HOTARARE din 2 martie 2004
in cauza Sabin Popescu impotriva Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 24 august 2005
HOTARAREA
in cauza Sabin Popescu impotriva Romaniei
(Cererea nr. 48.102/99)
Strasbourg, 2 martie 2004
Definitiva la 2 iunie 2004
In cauza Popescu impotriva Romaniei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a II-a), statuand in cadrul
unei Camere formate din: domnii J.-P. Costa, presedinte, A. B. Baka, C. Birsan,
K. Jungwiert, V. Butkevych, doamnele W. Thomassen, A. Mularoni, judecatori, si
doamna S. Dolle, grefiera de sectie,
dupa ce a deliberat in Camera de Consiliu la 10 februarie 2004,
pronunta hotararea urmatoare, adoptata la aceeasi data.
PROCEDURA
1. La originea cauzei se afla Cererea nr. 48.102/99, indreptata impotriva
Romaniei, prin care un cetatean al acestui stat, domnul Sabin Popescu
(reclamantul), a sesizat Comisia Europeana a Drepturilor Omului (Comisia) la
data de 30 mai 1998, in temeiul fostului art. 25 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (Conventia).
2. Guvernul roman (Guvernul) a fost reprezentat de doamna R. Rizoiu,
agentul guvernamental roman la Curtea Europeana a Drepturilor Omului din cadrul
Ministerului Justitiei, apoi de doamna C. Tarcea, care a preluat aceasta functie.
3. Reclamantul s-a plans de neexecutarea unei hotarari judecatoresti
definitive care obliga o autoritate administrativa sa ii atribuie un teren in
proprietate. Acesta invoca in special art. 6 alin. (1) din Conventie si art. 1
din Primul Protocol aditional la Conventie.
4. Cererea a fost transmisa Curtii la 1 noiembrie 1998, data intrarii in
vigoare a Protocolului nr. 11 la Conventie (conform art. 5 alin. 2 din
Protocolul nr. 11 la Conventie).
5. La 4 decembrie 2001, Sectia a II-a a Curtii a comunicat cererea
Guvernului.
6. Atat reclamantul, cat si Guvernul au depus observatii scrise cu privire
la admisibilitatea si fondul cauzei (conform art. 59 alin. 1 din regulament).
7. La 18 decembrie 2002, Curtea a decis sa se pronunte, conform art. 29
alin. 1 si 3 din Conventie, atat cu privire la admisibilitate, cat si cu
privire la fondul cauzei. Aceasta a invitat totodata partile sa prezinte
observatii complementare cu privire la fondul cauzei si a solicitat
reclamantului sa prezinte cererea sa cu privire la acordarea unei reparatii
echitabile.
8. La 10 ianuarie si la 3 martie 2003, reclamantul a transmis Curtii
observatii complementare cu privire la fondul cauzei si cererea de acordare a
unei reparatii echitabile.
IN FAPT
I. Circumstantele cauzei
9. Reclamantul s-a nascut in anul 1920 si locuieste in Craiova.
Circumstantele cauzei, asa cum au fost prezentate de parti, se pot rezuma
astfel:
A. Atribuirea in proprietatea reclamantului a terenului in litigiu
10. Printr-o hotarare din 20 martie 1992 Judecatoria Craiova a retinut ca
reclamantul avea dreptul de a-i fi atribuit in proprietate, in baza Legii nr.
18/1991, un teren situat in comuna Ghercesti, judetul Dolj, si a dispus punerea
in posesie a reclamantului cu acest teren, precum si acordarea titlului de
proprietate de catre Comisia judeteana pentru aplicarea Legii nr. 18/1991 (in
continuare comisia). Hotararea a ramas definitiva.
11. La 11 iunie 1992, la cererea reclamantului, instanta a dispus
rectificarea erorilor materiale din Hotararea din 20 martie 1992. Instanta a
precizat ca reclamantului urmau sa ii fie atribuite in proprietate doua
suprafete de teren de 3.360 mp si de 3.682 mp, cu amplasamente precis
determinate, in locul numit Dealul Viilor peste Teslui. De asemenea, i se
acordau alte doua hectare de teren si echivalentul in actiuni la o societate
comerciala pentru alte doua hectare.
12. La 18 martie 1993, reclamantul a solicitat comisiei punerea in
executare a Hotararii din 20 martie 1992, rectificata prin Incheierea din 11
iunie 1992.
13. Prin Decizia din 20 martie 1993 comisia a dat curs solicitarii. Ea a
cerut Comisiei locale Ghercesti, insarcinata cu aplicarea Legii nr. 18/1991, sa
treaca la punerea in posesie a reclamantului, conform dispozitivului Hotararii
din 11 iunie 1992.
14. Comisia locala a pus in executare doar partial Hotararea din 11 iunie
1992. Reclamantul nu a fost pus in posesie cu cele doua suprafete de 3.360 mp,
respectiv de 3.682 mp, desi a cerut acest lucru in repetate randuri.
15. La 2 august 1994, comisia locala i-a oferit un teren de 7.042 mp, adica
echivalentul suprafetei celor doua parcele la care era indreptatit, situate in
alt amplasament decat cel indicat prin Hotararea din 11 iunie 1992. Terenul
oferit se gasea, conform Guvernului, in acelasi loc (Dealul Viilor peste
Teslui) cu cel indicat de instanta, dar situat cu 70 m mai departe, calitatea
solului fiind aceeasi.
16. Reclamantul a refuzat sa ia posesie acest teren si sa il cultive, pe
motivul ca acesta "nu corespundea hotararii judecatoresti". Acesta a
pretins sa fie pus in posesia terenului in locul indicat prin Hotararea
judecatoreasca din 11 iunie 1992.
17. Cu toate acestea, la 10 iulie 1995 reclamantului i-a fost transmis un
titlu de proprietate pentru terenul de 7.042 mp oferit de comisia locala.
Reclamantul a refuzat primirea titlului, l-a restituit prin posta comisiei
locale si nu a intrat niciodata in posesia acestui teren. A contestat aceasta
masura pe langa prefect.
18. Intr-o scrisoare din 20 martie 1998, prefectul de Dolj l-a informat ca
titlul de proprietate care nu era conform cu Hotararea din 11 iunie 1992 ar fi
trebuit sa fie comunicat de catre Comisia locala Ghercesti comisiei judetene,
astfel incat aceasta sa il anuleze ca fiind eronat.
Curtea nu a fost informata daca aceasta scrisoare a prefectului a fost
urmata de unele masuri.
19. Pentru a obtine executarea hotararii mentionate reclamantul a formulat
o actiune in contencios administrativ (a se vedea punctul B de mai jos), o
plangere penala pentru infractiunea de nerespectare a hotararilor
judecatoresti, adresata parchetului (a se vedea punctul C de mai jos), si a
depus alte plangeri si memorii pe langa alte autoritati (a se vedea punctul D
de mai jos).
B. Actiunea in contencios administrativ
20. In 1993, reclamantul a introdus in fata Judecatoriei Craiova o actiune
in contencios administrativ impotriva primarului comunei Ghercesti si comisiei
locale din aceasta comuna, cerand obligarea acestora la punerea in posesie cu
cele doua parcele care ii fusesera atribuite in proprietate prin Hotararea din
11 iunie 1992. A solicitat totodata acordarea unor despagubiri reprezentand
echivalentul productiei de cereale pe care ar fi putut-o realiza pe terenul
respectiv in anii 1992 si 1993.
21. Prin Hotararea din 17 noiembrie 1993 judecatoria si-a declinat
competenta in favoarea Tribunalului Dolj. Prin Hotararea din 4 aprilie 1994
tribunalul a admis cererea reclamantului. Instanta a constatat ca paratii nu
executasera Hotararea definitiva din 11 iunie 1992 si a dispus punerea in
posesie a reclamantului pe terenurile respective.
22. Reclamantul a atacat cu apel aceasta hotarare, aratand ca instanta nu
se pronuntase cu privire la cererea sa de despagubiri. Prin Decizia din 13
iulie 1994 Curtea de Apel Craiova a admis apelul, a casat in intregime
hotararea atacata si a trimis cauza Tribunalului Dolj.
23. Prin Decizia din 2 octombrie 1995 Tribunalul a admis cererea. A obligat
paratii la punerea in posesie a reclamantului si la plata unor daune-interese
in valoare de 197.230 lei.
24. Reclamantul a atacat hotararea cu recurs, aratand ca tribunalul nu a
tinut seama de cererea sa de majorare a sumelor pretinse. Prin Decizia din 5
iunie 1996 Curtea de Apel Craiova a admis recursul, a casat in totalitate
hotararea atacata si a trimis cauza tribunalului in vederea pronuntarii cu
privire la cererea de majorare.
25. Prin Hotararea din 20 noiembrie 1996 tribunalul a respins aceasta
cerere. Tribunalul a retinut ca "dupa cum rezulta din nota informativa
prezentata de Consiliul Local Ghercesti, punerea in posesie s-a facut conform
legii", dar reclamantul nu a lucrat terenul, astfel incat acesta nu poate
pretinde daune-interese. In hotararea sa tribunalul nu a mentionat motivele care
au condus comisia locala la atribuirea unui teren situat in alt amplasament
decat cel atribuit prin Hotararea din 11 iunie 1992. Curtea de Apel Craiova a
mentinut hotararea tribunalului prin Decizia din 9 iulie 1997.
26. La 5 decembrie 1997 si la 22 februarie 1999, Curtea de Apel Craiova a
respins cele doua contestatii in anulare formulate impotriva Hotararii din 9
iulie 1997.
C. Plangerea penala pentru nerespectarea hotararii judecatoresti
27. In anul 1997, reclamantul a introdus la parchet o plangere penala
impotriva primarului din Ghercesti. Invocand art. 271 din Codul penal, acesta
s-a plans de refuzul primarului, in calitatea sa de presedinte al comisiei
locale, de a pune in executare in totalitate Hotararea definitiva din 11 iunie
1992 si de a-l pune in posesie pe cele doua parcele.
28. Printr-o scrisoare din 15 ianuarie 1998 Directia Judeteana de Politie
Dolj l-a informat ca fusese efectuata o ancheta la fata locului si ca primarul
din Ghercesti urma sa il puna in curand in posesie cu privire la cele doua
suprafete.
29. La 22 iulie 1998, Parchetul de pe langa Judecatoria Craiova a dispus
neinceperea urmaririi penale a primarului, motivand ca neexecutarea Hotararii
definitive din 11 iunie 1992 fusese determinata de cauze obiective, ca urmare a
modificarii configuratiei terenurilor in cauza. Reclamantul a contestat aceasta
ordonanta la Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
30. La 21 octombrie 1999, Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie
a comunicat reclamantului ca a infirmat ordonanta de neincepere a urmaririi
penale si ca dosarul a fost retrimis Parchetului de pe langa Judecatoria
Craiova in vederea completarii cercetarilor.
31. La 24 mai 2000, Parchetul de pe langa Judecatoria Craiova a informat
reclamantul cu privire la faptul ca printr-o expertiza recenta se stabilise ca
ar fi posibil ca acesta sa fie pus in posesia terenurilor indicate prin
Hotararea din 11 iunie 1992.
32. La 19 iulie 2000, parchetul a dispus neinceperea urmaririi penale,
decizie confirmata, la 2 aprilie 2001, de procurorul-sef al parchetului.
D. Alte demersuri ale reclamantului
33. In anul 1998, reclamantul a formulat o plangere adresata prefectului de
Dolj si Directiei Agricole a Judetului Dolj, cu privire la refuzul primarului
de a pune in executare Hotararea definitiva din 11 iunie 1992.
34. La 20 martie 1998, prefectul i-a recomandat formularea unei actiuni
penale impotriva primarului pentru refuzul sau de a executa o hotarare
definitiva.
35. La 3 noiembrie 1998, directorul general al Directiei Agricole l-a
informat pe reclamant cu privire la faptul ca singura competenta in materie de
punere in posesie era Comisia locala Ghercesti, condusa de primar, si i-a
recomandat formularea unei plangeri penale adresate parchetului, impotriva
primarului si celorlalti membri ai comisiei.
36. In anul 1999, reclamantul s-a plans presedintelui Judecatoriei Craiova
cu privire la refuzul primarului de a pune in executare Hotararea din 11 iunie
1992 si i-a solicitat numirea unui executor judecatoresc in vederea punerii
sale in posesie.
37. Printr-o scrisoare din 9 martie 1999 presedintele judecatoriei
mentionate i-a comunicat ca singura competenta sa puna in executare Hotararea
din 11 iunie 1992 era comisia locala, ale carei atributii nu puteau fi
realizate de un executor judecatoresc. I-a recomandat calea unei actiuni in
contencios administrativ impotriva primarului.
38. La 17 decembrie 2001, prefectul de Dolj a trimis o adresa Comisiei
locale Ghercesti, solicitand respectarea Hotararii judecatoresti din 11 iunie
1992, punerea reclamantului in posesie pe terenul respectiv si eliberarea
titlului de proprietate. Comisia nu a dat curs acestei solicitari.
39. La 9 mai 2003, prefectul a raspuns unui memoriu adresat de reclamant
Ministerului Administratiei Publice. Prin acest raspuns a informat reclamantul
ca a constatat ca prin emiterea titlului de proprietate din 10 iulie 1997
autoritatile locale ale comunei Ghercesti nu respectasera Hotararea definitiva
din 11 iunie 1992. Prefectul a aratat ca in anul 1999 comisia locala actionase
cu rea-credinta, punand in posesie pe T.D. pe terenul revendicat de reclamant.
De asemenea, comisia eliberase un titlu de proprietate pe numele lui T.D. cu
privire la terenul respectiv. Ulterior, T.D. a vandut terenul unor terti.
40. Printr-o scrisoare din 14 iunie 2003 reclamantul a informat Curtea cu
privire la faptul ca, in ciuda celor peste 150 de plangeri si memorii adresate
diverselor autoritati romane (Parlament, Presedinte, prim-ministru, ministrul
justitiei, procurorul general al Romaniei), autoritatile locale competente cu
aplicarea Legii nr. 18/1991 refuzau in continuare sa puna in executare
Hotararea din 11 iunie 1992.
41. La 12 septembrie 2003, prefectul a informat reclamantul ca a constatat
ca prin atribuirea catre un tert a terenului revendicat de acesta s-a incalcat
hotararea judecatoreasca pronuntata in favoarea sa. Prefectul a aratat ca
recomandase primarului sa formuleze, in baza art. III alin. (2) din Legea nr.
169/1997, o actiune in anularea titlurilor de proprietate emise cu incalcarea
legii.
Curtea nu a fost informata cu privire la continuarea acestei proceduri.
II. Dreptul intern pertinent
A. Dispozitiile privind procedura de obtinere a proprietatii unor terenuri
42. Dispozitiile pertinente ale Legii fondului funciar nr. 18/1991,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 37 din 20 februarie
1991, prevad urmatoarele:
Art. 11
"[...] 4. Comisia judeteana este competenta sa solutioneze
contestatiile si sa valideze sau sa invalideze masurile stabilite de comisiile
subordonate.
5. Impotriva hotararii comisiei judetene, cel nemultumit poate face
plangere [...], in termen de 30 de zile de la data la care a luat cunostinta de
solutia data de comisia judeteana.
6. Plangerea suspenda executarea [...].
10. [...] In baza hotararii judecatoresti, comisia judeteana care a emis
titlul il va modifica, inlocui sau desfiinta, dupa caz."
43. Legea nr. 18/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, pentru a fi luate in considerare
modificarile introduse prin Legea nr. 169/1997. In varianta modificata,
dispozitiile pertinente prevad urmatoarele:
Art. 14
"(2) Atribuirea efectiva a terenurilor se face, in zona colinara, de
regula, pe vechile amplasamente, iar in zonele de campie, pe sole stabilite de
comisie si nu neaparat pe vechile amplasamente ale proprietatii, in cadrul
perimetrelor actuale ale cooperativelor agricole de productie."
Art. 51
"Comisia judeteana este competenta sa solutioneze contestatiile si sa
valideze ori sa invalideze masurile stabilite de comisiile locale."
Art. 53
"(2) Impotriva hotararii comisiei judetene se poate face plangere la
judecatoria [...], in termen de 30 de zile de la comunicare."
Art. 64
"(1) In cazul in care comisia locala refuza inmanarea titlului de
proprietate emis de comisia judeteana sau punerea efectiva in posesie, persoana
nemultumita poate face plangere la instanta in a carei raza teritoriala este
situat terenul.
(2) Daca instanta admite plangerea, primarul va fi obligat sa execute de
indata inmanarea titlului de proprietate sau, dupa caz, punerea efectiva in
posesie, sub sanctiunea condamnarii la daune cominatorii pentru fiecare zi de
intarziere, anume stabilite de instanta."
44. Dispozitiile pertinente ale Regulamentului aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 131/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 43 din 4 martie 1991, sunt formulate astfel:
Art. 4
"Comisiile comunale, orasenesti sau municipale au urmatoarele
atributii principale: [...]
f) intocmesc situatia definitiva privind persoanele indreptatite sa li se
atribuie teren [...]."
B. Dispozitiile privind anularea titlului de proprietate
45. Dispozitiile pertinente ale Legii nr. 169/1997 de modificare a Legii
nr. 18/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din
4 noiembrie 1997, sunt formulate astfel:
Art. 3
"(1) Sunt lovite de nulitate absoluta, potrivit dispozitiilor
legislatiei civile aplicabile la data incheierii actului juridic, urmatoarele
acte emise cu incalcarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991:
a) actele de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate,
in favoarea persoanelor fizice care nu erau indreptatite [...] la astfel de
reconstituiri sau constituiri; [...]
(2) Nulitatea poate fi invocata de primar, prefect, procuror si de alte
persoane care justifica un interes legitim, iar solutionarea cererilor este de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun, care au plenitudine de
jurisdictie."
C. Dispozitiile privind contenciosul administrativ
46. Dispozitiile pertinente ale Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990 sunt formulate astfel:
Art. 1
"Orice persoana fizica sau juridica, daca se considera vatamata in
drepturile sale, recunoscute de lege, printr-un act administrativ sau prin
refuzul nejustificat al unei autoritati administrative de a-i rezolva cererea
referitoare la un drept recunoscut de lege, se poate adresa instantei
judecatoresti competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului
pretins si repararea pagubei ce i-a fost cauzata.
Se considera refuz nejustificat de rezolvare a cererii referitoare la un
drept recunoscut de lege si faptul de a nu se raspunde petitionarului in termen
de 30 de zile de la inregistrarea cererii respective, daca prin lege nu se
prevede un alt termen."
Art. 16
"Daca, in urma admiterii actiunii, autoritatea administrativa este
obligata sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ, sa elibereze un
certificat, o adeverinta sau orice alt inscris, executarea hotararii definitive
se va face la termenul prevazut in cuprinsul ei, iar in lipsa unui astfel de
termen, in cel mult 30 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii.
In cazul in care termenul nu este respectat se va aplica conducatorului
autoritatii administrative sanctiunea prevazuta la art. 10 alin. 3, iar
reclamantului i se vor putea acorda daune pentru intarziere. Tribunalul
hotaraste in camera de consiliu, de urgenta, la cererea reclamantului, cu
citarea partilor, fara plata vreunei taxe de timbru, hotararea fiind definitiva
si executorie.
Conducatorul autoritatii administrative se poate indrepta cu actiune
impotriva celor vinovati de neexecutarea hotararii, potrivit dreptului
comun."
Amenda prevazuta de art. 10 alin. 3 din Legea nr. 29/1990 este de 500 ROL
(adica 1,25 EUR in 1992 si 0,01 EUR in 2003) pentru fiecare zi de intarziere
nejustificata.
IN DREPT
I. Asupra pretinsei incalcari a art. 6 alin. 1 din Conventie
47. Invocand art. 6 alin. 1 din Conventie, reclamantul se plange de faptul
ca refuzul autoritatilor competente de a respecta Incheierea din 11 iunie 1992
a Judecatoriei Craiova i-a incalcat dreptul la o protectie judiciara efectiva.
Dispozitiile pertinente din art. 6 alin. 1 din Conventie prevad urmatoarele:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil [...] de
catre o instanta [...] care va hotari [...] asupra contestatiilor privind
drepturile si obligatiile sale cu caracter civil [...]."
A. Asupra admisibilitatii
1. Exceptia preliminara a Guvernului privind nerespectarea termenului de 6
luni
48. Guvernul afirma, cu titlu principal, ca cererea este inadmisibila din
cauza nerespectarii termenului de 6 luni. Acesta considera ca ingerinta in
drepturile reclamantului a avut loc fie la 2 august 1994, data punerii in
posesie a reclamantului pe un alt teren in locul celor doua parcele indicate
prin Incheierea din 11 iunie 1992, fie la 9 august 1997, data deciziei Curtii
de Apel Craiova.
49. Reclamantul nu si-a exprimat un punct de vedere cu privire la exceptia
ridicata, dar afirma ca Incheierea din 11 iunie 1992 nu a fost inca executata
si ca terenul oferit "nu corespunde sentintei civile pronuntate".
50. Curtea aminteste ca, in conformitate cu art. 35 din Conventie, ea nu
poate fi sesizata decat dupa epuizarea cailor de recurs interne si intr-un
termen de 6 luni de la data deciziei interne definitive. Or, atunci cand
pretinsa incalcare consta intr-o situatie continua, termenul de 6 luni nu
incepe sa curga decat in momentul in care aceasta situatie a luat sfarsit (a se
vedea, mutatis mutandis, Hotararea Hornsby impotriva Greciei din 19 martie
1997, Culegere de hotarari si decizii 1997-II, p. 508, paragraful 35, si
Decizia Marinakos impotriva Greciei, Cererea nr. 49.282/99 din 29 martie 2000).
51. In prezenta cauza Curtea observa ca reclamantul se plange de refuzul
autoritatii competente de a-l pune in posesie pe un teren, conform Incheierii
din 11 iunie 1992. Acest refuz constituie o situatie continua. Termenul de 6
luni este deci inaplicabil in speta.
52. Faptul ca autoritatile i-au oferit un alt teren decat cel indicat de
catre instanta nu reprezinta decat o manifestare a refuzului autoritatilor de a
executa, ca atare, incheierea. Curtea considera ca un astfel de fapt nu este de
natura sa puna capat situatiei continue ce rezulta din neexecutarea Hotararii
din 11 iunie 1992, in ceea ce priveste cele doua parcele de teren de 3.360 mp,
respectiv de 3.683 mp.
53. Curtea observa, in ceea ce priveste Decizia din 9 iulie 1997 a Curtii
de Apel Craiova, ca aceasta a considerat gresit ca reclamantul a fost pus in
posesie pe terenul care trebuia sa-i fie atribuit in temeiul Incheierii din 11
iunie 1992. Trebuie constatat ca insusi Guvernul recunoaste ca reclamantul a
fost pus in posesie pe un alt teren decat cel fixat de instanta. Adresele
prefectului din 17 decembrie 2001, 9 mai si 12 septembrie 2003, care considera
ca Incheierea din 11 iunie 1992 nu a fost executata (a se vedea paragrafele 38,
39 si 41 de mai sus), atesta acelasi lucru.
54. Curtea observa, in plus, ca Decizia din 9 iulie 1997 nu a desfiintat
Incheierea din 11 iunie 1992. Ea nu a modificat nici modalitatea de executare a
obligatiei ce rezulta din aceasta incheiere. Doar prin intermediul unei
asemenea desfiintari sau prin inlocuirea de catre instanta a obligatiei ce
rezulta din incheierea in cauza cu o alta obligatie echivalenta situatia
continua de neexecutare ar putea lua sfarsit.
55. In consecinta, exceptia de tardivitate ridicata de Guvern este
respinsa.
2. Asupra exceptiei preliminare a Guvernului privind neepuizarea cailor de
recurs interne
56. Guvernul sustine, de asemenea, neepuizarea cailor de recurs interne.
Acesta sustine ca, in masura in care autoritatile au atribuit altor persoane
terenul pe care il revendica, reclamantul ar fi trebuit sa introduca o actiune
in anularea titlurilor de proprietate ale acestor persoane.
57. Curtea aminteste ca obligatia de a epuiza caile de recurs interne,
prevazuta de art. 53 din Conventie, priveste caile de recurs care sunt
accesibile reclamantului si care pot remedia situatia de care acesta se plange.
Pentru a se pronunta asupra aspectului daca reclamantul a indeplinit aceasta
conditie, trebuie analizat mai intai actul autoritatilor statului in cauza,
care formeaza plangerea reclamantului (a se vedea Decizia Ciobanu impotriva
Romaniei, Cererea nr. 29.053/95 din 20 aprilie 1999).
58. Curtea remarca, in aceasta privinta, ca cererea reclamantului priveste
faptul ca autoritatile competente refuza sa execute, ca atare, Incheierea din
11 iunie 1992. Ea observa ca o actiune in anularea titlului de proprietate
atribuit de catre acestea si privind terenul care fusese atribuit reclamantului
prin incheierea anterior mentionata nu este de natura sa conduca in mod direct
la executarea acestei incheieri.
59. In plus, Curtea observa ca, in temeiul unei hotarari care ii stabileste
dreptul de proprietate, cele obligate sa il puna in posesie pe reclamant sunt
autoritatile. In consecinta, obligatia de a actiona incumba autoritatilor, iar
nu reclamantului. A-i cere reclamantului sa faca alte demersuri al caror rezultat
nu ar fi decat unul repetitiv, si anume ca instanta sa dispuna inca o data
autoritatii administrative competente sa execute o hotarare judecatoreasca
definitiva, ar fi prea oneros si nu ar corespunde cerintelor art. 35 alin. 1
din Conventie (a se vedea, mutatis mutandis, Cauza Jasiuniene impotriva
Lituaniei, Cererea nr. 41.510/98, Decizia din 24 octombrie 2000 si Hotararea
din 6 martie 2003, paragraful 30). De altfel, reclamantul a intreprins deja o
procedura vizand sanctionarea pasivitatii autoritatilor, care a fost
solutionata definitiv prin Decizia din 9 iulie 1997. Or, cum Curtea a observat
deja, Incheierea din 11 iunie 1992 nu a fost inca executata conform
dispozitivului acestei incheieri.
60. In consecinta, si aceasta exceptie este respinsa.
3. Asupra fondului capatului de cerere
61. Curtea constata ca acest capat de cerere nu este in mod vadit
neintemeiat, in sensul art. 35 alin. 3 din Conventie. Ea arata ca acesta nu
prezinta nici un alt motiv de inadmisibilitate. In consecinta, capatul de
cerere este declarat admisibil.
B. Asupra fondului
62. Guvernul admite ca terenul pe care a fost pus in posesie reclamantul de
catre autoritati nu corespunde cu exactitate cu amplasamentul fixat prin
Hotararea din 11 iunie 1992. Cu toate acestea, el subliniaza ca terenul
atribuit nu numai ca avea aceeasi suprafata si era situat in locul indicat de
instanta, dar si calitatea solului era aceeasi. In plus, Guvernul justifica
neexecutarea intocmai a Incheierii din 11 iunie 1992, confirmata prin Decizia
din 9 iulie 1997, considerand-o o masura de comasare agricola tinzand la o mai
buna exploatare a terenurilor agricole. El arata, de altfel, ca initiala
configurare topografica a terenurilor din locul indicat de instanta, luata in
considerare de aceasta in anul 1992, s-a schimbat ca urmare a disparitiei unui
drum vicinal.
63. Reclamantul nu contesta aceste afirmatii, dar arata ca el trebuia sa
fie pus in posesie pe terenul indicat in Incheierea din 11 iunie 1992.
64. Curtea aminteste ca dreptul de acces la justitie, garantat de art. 6
din Conventie, protejeaza, de asemenea, si executarea hotararilor judecatoresti
definitive si obligatorii, care, intr-un stat care respecta preeminenta
dreptului, nu pot ramane fara efect in detrimentul unei parti. In consecinta,
executarea unei hotarari judecatoresti nu poate fi impiedicata, anulata sau
intarziata intr-un mod excesiv (a se vedea, printre altele, hotararile Hornsby
impotriva Greciei din 19 martie 1997, Culegere 1997-II, p. 510 - 511, paragraful
40; Burdov impotriva Rusiei, Cererea nr. 59.498/00, paragraful 34, 7 mai 2002;
Jasiuniene impotriva Lituaniei, precitata; Ruianu impotriva Romaniei, Cererea
nr. 34.647/97, 17 iunie 2003).
65. In plus, Curtea a considerat ca, daca se poate admite ca statele
intervin intr-o procedura de executare a unei hotarari judecatoresti, o
asemenea interventie nu poate avea drept consecinta impiedicarea, anularea sau
intarzierea intr-un mod excesiv a executarii, nici, cu atat mai mult, repunerea
in discutie a fondului acestei hotarari (a se vedea hotararile Immobiliare
Saffi impotriva Italiei, 28 iulie 1999, Culegere 1999-V, paragrafele 63 si 66;
Satka si altii impotriva Greciei, Cererea nr. 55.828/00, paragraful 57, 27
martie 2003).
66. Curtea aminteste ca dreptul la executarea unei hotarari judecatoresti
este unul dintre aspectele dreptului de acces la justitie (a se vedea Hotararea
Hornsby impotriva Greciei, precitata, paragraful 40). Or, Curtea considera ca
dreptul de acces la justitie nu este absolut (hotararile Golder impotriva
Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord din 21 februarie 1975,
seria A nr. 18, p. 18, paragraful 36, si Waite si Kennedy impotriva Germaniei
[MC], Cererea nr. 26.083/94, paragraful 50, CEDO 1999-1) si ca reclama, prin chiar
natura sa, o reglementare din partea statului. Statele contractante se bucura,
in aceasta materie, de o oarecare marja de apreciere. Totusi, este de
competenta Curtii sa statueze in ultima instanta asupra respectarii cerintelor
Conventiei; ea trebuie sa se convinga de faptul ca limitele impuse nu restrang
accesul oferit individului intr-o asemenea maniera incat sa aduca atingere
chiar substantei dreptului. O asemenea limitare nu este conforma cu art. 6
alin. 1 din Conventie decat in masura in care ea vizeaza un scop legitim si
exista un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele utilizate si
scopul urmarit. Daca limitarea este compatibila cu aceste principii, art. 6
alin. 1 nu este incalcat (Cauza Printul Hans Adam II al Liechtensteinului impotriva
Germaniei [MC], Cererea nr. 42.527/98, paragraful 44, CEDO 2001-VIII).
67. Curtea reitereaza, de asemenea, si principiile fundamentale care reies
din jurisprudenta sa privind interpretarea si aplicarea dreptului intern. Daca,
in termenii art. 19 din Conventie, Curtea are sarcina de a asigura respectarea
angajamentelor ce rezulta din Conventie pentru statele contractante, ea nu este
competenta sa analizeze erorile de fapt sau de drept pretins comise de catre o
instanta nationala decat daca si in masura in care acestea ar fi putut aduce
atingere drepturilor si libertatilor protejate de Conventie. In plus, este in
primul rand de competenta autoritatilor nationale si a instantelor sa
interpreteze si sa aplice dreptul intern. Rolul Curtii se limiteaza la
verificarea compatibilitatii cu Conventia a efectelor unei asemenea
interpretari (cauzele Printul Hans Adam II al Liechtensteinului impotriva
Germaniei, precitata, paragraful 50; Streletz, Kessler si Krenz impotriva
Germaniei [MC], cererile nr. 34.044/96, 35.532/97, 44.801/98, paragraful 49,
CEDO 2001-II).
68. In prezenta cauza, spre deosebire de cauza Satka si altii impotriva
Greciei, precitata (paragraful 57), sau de alte cauze privind executarea
hotararilor judecatoresti care impun administratiei indeplinirea obligatiei
pecuniare fata de reclamant, Curtea nu poate concluziona ca autoritatile au
privat de orice efect util hotararea pronuntata in favoarea reclamantului. Ea
arata, pe de o parte, ca Incheierea din 11 iunie 1992 a fost executata in ceea ce
priveste o parte importanta a dispozitivului sau, iar pe de alta parte, ca,
referitor la cele doua parcele de teren in litigiu, reclamantul a fost pus in
posesie pe un teren echivalent, care corespundea, in marea majoritate a
caracteristicilor sale determinante, cu terenul fixat si individualizat de
catre instanta.
69. Cu toate acestea, Curtea observa ca in speta nu este contestat ca
Incheierea din 11 iunie 1992 nu a fost executata nici ad litteram, nici
desfiintata sau modificata ca urmare a unei cai de recurs prevazute in dreptul
intern.
70. Ca atare, Curtea considera ca reclamantul a suferit o limitare in ceea
ce priveste dreptul sau la executarea unei hotarari judecatoresti. Ramane de
analizat daca aceasta limitare este compatibila cu art. 6 alin. 1 din
Conventie.
71. In aceasta privinta, Curtea observa ca refuzul autoritatilor de a
respecta termenii Hotararii definitive din 11 iunie 1992 a fost dublat de
decizia acestora de a satisface pretentiile reclamantului decurgand din aceasta
hotarare printr-o prestatie echivalenta cu cea la care au fost obligate de
catre instanta. In ceea ce priveste refuzul lor, avand in vedere ca Incheierea
din 11 iunie 1992 nu a fost niciodata desfiintata, acesta reprezinta o situatie
continua de nerespectare a unei hotarari judecatoresti, adica de limitare a
dreptului efectiv de acces la justitie. Pentru a afla daca aceasta limitare
este compatibila cu art. 6 din Conventie, trebuie analizate motivele care au
condus autoritatile la nerespectarea in intregime a hotararii judecatoresti in
cauza.
72. Curtea observa ca autoritatile au procedat, la 2 august 1994, la
punerea in posesie a reclamantului pe un teren echivalent. Aceasta diferenta
fata de Incheierea din 11 iunie 1992 nu a fost motivata prin nici o decizie
administrativa formala.
73. Ca urmare, Curtea de Apel Craiova, in Decizia din 9 iulie 1997, a
considerat stinsa obligatia care incumba autoritatilor in temeiul incheierii
anterior mentionate, considerand ca "punerea in posesie [a reclamantului]
a fost realizata conform legii". Curtea de Apel Craiova nu a facut totusi
referire nici la motivele care au justificat nerespectarea Incheierii din 11
iunie 1992, nici la baza legala care a permis o astfel de nerespectare.
74. In aceasta privinta, Curtea acorda atentie si Adresei din 9 martie 2003
a prefectului judetului Dolj. Acesta denunta reaua-credinta a autoritatilor
locale din comuna Ghercesti, care nu au respectat hotararea judecatoreasca
pronuntata in favoarea reclamantului si il informeaza ca din anul 1999 terenul
pe care il pretindea in temeiul hotararii mentionate este atribuit lui T.D.,
care, de altfel, l-a vandut unor terti (a se vedea paragraful 39 de mai sus).
75. Curtea observa, de asemenea, ca Guvernul a motivat nerespectarea de
catre autoritati a Incheierii din 11 iunie 1992, aratand ca in realitate este
vorba despre o masura de comasare agricola tinzand la o mai buna exploatare a
terenurilor agricole. El arata, de altfel, ca initiala configurare topografica
a terenurilor din locul indicat de instanta, care a fost luata in considerare
de aceasta in anul 1992, s-a schimbat datorita disparitiei unui drum vicinal.
76. Cu toate acestea, Curtea constata ca aceste justificari, desi
pertinente, nu au fost prezentate reclamantului nici de catre autoritatile
administrative, nici de catre instantele interne, pentru a se putea considera
ca nerespectarea in intregime a Incheierii din 11 iunie 1992 este o restrictie
justificata si, deci, o limitare compatibila cu art. 6 alin. 1 din Conventie.
In consecinta, art. 6 din Conventie a fost incalcat.
II. Asupra pretinsei incalcari a art. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventie
77. Reclamantul se plange de faptul ca dreptul sau la respectarea bunurilor
a fost incalcat prin neexecutarea Incheierii din 11 iunie 1992. El invoca art.
1 din Primul Protocol aditional la Conventie, care prevede urmatoarele:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii sau a amenzilor."
A. Asupra admisibilitatii
78. Curtea observa ca acest capat de cerere este strans legat de art. 6
alin. 1 din Conventie. Avand in vedere argumentele prezentate in paragrafele
52, 58 si 59 de mai sus, Curtea concluzioneaza ca acest capat de cerere trebuie
declarat admisibil.
B. Asupra fondului
79. Curtea aminteste ca, pentru a aprecia daca reclamantul avea un
"bun", in sensul art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie,
Curtea trebuie sa stabileasca daca Incheierea din 11 iunie 1992 a Judecatoriei
Craiova a dat nastere in beneficiul acestuia unei creante suficient stabilite
pentru a fi exigibila (a se vedea hotararile Rafinariile grecesti Stran si
Stratis Andreadis impotriva Greciei din 9 decembrie 1994, seria A nr. 301-B, p.
84, paragraful 59; Burdov impotriva Rusiei, precitata, paragraful 40;
Jasiuniene impotriva Lituaniei, paragraful 44).
Curtea a statuat deja ca Incheierea din 11 iunie 1992 impunea autoritatilor
obligatia de a-i atribui reclamantului, printre altele, doua parcele de teren
de 3.360 mp, respectiv 3.682 mp. Curtea considera, ca atare, ca aceasta
incheiere, care nu a fost niciodata desfiintata, a dat nastere in beneficiul
reclamantului unui "bun", in sensul art. 1 din Primul Protocol
aditional.
80. Cu toate acestea, incheierea anterior mentionata nu a fost executata
conform dispozitivului sau si neexecutarea sa este imputabila exclusiv autoritatilor
administrative competente. Rezulta ca imposibilitatea pentru reclamant de a
obtine executarea completa a acestei incheieri constituie o ingerinta in
dreptul sau la respectarea bunurilor, asa cum este prevazut de prima fraza a
primului alineat al art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie (a se
vedea hotararile Burdov impotriva Rusiei, precitata, paragraful 40, si
Jasiuniene impotriva Lituaniei, paragraful 45).
81. Prin refuzul lor de a executa Incheierea din 11 iunie 1992 conform
dispozitivului sau, autoritatile nationale l-au privat pe reclamant de dreptul
sau de proprietate asupra celor doua parcele de teren in litigiu, fara a-i
furniza vreo explicatie.
82. Cu toate acestea, Curtea reitereaza faptul ca nu este contestat ca
reclamantului i-a fost oferit un teren echivalent cu cel asupra caruia era
indreptatit, dar ca acesta refuza sa primeasca terenul, chiar daca autoritatile
i-au emis un titlu administrativ de proprietate asupra acestui teren (a se
vedea paragrafele 17 si 18 de mai sus).
83. De altfel, Curtea observa ca dintr-o adresa din 20 martie 1998 a
prefectului de Dolj rezulta ca titlul de proprietate acordat reclamantului la
10 iulie 1997 trebuia anulat din cauza ca fusese atribuit "in mod
gresit", si anume nu respecta Incheierea din 11 iunie 1992 (a se vedea
paragraful 17 de mai sus). Curtea nu a fost informata despre o eventuala
anulare a titlului de proprietate atribuit la 10 iulie 1997. Chiar in cazul in
care acest titlu ar fi inca valabil, Curtea noteaza ca dreptul reclamantului nu
a fost stabilit cu certitudine, intrucat, in opinia autoritatilor
administrative si potrivit dispozitiilor legale pertinente, acesta este
susceptibil de a fi anulat din oficiu.
84. Curtea considera ca punerea in posesie pe un teren echivalent, care, in
plus, nu este efectiva si este revocabila, nu este de natura a acoperi absenta
unei justificari pentru ingerinta. Nu este vorba nici despre un act de natura
sa inlature calitatea de victima a reclamantului, deoarece "o decizie sau
o masura favorabila reclamantului nu este, in principiu, suficienta pentru a
inlatura calitatea de <<victima>> decat daca autoritatile nationale
au recunoscut, explicit sau in substanta, apoi au reparat incalcarea
Conventiei" (Cauza Dalban impotriva Romaniei [MC], Cererea nr. 28.114/95,
paragraful 44, CEDO 1999-VI). Or, in speta, incalcarea nu a fost niciodata
recunoscuta.
85. Avand in vedere cele de mai sus, Curtea concluzioneaza ca art. 1 din
Primul Protocol aditional la Conventie a fost incalcat.
III. Asupra aplicarii art. 41 din Conventie
86. In termenii art. 41 din Conventie,
"In cazul in care Curtea declara ca a avut loc o incalcare a
Conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al inaltei parti
contractante nu permite decat o inlaturare incompleta a consecintelor acestei
incalcari, Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie
echitabila."
A. Prejudiciu
87. Cu titlu principal, reclamantul solicita pentru prejudiciul material
suferit punerea in posesie pe cele doua parcele de teren insumand 7.042 mp de
teren, astfel cum au fost stabilite prin Incheierea din 11 iunie 1992. In
observatiile sale transmise Curtii la 4 martie 2003, el estimeaza valoarea
reala a terenului la 25.000.000 lei (ROL), adica 653 euro (EUR).
Reclamantul solicita si acordarea unei sume pentru productia nerealizata in
anii 1992 - 2002, in valoare de 48.901.600 ROL sau 1.362 EUR. El prezinta
Curtii certificate emise de catre autoritatile administrative de resort din
cadrul Ministerului Agriculturii si de catre o intreprindere de stat de
comercializare a cerealelor, care indica productia medie de grau realizata in
fiecare an in comuna Ghercesti, precum si pretul graului.
88. Reclamantul nu pretinde nici o suma cu titlu de prejudiciu moral.
89. Guvernul este de parere ca sumele solicitate de reclamant nu sunt
justificate, intrucat prejudiciul invocat se datoreaza propriului sau
comportament. Guvernul sustine ca prin acceptarea terenului de 7.042 mp oferit
de autoritati in anul 1994, care era echivalentul terenului asupra caruia avea
dreptul, reclamantul ar fi putut preveni orice prejudiciu, avand in vedere ca
terenul oferit avea aceeasi valoare si ca ar fi putut sa-l cultive si sa obtina
aceeasi productie de grau.
90. Curtea observa ca sumele solicitate cu titlu de prejudiciu material
sunt legate de privarea de proprietate suferita de reclamant datorita
neexecutarii Incheierii din 11 iunie 1992 a Judecatoriei Craiova, precum si de
imposibilitatea in care se afla actualmente de a se bucura de bunul sau.
91. Ea remarca faptul ca reclamantul a suferit, in mod incontestabil, un
prejudiciu material in legatura directa cu incalcarea art. 6 din Conventie si a
art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie si consecintele provocate de
aceste incalcari in ceea ce priveste dreptul de proprietate al reclamantului (a
se vedea, mutatis mutandis, Hotararea din 9 aprilie 2002, Anghelescu impotriva
Romaniei, Cererea nr. 29.411/95, paragraful 75).
Curtea constata totusi ca, in ciuda refuzului sau de a accepta terenul
oferit in schimbul terenului datorat, reclamantul este titularul unui drept de
proprietate asupra unui teren de 7.042 mp, adica echivalentul terenului la care
avea dreptul. Din informatiile de care dispune Curtea, acest titlu este inca
valabil, chiar daca este susceptibil de a fi anulat. De altfel, valabilitatea
titlului administrativ de proprietate nu depinde de acceptarea sa de catre
reclamant.
Referitor la echivalenta valorii acestui teren cu cea a terenului la care
reclamantul avea drept, Curtea constata ca acesta nu a combatut afirmatiile
Guvernului conform carora cele doua terenuri au aceeasi valoare.
In aceste conditii, Curtea considera ca reclamantului i s-a acordat un bun
echivalent cu cel la care avea dreptul si ca, astfel, daunele corespunzand
prejudiciului suferit (damnum emergens) au fost reparate.
92. Chiar daca reclamantul ar fi putut sa accepte oferta autoritatilor
privind un alt teren si ar fi putut astfel, cel putin, sa diminueze
prejudiciul, in speta, castigul nerealizat (lucrum cessans), el nu poate fi
considerat responsabil pentru refuzul de a accepta terenul oferit in schimbul
terenului datorat, in absenta unei decizii administrative sau hotarari
judecatoresti care sa justifice aceasta inlocuire. In consecinta, reclamantul
este indreptatit sa primeasca o reparatie a prejudiciului rezultand din lipsa
folosintei bunului pe parcursul mai multor ani.
93. Pronuntandu-se in echitate conform art. 41 din Conventie, Curtea acorda
reclamantului 1.500 EUR cu titlu de prejudiciu.
B. Cheltuieli de judecata
94. Reclamantul solicita, de asemenea. 970.000 ROL, adica 27 EUR, cu titlu
de cheltuieli de judecata din cadrul procedurilor interne, precum si pentru
procedurile desfasurate in fata Curtii.
95. Guvernul nu a formulat observatii cu privire la aceste aspecte.
96. Conform jurisprudentei Curtii, un reclamant nu poate obtine plata
cheltuielilor de judecata decat daca acestea au fost cu adevarat suportate,
daca au fost necesare si au o valoare rezonabila. In speta, tinand cont de
elementele de care dispune, precum si de criteriile anterior enuntate, Curtea
estimeaza ca fiind rezonabila suma de 27 EUR, toate cheltuielile incluse, pe
care o acorda reclamantului.
C. Penalitati de intarziere
97. Curtea hotaraste sa aplice majorari de intarziere echivalente cu rata
dobanzii pentru facilitatea de credit marginal practicata de Banca Centrala
Europeana, la care se vor adauga 3 puncte procentuale.
PENTRU MOTIVELE DE MAI SUS
CURTEA:
1. respinge exceptiile preliminare formulate de Guvern;
2. declara, in unanimitate, cererea admisibila;
3. hotaraste, in unanimitate, ca art. 6 alin. 1 din Conventie a fost
incalcat;
4. hotaraste, in unanimitate, ca art. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventie a fost incalcat;
5. hotaraste, cu 6 voturi la 1, ca statul parat trebuie sa acorde
reclamantului, in termen de 3 luni de la ramanerea definitiva a hotararii
conform art. 44 alin. 2 din Conventie, suma de 1.500 EUR (o mie cinci sute
euro) cu titlu de prejudiciu material, convertibila in lei la rata de schimb
aplicabila la data efectuarii platii;
6. hotaraste, in unanimitate, ca statul parat trebuie sa acorde
reclamantului, in termen de 3 luni de la ramanerea definitiva a hotararii
conform art. 44 alin. 2 din Conventie, suma de 27 EUR (douazeci si sapte euro)
cu titlu de cheltuieli de judecata, convertibila in lei la rata de schimb
aplicabila la data efectuarii platii;
7. hotaraste, in unanimitate, ca statul parat va plati, in plus, orice suma
care ar trebui sa fie achitata cu titlu de impozit si ca, de la data expirarii
termenului mentionat si pana la efectuarea platii, la aceste sume se va aplica
o dobanda simpla echivalenta cu rata dobanzii pentru facilitatea de credit
marginal practicata de Banca Centrala Europeana, aplicabila pentru acea
perioada, majorata cu 3 puncte procentuale;
8. respinge, in unanimitate, restul cererii de reparatie echitabila.
Redactata in limba franceza si comunicata in scris la 2 martie 2004,
conform art. 77 alin. 2 si 3 din regulament.
Sally Dole, J.-P. Costa,
grefier presedinte
La prezenta hotarare este anexat, conform art. 45 alin. 2 din Conventie si
art. 74 alin. 2 din regulament, textul opiniei partial dizidente a doamnei
judecator Mularoni.
OPINIA PARTIAL DIZIDENTA
a doamnei judecator Mularoni
1. Nu sunt de acord cu concluzia la care a ajuns majoritatea cu privire la
prejudiciul material.
2. Curtea a concluzionat in unanimitate ca art. 6 alin. 1 din Conventie si
art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie au fost incalcate.
3. In ceea ce priveste aplicarea art. 41 din Conventie, reclamantul a
solicitat, pe de o parte, plata unei sume corespunzand valorii reale a
terenului (25.000.000 ROL, insemnand 653 EUR), iar pe de alta parte, plata unei
indemnizatii valorand productia de cereale nerealizata in intervalul 1992 -
2002, in valoare de 48.901.600 ROL, insemnand 1.362 EUR (paragrafele 87 - 88).
4. Majoritatea a hotarat a nu acorda nici o suma pentru prima parte a
cererii formulate de catre reclamant, considerand ca "acestuia i-a fost
acordat un bun echivalent celui la care avea dreptul, paguba corespunzand
prejudiciului suferit (damnum emergens) fiind astfel reparata" (paragraful
91, in fine). In mod contrar, Curtea a decis, pronuntandu-se in echitate, a
acorda reclamantului suma de 1.500 EUR (o suma echivalenta cu totalul
castigului nerealizat - lucrum cessans - pentru productia de cereale
nerealizata in anii 1992 - 2003) pentru cea de-a doua parte a cererii,
considerand ca reclamantul nu poate fi considerat responsabil pentru refuzul de
a accepta terenul oferit la schimb pentru terenul datorat, in absenta unei hotarari
administrative sau judiciare care sa justifice o asemenea inlocuire. Astfel,
"reclamantul este indreptatit sa primeasca o reparatie a prejudiciului
rezultand din lipsa folosintei bunului pe parcursul mai multor ani"
(paragraful 92).
5. Aceste consideratii mi se par contradictorii. Nu reusesc sa inteleg de
ce nu i se acorda nici o suma reclamantului cu titlu de prejudiciu material pe
care l-ar fi suferit datorita neatribuirii celor doua parcele de teren in
cauza, afirmandu-se ca "... reclamantului i-a fost acordat un bun
echivalent celui la care avea dreptul, paguba corespunzand prejudiciului
suferit (damnum emergens) fiind astfel reparata" (paragraful 91, in fine),
si i se acorda in echitate suma de 1.500 EUR cu titlu de beneficiu nerealizat
(totalitatea castigului nerealizat pentru anii 1992 - 2003), considerandu-se ca
"reclamantul nu poate fi considerat responsabil pentru refuzul de a
accepta terenul oferit la schimb pentru terenul datorat, in absenta unei
hotarari administrative sau judiciare care sa justifice o asemenea
inlocuire" (paragraful 92).
6. Consider ca daca rationamentul pentru paragraful 91 in fine este valabil
pentru prima parte a cererii reclamantului, cu atat mai mult trebuie sa fie
valabil pentru cea de a doua parte: reclamantul ar fi putut sa cultive terenul
de 7.042 mp acordat de autoritati in 1994, "situat 70 metri mai departe,
pe un sol de aceeasi calitate" (paragraful 15) si avand aceeasi valoare
(paragraful 91); in consecinta Curtea nu ar trebui sa acorde nici o suma cu titlu
de castig nerealizat. Mai mult, observ ca Guvernul a declarat in observatiile
sale ca "pentru intarzierea punerii in posesie (intre 1992 1994),
reclamantul a solicitat si a obtinut despagubiri corespunzand lipsei de
folosinta a terenului intre 1992 1994, data punerii in posesie". Daca,
in mod contrar, reclamantul "nu poate fi considerat responsabil pentru
refuzul de a accepta terenul oferit la schimb pentru terenul datorat, in
absenta unei hotarari administrative sau judiciare care sa justifice o asemenea
inlocuire" (paragraful 92) si avand in vedere ca dreptul reclamantului nu
este stabilit cu certitudine, fiind susceptibil de anulare din oficiu, cu toate
ca titlul de proprietate emis la 10 iulie 1997 este in continuare valabil
(paragraful 83), in opinia mea, Curtea ar fi trebuit sa acorde reclamantului o
suma cu titlu de prejudiciu pentru prima parte a cererii sau chiar o suma
globala, in echitate, pentru ambele parti ale cererii.
7. In fapt, motivele dezacordului meu nu privesc suma acordata de Curte
reclamantului cu titlu de prejudiciu material; eu contest de fapt criteriul de
determinare a prejudiciului material ales de catre majoritate, alegere pe care
nu pot sa o impartasesc pentru motivele anterior prezentate.