HOTARARE Nr. 1100 din 25 octombrie 2001
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 7,
11, 12 si 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2001 privind unele
masuri pentru privatizarea Societatii Comerciale Combinatul Siderurgic
"Sidex" - S.A. Galati
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 727 din 15 noiembrie 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 22 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2001 privind unele masuri pentru
privatizarea Societatii Comerciale Combinatul Siderurgic "Sidex" -
S.A. Galati, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 7, 11, 12
si 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2001 privind unele masuri
pentru privatizarea Societatii Comerciale Combinatul Siderurgic
"Sidex" - S.A. Galati, cu modificarile ulterioare, prevazute in anexa
care face parte din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Iacob Zelenco,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor art. 7, 11, 12 si 13 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 119/2001 privind unele masuri pentru privatizarea Societatii
Comerciale Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. Galati
Art. 1
(1) Creditorii Societatii Comerciale Combinatul Siderurgic
"Sidex" - S.A. Galati, denumita in continuare societate, respectiv
Societatile Comerciale "Electrica" - S.A., "Termoelectrica"
- S.A., "Romgaz" - S.A., "Distrigaz Sud" - S.A. si
"C.F.R. Marfa" - S.A., prevazuti la art. 7 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 119/2001, vor anula taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta
debitelor nerecuperate de la societate la data finalizarii si vor inregistra in
contabilitate astfel:
411 = 4427 in rosu
Taxa pe valoarea adaugata stornata se va inregistra in decontul de T.V.A.
la rd. 2 "Regularizari" in rosu.
Datele respective vor fi preluate dintr-un jurnal pentru vanzari cod
14-6-12/a, intocmit special pentru aceasta actiune, in care vor fi inregistrate
in mod distinct, pe luni, facturile care stau la baza protocolului.
(2) Societatile comerciale creditoare prevazute la alin. (1) au obligatia
de a stabili pe baza de protocol cu societatea cuantumul debitelor nerecuperate
si al taxei pe valoarea adaugata aferente.
(3) Societatea, pe baza protocolului incheiat cu creditorii sai, are
obligatia sa inregistreze stingerea debitelor fata de acestia dupa urmatoarea
formula contabila:
4426 = 401 in rosu
Taxa pe valoarea adaugata deductibila stornata se va inregistra in decontul
de T.V.A. la rd. 9 "Regularizari" in rosu.
Datele respective vor fi preluate din jurnale pentru cumparari cod
14-6-17/b, intocmite special pentru aceasta actiune si separat pentru fiecare
dintre creditorii societatii, in care vor fi inregistrate in mod distinct, pe
luni, facturile care stau la baza protocolului.
Art. 2
(1) Pentru sumele prevazute la art. 11 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 119/2001, ce se vor achita anual la extern de catre Ministerul
Finantelor Publice, in calitate de garant, constand din rate de capital,
dobanzi, comisioane si alte costuri aferente creditelor externe garantate, la
sfarsitul fiecarui an calendaristic Ministerul Finantelor Publice va incheia cu
societatea cate un acord de esalonare, in care se vor stipula urmatoarele
elemente:
a) sumele de recuperat aferente platilor externe efectuate in anul in curs;
b) perioada de gratie (3 ani);
c) perioada de recuperare (7 ani), termenele de plata si ratele esalonate;
d) alte drepturi si obligatii ale partilor.
(2) In cazul in care societatea nu respecta oricare dintre termenele de
plata prevazute in acordurile de esalonare, se vor percepe majorari de
intarziere si penalitati de intarziere la nivelul celor prevazute de
dispozitiile legale in vigoare privind obligatiile bugetare.
Art. 3
(1) Scutirile de la plata taxelor vamale si a taxei pe valoarea adaugata
pentru importurile de echipamente, materii prime si orice alte produse,
efectuate direct de catre societate, in vederea realizarii obiectului principal
de activitate si a efectuarii angajamentului privind investitiile tehnologice
si de protectie a mediului, pe o perioada de 5 ani, incepand cu data
finalizarii prevazute la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
119/2001, se acorda de catre birourile vamale de control si vamuire pe baza
unei declaratii pe propria raspundere semnate de reprezentantul legal al
societatii sau de persoana imputernicita de acesta, in forma prezentata in
anexa nr. 1.
(2) Prin declaratia pe propria raspundere se atesta ca aceste importuri
sunt destinate exclusiv realizarii obiectului principal de activitate si
indeplinirii angajamentului privind investitiile tehnologice si de protectie a
mediului. Declaratia pe propria raspundere se intocmeste in 3 exemplare
originale, dintre care un exemplar se depune la biroul vamal la care se face
declaratia vamala de import, un exemplar se depune la organul fiscal teritorial,
iar al treilea exemplar se pastreaza la documentele financiar-contabile ale
societatii.
(3) Reprezentantii legali ai societatii isi asuma intreaga raspundere
privind corecta declarare a scopului pentru care se realizeaza importurile.
Declaratiile nereale atrag raspunderea civila sau penala, dupa caz, potrivit
prevederilor Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei.
(4) Semestrial societatea va transmite Directiei generale de politica si
legislatie fiscala din cadrul Ministerului Finantelor Publice situatia
importurilor efectuate in regim de scutire de la plata drepturilor de import,
respectiv de la plata taxelor vamale si a taxei pe valoarea adaugata, conform
prevederilor art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2001. Situatia
va cuprinde pozitiile tarifare, precum si descrierea bunurilor importate in
conditiile art. 12 din ordonanta de urgenta, valoarea in vama a acestora si
tara din care s-a facut importul.
(5) Scutirile de la plata taxelor vamale si a taxei pe valoarea adaugata
conform prevederilor art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2001
se acorda pentru importurile efectuate direct de catre societate in vederea
realizarii urmatoarelor activitati ce intra in obiectul de activitate al
acesteia:
a) productia de metale feroase sub forme primare si semifabricate;
b) productia tuburilor (tevi) din otel;
c) laminare la rece;
d) productia altor produse metalurgice.
(6) Scutiri conform prevederilor art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 119/2001 se acorda pentru importurile necesare realizarii investitiilor
tehnologice si de protectie a mediului cuprinse in anexa nr. 32 la contractul
de vanzare-cumparare de actiuni.
Art. 4
(1) Beneficiaza de prevederile art. 13 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 119/2001 furnizorii interni care livreaza echipamente, materii
prime si orice alte produse catre societate in vederea realizarii investitiilor
tehnologice si de protectie a mediului pentru indeplinirea angajamentului, astfel
cum este prevazut prin ordonanta de urgenta.
(2) Furnizorii care efectueaza livrari de bunuri de natura celor prevazute
la alin. (1) catre societate vor justifica aplicarea regimului de scutire de
taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere pe baza urmatoarelor documente:
a) copie de pe certificatul de scutire, semnata si stampilata pentru
conformitate cu originalul de catre persoanele care angajeaza din punct de
vedere legal societatea;
b) factura fiscala, pe care se inscrie in mod obligatoriu mentiunea:
"Scutit cu drept de deducere, in baza certificatului nr. ..... din data de
.......... ".
(3) Certificatul de scutire se elibereaza la cererea societatii de catre
Directia generala a finantelor publice Galati, cu respectarea urmatoarelor
conditii:
a) bunurile achizitionate in regim de scutire sa nu faca obiectul
comercializarii ca atare;
b) bunurile sa fie achizitionate direct de la unitati productive, fara
intermediari.
(4) In vederea obtinerii certificatului de scutire, al carui model este
prezentat in anexa nr. 2, societatea va prezenta Directiei generale a
finantelor publice Galati urmatoarele documente:
a) cerere, conform modelului prezentat in anexa nr. 3;
b) copie de pe documentul care atesta aprobarea de catre consiliul de
administratie a realizarii investitiilor tehnologice si/sau de protectie a
mediului ori fundamentarea necesarului de materii prime, dupa caz;
c) copii de pe contractele incheiate cu furnizorii sau comenzi ferme,
semnate si stampilate pentru conformitate cu originalul de catre persoanele
care angajeaza din punct de vedere legal societatea.
(5) Directia generala a finantelor publice Galati este obligata ca in
termen de 30 de zile de la data depunerii cererii sa elibereze certificatul de scutire
si sa organizeze evidenta acestor certificate.
(6) Certificatele de scutire emise sunt valabile pentru operatiunile
realizate intr-o perioada de 12 luni de la data eliberarii. In perioada de
valabilitate a certificatelor de scutire, la cererea societatii, insotita de
documentele prevazute la alin. (4), Directia generala a finantelor publice
Galati poate aproba suplimentarea acestora.
(7) Semestrial Directia generala a finantelor publice Galati are obligatia
sa verifice achizitiile de bunuri efectuate in baza certificatelor de scutire
de catre societate, rezultatele verificarii urmand sa fie transmise Directiei
generale de administrare a veniturilor publice si a monopolurilor din cadrul
Ministerului Finantelor Publice.
(8) In situatia in care Directia generala a finantelor publice Galati
constata nerespectarea prevederilor alin. (3), va dispune masuri de obligare la
plata taxei pe valoarea adaugata a societatii pentru operatiunile respective.
In decontul de T.V.A. nu vor fi inscrise sumele respective, care nu sunt
deductibile.
Art. 5
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
DECLARATIE PE PROPRIA RASPUNDERE
privind scutirea de la plata taxelor vamale si a taxei pe valoarea adaugata a
importurilor de echipamente, materii prime si orice alte produse, efectuate
direct de catre societate
Subsemnatul (numele si prenumele) ..............................,
domiciliat in (adresa) .........................................., identificat
cu buletinul/cartea de identitate seria ..... nr. ..........., in calitate de
(functia) .............................. al (denumirea societatii)
......................................., declar ca urmatoarele bunuri
importate:
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Pozitia tarifara Valoarea Nr. si data
crt. bunului din Tariful vamal in vama
facturii/contractului
de import al Romaniei
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
sunt destinate realizarii obiectului principal de activitate si efectuarii
angajamentului privind investitiile tehnologice si de protectie a mediului.
In cazul schimbarii destinatiei bunurilor ne obligam sa indeplinim
formalitatile legale privind importul marfurilor si sa achitam drepturile de
import. In acest caz valoarea in vama se calculeaza la cursul de schimb valutar
din ziua constatarii schimbarii destinatiei bunurilor.
Data intocmirii declaratiei, Semnatura,
ANEXA 2
la normele metodologice
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Directia generala a finantelor publice Galati
CERTIFICAT
nr. ........ data ...............
In conformitate cu prevederile art. 13 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 119/2001 se scutesc de la plata taxei pe valoarea adaugata, cu
drept de deducere, achizitiile de echipamente, materii prime si orice alte
produse, necesare investitiilor tehnologice si de protectie a mediului, care
fac obiectul urmatoarelor contracte sau comenzi:
1. Echipamente si/sau alte bunuri:
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
2. Materii prime (denumirea, cantitatea):
1. .................................................
2. .................................................
3. .................................................
4. .................................................
5. .................................................
Scutirea se refera la achizitiile efectuate de Societatea Comerciala
Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. cu sediul in localitatea
................., str. ................ nr. ....., judetul ..........., cod
fiscal ............. .
Prezentul certificat este valabil pentru achizitiile realizate pana la data
de ................ .
Director general,
ANEXA 3
la normele metodologice
CERERE
de scutire de taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor efectuate in baza
prevederilor art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2001
Subscrisa Societatea Comerciala Combinatul Siderurgic "Sidex" -
S.A. cu sediul in localitatea ......................., str.
............................ nr. ........, judetul ................., cod
fiscal ..........................., prin prezenta solicit eliberarea
Certificatului de scutire de T.V.A. cu drept de deducere pentru achizitiile
care se incadreaza in prevederile art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 119/2001.
Valoarea achizitiilor (mii lei) ................, din care:
- materii prime ...........................................
- echipamente tehnologice .................................
- echipamente de protectie a mediului .....................
- alte produse ............................................
............................................
............................................
Date ale contractelor/comenzilor:
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
nr. ....., data ......., furnizor ................., valoarea .............
Anexam urmatoarele documente justificative: ..........................
......................................................................
......................................................................
Numele si prenumele ............... Functia .............. Data
............
Semnatura si stampila,