HOTARARE Nr. 1046 din 23 decembrie 1999
privind infiintarea unor societati comerciale regionale de transport feroviar
public de calatori prin reorganizarea Societatii Nationale de Transport
Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 639 din 28 decembrie 1999
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998
privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobata si modificata prin Legea nr. 89/1999
si ulterior modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 182/1999,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza societatile comerciale regionale de transport feroviar
public de calatori, prevazute in anexa nr. 1, denumite in continuare societati
regionale, ca urmare a reorganizarii prin divizare a Societatii Nationale de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., care continua
sa fiinteze impreuna cu cele 5 filiale organizate potrivit Hotararii Guvernului
nr. 7/1999 privind infiintarea unor filiale ale Societatii Nationale de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.
Art. 2
(1) Denumirea, sediul social, capitalul social initial si numarul de
actiuni ale societatilor regionale sunt prevazute in anexa nr. 1, iar zona de
activitate a acestora este prevazuta in anexa nr. 2.
(2) Societatile regionale nou-infiintate, prevazute la art. 1, sunt
persoane juridice romane, se organizeaza si functioneaza ca societati
comerciale pe actiuni, de interes public national, in conformitate cu
legislatia in vigoare si cu statutele proprii intocmite potrivit
statutului-cadru prevazut in anexa nr. 3.
(3) Societatile regionale pot infiinta sucursale, reprezentante, agentii si
altele asemenea, in tara si in strainatate, in conditiile legii.
(4) Filiale ale societatilor regionale pot fi infiintate prin hotarare a
Guvernului, la propunerea adunarii generale extraordinare a actionarilor.
(5) Capitalul social initial al societatilor regionale se constituie prin
preluarea, corespunzator obiectului de activitate, a unei parti din patrimoniul
Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R.
Calatori" - S.A. in baza balantei de verificare si a situatiei
patrimoniului, intocmite la data de 30 septembrie 1999.
(6) Patrimoniul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori
"C.F.R. Calatori" - S.A. se diminueaza corespunzator, valoarea
capitalului social al acesteia fiind de 877.481.100.000 lei impartit in
35.099.244 actiuni nominative, cu valoare nominala unitara de 25.000 lei.
Art. 3
Societatile regionale desfasoara activitati de interes strategic in scopul
realizarii transportului feroviar public de calatori si al satisfacerii
nevoilor de aparare a tarii si au, in principal, ca obiect de activitate:
a) efectuarea transportului feroviar public de calatori in trafic regional
si interregional;
b) efectuarea transportului de bagaje si mesagerii in trafic regional si
interregional;
c) lucrari de intretinere si reparatii la utilaje si material rulant;
d) efectuarea de transporturi de posta, militare, penitenciare si altele,
in vagoane specializate.
Art. 4
(1) Capitalul social initial al societatilor regionale este subscris si
integral varsat de statul roman, in calitate de actionar unic, care isi
exercita drepturile si obligatiile prin Ministerul Transporturilor.
(2) Actiunile emise de societatile regionale pot fi cotate la bursa si
tranzactionate liber pe piata de capital.
(3) Predarea-preluarea activului si pasivului intre Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., pe de o
parte, si societatile regionale, pe de alta parte, se va face pe baza de
protocol care se va incheia in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari. Intr-o anexa separata la protocol se vor
evidentia terenurile detinute de Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. care se predau societatilor
regionale, cu acelasi titlu.
(4) In cazul in care valoarea capitalului social stabilita prin
protocoalele de predare-preluare va fi diferita de cea prevazuta in anexa nr.
1, se va solicita rectificarea cuvenita la registrul comertului, in termen de
30 de zile de la semnarea documentelor prevazute la alin. (3).
(5) Valoarea terenurilor care se predau de Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. nu este
cuprinsa in capitalul social prevazut in anexa nr. 1. Aceste terenuri se vor
evalua in termen de 12 luni de la data infiintarii societatilor regionale,
modificandu-se in mod corespunzator capitalul social al acestora.
Art. 5
Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar la societatile
regionale, prin ordin al ministrului transporturilor si cu acordul adunarilor
generale extraordinare ale actionarilor societatilor regionale implicate, se
pot efectua transferuri de active, precum si de alte elemente patrimoniale,
fara plata, intre societatile regionale, intre Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. si
societatile regionale si, respectiv, intre societatile regionale si celelalte
persoane juridice infiintate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
12/1998, cu modificarea corespunzatoare a capitalului social.
Art. 6
(1) Societatile regionale se pot privatiza, in conditiile legii, statul
putand pastra pachetul majoritar de actiuni.
(2) Pe perioada in care statul este actionar majoritar societatile
regionale pot vinde active din patrimoniu persoanelor fizice sau juridice de
drept privat, la initiativa consiliului de administratie, cu acordul
Ministerului Transporturilor si cu mandatarea, in acest sens, a
reprezentantilor sai in adunarile generale ale actionarilor. Vanzarea se poate
face numai in cazul in care nu este afectata privatizarea societatii regionale
sau privatizarea unui activ in integralitatea sa. Utilizarea sumelor rezultate
din vanzarea activelor se face in conditiile legii.
Art. 7
Societatile regionale efectueaza transporturi feroviare publice pe baza de
contract de transport, incheiat in conditiile legii.
Art. 8
Pentru accesul pe infrastructura feroviara publica societatile regionale
platesc Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. tariful de
utilizare a infrastructurii, pe baza contractelor de acces incheiate cu
aceasta.
Art. 9
(1) Societatile regionale, potrivit obiectului de activitate, Societatea
Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.
si Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. asigura
desfasurarea traficului feroviar de calatori in conditii de siguranta a
circulatiei, exercitand atributiile care le revin potrivit legii.
(2) In cazul producerii de evenimente de cale ferata in care sunt implicate
persoanele juridice prevazute la alin. (1), acestea participa la cercetarea
evenimentelor, intervin, iau masurile necesare pentru indepartarea urmarilor,
pentru restabilirea circulatiei feroviare si raspund, in mod solidar, pentru
pagubele produse.
(3) In cazul producerii unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente
de cale ferata, persoanele juridice prevazute la alin. (1) vor actiona, in cel
mai scurt timp, pentru asigurarea continuitatii transportului de calatori.
Art. 10
Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R.
Calatori" - S.A., in colaborare cu societatile regionale rezultate din
divizarea acesteia, va urmari realizarea activitatii de ansamblu a
transportului feroviar public de calatori, intern si international, in
conformitate cu cerintele sigurantei circulatiei, tehnologiile specifice de
transport si cu instructiile in domeniul feroviar, in conditii de
compatibilitate si interoperabilitate cu sistemul feroviar european.
Art. 11
Transportul feroviar public de calatori are caracter de serviciu public
social. Pentru aceste servicii societatile regionale primesc de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale, dupa caz, diferentele dintre tarifele stabilite
cu avizul autoritatilor publice competente si costurile reale de transport, la
care se adauga o cota de profit intre 3 si 5% .
Art. 12
In cazul efectuarii de servicii publice de transport de calatori pentru
anumite categorii de persoane care beneficiaza, potrivit reglementarilor
legale, de reduceri ale tarifelor de transport, prin actul normativ prin care
se acorda aceste reduceri se vor prevedea compensatii corespunzatoare catre
societatile regionale, pana la nivelul tarifului aprobat.
Art. 13
Investitiile pentru realizarea proiectelor de importanta nationala, care
asigura integrarea Romaniei in sistemul de transport feroviar european, se
finanteaza de la bugetul de stat sau din credite garantate de stat si rambursate
de la bugetul de stat.
Art. 14
(1) Serviciile financiar-contabile, de control al gestiunii, juridice, de
organizare a licitatiilor, a managementului proiectelor finantate din credite
interne sau externe ale societatilor regionale, precum si contractarea si
gestionarea acestora se asigura de Societatea de Servicii de Management
Feroviar "S.M.F." - S.A., pe baza de contracte.
(2) Contractele prevazute la alin. (1) vor cuprinde cel putin clauze
referitoare la drepturile si obligatiile partilor privind:
a) stabilirea modalitatilor de prezentare a documentelor justificative care
stau la baza efectuarii platilor si a inregistrarilor in contabilitate,
circuitul si responsabilitatile corespunzatoare;
b) punerea la dispozitie a documentelor in vederea exercitarii controlului
financiar de gestiune si restituirea acestora;
c) stabilirea obiectivelor activitatii de control financiar de gestiune,
precum si perioadele de exercitare a acestora;
d) punerea la dispozitie a documentelor care stau la baza organizarii,
desfasurarii si adjudecarii licitatiilor;
e) comunicarea plafoanelor valorice de efectuare a platilor si a
competentelor de aprobare a cheltuielilor, precum si consecintele nerespectarii
lor;
f) participarea la negocierea contractelor pentru achizitii de investitii,
bunuri, lucrari si servicii, precum si pentru valorificarea de active si
bunuri;
g) furnizarea de analize pentru activitatea economico-financiara, evaluarea
si valorificarea acestora;
h) asigurarea asistentei de specialitate.
(3) Pentru asigurarea serviciilor juridice in raporturile cu Societatea de
Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A., societatile
regionale pot apela si la alte firme specializate.
(4) Societatea de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A.
va colecta veniturile incasate din transporturile de calatori intr-un cont
colector si le va repartiza Societatii Nationale de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. si societatilor regionale, conform
unei metodologii care se va stabili in termen de 30 de zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei hotarari, prin ordin al ministrului transporturilor.
Metodologia va stabili si modul de repartizare a veniturilor intre societatile
regionale si intre acestea si Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.
Art. 15
(1) Raporturile dintre societatile regionale, precum si dintre acestea si
celelalte persoane juridice infiintate in baza Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 12/1998 se stabilesc prin conventii si contracte, pe baza de
negocieri directe.
(2) In scopul desfasurarii in bune conditii si cu maxima eficienta a
activitatii de transport feroviar public de calatori, intre societatile
regionale, precum si intre acestea si Societatea Nationala de Transport
Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. se incheie conventii
sau contracte de furnizare de servicii corespunzatoare obiectului de activitate
al acestora, inclusiv de vanzare de bilete pentru transportul de lung parcurs
sau interregional.
(3) Bunurile aflate in proprietatea sau in folosinta societatilor regionale
pot fi valorificate prin inchiriere, subinchiriere, dupa caz, cu prioritate
intre acestea sau celelalte persoane juridice infiintate in baza Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 12/1998.
Art. 16
Societatile regionale se substituie Societatii Nationale de Transport
Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. in toate drepturile si
obligatiile ce decurg din raporturile juridice ale acesteia cu tertii, inclusiv
in litigiile aflate pe rol la instantele judecatoresti, corespunzator
obiectului de activitate.
Art. 17
Societatile regionale poarta raspunderea ce revine caii ferate, potrivit
Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania, conventiilor si
acordurilor internationale, altor reglementari legale privind transportul
feroviar, precum si normelor, instructiunilor si regulamentelor in domeniul
feroviar, in limita obiectului de activitate.
Art. 18
In vederea satisfacerii nevoilor de aparare a tarii si in limita obiectului
de activitate, societatile regionale au urmatoarele obligatii:
a) sa intocmeasca si sa asigure punerea in aplicare a planului de
mobilizare;
b) sa asigure rezervele si capacitatile necesare pentru indeplinirea
sarcinilor de mobilizare;
c) sa intocmeasca documentele privind completarea fortei de munca necesare
in caz de razboi cu personal care are obligatii militare;
d) sa asigure protectia civila a personalului propriu, publicului calator si
a bunurilor incredintate pentru transport, in cazul unor situatii speciale,
inclusiv al calamitatilor.
Art. 19
(1) In perioada in care statul este actionar majoritar raporturile dintre
societatile regionale si institutiile publice se reglementeaza prin contractul
de activitate incheiat intre fiecare societate nou-infiintata, pe de o parte,
si Ministerul Transporturilor, in numele statului, pe de alta parte.
(2) Contractele de activitate prevazute la alin. (1) vor cuprinde cel putin
urmatoarele prevederi:
a) numarul si categoriile trenurilor care vor circula, pe sectii de
circulatie;
b) indicatorii de calitate pe categorii de trenuri;
c) lista completa cuprinzand facilitatile de calatorie aprobate prin acte
normative;
d) principiile, metodologia de calcul si nivelul sumelor necesare pentru
acoperirea serviciului public social, ca diferenta intre tarifele stabilite cu
avizul autoritatilor publice competente si costurile reale de transport, la
care se adauga cota de profit prevazuta de lege;
e) raspunderea Guvernului privind buna functionare a transportului public
de calatori, incluzand sumele necesare compensarii pentru servicii sociale,
calculate potrivit lit. d), precum si alocatiile bugetare pentru investitii,
modernizari, activitati de invatamant si asistenta medicala.
(3) Contractele de activitate prevazute la alin. (1) se incheie pe o durata
de 4 ani, se aproba de Guvern si se actualizeaza anual, dupa aprobarea
bugetului de stat.
Art. 20
La solicitarea autoritatilor administratiei publice locale sau a altor
persoane juridice, societatile regionale pot incheia cu acestea conventii
pentru activitati de transport de interes local, altele decat cele prevazute in
contractul de activitate incheiat cu Ministerul Transporturilor, cu obligatia
de acoperire a diferentei de cost, de catre solicitantul transportului, in
cazul in care veniturile din efectuarea transportului nu acopera costurile.
Art. 21
(1) Societatile regionale isi stabilesc bugetul propriu de venituri si
cheltuieli, in care se vor include si subventiile, alocatiile si compensatiile
de la bugetul de stat. Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern,
la propunerea Ministerului Transporturilor, cu avizul Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale si al Ministerului Finantelor.
(2) Veniturile societatilor regionale se constituie din sumele
corespunzatoare tarifelor de transport, accesoriilor, chiriilor si altor tarife
specifice pentru serviciile si prestatiile efectuate, potrivit obiectului de
activitate.
(3) Veniturile societatilor regionale se constituie si din valorificarea,
la intern si la export, a deseurilor refolosibile rezultate din reparatii,
demolari, casari de bunuri aflate in patrimoniu si din alte activitati proprii.
(4) In cazurile in care interese de stat, inclusiv cele de ordin militar,
vor necesita prestatii de servicii speciale, acestea se vor executa in
conditiile asigurarii fondurilor necesare pentru acoperirea costurilor
aferente.
Art. 22
(1) Personalul necesar in vederea desfasurarii activitatii este preluat de
la societatile si companiile infiintate in baza Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 12/1998 si se considera transferat. Pana la incheierea noilor
contracte colective de munca personalul transferat va beneficia de drepturile
de salarizare si de celelalte drepturi de personal prevazute in actualul
contract colectiv de munca incheiat cu Societatea Nationala de Transport
Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., precum si de alte
drepturi prevazute in legislatia in vigoare.
(2) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
de consiliile de administratie pentru personalul de conducere al societatilor
regionale si prin contractele colective de munca pentru personalul de executie.
(3) Salariatii si pensionarii societatilor regionale, precum si membrii de
familie ai acestora beneficiaza de autorizatii si permise de calatorie gratuita
pe calea ferata, in aceleasi conditii ca si personalul Societatii Nationale de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., societatile
regionale suportand contravaloarea cheltuielilor de tiparire si de distribuire
a acestor documente.
Art. 23
Personalul societatilor regionale, cu atributii de serviciu privind paza,
ordinea publica si controlul trenurilor, garilor si al altor unitati din cadrul
acestora, este asimilat, in exercitarea atributiilor de serviciu, persoanelor
care indeplinesc o functie ce implica exercitiul autoritatii publice.
Art. 24
(1) Societatile regionale sunt conduse de adunarile generale ale
actionarilor.
(2) Atributiile si componenta adunarilor generale ale actionarilor sunt
prevazute in statutele societatilor regionale.
Art. 25
(1) Adunarile generale ale actionarilor aleg consiliile de administratie
ale societatilor regionale. Pana la finalizarea procesului de privatizare a
societatilor regionale reprezentantii statului in consiliile de administratie
si presedintii consiliilor de administratie sunt numiti prin ordin al
ministrului transporturilor.
(2) Presedintii consiliilor de administratie ale societatilor regionale
sunt si directori generali ai acestora.
(3) Atributiile consiliilor de administratie, precum si ale presedintilor
acestora sunt stabilite prin statutele societatilor regionale.
Art. 26
Obiectul de activitate al Societatii Nationale de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., prevazut in Hotararea Guvernului
nr. 584/1998 privind infiintarea Societatii Nationale de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. prin reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, se completeaza cu efectuarea transportului
feroviar public de calatori de lung parcurs in trafic intern si international.
De asemenea, Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori
"C.F.R. Calatori" - S.A. poate efectua si transport feroviar public
de calatori in trafic regional si interregional.
Art. 27
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 28
Hotararea Guvernului nr. 584/1998 privind infiintarea Societatii Nationale
de Transport Feroviar "C.F.R. Calatori" - S.A. prin reorganizarea
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 352 din 15 septembrie 1998, se modifica si se
completeaza in mod corespunzator.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
________________________________________________________________________________
Numarul
Nr. Denumirea societatii Sediul Capitalul
actiunilor
crt. comerciale social
----------
(lei) Valoarea
nominala
(lei)
________________________________________________________________________________
1. Societatea Comerciala Municipiul Bucuresti, 63.500.000.000
2.540.000
Regionala de Transport Piata Garii de Nord
---------
Feroviar Public de nr. 1 - 3, et. 1,
25.000
Calatori Bucuresti - S.A. sectorul 1
2. Societatea Comerciala Municipiul Craiova, 45.500.000.000
1.820.000
Regionala de Transport bd Decebal 5 - 7, ---------
Feroviar Public de et. 2, judetul Dolj
25.000
Calatori Craiova - S.A.
3. Societatea Comerciala Municipiul Timisoara, 48.400.000.000
1.936.000
Regionala de Transport Str. Garii nr. 2A,
---------
Feroviar Public de et. 1, judetul Timis
25.000
Calatori Timisoara - S.A.
4. Societatea Comerciala Municipiul Cluj-Napoca, 49.800.000.000
1.992.000
Regionala de Transport Piata Avram Iancu
---------
Feroviar Public de nr. 17, et. 3,
25.000
Calatori Cluj - S.A. judetul Cluj
5. Societatea Comerciala Municipiul Brasov, 50.500.000.000 2.020.000
Regionala de Transport str. Iuliu Maniu
---------
Feroviar Public de nr. 45A, et. 1,
25.000
Calatori Brasov - S.A. judetul Brasov
6. Societatea Comerciala Municipiul Iasi, 47.600.000.000
1.904.000
Regionala de Transport Piata Garii nr. 1,
---------
Feroviar Public de et. 2, judetul Iasi
25.000
Calatori Iasi - S.A.
7. Societatea Comerciala Municipiul Galati, 42.200.000.000
1.688.000
Regionala de Transport Str. Domneasca nr. 51,
---------
Feroviar Public de et. 2, judetul Galati
25.000
Calatori Galati - S.A.
8. Societatea Comerciala Municipiul Constanta, 22.500.000.000
900.000
Regionala de Transport Aleea Albastrelelor
---------
Feroviar Public de nr. 10, et. 1,
25.000
Calatori Constanta - S.A. judetul Constanta
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
_____________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Zona
crt. societatii comerciale de activitate
_____________________________________________________________________________
1. Societatea Comerciala Regionala judetele Giurgiu, Dambovita, Prahova,
de Transport Feroviar Public de Ilfov
Calatori Bucuresti - S.A.
2. Societatea Comerciala Regionala judetele Teleorman, Olt, Dolj, Gorj,
de Transport Feroviar Public de Valcea, Arges, Mehedinti
Calatori Craiova - S.A.
3. Societatea Comerciala Regionala judetele Caras-Severin, Timis, Arad,
de Transport Feroviar Public de Hunedoara
Calatori Timisoara - S.A.
4. Societatea Comerciala Regionala judetele Bihor, Cluj, Salaj, Satu Mare,
de Transport Feroviar Public de Maramures, Bistrita-Nasaud
Calatori Cluj - S.A.
5. Societatea Comerciala Regionala judetele Sibiu, Brasov, Alba, Mures,
de Transport Feroviar Public de Harghita, Covasna
Calatori Brasov - S.A.
6. Societatea Comerciala Regionala judetele Iasi, Suceava, Vaslui, Neamt,
de Transport Feroviar Public de Botosani, Bacau
Calatori Iasi - S.A.
7. Societatea Comerciala Regionala judetele Buzau, Vrancea, Galati, Braila
de Transport Feroviar Public de
Calatori Galati - S.A.
8. Societatea Comerciala Regionala judetele Ialomita, Constanta, Tulcea,
de Transport Feroviar Public de Calarasi
Calatori Constanta - S.A.
_____________________________________________________________________________
ANEXA 3
STATUTUL-CADRU
al Societatii Comerciale Regionale de Transport Feroviar Public de Calatori
.......................
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea societatii este ....................................... .
(2) Pentru Societatea .................................. se va utiliza in
continuare denumirea societate regionala.
(3) Sigla societatii regionale este prezentata in anexa nr. ...........
care face parte integranta din prezentul statut.
(4) In toate actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emanand de la
societatea regionala se mentioneaza denumirea acesteia, urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.", capitalul
social, din care cel efectiv varsat, sediul, numarul de inmatriculare in
registrul comertului si de codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica
Societatea regionala este persoana juridica romana, avand forma juridica de
societate comerciala pe actiuni, care isi desfasoara activitatea in conformitate
cu legile romane si cu prezentul statut.
Societatea regionala este societate comerciala de interes public national.
Art. 3
Sediul
(1) Sediul societatii regionale este in ............................. .
(2) Sediul poate fi schimbat in aceeasi localitate sau in alta localitate
din Romania, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor, potrivit
legii.
(3) Societatea regionala poate infiinta sucursale, reprezentante, centre de
lucru, agentii, puncte de vanzare si altele asemenea, in tara si in
strainatate, si le poate reorganiza prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor, cu respectarea legislatiei in vigoare.
(4) Filiale ale societatii regionale pot fi infiintate prin hotarare a
Guvernului, la propunerea adunarii generale extraordinare a actionarilor.
Art. 4
Durata
Societatea regionala se constituie pe durata nelimitata, cu incepere de la
data inmatricularii in registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul
Scopul societatii regionale este efectuarea transportului de calatori pe
calea ferata pentru satisfacerea interesului public national si a necesitatilor
sociale si de aparare a tarii, cu realizarea de profit.
Art. 6
Obiectul de activitate
(1) Societatea regionala desfasoara activitati de interes public, national,
social si pentru satisfacerea nevoilor de aparare a tarii si are, in principal,
ca obiect de activitate:
a) efectuarea transportului feroviar public de calatori in trafic regional,
interregional si international, in zona micului trafic de frontiera, dupa caz;
b) efectuarea transportului de bagaje si mesagerii in trafic regional,
interregional si international, in zona micului trafic de frontiera;
c) efectuarea de transporturi in vagoane specializate tip posta, militare,
penitenciare si altele asemenea;
d) lucrari de intretinere si reparatii, investitii, dezvoltari,
automatizari si retehnologizari pentru activitatea de transport feroviar public
de calatori;
e) alte activitati conexe sau adiacente transportului feroviar public de
calatori, cum ar fi: productie industriala, consultanta, turism intern si
international, prestari de servicii, transport bazat pe alte tehnologii decat
cea feroviara, publicitate, reclama, editare, tiparire si difuzare, inchirieri
de mijloace de transport, exploatarea comerciala a patrimoniului propriu,
comert, operatiuni in valuta, depozitarea si declararea expeditiilor de bagaje
si mesagerii, in calitate de comisionar in vama, orice alte servicii executate
pe baza de contracte sau de conventii in numele tertilor, legate direct sau
indirect de activitatea societatii regionale;
f) dezvoltarea si eficientizarea retelei proprii de vanzare a
legitimatiilor de calatorie si a retelei mandatare.
(2) In scopul realizarii obiectului de activitate societatea regionala
desfasoara urmatoarele activitati:
1. asigura exploatarea materialului rulant in conditii de siguranta a
circulatiei si de confort;
2. participa la stabilirea tipului, formei si felului legitimatiilor de
calatorie valabile pe calea ferata si realizeaza tiparirea acestora;
3. vinde legitimatii de calatorie prin unitatile si agentiile proprii sau
prin alti agenti, pe baza de contract;
4. participa la stabilirea si adaptarea, in conditiile legii, a tarifelor
pentru transporturile feroviare publice de calatori si stabileste tarifele
pentru alte prestatii si servicii din domeniul sau de activitate;
5. elaboreaza prescriptii, tehnologii, normative si norme de munca
specifice activitatii proprii;
6. negociaza si contracteaza credite cu banci si cu alte institutii
financiare, in conditiile legii;
7. detine sau participa la capitalul social al altor persoane juridice si
decide, in conditiile legii, asocierea cu persoane juridice romane sau straine,
altele decat gestionarul infrastructurii feroviare;
8. se poate asocia cu terte persoane fizice si juridice, romane sau
straine, in scopul crearii de noi societati comerciale;
9. organizeaza si asigura functionarea propriilor structuri de paza si
pastrare a ordinii, in conditiile legii;
10. asigura instruirea, examinarea si autorizarea in functie a personalului
propriu;
11. participa la cercetarea evenimentelor de cale ferata, intervine si ia
masurile necesare pentru reluarea circulatiei trenurilor, in zona sa de
activitate;
12. organizeaza si exercita prin organe specializate controlul permanent al
activitatii proprii de exploatare, productie si siguranta a circulatiei;
13. exercita controlul permanent in probleme legate de buna functionare,
intretinere si reparare a mijloacelor de transport, instalatiilor mijloacelor
si masinilor si actioneaza pentru prevenirea oricaror cauze care pot produce
perturbatii in desfasurarea transporturilor si in procesele de productie;
14. stabileste caracteristicile de constructie ale mijloacelor de transport
noi, precum si in cazul modernizarii celor existente;
15. asigura modernizarea materialului rulant in scopul asigurarii
integrarii in sistemul de transport feroviar european;
16. organizeaza calificarea, recalificarea si perfectionarea personalului
propriu;
17. valorifica materialele si deseurile rezultate din procesele de
productie, din reparatii, casari si din alte activitati;
18. desfasoara activitati de transport feroviar in interes propriu;
19. asigura furnizarea datelor statistice cu privire la activitatea
desfasurata;
20. realizeaza pentru personalul propriu activitati sociale, culturale,
turistice si sportive;
21. fundamenteaza necesarul de fonduri pentru acoperirea diferentei dintre
tarife si costurile de exploatare, precum si pentru investitii, modernizari,
dezvoltari si reparatii capitale necesare pentru reabilitarea parcului de
material rulant;
22. participa la negocierea si incheierea contractelor pentru achizitii de
investitii, bunuri, lucrari si servicii, precum si pentru valorificarea de
active si bunuri;
25. urmareste derularea contractelor incheiate;
26. desfasoara si alte activitati pentru realizarea scopului si obiectului
sau de activitate, inclusiv operatiuni de comert exterior.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al societatii regionale se constituie prin
preluarea unei parti din patrimoniul Societatii Nationale de Transport Feroviar
de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., in baza balantei de verificare
si a situatiei patrimoniului, intocmite la data de 30 septembrie 1999, este in
suma totala de ............. lei, impartit in ........ actiuni nominative, cu
valoare nominala unitara de 25.000 lei.
(2) Capitalul social initial este in intregime subscris de statul roman si
este integral varsat la data constituirii societatii regionale. Drepturile
statului, in calitate de actionar unic, sunt exercitate de Ministerul
Transporturilor.
(3) Eventualele rectificari ale sumei capitalului social initial, prevazut
la alin. (1), vor fi inregistrate la registrul comertului in termen de 30 de
zile de la data semnarii protocolului de predare-preluare a activului si
pasivului intre Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori
"C.F.R. Calatori" - S.A. si societatea regionala.
(4) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar la societatea
regionala, prin ordin al ministrului transporturilor, cu acordul adunarilor
generale ale actionarilor din societatile regionale implicate, se pot efectua
transferuri de active corporale si necorporale, precum si de alte elemente
patrimoniale, fara plata, intre societatea regionala si celelalte societati
regionale, intre Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori
"C.F.R. Calatori" - S.A. si societatea regionala, precum si intre
societatea regionala si celelalte persoane juridice infiintate in baza
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998, cu modificarea corespunzatoare
a capitalului social.
(5) Societatea regionala poate fi privatizata, in conditiile legii, statul
roman avand posibilitatea de a pastra pachetul majoritar de actiuni.
Art. 8
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate elementele prevazute de
lege.
(2) Societatea regionala va tine evidenta actionarilor si a actiunilor
intr-un registru numerotat, sigilat si parafat de catre presedintele
consiliului de administratie. Registrul se pastreaza la sediul societatii
regionale.
Art. 9
Reducerea si majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisa si platita, potrivit legii, confera
detinatorului dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de
a alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform dispozitiilor legale si prevederilor
prezentului statut, precum si alte drepturi prevazute de lege si de statut.
(2) Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statutul societatii
regionale.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
(4) Obligatiile societatii regionale sunt garantate cu capitalul social al
acesteia, iar actionarii raspund numai pana la concurenta capitalului social
subscris.
(5) Patrimoniul societatii regionale nu poate fi grevat de datorii sau de
alte obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate
formula pretentii asupra partii din profitul societatii regionale, care i se va
repartiza de catre adunarea generala a actionarilor sau asupra cotei-parti
cuvenite acestuia la lichidarea societatii regionale, efectuata in conditiile
legii si ale prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
(1) In orice raporturi cu societatea regionala aceasta recunoaste, pentru
fiecare actiune, un singur proprietar.
(2) Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari si/sau catre
terti se face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
(1) In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni proprietarul va trebui
sa anunte consiliul de administratie si sa faca publica in presa pierderea
acestora.
(2) Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor
pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al
societatii regionale, care decide asupra politicii economice a acesteia si asupra
activitatii ei, in conformitate cu mandatul primit de la actionari.
(2) Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(3) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor sunt in
numar de 3 si sunt numiti prin ordin al ministrului transporturilor.
(4) Pentru activitatea depusa reprezentantii statului in adunarea generala
a actionarilor au dreptul la o indemnizatie stabilita prin ordin al ministrului
transporturilor.
(5) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii:
a) aproba strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare si
restructurare economico-financiara a societatii regionale;
b) numeste si revoca membrii consiliului de administratie si cenzorii,
inclusiv cenzorii supleanti, si ii descarca de activitate;
c) stabileste remuneratia membrilor consiliului de administratie, a
secretarului acestuia si a cenzorilor;
d) stabileste competentele si raspunderile consiliului de administratie si
ale cenzorilor si aproba regulamentul de functionare a consiliului de
administratie;
e) numeste directorul general al societatii regionale si ii stabileste
remuneratia. Pentru perioada in care statul detine pachetul majoritar numirea
directorului general si stabilirea salariului acestuia se fac de catre
ministrul transporturilor;
f) stabileste adaosurile la remuneratie si criteriile de acordare a
acestora pentru directorul general si directorii executivi;
g) examineaza programele de activitate si proiectul bugetului de venituri
si cheltuieli ale societatii regionale, elaborate de consiliul de
administratie, si isi da acordul asupra acestora;
h) aproba constituirea rezervelor statutare;
i) examineaza, aproba sau modifica bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si
cenzorilor, si aproba repartizarea profitului;
j) fixeaza dividendele;
k) propune infiintarea sau desfiintarea de filiale;
l) hotaraste cu privire la executarea de investitii si de reparatii
capitale;
m) stabileste nivelul garantiei cerute administratorilor, in conditiile
legii;
n) se pronunta asupra gestiunii administratorilor;
o) hotaraste gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau mai multor
subunitati ale societatii regionale.
(6) Adunarea generala extraordinara a actionarilor are urmatoarele
atributii:
a) aproba structura organizatorica a societatii regionale si regulamentul
de organizare si functionare a acesteia;
b) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si acordarea
de garantii;
c) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
reprezentante, centre de lucru, agentii si de alte subunitati fara
personalitate juridica;
d) hotaraste cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea
numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora;
e) hotaraste reducerea capitalului social sau reintregirea acestuia prin
emisiune de noi actiuni;
f) hotaraste cu privire la mutarea sediului societatii regionale;
g) analizeaza si propune spre aprobare fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea societatii regionale;
h) hotaraste si propune modificarea si completarea obiectului de activitate
al societatii regionale;
i) avizeaza proiectul contractului de activitate al societatii regionale,
care urmeaza sa fie negociat cu Ministerul Transporturilor, in conditiile
legii, si propune modificari ale acestuia;
j) aproba asocierea in vederea constituirii de noi societati comerciale sau
participarea cu capital social la alte societati comerciale;
k) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, a directorului general si a cenzorilor, pentru pagube
pricinuite societatii regionale;
l) aproba conversia actiunilor dintr-o categorie in alta, in conditiile
legii;
m) hotaraste emisiunea de obligatiuni si conversia unei categorii de
obligatiuni in alta categorie sau in actiuni;
n) hotaraste cumpararea de actiuni, cotarea la bursa, vanzarea si
tranzactionarea pe piata a actiunilor proprii;
o) stabileste plafoane valorice si competente de efectuare a cheltuielilor;
p) aproba reevaluarea patrimoniului, potrivit legii;
r) hotaraste in orice alte probleme privind activitatea societatii
regionale, cu exceptia celor care revin adunarii generale ordinare a
actionarilor.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor se convoaca, ori de cate ori va fi
nevoie, de catre presedintele consiliului de administratie sau de catre
inlocuitorul desemnat de acesta.
(2) Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe
an, in cel mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru
examinarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul
precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de
venituri si cheltuieli pe anul in curs.
(3) Adunarile generale extraordinare ale actionarilor se convoaca la
cererea actionarilor reprezentand cel putin o treime din capitalul social sau
la cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generala a actionarilor va fi convocata de administratori, in
conformitate cu dispozitiile prezentului statut, cu cel putin 15 zile inainte
de data stabilita.
(5) Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a, si intr-un ziar de larga raspandire din localitatea in care se afla
sediul societatii regionale. In perioada in care statul este actionar unic al
societatii regionale convocarea adunarii generale a actionarilor se va face
prin corespondenta.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi.
(7) Cand pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
(8) Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii
regionale sau in alt loc indicat in convocare.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale ordinare a
actionarilor este necesara prezenta actionarilor care sa reprezinte cel putin
jumatate din capitalul social, iar hotararile trebuie sa fie luate de
actionarii care detin majoritatea absoluta din capitalul social reprezentat in
adunare.
(2) Daca adunarea generala a actionarilor nu poate lucra din cauza
neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1), adunarea ce se va intruni
dupa a doua convocare poate sa delibereze asupra problemelor inscrise pe
ordinea de zi a celei dintai adunari, oricare ar fi partea de capital social
reprezentata de actionarii prezenti, cu majoritate.
(3) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale extraordinare a
actionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentand trei patrimi din
capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari
care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social;
b) la convocarile urmatoare, prezenta actionarilor reprezentand jumatate
din capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de
actionari care sa reprezinte cel putin o treime din capitalul social.
(4) Presedintele consiliului de administratie desemneaza 2 secretari care
sa verifice lista de prezenta a actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal
al adunarii generale a actionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de catre persoana
care a prezidat sedinta si de secretarul care l-a intocmit.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
(1) Hotararile adunarii generale a actionarilor se iau, de regula, prin vot
deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
(3) Hotararile luate de adunarea generala a actionarilor in limitele legii
sau ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat
parte la adunare sau care au votat impotriva.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 17
Organizare
(1) Societatea regionala este administrata de 3 - 5 administratori care
constituie consiliul de administratie, numiti de adunarea generala a
actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi.
(2) Conducerea executiva a societatii regionale este asigurata de
directorul general care este si presedintele consiliului de administratie.
(3) Atunci cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie,
adunarea generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea
locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa
locul vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului
predecesorului sau.
(4) Componenta consiliului de administratie se stabileste de adunarea
generala a actionarilor. Pana la finalizarea procesului de privatizare
reprezentantii statului in consiliul de administratie vor fi numiti prin ordin
al ministrului transporturilor, la propunerea adunarii generale a actionarilor.
(5) Consiliul de administratie se intruneste cel putin o data pe luna si ori
de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau la cererea unei
treimi din numarul membrilor sai.
(6) Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin doua
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau
cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
(7) Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 5 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
(8) Consiliul de administratie poate delega unele dintre atributiile sale
conducerii executive a societatii regionale si poate recurge la consultanti
pentru studii, analize sau expertize, necesare in vederea luarii unor decizii.
(9) Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, orice documente
legate de activitatea societatii regionale.
(10) Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar,
dupa caz, fata de societatea regionala pentru prejudiciile cauzate acesteia. In
astfel de situatii ei vor putea fi revocati prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor.
(11) Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de
administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, nu pot fi fondatori, precum si cele care, ele
personal, rudele sau afinii acestora pana la gradul al doilea inclusiv, sunt in
acelasi timp patroni sau asociati in societati comerciale cu acelasi profil sau
cu care sunt in relatii comerciale directe.
Art. 18
Atributiile consiliului de administratie
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli al
societatii regionale;
b) elaboreaza documentatiile privind structura organizatorica si
regulamentul de organizare si functionare a societatii regionale;
c) elaboreaza si prezinta spre avizare adunarii generale a actionarilor
strategia de dezvoltare a societatii regionale pe termen lung, mediu si scurt,
care se supune spre aprobare Ministerului Transporturilor;
d) hotaraste cu privire la inchirierea bunurilor pe care le are societatea
regionala in proprietate;
e) aproba efectuarea operatiunilor de cumparare si vanzare de bunuri si
servicii;
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
societatii regionale, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli ale societatii regionale pe anul in curs;
h) aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeaza a fi negociat
cu reprezentantii salariatilor;
i) aproba tarifele pentru activitatile specifice societatii regionale, in
conditiile legii;
j) aproba regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale societatii
regionale;
k) aproba scoaterea din functiune, casarea si valorificarea unor bunuri
materiale, in conditiile legii;
l) asigura elaborarea proiectului de contract de activitate al societatii
regionale;
m) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor;
n) numeste si revoca directorii executivi ai societatii regionale si le
stabileste drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal.
Art. 19
Atributiile directorului general
(1) Directorul general reprezinta societatea regionala in raporturile cu
tertii si are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aplica strategia si politicile de dezvoltare ale societatii regionale;
b) angajeaza, promoveaza si concediaza personalul de executie al societatii
regionale;
c) propune numirea, suspendarea sau revocarea directorilor executivi ai
societatii regionale;
d) negociaza contractul colectiv de munca, in limita mandatului dat de
consiliul de administratie;
e) incheie acte juridice, in numele si pe seama societatii regionale;
f) propune operatiunile de vanzare si cumparare de bunuri;
g) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor;
h) indeplineste orice alte atributii potrivit competentelor acordate.
(2) Directorul general poate delega o parte din atributiile sale
directorilor executivi sau oricarei alte persoane din cadrul societatii
regionale.
(3) Competentele, atributiile si raspunderile directorilor executivi sunt
stabilite in regulamentul de organizare si functionare a societatii regionale.
CAP. 6
Gestiunea
Art. 20
Controlul financiar preventiv
(1) Societatea regionala organizeaza si exercita controlul financiar
preventiv pentru documentele ce cuprind operatiuni care se refera la drepturile
si obligatiile patrimoniale in faza de angajare si de plata in raporturile cu
alte persoane juridice sau fizice.
(2) Controlul financiar preventiv se exercita prin organe de specialitate,
potrivit legii.
Art. 21
Controlul financiar de gestiune
(1) Controlul financiar de gestiune se efectueaza in conformitate cu
prevederile legale, prin organele de specialitate din cadrul Societatii de
Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A., pe baza de contract.
(2) Controlul financiar de gestiune se efectueaza in totalitate sau prin
sondaj, in raport cu volumul, valoarea si natura bunurilor, posibilitatile de
sustrageri, conditiile de pastrare si gestionare, precum si cu frecventa
abaterilor constatate anterior.
(3) La cererea organelor de control financiar de gestiune salariatii au
obligatia:
a) sa puna la dispozitie registrele, corespondenta, actele, piesele
justificative si alte documente necesare controlului;
b) sa prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestioneaza
sau pe care le au in pastrare, care intra sub incidenta controlului;
c) sa elibereze, potrivit legii, documentele solicitate, in original sau
copii certificate;
d) sa dea informatii si explicatii verbal si in scris, dupa caz, in
legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului;
e) sa semneze, cu sau fara obiectiuni, actele de control;
f) sa asigure sprijinul si conditiile necesare in vederea bunei desfasurari
a controlului si sa isi dea concursul pentru clarificarea constatarilor.
(4) Constatarile organelor de control financiar de gestiune se vor consemna
in actele de control, cu indicarea prevederilor legale incalcate si cu
stabilirea exacta a consecintelor economice, financiare, patrimoniale, a
persoanelor vinovate, precum si a masurilor propuse. Actele de control vor fi
transmise directorului general al societatii regionale controlate.
Art. 22
Cenzorii
(1) Gestiunea societatii regionale este controlata de actionari si este
supravegheata de cenzori.
(2) Societatea regionala are 3 cenzori si 3 cenzori supleanti.
(3) Cenzorii si cenzorii supleanti sunt alesi de adunarea generala a
actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani, ei putand fi realesi.
(4) Cenzorii isi exercita personal mandatul.
(5) Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat in
conditiile legii sau expert contabil.
(6) In perioada in care statul va detine cel putin 20% din capitalul
social, unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finantelor.
(7) Cenzorii au urmatoarele obligatii principale:
a) supravegheaza gestiunea societatii regionale;
b) verifica daca bilantul contabil si contul de profit si pierderi sunt
legal intocmite si in concordanta cu registrele;
c) verifica daca registrele sunt regulat tinute;
d) verifica daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor
stabilite pentru intocmirea bilantului contabil.
(8) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi pot fi aprobate de
adunarea generala a actionarilor numai daca sunt insotite de raportul
cenzorilor.
(9) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca inspectii ale casei, in fiecare luna sau prin sondaj, si sa
verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea societatii
regionale ori care au fost primite in gaj, cautiune sau depozit;
b) sa convoace adunarea generala ordinara sau extraordinara a actionarilor,
cand nu a fost convocata de catre administratori;
c) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, avand posibilitatea de a impune introducerea pe ordinea de zi a
propunerilor pe care le vor considera necesare;
d) sa constate depunerea regulata a garantiei din partea administratorilor;
e) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale statutului sa fie indeplinite de
administratori si de lichidatori.
(10) Despre rezultatul verificarilor efectuate conform alin. (9), precum si
despre propunerile pe care le considera necesare asupra bilantului contabil si
repartizarii beneficiilor cenzorii vor prezenta adunarii generale a
actionarilor un raport amanuntit. Pentru indeplinirea acestei obligatii
cenzorii vor delibera impreuna, insa pot face, in caz de neintelegere, rapoarte
separate pe care le vor prezenta adunarii generale a actionarilor.
(11) Cenzorii vor aduce la cunostinta administratorilor neregulile in
administratie si incalcarile dispozitiilor legale si statutare pe care le
constata, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunarii
generale a actionarilor.
(12) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de administratie si ale
adunarii generale a actionarilor, fara drept de vot.
(13) Se interzice cenzorilor sa comunice actionarilor in particular sau
tertilor date referitoare la operatiunile societatii regionale, constatate cu
ocazia exercitarii mandatului lor.
(14) Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum
si constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
(15) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generala a
actionarilor, cu votul cerut la adunarile generale extraordinare.
(16) Cenzorii societatii regionale indeplinesc si alte atributii prevazute
de lege.
CAP. 7
Activitatea
Art. 23
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data constituirii societatii
regionale.
Art. 24
Personalul
(1) Personalul societatii regionale se incadreaza in conditiile legii, pe
baza de concurs sau de examen si/sau prin alte forme de selectie.
(2) Conditiile de angajare, de organizare si de desfasurare a
concursurilor, a examenelor si a selectiei se stabilesc de catre consiliul de
administratie, prin regulament.
(3) Personalul societatii regionale este supus Statutului personalului
feroviar, reglementarilor specifice emise de autoritatea de stat in domeniul
transporturilor feroviare, precum si regulamentului de ordine interioara al
societatii regionale.
(4) Drepturile si obligatiile salariatilor se stabilesc prin contractul
colectiv de munca.
Art. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea regionala va tine evidenta contabila in lei, va intocmi anual
bilantul contabil si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele
metodologice elaborate de Ministerul Finantelor si potrivit contractului de
prestari de servicii incheiat cu Societatea de Servicii de Management Feroviar
- "S.M.F." - S.A.
Art. 27
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul societatii regionale se stabileste pe baza bilantului contabil
aprobat de adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste
in conditiile legii.
(2) Profitul societatii regionale ramas dupa plata impozitului pe profit va
fi repartizat in conditiile legii.
(3) Societatea regionala isi constituie fondul de rezerva si alte fonduri,
in conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre societatea
regionala in conditiile legii, dupa aprobarea bilantului contabil de catre
adunarea generala a actionarilor.
(5) In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
(6) Acoperirea pierderilor se va face in conditiile legii si pe baza
hotararii adunarii generale a actionarilor.
Art. 28
Registrele
Societatea regionala va tine, prin grija consiliului de administratie,
toate registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea
Art. 29
Modificarea formei juridice
(1) Adunarea generala a actionarilor poate hotari modificarea formei
juridice a societatii regionale.
(2) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar modificarea
formei juridice se face prin hotarare a Guvernului.
Art. 30
Dizolvarea
(1) Societatea regionala va fi dizolvata in urmatoarele cazuri:
a) imposibilitatea indeplinirii obiectului sau de activitate;
b) deschiderea procedurii falimentului;
c) reducerea capitalului social cu 50%, daca adunarea generala
extraordinara a actionarilor nu hotaraste reconstituirea acestuia ori limitarea
sa la valoarea ramasa;
d) cand numarul actionarilor scade sub minimul legal;
e) alte situatii prevazute de lege.
(2) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar dizolvarea
societatii regionale se face prin hotarare a Guvernului.
(3) Falimentul societatii regionale si repartizarea activului social se vor
realiza in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 31
Lichidarea
(1) In caz de dizolvare, societatea regionala va fi lichidata.
(2) Lichidarea societatii regionale si repartitia patrimoniului se fac in
conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
CAP. 9
Litigii
Art. 32
Solutionarea litigiilor
Litigiile de orice fel, aparute intre societatea regionala si persoanele
fizice sau juridice, sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept
comun. Partile pot alege si calea arbitrala.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 33
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, precum si ale Codului
comercial.