o vechime in serviciu de pana
la 10 ani;
b) 38 de zile calendaristice, pentru cei cu o vechime in serviciu de peste
10 ani.
(2) Vechimea in serviciu care se ia in considerare la determinarea duratei
concediului de odihna este aceea pe care functionarii publici din sistemul
administratiei penitenciare o implinesc in cursul anului calendaristic pentru
care li se acorda concediul si se stabileste potrivit legislatiei pensiilor,
aplicabila acestei categorii profesionale.
(3) Durata concediului de odihna al functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare, care nu au lucrat tot timpul anului, se stabileste
proportional cu perioada lucrata si in raport cu vechimea in serviciu stabilita
potrivit alin. (2).
Art. 2
(1) Concediul de odihna se efectueaza pana la finele anului calendaristic
respectiv, integral sau fractionat.
(2) Concediul de odihna poate fi fractionat la cererea functionarilor
publici din sistemul administratiei penitenciare, cu conditia ca una dintre
fractiuni sa nu fie mai mica de 15 zile calendaristice.
Art. 3
(1) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare, care au
absentat de la program intregul an calendaristic, fiind in concedii medicale,
concediu de maternitate, concedii pentru cresterea copilului sau ingrijirea
copilului bolnav, acordate in conditiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, ori in concedii fara plata, nu au dreptul la concediu
de odihna pentru acel an.
(2) In cazul in care perioadele de concedii prevazute la alin. (1),
insumate, au fost de 12 luni sau mai mari si s-au intins pe 2 ori pe mai multi
ani calendaristici consecutivi, functionarii publici din sistemul
administratiei penitenciare au dreptul la un singur concediu de odihna, acordat
in anul reluarii activitatii, in masura in care nu a fost efectuat in anul in
care a intervenit absenta de la serviciu pentru motivele prevazute la alin.
(1).
Art. 4
(1) Conducerea unitatii este obligata sa ia masurile necesare pentru ca
functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare sa efectueze in
fiecare an calendaristic concediul de odihna la care au dreptul.
(2) Daca, din motive intemeiate, unii functionari publici din sistemul
administratiei penitenciare nu au putut efectua concediul de odihna la care
aveau dreptul intr-un an calendaristic, la cerere, unitatea este obligata sa le
acorde concediul pana la sfarsitul anului calendaristic urmator.
Art. 5
(1) Programarea de principiu a concediilor de odihna pentru anul urmator se
face pana la data de 15 decembrie a anului in curs, cu consultarea functionarilor
publici din sistemul administratiei penitenciare, si se aproba de seful
structurii respective.
(2) Concediile de odihna se programeaza esalonat, in tot cursul anului,
tinandu-se seama de activitatile specifice desfasurate si de nevoile personale
ale functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare, fara ca
numarul celor aflati in acelasi timp in concediu de odihna sa depaseasca o
treime din efectivul unitatii.
(3) La programarea concediilor de odihna conducerea unitatii va tine seama,
in masura in care este posibil, si de specificul activitatii sotiei/sotului
functionarului public din sistemul administratiei penitenciare.
Art. 6
(1) Reprogramarea sau amanarea efectuarii concediului de odihna va putea fi
efectuata cand functionarul public din sistemul administratiei penitenciare se
afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) este in concediu medical pentru incapacitate temporara de munca;
b) urmeaza sa indeplineasca sarcini de importanta deosebita din dispozitia
sefului unitatii din care face parte;
c) functionarul public din sistemul administratiei penitenciare - femeie
solicita concediul de odihna inainte sau in continuarea concediului de
maternitate ori i s-a acordat concediu platit pentru cresterea copilului in varsta
de pana la 2 ani sau a copilului cu handicap pana la implinirea varstei de 3
ani;
d) are recomandare medicala pentru a urma un tratament intr-o statiune
balneoclimaterica, caz in care data inceperii concediului de odihna va fi cea
indicata in recomandarea medicala sau in biletul de tratament;
e) urmeaza sau este planificat sa urmeze un curs de perfectionare ori de
specializare.
(2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. c), d) si e)
reprogramarea este conditionata de cererea prealabila a functionarului public
din sistemul administratiei penitenciare.
Art. 7
(1) Concediul de odihna se intrerupe in urmatoarele situatii:
a) a intervenit unul dintre cazurile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a),
b) sau e);
b) cand functionarul public din sistemul administratiei penitenciare -
femeie intra in concediu de maternitate;
c) pentru nevoi de serviciu neprevazute.
(2) Pentru cazurile de intrerupere a concediului de odihna prevazute la
alin. (1) functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare au
dreptul sa efectueze restul zilelor de concediu dupa ce au incetat situatiile
respective sau, cand acest lucru nu este posibil, la data stabilita printr-o
noua programare, in cadrul aceluiasi an calendaristic.
(3) Intreruperea concediului de odihna se dispune in scris, in situatiile
prevazute la alin. (1) lit. c) si la art. 6 alin. (1) lit. b) si e), de catre
seful structurii din care face parte cel in cauza.
Art. 8
In cazul in care concediul de odihna este intrerupt, drepturile banesti
primite pentru situatiile prevazute la art. 3 nu se restituie, urmand ca
diferenta de concediu in zile sa fie efectuata la o data ulterioara, in cadrul
aceluiasi an calendaristic sau, dupa caz, in anul reluarii activitatii, platile
urmand sa fie regularizate in raport cu situatia intervenita.
Art. 9
Concediul de odihna si drepturile banesti aferente, cuvenite functionarilor
publici din sistemul administratiei penitenciare detasati in conditiile legii
la alte unitati, se acorda de catre conducatorii unitatilor la care acestia isi
desfasoara activitatea, cu respectarea prevederilor prezentei hotarari.
Art. 10
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare, incadrati in
posturi cu fractiuni de norma, 4 sau 6 ore pe zi, au dreptul la concediu de
odihna cu durata stabilita potrivit art. 1.
Art. 11
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare, care
indeplinesc prin cumul, pe langa functia de baza, cu o norma intreaga, o alta
functie, au dreptul la concediu de odihna platit numai de la unitatea in care
au functia de baza.
Art. 12
(1) In cazul in care, dupa ce functionarul public din sistemul
administratiei penitenciare a efectuat concediul de odihna, raportul sau de
serviciu cu unitatea a incetat din motivele prevazute la art. 54 lit. a), c) si
d) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din
Administratia Nationala a Penitenciarelor, acesta este obligat sa restituie
unitatii cota-parte din indemnizatia de concediu de odihna si prima de concediu
corespunzatoare perioadei nelucrate din anul pentru care i s-a acordat acel
concediu.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare pentru care, dupa incetarea raporturilor de
serviciu cu unitatea in temeiul art. 58 din Legea nr. 293/2004, a intervenit
achitarea in urma exercitarii cailor de atac, iar hotararea pronuntata a ramas
definitiva.
CAP. 2
Concediul de odihna suplimentar
Art. 13
(1) In afara concediului de odihna prevazut la art. 1, functionarii publici
din sistemul administratiei penitenciare, care isi desfasoara activitatea in
conditii deosebite - vatamatoare, grele sau periculoase - ori in locuri de
munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit legii, au dreptul
in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna suplimentar cu o durata
cuprinsa intre 3 si 14 zile calendaristice.
(2) Concediile de odihna suplimentare se cumuleaza cu concediile de odihna
prevazute la art. 1.
Art. 14
(1) Existenta conditiilor deosebite - vatamatoare, grele sau periculoase -
la locul de munca se stabileste potrivit prevederilor legale.
(2) Pe baza determinarilor facute potrivit alin. (1), prin ordin al
ministrului justitiei se stabilesc categoriile de functionari publici din
sistemul administratiei penitenciare care isi desfasoara efectiv activitatea in
locuri de munca cu conditii deosebite - vatamatoare, grele sau periculoase -,
precum si durata concediului de odihna suplimentar de care acestea beneficiaza
in fiecare an calendaristic.
Art. 15
Pentru functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare, care
nu lucreaza un an intreg in conditiile prevazute la art. 14 alin. (1) ori
lucreaza in conditii ce dau dreptul la un numar diferit de zile, durata
concediului de odihna suplimentar se stabileste proportional cu timpul efectiv
lucrat in astfel de conditii in cursul anului calendaristic respectiv.
Art. 16
(1) In cazul in care functionarul public din sistemul administratiei
penitenciare, potrivit programarii, a efectuat integral concediul de odihna
suplimentar cuvenit si ulterior, in cursul aceluiasi an calendaristic, nu mai
lucreaza in conditiile respective, cota-parte din indemnizatia primita, aferenta
timpului nelucrat din acel an calendaristic, nu se restituie unitatii.
(2) Concediul de odihna suplimentar se acorda, de regula, in cea de-a doua
parte a anului in curs si nu poate fi reesalonat in anul urmator.
CAP. 3
Concediul de studii platit
Art. 17
(1) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare
beneficiaza de concedii de studii numai pentru frecventarea primei institutii
de invatamant superior de la dobandirea statutului de personal al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(2) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare, care
urmeaza cursuri ale unor institutii de invatamant superior de stat ori
particulare, acreditate ori autorizate, de lunga sau de scurta durata, cursuri
serale, cu frecventa redusa si la distanta, in conditiile alin. (1), au dreptul
la un concediu de studii platit, de 30 de zile calendaristice, acordat la
cerere, integral sau fractionat, in fiecare an universitar.
(3) De drepturile prevazute la alin. (2) beneficiaza si functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare - absolventi cu diploma ai
colegiilor universitare de scurta durata, care isi continua studiile in
invatamantul superior de lunga durata, in institutii de invatamant superior de stat
sau particulare, autorizate ori acreditate.
(4) Concediul prevazut la alin. (2) se acorda functionarilor publici din
sistemul administratiei penitenciare pentru frecventarea unei singure
institutii de invatamant superior, in situatia in care urmeaza simultan
cursurile mai multor facultati/colegii.
(5) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare, care in
ultimul an de invatamant superior nu si-au finalizat studiile prin examen de
licenta/absolvire si nu au beneficiat de concediu de studii, il pot solicita
ulterior, o singura data.
(6) Functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare, aflati
in situatia prevazuta la alin. (5), care au beneficiat de concediu de studii
partial in ultimul an de invatamant superior, li se poate aproba efectuarea
diferentei de concediu de studii pentru sustinerea ulterioara a examenului de
licenta/absolvire.
(7) Nu au dreptul la concediu de studii functionarii publici din sistemul
administratiei penitenciare, inmatriculati la institutii de invatamant superior
de stat sau particulare, autorizate ori acreditate, de lunga sau de scurta
durata, pentru repetarea anului de studii din motive imputabile.
(8) Concediul de studii neefectuat nu se poate efectua in anul universitar
urmator, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (6).
Art. 18
(1) De prevederile art. 17 alin. (1) si (2) beneficiaza si functionarul
public din sistemul administratiei penitenciare inscris la cursuri
postuniversitare, masterat sau doctorat.
(2) Nu se considera concediu de studii participarea, cu aprobare, a
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare la cursuri sau
la alte forme de pregatire cu scoatere de la locul de munca.
Art. 19
(1) Functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare li se
acorda concediu de studii, daca obtin aprobarea sefilor de unitati pentru a
urma cursurile unor institutii de invatamant superior, studii aprofundate sau
doctorat.
(2) Aprobarea pentru frecventarea formelor de pregatire prevazute la alin.
(1) se acorda numai daca acestea asigura specializarea/pregatirea potrivit
nevoilor unitatii.
CAP. 4
Invoirile platite si concediile fara plata
Art. 20
(1) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare au
dreptul, potrivit legii, la invoiri platite cu durata de pana la 10 zile
calendaristice, in cazul urmatoarelor evenimente familiale:
a) casatoria functionarului public din sistemul administratiei
penitenciare;
b) nasterea sau casatoria unui copil;
c) decesul sotului/sotiei sau al unei rude de pana la gradul al II-lea a
functionarului public din sistemul administratiei penitenciare sau a
sotului/sotiei acestuia.
(2) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare pot
beneficia de invoiri platite cu durata de cel mult 5 zile calendaristice, in
urmatoarele situatii:
a) in caz de accidentare sau imbolnavire grava a unuia dintre membrii
familiei;
b) in situatia unor dezastre care au afectat domiciliul functionarului
public din sistemul administratiei penitenciare, al parintilor, socrilor sau
copiilor acestuia;
c) pentru alte situatii sau evenimente exceptionale, de natura sa justifice
invoirea solicitata.
(3) Invoirile platite se aproba de conducerea unitatii, la cererea
functionarului public din sistemul administratiei penitenciare.
Art. 21
(1) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare au
dreptul la concediu fara plata, a carui durata insumata poate fi de 30 de zile
calendaristice anual, pentru rezolvarea urmatoarelor situatii personale:
a) pregatirea si/sau sustinerea examenelor de admitere, de finalizare a
anilor de studii sau de absolvire a celei de-a doua/treia facultati;
b) sustinerea examenelor nepromovate de admitere la doctorat sau in
institutii de invatamant superior, a celor de an universitar ori de licenta
(diploma), pentru pregatirea carora au beneficiat de concedii de studii;
c) prezentarea la concurs in vederea ocuparii unui alt post.
(2) Concedii fara plata, cu durata de pana la 30 de zile calendaristice
anual, pot fi acordate si pentru rezolvarea altor probleme personale ale
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare.
(3) In mod exceptional, functionarii publici din sistemul administratiei
penitenciare au dreptul la concedii fara plata, cu durata insumata intre 30 si
90 de zile calendaristice, anual, in urmatoarele situatii:
a) tratament medical efectuat in strainatate pe durata recomandata de
medic, fara a depasi insa 90 de zile, daca cel in cauza nu beneficiaza,
potrivit legii, de concediu medical si de indemnizatie pentru incapacitate
temporara de munca, precum si pentru insotirea sotului sau, dupa caz, a sotiei
ori a unei rude apropiate - copil, frate, sora, parinte - pe timpul cat aceasta
se afla la tratament in strainatate;
b) pentru alte motive temeinic fundamentate.
(4) Concediile fara plata se aproba de conducerea unitatii, la cererea
functionarului public din sistemul administratiei penitenciare, si se comunica
compartimentelor financiar-contabilitate si resurse umane.
Art. 22
(1) In perioada concediilor fara plata functionarii publici din sistemul
administratiei penitenciare isi pastreaza calitatea avuta.
(2) Perioadele concediilor fara plata de peste 30 de zile, acordate in
conditiile art. 21, nu constituie vechime in serviciu si nu se iau in calcul la
stabilirea stagiului minim in gradul profesional.
CAP. 5
Acordarea biletelor de odihna, tratament si recuperare
Art. 23
(1) Acordarea biletelor de odihna, tratament si recuperare pentru
functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare se face in limita
disponibilitatilor bugetare alocate cu aceasta destinatie si a numarului de
locuri aprobate.
(2) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare pot
beneficia de bilete de odihna, tratament si recuperare numai pe perioada
concediilor de odihna, o singura data pe an.
(3) De bilete de odihna, tratament si recuperare pot beneficia si
sotul/sotia functionarului public din sistemul administratiei penitenciare,
copiii acestuia cu varste cuprinse intre 6 si 18 ani, care urmeaza cursurile
unei unitati de invatamant preuniversitar, acreditata conform legii, precum si
copiii cu handicap aflati in ingrijirea familiei functionarului public din
sistemul administratiei penitenciare.
Art. 24
(1) Contractarea biletelor de odihna, tratament si recuperare si decontarea
contravalorii acestora cu prestatorii de servicii se fac de catre structura
specializata constituita la nivelul Administratiei Nationale a Penitenciarelor
prin ordin al ministrului justitiei.
(2) Biletele de odihna, tratament si recuperare se repartizeaza pe unitati
penitenciare prin grija structurii prevazute la alin. (1), conform estimarilor
realizate in baza solicitarilor formulate de potentialii beneficiari pana la
data de 15 decembrie a anului respectiv, pentru anul urmator.
Art. 25
(1) Contributia care trebuie sa fie platita de functionarul public din
sistemul administratiei penitenciare pentru biletele prevazute la art. 23 se
stabileste dupa cum urmeaza:
a) 50% din pretul integral al biletului de odihna, cand beneficiar al
acestuia este functionarul public din sistemul administratiei penitenciare si
sotul/sotia acestuia;
b) pretul integral al biletului de odihna, tratament si recuperare, in
cazul sotului/sotiei functionarului public din sistemul administratiei
penitenciare, care nu face parte din categoria persoanelor care, potrivit
legii, pot beneficia de aceste bilete prin sistemul organizat si administrat de
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
c) 50% din contributia parintelui functionar public din sistemul
administratiei penitenciare, cand beneficiar al biletului de odihna este
copilul acestuia, potrivit art. 23 alin. (3).
(2) Diferenta de pret pentru biletele de odihna, tratament si recuperare
pana la acoperirea integrala a contravalorii acestora se suporta din bugetul de
venituri si cheltuieli al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
Art. 26
(1) Contributia pentru biletele prevazute la art. 23, platita de
functionarul public din sistemul administratiei penitenciare, se poate restitui
acestuia in urmatoarele cazuri:
a) din motive medicale sau personale - deces in familie, internare in unitati
sanitare - atestate cu documente, cand titularul nu mai poate ajunge in
statiune;
b) din motive personale - titularul renunta la bilet, anuntand structura
specializata cu cel putin 15 zile inainte de data inscrisa pe bilet pentru
prezentarea in statiune.
(2) Contributia se restituie integral beneficiarului si in situatia in care
acesta, desi s-a prezentat in statiune la data inscrisa pe bilet, nu a fost
cazat, prezentand structurii specializate motivatia scrisa a unitatii
prestatoare de servicii balneare.
Art. 27
(1) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare si
familiile acestora beneficiaza, ca masura de protectie sociala, de inlesniri
stabilite prin ordin al ministrului justitiei in ceea ce priveste folosirea
caselor de odihna, sanatoriilor, caminelor de garnizoana si a altor amenajari
recreative si sportive.
(2) Cheltuielile ce decurg din aplicarea masurilor prevazute la alin. (1)
se suporta din veniturile proprii aprobate prin bugetul Administratiei
Nationale a Penitenciarelor.
Art. 28
Durata unei serii de odihna, tratament si recuperare este de 10 pana la 18
zile, dupa caz.
Art. 29
Biletele de odihna, tratament si recuperare se distribuie functionarilor
publici din sistemul administratiei penitenciare, conform procedurilor
stabilite prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a
Penitenciarelor.
Art. 30
La acordarea biletelor de odihna, tratament si recuperare va fi avuta in
vedere indeplinirea unuia dintre urmatoarele criterii esentiale:
a) periculozitatea, nocivitatea si dificultatile conditiilor concrete de
munca ale solicitantilor;
b) evidentierea prin acte exemplare de devotament si curaj;
c) inalta probitate profesionala si morala.
Art. 31
In situatia in care functionarii publici din sistemul administratiei
penitenciare nu pot utiliza biletele de odihna, pot renunta la acestea, dar, in
situatia in care nu gasesc alt functionar public din sistemul administratiei
penitenciare care sa beneficieze de ele ori nu le returneaza structurii
specializate din cadrul Administratiei Nationale a Penitenciarelor, sumele
cheltuite pentru procurarea lor se vor recupera de la acestia, conform
procedurilor legale, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 26.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 32
Pe durata concediilor de odihna, a concediilor de studii platite sau a
invoirilor platite posturile functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare nu pot fi incadrate cu alte persoane, urmand ca sarcinile de
serviciu ale acestora sa fie redistribuite.
Art. 33
Prevederile prezentei hotarari se aplica si functionarilor publici cu
statut special din Ministerul Justitiei, care au atributii de coordonare si
control al activitatii din sistemul administratiei penitenciare sau alte
atributii in legatura cu activitatea administratiei penitenciare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Doru Claudiu Frunzulica,
secretar de stat