HOTARARE Nr. 1046 din 6 noiembrie 2000
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a controlului
aplicarii regimului silvic la nivel central si local
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 604 din 24 noiembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 19 si
21 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic
si administrarea fondului forestier national, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a controlului aplicarii
regimului silvic la nivel central si local, prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2
Structura organizatorica a celor 7 inspectorate silvice teritoriale pentru
controlul aplicarii regimului silvic, unitati cu personalitate juridica,
finantate de la bugetul de stat, prevazute in anexa nr. 2, numarul si structura
personalului pentru fiecare inspectorat, precum si dotarea materiala, in limita
fondurilor alocate, se stabilesc prin ordin al ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Liviu Lucian Albu
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a controlului aplicarii regimului silvic la nivel
central si local
CAP. 1
Organizarea si functionarea controlului aplicarii regimului silvic la nivel
central si local
Art. 1
(1) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in calitate de
autoritate publica centrala care raspunde de silvicultura, asigura si executa
prin personalul silvic de specialitate in domeniul gospodaririi padurilor
controlul aplicarii regimului silvic si al modului de gospodarire a fondului forestier
national si a vegetatiei forestiere din afara acestuia, indiferent de forma lor
de proprietate.
(2) Exercitarea controlului prevazut la alin. (1) se realizeaza de Directia
generala a padurilor din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, prin Directia de regim silvic si prin inspectoratele silvice
teritoriale pentru controlul aplicarii regimului silvic, ca unitati
descentralizate, cu personalitate juridica, aflate in subordinea ministerului.
Art. 2
(1) In structura Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
functioneaza la nivel central Directia de regim silvic care exercita nemijlocit
controlul aplicarii regimului silvic in fondul forestier national si in
terenurile cu vegetatie forestiera din afara acestuia, indiferent de forma lor
de proprietate.
(2) Directorul Directiei de regim silvic coordoneaza intreaga activitate a
directiei si o reprezinta in relatiile cu celelalte directii din cadrul
Directiei generale a padurilor.
Art. 3
(1) In subordinea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
functioneaza 7 inspectorate silvice teritoriale pentru controlul aplicarii
regimului silvic, ca unitati cu personalitate juridica finantate de la bugetul
de stat.
(2) Inspectoratele silvice teritoriale pentru controlul aplicarii regimului
silvic functioneaza in coordonarea tehnica a Directiei de regim silvic din
structura Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 4
Organizarea si functionarea controlului aplicarii regimului silvic la nivel
local se realizeaza prin inspectoratele silvice teritoriale pentru controlul
aplicarii regimului silvic.
Art. 5
(1) Inspectoratul silvic teritorial pentru controlul aplicarii regimului
silvic este condus de un inspector-sef care coordoneaza activitatea
inspectoratului si il reprezinta in relatiile cu directiile de specialitate din
cadrul Directiei generale a padurilor, cu celelalte institutii publice locale,
precum si cu persoanele fizice si juridice din raza de activitate teritoriala a
acestuia, in vederea realizarii atributiilor sale specifice.
(2) Inspectorul-sef este ajutat in activitatea sa de un inspector-sef
adjunct.
(3) In vederea indeplinirii atributiilor stabilite prin prezentul
regulament inspectoratele silvice teritoriale pentru controlul aplicarii
regimului silvic sunt incadrate cu personal tehnic silvic, precum si cu
personal cu pregatire economica, juridica si cu personal administrativ,
potrivit structurii organizatorice stabilite prin ordin al ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului.
Art. 6
(1) Inspectoratul silvic teritorial pentru controlul aplicarii regimului
silvic are in fiecare judet arondat cate o inspectie silvica judeteana,
organizata la nivel de serviciu, fara personalitate juridica, formata din
personal tehnic silvic, iar acolo unde este cazul, si din personal cu pregatire
economica, juridica, precum si din personal administrativ.
(2) In structura organizatorica a inspectoratelor silvice teritoriale
pentru controlul aplicarii regimului silvic functioneaza 5 servicii, dupa cum
urmeaza:
a) Serviciul pentru controlul cadastrului forestier, circulatiei juridice a
terenurilor forestiere si amenajarii padurilor;
b) Serviciul pentru controlul lucrarilor de regenerare a padurilor,
amenajare a bazinelor hidrografice torentiale si accesibilizarea fondului
forestier;
c) Serviciul pentru controlul valorificarii, comercializarii si circulatiei
produselor padurii;
d) Serviciul pentru controlul structurilor de administratie silvica si al
gestiunii fondului forestier national si a vegetatiei forestiere din afara
acestuia;
e) Serviciul de indrumare si control al structurilor private de
administrare a padurilor si pentru relatiile cu proprietarii si detinatorii de
terenuri cu vegetatie forestiera.
(3) Structura organizatorica, statul de functii si de personal ale
inspectoratului silvic teritorial pentru controlul aplicarii regimului silvic
se stabilesc prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului, la propunerea Directiei de regim silvic, cu avizul Directiei generale
a padurilor si al Directiei generale de resurse si dezvoltare.
(4) Salarizarea personalului incadrat la inspectoratele silvice teritoriale
pentru controlul aplicarii regimului silvic se face potrivit prevederilor
legale, iar evaluarea performantelor profesionale individuale si stabilirea
salariilor de baza intre limite se fac potrivit prevederilor Hotararii
Guvernului nr. 867/1999.
CAP. 2
Atributiile organelor silvice centrale si locale pentru controlul aplicarii
regimului silvic
Art. 7
Directia de regim silvic din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului are urmatoarele atributii:
a) organizeaza, coordoneaza si exercita controlul asupra modului in care se
respecta prevederile regimului silvic de catre detinatorii cu orice titlu de
fond forestier, precum si asupra modului in care se aplica normele tehnice
silvice si cele de paza a vegetatiei forestiere din afara fondului forestier;
b) organizeaza si controleaza modul in care se asigura integritatea
fondului forestier national si a vegetatiei forestiere din afara acestuia,
potrivit legii;
c) controleaza respectarea prevederilor amenajamentelor silvice;
d) analizeaza propunerile inspectoratelor silvice judetene referitoare la
volumul maxim de masa lemnoasa prevazut sa fie recoltat anual din paduri si din
vegetatia forestiera din afara fondului forestier national, pe categorii de
detinatori si de destinatii, in conditiile respectarii posibilitatii padurilor.
Propune cantitatile de masa lemnoasa ce urmeaza sa fie introduse in proiectul
de act normativ prin care se aproba volumul maxim de masa lemnoasa care se
recolteaza anual din fondul forestier national si din vegetatia forestiera;
e) organizeaza cadastrul de specialitate in domeniul forestier, organizeaza
si tine evidenta terenurilor cu destinatie forestiera si a celor cu vegetatie
forestiera din afara fondului forestier, indiferent de natura proprietatii, si
urmareste furnizarea de catre administratorii terenurilor respective a datelor
necesare in vederea realizarii sistemului de cadastru general;
f) analizeaza si avizeaza in conditiile prevazute de lege solicitarile de
scoatere definitiva sau temporara din fondul forestier national a terenurilor;
g) autorizeaza, in baza avizelor date de inspectoratele silvice
teritoriale, unitatile specializate in elaborarea documentatiilor
tehnico-economice si in executarea lucrarilor silvice prevazute la art. 8 alin.
(1) lit. s) si t);
h) indruma si controleaza modul de supraveghere a starii de sanatate a
padurilor (monitoringul forestier);
i) controleaza activitatea de reparare si de intretinere a drumurilor
forestiere, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
j) intocmeste, pe baza constatarilor din controalele tematice sau de fond
efectuate potrivit atributiilor de serviciu, rapoarte si/sau, dupa caz, note
informative, insotite de propuneri de masuri corespunzatoare, pe care le supune
spre analiza si decizie conducerii ierarhic superioare;
k) controleaza modul de transmitere a terenurilor in si din fondul
forestier national, in conditiile legii;
l) indeplineste orice alte atributii privind controlul aplicarii regimului
silvic;
m) constata, prin persoane anume imputernicite prin ordin al ministrului,
faptele infractionale in domeniul silviculturii si exploatarii padurilor si
sesizeaza de indata organele de politie in vederea efectuarii cercetarii
penale;
n) constata, prin persoane anume imputernicite prin ordin al ministrului,
faptele contraventionale in domeniul silviculturii si exploatarii padurilor si
aplica sanctiuni, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 8
(1) Inspectoratele silvice teritoriale pentru controlul aplicarii regimului
silvic au urmatoarele atributii:
a) executa controale complexe de fond, indiferent de natura proprietatii,
astfel incat fiecare structura a administratiei silvice sa fie controlata cel
putin o data la 2 ani;
b) controleaza modul de aplicare si de respectare de catre toti detinatorii
de padure si/sau de terenuri cu vegetatie forestiera din afara fondului
forestier a prevederilor referitoare la regimul silvic si a normelor tehnice
silvice de paza;
c) verifica modul de intocmire a amenajamentelor, a studiilor sumare de
amenajare si a studiilor de transformare pentru pasunile impadurite, precum si
modul de aplicare a prevederilor acestora si de inregistrare in evidentele
specifice a lucrarilor silvice efectuate;
d) controleaza aplicarea si respectarea prevederilor legale privind
masurile de protectie a vegetatiei forestiere impotriva bolilor si
daunatorilor, precum si a celor de prevenire si stingere a incendiilor de
padure;
e) controleaza modul de aplicare a reglementarilor tehnice privind
amplasarea, punerea in valoare si valorificarea masei lemnoase din fondul
forestier national si din vegetatia forestiera din afara acestuia;
f) propun Directiei de regim silvic, pe baza prevederilor amenajamentelor
sau studiilor de amenajare a padurilor, volumul de masa lemnoasa, resursele si
destinatia masei lemnoase de recoltat anual, pe natura de produse si pe
categorii de detinatori;
g) repartizeaza cotele, in cadrul volumului de masa lemnoasa aprobat prin
hotarare a Guvernului, pe categorii de detinatori de paduri, altii decat
statul, si de terenuri cu vegetatie forestiera din afara fondului forestier
national;
h) controleaza modul de aplicare si de respectare a regulilor silvice de
exploatare a masei lemnoase din parchete, indiferent de detinatorul acestora;
i) verifica modul in care este respectata legalitatea circulatiei
materialului lemnos, a altor produse ale padurii si executa controlul la
instalatiile de transformat lemn rotund, conform legislatiei in vigoare;
j) controleaza modul in care se realizeaza evidenta la zi a suprafetelor de
pe care se recolteaza masa lemnoasa, precum si modul in care se asigura
regenerarea lor, indiferent de natura proprietatii asupra acestora, si, de
asemenea, daca terenurile preluate in conditiile legii in fondul forestier
proprietate publica a statului se impaduresc potrivit programelor elaborate si
aprobate;
k) controleaza respectarea prevederilor normelor tehnice si a celorlalte
dispozitii legale privind recoltarea, achizitionarea, depozitarea, transportul,
prelucrarea si comercializarea produselor nelemnoase ale padurii, mentionate la
art. 39 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic;
l) verifica si aproba, dupa caz, solicitarile de scoatere definitiva sau
temporara din fondul forestier national a terenurilor cu suprafete de pana la
1,0 ha, precum si de defrisare a vegetatiei forestiere din afara acestuia;
m) verifica si avizeaza, dupa caz, solicitarile de scoatere definitiva sau
temporara din fondul forestier national a terenurilor cu suprafete de peste 1,0
ha;
n) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele infractionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si sesizeaza de indata organele de politie in vederea
efectuarii cercetarii penale;
o) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele contraventionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si aplica sanctiuni, cu respectarea prevederilor legale;
p) verifica documentatiile tehnico-economice pentru reinstalarea si
intretinerea vegetatiei forestiere pana la realizarea starii de masiv si
gestionarea durabila a acestora, finantate din fonduri publice sau cu garantii
guvernamentale, si le transmit spre aprobare directiei de specialitate din Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
q) verifica documentatiile privind infiintarea structurilor de
administratie silvica si le avizeaza, dupa caz;
r) avizeaza angajarea personalului silvic de toate gradele, altul decat cel
pentru structurile Regiei Nationale a Padurilor, necesar pentru paza si
gospodarirea padurilor, in conditiile art. 3 alin. (1) lit. c) din anexa la
Hotararea Guvernului nr. 997/1999 pentru aprobarea Regulamentului privind
constituirea, organizarea si functionarea structurilor silvice proprii,
necesare pentru gospodarirea padurilor proprietate publica apartinand
unitatilor administrativ-teritoriale si a celor proprietate privata;
s) avizeaza, in vederea autorizarii, unitatile specializate in elaborarea
documentatiei tehnico-economice pentru reinstalarea, intretinerea vegetatiei
forestiere si gestionarea durabila a padurilor;
t) avizeaza, in vederea autorizarii, unitatile specializate in executarea
lucrarilor de impadurire, intretinere si ingrijire a culturilor forestiere si a
arboreturilor;
u) primesc, inregistreaza si verifica petitiile, sesizarile si propunerile
privind legislatia silvica in vigoare, precum si gospodarirea fondului
forestier national si a vegetatiei forestiere din afara acestuia sau in legatura
cu acestea si ia masuri de solutionare;
v) controleaza daca pasunatul care, eventual, se practica in padurile
proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale si in cele
proprietate privata se desfasoara potrivit reglementarilor in vigoare;
x) in exercitarea controlului foloseste ciocane silvice triunghiulare, al
caror mod de utilizare se stabileste prin ordin al ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului.
(2) In exercitarea atributiilor stabilite personalul inspectoratelor
silvice teritoriale pentru controlul aplicarii regimului silvic efectueaza
verificari si controale de specialitate, individual sau in echipa, in baza
delegatiei de serviciu aprobate de inspectorul-sef, precum si actiuni speciale,
care se executa numai in baza ordinelor sau deciziilor dispuse de Directia de
regim silvic, Directia generala a padurilor sau de conducerea Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 9
(1) Serviciul pentru controlul cadastrului forestier, circulatiei juridice
a terenurilor forestiere si amenajarii padurilor are urmatoarele atributii:
a) controleaza modul de organizare si evidenta terenurilor din fondul
forestier national si a celor cu vegetatie forestiera din afara fondului
forestier, pe categorii de detinatori si pe categorii de folosinta;
b) analizeaza si propune, dupa caz, scoaterea definitiva sau folosirea
temporara a terenurilor din fondul forestier national, la cererea persoanelor
fizice sau juridice interesate;
c) analizeaza si propune avizarea scoaterii definitive sau a folosirii
temporare a terenurilor din fondul forestier national, dupa caz, pentru
suprafete de peste 1 ha;
d) verifica si ia masurile legale privind existenta avizelor si acordurilor
prevazute de lege pentru amplasarea de obiective in scopul executarii de
lucrari necesare pentru gospodarirea fondului forestier national;
e) analizeaza si propune aprobarea reprimirii in fondul forestier national
a suprafetelor scoase temporar, la expirarea termenului contractual;
f) verifica documentatiile privind scoaterile definitive si temporare de
suprafete din fondul forestier national, pe baza metodologiei in vigoare,
precum si plata despagubirilor si a taxelor legale;
g) verifica si avizeaza documentatiile intocmite in legatura cu stabilirea
contravalorii despagubirilor ce trebuie acordate proprietarilor de paduri cu
functii speciale de protectie, ca urmare a restrictiilor prevazute in
amenajamente, si propune aprobarea documentatiilor respective;
h) analizeaza si controleaza modul de executare a lucrarilor de amenajare
pentru fondul forestier national, precum si a studiilor privind gospodarirea
vegetatiei forestiere din afara fondului forestier, scop in care:
- verifica si avizeaza, dupa caz, temele de proiectare pentru intocmirea
studiilor respective;
- participa la desfasurarea conferintelor de amenajare a padurilor;
- verifica receptia lucrarilor mentionate mai sus si propune avizarea
acestora;
i) controleaza respectarea prevederilor amenajamentelor silvice, a
studiilor sumare de amenajare a padurilor, precum si a studiilor de
transformare a pasunilor impadurite, indiferent de forma de proprietate asupra
terenurilor, scop in care verifica:
- organizarea si tinerea in mod corect a evidentelor prevazute in
amenajamentele silvice sau a studiilor sumare de amenajare a padurilor;
- dinamica suprafetelor si respectarea categoriilor de folosinta ale
terenurilor din fondul forestier national;
- respectarea prevederilor amenajamentelor privind amplasarea si recoltarea
produselor principale si secundare, in concordanta cu posibilitatea padurilor,
aplicarea corecta a tratamentelor, efectuarea lucrarilor de conducere a
arboreturilor etc.;
- respectarea prevederilor amenajamentelor sau a studiilor de amenajare a
padurilor privind lucrarile de ingrijire a arboreturilor, urmarindu-se
suprafetele parcurse, calitatea lucrarilor, periodicitatea si altele asemenea;
- respectarea prevederilor amenajamentelor si a studiilor de amenajare a
padurilor privind lucrarile de regenerare a padurilor (suprafetele parcurse,
compozitiile de regenerare, ajutorarea regenerarii naturale si altele
asemenea);
- solicitarile de derogare de la prevederile amenajamentelor sau ale
studiilor sumare de amenajare a padurilor si le avizeaza, dupa caz;
j) propune spre aprobare incadrarea pe categorii functionale a vegetatiei
forestiere din afara fondului forestier national;
k) urmareste respectarea exercitarii dreptului de preemtiune al statului la
toate vanzarile de bunavoie sau silite pentru enclavele din fondul forestier
proprietate publica a statului si terenurile limitrofe acestuia si propune
masurile necesare, dupa caz;
l) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele infractionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sesizarea de indata a organelor de politie in
vederea efectuarii cercetarii penale;
m) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele contraventionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sanctiuni, cu respectarea prevederilor legale.
(2) Serviciul pentru controlul lucrarilor de regenerare a padurilor,
amenajare a bazinelor hidrografice torentiale si accesibilizarea fondului
forestier are urmatoarele atributii:
a) verifica si propune aprobarea proiectelor de regenerare a padurilor,
ajutorarea regenerarii naturale si reconstructia ecologica pentru fondul
forestier national si pentru vegetatia forestiera situata in afara acestuia;
b) verifica si propune aprobarea raportului privind controlul anual al
regenerarilor din fondul forestier national;
c) verifica daca regenerarea padurilor s-a realizat in cel mult 2 ani dupa
taiere si dispune masurile ce se impun, conform dispozitiilor legale;
d) verifica si propune aprobarea proiectelor de reimpadurire a suprafetelor
scoase temporar din fondul forestier privat, urmarind executarea lucrarilor
prevazute;
e) verifica punerea in executie a proiectelor de impadurire sau
reconstructie ecologica in fondul forestier national si in perimetrele de
ameliorare, pana la realizarea definitiva a acestora;
f) verifica si avizeaza, dupa caz, documentatia agentilor economici care au
ca obiect de activitate executarea de lucrari silvice, cum ar fi impaduririle,
lucrarile de intretinere si ingrijire si altele asemenea, sau producerea de
material genetic forestier, cum ar fi semintele, puietii, butasii si altele
asemenea;
g) controleaza respectarea reglementarilor privind folosirea in culturi a
materialelor de reproducere provenite din alte surse decat cele aprobate si
inregistrate;
h) verifica respectarea reglementarilor privind evaluarea fructificatiei,
recoltarea, transportul, depozitarea, prelucrarea si conservarea semintelor si
butasilor ce se folosesc la lucrarile de regenerare a padurilor;
i) verifica si avizeaza modul de intocmire a actelor de constatare,
stabilire si evaluare a pierderilor provocate de calamitati si de alti factori
vatamatori in lucrarile de regenerare si reconstructie ecologica;
j) verifica si avizeaza documentatiile pentru obtinerea de catre
proprietarii de paduri a finantarii de la bugetul de stat, in vederea
executarii lucrarilor silvice, inclusiv a lucrarilor de amenajare in cazul persoanelor
fizice;
k) verifica modul in care se efectueaza preluarea, in conditiile legii, de
terenuri in si din fondul forestier national si impadurirea acestora, dupa caz,
cu respectarea dispozitiilor legale;
l) verifica modul de utilizare a fondului de conservare si regenerare a
padurilor de catre directiile silvice din structura Regiei Nationale a
Padurilor;
m) verifica documentatiile pentru proiectele de investitii efectuate din
surse bugetare si extrabugetare la care ordonator de credit este autoritatea
publica centrala care raspunde de silvicultura, controleaza punerea lor in
executie si avizeaza receptiile partiale si finale ale acestora;
n) controleaza modul in care s-au realizat proiectele de investitii
finantate de la bugetul de stat, in baza unor legi speciale, prin Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
o) controleaza activitatea de reparare si intretinere a drumurilor auto
forestiere;
p) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a inspectorului-sef,
faptele infractionale in domeniul silviculturii si exploatarii padurilor si
propune sesizarea de indata a organelor de politie in vederea efectuarii
cercetarii penale;
r) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele contraventionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sanctiuni, cu respectarea prevederilor legale.
(3) Serviciul pentru controlul valorificarii, comercializarii si
circulatiei produselor padurii are urmatoarele atributii:
a) efectueaza controlul circulatiei materialului lemnos si al instalatiilor
de transformat lemn rotund, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
b) controleaza modul de eliberare si utilizare a seturilor de documente de
insotire, folosite la transportul materialelor lemnoase;
c) verifica modul in care Regia Nationala a Padurilor si subunitati ale
acesteia sau alte structuri de administratie silvica organizeaza si desfasoara
licitatiile sau negocierile pentru vanzarea masei lemnoase;
d) controleaza respectarea reglementarilor in vigoare cu privire la
recoltarea si valorificarea celorlalte produse specifice fondului forestier
national;
e) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele infractionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sesizarea de indata a organelor de politie in
vederea efectuarii cercetarii penale;
f) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele contraventionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sanctiuni, cu respectarea prevederilor legale.
(4) Serviciul pentru controlul structurilor de administratie silvica si al
gestiunii fondului forestier national si vegetatiei forestiere din afara
acestuia are urmatoarele atributii:
a) controleaza prin inspectii de fond sau partiale, efectuate in fondul
forestier national si in vegetatia forestiera din afara acestuia, modul in care
se respecta si se aplica regimul silvic sau normele tehnice silvice si de paza;
b) executa inspectii de fond, de doua ori pe an, in vegetatia forestiera
din afara fondului forestier si inspectii partiale ori de cate ori este
necesar;
c) verifica prin sondaj actele de punere in valoare, precum si borderourile
anuale intocmite de structuri silvice de administrare a fondului forestier
national;
d) controleaza incadrarea in volumul de masa lemnoasa aprobata sa se
recolteze din fondul forestier national si din vegetatia forestiera situata in
afara acestui fond, precum si modul de recoltare a acestuia;
e) verifica respectarea perioadelor si a termenelor de exploatare a masei
lemnoase si propune retragerea autorizatiilor de exploatare in situatiile de
incalcare a prevederilor legale;
f) controleaza modul in care s-au intocmit actele de constatare a
calamitatilor in parchetele de exploatare a masei lemnoase, in vederea
prelungirii termenelor de exploatare, si modul de solutionare a acestora;
g) controleaza aplicarea masurilor de prevenire si combatere a bolilor si
daunatorilor padurilor, precum si aplicarea masurilor de prevenire si stingere
a incendiilor de padure;
h) verifica lucrarile de prevenire si combatere a bolilor si daunatorilor
padurilor, propune executarea de lucrari in vegetatia forestiera situata in
afara fondului forestier si propune sanctionarea detinatorilor care nu executa
la timp aceste lucrari;
i) verifica indeplinirea procedurilor legale de radiere si publicitate, in
vederea inlaturarii posibilitatii utilizarii ilegale a dispozitivelor
dreptunghiulare de marcat si a ciocanelor silvice, pierdute sau sustrase;
j) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele infractionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sesizarea de indata a organelor de politie in
vederea efectuarii cercetarii penale;
k) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele contraventionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sanctiuni, cu respectarea prevederilor legale.
(5) Serviciul de indrumare si control al structurilor private de
administrare a padurilor si pentru relatiile cu proprietarii si detinatorii de
paduri si terenuri cu vegetatie forestiera are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza actiunile de informare, educare, instruire etc., finantate
de la bugetul de stat, pentru popularizarea legislatiei silvice si educatiei
forestiere, in vederea respectarii regimului silvic de catre proprietari si/sau
detinatori;
b) executa consultanta de specialitate silvica la solicitarea detinatorilor
sau a proprietarilor de paduri si terenuri cu vegetatie forestiera;
c) asigura aducerea la cunostinta populatiei a obligatiei privind
prevenirea si stingerea incendiilor;
d) verifica impreuna cu celelalte organe de control ale statului aspectele
care fac obiectul scrisorilor, petitiilor si reclamatiilor din sfera
atributiilor inspectoratului silvic teritorial pentru controlul aplicarii
regimului silvic si propune solutii pentru intrarea in legalitate;
e) prezinta periodic rapoarte, informari si sinteze asupra activitatii
desfasurate;
f) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele infractionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sesizarea de indata a organelor de politie in
vederea efectuarii cercetarii penale;
g) constata, prin persoane anume imputernicite prin decizie a
inspectorului-sef, faptele contraventionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sanctiuni, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 10
(1) Inspectiile silvice judetene prevazute la art. 6 alin. (1) sunt conduse
de un sef de inspectie, asimilat functiei de sef serviciu.
(2) Fiecare inspectie silvica judeteana indeplineste, in judetul in care
isi desfasoara activitatea, atributiile selectate din cele prevazute la art. 9,
inscrise in decizia emisa special pentru aceasta problema de conducerea
inspectoratului silvic judetean din structura caruia face parte.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 11
Conducerea si angajatii persoanelor juridice, precum si persoanele fizice
controlate au urmatoarele obligatii fata de solicitarea organelor de control
aflate in exercitiul functiunii din cadrul Directiei generale a padurilor,
Directiei de regim silvic si a celor din cadrul inspectoratelor silvice
teritoriale sau al inspectiilor silvice judetene:
a) sa puna la dispozitie, in copie, documentele de evidenta si rapoartele,
registrele si corespondenta, actele si piesele justificative, precum si orice
alte documente scrise, solicitate in legatura cu controlul aplicarii regimului
silvic;
b) sa prezinte spre verificare bunurile, materialele lemnoase si nelemnoase
prevazute la art. 39 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, pe care le
gestioneaza sau pe care le au in pastrare si care, potrivit reglementarilor
silvice, intra sub incidenta controlului;
c) sa dea explicatii, verbal si/sau in scris, in legatura cu problemele ce
fac obiectul controlului aplicarii regimului silvic.
Art. 12
(1) In indeplinirea atributiilor de serviciu personalul silvic de
specialitate din cadrul Directiei de regim silvic si al inspectoratelor silvice
teritoriale pentru controlul aplicarii regimului silvic au competentele si
obligatiile prevazute la art. 105, 106 si 114 din Legea nr. 26/1996 - Codul
silvic si la art. 37 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea
regimului silvic si administrarea fondului forestier national, republicata.
(2) Personalul silvic prevazut la alin. (1) poarta uniforma de serviciu,
pastreaza, foloseste si face uz de armament si de mijloacele din dotare, in
conditiile legii.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand inspectoratele silvice teritoriale pentru controlul aplicarii
regimului silvic
______________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii Sediul Judetele arondate
crt. inspectoratului
silvic
______________________________________________________________________________
1. Inspectoratul silvic Municipiul Iasi Bacau, Botosani, Iasi, Neamt,
teritorial Iasi Vaslui, Suceava
2. Inspectoratul silvic Municipiul Zalau Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj,
teritorial Zalau Maramures, Satu Mare, Salaj
3. Inspectoratul silvic Municipiul Brasov Alba, Brasov, Covasna,
teritorial Brasov Harghita, Mures, Sibiu
4. Inspectoratul silvic Municipiul Buzau Braila, Buzau, Constanta,
teritorial Buzau Galati, Tulcea, Vrancea
5. Inspectoratul silvic Municipiul Timisoara Arad, Caras-Severin,
teritorial Timisoara Hunedoara, Timis
6. Inspectoratul silvic Municipiul Craiova Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt,
teritorial Craiova Valcea
7. Inspectoratul silvic Municipiul Bucuresti Arges, Calarasi, Dambovita,
teritorial Bucuresti Giurgiu, Ialomita, Ilfov,
Prahova, Teleorman
______________________________________________________________________________