HOTARARE din 30 septembrie 2003
in cauza Todorescu impotriva Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 24 august 2005
HOTARAREA
in cauza Todorescu impotriva Romaniei
(Cererea nr. 40.670/98)
Strasbourg, 30 septembrie 2003
In cauza Todorescu impotriva Romaniei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a II-a), statuand in cadrul
unei camere formate din: domnii J.-P. Costa, presedinte, A. B. Baka, Gaukur
Jorundsson, L. Loucaides, C. Birsan, M. Ugrekhelidze, doamna A. Mularoni,
judecatori, si doamna T.L. Early, grefiera adjuncta de sectie,
dupa deliberarile ce au avut loc in Camera de consiliu la 9 septembrie
2003, pronunta hotararea urmatoare, adoptata la aceasta data:
PROCEDURA
1. La originea cauzei se afla Cererea nr. 40.670/98, indreptata impotriva
Romaniei, prin care doi cetateni ai acestui stat, domnul Ioan Todorescu, de
cetatenie romana, si doamna Letitia Todorescu, de cetatenie austriaca
(reclamantii), au sesizat Comisia Europeana a Drepturilor Omului (Comisia) la
data de 12 septembrie 1997, in temeiul fostului art. 25 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (Conventia).
2. Guvernul roman (Guvernul) este reprezentat de agentul guvernamental,
domnul B. Aurescu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
3. Reclamantii se plang in substanta de faptul ca refuzul Curtii Supreme de
Justitie (denumita in continuare C.S.J.) de a recunoaste instantelor competenta
de solutionare a unei actiuni in revendicare este contrar art. 6 alin. 1 din
Conventie. In plus, ei se plang de faptul ca Hotararea din 1 octombrie 1996 a
C.S.J. a adus atingere dreptului lor la respectarea proprietatii, astfel cum
este recunoscut de art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie.
Reclamantii sustin, de asemenea, ca nu le-a fost respectat dreptul la
respectarea vietii private, asa cum este prevazut de art. 8 din Conventie,
intrucat prin efectul confiscarii apartamentului lor au fost privati de
domiciliu in Romania. In fine, ei se plang de incalcarea dreptului lor la
libertatea de circulatie, prevazut de art. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventie,
confiscarea fiind motivata de refuzul lor de a se intoarce in Romania.
4. Cererea a fost transmisa Curtii la 1 noiembrie 1998, data intrarii in
vigoare a Protocolului nr. 11 la Conventie (art. 5 alin. 2 din Protocolul nr.
11 la Conventie).
5. Cererea a fost repartizata primei sectii a Curtii (art. 52 alin. 1 din
regulament). In cadrul acestei sectii, camera desemnata sa examineze cererea
[art. 27 alin. 1 din Conventie] a fost constituita potrivit art. 26 alin. 1 din
regulament.
6. La data de 1 noiembrie 2001 Curtea a modificat structura sectiilor sale
(art. 25 alin. 1 din regulament). Cererea a fost repartizata celei de-a doua
sectii a Curtii, astfel reorganizata (art. 52 alin. 1 din regulament).
7. Atat reclamantii, cat si Guvernul au depus observatii scrise cu privire
la fondul cauzei (conform art. 59 alin. 1 din regulament).
IN FAPT
I. Circumstantele cauzei
8. Reclamantii sunt nascuti in anul 1930, respectiv in anul 1934, si isi au
domiciliul in Viena, Austria.
9. La data de 18 februarie 1975, in urma unui contract de schimb incheiat
intre BTD si BC, reclamantii au devenit proprietarii unui apartament cu 5
camere si al terenului aferent, situate in Bucuresti.
10. La data de 9 august 1988, statul a confiscat imobilul reclamantilor in
baza Decretului nr. 223/1974 care prevedea confiscarea bunurilor apartinand
persoanelor care, plecate fiind in strainatate, nu se intorceau in Romania in
termenele prevazute.
A. Prima actiune in revendicare
11. In anul 1992, reclamantii au introdus o actiune in revendicare
indreptata impotriva Primariei Municipiului Bucuresti si a intreprinderii C.,
care administra imobilele apartinand statului. In fata Judecatoriei Sectorului
5 Bucuresti ei au aratat ca sunt proprietari ai unui apartament situat in
Bucuresti, care fusese confiscat in baza Decretului nr. 223/1974, cu motivarea
ca in anul 1987, dupa un sejur in strainatate, ei nu se mai intorsesera in
Romania, cu toate ca viza lor de iesire din tara expirase. Ei au sustinut ca
Decretul nr. 223/1974 nu era aplicabil in cazul lor, deoarece ei nu refuzasera
sa se intoarca in Romania, ci primul reclamant lucra din anul 1972 in Viena, in
calitate de functionar al Agentiei Internationale de Energie Atomica. Dupa ce a
admis o cerere de interventie a unui locatar al apartamentului, C.F., prin
Sentinta din 25 mai 1993, instanta a respins actiunea reclamantilor. Instanta a
considerat ca Decretul nr. 223/1974 a fost aplicat in mod legal, avandu-se in
vedere ca, desi viza lor de iesire din tara expirase la 31 ianuarie 1987,
reclamantii nu se intorsesera in Romania pentru a indrepta aceasta situatie.
12. La o data neprecizata reclamantii au introdus apel la Tribunalul
Bucuresti.
Prin Decizia din 18 ianuarie 1994 Tribunalul Bucuresti a casat Sentinta din
25 mai 1993 si a admis actiunea reclamantilor. Instanta a constatat ca, in
virtutea conventiei privind infiintarea Agentiei Internationale de Energie
Atomica, ratificata de Romania, functionarii acestei institutii nu erau
obligati sa detina o viza de iesire din tara, dat fiind statutul lor de
functionari ai Natiunilor Unite. In plus, instanta a apreciat ca Decretul nr.
223/1974 este contrar art. 36 din Constitutia romana din anul 1965, in vigoare
la acel moment, precum si art. 480 si 481 din Codul civil, care protejeaza
dreptul de proprietate. Prin urmare, tribunalul a constatat ilegalitatea
confiscarii apartamentului reclamantilor si a dispus autoritatilor sa restituie
apartamentul.
13. Prin Decizia din 17 iunie 1994 Curtea de Apel Bucuresti a respins ca
neintemeiat recursul introdus de C.F. Astfel, Decizia din 18 ianuarie 1994 a
Tribunalului Bucuresti a devenit definitiva.
B. Recursul in anulare
14. La o data neprecizata, procurorul general al Romaniei a promovat la
C.S.J. un recurs in anulare, pe motiv ca judecatorii si-au depasit competentele
atunci cand au examinat legalitatea aplicarii Decretului nr. 223/1974.
15. Prin Decizia din 1 octombrie 1996 C.S.J. a admis recursul in anulare, a
casat hotararile din 25 mai 1993, 18 ianuarie 1994 si 17 iunie 1994 si a
respins actiunea in revendicare a reclamantilor. C.S.J. a constatat ca
apartamentul revendicat a devenit proprietatea statului in aplicarea
dispozitiilor Decretului nr. 223/1974. Instanta a apreciat ca instantele nu
sunt competente sa examineze aspectul referitor la conformitatea acestui decret
cu Constitutia din anul 1965, o asemenea atributie apartinand doar puterii
legislative.
C. Actiunea in restituire in temeiul Legii nr. 112/1995
16. La data de 1 noiembrie 1996 apartamentul litigios a format obiectul
unui contract de vanzare-cumparare intre stat si locatarul C.F.
17. La o data neprecizata reclamantii au depus o actiune in restituire la
Comisia administrativa de aplicare a Legii nr. 112/1995 (denumita in continuare
Comisia administrativa) din Bucuresti.
18. Prin Decizia administrativa din 22 noiembrie 1999 Comisia
administrativa a acordat reclamantilor o despagubire pentru bunul lor.
19. Reclamantii au contestat aceasta decizie in fata Judecatoriei
Sectorului 5 Bucuresti, cu motivarea ca ei au solicitat restituirea in natura a
imobilului, nu despagubiri. Ei au solicitat si anularea contractului de
vanzare-cumparare.
In sedinta din 28 iunie 2000 reprezentantul Primariei Municipiului
Bucuresti a ridicat exceptia inadmisibilitatii cererii de anulare a
contractului de vanzare-cumparare.
20. Prin Sentinta din 28 iunie 2000 Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a
admis partial contestatia reclamantilor. Astfel, ea a dispus anularea Deciziei
Comisiei administrative din 22 noiembrie 1999, a admis exceptia si a respins ca
inadmisibila cererea de anulare a contractului de vanzare-cumparare. Instanta a
apreciat ca titlul de proprietate al statului este nul, intrucat incalca Constitutia
si tratatele internationale in vigoare la data confiscarii imobilului. In
consecinta, ea a apreciat ca statul nu are titlu valabil si ca nu puteau fi
acordate despagubiri de catre Comisia administrativa, deoarece Legea nr.
112/1995 nu privea decat imobilele preluate de stat cu titlu valabil.
21. Primaria Municipiului Bucuresti a declarat apel impotriva acestei
sentinte. Prin Decizia din 27 noiembrie 2000 Tribunalul Bucuresti a respins
apelul ca neintemeiat.
22. Prin Decizia din 29 martie 2001 Curtea de Apel Bucuresti a respins
pentru acelasi motiv recursul introdus de Primaria Municipiului Bucuresti.
Astfel, Decizia din 22 noiembrie 1999 a Comisiei administrative a ramas
fara efect juridic.
D. Cererea de restituire in temeiul Legii nr. 10/2001
23. Conform informatiilor furnizate de Guvern, la o data neprecizata
reclamantii au introdus o cerere de restituire a bunului la Comisia
administrativa pentru aplicarea Legii nr. 10/2001. Conform Guvernului, aceasta
cerere nu a fost inca solutionata.
II. Dreptul si practica interne aplicabile
24. Dispozitiile legale si jurisprudenta interna pertinente au fost
prezentate in Hotararea Curtii Europene a Drepturilor Omului pronuntata in
cauza Brumarescu impotriva Romaniei (nr. 32.260/96, paragrafele 31 - 33, 40 -
44 CEDO 1999 - VII) si in Hotararea Surpaceanu impotriva Romaniei (nr.
28.342/95 paragraful 31, nepublicata).
25. Articolul 30 din Legea nr. 58/1974 (Legea privind sistematizarea
teritoriului si localitatilor urbane si rurale) prevede urmatoarele:
"Art. 30
Dobandirea terenurilor (...) se poate face numai prin mostenire legala,
fiind interzisa instrainarea sau dobandirea prin acte juridice a acestor
terenuri.
In caz de instrainare a constructiilor, terenul aferent acestor constructii
trece in proprietatea statului (...)."
26. Dispozitiile pertinente din Decretul nr. 223/1974 privind reglementarea
situatiei unor bunuri prevad urmatoarele:
" Art. 1
In Republica Socialista Romania constructiile si terenurile pot fi detinute
in proprietate de catre persoanele fizice numai daca au domiciliul in tara.
Art. 2
Persoanele care au facut cerere de plecare definitiva din tara sunt
obligate sa instraineze, pana la data plecarii, constructiile aflate in
proprietatea lor in Republica Socialista Romania. Instrainarea se va face catre
stat (...)
Constructiile apartinand persoanelor care au plecat in mod fraudulos din
tara sau care, fiind plecate in strainatate, nu s-au inapoiat la expirarea
termenului stabilit pentru inapoierea in tara trec fara plata in proprietatea
statului (...)."
IN DREPT
I. Asupra admisibilitatii
A. Asupra exceptiilor de incompatibilitate ratione temporis
27. In opinia reclamantilor confiscarea apartamentului in temeiul Decretului
nr. 223/1974, motivata de emigrarea lor in Austria, le-a afectat libertatea de
circulatie, prevazuta de art. 2 alin. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventie, si
viata lor privata, in sensul art. 8 alin. 1 din Conventie, intrucat au ramas
fara domiciliu in Romania.
28. In opinia Guvernului faptele de care se plang reclamantii s-au petrecut
in anul 1987, adica inainte de intrarea in vigoare a Conventiei pentru Romania.
El arata ca aceste fapte nu pot constitui o incalcare continua a acestor
dispozitii ale Conventiei, deoarece, pe de o parte, reclamantii au redobandit
imobilul in luna iunie 1994, inainte de intrarea in vigoare a Conventiei pentru
Romania, iar, pe de alta parte, limitarile aduse libertatii lor de circulatie
au luat sfarsit in anul 1990.
29. Reclamantii nu au prezentat observatii referitor la acest aspect.
30. Curtea observa ca reclamantii se plang de faptul ca aceasta confiscare
a condus la incalcarea dreptului lor la libera circulatie si la respectarea
domiciliului. Ea aminteste ca Romania a ratificat Conventia la data de 20 iunie
1994, in timp ce confiscarea a avut loc in anul 1987.
Ca atare, aceste capete de cerere ale reclamantilor nu intra in competenta
ratione temporis a Curtii (a se vedea, mutatis mutandis, cauza Oprescu
impotriva Romaniei, Cererea nr. 36.039/97, 14 ianuarie 2003, paragraful 36).
31. In consecinta, Curtea admite exceptia ridicata de Guvern si respinge
aceasta parte a cererii, conform art. 35 alin. 3 si 4 din Conventie.
B. Asupra caracterului in mod vadit neintemeiat al cererii
32. Curtea constata ca restul cererii nu este in mod vadit neintemeiata, in
sensul art. 35 alin. 3 din Conventie. Ea constata, de altfel, ca cererea nu
prezinta nici un alt motiv de inadmisibilitate. In consecinta, ea este
declarata admisibila pentru rest.
II. Asupra pretinsei incalcari a art. 6 alin. 1 din Conventie
33. Conform sustinerilor reclamantilor, decizia C.S.J. a incalcat art. 6
alin. 1 din Conventie, care prevede ca:
Art. 6
"1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil (...) de
catre o instanta (...) care va hotari (...) asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil (...)."
34. In memoriul lor, reclamantii arata ca refuzul C.S.J. de a recunoaste
instantelor competenta de a solutiona o actiune in revendicare este contrar
dreptului de acces la justitie garantat de Constitutia Romaniei si de Codul
civil roman. In plus, ei sunt de parere ca afirmatia Curtii Supreme de
Justitie, potrivit careia reclamantii nu erau proprietarii bunului in litigiu,
este in contradictie cu motivul invocat de aceasta pentru admiterea recursului
in anulare, si anume lipsa de competenta a instantelor in solutionarea pe fond
a cauzei.
35. Guvernul admite ca reclamantului i s-a refuzat dreptul de acces la
justitie si este de parere ca jurisprudenta creata ca urmare a cauzei
Brumarescu impotriva Romaniei, mai sus mentionata, este aplicabila in speta. El
adauga ca la momentul actual reclamantii se bucura de acces la justitie.
36. In consecinta, Curtea trebuie sa verifice daca Decizia din 1 octombrie
1996 a incalcat art. 6 alin. 1 din Conventie.
37. Curtea reaminteste ca in cauza Brumarescu impotriva Romaniei, anterior
citata (paragrafele 61 - 62), a decis ca a existat o incalcare a art. 6 alin. 1
din Conventie, cu motivarea ca anularea unei hotarari judecatoresti definitive
este contrara principiului securitatii raporturilor juridice. Ea a mai aratat
ca refuzul C.S.J. de a recunoaste instantelor competenta de a solutiona litigii
privind, ca in cazul de fata, o actiune in revendicare imobiliara, a incalcat
art. 6 alin. 1 din Conventie.
38. Curtea considera ca nu exista elemente in speta care sa distinga
prezenta cauza de cauza Brumarescu impotriva Romaniei, citata anterior.
Prin urmare, Curtea apreciaza ca aplicand astfel prevederile art. 33 din
Codul de procedura civila, asa cum era redactat la momentul faptelor, C.S.J. a
incalcat principiul securitatii raporturilor juridice si, prin acestea, dreptul
reclamantilor la un proces echitabil in sensul art. 6 alin. 1 din Conventie.
39. In plus, excluderea de catre C.S.J. a actiunii in revendicare a
reclamantilor din competenta instantelor este in sine contrara dreptului de
acces la justitie, garantat de art. 6 alin. 1 din Conventie.
40. In consecinta, a existat o incalcare a art. 6 alin. 1 din Conventie sub
aceste doua aspecte.
III. Asupra pretinsei incalcari a art. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventie
41. Reclamantii considera ca decizia C.S.J. a adus atingere dreptului la
respectarea bunurilor lor, garantat de art. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventie, conform caruia:
Art. 1
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
42. Reclamantii considera ca decizia C.S.J., prin care s-a hotarat ca
imobilul in litigiu apartine statului si prin care s-a anulat Hotararea
definitiva din 18 ianuarie 1994, a constituit o privare de bunul lor, care nu a
fost facuta pentru o cauza de utilitate publica.
43. Guvernul recunoaste ca sub acest aspect jurisprudenta creata ca urmare
a cauzei Brumarescu impotriva Romaniei, citata anterior, este aplicabila in
cazul de fata.
44. Curtea reaminteste ca dreptul de proprietate al reclamantilor asupra
bunului in litigiu a fost stabilit printr-o hotarare definitiva si arata ca
dreptul astfel recunoscut nu avea un caracter revocabil. De altfel, reclamantii
s-au putut bucura de bunul lor, in calitate de proprietar legitim, din 17 iunie
1994 pana in 1 octombrie 1996 (a se vedea paragrafele 13 si 15 de mai sus).
Reclamantii aveau, deci, un bun, in sensul art. 1 din Primul Protocol
aditional la Conventie (a se vedea hotararea Brumarescu impotriva Romaniei,
citata anterior, paragraful 70).
45. Curtea subliniaza apoi ca decizia C.S.J. a anulat o hotarare definitiva
si a stabilit ca statul este proprietarul legitim al bunului. Ea considera ca
aceasta situatie este, daca nu identica, cel putin similara celei a
reclamantului din cauza Brumarescu impotriva Romaniei. Curtea apreciaza, deci,
ca decizia C.S.J. a avut ca efect privarea domnului Ioan Todorescu si a doamnei
Letitia Todorescu de bunul lor, in sensul tezei a doua din primul alineat al
art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie (a se vedea hotararea
Brumarescu impotriva Romaniei, citata anterior, paragrafele 73 - 74). Or, nici
o justificare nu a fost furnizata de Guvern pentru situatia astfel creata.
In plus, Curtea arata ca reclamantii sunt lipsiti de bunul lor de mai bine
de 6 ani, fara a fi incasat vreo despagubire care sa reflecte valoarea reala a
acestuia, si ca eforturile depuse pentru a-si recupera proprietatea au fost
pana in prezent fara rezultat.
46. In aceste conditii, admitand chiar ca s-ar putea demonstra ca lipsirea
de proprietate a fost justificata de o cauza de interes public, Curtea
apreciaza ca echilibrul dintre interesul general al comunitatii si necesitatea
protejarii drepturilor omului a fost rupt si ca reclamantul a suportat si inca
mai suporta o sarcina speciala si exorbitanta.
47. Prin urmare, a existat si continua sa existe o incalcare a art. 1 din
Primul Protocol aditional la Conventie.
IV. Asupra aplicarii art. 41 din Conventie
48. Conform prevederilor art. 41 din Conventie:
Art. 41
"In cazul in care Curtea declara ca a avut loc o incalcare a
Conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al inaltei parti
contractante nu permite decat o inlaturare incompleta a consecintelor acestei
incalcari, Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie
echitabila."
A. Prejudiciul material
49. Reclamantii solicita restituirea in natura a bunului litigios (un
apartament si 40% din terenul aferent). Ei solicita, de asemenea, 105.000
dolari americani (USD) sau 88.577 euro (EUR) pentru privarea de proprietate
care a durat 15 ani (adica chiriile neincasate), pentru confiscarea bunurilor
mobile si pentru prejudiciul moral suferit.
50. In ceea ce priveste terenul aferent, Guvernul considera ca in urma
incheierii contractului de schimb (a se vedea paragraful 9 de mai sus), in
temeiul Legii nr. 58/1974, statul a devenit proprietarul acestuia. Astfel,
reclamantii nu aveau decat un drept de folosinta in privinta terenului.
Referitor la valoarea apartamentului, Guvernul este de parere ca suma de
38.633 USD (ca urmare a expertizei furnizate de Guvern in fata Curtii) ar putea
fi acordata in cazul in care reclamantii nu obtin restituirea bunului. In
opinia sa, Conventia nu prevede despagubiri pentru valoarea de piata integrala
a bunului.
In fine, in ceea ce priveste cererea referitoare la contravaloarea
chiriilor neincasate, Guvernul face trimitere la cauza Brumarescu impotriva
Romaniei, citata anterior, si arata ca incalcarea dreptului de proprietate s-a
datorat hotararii C.S.J., iar nu unui eveniment anterior. Astfel, conform
Guvernului, data de la care reclamantii pot solicita despagubiri pentru chirie
este 1 octombrie 1996. In ceea ce priveste valoarea despagubirilor, Guvernul
face trimitere la dispozitiile Legii nr. 17/1994 pentru prelungirea sau
reinnoirea contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative, in
vigoare la acea data. Pentru perioada scursa intre anii 1996 si 2002 Guvernul
este de parere ca valoarea chiriilor este de 2.344 USD sau 1.977 EUR.
Referitor la bunurile mobile confiscate in anul 1987, Guvernul arata ca
privarea de proprietate se analizeaza in raport cu decizia C.S.J. si nu cu un
moment anterior, ca atare nu intra in competenta ratione temporis a Curtii.
51. Curtea este de parere ca, in circumstantele cauzei, restituirea bunului
litigios, astfel cum a fost dispusa prin Decizia definitiva a Tribunalului
Bucuresti din 18 ianuarie 1994, i-ar plasa pe reclamanti, pe cat posibil,
intr-o situatie echivalenta cu cea in care s-ar fi aflat daca prevederile art.
1 din Primul Protocol aditional la Conventie, citat anterior, nu ar fi fost
incalcate.
52. In cazul in care restituirea nu are loc, Curtea hotaraste ca statul
trebuie sa plateasca reclamantului, cu titlu de prejudiciu material, valoarea
actuala a bunului.
53. Luand in considerare informatiile aflate la dispozitia sa cu privire la
piata imobiliara locala, Curtea estimeaza ca valoarea actuala a apartamentului
este de 50.000 EUR.
54. In ceea ce priveste sumele solicitate cu titlu de chirii neincasate,
Curtea nu poate acorda nici o suma cu acest titlu, avand in vedere ca ea a
dispus, ca reparatie, in temeiul art. 41 din Conventie, restituirea bunului,
dar ea va putea tine cont de privarea de proprietate suferita de reclamanti cu
ocazia acordarii de despagubiri pentru prejudiciul moral (a se vedea, mutatis
mutandis, cauza Popa impotriva Romaniei nr. 31.172/96, paragraful 55).
55. Referitor la daunele pretinse de reclamanti ca urmare a pierderii
bunurilor lor mobile ce se aflau in imobil la data confiscarii, Curtea observa
ca nu a fost sesizata cu un asemenea capat de cerere. Ca atare, Curtea nu poate
acorda satisfactie echitabila sub acest aspect (a se vedea, mutatis mutandis,
cauza Grigore impotriva Romaniei nr. 31.736/96, 11 februarie 2003, paragraful
39).
B. Prejudiciul moral
56. Reclamantii solicita, de asemenea, repararea prejudiciului moral
suferit din cauza suferintei provocate de C.S.J., prin privarea de bunul lor a
doua oara, dupa ce reusisera in anul 1994 sa puna capat incalcarii de catre
autoritatile comuniste a dreptului lor. Asa cum rezulta din observatiile complementare
transmise de reclamanti la data de 27 mai 2002, aceasta reparatie este inclusa
in suma de 105.000 USD solicitata de ei.
57. Guvernul nu a transmis observatii sub acest aspect.
58. Curtea considera ca evenimentele in cauza au provocat ingerinte grave
in drepturile doamnei Letitia Todorescu si ale domnului Ioan Todorescu la
respectarea bunurilor lor, la acces la justitie si la un proces echitabil,
pentru care suma de 5.000 EUR, pentru ambii reclamanti, reprezinta o
satisfactie echitabila pentru prejudiciul moral suferit.
C. Majorari de intarziere
59. Curtea considera adecvata bazarea valorii majorarilor de intarziere pe
valoarea dobanzii facilitatii de imprumut marginal a Bancii Centrale Europene,
majorata cu 3 puncte procentuale.
PENTRU ACESTE MOTIVE, CURTEA, IN UNANIMITATE:
1. Admite exceptiile ratione temporis ale Guvernului, referitoare la
capetele de cerere intemeiate pe art. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventie si pe
art. 8 din Conventie, si declara aceste capete de cerere inadmisibile;
2. Declara cererea admisibila pentru rest;
3. Hotaraste ca a existat o incalcare a art. 6 alin. 1 din Conventie din
cauza absentei unui proces echitabil;
4. Hotaraste ca a existat o incalcare a art. 6 alin. 1 din Conventie din
cauza refuzului dreptului de acces la justitie;
5. Hotaraste ca a existat o incalcare a art. 1 din Primul Protocol
aditional la Conventie;
6. Hotaraste ca statul parat trebuie sa restituie reclamantilor
apartamentul litigios, in termen de 3 luni de la data ramanerii definitive a
hotararii, in conformitate cu art. 44 alin. 2 din Conventie;
7. Hotaraste ca, in cazul in care restituirea nu va avea loc, statul parat
va plati reclamantilor, in acelasi termen de 3 luni, 50.000 EUR pentru
prejudiciul material;
8. Hotaraste ca statul parat va plati reclamantilor, in 3 luni de la data
ramanerii definitive a hotararii, 5.000 EUR pentru prejudiciul moral;
9. Hotaraste ca aceste sume urmeaza sa fie platite in lei, conform ratei de
schimb aplicabile la momentul platii;
10. Hotaraste ca, incepand de la data expirarii termenului amintit si pana
la momentul efectuarii platii, sumele mentionate la pct. 7 si 8 vor fi majorate
cu o dobanda simpla egala cu facilitatea de imprumut marginal a Bancii Centrale
Europene aplicabile pe parcursul acestei perioade, majorata cu 3 puncte
procentuale;
11. Respinge cererea de acordare a unei satisfactii echitabile pentru
surplus.
Redactata in limba franceza, apoi comunicata in scris la data de 30
septembrie 2003, in aplicarea art. 77 alin. 2 si 3 din Regulamentul Curtii.
T.L. Early, J. P. Costa,
grefier adjunct presedinte