HOTARARE Nr. 1052 din 4 septembrie 2003
privind aprobarea Strategiei de reforma a sistemului judiciar
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 649 din 12 septembrie 2003
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia Guvernului Romaniei de reforma a sistemului judiciar,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Planul de actiuni pentru implementarea strategiei prevazute la art. 1 se
aproba prin ordin al ministrului justitiei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stanoiu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Alexandru Farcas,
secretar de stat
STRATEGIA DE REFORMA A SISTEMULUI JUDICIAR
2003 - 2007
1. Cadru general
Justitia este un factor esential de echilibru si stabilitate sociala in
statul de drept. In realizarea acestui rol reforma unui sistem fundamental al
societatii, cum este cel judiciar, implica nu numai restructurarea
institutionala propriu-zisa, ci si reformarea mentalitatilor care stau la baza
functionarii sistemului actual, precum si costuri pe care societatea trebuie sa
si le asume.
Reforma justitiei este o necesitate recunoscuta, masuri in acest sens
luandu-se inca de la inceputul anilor '90, dar din anul 2001 a devenit o
prioritate prevazuta de Programul de guvernare si de Planul de actiune ale
actualului Guvern. Desi au fost inregistrate progrese de necontestat in
modernizarea sistemului judiciar, in contextul accelerarii procesului de
integrare europeana, este imperios necesara abordarea unitara, coerenta a
strategiei de reforma a intregului sistem judiciar care, la randul sau, sa fie
coordonata cu reformele celorlalte domenii sociale.
In acest sens Strategia de reforma a sistemului judiciar cuprinde
obiectivele necesare modernizarii sistemului judiciar, insotite de masuri
concrete de realizare, pentru care au fost prevazute termene si au fost
evaluate implicatiile financiare. Obiectivele si masurile au fost elaborate
conform unei viziuni de ansamblu pentru toate componentele sistemului judiciar,
potrivit importantei si necesitatilor acestora.
Scopul major al prezentei strategii este consolidarea independentei
justitiei si a statutului magistratului, precum si sporirea eficientei actului
de justitie, de natura sa raspunda nevoilor cetatenilor si sa asigure
compatibilitatea sistemului judiciar romanesc cu cele ale statelor membre ale
Uniunii Europene.
De aceea, in realizarea Strategiei de reforma a sistemului judiciar a fost
avuta in vedere necesitatea accentuarii integrarii justitiei ca serviciu public
in societate prin colaborarea activa cu administratia publica si cu diferitele
segmente ale societatii civile. De asemenea, se urmaresc consolidarea si
perfectionarea functionala a statului de drept prin recastigarea increderii
cetatenilor in justitie si a respectului fata de primatul legii.
2. Principii si obiective strategice
2.1. Principii
Strategia de reforma a sistemului judiciar este realizata pe baza
necesitatilor rezultate din analiza atenta a functionarii pana in prezent a
justitiei pe plan intern, dar avand in vedere si cooperarea pe plan extern, in
primul rand cu institutiile si sistemele judiciare din Uniunea Europeana. La
baza strategiei stau urmatoarele principii:
- afirmarea demnitatii umane, a libertatii, democratiei, egalitatii,
solidaritatii si justitiei;
- consolidarea statului de drept si a suprematiei legii;
- armonizarea cu normele internationale si europene cele mai avansate,
avandu-se in acelasi timp in vedere traditiile si identitatea nationala;
- implicarea autoritatilor, cu precadere a intregului sistem judiciar, dar
si a tuturor actorilor sociali, in vederea realizarii consensului pentru
reformarea sistemului judiciar.
2.2. Obiective strategice
In conformitate cu principiile enuntate mai sus, se impune dezvoltarea,
intr-o maniera concisa, coerenta si pragmatica, a urmatoarelor obiective
strategice:
2.2.1. Siguranta juridica:
- cresterea impartialitatii, transparentei, credibilitatii si sporirea
eficientei actului de justitie;
- crearea unei jurisprudente unitare;
- transpunerea completa a acquisului comunitar de competenta sistemului
judiciar;
- continuarea si intensificarea procesului de informatizare a justitiei;
- imbunatatirea capacitatii sistemului judiciar in aplicarea legii si
consolidarea capacitatii administrative;
- continuarea procesului de reforma a sistemului penitenciar.
2.2.2. Asigurarea calitatii hotararilor judecatoresti:
- asigurarea unei durate rezonabile pentru solutionarea cauzelor;
- modificari structurale in organizarea sistemului judiciar, vizand
restructurarea instantelor si parchetelor pe criterii de eficienta si
specializarea unor instante si parchete pentru solutionarea unor anumite
categorii de cauze;
- reforma administrarii justitiei si asigurarea conditiilor materiale
necesare desfasurarii actului de justitie;
- pregatirea profesionala a magistratilor si a personalului auxiliar.
2.2.3. Independenta sistemului judiciar fata de executiv:
- asigurarea transparentei activitatii sistemului judiciar prin
relationarea cu societatea civila;
- definirea atributiilor Consiliului Superior al Magistraturii si ale
Ministerului Justitiei, in sensul consolidarii independentei puterii
judecatoresti;
- stabilirea statutului magistratilor - a drepturilor si obligatiilor
acestora.
2.3. Mijloace de realizare
Obiectivele mentionate mai sus sunt dezvoltate in prezenta strategie,
urmand a fi detaliate in Planul de actiune aprobat prin ordin al ministrului
justitiei. Mijloacele de realizare:
- revizuirea Constitutiei si adoptarea noii legislatii privind organizarea
instantelor judecatoresti, statutul magistratilor, organizarea si functionarea
Consiliului Superior al Magistraturii in vederea consolidarii independentei
puterii judecatoresti;
- garantarea independentei si impartialitatii magistratilor in modalitatile
de recrutare, pregatire, avansare, parasire a functiei;
- aplicarea tehnologiilor informatice adecvate in fiecare unitate a
sistemului si interconectarea acestora;
- pregatirea profesionala sustinuta si specializarea magistratilor si a
personalului auxiliar;
- asigurarea finantarii procesului de reforma.
3. Romania si dreptul comunitar
3.1. Masuri realizate in perioada 2001 - 2003 in vederea reformarii
sistemului judiciar
3.1.1. Transpunerea acquisului comunitar in legislatia romana si
armonizarea cadrului legal intern cu cele ale statelor membre ale Uniunii
Europene
Prima parte a reformei in justitie s-a incheiat cu predarea proiectului
noului Cod penal la Parlament si cu preluarea integrala a acquisului comunitar,
pentru capitolul 24 "Justitie si afaceri interne", in legislatia
romana. In numai 2 ani acquisul in vigoare in anul 2001, cu relevanta pentru
sistemul judiciar, a fost transpus; prevederile nationale respective se afla in
dezbatere parlamentara sau sunt deja in vigoare.
In ceea ce priveste procesul legislativ, trebuie subliniate urmatoarele
progrese, care, de altfel, corespund unor cerinte pe plan european:
- Abrogarea art. 200 din Codul penal, prin care a fost dezincriminata
infractiunea de relatii sexuale intre persoane de acelasi sex.
- Proiectul noului Cod penal, transmis la Parlament, care cuprinde
importante modificari referitoare la infractiunile ce prezinta legatura cu
libertatea de exprimare: a fost dezincriminata infractiunea de insulta, in
cazul infractiunii de calomnie s-a redus cuantumul amenzii si s-a eliminat
posibilitatea ca amenda neexecutata sa fie transformata in inchisoare, au fost
eliminate infractiunea de ultraj savarsita prin insulta si calomnie, precum si
infractiunea de ofensa adusa autoritatii.
- Legea nr. 281/2003 cuprinde modificari substantiale ale Codului de
procedura penala si contine dispozitii de esenta ce sporesc garantiile
procesuale pentru masurile privative sau restrictive de libertate, in acord cu
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (de exemplu: atribuirea
dispunerii arestarii preventive in competenta procurorului, pe o perioada de
maximum 3 zile, iar dupa acest termen, in competenta exclusiva a instantei de
judecata), precum si noi institutii ca protectia martorilor si investigatorii
sub acoperire.
- Legi importante pentru combaterea criminalitatii transnationale
organizate, parte a acquisului comunitar, menite sa apere valori ale statului
de drept si societatii democratice, cum sunt viata si libertatea cetatenilor:
- Legea nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de
persoane, prin care a fost incriminat traficul de persoane si au fost introduse
norme pentru protectia si asistenta victimelor traficului si a familiilor
acestora;
- Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii
banilor, prin care a fost incriminata spalarea banilor, indiferent de
infractiunea din savarsirea careia provine bunul;
- Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii
organizate, prin care a fost incriminata constituirea sau sprijinirea
grupurilor infractionale organizate.
- Legi importante privind prevenirea si combaterea coruptiei:
- Crearea Parchetului National Anticoruptie, ca rezultat al unui
program Phare de infratire institutionala cu Spania, prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 43/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei
in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de
afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, ce cuprinde unul dintre cele mai
moderne sisteme de reglementare a regimului incompatibilitatilor in cadrul
statelor europene, salutata de oficialii europeni.
- Legislatie in domeniul relatiilor internationale, ce asigura, intr-un
grad superior, cetatenilor romani accesul la spatiul european de justitie si
respectarea obligatiilor internationale ale Romaniei:
- Legea nr. 296/2001 privind extradarea, Legea nr. 704/2001 privind
asistenta judiciara internationala in materie penala, Legea nr. 756/2001 asupra
transferarii persoanelor condamnate in strainatate;
- Legile de ratificare a conventiilor Consiliului Europei privind
coruptia - Conventia penala privind coruptia (Legea nr. 27/2002) si, respectiv,
Conventia civila asupra coruptiei (Legea nr. 147/2002);
- Legea nr. 187/2003 privind competenta de jurisdictie, recunoasterea
si executarea in Romania a hotararilor in materie civila si comerciala
pronuntate in statele membre ale Uniunii Europene si Legea nr. 189/2003 privind
asistenta judiciara internationala in materie civila si comerciala, care
transpun prevederile regulamentelor comunitare in materie civila si comerciala;
- Legile de aderare la cele trei conventii de la Haga privind
comunicarea actelor, obtinerea de probe si accesul la justitie (Legea nr.
124/2003, Legea nr. 175/2003 si, respectiv, Legea nr. 215/2003).
- Proiectul noului Cod civil a fost prezentat in prima lectura Guvernului,
la sfarsitul lunii iulie 2003; la elaborarea acestuia am beneficiat de
expertiza canadiana, care a stat si la baza noului Cod civil din regiunea
Quebec, unul dintre cele mai moderne din lume.
In domeniul dreptului comercial, acquisul comunitar a fost integral
transpus in legislatia romana:
- Legea nr. 637/2002 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat in domeniul insolventei preia dispozitiile Regulamentului
CE nr. 1.346/2000 privind falimentul transfrontalier;
- Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei
in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de
afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei transpune in cartea a II-a titlul
II prevederile celor 6 directive sectoriale in domeniu;
- Aceeasi Lege nr. 161/2003 transpune in cartea I titlul V prevederile din
Regulamentul CEE nr. 2.137/1985 privind grupurile europene de interes economic;
- Legea nr. 509/2002 privind agentii comerciali permanenti transpune
dispozitiile Directivei 86/653/CEE privind agentii comerciali independenti.
In 2002 a fost modificata Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, pentru transpunerea obligatiilor asumate de
Romania prin Acordul european, in ceea ce priveste activitatea de consultanta
prestata de avocati, si unele dintre prevederile directivelor comunitare (prin
Legea nr. 489/2002). Potrivit calendarului de negocieri asumat, pana la
sfarsitul anului 2003 vor fi transpuse in legislatia romana prevederile
acquisului comunitar privind libera prestare si dreptul de stabilire al
avocatilor.
3.1.2. Consiliul Superior al Magistraturii
In ceea ce priveste organizarea si functionarea sistemului judiciar,
subliniem faptul ca, in raport de prevederile Constitutiei in vigoare, la
inceputul anului 2002 a fost adoptat unul dintre cele mai moderne sisteme din
Europa pentru alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii direct
in adunarile generale ale magistratilor. Noii membri astfel alesi si-au inceput
recent mandatul.
De altfel, forma revizuita a Constitutiei, aflata in faza finala de
adoptare de catre Parlament, contribuie la consolidarea puterii
judecatoresti*1).
------------
*1) Vezi infra cap. 8.
3.1.3. Consolidarea statutului magistratilor
In vederea cresterii prestigiului justitiei, imbunatatirii situatiei
materiale si consolidarii statutului magistratilor, pentru o mai buna
salarizare a acestora, a fost promovata la sfarsitul anului 2002 Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor, care a condus la cresterea indemnizatiei pentru presedintele
unei curti de apel cu 38% - 92%, iar pentru un judecator de la aceeasi instanta
cu 36% - 70% (in functie de sporurile ce se acorda pentru judecarea cauzelor de
coruptie, titlul de doctor in drept, vechimea efectiva in magistratura).
Sub aspect legislativ cele doua proiecte fundamentale privind statutul
magistratilor si organizarea judiciara au fost adoptate de Guvern si se afla in
procedura parlamentara*2).
------------
*2) Vezi infra cap. 7 si 9.
3.1.4. Programe de asistenta
Subliniem succesul real inregistrat in perioada 2002 - 2003 in recuperarea
intarzierilor semnificative si implementarea unor programe PHARE complexe, cu
impact deosebit in procesul de reforma a sistemului judiciar: PHARE 1997 si
PHARE 2000 de informatizare a justitiei, PHARE 1999 pentru consolidarea
Institutului National al Magistraturii, PHARE 1999 Anticoruptie, PHARE 2000
destinat intaririi sistemului judiciar si penitenciar din Romania si altele.
Sunt in curs de derulare programele PHARE 2002 de asistenta pentru
consolidarea sistemului judiciar (structurat pe 3 proiecte de infratire
institutionala: pentru Consiliul Superior al Magistraturii, pentru Institutul
National al Magistraturii si Centrul de Pregatire si Perfectionare a
Grefierilor si a Celuilalt Personal Auxiliar de Specialitate si pentru
introducerea mijloacelor alternative de solutionare a litigiilor in civil si
comercial) si Proiectul de asistenta destinat imbunatatirii legislatiei in
materia falimentului, prin care reforma deja inceputa va fi continuata.
Exercitiul de programare continua in acest an. Ministerul Justitiei a elaborat
fisele de programe pentru exercitiul PHARE 2003. Astfel, au fost aprobate de
catre Comisia Europeana urmatoarele proiecte:
- Continuarea asistentei in materia luptei impotriva coruptiei;
- Sprijin in domeniul justitiei pentru minori;
- Continuarea reformei sistemului penitenciar;
- Asistenta destinata publicitatii imobiliare si cadastrului (fisa
interinstitutionala elaborata impreuna cu Oficiul National pentru Cadastru).
In cursul anului 2003 au fost revigorate programele cu Banca Mondiala, au
fost regandite componenta si activitatea unitatii de implementare a proiectelor
pentru cartea funciara in materia informatizarii birourilor de carte funciara,
imbunatatirii conditiilor de lucru, accesului mai bun al publicului la
serviciile de carte funciara.
3.1.5. Institutul National al Magistraturii
Activitatea Institutului National al Magistraturii a fost revigorata, in
vederea asigurarii unei inalte pregatiri profesionale a magistratilor, prin
imbinarea specializarii teoretice cu dobandirea deprinderilor practice, prin
studierea aprofundata a normelor de drept si jurisprudentei nationale si
comunitare.
Institutul National al Magistraturii poate fi considerat un model pentru
scolile de magistratura din aceasta parte a Europei, asa cum au afirmat
rapoartele de evaluare ale Consiliului Europei din ultimul an.
Toate aceste aspecte demonstreaza faptul ca reforma sistemului judiciar
este un proces in plina desfasurare, cu rezultate clare. Aceasta va continua,
punct cu punct, in viitorul apropiat, cu sprijinul programelor PHARE si al
expertilor comunitari.
3.2. Masuri avute in vedere pentru aplicarea legislatiei
3.2.1. Monitorizarea aplicarii legislatiei in vigoare, in special a celei
care transpune acquisul comunitar
Monitorizarea aplicarii legislatiei in vigoare este o consecinta si o
necesitate a transpunerii corecte a acquisului comunitar in actele normative
interne. Aceasta implica observarea modului in care actele normative cu efecte
asupra sistemului judiciar sunt aplicate, precum si comunicarea concluziilor,
prin intermediul Ministerului Justitiei, catre institutiile interesate,
folosind instrumentele de monitorizare (studii, rapoarte, rapoarte de progres,
rapoarte de implementare, tabele de monitorizare etc.). Realizarea acestui
obiectiv este esentiala in vederea integrarii europene.
Modul in care actele normative care transpun acquisul comunitar sunt
aplicate este evaluat prin analizarea solutiilor definitive ale instantelor
judecatoresti. Acest obiectiv se realizeaza prin colaborarea compartimentelor
judiciar si de integrare europeana, in vederea asigurarii concordantei
jurisprudentei romanesti cu modul in care dreptul comunitar analog este aplicat
in cadrul Uniunii Europene. In acelasi mod va fi analizata aplicarea de catre
alte institutii a actelor normative cu efecte asupra sistemului judiciar.
Analiza va avea ca punct principal de pornire observatiile institutiilor
implicate in procesul de integrare sau ale persoanelor interesate, iar
rezultatele vor fundamenta masurile care vor fi luate (comunicarea concluziilor
catre institutiile responsabile de aplicarea normelor in cauza si, eventual,
amendarea legislatiei respective).
De asemenea, prin directia de specialitate a Ministerului Justitiei si in
colaborare cu presedintii de instante, va fi continuat si intensificat procesul
de monitorizare a realizarii obiectivelor necesare procesului de aderare,
rapoartele urmand a fi comunicate periodic Ministerului Integrarii Europene si
Comisiei Europene.
3.2.2. Analiza solutiilor definitive ale instantelor judecatoresti in
vederea identificarii modalitatilor de aplicare unitara a legii
Modificarile aduse recent Codului de procedura civila, potrivit carora atat
apelurile exercitate impotriva hotararilor pronuntate in prima instanta de
judecatorii, cat si cele exercitate impotriva hotararilor pronuntate in prima
instanta de tribunale urmeaza sa se judece de curtile de apel, determina
competenta exclusiva a Curtii Supreme de Justitie pentru solutionarea
recursurilor. Aceasta solutie va avea drept consecinta crearea unei practici
judiciare unitare.
In plus, urmarirea evolutiei practicii judiciare este deosebit de
importanta pentru aplicarea actelor normative in mod unitar si conform
jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Curtii de Justitie a
Comunitatilor Europene pentru actele cu relevanta comunitara. Acest obiectiv
presupune realizarea, la nivelul instantelor judecatoresti si in cadrul
Ministerului Justitiei, a unor evaluari privind evolutia practicii judiciare,
pentru evidentierea reglementarilor care nu mai corespund necesitatilor sociale
si pentru identificarea relatiilor care trebuie reglementate, precum si
realizarea unor culegeri de practica judiciara in diferite domenii ale
dreptului.
Va fi continuat procesul de elaborare a studiilor privind evolutia
practicii judiciare in vederea identificarii reglementarilor necorespunzatoare
necesitatilor sau a chestiunilor care genereaza practica neunitara - realizate
anual de catre directia de specialitate din Ministerul Justitiei (Directia
judiciara) in materia dreptului civil, procesual civil, penal, procesual penal,
comercial, contencios administrativ, proprietate intelectuala.
In acelasi timp va continua realizarea anuala a unor culegeri de practica
judiciara in aceste domenii. Culegerile sunt realizate atat la nivelul
Ministerului Justitiei, prin Directia judiciara, cat si la nivelul instantelor
judecatoresti, in principal la curtile de apel.
Concluziile studiilor si culegerile de practica judiciara vor fi
disponibile pentru institutiile si persoanele interesate si, in special, pentru
magistrati; acestia din urma le vor dezbate in cadrul sedintelor de pregatire
stabilite la nivelul instantelor si parchetelor, in scopul imbunatatirii pregatirii
profesionale.
3.2.3. Intensificarea cooperarii in cadrul sistemului judiciar si a
sistemului judiciar cu alte institutii in vederea realizarii eficiente a
actului de justitie
In contextul actual este mai evident decat oricand ca sistemul judiciar nu
poate exista si functiona independent de alte sisteme, de societate in
ansamblu. In cadrul procesului de reforma a administrarii justitiei, care
vizeaza crearea completelor, sectiilor si, ulterior, a instantelor
specializate, este necesara o mai buna colaborare directa a instantelor cu
organele de politie si parchetele, dar si cu alte institutii cu competente in
domenii specifice: protectia minorilor, proprietate intelectuala, relatii de
munca, reintegrare sociala etc.
De asemenea, este necesara asigurarea transparentei activitatilor
judiciare, potrivit legislatiei, fata de presa si cetateni. In acest sens,
institutia purtatorului de cuvant atat la nivelul instantei, cat si al
parchetului trebuie consolidata prin pregatire profesionala specifica, conform
modelelor europene.
Nu in ultimul rand asistam in prezent la o intensificare a cooperarii
judiciare, in special pe plan european, cu eliminarea formalitatilor
administrative intermediare. In vederea asigurarii compatibilitatii sistemului
judiciar roman cu cele din statele membre ale Uniunii Europene, sunt necesare
pregatirea magistratilor romani si consolidarea structurii logistice. In acest
scop se urmareste realizarea unei cooperari directe, in conformitate cu
instrumentele juridice comunitare, intre instantele romane si cele din Uniunea
Europeana. Acest obiectiv se realizeaza in special prin pregatirea initiala si
continua in cadrul Institutului National al Magistraturii, dar si de catre
Ministerul Justitiei sau unele instante, cu participarea unor experti
comunitari.
4. Conformitatea cu Conventia europeana a drepturilor omului
4.1. Directii de actiune
Statul roman considera realizarea dreptului la aparare si accesului la
justitie ca esentiale pentru protectia drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Ca atare, actiunile vor fi realizate pe doua directii:
- legislatia considerata contrara Conventiei de Curtea Europeana a
Drepturilor Omului va fi modificata, in sensul respectarii stricte a
drepturilor garantate pe plan european;
- o a doua directie de actiune consta in aplicarea normelor legale in asa
fel incat sa nu se aduca atingere drepturilor si libertatilor fundamentale. In
acest sens, recomandarile Consiliului Europei si deciziile Curtii Europene a
Drepturilor Omului vor fi aplicate fara intarziere.
4.2. Modificarea Codului de procedura penala
Prin modificarea adusa recent Codului de procedura penala au fost sporite
garantiile procesual penale, indeosebi cele privind masurile privative sau
restrictive de libertate ori cele referitoare la instituirea controlului
judecatoresc privind solutiile procurorului de netrimitere in judecata. Astfel,
s-au adus Codului de procedura penala modificari si completari substantiale cu
privire la urmatoarele institutii:
- Masurile privative si restrictive de libertate
Cea mai importanta modificare in aceasta materie o constituie atribuirea
dispunerii arestarii preventive in cursul urmaririi penale in competenta
procurorului, pe o perioada de maximum 3 zile, iar dupa acest termen, in
competenta exclusiva a instantei de judecata, spre deosebire de reglementarea
actuala care confera aceasta competenta numai procurorului. Aceasta solutie
legislativa este in concordanta cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor
Omului, care a stabilit ca organul care dispune sau mentine masura arestarii
preventive trebuie sa prezinte anumite garantii, printre care independenta si
impartialitatea atat fata de puterea executiva, cat si fata de parti. In acest
sens sunt si legislatiile europene, cum ar fi cea franceza, italiana, germana,
poloneza, care prevad ca masura arestarii preventive este dispusa de un
judecator sau de o instanta, si nu de catre procuror.
- Sporirea garantiilor acordate invinuitilor sau inculpatilor minori
La capitolul destinat masurilor preventive a fost inclusa o noua sectiune
care cuprinde reglementari privind: drepturi proprii si un regim special de
detentie preventiva in raport cu particularitatile varstei lor, termene
speciale pentru durata masurii retinerii sau arestarii preventive, precum si un
termen maxim in care minorii pot fi mentinuti in arest preventiv.
- Controlul judecatoresc asupra unor masuri sau acte dispuse in cursul
urmaririi penale
S-a instituit un control judecatoresc cu privire la solutiile procurorului
de netrimitere in judecata. Pana acum ordonantele procurorului in aceasta
materie puteau fi atacate numai la procurorul ierarhic superior. In prezent, in
lumina deciziilor Curtii Constitutionale si a jurisprudentei Curtii Europene a
Drepturilor Omului, se prevede ca persoana vatamata sau orice alte persoane ale
caror interese legitime au fost vatamate prin ordonanta procurorului de
clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale
ori prin rezolutia acestuia de neincepere a urmaririi penale se pot adresa
instantei careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in
prima instanta.
Se prevede totodata dispunerea de catre instanta (si de catre procuror
pentru cauzele urgente si temeinic justificate) a perchezitiilor domiciliare, a
retinerii si predarii corespondentei si a obiectelor, precum si a
interceptarilor si inregistrarilor audio sau video. In ceea ce priveste
masurile de siguranta a obligarii la tratament medical si a internarii medicale,
acestea pot fi dispuse numai de instanta de judecata.
- Extinderea dreptului la repararea pagubei a fost realizata, pe de o
parte, prin inlaturarea limitarilor prevazute in textele in vigoare, iar pe de
alta parte, prin vizarea nu numai a persoanelor private de libertate, ci si a
celor carora li s-a restrans libertatea. Aceasta extindere asigura concordanta
cu deciziile Curtii Constitutionale in materie, precum si cu dispozitiile art.
5 alin. 5 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale si ale art. 3 din Protocolul nr. 7 la conventie.
Trebuie mentionat ca proiectul Legii de revizuire a Constitutiei reprezinta
un progres fata de aceste ultime modificari ale Codului de procedura penala, in
sensul ca masura arestarii preventive va putea fi dispusa numai de instanta de
judecata, fiind limitata ca durata, iar masura efectuarii perchezitiei va fi
numai de competenta judecatorului.
4.3. Reglementarea drepturilor persoanelor aflate in executarea pedepselor
privative de libertate
Condamnarea statului roman de catre Curtea Europeana a Drepturilor Omului a
impus adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele
drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate.
Prin adoptarea acestui act normativ statul roman raspunde masurilor cu caracter
general dispuse de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei, in urma
hotararii Curtii Europene a Drepturilor Omului in cauza "Petra impotriva
Romaniei".
In cadrul dispozitiilor generale este reglementata - alaturi de
interzicerea supunerii la tortura, tratamente inumane sau degradante si
interzicerea discriminarii - procedura prin care se asigura controlul
judecatoresc asupra masurilor luate de administratia penitenciarului cu privire
la exercitarea drepturilor persoanelor aflate in executarea pedepselor
privative de libertate.
Avand in vedere jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului cu
privire la dreptul de petitionare, acest drept este garantat si nu i se pot
aduce restrangeri. Petitiile, care includ orice cerere sau sesizare adresata
autoritatilor publice, institutiilor publice, organelor judiciare, instantelor
sau organizatiilor internationale a caror competenta este acceptata ori
recunoscuta de Romania, precum si raspunsurile la acestea au caracter
confidential si nu pot fi deschise sau retinute.
Dreptul la corespondenta al persoanelor care executa pedepse privative de
libertate este, de asemenea, garantat, iar corespondenta are caracter
confidential si nu poate fi deschisa sau retinuta decat in limitele si in
conditiile prevazute de lege.
Restrangerile dreptului la corespondenta nu se aplica in cazul
corespondentei cu aparatorul sau cu organizatiile neguvernamentale care isi
desfasoara activitatea in domeniul protectiei drepturilor omului.
Este prevazuta o serie de masuri pentru asigurarea exercitarii dreptului de
petitionare si a dreptului la corespondenta, cum sunt instalarea de cutii
postale in interiorul penitenciarului sau suportarea de catre administratia
penitenciarului a unor cheltuieli ocazionate de exercitarea dreptului de
petitionare si a dreptului la corespondenta, in cazul in care persoanele aflate
in executarea pedepselor privative de libertate nu dispun de mijloacele banesti
necesare.
Dispozitii similare cu cele referitoare la dreptul la corespondenta al
persoanelor care executa pedepse privative de libertate sunt stabilite si cu
privire la dreptul la convorbiri telefonice al acestor persoane.
Dreptul de a primi vizite poate fi exercitat in spatii special amenajate,
sub supravegherea vizuala a personalului administratiei penitenciarului, durata
si periodicitatea vizitelor urmand sa fie stabilite prin ordin al ministrului
justitiei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Persoanele condamnate la pedepse privative au dreptul de a primi oricand, in
conditii de confidentialitate, vizitele aparatorului.
Dreptul la asistenta medicala este garantat. Asistenta medicala in
penitenciare se asigura, ori de cate ori este necesar sau la cerere, cu
personal calificat, in mod gratuit, potrivit legii.
In cadrul dispozitiilor finale este prevazuta aplicarea corespunzatoare a
normelor cuprinse in acest act normativ si altor categorii de persoane cu
privire la care au fost dispuse masuri sau sanctiuni privative de libertate -
persoanele arestate preventiv, cele aflate in executarea sanctiunii inchisorii
contraventionale si persoanele internate in centrele de reeducare.
Accesul la informatiile de interes public se realizeaza in conditiile Legii
privind liberul acces la informatiile de interes public.
5. Garantii pentru infaptuirea unui act de justitie echitabil
Exista o multitudine de garantii juridice pentru infaptuirea unui act de
justitie echitabil. Intre acestea se inscriu independenta judecatorului si
consolidarea statutului magistratului*3), dar si modalitatile eficiente de
control al actului de justitie, inainte si dupa pronuntarea hotararii
judecatoresti, obiect al prezentului capitol.
------------
*3) Vezi infra cap. 7.
5.1. Controlul anterior
Proiectul de revizuire a Constitutiei prevede ca activitatea de cercetare
penala a politiei judiciare este condusa si supravegheata, in conditiile legii,
de parchetele care functioneaza pe langa instantele de judecata.
De asemenea, actele sau masurile efectuate in cursul urmaririi penale sunt
supuse controlului instantei de judecata. Subliniem, in acest sens, masurile
prin care se dispune lipsirea de libertate, neinceperea urmaririi penale etc.
5.2. Controlul ulterior
5.2.1. Realizarea unui sistem de reintegrare sociala si supraveghere la
nivel national
Ministerul Justitiei si-a asumat misiunea de a infiinta la nivel national
servicii de reintegrare sociala a infractorilor si de supraveghere a executarii
sanctiunilor neprivative de libertate, ca parte a reformei sistemului justitiei
penale si a sanctiunilor comunitare, in contextul aderarii la Uniunea
Europeana.
Dezvoltarea sistemului de reintegrare sociala si supraveghere la nivel
national se desfasoara pe baza unei strategii care are in vedere:
- infiintarea sistemului de reintegrare sociala si supraveghere la nivel
national, alcatuit din 41 de servicii de reintegrare sociala si supraveghere;
- supravegherea persoanelor condamnate aflate in stare de libertate, in
scopul diminuarii infractionalitatii, a temerii fata de fenomenul infractional
si a costurilor si consecintelor datorate supraaglomerarii penitenciarelor;
- demonstrarea eficientei si a unei bune gestionari a fondurilor publice in
desfasurarea tuturor activitatilor serviciilor de reintegrare sociala si
supraveghere.
5.2.2. Realizarea conditiilor necesare executarii sanctiunilor privative de
libertate
5.2.2.1. Demilitarizarea sistemului penitenciar
Demilitarizarea sistemului penitenciar are drept scop alinierea sistemului
penitenciar la normele si practica europeana in materie, posibilitatea
manifestarii responsabilitatii individuale in cadrul sistemului, crearea
cadrului favorabil unei comunicari reale atat intre membrii personalului, cat
si intre acestia si detinuti si, nu in ultimul rand, schimbarea in timp a
mentalitatii de tip militar intr-o atitudine lipsita de rigiditate si
conformism. Procesul de demilitarizare implica:
- suplimentarea treptata a numarului de posturi in raport cu specificul
activitatii civile fata de cea militara, din perspectiva legislatiei muncii; se
are in vedere asigurarea unor conditii de munca care sa permita mentinerea
stabilitatii personalului si evitarea plecarii acestuia spre alte structuri
militare sau institutii, prin masuri de imbunatatire a protectiei sociale si
securitatii profesionale (in anul 2003 aceasta activitate a inceput prin
suplimentarea cu 100 de posturi si 305 posturi special pentru Spitalul Penitenciar
Rahova si Centrul pentru minori Buzias);
- asigurarea unor fonduri suplimentare pe durata procesului de
demilitarizare, necesare finantarii noilor posturi, platii contributiilor de
asigurari sociale, a drepturilor de echipament, hrana, ajutoarelor prevazute in
caz de pensionare etc., precum si pentru instruirea initiala de specialitate a
noilor angajati.
5.2.2.2. Realizarea cadrului juridic adecvat pentru alinierea sistemului
penitenciar romanesc la normele europene
Adoptarea in anul 2004 a noii Legi de executare a pedepselor, in conditiile
adoptarii noului Cod penal, permite armonizarea si coordonarea principiilor de
preventie generala si speciala, individualizarea executarii pedepselor,
asigurarea unui regim penitenciar progresiv si a unui raport optim intre
sanctiunea penala si reinsertia sociala.
Proiectul Legii privind statutul functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare, care va fi adoptat in cursul anului 2004, avizat
de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, constituie fundamentul juridic al
demilitarizarii sistemului penitenciar.
In urma adoptarii actelor normative mentionate vor fi elaborate
regulamentele si instructiunile necesare punerii in aplicare a acestora, in
principal: Regulamentul de aplicare a Legii de executare a pedepselor si a
masurilor preventive privative de libertate, Regulamentul privind organizarea
si executarea serviciului de supraveghere a detinutilor aflati in penitenciare,
Codul deontologic al personalului din sistemul administratiei penitenciare,
Regulamentul de organizare si functionare a Administratiei Nationale a
Penitenciarelor.
5.2.2.3. Imbunatatirea conditiilor de detentie la nivelul normelor europene
Imbunatatirea conditiilor de detentie la nivelul normelor europene presupune
in primul rand un considerabil efort financiar, in conditiile in care bugetul
de stat poate suporta in prezent doar o parte din acesta:
- construirea, intr-o perioada de 5 ani, a 14 penitenciare noi;
- infiintarea unui nou centru de reeducare la Buzias, judetul Timis, cu 120
de locuri;
- modernizarea spatiilor de detentie din penitenciarele Bucuresti - Jilava,
Bacau, Colibasi, Craiova, Miercurea-Ciuc, Poarta Alba, Satu Mare, Targsor si
Vaslui, care va asigura spatii de cazare adecvate, sali de mese, cluburi, sali
de clasa, cabinete de psihologie, consiliere si psihoterapie, sali de sport si
grupuri sanitare;
- dotarea atelierelor destinate activitatilor productive din penitenciare
cu utilaje moderne, care sa asigure calificarea persoanelor private de
libertate.
Programul PHARE 2003 va asigura elaborarea unei strategii de lupta
impotriva consumului de droguri in penitenciare, dotarea penitenciarelor cu
echipamente pentru detectarea consumului de droguri de catre detinuti,
organizarea de sesiuni de pregatire a personalului de supraveghere, precum si a
programelor socioeducative pentru detinuti.
5.2.2.4. Elaborarea unei noi strategii privind siguranta asezamintelor de
detinere
Dotarea penitenciarelor cu mijloace moderne de supraveghere electronica a
perimetrelor, camerelor de detinere si a accesului se va realiza in cursul
anului 2004.
Elaborarea unui nou sistem de evaluare si individualizare a regimului
penitenciar, in conformitate cu prevederile proiectului Legii executarii pedepselor,
este programata pentru 2004. Se va avea in vedere infiintarea de echipe tehnice
multidisciplinare, formate din juristi, psihologi, sociologi si pedagogi, care
pe baza evaluarii vor stabili regimul penitenciar adecvat pentru fiecare
detinut.
5.2.2.5. Asistenta medicala
Perfectionarea activitatii de asistenta medicala pentru persoanele private
de libertate prin: implementarea si dezvoltarea serviciilor de asistenta
medicala si psihologica acordate consumatorilor de droguri; limitarea raspandirii
infectiei HIV/SIDA si a bolilor cu transmitere sexuala in randul detinutilor
prin masuri de educatie pentru sanatate si reducere a efectelor negative;
evaluarea cazurilor de boli psihice in randul detinutilor si imbunatatirea
sistemului de tratare si recuperare a acestora; depistarea precoce, tratarea si
reducerea numarului de recidive si cazuri rezistente la tratament in
tuberculoza pulmonara.
5.2.2.6. Programe internationale de sprijin al masurilor de reforma a
sistemului penitenciar si de probatiune
Pentru realizarea acestor obiective, pasi importanti au fost realizati in
cadrul proiectului de infratire institutionala "Asistenta pentru reforma
sistemului penitenciar si consolidarea sistemului de probatiune din
Romania". Componenta a programului PHARE RO 0004.01, proiectul a vizat
consolidarea sistemului penitenciar romanesc si a celui de probatiune (750.000
euro), partenerul principal fiind Spania, iar cel secundar Marea Britanie
(pentru partea de probatiune).
In cadrul fiecarei activitati a programului expertii spanioli au facut
unele recomandari, care au inceput deja sa fie transpuse in practica:
- necesitatea elaborarii unui plan de investitii si de ameliorare a
conditiilor din penitenciare;
- crearea in unitatile penitenciare de comisii tehnice interdisciplinare
care sa aiba ca atributii studiul individual al detinutilor si planificarea
activitatilor;
- separarea clara a atributiilor din domeniul sigurantei detinerii de cele
din sectorul cultural educativ;
- colaborarea cu comunitatea si organizatiile nonguvernamentale;
- crearea cadrului legal referitor la masurile de securitate din centrele
de reeducare;
- reglementarea pedepselor alternative la pedeapsa cu inchisoarea;
- realizarea unei proceduri de supraveghere a detinutilor eliberati
conditionat;
- elaborarea unui program de actiune pentru prevenirea, diagnosticarea
timpurie si tratamentul tuberculozei in mediul penitenciar.
Conventia de infratire dintre partenerul britanic London Probation Area si
Directia de reintegrare sociala si supraveghere din Ministerul Justitiei a dus
la formarea a mai mult de jumatate din numarul consilierilor de probatiune,
fiind totodata elaborata si curricula, numarul formatorilor a crescut de la 15
la 30, au fost elaborate ghiduri de bune practici, a fost conceput un plan de
reinsertie sociala, au fost incheiate protocoale de colaborare cu instantele,
precum si cu institutiile penitenciare.
Conventia de infratire a fost apreciata de ambele institutii beneficiare
ale sistemului judiciar romanesc, colaborarea urmand a continua in cadrul
cooperarii bilaterale.
6. Metode alternative de solutionare a conflictelor (medierea)
In procesul de realizare a reformei sistemului judiciar o atentie deosebita
este acordata cresterii eficientei actului de justitie prin imbunatatirea
activitatii instantelor. In acest sens, introducerea metodelor alternative de
solutionare a litigiilor pe cale judecatoreasca in sistemul judiciar romanesc
este considerata o solutie pentru degrevarea rolului instantelor si implicit de
crestere a operativitatii si calitatii in solutionarea cauzelor.
Astfel, un prim pas a fost facut in cadrul asistentei oferite printr-un
program PHARE in anul 2003, prin care se urmareste introducerea medierii in
sistemul nostru judiciar (una dintre alternativele cele mai cunoscute de
solutionare a litigiilor) si ale carui activitati vizeaza in principal crearea
cadrului legislativ si popularizarea beneficiilor acestui tip de serviciu
printre justitiabili, avocati, magistrati.
Cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii in Romania, Ministerul
Justitiei a initiat, de asemenea, un proiect privind medierea in cadrul unei
instante-pilot (Curtea de Apel Craiova), urmand ca, in urma rezultatelor
obtinute, acesta sa fie extins si la alte curti din tara.
Totodata Ministerul Justitiei - Directia de reintegrare sociala si
supraveghere, impreuna cu Centrul de Resurse Juridice, Departamentul pentru
Dezvoltare Internationala al Guvernului Marii Britanii si Fundatia Familia si
Ocrotirea Copilului au lansat doua centre-pilot de mediere in cauze penale
constituite in cadrul proiectului "Justitie restaurativa - un posibil
raspuns la infractionalitatea juvenila", pentru minorii si tinerii de pana
la 21 de ani care au savarsit infractiuni pentru care actiunea penala se pune
in miscare numai la plangerea prealabila a persoanei vatamate.
Urmatorii pasi vor avea in vedere elaborarea in anul 2003 a unei legi
privind medierea si reglementarea statutului profesiei de mediator,
corespunzatoare sistemului nostru judiciar, dar asigurandu-se si conformitatea
cu normele Uniunii Europene in domeniu. Sunt avute in vedere:
- crearea cadrului legislativ si popularizarea beneficiilor acestui tip de
serviciu printre justitiabili, avocati, magistrati in cadrul asistentei oferite
prin Programul PHARE, prin care se urmareste introducerea medierii in sistemul
nostru judiciar;
- organizarea de sesiuni de mediere la nivelul instantelor de catre
persoanele ce au fost pregatite de catre specialistii straini, in cadrul
proiectelor-pilot;
- evaluarea rezultatelor si formularea de comentarii si propuneri pe baza
acestora.
7. Credibilitatea justitiei (recrutare, cariera, deontologie) si sporirea
calitatii actului de justitie
7.1. Statutul magistratilor
Constitutia Romaniei prevede ca justitia se infaptuieste in numele legii,
iar judecatorii sunt independenti si se supun numai legii. Pornind de la aceste
principii constitutionale, necesitatea asigurarii garantiilor de competenta,
independenta si impartialitate a magistratilor impune o reformare a sistemului
judiciar, in acord cu cele mai importante documente europene si internationale
in materie.
Obiectivul principal al reformei in justitie il reprezinta consolidarea
independentei si statutului magistratului, precum si asigurarea realizarii
eficiente a actului de justitie, de natura sa raspunda nevoilor cetatenilor si
sa asigure compatibilitatea sistemului judiciar romanesc cu cele ale statelor
membre ale Uniunii Europene. Se are in vedere faptul ca inamovibilitatea,
intemeiata pe garantarea stabilitatii carierei si pe responsabilitatea in
exercitarea functiei, constituie ea insasi o garantie a independentei
justitiei.
Prin proiectul noii Legi privind statutul magistratilor, elaborat in anul
2003, se urmareste formarea unui corp de magistrati de cariera care sa se
bucure de independenta si stabilitate. Este prevazuta, de asemenea,
transparenta procedurilor de selectie, promovare, numire in functii de
conducere si evaluare profesionala. De asemenea, va creste semnificativ rolul
Consiliului Superior al Magistraturii, care va avea exclusivitate in luarea
deciziilor privind cariera magistratilor, raspunderea disciplinara a acestora,
apararea impotriva actelor care le afecteaza independenta si impartialitatea.
Procesul de selectie a magistratilor are la baza exclusiv criteriul
competentei profesionale si al bunei reputatii si se realizeaza numai prin
concurs, cu respectarea principiilor transparentei, al egalitatii de sanse
intre candidati si al anonimatului probelor.
Recrutarea si formarea initiala a magistratilor se realizeaza prin
Institutul National al Magistraturii. Toate informatiile referitoare la concurs
si rezultatele acestuia se vor aduce la cunostinta publica inclusiv pe pagina
de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Ministerului
Justitiei. Magistratii stagiari sunt numiti de Consiliul Superior al
Magistraturii, pe baza rezultatelor obtinute la examenul de absolvire a
Institutului National al Magistraturii. Magistratii sunt numiti de Presedintele
Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, fiind eliminate
atributiile ministrului justitiei in acest domeniu. De altfel, ministrul
justitiei pierde si alte competente existente in acest moment, cum sunt:
atributiile legate de delegarea, detasarea, transferul magistratilor,
suspendarea si eliberarea din functie, prezidarea lucrarilor Consiliului
Superior al Magistraturii, avizul de cercetare, retinere, arestare,
perchezitionare sau trimitere in judecata a magistratilor.
Avand in vedere ca o justitie eficienta nu este numai independenta, dar si
competenta, legea acorda o importanta deosebita formarii continue si evaluarii
periodice a magistratilor. Formarea continua este prevazuta ca o obligatie, dar
si ca un drept al magistratilor. Responsabilitatea principala pentru formarea
magistratilor revine Institutului National al Magistraturii. Principiul
specializarii instantelor si a magistratilor este respectat si in procesul de formare
continua*4).
Atributia evaluarii semestriale a activitatii judecatorilor si procurorilor
revine unor comisii constituite in circumscriptiile curtilor de apel, ai caror
membri sunt numiti de Consiliul Superior al Magistraturii. Evaluarea se va face
pe baza unor criterii obiective cuprinse in anexa la proiectul de lege.
La stabilirea drepturilor si indatoririlor magistratilor s-a tinut seama de
interdictiile si incompatibilitatile prevazute in Constitutie si in lege pentru
magistrati, precum si de raspunderea si complexitatea functiei de magistrat.
Raspunderea magistratilor cuprinde faptele care constituie abateri
disciplinare, sanctiunile ce se pot aplica magistratilor si procedura aplicarii
acestora.
In ceea ce priveste deontologia, in prezent sunt organizate seminarii cu
aceasta tema numai in cadrul pregatirii continue, pentru magistratii in
functie, insa vor fi introduse module speciale si pentru auditorii de justitie,
in cadrul pregatirii initiale, in vederea fixarii normelor deontologice inca
inainte de inceperea propriu-zisa a carierei.
------------
*4) Vezi infra cap. 11.
7.2. Lupta impotriva coruptiei
Lupta impotriva coruptiei este un obiectiv fundamental al Guvernului
Romaniei in pregatirea pentru integrarea europeana si euroatlantica, in cadrul
careia sistemul judiciar are un rol important prevazut de Programul national de
prevenire si de Planul national de actiune impotriva coruptiei. De asemenea,
realizarea acestui obiectiv este esentiala pentru asigurarea credibilitatii
justitiei.
In aceste documente sunt avute in vedere:
- elaborarea cadrului legislativ anticoruptie imbunatatit conform
standardelor europene si aplicarea de masuri de prevenire a coruptiei;
- consolidarea relatiei cu societatea civila, constientizarea de catre
aceasta a cauzelor, consecintelor si costurilor coruptiei, cooperarea cu
organizatiile nonguvernamentale si cu mass-media;
- consolidarea cadrului institutional in lupta impotriva coruptiei si
asigurarea functionarii eficiente a Parchetului National Anticoruptie;
- intensificarea cooperarii si participarii la actiuni comune de lupta
impotriva coruptiei si a criminalitatii organizate in domeniul public -
realizarea si implementarea interfetelor de comunicare intre institutiile statului;
- dezvoltarea cooperarii internationale in domeniul combaterii
criminalitatii legate de coruptie.
Lupta impotriva coruptiei a beneficiat de sprijinul continuu al Comisiei
Europene prin intermediul programelor PHARE. Astfel, Programul PHARE 1999 a pus
bazele noului Parchet National Anticoruptie atat prin componenta de twinning cu
Spania, cat si prin intermediul aceleia de investitii (noua structura fiind
dotata cu echipamente informatice si fiind creata o aplicatie software de
comunicare intre institutiile implicate in lupta impotriva coruptiei). In
vederea continuarii asistentei in domeniu, Comisia Europeana a aprobat un
proiect de infratire pe termen scurt (Twinning Light) si un nou Program PHARE
2003 ce imbina o componenta de asistenta tehnica si una de infratire
institutionala.
8. Impartialitatea
In ceea ce priveste asigurarea echidistantei actului de justitie, pe langa
stabilirea unui statut clar de independenta a magistratului, principalul garant
al impartialitatii este Consiliul Superior al Magistraturii (CSM). Potrivit
prevederilor Constitutiei Romaniei, singurul organ abilitat sa dispuna in
legatura cu promovarea, transferul si sanctionarea judecatorilor este Consiliul
Superior al Magistraturii.
Pentru a evita pericolul corporatismului, din CSM trebuie sa faca parte,
dupa modele europene consacrate, si personalitati ale societatii civile, din
afara magistraturii.
In ceea ce priveste independenta Consiliului, Ministerul Justitiei va
sesiza CSM doar in ceea ce priveste abaterile disciplinare ale magistratilor.
Un progres important a fost realizat in anul 2002, prin adoptarea unui act
normativ care a modificat modalitatile de alegere si functionare a CSM.
Astfel a fost majorat numarul de membri ai CSM si a fost schimbat modul de
desemnare a candidatilor, aceasta realizandu-se acum dupa criterii precis
enuntate, independent de celelalte puteri ale statului, de catre magistrati -
in adunarile generale ale judecatorilor si, dupa caz, ale procurorilor.
Se afla in faza de finalizare procesul de revizuire a Legii fundamentale.
Proiectul de revizuire prevede faptul ca CSM este garantul independentei
justitiei. In aceasta calitate, CSM propune Presedintelui Romaniei numirea in
functie a judecatorilor si procurorilor. In acelasi timp indeplineste rolul de
instanta de judecata in domeniul jurisdictiei disciplinare a judecatorilor si a
procurorilor, potrivit procedurii stabilite prin legea organica de organizare
si functionare.
CSM va fi alcatuit din doua sectii, una pentru judecatori, alta pentru
procurori, si va cuprinde reprezentanti ai societatii civile, specialisti in
domeniul dreptului, cu inalta reputatie profesionala si morala, care vor
participa la lucrarile in plen. Presedintele CSM este ales dintre membrii acestuia.
Dispozitiile Constitutiei vor fi detaliate prin legea organica de organizare si
functionare a CSM.
Prin Programul PHARE 2003 de asistenta pentru CSM se urmaresc imbunatatirea
cadrului legislativ in materie, elaborarea unor propuneri pentru consolidarea
structurii organizatorice a acestuia, completarea normelor secundare ce
reglementeaza functionarea CSM, precum si elaborarea unui plan de actiune in
vederea unei mai bune puneri in aplicare a Codului deontologic al
magistratilor.
9. Eficienta actului de justitie
9.1. Reorganizarea instantelor judecatoresti
Una dintre componentele reformei justitiei in Romania o reprezinta
reorganizarea institutionala, in vederea accentuarii integrarii justitiei ca
serviciu public in societate, prin colaborarea activa atat cu administratia
publica, dar si cu diferitele segmente ale societatii civile. Totodata se
urmaresc consolidarea si perfectionarea functionala a statului de drept prin
recastigarea increderii cetatenilor in justitie si a respectului fata de
primatul legii.
Prin proiectul noii Legi privind organizarea judiciara, elaborat in anul
2003, s-au urmarit, in principal, specializarea instantelor, colegialitatea
completelor, necesitatea participarii magistratilor la luarea deciziilor care
privesc organizarea si functionarea instantelor si parchetelor. Au fost incluse
dispozitii referitoare la organizarea si functionarea interna a instantelor si
parchetelor, conducerea si administrarea acestora, dispozitii privind
personalul auxiliar de specialitate, bugetele instantelor si parchetelor.
Masurile cele mai importante se refera la infiintarea, incepand cu anul
2004, a tribunalelor specializate in domenii precum: minori si familie,
comerciale, administrativ-fiscale, de munca si asigurari sociale. Crearea
instantelor specializate este justificata de cresterea complexitatii
raporturilor juridice, proportional cu dezvoltarea relatiilor sociale si a
cadrului legislativ care le reglementeaza.
Specializarea instantelor implica insa, in egala masura, si specializarea
magistratilor*5). Pe langa aceasta, sunt necesare:
- incadrarea cu personal pregatit corespunzator;
- spatii adecvate pentru functionarea acestora;
- alocarea de fonduri suplimentare in vederea amenajarii sediilor si
achizitionarii echipamentelor tehnice necesare desfasurarii in bune conditii a
activitatii.
Proiectul prevede principiile accesului liber la justitie, egalitatii in
fata legii, dreptului la un proces echitabil, publicitatii sedintelor de
judecata, dreptului la aparare. Sunt stabilite categoriile de instante
judecatoresti si parchete.
Proiectul contine dispozitii privind accesul la functiile de conducere a
instantelor si parchetelor.
Se vor infiinta colegii de conducere la nivelul tuturor instantelor si parchetelor,
care vor aviza problemele generale de conducere. Organizarea adunarilor
generale ale magistratilor este reglementata expres, stabilindu-se si
atributiile principale ale acestora.
Pentru inlaturarea oricaror suspiciuni cu privire la modul de repartizare a
cauzelor pe complete, s-a prevazut ca aceasta se face in mod aleatoriu, in
sistem informatizat, pentru a se asigura solutionarea operativa si cu
impartialitate a cauzelor, precum si un volum echilibrat de activitate a
completelor. Cu sprijinul Asociatiei Baroului American a fost creat un program
informatic de repartizare aleatorie a cauzelor, care se aplica deja la o
instanta-pilot, urmand sa fie extins la toate celelalte instante din Bucuresti.
De asemenea, va fi reintrodus principiul colegialitatii pentru solutionarea
cauzelor in prima instanta, in scopul garantarii impartialitatii si asigurarii
controlului reciproc intre judecatori, stabilindu-se si exceptiile in care
unele cauze mai simple se judeca de un singur judecator.
Proiectul reglementeaza atributiile Ministerului Public si organizarea,
conducerea si functionarea parchetelor. Se prevede infiintarea, in mod
corespunzator, a parchetelor de pe langa instantele specializate pentru minori
si familie. Sunt, de asemenea, incluse dispozitii privind Parchetul de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie si Parchetul National Anticoruptie.
Pentru asigurarea unui volum de munca echilibrat pentru magistrati,
presedintii curtilor de apel impreuna cu ministrul justitiei, procurorul general
al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau procurorul
general al Parchetului National Anticoruptie analizeaza anual volumul de
activitate al instantelor si parchetelor si, in functie de rezultatele
analizei, iau masuri pentru suplimentarea sau reducerea numarului de posturi,
cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
------------
*5) Vezi infra cap. 11.
9.2. Reforma justitiei pentru minori
Cauzele cu minori necesita o atentie speciala din partea societatii si mai
ales a celor chemati sa realizeze actul de justitie. S-a pornit de la
necesitatea crearii unor conditii specifice pentru minori, diferite de cele
existente pentru adulti, avand ca scop general protectia copilului.
De altfel, Programul de guvernare 2001 - 2004 prevede crearea unui sistem
legislativ unitar cu privire la protectia drepturilor copilului, justitia
juvenila si responsabilitatile organizatiilor neguvernamentale cu activitati in
domeniu, in concordanta cu Conventia privind drepturile copilului si cu
principiile stabilite prin conventiile parte a acquisului comunitar.
Principiile care stau la baza realizarii unei justitii pentru minori sunt:
- prioritatea interesului superior al copilului in toate deciziile
instantelor, autoritatilor administrative, puterii legiuitoare;
- protectia copilului fata de orice fel de abuz si exploatare, precum si
impotriva torturii, tratamentelor inumane si degradante;
- evitarea privarii de libertate;
- promovarea si respectarea drepturilor copilului in contextul ansamblului
drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului;
- respectarea demnitatii si opiniei copilului, care trebuie sa fie un
partener in procesul decizional;
- parteneriatul intre structurile competente si coordonarea interventiei
interdisciplinare;
- asigurarea unui echilibru intre controlul social si sprijinul social;
- celeritatea in luarea deciziilor si a masurilor de protectie;
- recunoasterea rolului justitiei restaurative si a principiului minimei interventii.
Obiectivul esential pentru crearea si asigurarea unei bune functionari a
justitiei pentru minori il constituie infiintarea unor tribunale specializate
pentru minori in perioada 2004 - 2006. Pentru anul 2004 proiectul Legii privind
organizarea judiciara prevede infiintarea a 14 tribunale specializate pentru
minori si familie.
Ca masura tranzitorie, pana la finele anului 2003 vor incepe sa functioneze
completele si sectiile specializate pentru solutionarea cauzelor cu minori.
Magistratii chemati sa solutioneze aceste cauze sunt atent selectionati in
functie de cursurile multidisciplinare urmate, precum si de calitatile
profesionale si umane.
Efortul de creare a tribunalelor specializate si de pregatire speciala a
magistratilor care vor lucra in domeniul delincventei juvenile a fost sprijinit
de catre Comisia Europeana prin aprobarea Programului PHARE 2003 de asistenta
in domeniul justitiei pentru minori.
9.3. Siguranta in aplicarea dreptului (certitudinea juridica)
Eficacitatea administrarii actului de justitie consta si in celeritatea cu
care o hotarare judecatoreasca intra in circuitul juridic, in asigurarea
stabilitatii raporturilor juridice recunoscute ori restabilite pe cale
judecatoreasca, precum si in mecanismele care dau expresie autoritatii de lucru
judecat.
In acest sens, reiteram importanta modificarii aduse Codului de procedura
civila, prin care a fost eliminata calea de atac extraordinara a recursului in
anulare in civil si comercial. Aceasta corespunde principiului certitudinii
juridice si contribuie la asigurarea stabilitatii mediului de afaceri,
raspunzand astfel unor critici intemeiate.
De asemenea, noua competenta a Curtii Supreme de Justitie are ca obiectiv
crearea unei practici unitare si asigurarea accesului la justitie al
cetatenilor. Posibilitatea tuturor justitiabililor de a se adresa celei mai
inalte instante confera garantia unui control judiciar bazat pe interpretarea
si aplicarea unitara a legii.
Eliminarea recursului in anulare, justificata de jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului si de masurile dispuse de Comitetul de Ministri
al Consiliului Europei in executarea acesteia, a determinat insa si unele
modificari ale celorlalte cai de atac, in special a recursului si a revizuirii.
S-au urmarit reasezarea competentei si reintroducerea apelului in materie
comerciala, care asigura realizarea deplina a dreptului la un proces echitabil.
A fost introdus un nou motiv de revizuire pentru situatia in care, printr-o
hotarare a Curtii Europene a Drepturilor Omului, s-a constatat o incalcare a
drepturilor sau libertatilor fundamentale.
Modificarile mentionate au in vedere si stabilirea unor termene rezonabile
de solutionare a cauzelor de catre instantele judecatoresti - asteptare legitima
a partilor si conditie pentru respectarea principiului certitudinii juridice.
O initiativa in acest sens o reprezinta proiectul de modificare a Legii
privind procedura insolventei, avand in vedere durata relativ mare necesara
solutionarii unei cauze de faliment. Proiectul, elaborat in anul 2003 si
transmis Parlamentului pentru adoptare, are ca principal scop accelerarea si
simplificarea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului, prevazand
urmatoarele masuri:
- reducerea termenului de introducere a recursului impotriva hotararilor
judecatorului-sindic;
- reducerea altor termene procedurale, cum sunt termenul de introducere a
contestatiei impotriva masurilor luate de administrator, termenele in cadrul
carora creditorii pot formula contestatii si termenul de tinere a sedintei in
care aceste contestatii trebuie solutionate;
- conferirea caracterului irevocabil unora dintre incheierile
judecatorului-sindic;
- introducerea citarii prin publicitate, in cazul recursului declarat impotriva
hotararilor judecatorului-sindic;
- eliminarea participarii grefierului la sedintele adunarii creditorilor;
- instituirea unui reprezentant al asociatilor/actionarilor sau, dupa caz,
al membrilor unui grup de interes economic ori al unei societati cooperative,
care sa le reprezinte interesele in cadrul procedurii si caruia sa ii fie
comunicate actele de procedura;
- infiintarea Buletinului procedurilor de reorganizare judiciara si
faliment, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legii, masura ce va
conduce la reducerea generala a termenelor procedurale, avand in vedere
economia de timp rezultata din eliminarea citarii, convocarii si notificarii
individuale, cu exceptiile prevazute de lege.
De asemenea, proiectul propune abrogarea dispozitiilor legale cuprinse in
acte normative speciale, care prevad expres posibilitatea continuarii
procedurilor de executare silita individuala in paralel cu procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului si care conduc in acest fel la
prelungirea si aparitia disfunctionalitatilor in derularea procedurii prevazute
in Legea nr. 64/1995, ca si la vatamarea drepturilor majoritatii creditorilor.
Functionarea instantelor specializate, incepand cu anul 2004, va conduce si
la reducerea termenelor de solutionare a cauzelor, atat pentru cele aflate pe
rolul acestora, de regula cauze complexe, cat si, pe cale de consecinta, pentru
cele ramase pe rolul instantelor cu competenta generala.
9.4. Reforma administrarii justitiei
Necesitatea realizarii unei reforme a administrarii justitiei in cel mai
scurt timp are in vedere cresterea eficientei actului de justitie si include
masuri pe termen scurt, pentru perioada 2003 - 2004. Aceasta reforma pe termen
scurt va fi continuata de masuri cu un grad superior de complexitate, care
necesita resurse suplimentare si care vor fi desfasurate in perioada urmatoare,
pana in 2007, conform obiectivelor prezentate in continuare.
9.4.1. Consolidarea capacitatii institutionale a sistemului judiciar
9.4.1.1. Instantele judecatoresti
Masurile pe termen scurt cuprind crearea, incepand cu anul 2003, a unor
complete sau sectii specializate, in cadrul instantelor din raza curtilor de
apel cu volum ridicat de activitate, pentru solutionarea eficienta a cauzelor
care implica minori, litigii de munca, litigii comerciale si contencios
administrativ.
In acelasi timp, repartizarea corespunzatoare a resurselor umane si
financiare la instantele de judecata, raportata la numarul de localitati,
populatia arondata si numarul de cauze, impune masuri de ordin organizatoric si
legislativ, care, dupa un studiu atent, vor fi concretizate in:
- rearondarea teritoriala a unor localitati din raza de activitate a unor
instante cu volum mare de activitate in raza de competenta a instantelor cu
volum mic de activitate, dar situate peste plafonul de 2.000 de cauze anual;
- infiintarea de sedii secundare la nivelul instantelor cu un volum foarte
mare de activitate.
Reformele propuse a fi realizate cuprind si introducerea unor noi
institutii: managerul de instanta si mijloacele alternative de solutionare a
conflictelor*6).
Infiintarea institutiei managerului de instanta va crea posibilitatea
degrevarii conducatorilor de instanta de atributiile strict administrative care
le sunt impuse in prezent. Aceasta presupune un numar de posturi suplimentare
de manager de instanta si functionari aferenti. De asemenea, resursele umane
existente vor fi folosite prin pregatirea in forme intensive si prin
reconversie, potrivit competentelor si gradului de profesionalism (tribunale).
Acolo unde este cazul vor fi angajati manageri de instanta (curti de apel).
------------
*6) Vezi supra cap. 6.
9.4.1.2. Curtea Suprema de Justitie (CSJ)
Proiectul legii de revizuire a Constitutiei prevede transformarea Curtii
Supreme de Justitie in Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Proiectul noii legi de organizare judiciara include normele referitoare la
organizarea, competenta, conducerea si completele de judecata ale Inaltei Curti
de Casatie si Justitie, parte a masurilor care au in vedere reglementarea
unitara si moderna a instantelor judecatoresti din Romania.
Totodata modificarile aduse Codului de procedura civila si Codului de
procedura penala determina cresterea volumului de activitate a Curtii Supreme
de Justitie, prin includerea in domeniul sau de competenta a recursurilor in
materie civila si a recursurilor in anumite cauze din materia arestarii
preventive, in cadrul procedurii de implicare a instantelor judecatoresti in
domeniul respectiv.
Evaluarea consecintelor acestor amendamente ale normelor procedurale
evidentiaza urmatoarele efecte:
- triplarea volumului de activitate, in special a Sectiei civile, Sectiei
comerciale si Sectiei contencios;
- cresterea volumului de activitate a Sectiei penale;
- necesitatea cresterii numarului personalului (judecatori,
magistrati-asistenti si grefieri);
- necesitatea formarii mai multor complete de judecata;
- necesitatea unor spatii suplimentare atat pentru sali de judecata, cat si
pentru arhivarea dosarelor.
Ca urmare, sunt avute in vedere:
- asigurarea unui sediu secundar provizoriu in Bucuresti - a fost
identificat si urmeaza adoptarea unui act normativ care sa il treaca in
administrarea CSJ;
- cresterea numarului de personal:
- pana la sfarsitul anului 2003 - ocuparea posturilor vacante de
judecator (16) si suplimentarea numarului posturilor de magistrati-asistenti
(10) si grefieri (5);
- 2004 - suplimentarea numarului de personal;
- din perspectiva necesarului de resurse umane, in anul 2003, nu apare
necesara alocarea de noi posturi si, implicit, nici de resurse financiare
suplimentare. Motivarea rezida in data de punere in aplicare a noii
reglementari - 28 august 2003, ce va debuta prin inregistrarea cauzelor la
fond, apoi solutionarea apelului la curtile de apel si, numai dupa aceste doua
prime etape, solutionarea recursului la Curtea Suprema de Justitie. Primele
cauze, conform noilor prevederi, ar urma sa fie inregistrate la Curtea Suprema
de Justitie in primul trimestru al anului 2004;
- reorganizarea in cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie a sectiilor
componente, tinandu-se seama de perspectiva noilor competente, precum si de
infiintarea unor instante specializate, astfel: Sectia civila si de proprietate
intelectuala, Sectia penala, Sectia comerciala, Sectia de contencios
administrativ si fiscal, Sectia de munca si asigurari sociale si Sectia de
admisibilitate in principiu;
- constituirea mai multor complete de judecata pentru sectiile cu volum
mare de activitate (Sectia civila si Sectia comerciala).
Conform proiectului legii de revizuire a Constitutiei, dispozitiile cu
privire la Inalta Curte de Casatie si Justitie vor fi aduse la indeplinire in
cel mult 2 ani de la intrarea in vigoare a legii de revizuire.
9.4.1.3. Realizarea si dezvoltarea unui program sustinut de investitii,
reparatii capitale si curente, in vederea imbunatatirii conditiilor de munca
ale magistratilor, cresterii prestantei justitiei si asigurarii solemnitatii
actului de judecata
Reforma sistemului judiciar nu poate fi conceputa si realizata numai sub
aspectul legislativ. O componenta esentiala a strategiei este asigurarea
solemnitatii actului de judecata, in paralel cu imbunatatirea conditiilor de
lucru pentru magistrati si personalul auxiliar, in conformitate cu standardele
europene. Astfel, realizarea acestui obiectiv are la baza urmatoarele elemente:
- concentrarea resurselor financiare in scopul finalizarii celor mai
importante lucrari, initiate anterior si aflate in faza finala de executie, si
reprogramarea esalonata a celorlalte investitii;
- reducerea costurilor prin elaborarea unor proiecte multifunctionale si
prin eliminarea cheltuielilor inutile;
- reabilitarea infrastructurii din capitala, cu componenta principala
Palatul de Justitie.
Finantarea acestor lucrari este realizata, pe de o parte, din bugetul
justitiei, iar pe de alta parte, din credite externe garantate de Guvernul
Romaniei.
9.4.1.4. Dotarea sediilor instantelor judecatoresti si a unitatilor
subordonate Ministerului Justitiei cu mijloacele fixe si obiectele de inventar
necesare desfasurarii activitatii specifice acestora
In afara de realizarea unor sedii potrivite pentru desfasurarea in conditii
normale a actului de judecata, imbunatatirea conditiilor de lucru pentru
magistrati si personalul auxiliar implica si dotarea sediilor instantelor
judecatoresti si a altor unitati din sistemul justitiei cu mijloacele fixe si
obiectele de inventar necesare activitatii acestora. O atentie deosebita este
acordata achizitionarii de aparatura performanta necesara realizarii
expertizelor criminalistice, audio, balistice, droguri si dotarii unitatilor
sanitare din sistemul justitiei. Finantarea este realizata atat de la bugetul
de stat, cat si prin credite externe.
9.4.2. Realizarea unui sistem modern si eficient de publicitate imobiliara
la nivel national
Un sistem modern, integrat, de publicitate imobiliara va asigura evidenta
drepturilor de proprietate asupra bunurilor imobile si va aduce un plus de
siguranta circulatiei juridice a acestor bunuri. Un astfel de sistem va putea
fi conectat, in viitor, la sistemele similare din statele membre ale Uniunii
Europene.
Realizarea sistemului la nivel national implica inregistrarea tuturor
drepturilor reale imobiliare in cartea funciara. In plus, este absolut necesara
si va fi urmarita cu precadere asigurarea unei colaborari stranse intre
birourile de carte funciara, Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie
si oficiile judetene de cadastru, geodezie si cartografie si birourile
notariale.
Se urmaresc modernizarea operatiunilor de carte funciara si corelarea
acestora cu activitatile desfasurate de oficiile de cadastru, geodezie si
cartografie, in scopul imbunatatirii accesului cetatenilor la aceste servicii,
reducerii birocratiei si eliminarii posibilei coruptii din sistem. Totodata,
prin sistemul informatic care se creeaza va fi stimulat sectorul tranzactiilor
imobiliare si vor fi consolidate garantiile juridice ale dreptului de
proprietate.
Acest proiect este complementar cu PHARE 2003 (program interinstitutional
ce se va derula impreuna cu Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie), prin care cele doua institutii beneficiaza de asistenta tehnica
pentru imbunatatirea functionarii sistemului de publicitate imobiliara si
pentru dotarea unor birouri de carte funciara cu echipamente informatice.
9.5. Continuarea procesului de informatizare
9.5.1. Sistemul informatic integrat
Informatizarea sistemului judiciar nu este un scop in sine. Implementarea
tehnologiilor informatice moderne va asigura standardizarea procedurilor la
nivelul intregului sistem, unificarea acestora, precum si introducerea unor
indicatori de masurare a eficientei actului de justitie. De asemenea, noile
tehnologii vor contribui la sporirea gradului de acces al cetateanului la
justitie si la diminuarea coruptiei, prin crearea unor "ghisee
virtuale" pe Internet. Aceste ghisee virtuale, prin permiterea accesului
larg la informatie, vor determina cresterea gradului de informare a opiniei
publice si optimizarea relatiei cetatean - institutiile statului.
Realizarea rapida si eficienta a actului de justitie, precum si obtinerea
in timp util a unor informatii conexe necesita dezvoltarea unui sistem
informatic integrat. Realizarea acestui obiectiv presupune in primul rand
realizarea infrastructurii de comunicatii LAN si WAN in sistemul judiciar.
Prin Programul PHARE 1997 a fost achizitionat softul pentru crearea unui
sistem de gestionare a dosarelor si a unei baze de date legislative (CDMS &
LDS) - 5.500 de licente de gestionare a dosarelor, 5.500 de licente pentru baza
de date legislativa, 5.500 de licente de baza de date/client si 489 de licente
de baza de date/server, iar prin Programul PHARE 2000 au fost achizitionate in
primul semestru al anului 2003 2.719 calculatoare, pentru 120 de locatii, pe
care se vor instala aplicatiile create, precum si servere, modemuri,
imprimante, pentru 10 curti de apel, selectate potrivit importantei lor si
gradului de incarcare cu dosare pe judecator.
A fost solicitata Uniunii Europene continuarea informatizarii in cadrul
Programului PHARE 2003, prin care vor fi dotate structurile teritoriale ale
Parchetului National Anticoruptie cu echipament informatic, pentru instalarea
aplicatiei create prin PHARE 1999 ACOS si pentru crearea unei retele nationale,
la care sa fie conectate toate parchetele nationale anticoruptie.
O alta componenta pentru care se va solicita suport financiar extern se
refera la dotarea cu echipamente a departamentelor financiare din cadrul
tribunalelor si la crearea unei aplicatii soft necesare imbunatatirii
activitatilor acestora, in special in perspectiva functionarii institutiei
managerului de instanta.
Tehnologia informatica existenta, precum si cea care va fi achizitionata in
viitor presupun in primul rand angajarea unui personal format din profesionisti
informaticieni, incepand chiar cu anul 2004, prin finantarea unui numar de 56
de posturi de informatician - 41 la nivelul tribunalelor si 15 la nivelul
curtilor de apel.
In al doilea rand este necesara continuarea pregatirii personalului pentru
asigurarea functionarii sistemelor informatice si, nu in ultimul rand,
continuarea dotarii instantelor cu echipamente informatice.
9.5.2. Implementarea sistemului de gestiune a dosarelor si de biblioteca
legislativa
In vederea realizarii acestui obiectiv, cu sprijin PHARE, a fost creat
softul de baza, destinat gestionarii documentelor necesare activitatii juridice
in instante si parchete. Aplicatia va fi imbunatatita prin introducerea
modalitatilor de distribuire aleatorie a dosarelor. Aceasta contine si un modul
de biblioteca legislativa, instrument pentru documentare electronica asupra
actelor normative si jurisprudentei.
Realizarea infrastructurii de comunicatii la nivelul sistemului judiciar,
continuarea achizitionarii echipamentului informatic pentru organele
autoritatii judecatoresti si pregatirea profesionala a personalului sunt
conditii de baza pentru buna functionare a noului sistem.
9.5.3. Realizarea sistemului informatizat de publicitate imobiliara
Proiectul este finantat de Banca Mondiala si are ca obiectiv realizarea
sistemului informatic pentru birourile de carte funciara de la judecatorii. In
prezent, la nivelul unui proiect-pilot s-au contractat realizarea aplicatiei si
dotarea cu echipamentele necesare pentru birourile de carte funciara din
judecatorii. In urmatorii 3 ani va fi asigurata derularea acestui proiect
(dintre care 2 ani cu suportul Bancii Mondiale).
9.5.4. Cresterea gradului de informatizare a activitatilor desfasurate in
sistemul penitenciar
Componenta a informatizarii integrate a sistemului judiciar, informatizarea
sistemului penitenciar presupune realizarea unei infrastructuri de comunicatii
care sa permita interconectarea tuturor unitatilor penitenciare intr-o retea
nationala, precum si conectarea lor cu celelalte organe ale autoritatii
judecatoresti. De asemenea, vor fi achizitionate programe pentru managementul
personalului, al activitatilor financiar-contabile, gestiunea activitatilor
medicale si managementul achizitiilor (pana la sfarsitul anului 2004).
10. Justitia si societatea civila
Legea privind statutul magistratilor prevede, in vederea asigurarii unei
comunicari intre justitie si societatea civila, posibilitatea oricarei persoane
de a sesiza Consiliului Superior al Magistraturii incalcarea obligatiilor
profesionale sau conduita necorespunzatoare a unui magistrat, direct sau prin conducatorii
de instante si parchete.
Legea privind organizarea judecatoreasca prevede infiintarea la toate
instantele si parchetele a unor birouri de informare si relatii publice care
asigura legaturile instantei sau parchetului cu publicul si mijloacele de
informare in masa, in vederea transparentei activitatii judiciare. Orice
informatii privind activitatea magistratilor se pot furniza numai prin
intermediul acestora.
Accesul cetateanului la justitie, esential intr-un stat de drept, presupune
si furnizarea unor informatii referitoare la organizarea si functionarea
sistemului judiciar si la drepturile pe care persoanele le au potrivit legii
sau le pot realiza prin intermediul justitiei.
In acest sens sunt avute in vedere instalarea in sediul Ministerului
Justitiei a unui server destinat uzului public, continand informatii pentru
cetateni, precum si continuarea realizarii unor brosuri si pliante pentru
informarea publicului asupra aspectelor de interes general cu privire la
functionarea sistemului judiciar si la aplicarea legii. De altfel, in cadrul
programului de asistenta oferita de Asociatia Baroului American (ABA - CEELI)
au fost tiparite ghiduri de orientare pentru justitiabili si au fost organizate
vizite ale liceenilor intr-un sediu de instanta, in vederea familiarizarii lor
cu sistemul judiciar.
Totodata, in vederea aplicarii Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public, la nivelul Ministerului Justitiei va functiona
un serviciu specializat pentru asigurarea accesului liber si neingradit al
cetatenilor la informatiile de interes public.
11. Asigurarea resurselor umane si pregatirea lor profesionala
corespunzatoare
11.1. Consolidarea rolului Institutului National al Magistraturii si
Centrului de Pregatire si Perfectionare a Grefierilor si a Celuilalt Personal
Auxiliar de Specialitate pentru pregatirea resurselor umane
Consolidarea Institutului National al Magistraturii (INM) reprezinta o
prioritate pentru reforma sistemului judiciar, in vederea asigurarii unei
inalte pregatiri profesionale a magistratilor, prin imbinarea specializarii
teoretice cu dobandirea deprinderilor practice, prin studierea aprofundata a
normelor de drept si a jurisprudentei nationale si comunitare.
Conceputa sub trei aspecte: formarea initiala, formarea continua si
formarea formatorilor, activitatea INM este implicata esential in reforma
justitiei, constituind fundamentul carierei de magistrat.
Judecatorul national reprezinta judecatorul de drept comun in dreptul
comunitar, lui revenindu-i sarcina de a asigura aplicarea corecta a legislatiei
comunitare si de a sesiza Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene atunci
cand are nelamuriri cu privire la interpretarea acquisului comunitar.
Magistratii nationali au astfel o misiune extrem de importanta in aplicarea
dreptului comunitar, fapt ce justifica necesitatea pregatirii lor aprofundate
in acest domeniu.
In ceea ce priveste activitatea de formare initiala, tinand cont de
necesitatile integrarii europene si constituirii unui spatiu juridic european,
se au in vedere formarea si dezvoltarea motivatiilor si atitudinilor
profesionale. Evaluarea acestor activitati este realizata de Consiliul de
conducere al INM cu scopul de a imbunatati curricula pregatirii initiale si continue:
- evaluarea rezultatelor obtinute in practica judiciara de magistratii
stagiari ce au absolvit INM pana la promovarea examenului de capacitate, prin
chestionare transmise presedintilor si prim-procurorilor in vederea adaptarii
activitatii de formare initiala la nevoile sistemului judiciar;
- evaluarea activitatii INM in domeniul formarii initiale, pe baza
rezultatelor obtinute conform liniutei anterioare;
- evaluarea chestionarelor completate de magistrati, privind continutul,
rezultatele formarii continue si absolventii INM implicati in activitatile
respective.
Pregatirea continua a magistratilor se va efectua cu precadere in noile
materii ale dreptului national si comunitar, prin seminarii organizate la
sediul INM, in centrele regionale de la Sovata, Timisoara, Barlad si in cadrul
celor 15 curti de apel prin intermediul retelei de formatori. Reteaua
formatorilor in drept comunitar creata cu sprijinul unor programe
internationale (PHARE 98 twinning, PHARE 99 Horizontal, Matra) este operationala,
iar membrii acesteia sunt implicati nu numai in formarea continua organizata de
INM, dar iau de asemenea parte la programele de formare a formatorilor (de
exemplu PHARE 2002 twinning, Matra Pre-Accession). Astfel se are in vedere
organizarea:
- in 2003 a 33 de seminarii de drept comunitar si 102 seminarii de drept
national pentru 1.800 de judecatori si 900 de procurori;
- in 2004 a 51 de seminarii de drept comunitar si 149 de seminarii de drept
national pentru 2.665 de judecatori si 1.335 de procurori;
- in 2005 a 54 de seminarii de drept comunitar si 158 de seminarii de drept
national pentru 2.665 de judecatori si 1.335 de procurori;
- in 2006 a 56 de seminarii de drept comunitar si 168 de seminarii de drept
national pentru 2.985 de judecatori si 1.495 de procurori;
- in 2007 a 59 de seminarii de drept comunitar si 178 de seminarii de drept
national pentru 3.145 de judecatori si 1.575 de procurori.
Infiintarea Centrului de Pregatire si Perfectionare a Grefierilor si a
Celuilalt Personal Auxiliar de Specialitate, prima institutie creata in Romania
special pentru formarea initiala si continua a grefierilor, are drept scop in
primul rand imbunatatirea pregatirii grefierilor, dar si schimbarea
mentalitatii in cadrul sistemului judiciar fata de aceasta profesie.
Evolutia profesiei de grefier in Romania, dupa modelul european, urmareste
crearea unui statut adecvat al grefierului, precum sporirea competentelor care
ii vor reveni prin preluarea unor sarcini, in special administrative, care in
prezent sunt in competenta judecatorilor.
Se examineaza posibilitatea preluarii principiilor Recomandarii nr. R(86)
12 privind unele masuri pentru prevenirea si reducerea supraincarcarii
activitatii tribunalelor, prin care Comitetul de Ministri al Consiliului
Europei recomanda statelor membre "descarcarea graduala a judecatorilor in
ceea ce priveste sarcinile de natura extrajudiciara si incredintarea acestora
altor persoane sau institutii (din afara sistemului judiciar)". Anexa la
aceasta recomandare cuprinde exemple de asemenea sarcini extrajudiciare, dintre
care unele sunt, la momentul actual, in competenta judecatorilor: procedurile
legate de registrul comertului, activitatea legata de desfasurarea alegerilor,
activitatea birourilor de carte funciara, numirea reprezentantilor legali ai
incapabililor, recunoasterea paternitatii etc.
Recomandarea (86) 12 a Consiliului Europei propune si solutia apelarii la
procedura necontencioasa/mediere, in acelasi scop al degrevarii activitatii
judecatorilor.
11.2. Continuarea pregatirii magistratilor si a personalului auxiliar
Realizarea eficienta a actului de justitie presupune existenta unor
magistrati si a unui personal auxiliar bine pregatiti din punct de vedere
profesional. Pregatirea profesionala este realizata initial in cadrul
Institutului National al Magistraturii si al Centrului de Pregatire si
Perfectionare a Grefierilor si a Celuilalt Personal Auxiliar de Specialitate.
Pregatirea initiala trebuie insa continuata prin formarea continua a
personalului implicat in realizarea actului de justitie.
In vederea sustinerii independentei si impartialitatii sistemului judiciar,
este imperios necesara pregatirea magistratilor in managementul dosarelor si
etica profesionala.
In conformitate cu programul de pregatire, in afara de reteaua existenta a
formatorilor in dreptul comunitar, Institutul National al Magistraturii creeaza
in prezent o retea de judecatori, pentru a fi formatori in urmatoarele domenii:
drept comercial, civil si penal (inclusiv aspecte privind drepturile omului).
Formarea continua este si se va efectua in cele trei centre de pregatire ale
Institutului National al Magistraturii de la Barlad, Sovata si Timisoara,
precum si in cele doua centre ale Ministerului Justitiei de la Amara si Eforie.
Cu scopul de a consolida structurile regionale ale Institutului National al
Magistraturii si a implica un numar cat mai mare de magistrati in pregatirea
continua, Institutul National al Magistraturii va dota centrele de la Barlad si
Timisoara cu mijloacele necesare desfasurarii acestor activitati.
Pregatirea continua a personalului auxiliar se va realiza in anul 2003 de
catre experti romani si straini, cu sprijin PHARE. Pregatirea se va axa pe
urmatoarele domenii: drept civil, procedura civila, tehnici de redactare a
documentelor procedurale, deontologie si etica, responsabilitate profesionala,
administrarea justitiei, organizarea instantelor, tehnoredactarea documentelor.
De asemenea, pregatirea magistratilor si a personalului administrativ se
realizeaza si este incurajata, in domenii specifice (drept comunitar,
proprietate intelectuala, criminalitate transfrontaliera, criminalitate
informatica, spalarea banilor, cooperare judiciara, informatica etc.), si prin
colaborarea cu alte institutii, pe plan intern si international (Oficiul de
Stat pentru Inventii si Marci, Comisia Europeana, Comitetul Helsinki, Ambasada
S.U.A. etc.).
Esentiala pentru functionarea instantelor specializate, prevazuta a incepe
in anul 2004, obiectiv de baza al reformei sistemului judiciar, este formarea
magistratilor care vor solutiona astfel de cauze.
11.3. Pregatirea judecatorilor de la instantele specializate
In prezent sunt conturate solutiile optime pentru infiintarea acestor
instante - numarul si amplasarea acestora, statutul lor, numarul de judecatori
si competenta acestora. In urma stabilirii acestor coordonate si a desemnarii
magistratilor respectivi, va incepe procesul de pregatire speciala si intensiva
a acestora.
De altfel, asa cum am precizat*7), pregatirea profesionala in domeniile in
care vor functiona instantele specializate (dreptul familiei, drept comercial,
dreptul muncii, dreptul proprietatii intelectuale etc.) a fost deja initiata in
principal prin cursurile de pregatire continua organizate de Institutul
National al Magistraturii, potrivit celor aratate in prezentul capitol, ceea ce
permite crearea unor sectii/complete specializate - ca etapa intermediara pana
la constituirea instantelor specializate.
Specializarea instantelor va presupune stabilirea unui numar restrans de
judecatori care vor solutiona numai cauzele respective, resursele existente
urmand a fi directionate in viitor exclusiv catre acestia, in vederea
pregatirii in materiile speciale in care vor lucra. Astfel, incepand cu anul
academic 2003 - 2004, Institutul National al Magistraturii organizeaza cursuri
periodice intensive de specializare pentru magistratii desemnati sa faca parte
din completele sau instantele specializate.
------------
*7) Vezi supra cap. 9.
11.4. Implementarea unor noi concepte privind pregatirea personalului din
sistemul penitenciar:
- adoptarea pana in anul 2005 a unei noi strategii de management al
resurselor umane in sistemul penitenciar, care sa asigure realizarea corespunzatoare
a activitatilor de recrutare, selectie, incadrare si promovare a personalului;
- reproiectarea pana in anul 2005 a conceptiei pregatirii profesionale din
institutiile de invatamant ale administratiei penitenciare in scopul alinierii
acestora la cerintele noului statut;
- in anul 2003, in conformitate cu programul de pregatire, vor fi asigurate
pregatirea de baza a personalului prin Scoala de Administratie Penitenciara
Targu Ocna si Centrul de Pregatire Arad, precum si pregatirea continua a personalului
incadrat, prin cursuri organizate pe specialitati la centrele de pregatire
Amara, Rotbav si Sovata.
In elaborarea prezentei strategii au fost luate in considerare principiile
referitoare la sistemul judiciar, reglementate de Constitutia in vigoare la
momentul respectiv. Totodata au fost facute referiri la textele relevante din
proiectul de revizuire a Legii fundamentale, disponibile la momentul redactarii
proiectului.
Intr o etapa ulterioara, dupa intrarea in vigoare a formei revizuite a Constitutiei
si a celorlalte acte normative cu incidenta asupra reformei sistemului judiciar
(Legea privind organizarea judiciara, Legea privind statutul magistratilor,
Legea privind organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii
si altele), se vor opera eventualele modificari si corelari in textul prezentei
strategii.
In acelasi sens, de la o etapa la alta, Planul de actiune pentru
implementarea prezentei strategii va fi completat potrivit noilor prevederi
legale.