HOTARARE Nr. 1118 din 4 iulie 1956
privind organizarea posturilor sanitare ale Crucii Rosii a R.P.R.
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: Colectia de Hotarari a Consiliului de Ministri nr.
31 din 4 iulie 1956

Consiliul de Ministri al Republicii Populare Romane hotaraste:
1. Posturile sanitare, formatiuni ale Crucii Rosii a R.P.R., organizate de
Crucea Rosie a R.P.R. impreuna cu Ministerul Sanatatii, au sarcina sa acorde
primul ajutor in caz de accidente si sa transporte accidentatii, sa ia masuri
pentru prevenirea imbolnavirilor profesionale si contagioase si sa mentina
igiena la locul de munca.
2. Organizarea posturilor sanitare va fi facuta de catre Crucea Rosie a
R.P.R., impreuna cu Ministerul Sanatatii, in cadrul unitatilor de stat,
cooperatiste, gospodarii agricole colective, cartiere si arii de treier.
Instruirea persoanelor cu care se incadreaza posturile sanitare se va face
prin cursurile G.P.A.S. (Gata pentru apararea sanitara) si instructaje, care
vor fi tinute de catre personalul unitatilor sanitare prin grija Ministerului
Sanatatii, fara plata, iar recrutarea si mobilizarea va fi facuta de catre
Crucea Rosie si Conducerea intreprinderii sau institutiei.
Activitatea posturilor sanitare se va desfasura sun indrumarea si controlul
permanent al unitatii sanitare pe raza careia se organizeaza.
3. Dotarea cu materialele necesare si medicamente de prim ajutor se va face
pentru unitatile de Stat, cooperatiste si gospodarii agricole colective prin
mijloace proprii, iar pentru cartiere, scoli si ariile de treier, dotarea se va
face de catre unitatile sanitare teritoriale.
4. In termen de 30 de zile de la data prezentei hotarari, Crucea Rosie a
R.P.R., Ministerul Sanatatii si Ministerul Finantelor vor elabora instructiuni
cu privire la organizarea, functionarea, dotarea si finantarea posturilor
sanitare ale Crucii Rosii a R.P.R.
INSTRUCTIUNI
pentru aplicarea H.C.M. nr. 1118/1956 cu privire la organizarea, functionarea,
dotarea si finantarea posturilor sanitare ale Crucii Rosii a R.P.R.
Posturile sanitare sunt formatiuni sanitare obstesti ale Crucii Rosii a
R.P.R. Ele seorganizeaza de Crucea Rosie impreuna cu Ministerul Sanatatii si
Prevederilor Sociale, pe baza H.C.M. nr. 1118/1956. Posturile sanitare ale
Crucii Rosii, fixe sau mobile, sunt formate din colective de 1-5 activisti
sanitari voluntari, absolventi ai cursurilor de igiena si prim ajutor sau
echipieri si dotate cu trusa sanitara (cutia sau geanta sanitara) conform
baremului anexa. Posturile sanitare ajuta in munca personalul medico-sanitar,
fara a-l substitui.
Sarcinile posturilor sanitare sunt urmatoarele:
- acorda primul ajutor la locul de munca si in teritoriu si transporta
accidentatii la cea mai apropiata unitate sanitara;
- sprijina organele sanitare in activitatea curativ-profilactica si
sanitaro-antiepidemica;
- contribuie la introducerea si respectarea normelor de igiena si protectie
a muncii;
- participa la actiunile de educatie sanitara a populatiei.
Organizarea posturilor sanitare
Posturile sanitare se organizeaza in cadrul unitatilor de stat,
cooperatiste, gospodarii agricole colective, cartiere si arii de treier.
Comitetele de Cruce Rosie de sectie, pe circumscriptii sau pe
intreprindere, impreuna cu organele sanitare si cu sprijinul conducerii
intreprinderilor si institutiilor organizeaza si incadreaza posturile sanitare
conform urmatoarelor norme:
Posturi sanitare fixe
- In intreprinderile industriale, metalurgice, chimice (inclusiv sondele
din sectorul petrolier si gaze), siderurgice, cooperatiste de productie,
ateliere reparatii, santiere, cariere de piatra, se va infiinta cate un post
sanitar in fiecare sectie, incadrat cu 5 persoane; in intreprinderile care
lucreaza pe schimburi, se va organiza cate un post sanitar pentru fiecare
schimb.
- La sediile S.M.T., G.A.C., G.A.S., gari (autogari, aerogari, gari
maritime si fluviale, statii de cale ferata de calatori sau marfuri), exploatari
miniere, forestiere, se va organiza cate un post sanitar la sediul unitatii
socialiste statii, guri de mina si exploatari - incadrat cu 3-5 persoane.
- In fiecare institutie cu 50-300 salariati se va organiza un post sanitar
incadrat cu 3 persoane, iar in cele cu peste 300 de salariati, doua posturi
sanitare incadrate cu cate 5 persoane.
In institutiile cu mai multe cladiri sau anexe dispersate, se vor organiza
posturi sanitare, incadrate cu cate 3 persoane, in fiecare subunitate, in
raport cu specificul muncii si numarul salariatilor din aceste cladiri.
- In magazine alimentare (inclusiv bufetele din cadrul cabanelor
turistice), unitati mici cooperatiste, ateliere sub 30 salariati, se vor
organiza cate un post sanitar incadrat cu 1-3 persoane.
- In cartierele din orase se vor infiinta in fiecare circumscriptie
sanitara, pana la 5 posturi sanitare, incadrate fiecare cu 3-5 persoane. In
cazul in care in circumscriptia sanitara respectiva exista strand, teren de
sport sau hotel, unul din cele cinci posturi sanitare prevazute in normativ se
va amplasa aici.
- In scolile de toate gradele se vor organiza posturi sanitare in felul
urmatoar: la scolile cu 200 elevi, un post sanitar, la scolile cu 350 elevi,
doua posturi sanitare, iar la cele cu 500 elevi, trei posturi sanitare. Fiecare
post sanitar scolar va fi incadrat cu 5 elevi.
- In facultati pentru fiecare an de studiu se va organiza un post sanitar
incadrat cu 5 persoane.
Posturi sanitare mobile
- In terenuri, autobuze sau autocamioane care transporta persoane, pe
avioane, pe vase de pasageri, se va infiinta un post sanitar incadrat cu 1
persoana.
- In brigazile miniere, forestiere, de sondori, de prospectare, se va
organiza cate un post sanitar, incadrat cu 1-3 persoane.
- In brigazile de camp, zootehnice, de intretinere si reparatii ale
G.A.C.-urilor, G.A.S.-urilor si S.M.T.-urilor, unde primul ajutor nu se acorda
de catre grupele sanitare, se va organiza cate un post sanitar, incadrat cu 3
persoane. Posturile sanitare de la brigazile de camp si zootehnice actioneaza
atat la camp cat si la sediul brigazii dupa ritmul de munca.
In afara de aceste posturi sanitare permanente, la fiecare arie de treier
se organizeaza cate un post sanitar sezonier, incadrat cu 3 persoane. In
fiecare tabara de pionieri si scolari va fi creat un post sanitar sezonier,
incadrat cu 5 persoane.
Componenta, instruirea, verificarea activitatii si concursurile posturilor
sanitare.
Componenta colectivelor posturilor sanitare se stabileste in raport cu
felul postului, fix sau mobil, si specificul locului de munca, de catre Crucea
Rosie si unitatea sanitara pentru cele din teritoriu; componenta posturilor din
intreprinderi si institutii se stabileste de catre Crucea Rosie, unitatea sanitara
si conducerea intreprinderii sau institutiei.
Persoanele ce se vor incadra in colectivele posturilor sanitare vor fi
recrutate de la locul de munca unde se organizeaza postul sanitar, numai din
absolventii cursurilor de igiena si prim ajutor; acolo unde este organizata
grupa sanitara, se vor incadra in colectivele posturilor si echipieri sanitari.
Colectivele posturilor sanitare vor fi formate din cei mai bine pregatiti
absolventi ai cursurilor de igiena si prim ajutor, care manifesta interes pentru
aceasta munca si nu au alte sarcini obstesti.
Instruirea persoanelor ce urmeaza a fi incadrate in posturile sanitare se
va face prin cursurile de igiena si prim ajutor si instructaje, ce vor fi
tinute de catre personalul unitatilor sanitare, fara plata, in cadrul orelor de
educatie sanitara cuprinse in planul lor de munca, prin grija Ministerului
Sanatatii si Prevederilor Sociale.
Recrutarea si mobilizarea cursantilor va fi facuta de catre Crucea Rosie si
conducerea intreprinderii sau institutiei.
Pentru a se asigura cursurilor de instruire un nivel corespunzator sectiile
de sanatate si prevederi sociale raionale si orasenesti vor desemna ca lectori
si cadre medicale de specialitate din unitatile medicale profilate.
Comitetul de Cruce Rosie si conducerea intreprinderii sau institutiei vor
mobiliza la cursurile de igiena si prim ajutor un numar suficient de persoane,
pentru a constitui o rezerva de absolventi care sa fie folositi in cazul
descompletarii colectivelor.
Reimprospatarea cunostintelor colectivelor posturilor sanitare se va face
de catre cadrul mediu sanitar care indrumeaza postul, la locul de munca,
semestrial; o data pe an, medicul de circumscriptie, uzinala sau teritoriala,
va face reimprospatarea cunstintelor teoretice si practice, prin 3 lectii a
cate 2 ore la unitatea sanitara, insistind asupra prevenirii accidentelor
specifice locului de munca, a acordarii primului ajutor si indeplinirii
sarcinilor pe linie de igiena si protectie a muncii.
Pentru posturile sanitare de cartiere, reimprospatarea cunostintelor se va
face cu precadere in problemele primului ajutor in caz de accidente de
circulatie si de igiena comunala.
Echipierii sanitari incadrati in colectivele posturilor sanitare vor face
reimprospatarea cunostintelor in cadrul grupei sanitare.
Verificarea activitatii si a nivelului de pregatire a colectivelor se va
face in tot cursul anului de catre medicul de circumscriptie sanitara,
teritoriala sau uzinala.
In vederea stimularii activitatii posturilor sanitare se organizeaza
concursuri.
Concursurile au loc intre posturile sanitare din intreprinderi, institutii
si circumscriptii sanitare urbane si rurale, acolo unde exista un numar de cel
putin trei posturi sanitare.
Concursurile vor avea loc dupa ce s-a facut reimprospatarea cunostintelor
teoretice si practice ale posturilor sanitare si se vor desfasura pe baza
regulamentului elaborat de Comitetul Central al Crucii Rosii.
In unitatile cu mai multi medici, la reimprospatarea cunostintelor, la verificarea
activitatii si nivelului de pregatire si la concursurile posturilor sanitare,
participa toate cadrele medicale; responsabilitatile se stabilesc de catre
conducerea unitatii medicale de comun acord cu comitetele de Cruce Rosie.
Activitatea postului sanitar
Activitatea posturilor sanitare se va desfasura sub indrumarea si controlul
permanent al unitatilor sanitare pe raza carora se organizeaza.
Posturile sanitare din intreprinderile cu unitati medicale proprii sunt
indrumate ci controlate de catre medicul circumscriptiei uzinale; posturile
sanitare din unitatile fara medic, cartiere urbane, unitatile agricole
socialiste sunt indrumate si controlate de medicii circumscriptiilor sanitare
urbane sau rurale.
Acordarea primului ajutor se incadreaza in activitatea de asistenta
urgentelor medico-chirurgicale din unitatea sanitara respectiva.
Activitatea sanitaro-antiepidemica, de protectie a muncii si educatie
sanitara se desfasoara conform obiectivelor de munca din planul comitetului de
sectie de Cruce Rosie.
Colectivele posturilor vor sesiza organul sanitar asupra deficientelor
igienice la locul de munca, a conditiilor de functionare a instalatiilor
sanitare, vor sprijini introducerea si respectarea normelor de igiena si de
protectie a muncii; ele vor semnala organelor sanitare eventualele cazuri de
imbolnaviri, vor face mobilizarea la vaccinari si la examenele medicale
profilactice organizate de unitatea sanitara.
In problema educatiei sanitare, posturile sanitare vor asigura agitatia
vizuala in jurul postului, expunind materialele de agitatie si propaganda
adaptate specificului locului de munca, vor difuza brosuri, pliante, etc., vor
face mobilizari la diferitele conferite cu caracter sanitar si vizionari de
filme educativ-sanitare.
Activitatea colectivului postului sanitar va fi consemnata intr-un caiet de
evidenta ce se va pastra in cutia sau geanta sanitara a postului.
Caietul de evidenta va cuprinde urmatoarele capitole:
I. Colectivul postului si modificarile survenite in componenta acestuia.
II. Sarcinile postului sanitar (generale si specifice locului de munca).
III. Baremul de materiale si medicamente ale postului, cantitatile primite
si data cand acesta a fost reimprospatat.
IV. Evidenta acordarii primului ajutor; numele si prenumele celui care
primeste primul ajutor, data, felul accidentului, in ce consta primul ajutor
acordat, materialele consumate, semnatura de primire.
V. Alte activitati ale postului;
VI. Data si observatiile comisiei de verificare, data controlului si
constatarile medicului indrumator, rezultatul obtinut la concurs.
In caiet se va pastra procesul-verbal de constituire a postului.
Postul sanitar este condus de un responsabil care are urmatoarele
atributiuni:
- pe baza planului de munca al sectiei de Cruce Rosie si a indicatiilor
medicului de circumscriptie, consemneaza in caietul de evidenta sarcinile
colectivului;
- urmareste buna aprovizionare a postului cu materiale solicitand
conducerii intreprinderii sau unitatii sanitare respective completarea
baremului ori de cate ori este necesar si supravegheaza folosirea rationala a
materialelor si medicamentelor.
- tine legatura cu comitetul sectiei de Cruce Rosie si cu cadrul
medico-sanitar care indrumeaza si controleaza postul, informand asupra
activitatii colectivului;
- face propuneri comitetului de Cruce Rosie si unitatii sanitare
teritoriale sau de intreprindere pentru completarea colectivului postului
sanitar, cand este cazul;
- participa la sedintele de analiza a morbiditatii in unitatea respectiva;
- pastreaza caietul de evidenta si il tine la zi.
Activitatea colectivelor posturilor sanitare se analizeaza periodic de
catre organele si organizatiile de Cruce Rosie si de unitatile sanitare in raza
careia activeaza.
Dotarea posturilor sanitare
Pentru dotarea posturilor sanitare se prevad patru tipuri de barem (anexa
2).
Tipul I - barem pentru posturile sanitare fixe din intreprinderi,
institutii, organizatii cooperatiste, fara unitate sanitara proprie, gospodarii
agricole colective, cabane turistice etc.
Tipul 2 - barem pentru posturile sanitare fixe din intreprindere,
institutii, organizatii cooperatiste etc., cu unitate sanitara proprie.
Tipul 3 - barem pentru posturile sanitare mobile de pe langa brigazile de
camp, zootehnice, de intretinere si reparatii ale G.A.C.-urilor, G.A.S.-urilor
si S.M.T.-urilor, la echipele miniere si forestiere, echipele de sondori,
echipele de prospectare.
Tipul 4 - barem pentru posturile sanitare fixe din magazinele alimentare,
unitati mici cooperatiste, ateliere sub 30 de salariati, stranduri, terenuri de
sport si pentru posturile mobile de pe autobuze, autocamioane, ambarcatiuni
mici, terenuri, avioane.
* * *
La recomandarea Inspectiei de stat pentru igiena si protectia muncii, in
intreprinderi, medicul sef al unitatii pe raza careia se afla postul sanitar va
putea completa baremul de medicamente si materiale, in functie de morbiditatea
specifica si de solicitarile locului de munca.
Completarea baremului cu medicamente si materiale sanitare se va face sub
supravegherea medicului sef al unitatii sau al circumscriptiei sanitare.
Medicamentele si instrumentarul necesar se procura de catre unitati prin
achizitionare de la oficiile farmaceutice regionale, prin virament.
Plata acestor articole se va face din planurile de cheltuieli ale
institutiilor si din sumele prevazute in planurile financiare ale
intreprinderilor, organizatiilor economice de stat, cooperatiste si obstesti.
Unele materiale, ca targi, cutii, brasarde etc. pot fi confectionate de
unitati in ateliere proprii; alte materiale ca: pahare, prosoape, creioane,
caiete, borcane, se pot lua din stocul existent al unitatii.
Materialele de inventar din partea I a baremului se procura odata cu
organizarea postului sanitar si vor fi incluse in inventarul unitatii in care
acesta functioneaza.
Medicamentele din partea II-a a baremului vor fi pastrate de catre
gestionarul unitatii, la fel ca celelalte materiale. Ele se vor preda
responsabilului postului sanitar, cu forme legale ca orice alt material
consumabil.
Pentru posturile sanitare din cartiere, din satele in care nu sunt unitati
socialiste, ariile de treier, materialele si medicamentele din barem vor fi
achizitionate de catre sectiile de sanatate si prevederi sociale si se vor
preda responsabililor posturilor sanitare cu forme legale, prin
circumscriptiile sanitare.
Sectiile de sanatate si prevederi sociale vor planifica anual sumele
necesare pentru procurarea baremului.
In vederea reimprospatarii baremului posturilor sanitare, unitatile care le
aprovizioneaza vor achizitiona medicamente si materiale sanitare in cantitati
suficiente, care se vor depozita si preda la nevoie posturilor sanitare.
Reimprospatarea baremurilor de medicamente si materiale sanitare se va face
sub supravegherea medicului sef al unitatii sau al circumscriptiei sanitare.
Grupele sanitare, in eventualitatea in care efectueaza sarcini similare cu
postul sanitar mobil, isi reimprospateaza baremul de la nivelul posturilor
sanitare fixe din unitate.
Justificarea materialelor folosite se va face prin caietul de evidenta al
postului.
Comitetele de Cruce Rosie si organele sanitare vor controla periodic
consumul de materiale si vor urmari completarea permanenta a acestora.
* * *
Organele sanitare si comitetele de Cruce Rosie impreuna cu conducerile
unitatilor in care se organizeaza postul sanitar stabilesc felul postului - fix
sau mobil - locul unde se amplaseaza, teritoriul deservit,, persoanele care
formeaza colectivul postului sanitar si cadrul medico-sanitar care il va
indruma si controla.
Infiintarea postului sanitar se va consemna intr-un proces-verbal intocmit
in trei exemplare, conform modelului anexat (anexa 1). Un exemplar se pastreaza
la comitetul de Cruce Rosie, unul la unitatea sanitara care indrumeaza si
controleaza, iar altul la conducerea intreprinderii sau institutiei.
Lista nominala a colectivului va fi afisata la nivelul postului.
Atributiile cadrelor medicale sunt urmatoarele:
- instruirea prin cursuri de igiena si prim ajutor a activistilor de Cruce
Rosie, care vor forma colectivele posturilor sanitare si completarea periodic a
pregatirii acestora;
- stabilirea sarcinilor postului sanitar in functie de conditiile specifice
ale teritoriului unde isi desfasoara activitatea si actiunile cu caracter
profilactic ce se organizeaza de Ministerul Sanatatii si Prevederilor Sociale;
- reimprospatarea cunostintelor, verificarea activitatii si participarea
la concursurilor posturilor sanitare;
- indrumarea si controlul permanent al activitatii postului sanitar;
- analiza activitatii postului sanitar si raportarea despre aceasta in
cadrul darilor de seama statistice periodice.
Prezentele instructiuni anuleaza instructiunile si regulamentul de
functionare a posturilor sanitare din 1956.
ANEXA 1
PROCES - VERBAL
Azi ............. luna ............... anul .......
Subsemnatii: ........................ director al ..........................
medicul circ .........................................................
presedintele comitetului sindical ...................... in baza H.C.M. nr.
1118/1956 si a sarcinilor prevazute in planul de munca al sectiei de Cruce
Rosie pe anul ........ am procedat la organizarea postului sanitar (fix, mobil)
in locul .............................................. care va fi dotat cu
tipul
.............. de barem ................................ prevazut in
instructiuni.
Persoanele care alcatuiesc colectivul postului sanitar sunt:
............................. absolvent al cursului
.......................................................... " "
.......................................................... "
"
.......................................................... "
"
.......................................................... "
"
.............................
Responsabilul postului sanitar este tov.
....................................
De controlul si indrumarea tehnica a activitatii colectivului postului
sanitar raspunde tov. .........................................................