HOTARARE Nr.
1010 din 9 august 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 690 din 11 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. III din Legea nr. 115/2006 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările
şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.099/2001
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.
416/2001 privind venitul minim garantat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 719
din 12 noiembrie 2001, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul apărării,
Teodor Atanasiu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat,cu modificările şi
completările ulterioare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Beneficiază de drepturile prevăzute de Legea
nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare Legea nr.
416/2001, familiile şi persoanele singure care au
domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, cu sau fără cetăţenie română,
precum şi apatrizii.
Art. 2. - Familiile şi persoanele singure care nu au
cetăţenie română beneficiază de prevederile Legii nr. 416/2001 dacă se află în
una dintre următoarele situaţii:
a) cetăţenii străini sau apatrizii pe perioada în care
au domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, în condiţiile legislaţiei
române;
b) cetăţenii străini şi apatrizii care au dobândit,
în condiţiile legii, statutul de refugiat în România sau cărora li s-a acordat
o altă formă de protecţie prevăzută de lege.
Art. 3. - (1) Prin sintagma se
gospodăresc împreună, prevăzută la art. 2 alin.
(1) din Legea nr. 416/2001, se înţelege persoanele care îndeplinesc cumulativ
următoarele condiţii:
a) au domiciliul sau reşedinţa comună, prevăzută în
actele de identitate;
b) contribuie împreună la achiziţionarea sau la
realizarea unor bunuri şi a unor venituri din
valorificarea acestora ori la consumul acestora.
(2) In cazul soţilor despărţiţi în fapt, beneficiază de
prevederile Legii nr. 416/2001 fiecare dintre aceştia, dacă au domicilii
declarate diferite şi dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de această
lege.
Art. 4. - Prin sintagma copiii
aflaţi în întreţinere, prevăzută la art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 416/2001, se înţelege, după caz:
a) copiii până la vârsta de 18 ani sau, dacă urmează o
formă de învăţământ la cursuri de zi, prevăzută de lege, până la finalizarea
acestor cursuri, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;
b) tinerii în vârstă de peste 18 ani care, în
condiţiile legii, sunt declaraţi persoane cu handicap grav sau accentuat ori
sunt încadraţi în gradul I sau II de invaliditate.
Art. 5. - Prin sintagma persoane
fără domiciliu sau reşedinţă şi fără locuinţă, prevăzută
la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 416/2001, se înţelege persoanele care nu
deţin o locuinţă principală sau, după caz, o locuinţă secundară, în condiţiile
legii.
Art. 6. - (1) In vederea
asigurării evidenţei persoanelor fără locuinţă, care trăiesc în adăposturi
improvizate cu destinaţie de locuinţe şi nu îndeplinesc exigenţele minimale
pentru locuinţă prevăzute în anexa nr. 1 la Legea locuinţei nr. 114/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Legea nr. 114/1996, serviciile
publice de asistenţă socială din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale,
în colaborare cu poliţia, iau măsuri pentru identificarea acestor persoane.
(2) Pentru cazurile prevăzute
la alin. (1) serviciul public de asistenţă socială din cadrul unităţilor
administrativ-teritoriale are obligaţia de a ţine evidenţa acestor persoane.
Art. 7. - (1) Potrivit Legii nr. 416/2001, locuinţa de
domiciliu este construcţia închiriată sau aflată în proprietate personală, cu
dependinţele, dotările şi utilităţile necesare, formată din una sau mai multe
camere, care acoperă condiţiile minimale de odihnă, preparare a hranei,
educaţie şi igienă ale persoanei singure sau familiei, conform anexei nr. 1 la Legea nr. 114/1996.
(2) Se asimilează locuinţei de domiciliu şi locuinţa de
necesitate, precum şi locuinţa socială, astfel cum sunt acestea definite
potrivit prevederilor Legii nr. 114/1996.
CAPITOLUL II
Ajutorul social
SECŢIUNEA 1
Primirea şi
soluţionarea cererilor pentru acordarea ajutorului social
Art. 8. - Ajutorul social se acordă în completarea
veniturilor nete lunare ale familiei sau ale persoanei singure, pentru
asigurarea venitului minim garantat lunar, prevăzut la art. 4 alin. (1) şi (2)
din Legea nr. 416/2001.
Art. 9. - (1) Ajutorul social se acordă pe bază de
cerere şi declaraţie pe propria răspundere, însoţite de actele doveditoare
privind componenţa familiei şi veniturile realizate în luna anterioară
depunerii cererii de către membrii acesteia.
(2) Cererea şi declaraţia pe propria răspundere
prevăzute la alin. (1) se completează de către reprezentantul familiei.
(3) Reprezentantul familiei poate fi, după caz, unul
dintre membrii familiei care are capacitate deplină de exerciţiu ori, în
cazurile prevăzute de lege, tutorele sau curatorul persoanei îndreptăţite să
beneficieze de ajutor social.
(4) In situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (2) din
Legea nr. 416/2001, reprezentantul familiei este persoana care asigură
creşterea şi îngrijirea copiilor, dacă aceasta are capacitate deplină de
exerciţiu, sau, după caz, reprezentantul legal al acesteia.
(5) Modelul cererii şi declaraţiei pe propria
răspundere pentru acordarea ajutorului social este prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 10. - (1) Cererea şi
declaraţia pe propria răspundere prevăzute la art. 9, însoţite de actele
doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile realizate de membrii
acesteia, se înregistrează într-un registru special la primarul comunei,
oraşului, municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti în a
cărui rază teritorială solicitantul are domiciliul ori, după caz, reşedinţa.
(2) In cazul persoanelor fără domiciliu sau reşedinţă
şi fără locuinţă, cererea însoţită de documentele prevăzute la alin. (1) se
înregistrează într-un registru special la primarul comunei, oraşului,
municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti în a cărui
rază teritorială solicitantul trăieşte şi se află în evidenţa serviciului
public de asistenţă socială.
(3) In situaţia în care un membru al familiei sau persoana
singură care solicită ajutorul social are domiciliul sau reşedinţa în altă
unitate administrativ-teritorială, cererea va fi însoţită de o adeverinţă
eliberată de primarul comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, al
sectorului municipiului Bucureşti în care aceasta are domiciliul sau reşedinţa,
din care să rezulte că nu beneficiază de ajutor social.
(4) Adeverinţa prevăzută la alin. (3) poate fi
înlocuită, pentru motive temeinic justificate, de o declaraţie pe propria
răspundere dată în faţa secretarului comunei, oraşului, municipiului sau, după
caz, al sectorului municipiului Bucureşti unde depune cererea solicitantul
ajutorului social.
(5) Pentru situaţia prevăzută la alin. (4) serviciul
public de asistenţă socială din subordinea consiliului local sau, după caz,
persoana cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale din aparatul de
specialitate al primarului va solicita secretarului comunei, oraşului,
municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti unde îşi are
domiciliul sau, după caz, reşedinţa persoana solicitantă de ajutor social
confirmarea faptului că aceasta nu beneficiază de ajutor social.
Art. 11. - (1) Componenţa familiei se dovedeşte cu
actele de identitate ale solicitantului şi ale membrilor familiei şi, după caz,
cu următoarele acte, în copie:
a) certificatele de naştere ale copiilor;
b) livretul de familie;
c) certificatul de căsătorie;
d) hotărârea definitivă de încuviinţare a adopţiei,
de plasament familial al minorului, potrivit legii;
e) actul din care să rezulte calitatea solicitantului
de tutore sau curator;
f) acte din care să rezulte că un membru al familiei
urmează o formă de învăţământ în condiţiile prevăzute la art. 4 lit. a);
g) acte din care să rezulte
încadrarea, potrivit legii, în categoria persoanelor cu handicap accentuat sau
grav ori în gradul I sau II de
invaliditate, pentru persoanele aflate în întreţinere;
h) după caz, alte acte doveditoare privind componenţa
familiei.
(2) Actele prevăzute la alin.
(1) lit. a), c) şi d) pot fi înlocuite, după caz, şi de livretul de familie.
(3) Actele de identitate prevăzute la alin. (1) sunt,
după caz, următoarele:
a) buletinul de identitate, cartea de identitate sau
cartea de identitate provizorie, în cazul cetăţenilor
români;
b) permis de şedere temporară, permis de şedere
permanentă sau document de identitate, eliberat de autorităţile române
competente, sau, după caz, paşaportul, în cazul cetăţenilor străini sau
apatrizi.
(4) Potrivit prevederilor
art. 7 alin. (1) din Legea nr. 416/2001, persoanele apte de muncă ce nu
realizează venituri din salarii sau din alte activităţi prezintă adeverinţă că
sunt în evidenţa agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv a agenţiei pentru ocuparea forţei de
muncă a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii teritoriale
pentru ocuparea forţei de muncă, pentru încadrare în muncă şi nu au refuzat
un loc de muncă, precum şi adeverinţa privind participarea la serviciile pentru
stimularea ocupării şi de formare profesională oferite de aceste agenţii.
Art. 12. - Cererile pentru acordarea ajutorului social
se soluţionează, în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării, de
către persoanele din cadrul serviciului public de asistenţă socială desemnate
prin dispoziţie a primarului.
Art. 13. - (1) Pentru fiecare solicitant se întocmeşte
o documentaţie distinctă, păstrându-se actele care au stat la baza stabilirii
dreptului la ajutor social, cele emise ulterior de primar, precum şi cele
depuse ulterior de solicitant.
(2) Datele cuprinse în formularul de cerere şi
declaraţia pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile
acesteia sunt supuse confidenţialităţii. Acestea vor putea fi folosite numai în
scopul stabilirii dreptului la ajutor social şi al întocmirii unor situaţii
statistice, precum şi în eventualitatea solicitării de către organele de
anchetă.
Art. 14. - (1) In vederea soluţionării cererii pentru
acordarea ajutorului social primarul dispune, în mod obligatoriu, efectuarea
anchetei sociale la domiciliul sau, după caz, la reşedinţa solicitantului
ajutorului social, pentru verificarea situaţiei ce rezultă din datele înscrise
în actele doveditoare.
(2) Ancheta socială se realizează de personalul
serviciului public de asistenţă socială din subordinea consiliului local sau,
după caz, de persoanele cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale din
aparatul de specialitate al primarului, în termen de 15 zile lucrătoare de la
data înregistrării cererii. Datele referitoare la familia sau persoana singură
se înregistrează în formularul de anchetă socială potrivit modelului prezentat
în anexa nr. 2.
(3) La definitivarea anchetei sociale se pot utiliza
şi informaţii de la cel puţin două persoane care cunosc situaţia materială,
socială şi civilă a persoanelor din gospodăria solicitantului de ajutor social.
In acest caz, declaraţiile persoanelor se consemnează de personalul prevăzut la
alin. (2) şi se semnează de persoanele în cauză.
(4) La efectuarea anchetei sociale pot participa şi reprezentanţi ai instituţiilor publice sau ai
organizaţiilor neguvernamentale care au ca obiect de activitate acest domeniu
şi care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul unităţii
administrativ-teritoriale respective.
(5) In cazul persoanelor
prevăzute la art. 5 ancheta socială se efectuează la locul desemnat de
solicitant.
(6) In cazul gospodăriilor definite la art. 8 alin.
(8) din Legea nr. 416/2001, ancheta socială se va completa pentru fiecare
familie sau persoană singură.
(7) Răspunderea asupra
conţinutului anchetei sociale revine şi persoanelor care au efectuat şi au
semnat ancheta socială.
(8) In cazul în care solicitantul refuză să furnizeze
informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se consideră că
familia acestuia nu îndeplineşte condiţiile de acordare a ajutorului social.
SECŢIUNEA a 2-a
Stabilirea cuantumului şi plata ajutorului social
Art. 15. - (1) Cuantumul ajutorului social se
stabileşte ca diferenţă între nivelurile prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2)
din Legea nr. 416/2001 şi venitul net lunar al familiei sau persoanei singure,
rezultat din fişa de calcul.
(2) Dreptul la ajutorul social se acordă începând cu
luna următoare înregistrării cererii.
(3) In vederea stabilirii cuantumului ajutorului social persoana desemnată de primar completează fişa de calcul
al ajutorului social pe baza datelor din cerere şi din declaraţia pe propria
răspundere, din actele doveditoare depuse de solicitant, precum şi a celor
rezultate din ancheta socială.
(4) Modelul fişei de calcul
al ajutorului social este prevăzut în anexa nr. 3.
(5) In cazul soţilor despărţiţi în fapt, la
stabilirea venitului net lunar al familiei sau al persoanei singure nu se iau
în considerare veniturile celuilalt soţ, dacă se constată prin ancheta socială
că nu au domiciliu comun şi nu se gospodăresc împreună.
Art. 16. - (1) In cazul în care un membru al familiei
sau persoana singură beneficiară de ajutor social face dovada că lucrează pe
bază de contract individual de muncă, are statut de funcţionar public sau
prestează o activitate realizând venituri cu caracter salarial, cuantumul
ajutorului social, calculat în condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1), se
majorează cu 15%.
(2) Majorarea cuantumului ajutorului social, prevăzută
la alin. (1), se aplică o singură dată, indiferent de numărul membrilor de
familie care lucrează pe bază de contract individual de muncă, au statut de
funcţionar public sau prestează o activitate realizând venituri cu caracter
salarial.
Art. 17. - La stabilirea venitului
net lunar al familiei şi, după caz, al persoanei singure se iau în considerare
toate veniturile pe care membrii acesteia le realizează, inclusiv cele care
provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, obligaţii
legale de întreţinere, indemnizaţii cu caracter permanent, alocaţii şi ajutoare
cu caracter permanent şi alte creanţe legale.
Art. 18. - (1) Stabilirea dreptului la ajutor social se
realizează ţinându-se seama de bunurile familiei sau, după caz, ale persoanei
singure, cuprinse în următoarele liste:
a) Lista bunurilor considerate de strictă necesitate
pentru nevoile familiale, prevăzută în anexa nr. 4;
b) Lista bunurilor care nu sunt considerate de
strictă necesitate pentru nevoile familiale, prevăzută în anexa nr. 5;
c) Criteriile privind limitele minime şi maxime ale
veniturilor potenţiale provenite din valorificarea bunurilor ce depăşesc
cantitativ categoriile de bunuri considerate de strictă necesitate pentru
nevoile familiale, prevăzute în anexa nr. 6.
(2) Listele, precum şi
criteriile prevăzute la alin. (1) se completează şi se actualizează anual de
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu consultarea
Institutului Naţional de Statistică, şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 19. - (1) Familiile şi
persoanele singure care au în proprietate numai categoriile de bunuri
considerate de strictă necesitate pentru nevoile familiale beneficiază, în condiţiile legii, de ajutor social,
luându-se în calcul numai veniturile prevăzute la art. 17.
(2) Prin bunuri
considerate de strictă necesitate se înţelege
acele bunuri destinate uzului personal sau pentru necesităţile gospodăreşti,
proviziile pentru gospodărie corespunzătoare unei aprovizionări familiale
normale, animalele de casă şi cele de tracţiune, precum şi instrumentele
portabile pentru exercitarea profesiunilor libere.
(3) Bunurile de strictă necesitate prevăzute la alin.
(1) nu trebuie să permită, prin natura sau prin cantitatea lor, desfăşurarea
unei activităţi cu caracter comercial.
Art. 20. - Familiile şi
persoanele singure care au în proprietate cel puţin unul dintre bunurile
cuprinse în Lista bunurilor care nu sunt considerate de strictă necesitate
pentru nevoile familiale nu beneficiază de ajutor social.
Art. 21. - In vederea acordării ajutorului social, la
stabilirea venitului net lunar al familiei sau al persoanei singure care are în
proprietate bunuri ce depăşesc cantitativ categoriile de bunuri prevăzute în
anexa nr. 4, se iau în calcul veniturile prevăzute la art. 17, precum şi
veniturile potenţiale provenite din valorificarea bunurilor respective,
stabilite potrivit criterilor prevăzute la art. 18 lit. c).
Art. 22. - Potrivit prevederilor art. 8 alin. (6) din
Legea nr. 416/2001, consiliile locale pot aproba, prin hotărâre, şi alte
criterii proprii de evaluare a veniturilor potenţiale în funcţie de condiţiile
specifice, după cum urmează:
a) stabilesc veniturile potenţiale care se pot obţine
din valorificarea bunurilor cuprinse în anexa nr. 6, luând în considerare
limitele minime şi maxime prevăzute în aceasta, fără a le depăşi;
b) completează cu alte categorii de bunuri care nu
sunt cuprinse în anexa nr. 6, precum şi cu veniturile potenţiale provenite din
valorificarea acestora.
Art. 23. - Listele prevăzute la art. 18 lit. a) şi b),
precum şi criteriile prevăzute la art. 22 se afişează într-un loc vizibil la
sediul consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, al
sectorului municipiului Bucureşti.
Art. 24. - (1) Cererea şi declaraţia pe propria
răspundere pentru acordarea ajutorului social, însoţite de actele doveditoare,
fişa de calcul al ajutorului social şi ancheta socială, sunt prezentate
primarului de către persoanele prevăzute la art. 14, care dispune prin
dispoziţie scrisă acordarea sau, după caz, neacordarea
ajutorului social.
(2) In termen de maximum 10 zile lucrătoare de la
efectuarea anchetei sociale, primarul are obligaţia să emită dispoziţia de
acordare sau de respingere a cererii privind ajutorul social.
(3) Dispoziţia scrisă a primarului, întocmită conform
modelului prevăzut în anexa nr. 7, se comunică solicitantului în termen de
maximum 5 zile de la emiterea acesteia.
Art. 25. - Schimbarea titularului ajutorului social, în
condiţiile prevăzute la art. 13 din Legea nr. 416/2001, se realizează pe bază
de anchetă socială, prin dispoziţie scrisă a primarului, care se comunică celor
interesaţi în termen de maximum 5 zile de la emiterea acesteia.
Art. 26. - (1) Plata ajutorului social se efectuează
lunar, prin stat de plată sau, după caz, pe bază de mandat poştal, în cont
curent personal sau prin alte forme de plată stabilite de ordonatorul principal
de credite, ţinând seama de solicitarea beneficiarului.
(2) Plata ajutorului social şi data efectuării acesteia
se stabilesc de către primar, prin dispoziţie scrisă a acestuia, care se
comunică titularilor în termenul prevăzut la art. 24 alin. (3).
Art. 27. - (1) In aplicarea prevederilor art. 28 alin.
(3) din Legea nr. 416/2001, în funcţie de rezultatele anchetei sociale,
acordarea ajutorului social se poate organiza şi în natură, prin asigurarea,
pentru toţi sau pentru o parte din membrii familiei, respectiv pentru persoana
singură, a unor cheltuieli de întreţinere şi încălzire a locuinţei, precum şi
obligaţii faţă de bugetele locale, la preţurile şi tarifele stabilite potrivit legii.
(2) Contravaloarea serviciilor prevăzute la alin. (1)
nu poate depăşi cuantumul ajutorului social calculat pentru luna în care se
acordă.
SECŢIUNEA a 3-a
Obligaţiile titularilor şi ale beneficiarilor de
ajutor social
Art. 28. - Titularul ajutorului
social are obligaţia să comunice primarului, în scris, orice modificare
intervenită cu privire la domiciliul, veniturile şi la numărul membrilor
familiei, în termen de 15 zile de la data la care a intervenit aceasta.
Art. 29. - (1) Pentru sumele
acordate ca ajutor social, una dintre persoanele majore apte de muncă din
familia beneficiară are obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului,
acţiuni sau lucrări de interes local, fără a se putea depăşi regimul normal de
lucru şi cu respectarea normelor de securitate şi igienă a muncii.
(2) In vederea aplicării prevederilor alin. (1),
primarii au următoarele obligaţii:
a) să întocmească lunar un plan de acţiuni sau de
lucrări de interes local pentru repartizarea orelor de muncă;
b) să ţină evidenţa efectuării orelor prevăzute la
lit. a) într-un registru;
c) să asigure instructajul privind normele de tehnică
a securităţii muncii;
d) să afişeze la loc vizibil lista cu beneficiarii de
ajutor social, precum şi cu persoanele care urmează să efectueze orele de muncă
prevăzute la alin. (1).
(3) Pentru persoanele prevăzute la alin. (1) numărul
orelor de muncă se calculează proporţional cu cuantumul ajutorului social de
care beneficiază familia sau persoana singură, cu un tarif orar corespunzător
salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, raportat la durata
medie lunară a timpului de muncă.
(4) Formula de calcul al numărului de ore este
următoarea:
169,333 ore*) x cuantumul
ajutorului social
Numărul de ore de munca =
______________________________________
salariul de baza minim brut
pe ţară garantat în plată**)
(5) Fac excepţie de la obligaţia de a presta orele de
muncă persoanele prevăzute la art. 72 din Legea nr. 416/2001.
Art. 30. - (1) In cazul incapacităţii temporare de
muncă sau, după caz, al pierderii totale sau parţiale a capacităţii de muncă a
persoanei nominalizate să efectueze acţiunile sau lucrările de interes local,
obligaţia de a presta orele de muncă poate fi transferată altor persoane din
familia beneficiară de ajutor social numai cu acordul primarului.
(2) Actele doveditoare privind incapacitatea temporară
de muncă sau, după caz, pierderea totală sau parţială a capacităţii de muncă
sunt următoarele:
a) decizia medicală emisă de medicul expert al
asigurărilor sociale din cadrul casei judeţene de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, pentru pensionarii de invaliditate;
b) certificatul emis de comisia de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, pentru persoanele
cu handicap;
c) certificatul medical de constatare a capacităţii
de muncă, emis de medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul casei
judeţene de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, pentru persoanele cu
afecţiuni cronice invalidante şi care nu sunt asigurate în sistemul public de
pensii, al cărui model este prezentat în anexa nr. 8;
d) adeverinţă medicală emisă de medicul de familie
sau, după caz, de medicul specialist, pentru persoanele cu afecţiuni ce
determină incapacitate temporară de muncă.
Art. 31. - (1) Persoanele apte de muncă pentru care se
acordă ajutorul social şi care nu realizează venituri din salarii sau din alte
activităţi, potrivit legii, au obligaţia să dovedească, din 3 în 3 luni, cu
adeverinţă eliberată de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă,
următoarele:
a) sunt înregistrate ca persoane în căutarea unui loc
de muncă în evidenţa agenţiei teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă;
b) nu au refuzat un loc de
muncă;
c) nu au refuzat participarea la servicii pentru
stimularea ocupării forţei de muncă şi la servicii de formare profesională şi,
după caz, participă la un program de pregătire profesională.
(2) Fac excepţie de la obligaţia prevăzută la alin. (1)
persoanele apte de muncă pentru care se acordă ajutorul social şi care se află
în una dintre situaţiile prevăzute la art. 72 din Legea nr. 416/2001.
Art. 32. - (1) In aplicarea prevederilor art. 7 alin.
(2), respectiv ale art. 15 alin. (2) din Legea nr.
416/2001, agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă transmite
primarilor, în scris şi în format electronic, până la data de 20 din prima lună
a fiecărui trimestru, pentru trimestrul anterior, un tabel nominal cu
persoanele care sunt în căutarea unui loc de muncă, înregistrate în evidenţa
agenţiei teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, pentru care s-au eliberat
adeverinţe în condiţiile art. 11 alin. (4), conform modelului prevăzut în anexa
nr. 9.
(2) In aplicarea art. 15 alin.
(2) din Legea nr. 416/2001, Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncă are
obligaţia de a transmite primarilor până la data de 20 din prima lună a
fiecărui trimestru, pentru trimestrul anterior, un tabel nominal cu persoanele
din familiile beneficiare de ajutor social care au plecat cu contract de muncă în străinătate, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 9.
*) 169,333 ore reprezintă numărul mediu de ore aferente
salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în anul 2006. Numărul
de ore se modifică anual.
**) Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în
plată este cel aprobat anual prin hotărâre a Guvernului; în prezent, potrivit
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.766/2005, salariul de bază minim brut
pe ţară garantat în plată este 330 lei.
Art. 33. - Datele transmise în condiţiile art. 32 alin.
(1) cuprind şi informaţiile de la furnizorii de servicii specializate pentru
stimularea ocupării forţei de muncă şi furnizorii de servicii de formare
profesională din sectorul public sau privat, acreditaţi în condiţiile legii,
care, potrivit prevederilor legale în vigoare, oferă servicii pentru stimularea
ocupării şi de formare profesională, altele decât cele oferite de agenţiile
teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă.
SECŢIUNEA a 4-a
Modificarea
cuantumului ajutorului social, suspendarea şi încetarea plăţii ajutorului
social
Art. 34. - (1) Cuantumul ajutorului social se modifică
în situaţia în care venitul net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei
singure ori numărul membrilor familiei diferă faţă de cel avut iniţial în
vedere la calculul ajutorului social.
(2) Modificarea cuantumului ajutorului social se face
prin dispoziţie scrisă a primarului, începând cu luna următoare celei în care
s-a efectuat ancheta socială şi s-au constatat motivele prevăzute la alin. (1)
şi se comunică titularului în termen de 15 zile de la data emiterii acesteia.
Art. 35. - (1) Plata ajutorului social se suspendă
pentru întreaga familie sau, după caz, pentru persoana singură, în următoarele
situaţii:
a) nu prezintă, din 3 în 3
luni, adeverinţa eliberată de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de
muncă, prevăzută la art. 31 alin. (1);
b) refuză nejustificat efectuarea acţiunilor sau
lucrărilor de interes local prevăzute la art. 29 alin. (1);
c) în situaţia în care se
constată că dreptul la ajutorul social a fost stabilit pe baza unor date
eronate privind componenţa familiei sau veniturile realizate ori pe parcursul
acordării au intervenit modificări ale acestora.
(2) Suspendarea plăţii ajutorului social se face prin
dispoziţie scrisă a primarului, începând cu luna următoare celei în care s-au
constatat motivele prevăzute la alin. (1), şi se comunică titularului în termen
de 15 zile de la data emiterii acesteia.
Art. 36. - (1) In cazul suspendării ajutorului social
în condiţiile prevăzute la art. 35 alin. (1) lit. a), prezentarea de către
titular, în termen de 3 luni de la data suspendării efective a plăţii, a
adeverinţei eliberate de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă
atrage reluarea plăţii ajutorului social pentru întreaga familie sau, după caz,
pentru persoana singură.
(2) Reluarea plăţii ajutorului social se face prin
dispoziţie scrisă a primarului, începând cu luna următoare prezentării
adeverinţei eliberate de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă.
Art. 37. - (1) Plata ajutorului social încetează
începând cu luna următoare celei în care a fost constatată una dintre
următoarele situaţii:
a) veniturile nete lunare ale familiei sau ale
persoanei singure depăşesc nivelurile prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din
Legea nr. 416/2001;
b) plata ajutorului social a fost suspendată şi în
termen de 3 luni de la data suspendării nu a fost depusă adeverinţa prevăzută
la art. 31 alin. (1) sau, după caz, nu au fost efectuate acţiunile sau lucrările de interes local
prevăzute la art. 29 alin. (1);
c) în situaţia în care familia sau persoana singură
beneficiară de ajutor social îşi schimbă domiciliul sau reşedinţa în altă
unitate administrativ-teritorială.
(2) Incetarea plăţii ajutorului social se face prin
dispoziţie a primarului şi se comunică în scris titularului în termen de 5 zile
de la data emiterii acesteia.
(3) Plata ajutorului social încetează începând cu
luna următoare celei în care se constată situaţiile prevăzute la alin. (1).
CAPITOLUL III
Ajutorul social care se acordă soţiilor celor care
satisfac serviciul militar obligatoriu
Art. 38. - In aplicarea prevederilor art. 23 alin. (1)
şi (2) din Legea nr. 416/2001, centrele militare organizează activitatea de
primire, înregistrare şi soluţionare a cererilor pentru acordarea ajutoarelor
sociale, asigură evidenţa şi plata acestora.
Art. 39. - (1) Acordarea ajutorului social lunar se
realizează la cererea soţiei celui care satisface serviciul militar
obligatoriu, înregistrată la centrul militar care a efectuat încorporarea.
(2) La cererea prevăzută la alin. (1) se anexează actul
de identitate al solicitantei, certificatul de căsătorie, actele doveditoare
privind veniturile nete realizate în luna anterioară depunerii cererii, precum
şi, după caz, următoarele acte doveditoare:
a) certificatele de naştere ale copiilor în vârstă de
până la 7 ani;
b) dovada din care să rezulte că solicitanta este
gravidă, începând cu luna a IV-a de sarcină;
c) decizia de încadrare în gradul I sau II de
invaliditate;
d) după caz, actele prevăzute la art. 11 alin. (1)
lit. d) şi e).
Art. 40. - Stabilirea veniturilor se realizează pe baza
cererii şi a declaraţiei pe propria răspundere, prevăzute la art. 9 alin. (5).
Art. 41. - (1) In urma verificării îndeplinirii
condiţiilor pentru acordarea ajutorului social lunar, cererile sunt aprobate
sau, după caz, respinse de comandantul centrului militar, în termen de 15 zile
de la data înregistrării acestora.
(2) In cazul respingerii cererii, se comunică solicitantei motivele care au stat la baza acestei decizii.
Art. 42. - Plata ajutorului social se efectuează
începând cu luna următoare depunerii cererii şi încetează începând cu luna
următoare celei în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile legale care au stat
la baza acordării acestuia.
Art. 43. - Plata ajutorului social se efectuează lunar,
prin mandat poştal, stat de plată sau în cont curent personal.
Art. 44. - Soţiile celor care satisfac serviciul
militar obligatoriu, beneficiare de ajutor social, au obligaţia să comunice în
scris centrelor militare orice modificare a situaţiilor care au stat la baza
acordării acestuia, în termen de 15 zile de la data la care a intervenit
modificarea.
Art. 45. - Fondurile necesare plăţii ajutorului social
pentru soţiile celor care satisfac serviciul militar obligatoriu se suportă din
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apărării.
Art. 46. - Ministerul Apărării poate elabora
instrucţiuni privind procedura de acordare de către centrele militare a
ajutorului social soţiilor celor care satisfac serviciul militar obligatoriu,
care se aprobă prin ordin al ministrului.
CAPITOLUL IV
Alocaţia pentru copiii nou-născuţi
Art. 47. - (1) Alocaţia pentru copiii nou-născuţi se
acordă la cerere, o singură dată, pentru fiecare dintre primii 4 copii
nou-născuţi vii.
(2) Solicitarea acordării alocaţiei pentru copiii
nou-născuţi se face până la împlinirea de către copil a vârstei de 12 luni.
(3) Cererea prevăzută la alin. (1) se înregistrează
la primarul comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, al sectorului
municipiului Bucureşti în care domiciliază mama sau, după caz, în care a fost
înregistrată naşterea copilului.
(4) In cazul în care naşterea a fost înregistrată în
altă comună, alt oraş, municipiu sau, după caz, alt sector al municipiului
Bucureşti decât cea/cel în care domiciliază mama, cererea va fi însoţită de o
adeverinţă eliberată de primarul localităţii de domiciliu sau, după caz, al
celei în care a fost înregistrată naşterea, din care să rezulte că nu a
beneficiat de alocaţia pentru copilul nou-născut.
(5) Actele doveditoare pentru stabilirea şi acordarea
dreptului privind alocaţia pentru copiii nou-născuţi sunt certificatul de
naştere, în original şi în copie, al copilului pentru care se solicită
alocaţia, declaraţia pe propria răspundere privind rangul copilului nou-născut,
precum şi, după caz, copiile de pe certificatele de naştere ale copiilor
născuţi anterior.
Art. 48. - (1) In urma analizei cererii şi a actelor
doveditoare primarul dispune, în cel mult 10 zile de la data înregistrării
cererii, după caz, acordarea sau neacordarea alocaţiei pentru copiii
nou-născuţi, prin dispoziţie scrisă.
(2) In cazul neacordării alocaţiei pentru copiii
nou-născuţi dispoziţia scrisă a primarului, cuprinzând şi motivele de
respingere, este comunicată solicitantului în termen de 5 zile de la data
emiterii acesteia.
Art. 49. - (1) Alocaţia pentru copiii nou-născuţi se
acordă în cuantumul prevăzut de actele normative în vigoare la data naşterii copilului.
(2) Fondurile necesare pentru
plata alocaţiei pentru copiii nou-născuţi se suportă din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 50. - (1) Dispoziţiile primarului privind
acordarea alocaţiilor pentru copiii nou-născuţi se transmit direcţiei de muncă,
solidaritate socială şi familie judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
denumită în continuare direcţie teritorială.
(2) Pe baza dispoziţiilor prevăzute la alin. (1)
direcţia teritorială solicită Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei necesarul de credite bugetare în vederea plăţii alocaţiilor pentru
copiii nou-născuţi.
Art. 51. - (1) Sumele primite de la Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei sunt virate de direcţia teritorială în
conturile deschise cu această destinaţie de către primar.
(2) Plata alocaţiei pentru copiii nou-născuţi se
efectuează de primar, pe stat de plată, în termen de 10 zile de la data
primirii sumelor prevăzute la alin. (1).
Art. 52. - După efectuarea plăţii alocaţiei pentru
copiii nou-născuţi plătitorul are obligaţia de a înscrie pe versoul
certificatului de naştere original menţiunea „Achitat alocaţia pentru copilul
nou-născut", data, semnătura şi ştampila.
CAPITOLUL V
Alte ajutoare
Art. 53. - Guvernul poate aproba prin hotărâre, la
propunerea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, acordarea de
ajutoare de urgenţă familiilor sau persoanelor singure aflate în una dintre
situaţiile prevăzute la art. 28 alin. (1) din Legea nr. 416/2001.
Art. 54. - (1) Propunerea de acordare
a ajutoarelor de urgenţă are la bază solicitarea unui membru de familie sau a
persoanei singure, precum şi ancheta socială prin care se certifică existenţa
situaţiilor de necesitate sau, după caz, a situaţiilor deosebite în care se
află familiile ori persoanele singure.
(2) Ancheta socială prevăzută la alin. (1) este
efectuată de direcţia teritorială în colaborare cu personalul serviciului
public de asistenţă socială din subordinea consiliului local al comunei, oraşului,
municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti ori, după caz,
al compartimentului de asistenţă socială din aparatul de specialitate al
primarului comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, al sectorului
municipiului Bucureşti, în a cărui rază teritorială locuieşte solicitantul.
Datele referitoare la familia sau persoana singură se înregistrează în
formularul de anchetă socială potrivit modelului prezentat în anexa nr. 10.
(3) Ancheta socială este avizată de primar şi de prefect.
Art. 55. - Ajutoarele de urgenţă prevăzute la art. 53 se acordă pentru acoperirea nevoilor de
bază ale familiei sau persoanei singure aflate în situaţiile prevăzute la art.
28 alin. (1) din Legea nr. 416/2001, în vederea susţinerii acestora.
Art. 56. - Fondurile necesare pentru plata ajutoarelor de urgenţă prevăzute la art. 53 se suportă din bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 57. - Primarul poate acorda ajutoare de urgenţă
familiilor sau persoanelor singure aflate în situaţii de necesitate datorate
calamităţilor naturale, incendiilor, accidentelor, precum şi pentru alte
situaţii deosebite stabilite prin hotărâre a consiliului local.
Art. 58. - Dispoziţia primarului de acordare a
ajutoarelor de urgenţă are la bază solicitarea scrisă a unui membru de familie
sau a persoanei singure, precum şi ancheta socială efectuată de personalul
serviciului public de asistenţă socială din subordinea consiliului local sau,
după caz, al compartimentului de asistenţă socială din aparatul de specialitate
al primarului comunei, oraşului, municipiului ori, după caz, al sectorului
municipiului Bucureşti, prevăzută la art. 54, prin care se certifică situaţiile
de necesitate sau, după caz, situaţiile deosebite în care se află familiile ori
persoanele singure.
Art. 59. - Fondurile necesare pentru plata ajutoarelor
de urgenţă prevăzute la art. 57 se suportă din bugetele locale.
Art. 60. - Ajutoarele de urgenţă prevăzute la art. 57
se pot acorda în bani şi/sau în natură.
Art. 61. - Familiile şi persoanele singure care se află
în una dintre situaţiile prevăzute la art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
416/2001 pot primi, pentru aceeaşi situaţie, ajutoare de urgenţă suportate atât
de la bugetul de stat, cât şi de la bugetul local.
Art. 62. - In cazul decesului unei persoane din familia beneficiară de ajutor social sau al persoanei
singure beneficiare de ajutor social, primarii pot dispune acordarea unui
ajutor reprezentând o parte din cheltuielile cu înmormântarea.
Art. 63. - Ajutorul prevăzut la art. 62 se acordă unei
singure persoane care poate fi, după caz, soţul sau soţia supravieţuitoare,
copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului
comun sau, în lipsa acestuia, persoana care dovedeşte că a suportat
cheltuielile cu înmormântarea.
Art. 64. - (1) Ajutorul prevăzut la art. 62 se acordă
pe bază de cerere însoţită de următoarele acte, după caz:
a) certificatul de deces, în original şi în copie;
b) actul de identitate al solicitantului;
c) acte de stare civilă ale solicitantului din care
să rezulte relaţia de rudenie cu decedatul sau, după caz, acte care atestă
calitatea de moştenitor, tutore, curator;
d) dovezi privind suportarea cheltuielilor cu
înmormântarea.
(2) Cererea şi actele doveditoare prevăzute la alin.
(1) se înregistrează la primarul comunei, oraşului, municipiului sau, după caz,
al sectorului municipiului Bucureşti unde familia din care a făcut parte
persoana decedată sau, după caz, persoana singură decedată a beneficiat de
ajutor social.
(3) Ajutorul prevăzut la alin. (1) se suportă din
bugetul local, din fondurile alocate pentru plata ajutorului social şi poate fi
acordat în bani şi/sau în natură.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 65. - (1) Fondurile necesare pentru plata
ajutorului social se suportă din bugetele locale, în
principal din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.
(2) Cheltuielile administrative pentru verificarea
îndeplinirii condiţiilor şi stabilirii dreptului la ajutorul social, inclusiv
pentru activităţile legate de acţiunile sau lucrările de interes local
organizate de primari, se suportă din venituri proprii ale bugetelor locale.
Art. 66. - (1) Repartizarea pe unităţi
administrativ-teritoriale, respectiv pe sectoare ale municipiului Bucureşti, a
sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat se realizează prin
hotărâre a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, la solicitarea primarilor.
(2) La repartizarea sumelor defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat către bugetele locale se vor avea în vedere
numărul beneficiarilor de ajutor social şi nivelurile fondurilor alocate cu
această destinaţie din bugetele locale.
Art. 67. - Dispoziţia primarului privind acordarea,
neacordarea, modificarea, suspendarea, încetarea plăţii
drepturilor prevăzute de prezenta lege, schimbarea
titularului acestora, precum şi cea de recuperare a sumelor încasate necuvenit
se pot ataca potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările ulterioare.
Art. 68. - (1) In aplicarea
prevederilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 416/2001, primarii au obligaţia să
transmită direcţiilor teritoriale, până la data de 10 a fiecărei luni pentru
luna anterioară, un raport statistic privind aplicarea prevederilor Legii nr.
416/2001, conform modelului prevăzut în anexa nr. 11.
(2) Transmiterea raportului statistic, prevăzut la
alin. (1), precum şi a oricăror comunicări operative între primari şi direcţiile
teritoriale se face şi prin intermediul poştei electronice. In acest sens,
primarii, precum şi direcţiile teritoriale au obligaţia reciprocă de a-şi face
cunoscute adresele de poştă electronică prin intermediul cărora pot face
comunicările respective. In conţinutul raportului statistic, precum şi în cel
al oricăror alte adrese ce privesc activitatea specifică Legii nr. 416/2001
primarii au obligaţia inserării adreselor de poştă electronică pe care le
utilizează.
(3) Până la data de 20 a fiecărei luni, direcţiile
teritoriale transmit Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei
Raportul statistic lunar privind aplicarea prevederilor Legii nr. 416/2001 la
nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti.
Art. 69. - Ministerul Apărării va transmite semestrial
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, până la data de 20 a
lunii următoare expirării semestrului, numărul de beneficiari ai ajutorului
social lunar acordat soţiilor celor care satisfac serviciul militar obligatoriu.
Art. 70. - In aplicarea prevederilor art. 33 din Legea
nr. 416/2001, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale
şi Familiei, prin direcţiile teritoriale, verifică respectarea prevederilor
Legii nr. 416/2001 şi răspunde sesizărilor adresate de beneficiari legate de
modul de acordare al ajutorului social.
Art. 71. - In aplicarea prevederilor art. 281 şi 33 din Legea nr. 416/2001, Ministerul Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei va elabora instrucţiuni de îndrumare, verificare şi control
de către direcţiile teritoriale a prevederilor legii, care se aprobă prin ordin
al ministrului.
Art. 72. - In vederea
asigurării venitului minim garantat, direcţiile teritoriale şi serviciul public
de asistenţă socială din subordinea consiliului local al comunei, oraşului,
municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti ori
compartimentul de asistenţă socială din aparatul de specialitate al primarului
comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului
Bucureşti acordă gratuit consultanţă de specialitate prin îndrumarea
persoanelor şi familiilor în vederea întocmirii actelor necesare, identifică
persoanele şi familiile îndreptăţite să beneficieze de ajutor social şi
realizează mediatizarea prevederilor Legii nr. 416/2001.
Art. 73. - Anexele nr. 1-11*) fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
*) Anexele nr. 1-11 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CERERE
Şi
DECLARAŢIE PE PROPRIE RĂSPUNDERE
pentru acordarea ajutorului social
Domnului Primar al
municipiului/oraşului/comunei/sectorului
_________________________________________________
I. Subsemnatul,
Numele şi prenumele
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Cod numeric personal |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Adresa: Str.
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Nr. |__|__|__|__| Bl. |__|__|__|__|__|__|__| Sc. |__|__| Ap.
|__|__|__| Sector |__|
Localitatea
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Judeţul |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Telefon |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__| Fax
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
E-mail
____________________________________________________
Actul de identitate1) |__|__|__|Seria
|__|__|__|Nr. |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Eliberat de secţia de poliţie
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Paşaport 2) Seria |__|__|__|
Nr.|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
vă rog să-mi aprobaţi acordarea ajutorului
social.
1) In cazul cetăţenilor români se va specifica tipul de act de
identitate:
-B.I. - buletin de identitate
- C.I. - carte de identitate
- CLP. - carte de identitate provizorie
Pentru cetăţenii străini sau apatrizi
-P.S.T. - permis de şedere temporară
-P.S.P -permis de şedere permanentă
- D.I. - document de identitate
In cazul soţilor despărţiţi în fapt se va solicita şi
actul din care să rezulte dovada demersurilor de desfacere a căsătoriei.
2) Se va anexa o copie
după paşaport, în cazul în care persoana posedă acest act.
II. Declar pe propria răspundere
următoarele:
A. Referitor la componenţa familiei, următorii membri 3):
1. Nume şi prenume |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Relaţie de rudenie4) |__|__|cod numeric personal |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Act doveditor 5) |__|__|__|Seria |__|__|__|Nr.
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
2. Nume şi prenume
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Relaţie de rudenie 4) |__|__|cod numeric personal
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Act doveditor 5) |__|__|__|Seria
|__|__|__|Nr. |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
3. Nume şi prenume
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Relaţie de rudenie 4) |__|__|cod numeric personal |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Act doveditor 5) |__|__|__|Seria
|__|__|__|Nr. |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
4. Nume şi prenume
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Relaţie de rudenie 4) |__|__|cod numeric personal |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Act doveditor 5) |__|__|__|Seria
|__|__|__|Nr. |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
5. Nume şi prenume
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Relaţie de rudenie 4) |__|__|cod numeric personal |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Act doveditor 5) |__|__|__|Seria
|__|__|__|Nr. |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
6. Nume şi prenume
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Relaţie de rudenie 4) |__|__|cod numeric personal |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Act doveditor 5) |__|__|__|Seria
|__|__|__|Nr. |__|__|__|__|__|__|__|__|__|
3) In cazul familiilor cu mai mult de 6 membri se va completa o anexa.
Prin membri de familie se înţeleg si persoanele intre
care nu exista relaţii de rudenie, dar care locuiesc împreuna si contribuie la achiziţionarea sau la realizarea unor
bunuri şi a unor venituri din valorificarea acestora
ori la consumul acestora.
4)Se va completa cu
următoarele coduri, în funcţie de relaţia de rudenie:
02 - pentru soţie,
03 - pentru relaţie de concubinaj;
04 - pentru copil.
5) Se vor prezenta,
dupa caz:
- certificat(e) de naştere al(e) copilului/copiilor,
- certificat de căsătorie,
- hotărâre definitivă de încuviinţare a adopţiei, de
plasament familial al minorului;
- actul din care sa rezulte calitatea de tutore sau
curator,
- acte clin care să rezulte
încadrarea în categoria persoanelor cu handicap sau invaliditate
B. Referitor la veniturile realizate:
1. VENITURI PERMANENTE NETE REALIZATE IN LUNA:
|
|
|
Cod
|
Categoria de venituri
|
Actul doveditor6)
|
Venitul realizat 7)
(RON)
|
Salariul şi alte drepturi salariate:
01
|
- pe bază de contract de muncă
|
adeverinţă eliberată de angajator
|
|
|
|
|
|
|
|
02
|
- salariul asistentului personal al persoanei cu
handicap
|
adeverinţă eliberată de angajator
|
|
|
|
|
|
|
|
03
|
- salariul asistentului maternal
|
adeverinţă eliberată de angajator
|
|
|
|
|
|
|
|
04
|
- salariul îngrijitorului la domiciliu al persoanei vârstnice
dependente
|
adeverinţă eliberată de angajator
|
|
|
|
|
|
|
|
05
|
- venitul lunar realizat ca membru
asociat sau persoană autorizată să desfăşoare o activitate independentă
|
adeverinţă eliberată de Administraţia Financiară
|
|
|
|
|
|
|
|
06
|
- indemnizaţia de şomaj şi/sau venit lunar de
completare
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
Pensii:
Pensii de stat:
|
07
|
- pensia pentru limită de vârstă
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
08
|
- pensia anticipată
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
09
|
- pensia anticipată parţială
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
- pensia de invaliditate
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
- pensia de urmaş
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
Pensii agricultori:
|
12
|
- pensia de agricultor
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
Pensii militare:
|
13
|
- pensia de serviciu
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
14
|
- pensia de invaliditate
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
- pensia de urmaş
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
16
|
- pensia I.O.V.R
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
17
|
- indemnizaţia pt. persoanele care şi-au pierdut total sau
parţial capacitatea de muncă ca urmare a participării la Revoluţie
şi pentru urmaşii acestora
|
talon
|
|
|
|
|
|
|
|
18
|
- pensia socială pentru nevăzători
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
19
|
- alocaţia socială pentru nevăzători
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
20
|
- indemnizaţia de însoţitor pentru
pensionari gr.I invaliditate
|
mandat
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte drepturi de asigurări sociale
21
|
- indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă
|
adeverinţă eliberată de angajator
|
|
|
|
|
|
|
|
22
|
- indemnizaţia pentru creşterea copilului până la vârsta de 2 sau 3 ani
|
decizia de aprobare eliberată de direcţia teritorială de muncă, solidaritate socială şi familie
|
|
|
|
|
|
|
|
6) Se vor anexa
pentru fiecare membru al familiei.
7) Pentru aceeaşi
categorie de venituri se va înscrie suma totală a acestora.
|
- stimulentul lunar
|
decizia de aprobare eliberată de direcţia teritorială de muncă,
solidaritate socială şi familie
|
|
|
|
|
|
|
|
23
|
- indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de
până la 7 sau 18 ani
|
adeverinţă eliberată de angajator
|
|
|
|
|
|
|
|
24
|
- indemnizaţia de maternitate
|
adeverinţă eliberată de angajator sau, după caz, de casa de
pensii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- indemnizaţia lunară pentru activitatea de liber-profesionist a
artiştilor interpreţi sau executanţi
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
Indemnizaţii cu caracter permanent
25
|
- indemnizaţia lunară acordată magistraţilor înlăturaţi
din justiţie din considerente politice
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
26
|
- indemnizaţia lunară acordată persoanelor
persecutate din motive politice sau etnice
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
27
|
- indemnizaţia, sporul sau renta acordată
invalizilor, veteranilor şi văduvelor de război
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
28
|
- indemnizaţia lunară pentru persoanele care au efectuat
stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în
perioada 1950-1961
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- indemnizaţia lunară pentru pensionarii
sistemului de pensii, membri ai uniunilor de creatori, legal
constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică.
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
29
|
- indemnizaţia lunară pentru persoanele cu handicap
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
30
|
- indemnizaţia cuvenită revoluţionarilor
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
31
|
- indemnizaţia de merit acordată în temeiul Legii nr. 118/2002
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
32
|
- renta viageră pentru sportivi
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
Alocaţii
33
|
- alocaţia de stat pentru copii
|
adeverinţă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- alocaţia lunară de plasament pentru fiecare copil încredinţat,
dat în plasament sau asupra căruia s-a instituit
tutela
|
adeverinţă
|
|
|
|
|
|
|
|
34
|
- alocaţia de întreţinere
|
hotărâre judecătorească
|
|
|
|
|
|
|
|
Burse
35
|
- pentru elevi
|
adeverinţă eliberată de instituţia de învăţământ
|
|
|
|
|
|
|
|
36
|
- pentru studenţi
|
adeverinţă eliberată de instituţia de învăţământ
|
|
|
|
|
|
|
|
Ajutoare
37
|
- ajutorul bănesc lunar pentru persoanele care au devenit
incapabile de muncă în perioada efectuării unei pedepse privative de
libertate
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
38
|
- ajutorul special acordat persoanelor cu handicap
|
talon de plată
|
|
|
|
|
|
|
|
39
|
- ajutorul social lunar pentru soţiile celor care satisfac
serviciul militar obligatoriu
|
adeverinţă eliberată de centrul militar
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL 1
|
|
|
|
|
|
|
|
2. VENITURI NETE ANUALE REALIZATE DIN
VÂNZAREA/UTILIZAREA TERENURILOR, CLĂDIRILOR,
SPATIILOR LOCATIVE SAU ALTOR BUNURI MOBILE ŞI IMOBILE
|
Sursa de venit
|
Actul doveditor
|
Venitul realizat8)
|
a) Terenuri
b) Venituri din activităţi agricole
|
- din valorificare
- din închiriere
- din vânzare
|
- prezumat prin HL
- contract (copie)
- contract (copie)
|
|
|
|
|
|
|
|
c) Venituri din cedarea folosinţei bunurilor (clădiri,
altele decât locuinţa principală)
|
- din închiriere
- din vânzare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d) Alte bunuri mobile şi imobile
|
- din închiriere
- din vânzare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
e) Renta viageră agricolă
|
|
- carnet rentier agricol (copie)
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL 2
|
|
|
|
|
|
|
|
Sursa de venit
|
Actul doveditor
|
Venitul realizat8)
|
a) Venituri nete din dobânzi, dividende, părţi sociale
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Activităţi nepermanente
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c) Depozite bancare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d) Alte venituri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL 3
|
|
|
|
|
|
|
|
4. VENIT LUNAR TOTAL AL FAMILIEI (Total 1+Total 2+Total 3)
|
|
|
|
|
|
|
|
5. VENIT NET LUNAR PE MEMBRU DE FAMILIE
(Venit lunar total/ nr. membri familie)
|
|
|
|
|
|
|
|
8)Se va înscrie venitul
realizat în anul precedent. Pentru veniturile care nu pot fi dovedite prin acte
eliberate de autorităţile competente, vor fi consemnate sumele aprobate prin
hotărârea consiliului local în baza criteriilor cuprinse în anexa nr. 6 .
C. Am luat la cunoştinţă
că ajutorul social se calculează ca diferenţă între nivelurile lunare ale
venitului minim garantat prevăzute la art.4 alin.(l) din Legea nr.416/2001,cu
modificările şi completările ulterioare şi venitul net lunar al
familiei/persoanei singure.
D. Declar că mă oblig să aduc la cunoştinţa
primarului orice modificare intervenită în componenţa familiei şi a veniturilor
realizate, precum şi la domiciliu, în termen de 15 zile de la data la care a
intervenit modificarea.
Prin semnarea prezentei,
am luat la cunoştinţă că cele declarate sunt corecte şi complete,
iar declararea necorespunzătoare a adevărului se pedepseşte conform legii
penale.
Data
_________
Semnătura solicitantului,
___________________
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
ROMÂNIA
Judeţ / Mun. Bucureşti
_____________________________
(cod,
denumire)
Primar comună/oraş/municipiu/sector mun. Bucureşti
___________________
(cod, denumire)
ANCHETA SOCIALĂ1)
pentru acordarea ajutorului social
Formular familie/persoană singură
efectuată la data_________anul__________
Urmare cererii d-lui
(d-nei)......................................................................înregistrată sub nr
.........................................la data de .................................., prin care s-a solicitat acordarea ajutorului social
pentru familia/persoana singură.................................................................. adresa ....................................................................................................,
s-a procedat la verificarea situaţiei de fapt, din
care s-au constatat următoarele :
A. Date privind
familia/persoana singură:
1. Componenţa familiei şi veniturile acesteia :
Nr.
Crt.
|
Componenţa familiei/Persoana singură
|
Veniturile familiei/ persoanei singure3)
|
Alte venituri
|
Nume şi prenume
|
C.N.P./
Data naşterii2)
(ZZ/LL/AA)
|
Relaţia de rudenie
|
Statutul ocupaţional
|
Sursa cod
|
Cuantum
|
Cuantum
|
|
|
|
în clar
|
cod*
|
în clar
|
cod*
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
2. Locuinţa:
Tipul locuinţei :
Regimul juridic al locuinţei*:
Nr. camere........................................................
Suprafaţa utilă (m2)......................................
Dotare cu bunuri de folosinţă
îndelungată.................................................................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
Condiţii de igienă....................................................................................................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
1) In cazul
gospodăriei definită la art.8 alin.(8) din Legea nr.416/2001 cu modificarile şi
completările ulterioare se va întocmi separat pentru fiecare familie/persoană singură.
2) In cazul persoanelor care nu deţin CNP se va trece doar data
naşterii.
3)In cazul gospodăriei se va evidenţia distinct venitul obţinut în
comun de membrii acesteia.
*Se va trece codul prevăzut în
tabele Relaţia de rudenie, Ocupaţia, Tipul locuinţei şi Regimul juridic al
locuinţei.
**Se va trece, după caz, codul,
în cazul veniturilor permanente sau sursele de venit în cazul veniturilor
prevăzute la capitolele B şi C din Cererea şi Declaraţia pe proprie răspundere privind
acordarea ajutorului social.
Incălzirea locuinţei:
-sistem centralizat de furnizare a energiei
termice [ ]
-gaze naturale
[ ]
-lemne
[ ]
-cărbuni
[ ]
-combustibili
petrolieri [ ]
-alte forme de
încălzire [ ]
3.Locuieşte împreună cu alte
-
familii [
]
- persoane
singure [ ]
4. Familia/persoana singură deţine în proprietate/folosinţă
Terenuri
- tipul de teren.................................... suprafaţa...................................................................
- tipul de teren....................................
suprafaţa...................................................................
- tipul de teren....................................
suprafaţa....................................................................
Clădiri (altele decât locuinţa)........................................................................................................................................................................ ......................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
Spaţii locative (altele decât locuinţa)........................................................................................................................................................................ ...........
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
Alte bunuri........................................................................................................................................................................ ...................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
5. Starea de sănătate a membrilor familiei/persoanei singure..........................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
6.Nevoi speciale ale membrilor familiei/persoanei singure..............................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
B. Alte aspecte constatate........................................................................................................................................................................ .........................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
C.Se propune acordarea ajutorului social........................................................................................................................................................................ ..
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
D.Opţiunea solicitantului privind acordarea ajutorului social
- în
bani
[ ]
- în natură4) [
]
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
E. Nu se propune acordarea ajutorului social, deoarece:
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
Am luat la cunoştinţă
Solicitant __________________
Intocmit___________
Semnătura___________
4) Se vor menţiona
produsele solicitate (alimente, medicamente, îmbrăcăminte etc.)
Coduri utilizate în ancheta socială:
Cod
|
Relaţia de rudenie
|
01
|
titularul
|
02
|
soţ/soţie
|
03
|
concubin
|
04
|
copil (inclusiv copilul luat în adopţie, plasament familial,
încredinţare, tutelă sau curatelă)
|
05
|
alte persoane
|
Cod
|
Statutul ocupational
|
01
|
salariat
|
02
|
persoană autorizată să desfăşoare activităţi
independente/agricole
|
03
|
şomer (care primeşte indemnizaţie de şomaj)
|
04
|
lucrător ocazional
|
05
|
pensionar
|
06
|
fără loc de muncă
|
07
|
casnic
|
08
|
elev, student
|
09
|
copil de vârstă şcolară care nu urmează o formă de învăţământ
organizată potrivit legii
|
10
|
copil de vârstă preşcolară
|
Cod
|
Tipul locuinţei
|
01
|
casă cu curte
|
02
|
casă fără curte
|
03
|
apartament la bloc
|
04
|
locuinţă socială
|
05
|
locuinţa de necesitate
|
06
|
nu are locuinţă/adăpost improvizat
|
Cod
|
Regimul juridic al locuinţei
|
01
|
în proprietate
|
02
|
în închiriere (public/privat)
|
03
|
alte situaţii
|
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
FIŞA DE CALCUL
AL AJUTORULUI SOCIAL ŞI AL NUMĂRULUI DE ORE DE
ACŢIUNI SAU LUCRĂRI DE INTERES LOCAL
Numărul de înregistrare a cererii
..................../.............................
TITULAR
Numele:...........................
Prenumele: .........................
A. AJUTOR SOCIAL
1
|
Numărul total al membrilor de familie care se ia în calcul la
stabilirea ajutorului social
|
.................. persoane
|
2
|
Venitul net lunar pe familie *)
din care:
|
.......... lei
|
a) Venituri permanente nete lunare realizate în luna anterioară
|
.......... lei
|
b) Venituri nete anuale realizate din
vânzarea/utilizarea terenurilor, clădirilor, spaţiilor locative sau altor
bunuri mobile şi imobile altele decât locuinţa minimă şi bunurile necesare
nevoilor familiale**)
|
.......... lei
|
c) Alte surse de venit**)
|
........... lei
|
3
|
Nivelul venitului minim garantat pe familie, stabilit în
condiţiile legii
|
........... lei
|
4
|
Cuantumul ajutorului social
pct.3 - pct.2
|
............lei/lună
|
5
|
Majorări ale ajutorului social
Ajutor social (pct.4) X 15%
(se aplică numai pentru situaţiile în care persoana singură sau
cel puţin un membru din
familie face dovada că lucrează pe bază de contract de muncă sau convenţie civilă de prestări
servicii)
|
.............lei/lună
|
6
|
Ajutorul social propus pentru plată
Pct.4 + pct.5
|
...........lei/lună
|
Intocmit,
Data.......................
Semnătura.....................
Viza de control financiar preventiv,
*) Veniturile nete lunare se calculează pe
baza datelor înscrise la Capitolul II, pct. B şi C din Cererea şi declaraţia pe proprie răspundere pentru
acordarea ajutorului social
**) Veniturile
lunare se calculează prin împărţirea la 12 a veniturilor anuale.
B. NUMĂR DE ORE DE ACŢIUNI SAU LUCRĂRI DE INTERES
LOCAL
Formula de calcul a numărului de ore este
următoarea:
169,33 ore X cuantum ajutor
Număr ore de muncă = ________________________________________
salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată
* 169,33 ore reprezintă numărul
de ore medii aferente salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Numărul de ore se modifică anual.
**Salariul de bază minim brut
pe ţară garantat în plată este cel aprobat anual prin hotărâre a Guvernului. In
prezent, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1766/2005, salariul de
bază minim brut pe ţară garantat în plată este 330 lei.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
LISTA
BUNURILOR CONSIDERATE DE STRICTĂ NECESITATE PENTRU NEVOILE UNEI FAMILII
1. locuinţa de domiciliu, conform art.7 din prezentele Norme metodologice;
2. anexele gospodăreşti (grajduri, coteţe, magazii,
fanare, hambare, rezervor pentru apa-consum menajer, pompa hidrofor şi altele
asemenea);
BUNURI MOBILE NECESARE INTR-O GOSPODĂRIE
|
1. o maşină de gătit*;
2. un frigider şi/sau un
congelator sau o combină frigorifică*;
3. o maşină de spălat, automată sau neautomată*;
4. un aspirator de praf*;
5. un televizor (color sau alb-negru)*;
6. un (radio)casetofon*;
7. un telefon fix sau un telefon mobil *;
8. aparatură şi instalaţia
destinată încălzirii locuinţei şi preparării apei calde menajere;
9. un calculator personal;
10. mobilier aferent locuinţei;
11. mijloace de transport individual pentru persoanele
cu handicap sau dependente*;
12. o bicicletă;
13. o barcă fără motor;
14. aparate medicale destinate recuperării sau pentru
efectuarea unui tratament medical*;
15. maşina de cusut;
16. aparatură electrocasnică: mixer, râşniţă de cafea
şi altele asemenea*;
17. unelte de stricta necesitate gospodăriilor agricole
din mediul rural: lopata, sapa, zdrobitor de struguri, aparate manuale de
stropit si de combatere boli si dăunători, căruţa, alte utilaje agricole
manevrate manual sau cu tracţiune animală;
18. unelte, instrumentar mărunt necesare exercitării
profesiei.
* aflate în stare de funcţionare;
TERENURI/CURSURI DE APA
|
FAMILII CU 1-3 PERSOANE
|
FAMILII CU PESTE 3 PERSOANE
|
1.Terenul pe care se află locuinţa de domiciliu
|
2.Terenuri de împrejmuire a locuinţei şi curtea aferentă (teren intravilan), dar nu mai mult de 500 m2 în zona urbană şi 1000 m2 în zona rurală
|
3.Terenuri în zona colinară şi de şes
|
- arabil şi fâneaţă
- forestier
- vii, livezi, grădini de legume si flori
|
0,50 ha
|
1,00 ha
|
0,25 ha
|
0,30 ha
|
0,15 ha
|
0,25 ha
|
4.Terenuri în zona montană
|
- arabil
- forestier
- vii, livezi, grădini de legume si flori
- păşuni si fâneţe
|
0,50 ha
|
0,75 ha
|
0,25 ha
|
0,50 ha
|
0,25 ha
|
0,50 ha
|
1,00 ha
|
1,25 ha
|
5.Terenuri declarate de primărie neproductive (care nu sunt exploatabile), indiferent de
suprafaţă;
|
6.Terenuri cu apă declarate neexploatabile de către primărie
|
CATEGORII
DE ANIMALE/ PĂSĂRI]:
|
1. o bovină: vaci,
bivoliţe - (în lactaţie); boi, bivoli; tineret de înlocuire
2. 2 porcine: porci la îngrăşat; • scroafe cu purcei
3. 4 ovine: ovine de reproducţie, tineret de
înlocuire sau caprine: caprine de reproducţie, tineret de înlocuire;
4. o cabalină: cal; măgar; catâr
5. 10 capete de iepuri de casă;
6. 15 capete de păsări: raţe; găini; gâşte; curci;
bibilici;
7. 5 familii de albine;
a) bunuri individuale de folosinţă zilnică:
îmbrăcăminte, lenjerii, produse de igienă personală şi altele asemenea
b) bunuri provenite din ajutoare şi donaţii cu
caracter social sau medical de uz personal;
c) decoraţii, medalii, cupe, insigne, etc. primite în
nume personal cu titlu onorific.
NOTA: Toate bunurile
imobile, mobile, terenuri / cursuri de apă, categorii de animale / păsări şi
alte bunuri cuprinse în această listă pot fi deţinute cumulativ de o familie/
persoană singură, cu excepţia celor prevăzute la punctele 3 şi 4 de la
categoria terenuri / cursuri de apă care se iau în considerare individual.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
LISTA
BUNURILOR CARE NU SUNT CONSIDERATE DE STRICTĂ NECESITATE PENTRU NEVOILE
FAMILIALE
¦ clădiri sau alte spaţii locative în afara locuinţei
de domiciliu, aşa cum este definită la art. 7 din prezentele Norme metodologice
şi a anexelor gospodăreşti, conform Anexei nr.4 (case de vacanţă, piscine,
saune şi altele) sau alte imobile aflate în una din următoarele forme de
deţinere: proprietate, închiriere, concesiune, comodat ş.a;
1. aparatura electronică: aparate de filmat, camere
video, video interfon, amplificatoare audio, combine audio-video,
laptop-uri, copiatoare xerox).
2. obiecte de valoare: tablouri şi obiecte de artă,
obiecte ornamentale din metale preţioase, obiecte de cristal şi porţelan de
mare valoare, blănuri de valoare mare, în stare vandabilă;
3. mijloace de transport*:
autoturisme, autoutilitare, autocamioane de orice fel şi remorci, şalupe, bărci
cu motor, scutere de apă, iahturi, rulote, autobuze, microbuze, motociclete,
motorete şi scutere, şi altele asemenea;
4. utilaje agricole: tractor, combină, semănătoare,
secerătoare şi alte utilaje agricole cu tracţiune mecanică;
5. utilaje de prelucrare agricolă: presă de ulei,
moară de cereale, aparat de dărăcit, cazan de fabricat rachiu şi altele
asemenea;
6. utilaje pentru mica producţie: maşină de
tricotat, război de ţesut şi altele asemenea;
7. utilaje de prelucrat lemnul: drujbă utilizată în
scop comercial, gater sau alte utilaje de prelucrat lemnul acţionate hidraulic,
mecanic sau electric;
8. depozite bancare, care cumulate depăşesc ca
valoare nivelul venitului minim garantat pentru tipul
respectiv de familie, calculat pentru un an de zile** .
* se exceptează mijloacele de transport adaptate din proprietatea
persoanelor cu handicap, precum şi cele necesare pentru
uzul personal al persoanelor care locuiesc în
Rezervaţia biosferei „Delta Dunării";
** se verifică prin Declaraţia pe proprie răspundere
prevăzută în Anexa nr. 1 la normele metodologice.
TERENURI/CURSURI DE APA
|
FAMILII CU 1-3 PERSOANE
|
FAMILII CU PESTE 3 PERSOANE
|
1.Terenuri de împrejmuire a locuinţei şi curtea aferentă (teren
intravilan), care depăşesc 1000 m2 în zona urbană şi 2000 m2 în zona rurală
|
2.Terenuri în zona colinară şi de şes
|
- arabil şi fâneaţă
- forestier
- vii,
livezi, grădini de legume si flori
|
2,00 ha
|
3,00 ha
|
1,00 ha
|
1,50 ha
|
0,50 ha
|
0,75 ha
|
3.Terenuri în zona montană
|
- arabil
- forestier
- vii, livezi, grădini de legume si flori
- păşuni si
fâneţe
|
3,00 ha
|
3,50 ha
|
1,00 ha
|
1,50 ha
|
0,50 ha
|
0,75 ha
|
1,50 ha
|
2,00 ha
|
1. peste 3 bovine: vaci, bivoliţe - (în lactaţie);
boi, bivoli; tineret de înlocuire;
2. peste 5 porcine: porci la îngrăşat; • scroafe cu
purcei;
3. peste 20 ovine/caprine: ovine de reproducţie,
tineret de înlocuire sau caprine: caprine de reproducţie, tineret de înlocuire;
4. peste 2 cabaline: cai; măgari; catâri;
5. peste 50 de capete iepuri de casă;
6. peste 80 de capete păsări: raţe, găini, gâşte,
curci, bibilici.
7. peste 15 familii de albine.
CRESCĂTORII A CĂROR PRODUCŢIE SE COMERCIALIZEAZĂ
|
1. crescătorie de melci;
2. crescătorie de struţi;
3. crescătorie fazani;
4. crescătorie de păuni;
5. crescătorie de păsări sau peşti exotici;
6. crescătorie de nurci, nutrii;
7. crescătorie de prepeliţe;
8. crescătorie viermi de mătase;
9. pisciculturi/ iaz de peşte productiv.
ciupercărie.
NOTA: Familiile şi persoanele singure care au în proprietate cel puţin
unul din bunurile cuprinse în această Listă nu beneficiază de ajutor social.
SURSA: Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale pentru stabilirea
suprafeţelor terenurilor şi cursurilor de apă precum şi pentru stabilirea
numărului de categorii de animale.
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
CRITERII
privind Urnitele minime şi maxime ale veniturilor
potenţiale provenite din valorificarea bunurilor ce depăşesc cantitativ categoriile de bunuri prevăzute în
anexa nr.4
BUNURI MOBILE NECESARE ÎNTR-O
GOSPODĂRIE*:
|
LIMITE
MINIME/buc
-LEI -
|
LIMITE
MAXIME/buc
-LEI -
|
1. maşină de gătit (aragaz cu patru ochiuri)
|
460
|
820
|
2. frigider
|
560
|
1568
|
3. combină frigorifică
|
899
|
2000
|
4. congelator
|
595
|
920
|
5. maşină de spălat automată
|
849
|
1650
|
6. maşină de spălat ne automată
|
438
|
1013
|
7. aspirator de praf
|
124
|
550
|
8. televizor color
|
279
|
2000
|
9. video (DVD player)
|
240
|
1650
|
10. radiocasetofon dublu casete
|
60
|
699
|
11. telefon mobil
|
84
|
1112
|
12. calculator personal
|
3311
|
3577
|
13. drujbă
|
349
|
1500
|
Pentru bunurile mobile menţionate mai sus, folosite mai
mult 24 de luni, limitele minime şi maxime vor fi stabilite la jumătatea
valorilor din tabel.
VENITURILE POTENŢIALE PROVENITE DIN
VÂNZAREA TERENURILOR ŞI DIN
VALORIFICAREA CULTURILOR AGRICOLE:
|
LIMITE
MINIME/ha
-LEI-
|
LIMITE
MAXIME/ha
-LEI-
|
1. terenuri arabile
|
600*
|
28 000*
|
2. teren intravilan
|
2 000*
|
220 000*
|
3. teren intravilan municipiul Bucureşti
|
2 300 000*
|
4. teren forestier
|
2 500*
|
10 000*
|
5. păşuni
|
500*
|
27 000*
|
6. fâneţe
|
500*
|
27 000*
|
7. vii nobile
|
15 000*
|
50 000*
|
8. culturi agricole: - UM - venit net/ha/an
|
|
|
• grâu
|
90**
|
169**
|
• porumb
|
90**
|
126**
|
• fasole
|
90**
|
145,6**
|
• orz
|
95**
|
203,6**
|
• floarea soarelui
|
92,4**
|
110**
|
• cartofi
|
700**
|
5 000**
|
• pepeni
|
400**
|
4 000**
|
• sfeclă
|
150**
|
334**
|
• Vie - struguri de masa
|
400**
|
800**
|
- struguri de vin
|
200**
|
400**
|
• tutun
|
90**
|
1 200**
|
• soia
|
90**
|
160**
|
9. livezi
|
500**
|
700**
|
10. legume
|
500**
|
1 500**
|
*preţul de vânzare in lei a unui hectar
** venitul net în lei/ha
CATEGORII DE ANIMALE:
|
LIMITE MINIME/buc
-LEI-
|
LIMITE MAXIME/buc
-LEI-
|
1. bovine: vaci, bivoliţe - (în
lactaţie); boi, bivoli; viţei până la 6 luni; tăuraşi
|
1000*
|
4 000*
|
2. porcine: porci la îngrăşat; scroafe cu purcei
|
300*
|
1 000*
|
3. ovine: oi; miei
|
80*
|
200*
|
4. caprine: tineret caprin
|
100*
|
200*
|
5. cabaline: cai; măgari; catâri
|
400*
|
3 000*
|
6. păsări: raţe; găini; gâşte; curci; bibilici;
|
25*
|
30*
|
7. familii de albine
|
100*
|
200*
|
8. iepuri de casă
|
30*
|
50*
|
* preţul de vânzare in lei pe cap de animal, sau după
caz, a unei familii de albine
NOTA: Preţurile
stabilite în prezenta Anexă se folosesc la evaluarea bunurilor calculate ca
diferenţă între bunurile cuprinse în Anexa nr. 5 şi bunurile cuprinse în Anexa
nr. 4.
SURSA:
- Institutul Naţional de Statistică pentru bunurile
mobile necesare într-o gospodărie;
- Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale pentru veniturile potenţiale provenite din vânzarea
terenurilor şi din valorificarea culturilor agricole şi pentru categoriile de
animale.
ANEXA Nr. 7 la normele metodologice
ROMÂNIA
Judeţ / Mun. Bucureşti ____________________________
(cod, denumire)
Primar comună/oraş/municipiu/sector mun. Buc
_______________________
(cod, denumire)
DISPOZIŢIE
nr._____________/______________________
Incepând cu data de.........................., se acordă / nu se
acordă/ se modifică / se suspendă / încetează
ajutorul social în cuantum
de...................................... lei, pentru familia
dlui (d-nei)........................................................, cu domiciliul/reşedinţa/care locuieşte în.................................................................................................................potrivit
cererii nr................../..................
Motivul neacordării/modificării/suspendării/incetării ajutorului
social:.........................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
Plata ajutorului social se efectuează
prin...............................................................................................
în perioada..................................................ale lunii.
(mandat poştal/stat de plată/cont personal/cont de card)
Primar,
.........................
Dispoziţia se poate ataca pe calea contenciosului administrativ în
termen de 30 de zile de la data emiterii.
ANEXA Nr. 8 la normele metodologice
CASA NAŢIONALĂ DE PENSII ŞI ALTE DREPTURI DE
ASIGURĂRI
SOCIALE CASA JUDEŢEANĂ DE PENSII / MUNICIPIULUI
BUCUREŞTI
Nr.............../.....................200...
CERTIFICAT MEDICAL
DE CONSTATARE A CAPACITĂŢII DE MUNCĂ
Subsemnatul,
dr........................................................................,
medic expert al cabinetului de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă din localitatea ..................judeţul...............examinând azi ............... pe dl/d-na
....................................... în vârstă de .................ani,ocupaţia................................................,domiciliat/ă
în
localitatea.....................................................str...........................judeţul
/ sectorul, am constatat că suferă de :
Diagnostic clinic........................................................................................................................................................................ ..........................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
Diagnostic funcţional........................................................................................................................................................................ ..................................
………………………………………………………………………………………………..............................................................................................
Concluzie : Capacitatea
de muncă *)
redusă [ ]
pierdută [ ]
Este încadrabil în gradul....................
de invaliditate.
Termen de valabilitate...................................................
Prezentul certificat s-a eliberat pentru a beneficia
de prevederile Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat.
MEDIC EXPERT AL ASIGURĂRILOR SOCIALE
...................................................................................
( semnătură, parafă, stampilă)
*) Se va bifa căsuţa
corespunzătoare capacităţii de muncă constatate
ANEXA Nr. 9 la normele metodologice
TABEL NOMINAL
cu persoanele în căutarea unui loc de munca
înregistrate în evidenţa Agenţiei teritoriale pentruocuparea forţei de muncă..................,
pentru care s-au eliberat adeverinţe în condiţiile Legii nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare
anul.............Trimestrul..............
Nr. crt.
|
Nume,
prenume,
iniţiala
tatălui
|
Domiciliu / Reşedinţa
|
Adeverinţa nr. şi data
|
Loc de muncă oferit
încadrat/neîncadrat/
refuz loc de muncă
|
Data
încadrării
în muncă,
după caz
|
Program de formare
profesională
curs / refuz curs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director executiv,
......................
ANEXA Nr. 10 la normele metodologice
ROMÂNIA
Judeţ / Mun. Bucureşti
_____________________________
(cod, denumire)
Primar comună/oraş/municipiu/sector mun. Bucureşti ___________________
(cod, denumire)
ANCHETA SOCIALĂ
1)
pentru acordarea ajutorului de urgenţă în temeiul art. 28, alin.
(1) din Legea nr.416/2001, cu modificările şi completările ulterioare,Formular
familie/persoană singură
efectuată la data_________anul__________
Urmare verificării efectuate la domiciliul/reşedinţa/locuinţa d-lui
(d-nei) ...........................
...............................................................
adresa...................................................................., s-au constatat următoarele:
A. Date privind familia/persoana singură:
1. Componenta familiei/persoana singură si
veniturile2) acesteia :
Nr. Crt.
|
Componenţa familiei/Persoana
singură
|
Veniturile familiei/ persoanei
singure2)
|
Alte venituri
|
Nume şi prenume
|
C.N.P./
Data naşterii 3)
(ZZ/LL/AA)
|
Relaţia de rudenie
|
Statut ocupaţional
|
Sursa cod**
|
Cuantum
|
Cuantum
|
|
|
|
în clar
|
cod
|
în clar
|
cod
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
2. Locuinţa:
Tipul locuinţei *:
Regimul juridic al locuinţei *:
Nr.
camere........................................................
Suprafaţa locuibilă (m2)......................................
Dotare cu bunuri de folosinţă îndelungată.................................................................
………………………………………………………………………………………
Condiţii de
igienă.......................................................................................................
………………………………………………………………………………………
1) In cazul
gospodăriei definită la art.8 alin.(8) din Legea nr.416/2001 cu modificările şi
completările ulterioare se va întocmi separat pentru fiecare familie/ persoană singură.
2) In cazul gospodăriei se va evidenţia distinct venitul obţinut în
comun de membrii acesteia
3) In cazul persoanelor care nu deţin CNP se va trece doar data naşterii.
*Se va trece codul prevăzut în
tabele Relaţia de rudenie, Ocupaţia, Tipul locuinţei şi Regimul juridic al
locuinţei;
**Se va trece, după caz, codul,
în cazul veniturilor permanente sau sursele de venit în cazul veniturilor
prevăzute la capitolele B şi C din Cererea .şi declaraţia pe proprie
răspundere privind acordarea ajutorului social;
Incălzirea locuinţei:
-sistem centralizat de furnizare a energiei termice [
]
-gaze
naturale
[ ]
-lemne
[ ]
-cărbuni
[ ]
-combustibili
petrolieri [ ]
-alte forme de
încălzire [ ]
B. Descrierea situaţiei pentru care se solicită
ajutorul de urgenţă (cauze, pagube înregistrate,
evaluarea pagubelor s.a)..................................................................
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
C. A beneficiat de alte ajutoare pentru situaţia
prezentată :
- în bani
(suma/sursa).................................................................................................
- în natură (tipul/valoarea/sursa)
:..............................................................................
………………………………………………………………………………………………
D. Alte aspecte constatate.......................................................................................
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
E. Opţiunea beneficiarului în acordarea ajutorului
de urgenţă :
- în
bani
[ ]
- în natură4) [
]
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
F. Propuneri :
-suma..................................................
-modul de
acordare....................................................................................................
Am luat cunoştinţă Solicitant________________
Intocmit___________
Semnătura___________
4)Se va menţiona ce
anume solicită beneficiarul (plata unor cheltuieli de întreţinere şi încălzire
a locuinţei, obligaţii faţă de bugetele locale)
NOTĂ:
In cazul în care ajutorul de urgenţă se acordă de la
bugetul de stat, ancheta socială va fi semnată de directorul direcţiei
teritoriale de muncă şi solidaritate socială [L.S.b)]şi de primarul comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, al
sectorului municipiului Bucureşti unde locuieşte solicitantul [L. S.c) ] şi va fi avizată de prefect [L.S.a)];
In cazul în care ajutorul de urgenţă se acordă de la
bugetul local, ancheta socială va fi semnată de personalul serviciului public de
asistenţă socială din subordinea consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau, după caz,
al sectorului municipiului
Bucureşti sau, după caz, al compartimentului de asistenţă socială din aparatul de specialitate al primarului
comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului
Bucureşti [L.S. b) ]
şi avizată de primarul comunei,oraşului, municipiului sau, după caz, al
sectorului municipiului Bucureşti unde locuieşte solicitantul [L.S.a) ].
ANEXA Nr. 11 la normele metodologice
Primarul ___________
(cod, denumire)
Judeţ / Mun. Bucureşti ____________
(cod, denumire)
RAPORT STATISTIC
privind aplicarea prevederilor Legii nr.416/2001
privind venitului minim garantat, modificată şi completată prin legea nr.115/2006
luna.......... anul..........
1. Ajutorul social
1.1. Situaţia
cererilor aprobate pentru acordarea ajutorului social
Nr crt
|
Tipul familiei
|
Număr cereri înregistrate în registrul
special
|
Existente la
începutul lunii
raportate
|
Aprobate (şi repuse în plată) în luna
raportată
|
Suspendate
din plată în
luna raportată
|
Ieşite din
plată în luna
raportată
|
Existente la sfârşitul lunii raportate
|
Sume aprobate
|
în luna raportată
|
Cumulat de la începutul anului
|
în luna raportată
|
Cumulat de la începutul anului
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8=3+4-6-7
|
|
1.
|
persoane singure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
familii cu 2 persoane
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
familii cu 3 persoane
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
familii cu 4 persoane
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
familii cu 5 persoane
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
familii cu peste 5 pers.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2. Ajutoare
sociale plătite
Nr. crt.
|
Tipul familiei
|
Număr familii beneficiare
|
Sume plătite
|
în luna raportată
|
Cumulat de la începutul anului
|
în luna raportată
|
Cumulat de la începutul anului
|
|
|
1
|
2
|
4
|
5
|
1.
|
persoane singure
|
|
|
|
|
2.
|
familii cu 2 persoane
|
|
|
|
|
3.
|
familii cu 3 persoane
|
|
|
|
|
4.
|
familii cu 4 persoane
|
|
|
|
|
5.
|
familii cu 5 persoane
|
|
|
|
|
6.
|
familii cu peste 5 pers.
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
2. Ajutor de urgenţă
Număr beneficiari
|
Sume plătite
|
în luna raportată
|
cumulat de la
începutul
anului
|
în luna raportată
|
cumulat de
la începutul
anului
|
|
|
|
|
3. Ajutorul pentru înmormântare
Număr beneficiari
|
Sume plătite
|
în luna raportată
|
cumulat de
la începutul
anului
|
în luna raportată
|
cumulat de la
începutul
anului
|
|
|
|
|
Primar,
...............................
Intocmit.................................
Data.....................................