HOTARARE Nr.
112 din 18 februarie 2009
privind organizarea si
functionarea Garzii Nationale de Mediu
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 128 din 2 martie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 2 alin. (1) şi al art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 17/2005 pentru
stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul administraţiei publice
centrale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 198/2005, precum şi al Legii nr. 235/2008 pentru
respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
107/2007 privind modificarea alin. (1) al art. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2005 pentru stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul administraţiei
publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Garda Naţională de Mediu,
denumită în continuare GNM, este instituţie publică şi funcţionează ca organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, finanţată integral
de la bugetul de stat, în subordinea autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului.
(2) GNM este un corp specializat de inspecţie şi
control, iar comisarii sunt funcţionari publici cu statut specific care pot lua
măsuri de sancţionare, de suspendare/sistare a activităţii ca urmare a poluării
şi deteriorării mediului sau pentru nerespectarea condiţiilor impuse prin
actele de reglementare şi a măsurilor stabilite în notele de constatare şi în
rapoartele de inspecţie şi control.
(3) Personalul GNM cu atribuţii de control este
învestit cu autoritatea publică a statului, pe timpul şi în legătură cu
îndeplinirea atribuţiilor, precum şi a obligaţiilor de serviciu.
Art. 2. - (1) GNM este responsabilă de asigurarea
controlului implementării profesioniste, uniforme şi integrate a politicii
Guvernului de aplicare a legislaţiei naţionale armonizate cu cea comunitară în
domeniul protecţiei mediului.
(2) GNM are atribuţii în aplicarea politicii Guvernului
în materia prevenirii, constatării şi sancţionării încălcării prevederilor
legale privind protecţia mediului, inclusiv a nerespectării reglementărilor
prevăzute în legile specifice domeniului controlului poluării industriale şi
managementului riscului, substanţelor şi preparatelor periculoase,
biodiversităţii şi ariilor naturale protejate, fondului de mediu şi altor
domenii prevăzute de legislaţia specifică în vigoare.
Art. 3. - (1) GNM îndeplineşte un rol activ pentru
asigurarea securităţii mediului prin acţiuni de prevenire a riscurilor şi
limitarea ameninţărilor de ordin ecologic, respectiv poluarea resurselor de
apă, a aerului, diminuarea fertilităţii solului, poluarea transfrontalieră şi
altele.
(2) Pentru identificarea ameninţărilor şi riscurilor
la adresa securităţii ecologice, GNM dezvoltă cooperarea transfrontalieră la
toate nivelurile, în scopul adoptării măsurilor comune privind prevenirea şi
diminuarea impactului în cazul accidentelor majore şi al situaţiilor
excepţionale, precum şi informarea şi atragerea publicului în rezolvarea
problemelor ce ţin de ameninţările securităţii ecologice.
(3) GNM participă împreună cu celelalte autorităţi ale
statului, după caz, la educarea populaţiei pentru o protecţie activă şi
responsabilă a mediului, desfăşoară activităţi de informare, consiliere şi educare a cetăţenilor,
editează publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei mediului.
(4) GNM sprijină asociaţiile/organizaţiile de protecţie
a mediului în acţiunea de înfiinţare şi funcţionare a centrelor de consultanţă,
informare şi educare a cetăţenilor.
Art. 4. - (1) In exercitarea atribuţiilor sale, GNM
cooperează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu
instituţiile publice, cu reprezentanţi ai societăţii civile, cu persoane juridice
şi fizice, în limitele legii, şi îşi desfăşoară activitatea în mod independent
sau în colaborare şi cooperare cu acestea, pe baza protocoalelor încheiate.
(2) GNM cooperează cu instituţii cu atribuţii similare
din alte state, pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte, a
protocoalelor încheiate sau pe bază de reciprocitate, precum şi cu organisme
internaţionale de drept public şi privat din cadrul Uniunii Europene în cauzele
de interes comun sau în ceea ce priveşte derularea proiectelor/programelor
internaţionale.
Art. 5. - (1) Comisarul este funcţionar public cu
funcţie specifică, ce poartă, de regulă, uniformă şi exercită atribuţiile
stabilite pentru GNM.
(2) Comisarul îşi desfăşoară activitatea profesională
în interesul şi în scopul protecţiei mediului exclusiv pe baza şi în aplicarea
prevederilor legale în domeniu, cu respectarea principiilor imparţialităţii,
nediscriminării, proporţionalităţii şi gradualităţii.
CAPITOLUL II
Organizarea GNM
Art. 6. - (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul
propriu şi structurile teritoriale ale GNM este de 828.
(2) Posturile prevăzute la alin. (1) se repartizează
prin decizie a comisarului general al GNM pentru aparatul central şi pentru
fiecare structură teritorială din subordine.
SECŢIUNEA 1
Comisariatul General
Art. 7. - (1) GNM, având structura organizatorică
prevăzută în anexa nr. 1, are sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Unirii nr.
78, bl. J2, sectorul 3, sediu în care funcţionează aparatul central al
acesteia, denumit Comisariat General.
(2) Comisariatul General îndrumă şi controlează
activitatea tuturor comisariatelor teritoriale şi desfăşoară acţiuni operative
pe întreg teritoriul ţării, în baza sarcinilor şi atribuţiilor stabilite de
comisarul general.
(3) Comisariatul General elaborează şi asigură
realizarea strategiei de inspecţie şi control, urmăreşte îndeplinirea
atribuţiilor încredinţate comisariatelor regionale şi judeţene.
(4) Comisariatul General, prin conducerea şi
structurile sale, urmăreşte modul de realizare a atribuţiilor încredinţate
comisariatelor regionale şi judeţene şi stabileşte toate măsurile operative
pentru optimizarea activităţii de control.
(5) Comisarii din cadrul direcţiilor tehnice de
specialitate din Comisariatul General şi conducătorii acestora au atribuţii de
inspecţie şi control, precum şi de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
în domeniul de activitate, pe întreg teritoriul ţării.
Art. 8. - (1) GNM este condusă de un comisar general,
cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, la
propunerea conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului.
(2) Comisarul general are calitatea de ordonator
secundar de credite şi exercită atribuţiile legale în această calitate pentru
GNM.
(3) Comisarul general reprezintă GNM în relaţiile cu
terţii.
(4) In exercitarea atribuţiilor, comisarul general
emite decizii, aprobă instrucţiuni, regulamente, norme de lucru şi proceduri
pentru îndeplinirea atribuţiilor personalului GNM.
(5) In cadrul structurii organizatorice prevăzute la
art. 7 alin. (1), prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale
pentru protecţia mediului, la propunerea comisarului general, se pot organiza
servicii, birouri şi compartimente, potrivit legii, cu încadrarea în numărul
maxim de posturi aprobat.
(6) Statul de funcţii şi Regulamentul de organizare
şi funcţionare ale GNM se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului, la propunerea comisarului general.
(7) Comisarul general al GNM are în subordine 3
comisari generali adjuncţi, funcţii contractuale, asimilaţi ca salarizare
secretarului general.
(8) Domeniile de responsabilitate ale comisarilor
generali adjuncţi se stabilesc prin decizie a comisarului general.
(9) Comisarii generali adjuncţi, comisarii regionali
şi comisarii-şefi sunt numiţi şi eliberaţi/destituiţi în/din funcţie de
comisarul general, în condiţiile legii.
Art. 9. - (1) In cadrul structurii organizatorice a
Comisariatului General al GNM se înfiinţează Centrul de perfecţionare a
personalului din Garda Naţională de Mediu, iar sediul acestuia va fi stabilit
prin decizie a comisarului general.
(2) Centrul de perfecţionare prevăzut la alin. (1)
elaborează şi derulează programe de perfecţionare profesională a personalului
din cadrul GNM la nivel central şi la nivelul structurilor teritoriale şi nu
are funcţia de a califica angajaţii, ci doar de a-i perfecţiona.
SECŢIUNEA a 2-a
Comisariatele regionale şi judeţene
Art. 10. - (1) Comisariatul General al GNM are în
subordine 8 comisariate regionale organizate ca direcţii generale, instituţii
cu personalitate juridică, a căror structură organizatorică include în total 41
de comisariate judeţene, Comisariatul Municipiului Bucureşti şi Comisariatul
Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării".
(2) Comisariatele judeţene şi Comisariatul Municipiului
Bucureşti sunt organizate ca servicii în cadrul
comisariatelor regionale de care aparţin, iar
Comisariatul Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării" este organizat ca
serviciu în cadrul Comisariatului Regional Galaţi.
(3) Structura organizatorică, statul de funcţii, precum
şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale celor 8 comisariate regionale
se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului, la propunerea comisarului general.
Art. 11. - (1) Comisariatele regionale ale GNM sunt
organizate ca structuri zonale la nivel de direcţii
generale, cu competenţe limitate teritorial, care coordonează şi supraveghează
activitatea comisariatelor judeţene din structura lor şi sunt conduse de un
comisar regional.
(2) Comisarul regional are atribuţii de inspecţie şi
control, precum şi de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în domeniul
de activitate pe întreg teritoriul regiunii.
(3) Comisarii regionali sunt ordonatori terţiari de
credite şi îndeplinesc în această calitate toate atribuţiile legale care le revin pentru comisariatul regional respectiv.
(4) Comisarii din cadrul comisariatelor regionale au
atribuţii de inspecţie şi control, precum şi de constatare şi sancţionare a
contravenţiilor în domeniul de activitate pe întreg teritoriul regiunii,
respectiv pe teritoriul fiecărui comisariat judeţean din structura lor.
Art. 12. - (1) Comisarii din cadrul comisariatelor
judeţene, al Comisariatului Municipiului Bucureşti şi al Comisariatului
Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării" au atribuţii de inspecţie şi
control, precum şi de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în domeniul
de activitate, pe teritoriul judeţului în care funcţionează, al municipiului
Bucureşti, respectiv pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării".
(2) Comisariatele judeţene, Comisariatul
Municipiului Bucureşti şi, respectiv, Comisariatul Rezervaţiei Biosferei „Delta
Dunării" sunt conduse de un comisar-şef.
(3) Comisarii-şefi au atribuţii de inspecţie şi
control, precum şi de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în domeniul de activitate, pe teritoriul de responsabilitate al
comisariatului pe care îl conduc.
Art. 13. - (1) Spaţiile necesare desfăşurării activităţii
structurilor, respectiv sediul central al GNM şi sediile comisariatelor
regionale, comisariatelor judeţene, Comisariatul Municipiului Bucureşti şi
Comisariatului Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării", se preiau în
administrare sau se închiriază în condiţiile legii.
(2) GNM, în limitele bugetului aprobat pentru fiecare
exerciţiu financiar, poate achiziţiona, amenaja sau construi spaţiile şi
utilităţile necesare desfăşurării activităţii, cu respectarea prevederilor
legale.
CAPITOLUL III
Atribuţiile GNM, respectiv ale Comisariatului
General şi ale
structurilor teritoriale subordonate
Art. 14. - (1) GNM are următoarele atribuţii
principale:
a) elaborează, promovează şi reactualizează periodic,
împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, după caz,
reglementări, ghiduri şi norme tehnice privind activitatea de control şi
inspecţie;
b) elaborează planul anual de
activităţi prin stabilirea obiectivelor, sarcinilor şi modalităţilor concrete
de acţiune;
c) constată faptele ce constituie contravenţii şi
aplică sancţiunile în domeniul protecţiei mediului, sesizează organele de
urmărire penală competente şi colaborează cu acestea la constatarea faptelor
care, potrivit legislaţiei de mediu, constituie infracţiuni;
d) participă în mod direct la acţiuni de prevenire şi
combatere a faptelor de natură infracţională în domeniul său de activitate,
împreună cu organele competente, prin personalul împuternicit în acest sens, în
baza protocoalelor de colaborare încheiate;
e) controlează respectarea cerinţelor legale în
emiterea actelor de reglementare, avize, acorduri, autorizaţii de
mediu/autorizaţii integrate de mediu, şi are acces la întreaga documentaţie
care a stat la baza emiterii acestora, la solicitarea conducătorului
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului;
f) propune organului emitent suspendarea şi/sau
anularea acordului/avizului/autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu, după
caz, emis/emisă cu nerespectarea prevederilor legale;
g) îndeplineşte un rol activ în cadrul reţelelor de
inspecţie europene şi internaţionale, cooperează cu celelalte autorităţi şi
organisme internaţionale şi participă la proiecte şi programe derulate în
domeniul protecţiei mediului;
h) verifică depunerea de către persoanele fizice şi
juridice la Administraţia Fondului pentru Mediu a declaraţiilor privind
obligaţiile la Fondul pentru mediu;
i) coordonează Corpul Voluntarilor de Mediu şi
elaborează, împreună cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice,
proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul de colaborare în
desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului;
j) dezvoltă reţeaua de voluntari
de mediu;
k) verifică sesizările cu privire la încălcarea actelor
normative în domeniu;
l) controlează aplicarea
reglementărilor privind comercializarea şi/sau utilizarea îngrăşămintelor
chimice şi a produselor de protecţie a plantelor, pentru evitarea poluării
mediului de către acestea;
m) verifică la deţinătorii cu orice
titlu/administratorii de terenuri obligaţiile stabilite de legislaţia în
vigoare privind întreţinerea perdelelor forestiere şi aliniamentelor de
protecţie, spaţiilor verzi, parcurilor şi a gardurilor vii şi aplică
sancţiunile corespunzătoare;
n) controlează investiţiile care necesită aviz/acord de
mediu în toate fazele de execuţie, având acces la întreaga documentaţie care a
stat la baza emiterii avizului/acordului de mediu, monitorizându-le până la
definitivarea acestora, inclusiv lucrările cu impact asupra zonelor de habitat natural,
de conservare a ecosistemelor, a florei, faunei sălbatice şi acvaculturii;
o) controlează respectarea prevederilor legale privind
gestionarea, depozitarea şi valorificarea deşeurilor provenite în urma
activităţii de creştere şi îngrăşăre a animalelor şi păsărilor, de prelucrare
şi industrializare a produselor animaliere şi cerealiere, precum şi activitatea
de neutralizare a deşeurilor de origine animalieră;
p) controlează măsurile luate de operatorii economici
privind prevenirea poluărilor accidentale;
q) constată prejudiciul asupra mediului, eventualele
ameninţări iminente cu un astfel de prejudiciu şi identifică operatorul
responsabil;
r) solicită date şi documente persoanelor angajate în
unitatea controlată, care prin natura atribuţiilor au tangenţă cu obiectul
controlului, din care să rezulte modul de respectare a normelor legale în
vigoare;
s) stabileşte măsuri şi termene, în conformitate cu
dispoziţiile legale, obligatorii pentru unităţile controlate, în vederea
înlăturării deficienţelor constatate, şi urmăreşte modul în care aceste măsuri
şi termene au fost îndeplinite sau respectate;
t) propune/participă la elaborarea de proiecte de acte
normative în domeniul protecţiei mediului;
u) răspunde la solicitarea expresă de instruire a
personalului de specialitate al administraţiei publice centrale şi locale în
domeniul său de competenţă, colaborează cu instituţiile de specialitate în
activităţile de pregătire a specialiştilor în domeniul protecţiei mediului;
v) participă la schimbul rapid de informaţii cu
instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale, privind
produsele, substanţele, tehnologiile care reprezintă risc pentru sănătatea şi
securitatea cetăţenilor şi a mediului;
w) fundamentează şi propune în proiectul de buget
resursele financiare necesare în vederea realizării politicilor în domeniul său
de competenţă;
x) efectuează controale tematice dispuse de conducerea
GNM;
y) organizează acţiuni de promovare către populaţie a
legislaţiei de mediu din domeniul său de activitate;
z) îndeplineşte orice alte atribuţii de inspecţie şi
control prevăzute de lege şi aplică măsurile corespunzătoare.
(2) GNM are următoarele atribuţii specifice:
A. In domeniul controlului
poluării:
a) controlează activităţile cu impact asupra mediului
şi aplică, după caz, sancţiuni contravenţionale persoanelor fizice sau juridice
care le desfăşoară;
b) controlează modul în care sunt respectate
prevederile actelor de reglementare privind protecţia mediului şi verifică
măsurile stabilite prin programele de conformare sau planurile de acţiuni
pentru activităţile economico-sociale;
c) exercită controlul activităţilor care prezintă
pericole de accidente majore şi/sau impact semnificativ transfrontalier asupra
mediului, în vederea prevenirii şi limitării riscurilor de poluare, împreună cu
organele competente, după caz, şi ia măsurile corespunzătoare, potrivit legii;
d) participă la stabilirea cauzelor poluării asupra
factorilor de mediu şi aplică sancţiunile prevăzute de lege, inclusiv încetarea
şi/sau suspendarea unor activităţi pe perioade determinate de timp în cazul în
care este pusă în pericol sănătatea populaţiei sau în cazul în care se constată
depăşirea concentraţiilor poluanţilor peste limitele admise de legislaţia în
vigoare;
e) controlează realizarea importului, exportului şi
tranzitului de deşeuri, în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice în
vigoare referitoare la transportul peste frontieră al deşeurilor şi cu cele ale
convenţiilor internaţionale din acest domeniu la care România este parte;
f) controlează realizarea importului, exportului şi
tranzitului de substanţe şi preparate periculoase, în conformitate cu
prevederile legislaţiei specifice în vigoare şi cu cele ale convenţiilor
internaţionale din acest domeniu la care România este parte;
g) controlează pe întreg teritoriul ţării respectarea
de către persoanele juridice sau fizice a legilor şi reglementărilor în vigoare
din domeniul gospodăririi calitative şi cantitative a apelor;
h) controlează modul în care lucrările construite sau în
curs de execuţie pe ape sau având legătură cu apele sunt realizate, exploatate
şi întreţinute, în conformitate cu prevederile avizelor şi autorizaţiilor de
gospodărire a apelor şi ale celorlalte reglementări din domeniul apelor;
i) controlează respectarea dispoziţiilor legale în
activitatea de exploatare a materialelor din albiile minore şi majore ale
cursurilor de apă;
j) controlează operatorii economici sau persoanele
fizice în ceea ce priveşte folosirea, transportul, manipularea sau depozitarea
de materiale ori de substanţe de orice fel, antrenabile în apele de suprafaţă
sau subterane;
k) controlează modul în care utilizatorii de apă îşi
îndeplinesc obligaţiile legale privind modificarea tehnologiilor de fabricare,
în vederea reducerii consumului de apă şi volumului de ape uzate, micşorării
nocivităţii acestora şi recuperării substanţelor utile pe care le conţin;
l) controlează modul de
funcţionare a staţiilor de epurare şi respectarea condiţiilor de calitate a
apelor uzate evacuate în emisari, potrivit reglementărilor în vigoare;
m) dispune, în condiţiile prevăzute de lege, încetarea
activităţii unităţilor sau instalaţiilor, în caz de poluare a factorilor de
mediu şi/sau în cazul producerii de disconfort populaţiei.
B. In domeniul substanţelor şi preparatelor
periculoase:
a) solicită şi primeşte informaţii despre
proprietăţile substanţelor sau ale preparatelor periculoase, inclusiv despre
compoziţia chimică a acestora;
b) monitorizează producătorii, importatorii şi
distribuitorii de substanţe şi preparate periculoase;
c) efectuează controlul desfăşurării operaţiunilor
cu substanţele care sunt folosite în mod frecvent la fabricarea ilicită a
drogurilor - precursori din categoria III;
d) efectuează controlul respectării cerinţelor speciale
în vederea comercializării substanţelor ca atare, în preparat sau în articol;
e) constată şi sancţionează încălcarea prevederilor
reglementărilor în domeniul substanţelor şi a preparatelor periculoase şi
stabileşte măsurile de remediere şi termenele pentru îndeplinirea acestora;
f) verifică respectarea obligaţiei de înregistrare a
substanţelor ca atare sau în compoziţia preparatelor şi de notificare a
substanţelor aflate în compoziţia articolelor, precum şi de preînregistrare a
substanţelor care beneficiază de un regim tranzitoriu;
g) verifică conformitatea fişelor cu date de
securitate;
h) verifică respectarea obligaţiilor utilizatorilor din
aval de a comunica informaţii referitoare la utilizarea specială a unei
substanţe deja înregistrate de un operator din amontele lanţului de
aprovizionare;
i) verifică respectarea condiţiilor specifice prevăzute
în autorizaţiile eliberate de Agenţia Europeană pentru Produse Chimice pentru
substanţele incluse în anexa XIV la Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea,
evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei
Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de
abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului
(CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului
şi a directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei;
j) verifică respectarea prevederilor privind
restricţiile la producerea, introducerea pe piaţă şi utilizarea anumitor
substanţe periculoase ca atare, în compoziţia unor preparate sau articole;
k) verifică respectarea
prevederilor privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi
preparatelor periculoase;
l) verifică respectarea
obligaţiilor referitoare la comunicarea informaţiilor necesare elaborării
inventarului clasificării şi etichetării;
m) verifică respectarea prevederilor privind limitarea
emisiilor de compuşi organici volatili datorate utilizării solvenţilor organici
în anumite vopsele, lacuri şi în produsele de refinisare a suprafeţelor
vehiculelor;
n) verifică respectarea prevederilor privind limitarea
utilizării anumitor substanţe periculoase în echipamentele electrice şi
electronice;
o) verifică transmiterea de către operatorii economici
a datelor şi informaţiilor conform Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al
Consiliului din 23 martie 1993 privind evaluarea şi controlul riscurilor
prezentate de substanţele existente şi conform Regulamentului (CE) nr.
1.907/2006;
p) controlează existenţa şi respectarea limitei de
gudron şi monoxid de carbon, înscrisă pe ambalajul produselor din tutun,
conform legislaţiei în domeniu;
q) controlează respectarea prevederilor Regulamentului
(CE) nr. 648/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 martie
2004 privind detergenţii;
r) controlează respectarea prevederilor Regulamentului
(CE) nr. 304/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 ianuarie
2003 privind exportul şi importul de produse periculoase;
s) controlează respectarea prevederilor legislaţiei
specifice privind substanţele care epuizează stratul de ozon;
t) verifică respectarea prevederilor legale referitoare
la aplicarea principiilor de bună practică de laborator.
C. In domeniul controlului biodiversităţii şi al
ariilor naturale protejate:
a) verifică respectarea regimului de administrare a
reţelei naţionale de arii naturale protejate, precum şi a prevederilor din
regulamentele şi planurile de management ale acestora;
b) controlează respectarea prevederilor legislaţiei
specifice privind ariile naturale protejate, parcurile şi rezervaţiile
naturale, organizând acţiuni comune împreună cu reprezentanţii acestora în
vederea protejării habitatelor naturale;
c) controlează modul de respectare a legislaţiei
privind ariile naturale protejate, siturile Natura 2000, conservarea
habitatelor naturale, a florei, faunei sălbatice şi acvaculturii;
d) asigură controlul şi inspecţia activităţilor care
implică organisme vii modificate genetic, obţinute prin tehnicile
biotehnologiei moderne, respectiv: utilizarea în condiţii de izolare a
microorganismelor modificate genetic, introducerea deliberată în mediu şi pe
piaţă a organismelor vii modificate genetic, importul şi exportul organismelor vi/microorganismelor modificate
genetic, precum şi activităţile de testare, cultivare, comercializare,
transport, import-export, depozitare de plante superioare
modificate genetic;
e) controlează autorizaţiile şi modul de desfăşurare
a activităţii de pescuit şi de protecţie a fondului piscicol din apele naturale
ce aparţin domeniului public;
f) verifică respectarea de către cultivatorii de
plante superioare modificate genetic a prevederilor din autorizaţiile obţinute
şi a cerinţelor legale privind înregistrarea activităţilor la direcţiile
agricole, trasabilitatea şi etichetarea organismelor modificate genetic;
g) controlează respectarea reglementărilor privind
importul/exportul de plante şi animale din flora şi fauna sălbatică;
h) controlează respectarea măsurilor de conservare, cu
scopul menţinerii sau refacerii ecologice a suprafeţelor terestre şi acvatice
aflate într-o arie naturală protejată;
i) controlează activităţile de
recoltare, capturare şi/sau de achiziţie şi comercializare pe piaţa internă a
plantelor şi animalelor din flora şi fauna sălbatică, terestră şi acvatică, sau
a unor părţi ori produse ale acestora, în stare vie, proaspătă ori
semiprelucrată;
j) controlează legalitatea deţinerii în captivitate a
animalelor sălbatice de către persoane fizice sau juridice, precum şi
condiţiile de viaţă asigurate acestora;
k) controlează modul de valorificare a resurselor
biologice de floră şi faună sălbatică, a fondului piscicol din apele naturale
şi a animalelor sălbatice de interes vânătoresc;
l) controlează respectarea
măsurilor de prevenire şi combatere a unor acţiuni de distrugere a habitatelor
naturale prin arderea miriştilor, stufului sau vegetaţiei forestiere, prin
desecări sau devieri ale cursurilor de apă ori activităţi de turism necontrolat
şi neorganizat, acţiuni care au ca efect distrugerea condiţiilor de conservare
a florei şi faunei sălbatice;
m) controlează respectarea prevederilor legale privind
gestionarea, depozitarea şi valorificarea deşeurilor provenite din prelucrarea
materialului lemnos;
n) controlează respectarea măsurilor de menţinere şi
ameliorare a fondului peisagistic natural şi antropic în elaborarea planurilor
de urbanism şi amenajare a teritoriului;
o) exercită controlul privind modul de administrare a
substanţelor toxice dăunătoare florei, faunei şi sectorului piscicol, precum şi
modul de recoltare a plantelor din sectorul agricol;
p) colaborează în baza protocoalelor încheiate cu
autorităţile din domeniu la acţiunile de verificare a stării de fapt a
vegetaţiei şi faunei sălbatice de interes naţional;
q) controlează respectarea obligaţiilor ce revin
proprietarilor şi deţinătorilor de terenuri cu/sau fără titlu de a proteja
flora şi fauna sălbatică existente pe acestea, în scopul menţinerii
echilibrului ecologic şi conservării biodiversităţii;
r) menţine legătura permanent cu fundaţiile care au ca
obiect de activitate ocrotirea florei şi faunei sălbatice.
CAPITOLUL IV
Drepturile şi
obligaţiile comisarilor şi ale personalului GNM
Art. 15. - (1) Personalul GNM beneficiază de protecţia
legii şi este apărat de orice ingerinţă sau amestec în activitatea sa, de natură să îi influenţeze libertatea de
apreciere, de execuţie, de decizie sau de control.
(2) Comisarii şi personalul cu alte atribuţii din GNM,
după caz, au următoarele drepturi:
a) salariu lunar, care este compus din salariul de
bază, indemnizaţii, sporuri, premii şi prime ale căror cuantumuri sunt
stabilite prin actele normative în vigoare, asistenţă medicală şi psihologică;
b) pentru îndeplinirea cu rezultate foarte bune a
atribuţiilor de serviciu, acestora li se pot acorda recompense în bani, sub
formă de premieri şi stimulente.
(3) In îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin,
personalul cu atribuţii de control din cadrul GNM are următoarele drepturi:
a) la uniformă şi echipament specific;
b) să aibă acces deplin, în condiţiile legii, în orice
situaţie, în amplasamentele şi incintele în care se desfăşoară sau se prezumă
că se desfăşoară o activitate generatoare de impact negativ asupra mediului;
c) să legitimeze, în vederea stabilirii identităţii,
persoanele care încalcă sau sunt suspecte că au încălcat dispoziţiile legale
din domeniile de competenţă ale GNM;
d) să conducă, numai împreună cu cadrele de poliţie
sau jandarmi, la sediul organelor competente, persoanele a căror identitate nu
a putut fi stabilită, care au săvârşit sau sunt suspecte de săvârşirea unor
fapte ilegale din domeniul de competenţă al GNM;
e) să efectueze, în condiţiile legii, controale ale
mijloacelor de transport, când există indicii cu privire la săvârşirea unor
contravenţii sau infracţiuni în domeniul protecţiei mediului;
f) să participe, la solicitarea organelor competente,
la efectuarea cercetării persoanelor suspecte de săvârşirea unor infracţiuni
prevăzute în legislaţia de mediu;
g) să reţină, în vederea confiscării, pe baza
constatărilor efectuate, bunurile şi mijloacele de transport folosite,
destinate sau rezultate în urma săvârşirii faptelor ilegale;
h) să participe, la solicitarea organelor competente,
la controlul specific în punctele de trecere a frontierei;
i) să fie însoţit obligatoriu la acţiunile de inspecţie
şi control cu grad sporit de periculozitate de ofiţeri, agenţi şi subofiţeri
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, conform protocoalelor
încheiate în acest sens, sau de membri ai subunităţilor specializate de
intervenţie rapidă ale poliţiei ori de jandarmi, după caz;
j) să dispună măsuri cu privire la confiscarea, în
condiţiile legii, a bunurilor a căror fabricaţie, depozitare, transport,
desfacere sau dobândire este ilicită şi au legătură cu protecţia mediului;
k) alte drepturi conferite de legislaţia în vigoare.
Art. 16. - Comisarii şi personalul cu alte atribuţii
din GNM, după caz, au următoarele obligaţii:
a) să respecte Constituţia şi legile ţării, jurământul
depus în calitate de funcţionar public, prevederile regulamentelor de
organizare şi funcţionare şi ale celor interne şi să îndeplinească dispoziţiile
legale ale şefilor ierarhici privind activitatea lor profesională;
b) să fie loiali instituţiei din care fac parte;
c) să îndeplinească cu competenţă, integritate,
corectitudine şi conştiinciozitate îndatoririle de serviciu;
d) să îşi perfecţioneze continuu nivelul de pregătire
profesională;
e) să fie disciplinaţi şi să dovedească probitate
profesională şi morală în întreaga activitate;
f) să fie respectuoşi, corecţi şi cuviincioşi faţă de
şefi, colegi şi subalterni;
g) să răspundă, în condiţiile legii, pentru modul în
care îşi exercită şi îşi îndeplinesc atribuţiile de serviciu;
h) să acorde sprijin colegilor în executarea
atribuţiilor de serviciu;
i) să se arate demni de consideraţia, încrederea şi
calitatea de comisar;
j) nu au dreptul să îşi exercite autoritatea în interes
personal sau în cazuri de conflict de interese, aşa cum sunt ele prevăzute în
lege;
k) să păstreze confidenţialitatea datelor dobândite în
timpul desfăşurării activităţii, în condiţiile legii, cu excepţia cazurilor
prevăzute de lege;
l) să nu fructifice datele confidenţiale
obţinute în calitatea lor oficială, în interes personal;
m) să asigure informarea corectă a cetăţenilor în
probleme de mediu;
n) să aibă o conduită corectă, să nu abuzeze de
calitatea oficială şi să nu compromită, prin activitatea lor publică ori
privată, prestigiul funcţiei sau al instituţiei din care fac parte;
o) la orice acţiune de control participă minimum 2
comisari;
p) să respecte prevederile stabilite în protocoalele de
colaborare şi cooperare cu celelalte instituţii,
conform legii.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 17. - (1) Comisarii GNM, în exercitarea
atribuţiilor proprii, încheie acte de control operativ şi inopinat, constată
prin proces-verbal contravenţiile săvârşite şi aplică sancţiunile legale.
(2) Modelul procesului-verbal
de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii este prevăzut în
anexa nr. 2.
(3) Impotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate formula plângere potrivit
prevederilor legale în vigoare.
(4) Bunurile provenite din confiscările efectuate de
GNM ca urmare a activităţii specifice se valorifică potrivit prevederilor
legale în vigoare.
(5) Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu,
comisarii şi personalul GNM folosesc autovehicule, ambarcaţiuni şi elicopter,
după caz, dotate corespunzător în condiţiile legii.
(6) Normele de dotare, însemnele distinctive şi
modelele uniformelor comisarilor sunt prevăzute în anexele nr. 3-9.
(7) Mijloacele tehnice şi echipamentele de comunicare,
de transport şi de protecţie cu care sunt dotate structurile GNM sunt prevăzute
în anexa nr. 10.
Art. 18. - Se constituie fondul de stimulare a
personalului în conformitate cu Normele metodologice privind constituirea şi
utilizarea fondului destinat stimulării personalului Gărzii Naţionale de Mediu,
prevăzute în anexa nr. 11.
Art. 19. -Incadrarea, salarizarea şi acordarea altor
drepturi, inclusiv premieri şi stimulente, comisarilor şi personalului GNM,
funcţionari publici şi personal contractual, se fac în conformitate cu prevederile
dispoziţiilor legale aplicabile personalului din instituţiile publice centrale
şi structurile subordonate acestora, precum şi ale prezentei hotărâri, fără
discriminări sau alte criterii de acordare.
Art. 20. - (1) Numărul maxim al mijloacelor de transport
şi consumul normat de carburanţi pentru activităţile GNM sunt prevăzute în
anexa nr. 12.
(2) Mijloacele de transport şi de intervenţie
terestre, navale şi aeriene din dotarea GNM pot fi prevăzute cu însemne şi
dispozitive de avertizare acustică şi luminoasă, cu sisteme de avertizare
vocală, care sunt utilizate numai în situaţiile care impun acest lucru.
(3) Modelul legitimaţiei speciale de control este
prevăzut în anexa nr. 13.
Art. 21. - (1) Normele tehnice privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de control şi inspecţie în domeniul
protecţiei mediului, prin care se transpune Recomandarea 2001/331/CE, se aprobă
prin ordin al ministrului mediului în maximum 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 22. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 1.224/2007 pentru organizarea şi
funcţionarea Gărzii Naţionale de Mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 1
noiembrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului,
Dan Cârlan,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
p. Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A GĂRZII NAŢIONALE
DE MEDIU
*) Se organizează la nivel de
compartiment.
**) Direcţia generală va fi condusă de un director
general şi un director general adjunct.
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*)
Modelul şi conţinutul procesului-verbal de
constatare şi sancţionare a contravenţiei
ROMÂNIA
GARDA NAŢIONALĂ DE MEDIU
COMISARIATUL ________________cod fiscal
Localitatea___________str._________nr.____
Tel._________Fax.__________
Seria_____nr._________
PROCES-VERBAL
de constatare şi sancţionare a contravenţiei,
încheiat
astăzi, ziua____luna____anul_______,
la____________din___________
Subsemnatul(a)_______________________________. în
calitate de angajat la G.N.M._________________, împuternicit cu legitimaţia
specială de control
nr.____din anul____. în baza prevederilor Hotărârii Guvernului, nr. 112/2009
privind organizarea şi funcţionarea Gărzii Naţionale de Mediu şi ale Ordonanţei Guvernului nr.2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
In urma controlului efectuat la
______________________________________________________din localitatea
_________________, str._________________ nr.___,
bl.___. sc.___. et.___ap.___, judeţ (sector)______________________. in subordinea_________________ , înmatriculată
la O. R.C. sub nr. J__ /_______ /_______. cod unic de
înregistrare ___________________. la sediul (punct de lucru) din ________________________________,am constatat următoarele:
Domnul/Doamna(unitatea)
_________________________________________, fiul
lui______________ şi al __________, născut la data ___________în localitatea___________________. cu domiciliul
(sediul) in_________________. str ________________nr.___. bl.___, sc.___,
et.___, ap.___, judeţ (sector) ______________, cu act
de identitate (certificat înmatriculare) ___sene_________ nr._______, eliberat
de_________în data de __________,
C.N.P (CUI.) _____________, ocupaţia (profil de activitate - cod CAEN)
___________________________ (reprezentată de)
_________________________________, (act de identitate)__serie__nr.__________,
C.N.P __________________, în calitate de_________________, a săvârşit următoarele fapte in data
de____________ora_________:
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
Faptele descrise mai sus contravin:
____________________________________art.___alin.___prf.___lit.___şi se sancţionează cu amendă de
la______________la_____________,
____________________________________art.___alin.___prf.___lit.___şt
se sancţionează cu amendă de la______________la_____________,
____________________________________art.___alin.___prf.___lit.___şi se sancţionează cu amendă de
la______________la_____________,
____________________________________art. ___alin.___prf.___lit.___şi se sancţionează cu amendă de
la______________la_____________,
pentru care se aplică următoarele sancţiuni:
__________________lei pentru contravenţia prevăzută
de_____________________________________________art.___alin.___prf.___lit.____
__________________lei pentru contravenţia prevăzută
de_____________________________________________art.___alin.___prf.___lit.____
__________________lei pentru contravenţia prevăzută
de_____________________________________________art.___alin.___prf.___lit.____
__________________lei pentru contravenţia prevăzută
de_____________________________________________art.___alin.___prf.___lit.____
TOTAL
LEI_____________________(_____________________________________________________________________)
Conform prevederilor legale, contravenientul poate/nu
poate achita in cel mult 48 de ore de la data comunicării prezentului
proces-verbal jumătate din
minimul amenzii prevăzute de dispoziţia legală pentru fapta (ele) săvârşită
(e), care este de______________(__________________________________)
lei.
Amenda se va achita în contul______________________________________________ deschis la
trezoreria/casieria autorităţii administraţiei publice locale _____________________jar copia dovezii efectuării
plăţii va fi înaintată în termen de 48 de ore/15 zile. după caz, de la data
plătii amenzii/comunicării
procesului-verbal. la Garda Naţională de Mediu - Comisariatul_____________.
Am luat la cunoştinţă
Semnătura____________
ALTE MENŢIUNI
In legătură cu faptele arătate,
contravenientul_______________________________reprezentat prin__________________________,în calitate de ___________________________,face
următoarele
obiecţiuni:_______________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
Semnătura:___________________________
Faţă de obiecţiunile contravenientului, se
constată din actele controlate la unitate (documente, declaraţii
scrise etc) următoarele:
_________________________________________________________________________________________________________________
Prin săvârşirea acestei (acestor) contravenţii s-au
produs următoarele pagube ______________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
In temeiul art. ___ din
______________________________________ contravenientului i se aplică
următoarele sancţiuni contravenţionale
complementare:__________________________________________________________________________________________________________.
Contravenientul nu poate să
semneze/nu este de faţă/refuză să semneze, împrejurare ce se
adevereşte de martorul _____________________________,
fiul lui_____________şi al____________, născut fa data________în
localitatea___________________, cu domiciliul in
____________________,act de identitate_________________.seria______nr.________.eliberat
de____________________ la data________, C.N.P._______________________.
Prezentul proces-verbal nu a fost încheiat în prezenţa
unui martor
deoarece:_______________________________________________________
____________________
SEMNĂTURA SEMNĂTURA SEMNĂTURA
COMISAR G.N.M.
MARTORULUI CONTRAVENIENTULUI
ÎNŞTIINŢARE DE PLATĂ: Amenda se va achita obligatoriu
în termen de 15 zile de la data înmânarii sau comunicării, in caz contrar
urmând să se procedeze la
executare silită. Impotriva procesului-verbal se poate face plângere în termen
de 15 zile de la data comunicării la judecătoria în a cărei circumscripţie a
fost săvârşită contravenţia.
Prezentul proces-verbal s-a întocmit in 3 (trei)
exemplare, din care unul a fost înmânat contravenientului.
SEMNĂTURA
SEMNĂTURA
COMISAR G.N.M.
CONTRAVENIENTULUI
*) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3
LISTA
articolelor din compunerea uniformei pentru
personalul Gărzii Naţionale de Mediu
a) Uniformă bărbaţi
1. Cămaşă cu guler pentru cravată
2. Costum bărbaţi clasic
3. Cravată
4. Jachetă din stofă căptuşită, model unic pentru femei
şi bărbaţi
b) Uniformă femei
1. Bluză
2. Fustă dreaptă
3. Pantalon drept, din stofă, pentru pantof
4. Sacou clasic din stofă
5. Jachetă din stofă căptuşită, model unic pentru femei
şi bărbaţi
c) Accesorii
1. Pantofi din piele de culoare neagră
2. Insignă de comisar de mediu
3. Plachetă cu nume
NOTĂ:
Culoarea articolelor de uniformă din materiale textile
este verde, cu excepţia cravatei care este verde-închis şi a cămăşii care este
gris-vert deschis.
ANEXA Nr. 4
NORME DE DOTARE
şi durata de serviciu a articolelor de uniformă
pentru personalul Gărzii Naţionale de Mediu
Nr. crt.
|
Denumirea articolului de uniformă
|
Norma de dotare iniţială
(bucată/pereche)
|
Durata de serviciu (ani)
|
1.
|
Costum bărbaţi clasic
|
1
|
2
|
2.
|
Costum damă clasic, cu fustă şi pantalon
|
1
|
2
|
3.
|
Cămaşă bărbaţi
|
2
|
2
|
4.
|
Bluză femei
|
2
|
2
|
5.
|
Jachetă din stofă pentru bărbaţi şi femei
|
1
|
2
|
6.
|
Cravată
|
2
|
Numai dotare iniţială
|
7.
|
Pantofi din piele de culoare neagră
|
1
|
1
|
8.
|
Insignă
|
1
|
Numai dotare iniţială
|
9.
|
Plachetă cu nume
|
2
|
Numai dotare iniţială
|
ANEXA Nr. 5*)
INSIGNA ŞI
PLACHETA
pentru Garda Naţională de Mediu
Insigna
NOTĂ:
Insigna se va
confecţiona din aliaj metalic uşor, cu aversul emailat color, pe revers va avea
serie de personalizare gravată şi se va purta cu ajutorul suportului din piele.
Placheta se va
confecţiona din aliaj metalic uşor, cu aversul emailat color roşu, galben,
albastru în primele 3 casete şi verde în caseta pentru inscripţionarea numelui.
Numele va fi inscripţionat vizibil cu culoarea neagră, pe revers va avea sistem
de prindere şi se va purta deasupra buzunarului stâng al uniformei.
ANEXA Nr. 6*)
UNIFORMA BĂRBAŢI
*) Anexele nr. 5 şi
6 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 7*)
UNIFORMA FEMEI
ANEXA Nr. 8*)
CAMASA-BLUZA
ANEXA Nr. 9*)
JACHETA DIN STOFA PENTRU FEMEI SI
BĂRBAŢI
*) Anexele nr. 7, 8
şi 9 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 10
LISTA
mijloacelor tehnice
şi echipamentelor de comunicare, de transport şi de protecţie din dotarea Gărzii Naţionale de Mediu
a) Mijloace de transport şi comunicare
1. Autoturism inscripţionat corespunzător, dotat cu
mijloace de avertizare acustică şi luminoasă
2. Ambarcaţiuni inscripţionate şi dotate corespunzător
cu mijloace de avertizare acustică şi luminoasă
3. Elicopter inscripţionat şi dotat corespunzător cu
mijloace de avertizare acustică şi luminoasă
4. Radiotelefon sau telefon mobil
5. Mijloace de comunicare specifice navigaţiei
b) Echipament individual de
protecţie
1. Salopetă - combinezon impermeabil, culoare verde
2. Cască de protecţie
3. Ochelari de protecţie
4. Mască izolantă
5. Mănuşi de protecţie
6. Cizme din cauciuc
Echipamentul de protecţie este asigurat numai ca dotare
iniţială, selectiv, în funcţie de specificul zonelor de responsabilitate ale
comisarilor respectivi.
NOTĂ:
Durata de serviciu a mijloacelor tehnice şi
echipamentelor din prezenta listă este cea prevăzută de furnizori sau de
normele specifice în vigoare.
ANEXA Nr. 11
NORME METODOLOGICE
privind constituirea şi utilizarea fondului destinat
stimulării personalului Gărzii Naţionale de Mediu
Art. 1. - Fondul de stimulare a personalului Gărzii
Naţionale de Mediu se constituie lunar prin recuperarea, conform legislaţiei în
vigoare, a unei cote de 25% din amenzile contravenţionale achitate integral la
bugetul de stat de către contravenient, în urma unei sancţiuni aplicate de
către personalul Gărzii Naţionale de Mediu în temeiul dispoziţiilor legale din
domeniul protecţiei mediului, silviculturii, pisciculturii, cinegeticii,
apelor, solului, aerului, biodiversităţii, precum şi al celor prevăzute în
legile specifice domeniului controlului poluării industriale şi managementului
riscului, Fondului de mediu şi altor domenii prevăzute de legislaţia în
vigoare.
Art. 2. - (1) Amenzile contravenţionale aplicate
potrivit prevederilor art. 1 se achită la unităţile Trezoreriei Statului în a
căror rază contravenienţii îşi au sediul sau domiciliul fiscal, atât în
numerar, cât şi prin virament, după caz.
(2) In procesele-verbale de constatare şi sancţionare
a contravenţiilor vor fi indicate atât contul de venituri al bugetului de stat
în care se virează suma, cât şi codul fiscal al unităţii din care face parte agentul constatator.
(3) Cota de 25% aferentă fondului de stimulare se
virează de unităţile Trezoreriei Statului în contul cărora amenzile respective
au fost încasate, pe baza situaţiilor financiare lunare întocmite şi prezentate
de comisariatele regionale şi judeţene ale Gărzii Naţionale de Mediu, după caz,
în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestora.
(4) In situaţiile financiare lunare se vor preciza
codul IBAN al contului în care urmează a fi virată suma aferentă cotei de 25%
cuvenite pentru constituirea fondului de stimulare, precum şi beneficiarul
acesteia.
Art. 3. - Fondul de stimulare se constituie conform
art. 1 şi se evidenţiază astfel:
a) la nivelul comisariatelor regionale ale Gărzii
Naţionale de Mediu, din sumele provenite din activitatea proprie, precum şi din
cea a comisariatelor judeţene din subordine;
b) la nivelul Comisariatului General al Gărzii
Naţionale de Mediu, din sumele provenite prin virarea unei cote de 25% din
fondul constituit la nivelul comisariatelor regionale ale Gărzii Naţionale de
Mediu.
Art. 4. - (1) Garda Naţională de Mediu, prin
Comisariatul General, deschide la Direcţia de Trezorerie şi Contabilitate
Publică a Municipiului Bucureşti contul distinct 50.01 „Disponibil din venituri
cu destinaţie specială ale ministerelor şi instituţiilor subordonate",
care este alimentat cu sumele reprezentând fondul de stimulare a personalului
Gărzii Naţionale de Mediu.
(2) Contul prevăzut la alin. (1) se deschide şi de
către comisariatele regionale ale Gărzii Naţionale de Mediu la unităţile
Trezoreriei Statului în a căror rază acestea îşi au sediul.
(3) Fondurile de stimulare se gestionează în regim
extrabugetar, conform legii.
Art. 5. - (1) Fondul de stimulare constituit conform
legii se utilizează pentru stimularea personalului Gărzii Naţionale de Mediu.
(2) O cotă din fondul de stimulare constituit,
stabilită prin protocol încheiat între conducătorul autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului şi comisarul general al Gărzii Naţionale de
Mediu, se virează în contul Ministerului Mediului.
Art. 6 - Principalele criterii de repartizare a
stimulentelor sunt următoarele:
a) contribuţia efectivă în activitatea de confiscare şi
valorificare a bunurilor, de aplicare şi încasare a amenzilor şi de prestare de
lucrări şi servicii;
b) contribuţia la buna organizare şi funcţionare a
activităţii proprii, la aplicarea mecanismelor de urmărire a încasării
veniturilor datorate statului;
c) competenţa profesională dovedită şi
disponibilitatea la sarcini în îndeplinirea atribuţiilor;
d) respectarea ordinii şi disciplinei individuale sau
în compartimentul de muncă pe care îl coordonează, în cazul funcţiilor de
conducere;
e) frecvenţa, natura, dificultatea şi valoarea
descoperirilor în activitatea de control;
f) îndeplinirea corectă şi la timp a activităţilor
programate, calitatea serviciilor prestate, conducerea corectă şi la zi a
evidenţelor;
g) gradul de periculozitate a acţiunilor la care
participă;
h) valorificarea în timp cât mai scurt a bunurilor
confiscate şi nedepăşirea coeficientului de
perisabilitate admis de norme;
i) complexitatea procesului de constatare a abaterilor
de la normele legale şi capacitatea stabilirii corecte a răspunderii
persoanelor vinovate de comiterea unor fapte sancţionate de acte normative din
domeniul protecţiei mediului, silviculturii, pisciculturii, cinegeticii,
apelor, solului, aerului, biodiversităţii, precum şi de prevederi ale legilor
specifice domeniului controlului poluării industriale şi managementului
riscului, Fondului de mediu şi altor domenii prevăzute de legislaţia în
vigoare.
Art. 7. - Cuantumul lunar al stimulentelor individuale
poate fi de cel mult 3 salarii de bază pentru personalul Gărzii Naţionale de
Mediu.
Art. 8. - Aprobarea stimulentelor individuale pentru personalul
Gărzii Naţionale de Mediu se face de către comisarul general, după cum urmează:
a) pentru personalul din cadrul structurii centrale a
Gărzii Naţionale de Mediu;
b) pentru comisarii regionali şi comisarii-şefi;
c) la propunerea comisarilor regionali, pentru
personalul din comisariatele regionale ale Gărzii
Naţionale de Mediu, din comisariatele judeţene ale Gărzii Naţionale de Mediu şi
Comisariatul Municipiului Bucureşti.
Art. 9. - (1) Plata stimulentelor aprobate se face în
cursul fiecărei luni pentru luna precedentă.
(2) Stimulentele nu fac parte
din salariul de bază, nu se suportă din fondul de salarii.
(3) Sumele rămase neutilizate la sfârşitul lunii,
respectiv al anului, se reportează lunar şi anual, urmând să fie utilizate în
acelaşi scop.
(4) Evidenţierea în contabilitate a fondurilor de
stimulare se efectuează potrivit normelor stabilite de Ministerul Finanţelor
Publice.
(5) Sumele incluse în fondul de stimulare în mod
necuvenit, prin nerespectarea reglementărilor legale, sunt deduse din fondul de
stimulare constituit în perioadele următoare şi vor fi virate la bugetul de
stat.
(6) Este interzisă acordarea de stimulente până la
recuperarea integrală a sumelor incluse în mod necuvenit în fondul de
stimulare.
(7) Sumele existente în soldurile fondurilor de stimulare, constituite până la data intrării în vigoare a hotărârii, se
preiau în noile fonduri de stimulare.
(8) Personalul însărcinat cu exercitarea controlului
financiar propriu din cadrul comisariatelor regionale şi al Comisariatului General
are obligaţia de a verifica corecta constituire şi utilizare a fondului de
stimulare şi de a nu permite constituirea şi, după caz, plata sumelor care nu
se încadrează în norme, informându-i despre aceasta pe comisarul general al
Gărzii Naţionale de Mediu şi pe ministrul mediului.
ANEXA Nr. 12
NUMĂRUL
de autoturisme, ambarcaţiuni şi normele privind
consumul lunar de carburanţi pentru autoturismele şi ambarcaţiunile care
aparţin Gărzii Naţionale de Mediu
I. Număr de autoturisme
Numărul maxim aprobat
|
Consumul de carburanţi maxim aprobat
|
290
|
400 litri/lună/autoturism
|
II. Număr de ambarcaţiuni
Numărul maxim aprobat
|
Consumul de carburanţi maxim
aprobat
|
20
|
20-50 litri/oră în funcţie de capacitatea cilindrică a bărcilor
din dotare, pentru maximum 80 de ore pe lună şi 3 litri ulei la 100 litri
benzină
|
III. Un elicopter care va fi folosit în caz de
intervenţie rapidă sau în situaţii de urgenţă, ale cărui cotă de consum şi
cheltuieli de întreţinere vor fi suportate din bugetul alocat Gărzii Naţionale
de Mediu pentru acest aparat, în conformitate cu fişa tehnică de exploatare.
NOTĂ:
1. Alocarea de drepturi, repartizarea, detalierea,
transferul mijloacelor de transport, indiferent de categoria lor, se fac numai
cu aprobarea comisarului general al Gărzii Naţionale de Mediu.
2. Nu se consideră depăşiri la
consumul normat la mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se
încadrează în limita carburantului normat în raport cu numărul total de
mijloace de transport aprobat pentru Garda Naţională de Mediu.
ANEXA Nr. 13*)
LEGITIMAŢIE SPECIALA DE CONTROL
*) Anexa nr. 13 este
reprodusă în facsimil.