HOTARARE Nr.
1134 din 10 noiembrie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului de aplicare a Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile
geografice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 809 din 3 decembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. IV alin. (2) din Legea nr. 66/2010 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de aplicare a Legii
nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, republicată, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 833/1998 pentru aprobarea
Regulamentului de aplicare a Legii nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile
geografice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din
27 noiembrie 1998.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
Directorul general al Oficiului
de Stat pentru Invenţii şi Mărci,
Gabor Varga
ANEXĂ
REGULAMENT
de aplicare a Legii nr. 84/1998 privind mărcile si
indicaţiile geografice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Definiţii
(1) In sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) lege - Legea nr.
84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, republicată;
b) regulament -
Regulamentul de aplicare a Legii nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile
geografice, republicată;
c) OSIM - Oficiul de
Stat pentru Invenţii şi Mărci;
d) BOPI - Buletinul
Oficial de Proprietate Industrială pe hârtie sau în format electronic, publicat
si pe pagina web a OSIM;
e) OMPI - Organizaţia
Mondială de Proprietate Intelectuală;
f) Gazeta OMPI-
publicaţia oficială OMPI privind mărcile înregistrate internaţional;
g) OHIM - Oficiul de
Armonizare în Piaţa Internă;
h) Clasificarea de la Nisa - clasificarea instituită prin Aranjamentul de la Nisa privind
clasificarea internaţională a produselor şi serviciilor în vederea
înregistrării mărcilor din 15 iunie 1957, revizuit la Stockhoim la 14 iulie
1967 şi la Geneva la 13 mai 1977 şi modificat la 2 octombrie 1979, şi la care
România a aderat prin Legea nr. 3/1998 privind aderarea României la
aranjamentele instituind o clasificare internaţională în domeniul proprietăţii
industriale;
i) Clasificarea de la Viena - clasificarea instituită prin Aranjamentul de la Viena care
instituie clasificarea internaţională a elementelor figurative ale mărcilor,
întocmit la Viena la 12 iunie 1973 şi modificat la 1 octombrie 1985 şi la care
România a aderat prin Legea nr. 3/1998;
j) regulament comun -
Regulamentul de aplicare a Aranjamentului de la Madrid, ratificat de România
prin Decretul nr. 1.176/1968, şi Protocolului referitor la aranjament privind
înregistrarea internaţională a mărcilor, adoptat la Madrid la 27 iunie 1989,
ratificat de România prin Legea nr. 5/1998;
k) persoană interesată - orice persoană care are un interes legitim legat de o cerere de
înregistrare a mărcii sau de o marcă înregistrată şi ale cărei interese ar
putea fi prejudiciate;
l) utilizarea mărcii- comercializarea într-un volum important şi serios, precum şi
orice activităţi de promovare a produselor şi/sau serviciilor la care se referă
marca, inclusiv publicitatea şi prezentarea acestora în târguri şi expoziţii;
m) întinderea utilizării - cantitatea de produse şi/sau servicii cărora marca se aplică şi
care sunt comercializate pe teritoriul României sau la export;
n) aria geografică - zona de cunoaştere la nivelul
teritoriului României a mărcii notorii;
o) gradul de cunoaştere a
mărcii notorii - măsura în care segmentul de
public consumator are cunoştinţă de existenţa mărcii.
(2) Termenii şi expresiile definite în art. 3 din lege
au acelaşi înţeles în prezentul regulament.
ARTICOLUL 2
Aria de aplicare a legii
(1) Legea este
aplicabilă tuturor mărcilor individuale, colective sau de certificare, fie că
sunt mărci de produse sau de servicii.
(2) Indicaţiile geografice ale
produselor sunt protejate în România conform dispoziţiilor legii,
reglementărilor comunitare şi convenţiilor internaţionale la care România este
parte.
ARTICOLUL 3
Marca - semn susceptibil de reprezentare grafică
(1) Poate constitui o marcă
orice semn susceptibil de reprezentare grafică, conform art. 2 din lege.
(2) Prin semne cu înaltă
valoare simbolică, în sensul art. 5 alin. (1) lit.
m) din lege, se înţelege: simboluri religioase, simboluri sau embleme
aparţinând unor societăţi sau fundaţii de caritate, simboluri aparţinând unor
asociaţii culturale cu scop educativ, numele unor personalităţi istorice
importante.
(3) Pentru a aprecia dacă o marcă conţine semne cu
înaltă valoare simbolică, în special un simbol religios, OSIM poate să ceară,
în măsura în care consideră necesar, avizul autorităţilor competente.
(4) Pentru a aprecia dacă o
marcă conţine ecusoane, embleme, blazoane, semne heraldice, altele decât cele
avute în vedere de art. 6 ter din Convenţia de la Paris - Convenţia pentru
protecţia proprietăţii industriale din 20 martie 1883, Paris, aşa cum a fost
revizuită şi modificată, ratificată de România prin Decretul nr. 1.177/1968,
OSIM solicită avizul autorităţilor competente.
ARTICOLUL 4
Dobândirea protecţiei
(1) Protecţia mărcilor
este dobândită în România prin înregistrarea acestora
la OSIM.
(2) Protecţia mărcilor pe cale internaţională este
recunoscută în România în baza Aranjamentului de la Madrid şi a Protocolului
referitor la aranjament.
(3) Protecţia mărcilor
comunitare este recunoscută în România în baza Regulamentului (CE) nr. 207/2009
al Consiliului din 26 februarie 2009 privind marca comunitară.
ARTICOLUL 5
Limba oficială
Cererile de înregistrare a mărcilor şi indicaţiilor
geografice şi orice alte cereri cu privire la mărcile şi indicaţiile geografice
depuse spre înregistrare sau înregistrate, precum şi întreaga corespondenţă
referitoare la acestea vor fi depuse la OSIM în limba română.
ARTICOLUL 6
Reprezentarea prin mandatar
(1) Solicitantul,
titularul sau orice persoană interesată poate fi reprezentat(ă) în procedurile
în faţa OSIM printr-un mandatar autorizat, cu domiciliul sau sediul în România.
(2) Dacă solicitantul, titularul sau persoana
interesată nu este reprezentat(ă) de un mandatar şi nici nu are domiciliul,
sediul sau vreo unitate industrială sau comercială efectivă şi funcţională pe
teritoriul României, trebuie să îşi aleagă o adresă de corespondenţă în
România, pe care o comunică la OSIM, în scopul efectuării oricăror proceduri în
faţa OSIM. Modificarea adresei de corespondenţă prin menţionarea unei noi adrese sau renunţarea la adresa
de corespondenţă se face numai după achitarea taxei prevăzute de lege pentru
modificări în situaţia juridică a mărcii.
(3) Solicitantul, titularul sau persoana interesată,
care nu are nici domiciliul, nici sediul şi nici o unitate industrială sau
comercială efectivă şi funcţională pe teritoriul Uniunii Europene ori în
Spaţiul Economic European, va fi reprezentat în mod obligatoriu, prin mandatar
autorizat, cu excepţia procedurii de depunere a unei cereri.
(4) Desemnarea mandatarului se
face printr-o comunicare scrisă la OSIM, denumită procură, care va
conţine numele şi semnătura solicitantului, titularului mărcii sau persoanei
interesate, după caz; desemnarea acestuia după depunerea cererii de marcă atât
pe cale naţională, cât şi pe cale internaţională se face cu achitarea taxei
legale.
(5) Procura se va putea referi la una sau mai multe
cereri de înregistrare ori mărci înregistrate sau la toate cererile de
înregistrare ori la toate mărcile înregistrate, existente sau viitoare, ale persoanei care a dat mandatul.
(6) Când o procură generală a
fost dată conform alin. (5), comunicarea la OSIM a unui exemplar va fi
suficientă, sub condiţia ca mandatarul să indice în fiecare cerere ulterioară
procura în baza căreia acţionează.
(7) Orice act solicitat prin mandatar cu privire la
renunţarea la o cerere de înregistrare a unei mărci, de retragere a unei mărci,
precum şi orice cerere vizând un transfer de drepturi cu privire la o marcă vor
putea fi făcute numai pe baza unui mandat special, care să menţioneze expres
actul renunţării, retragerii ori al transmiterii.
(8) In cazul în care solicitantul cererii de
înregistrare a unei mărci este reprezentat prin mandatar, acesta poate semna
cererea pe baza procurii date de solicitant.
(9) Orice corespondenţă privind
o cerere de înregistrare a mărcii sau o marcă înregistrată transmisă în numele
solicitantului sau titularului nu are efect dacă lipseşte procura de
reprezentare. Serviciul mărci OSIM poate acorda, la cerere, un termen de 30 de zile pentru depunerea procurii de reprezentare.
(10) Solicitantul, titularul
sau persoana interesată nu poate avea decât un mandatar. Dacă mai multe
persoane sunt indicate în procura de reprezentare, numai cea indicată pe primul
loc este considerată mandatar.
(11) Când OSIM constată că un mandatar a fost desemnat
pentru o cerere de înregistrare a unei mărci sau pentru o marcă înregistrată
înscrie în Registrul mărcilor menţiunea că solicitantul ori titularul are
mandatar, precum şi numele ori denumirea şi adresa sau
sediul mandatarului.
(12) Orice înscriere cu privire la desemnarea unui
mandatar conform alin. (11) este radiată, dacă radierea este cerută printr-o
comunicare scrisă semnată de solicitant, titular sau mandatar.
(13) Inscrierea mandatarului este radiată din oficiu de către OSIM când un nou mandatar este desemnat
sau în cazul în care o schimbare de titular a fost înscrisă fără ca noul
titular să îşi desemneze un mandatar.
(14) Radierea înscrierii mandatarului produce efect de
la data la care OSIM a primit comunicarea de
solicitare a radierii conform alin. (12) sau, după caz, de la data la care OSIM
a radiat din oficiu înscrierea mandatarului, potrivit alin. (13).
ARTICOLUL 7
Pluralitatea de solicitanţi sau titulari
(1) Când mai multe persoane sunt solicitanţi sau titulari ai unei mărci, aceştia vor desemna unul
dintre solicitanţi sau titulari pentru corespondenţă cu OSIM; în caz contrar,
OSIM va purta corespondenţă cu prima persoană indicată în cererea de
înregistrare a mărcii.
(2) In cazul pluralităţii de
solicitanţi sau titulari ai unei cereri de înregistrare de marcă sau ai unei
mărci înregistrate, reprezentarea se poate face printr-un singur mandatar
desemnat.
ARTICOLUL 8
Termene
(1) Termenele stabilite pe zile cuprind zile
calendaristice şi nu includ nici ziua când a început şi nici ziua când s-a
împlinit termenul. Termenele stabilite pe luni se împlinesc în ziua lunii
corespunzătoare zilei de plecare.
(2) Termenul care, începând la
29, 30, 31 ale lunii, se împlineşte într-o lună care nu are asemenea zi, se va
socoti împlinit în prima zi a lunii următoare. Termenul care se împlineşte
într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se va prelungi până
la sfârşitul primei zile de lucru următoare.
(3) Termenele încep să curgă de la data comunicării
actelor de procedură, înţelegându-se prin aceasta data la care actul emis de
OSIM a fost primit de solicitant, titular, persoana interesată sau mandatar,
după caz. Această dată se confirmă cu ştampila oficiului poştal receptor.
(4) Actele de procedură,
trimise prin poştă la OSIM, se socotesc îndeplinite în termen dacă au fost
predate la oficiul poştal înainte de împlinirea termenului.
(5) Termenele acordate de OSIM
la cererea solicitantului cererii de înregistrare a mărcii sau persoanei care a
formulat o opoziţie prelungesc corespunzător termenele de examinare prevăzute
la art. 22 din lege.
(6) Neîndeplinirea actelor de procedură în termen nu
atrage sancţiunile prevăzute de lege şi de prezentul regulament, dacă
solicitantul dovedeşte că a fost împiedicat printr-o împrejurare mai presus de
voinţa lui şi dacă îndeplineşte procedura într-un termen de două luni de la
încetarea cauzei, dar nu mai mult de un an de la data la care procedura trebuia
îndeplinită.
(7) Solicitantul sau titularul care fără intenţie nu a
respectat un termen în procedurile în faţa oficiului poate fi repus în situaţia
anterioară, dacă dovedeşte că a depus toate diligentele pentru ca procedura în
faţa OSIM să fie îndeplinită în termenele legale, dar s-a aflat într-un caz
fortuit, în termen de două luni de la încetarea cauzei care a împiedicat
respectarea procedurii, dar nu mai mult de un an de la termenul nerespectat.
(8) Pentru aplicarea
dispoziţiilor alin. (7) nerespectarea termenului trebuie să fie un fapt al
părţii în procedura în faţa OSIM şi nu un fapt al reprezentantului.
(9) Dispoziţiile alin. (7) nu sunt aplicabile cu
privire la:
a) termenul de invocare a priorităţii conform art. 12
din lege;
b) termenul pentru formularea unei observaţii sau
opoziţii;
c) termenul pentru formularea
unei contestaţii la Comisia de contestaţii.
ARTICOLUL 9
Semnătura
(1) Când un document nu a fost semnat de solicitant,
titular, persoana interesată sau mandatar, data la care documentul a fost
prezentat la OSIM este recunoscută cu condiţia ca acesta să fie semnat ulterior
în termen de maximum o lună.
(2) Semnătura unui document transmis prin fax este
valabilă cu condiţia ca originalul documentului să fie transmis la OSIM în
termen de maximum o lună de la data transmiterii iniţiale a acestuia.
(3) Transmiterea documentelor
prin mijloace electronice, inclusiv depunerea unei cereri de înregistrare a
mărcii, se face potrivit instrucţiunilor emise de directorul general al OSIM.
CAPITOLUL II
Cererea de înregistrare a unei mărci
ARTICOLUL 10
Prezentarea şi
conţinutul cererii
(1) Cererea de
înregistrare a mărcii se întocmeşte într-un singur exemplar, pe un
formular-tip.
(2) Cererea trebuie să conţină următoarele elemente:
a) solicitarea expresă de înregistrare a unei mărci;
b) numele şi prenumele sau
denumirea, precum şi adresa ori sediul solicitantului;
c) când solicitantul este
cetăţean străin, denumirea statului căruia acesta îi aparţine, denumirea
statului în care solicitantul îşi are domiciliul sau, după caz, denumirea
statului în care solicitantul are o întreprindere în înţelesul art. 3 din
Convenţia de la Paris;
d) când solicitantul este o
persoană juridică, forma de constituire a acesteia, precum şi denumirea
statului a cărui legislaţie îi guvernează statutul organic;
e) când solicitantul are un
mandatar, numele sau denumirea şi adresa ori sediul acestuia;
f) în cazul în care se revendică, conform art. 10 alin.
(2) din lege, o prioritate dintr-o cerere anterioară, o declaraţie de invocare
a dreptului de prioritate, cu indicarea statului şi a datei primului depozit;
g)în cazul în care se revendică, conform art. 11 alin.
(1) din lege, o prioritate rezultând din prezentarea produselor sau serviciilor
într-o expoziţie şi solicitantul doreşte să beneficieze de o protecţie
temporară, o declaraţie de invocare a priorităţii de expoziţie, cu indicarea
locului şi a denumirii expoziţiei, precum şi a datei introducerii produselor
sau serviciilor în expoziţie;
h) când solicitantul revendică culoarea, ca element
distinctiv al mărcii, o declaraţie în acest sens, precum şi indicarea numelui
sau codului culorii sau a culorilor revendicate, iar pentru fiecare culoare,
indicarea părţilor principale ale mărcii care are această culoare;
i) când marca are o grafică deosebită sau este
figurativă, descrierea acesteia;
j) când marca este tridimensională,
o declaraţie în acest sens;
k) când marca se compune, în tot sau în parte, din alte
caractere decât cele latine ori din alte cifre decât cele arabe şi romane, o
transliterare a acestor caractere şi cifre;
l) când marca se compune, în
tot sau în parte, dintr-unul ori mai multe cuvinte într-o altă limbă decât
limba română, o traducere a acestora;
m) indicarea denumirii produselor sau serviciilor
pentru care înregistrarea mărcii este cerută, grupate conform „Clasificării de
la Nisa", precedată de numărul clasei căreia denumirea îi aparţine;
n) semnătura solicitantului sau a mandatarului său,
după caz.
(3) Cererea va fi însoţită de
reproducerea grafică sau fotografică a mărcii, în dimensiuni de maximum 8/8 cm.
(4) Când cererea conţine o
declaraţie indicând că marca este tridimensională, solicitantul va anexa
reproducerea grafică sau fotografică a mărcii.
(5) Reproducerea furnizată,
conform alin. (4), poate, la alegerea solicitantului, să constea într-o singură
vedere sau în cel mult 3 vederi diferite ale mărcii.
(6) In cazul reproducerii unei mărci tridimensionale
care nu redă în mod suficient detaliile mărcii, Serviciul mărci OSIM poate
solicita furnizarea unui număr de cel mult 6 vederi diferite ale mărcii şi o
descriere a acestei mărci.
(7) Când cererea conţine o declaraţie indicând că marca
este hologramă, solicitantul va depune o reproducere a mărcii care va consta
într-o singură vedere a semnului ce redă efectul holografic în integralitatea
sa (holograma în sine) ori, la alegerea solicitantului,
în mai multe vederi ale hologramei din diferite unghiuri.
(8) Când reproducerea, constând
într-un desen unic sau o serie de desene, nu reprezintă holograma cu precizie,
OSIM poate să ceară solicitantului ca acesta să furnizeze şi o descriere a
mărcii holograme.
(9) Dovada de plată a taxelor de depunere şi de
publicare a cererii se depune odată cu depunerea cererii sau în cel mult 3 luni
de la această dată şi se verifică în examinarea de fond.
(10) Documentele de plată a
taxelor trebuie să conţină expres datele necesare pentru identificarea cererii
de marcă.
(11) Cererea de înregistrare a
mărcii va fi completată suplimentar cu următoarele documente, după caz:
a) când solicitantul doreşte să
beneficieze, conform art. 10 alin. (2) din lege, de prioritatea unei cereri
anterioare, un document care să certifice data constituirii primului depozit al
mărcii, eliberat de o altă administraţie naţională, însoţit de traducerea
conformă cu originalul, în limba română;
b) când solicitantul doreşte să beneficieze de o prioritate
de expoziţie ca urmare a expunerii mărcii într-o expoziţie oficial recunoscută,
se va depune un document care să ateste că mărcile au fost aplicate la
produsele sau serviciile prezentate în expoziţie şi care să menţioneze data
introducerii acestora în expoziţie, eliberat de organizatorul expoziţiei,
însoţit de traducerea documentului în limba română;
c) procura sub semnătură
privată de reprezentare a solicitantului în faţa OSIM, întocmită în limba
română sau însoţită de traducerea acesteia în limba română;
d) regulamentul de folosire a mărcii colective;
e) regulamentul de folosire a mărcii de certificare;
f) documentul din care să
rezulte exercitarea legală a activităţii de certificare sau dovada
înregistrării mărcii de certificare în ţara de origine.
(12) In aplicarea alin. (11)
lit. b), solicitantul va depune certificatul de prioritate de expoziţie care va
conţine cel puţin următoarele informaţii:
a) numele manifestării expoziţionale la care s-a
participat;
b) locul şi perioada desfăşurării expoziţiei;
c) organizatorul expoziţiei, datele de identificare ale
acestuia şi semnătura;
d) lista de produse şi/sau
servicii care s-au prezentat publicului sub marca respectivă, precum şi
momentul introducerii acesteia în expoziţie;
e) numele şi semnătura persoanei
autorizate din partea organizatorului care certifică autenticitatea
documentului;
f) data eliberării certificatului.
ARTICOLUL 11
Lista cuprinzând produse şi servicii
(1) Lista cuprinzând produsele
şi serviciile pentru care protecţia mărcii este solicitată trebuie să fie
stabilită în termeni precişi, astfel încât denumirea produselor şi serviciilor
să permită clasificarea fiecărui produs sau serviciu numai într-o singură clasă
a Clasificării de la Nisa.
(2) Dacă este necesar,
Serviciul mărci OSIM, în procedura de examinare preliminară a cererii de
înregistrare a mărcii, procedează la clasificarea listei depuse în conformitate
cu Clasificarea de la Nisa şi notifică solicitantului lista de produse şi/sau
servicii clasificată, precum şi taxa prevăzută de lege pentru această procedură
efectuată.
(3) Când lista produselor/serviciilor este depusă de
solicitant deja clasificată conform Clasificării de la Nisa, OSIM procedează la
verificarea clasificării listei depuse, iar în cazul unor erori îi comunică
solicitantului varianta corectă, urmând ca acesta să achite taxa de
reclasificare efectuată.
(4) Produsele şi serviciile nu
pot fi considerate ca asemănătoare pe motiv că figurează în aceeaşi clasă şi
nici nu pot fi considerate ca fiind diferite, pe motiv că figurează în clase
diferite ale Clasificării de la Nisa;
CAPITOLUL III
Procedura de înregistrare a mărcii
ARTICOLUL 12
Depunerea cererii de înregistrare a mărcii la OSIM
(1) Inregistrarea unei mărci se
solicită la OSIM de către persoane fizice sau juridice
de drept public sau de drept privat, direct ori printr-un mandatar.
(2) Depunerea unei cereri de
înregistrare a unei mărci la OSIM se poate face:
a) direct si cu confirmare de primire la Registratura
generală a OSIM;
b) prin poştă, trimisă
recomandat cu confirmare de primire, sau prin fax;
c) pe cale electronică, on-line în pagina de internet a
OSIM.
(3) Biroul primiri cereri de înregistrare menţionează
pe cerere anul, luna şi ziua primirii şi înscrie cererea în ordinea primirii.
Cererile primite la OSIM, după orele legale de lucru, în zilele de repaus
săptămânal sau de sărbătoare legală, se înscriu în prima zi lucrătoare.
(4) Biroul primiri cereri de
înregistrare transmite de îndată cererea de înregistrare a mărcii Serviciului
mărci pentru a fi examinată.
ARTICOLUL 13
Constituirea depozitului reglementar
(1) Serviciul mărci
examinează cererea de înregistrare a mărcii pentru a constata dacă sunt
îndeplinite condiţiile legale pentru constituirea depozitului reglementar.
(2) Data depozitului
reglementar este data depunerii la OSIM a cererii de înregistrare a mărcii
redactată în limba română, conţinând:
a) solicitarea expresă de înregistrare a unei mărci;
b) datele de identificare ale solicitantului sau, după
caz, ale mandatarului;
c) o listă de produse şi/sau
servicii pentru care înregistrarea mărcii este solicitată;
d) o reproducere grafică suficient de clară a mărcii a
cărei înregistrare este solicitată;
e) dovada achitării taxelor de
depunere şi, respectiv, de publicare a cererii de înregistrare a mărcii.
(3) In termen de 7 zile de la
data depunerii cererii de înregistrare a mărcii la OSIM, oficiul examinează
dacă cererea îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (2), atribuie dată de
depozit şi publică cererea conform art. 16.
(4) Serviciul Mărci OSIM
verifică lista de produse şi servicii din punctul de vedere al concordanţei cu
Clasificarea de la Nisa, iar în cazul în care marca conţine şi un element
figurativ, clasifică elementul figurativ în concordanţă cu Clasificarea de la
Viena.
(5) In cazul în care din
cererea de înregistrare a mărcii lipsesc unele dintre elementele prevăzute la
alin. (2), OSIM notifică solicitantului lipsurile constatate. Dacă solicitantul
completează lipsurile în termen de 3 luni de la data notificării, data depozitului va fi data la care toate aceste elemente au fost
comunicate la OSIM.
(6) In cazul în care
solicitantul nu completează cererea în termenele prevăzute la art. 16 din lege,
OSIM va decide respingerea cererii de înregistrare a mărcii, iar dacă taxele de
publicare şi examinare a cererii au fost plătite, le va restitui
solicitantului.
(7) In cazul în care solicitantul cererii de
înregistrare a mărcii este din afara Uniunii Europene sau a Spaţiului Economic
European şi nu a desemnat în formularul cererii un mandatar, OSIM constată că
nu sunt îndeplinite condiţiile de constituire a depozitului reglementar şi
acordă un termen de 3 luni pentru completarea cererii.
(8) Notificarea privind atribuirea datei de depozit
reglementar se comunică solicitantului în termen de 10
zile de la emiterea acesteia.
(9) Pentru orice alte lipsuri ale cererii de
înregistrare a mărcii, dacă solicitantul nu completează cererea în termenul
notificat de OSIM, cererea se respinge.
ARTICOLUL 14
Divizarea cererii de înregistrare
a mărcii
(1) Solicitantul poate cere divizarea cererii de
înregistrare a mărcii, declarând că în cazul produselor sau serviciilor
enumerate în cererea divizionară cererea de înregistrare a mărcii trebuie să
fie tratată ca o cerere separată.
(2) Cererea divizionară va
conţine elementele prevăzute la art. 9 alin. (2) din lege şi va fi supusă taxei
legale.
(3) Cererea divizionară păstrează data de depozit
şi/sau de prioritate din cererea iniţială.
(4) Declaraţia privind
divizarea unei cereri de înregistrare a mărcii este irevocabilă.
ARTICOLUL 15
Priorităţi revendicate
(1) Dacă este revendicată prioritatea unui sau unor
depozite anterioare în aplicarea art. 10 alin. (2) din lege, solicitantul
dispune de un termen de 3 luni, cu începere de la data cererii de înregistrare
a mărcii, pentru a comunica la OSIM documentul eliberat de administraţia
naţională care atestă prioritatea invocată, din care să rezulte numărul de
dosar atribuit cererii anterioare ori numărul înregistrării anterioare şi
traducerea vizată la art. 10 alin. (11) lit. a).
(2) Dacă o prioritate de expoziţie, în sensul art. 11
din lege, este revendicată, solicitantul dispune de un termen de 3 luni, cu
începere de la data depunerii cererii de înregistrare a mărcii, pentru a
comunica la OSIM documentele prevăzute la art. 10 alin. (11) lit. b).
ARTICOLUL 16
Publicarea cererii
(1) Cererile de înregistrare a
mărcilor pentru care se constată că sunt îndeplinite condiţiile legale primesc
dată de depozit şi se publică în BOPI, în format electronic, în termen de 7 zile, conform prevederilor art. 17 din lege.
(2) Publicarea cererii de
înregistrare a mărcii în format electronic se va face pe pagina de internet a
OSIM şi va conţine:
a) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
solicitantului;
b) numele sau denumirea şi
adresa ori sediul mandatarului;
c) reproducerea mărcii şi, după
caz, menţiunea „color", cu indicarea culorii sau culorilor revendicate;
d) lista de produse şi servicii, pe clase, conform
Clasificării de la Nisa;
e) indicele clasificării de la Viena;
f) data de depozit şi numărul de depozit;
g) indicaţii privind prioritatea invocată;
h) menţiunea că marca este colectivă sau de
certificare, dacă este cazul;
i) data publicării cererii.
(3) Dacă publicarea unei mărci comportă, din motive
imputabile OSIM, o eroare sau anumite lipsuri, OSIM procedează la rectificare
din oficiu ori la cererea solicitantului. Rectificarea nu va fi supusă niciunei
taxe şi se publică în BOPI.
ARTICOLUL 17
Observaţia
(1) Orice persoană interesată
poate formula, în termenul prevăzut de art. 18 din lege, o observaţie privind
cererea de înregistrare a mărcii, pentru oricare dintre motivele absolute de
refuz prevăzute la art. 5 din lege.
(2) Observaţia trebuie
formulată în scris cu indicarea numărului cererii de înregistrare la care se
referă şi nu este supusă niciunei taxe.
(3) In cadrul procedurii Observaţiei, persoana
menţionată la alin. (1) nu poate dobândi calitatea de parte în procedura de
examinare a cererii şi nu va primi nicio comunicare din partea OSIM.
(4) Observaţia formulată poate fi notificată
solicitantului, care poate prezenta comentarii în procedura de examinare a
cererii.
(5) Observaţia se analizează în
cadrul procedurii de examinare a cererii de înregistrare.
ARTICOLUL 18
Opoziţia
(1) Orice persoană interesată poate formula opoziţie
pentru motivele relative de refuz, prevăzute la art. 6 din lege. Opoziţia şi
observaţia nu pot face obiectul unui act comun de sesizare a OSIM. Argumente
referitoare la motive absolute de refuz sunt inadmisibile în cadrul procedurii
de opoziţie.
(2) Actul de opoziţie trebuie să conţină:
a) indicaţii privind cererea de înregistrare a mărcii
împotriva căreia se formulează opoziţia, respectiv numărul cererii de
înregistrare a mărcii, numele sau denumirea solicitantului cererii, menţiunea
produselor şi serviciilor împotriva cărora se formulează opoziţia;
b) indicaţii privind marca sau
dreptul anterior dobândit pe care se întemeiază opoziţia;
c) o reprezentare şi, după caz,
o descriere a mărcii anterioare sau a altui drept anterior, respectiv o copie a
certificatului de înregistrare a mărcii opuse şi orice alt document care să
certifice că oponentul este deţinătorul dreptului anterior invocat;
d) produsele şi serviciile pentru care marca anterioară
a fost înregistrată sau cerută la înregistrare ori pentru care marca anterioară
este notoriu cunoscută sau se bucură de renume în România;
e) menţiuni privind calitatea
şi interesul persoanei care formulează opoziţia;
f) o prezentare detaliată asupra
motivelor invocate în susţinerea opoziţiei, precum şi temeiul legal invocat;
g) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
mandatarului, dacă este cazul; în situaţia în care opoziţia este formulată
printr-un mandatar, este necesar ca odată cu actul de opoziţie să se depună şi
procura de reprezentare semnată de oponent.
(3) Dacă opoziţia este
formulată pentru motivul existenţei unei mărci anterioare, actul de opoziţie
trebuie să fie însoţit de dovezi
de înregistrare a mărcii, cum ar fi certificatul de înregistrare sau, după caz,
documente care să dovedească notorietatea mărcilor; dacă opoziţia este fondată
pe existenţa oricărui alt drept anterior dobândit, actul de opoziţie trebuie să
fie însoţit de acte care să dovedească dobândirea şi întinderea protecţiei
acestui drept.
(4) Pentru îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin.
(2) lit. f) şi g), persoana care a formulat opoziţie poate solicita OSIM
acordarea unui termen de cel mult două luni; acest termen va putea fi acordat
cu condiţia ca la data solicitării termenului persoana care a formulat opoziţia
să fi achitat o taxă în acelaşi cuantum cu cel prevăzut de lege în cazul
prelungirii termenului cerut de solicitant pentru a răspunde la o notificare a
OSIM. Dacă în termenul acordat cerinţele nu sunt îndeplinite, Comisia de
opoziţii OSIM va soluţiona opoziţia pe baza actelor de
la dosar.
(5) Pentru cererile de
înregistrare naţională a mărcilor termenul pentru formularea opoziţiei curge de
la data publicării acestora în format electronic în BOPI, iar pentru cererile
de înregistrare internaţională a mărcilor, termenul pentru formularea opoziţiei
curge de la publicarea acestora, în format electronic în Gazeta OMPI.
(6) OSIM comunică opoziţia
solicitantului şi îl invită să depună punctul său de vedere în termenul
prevăzut la art. 20 alin. (2) din lege. In cazul în care opozantul depune
prezentarea detaliată a motivelor opoziţiei, OSIM comunică solicitantului
această prezentare, acordând un termen de 30 de zile pentru formularea unui
punct de vedere.
(7) La cererea solicitantului, depusă la OSIM nu mai
târziu de data la care expiră termenul prevăzut la art. 20 alin. (2) din lege,
titularul mărcii opuse va prezenta OSIM dovada că:
a) în cursul unei perioade de 5
ani care precedă data publicării mărcii asupra căreia s-a formulat opoziţia,
marca anterioară a făcut obiectul unei folosiri efective pe teritoriul
României, în cazul mărcilor protejate pe cale naţională sau al mărcilor
protejate pe cale internaţională, valide în România, ori cel puţin pe
teritoriul unui stat membru UE ori Spaţiu Economic European în cazul mărcilor
comunitare, pentru produsele şi serviciile pentru care aceasta a fost
înregistrată sau este considerată notorie;
b) există motive justificate pentru neutilizarea mărcii
opuse.
(8) In lipsa dovezilor de folosire a mărcii opuse, în
maximum 30 de zile de la data notificării transmise de OSIM oponentului, actul
de opoziţie va fi respins.
(9) Dovezile de folosire a
mărcii opuse pot fi: ambalaje, etichete, cataloage, facturi, fotografii,
anunţuri în jurnale, declaraţii scrise etc.
(10) Dacă solicitantul nu
răspunde în termenul legal, OSIM poate decide asupra opoziţiei bazându-se numai
pe documentele aflate la dosar. La cererea solicitantului, OSIM poate acorda o
prelungire de cel mult 30 de zile a termenului pentru răspunsul la opoziţie.
(11) Opoziţia formulată conform
art. 19 din lege se soluţionează de o comisie formată din 3 specialişti
desemnaţi de şeful Serviciului mărci, dintre care unul va fi examinatorul
căruia i s-a repartizat cererea de înregistrare a mărcii.
(12) Comisia emite un aviz de admitere sau de respingere, în tot ori în parte, a opoziţiei care este
obligatoriu la examinarea de fond şi care se va regăsi menţionat în hotărârea
de admitere sau respingere la înregistrare a mărcii.
ARTICOLUL 19
Determinarea şi dovedirea notorietăţii
(1) Pentru a aprecia dacă o
marcă este notorie este suficient ca aceasta să fie larg cunoscută:
a) pe teritoriul României; şi
b) pentru segmentul de public
din România căruia se adresează produsele sau serviciile pentru care marca este
utilizată.
(2) In sensul alin. (1) lit.
b), segmentul de public va fi stabilit pe baza următoarelor elemente:
a) categoria de consumatori
vizată pentru produsele sau serviciile la care se referă marca; identificarea
categoriei de consumatori se face pe grupe de consumatori ai unor anumite
produse sau servicii în legătură cu care marca este utilizată;
b) reţelele de distribuire a produselor sau serviciilor
la care se referă marca.
(3) La opoziţie sunt examinate
motivele de refuz privind mărcile notorii, cu respectarea criteriilor prevăzute
la art. 24 din lege. OSIM poate cere de la autorităţile publice, instituţiile
publice, precum şi de la persoane juridice de drept privat documente în vederea
aprecierii notorietăţii în România.
(4) In aplicarea criteriului prevăzut la art. 24 lit.
c) din lege, gradul de cunoaştere al unei mărci de către public poate fi
apreciat în funcţie de promovarea acesteia, inclusiv publicitatea şi promovarea
la târguri sau expoziţii a produselor ori serviciilor la care se aplică marca.
(5) Notorietatea unei mărci poate fi dovedită prin
orice mijloc de probă.
(6) In susţinerea notorietăţii unei mărci pe teritoriul
României pot fi prezentate acte cum ar fi cele privind:
a) comercializarea sau punerea în vânzare a produselor
ori prestarea de servicii sub marca notoriu cunoscută;
b) importul sau exportul
produselor pe care marca notorie este aplicată;
c) publicitatea sau reclama
produselor şi serviciilor sub marca notoriu cunoscută în România etc.
ARTICOLUL 20
Procedura de examinare a cererii de înregistrare a
mărcii
(1) OSIM examinează cererea de
înregistrare a mărcii în termen de maximum 6 luni, cu condiţia achitării taxei
de examinare.
(2) Dacă după constituirea
depozitului reglementar şi publicarea cererii se constată că taxa de examinare
şi, după caz, taxa de reclasificare nu sunt achitate, OSIM acordă
solicitantului un termen de 3 luni pentru regularizarea plăţii. Pentru motive
întemeiate, la cererea solicitantului, OSIM poate acorda încă un termen de două
luni.
(3) In cazul în care taxa de examinare nu a fost achitată în termenul prevăzut la alin. (2), OSIM va decide respingerea
cererii de înregistrare a mărcii.
(4) Examinarea de fond a cererii de înregistrare a
mărcii se efectuează în baza prevederilor art. 22 alin. (3) şi (4) din lege.
(5) In cazul în care în urma
examinării motivelor absolute de refuz rezultă că există unul dintre motivele
legale care împiedică înregistrarea mărcii, OSIM transmite solicitantului un
Aviz de refuz provizoriu, invitându-l să îşi prezinte într-un termen de 3 luni
un punct de vedere asupra acestui refuz. Termenul acordat poate fi prelungit cu
o nouă perioadă de 3 luni la cererea solicitantului, cu condiţia plăţii taxei
legale.
(6) In cazul în care solicitantul
nu răspunde în termen la avizul de refuz provizoriu sau argumentele prezentate
nu sunt în măsură să înlăture motivele de refuz, OSIM va decide, după caz,
limitarea listei de produse/servicii sau respingerea cererii de înregistrare a
mărcii.
(7) In cazul în care răspunsul solicitantului la avizul
de refuz provizoriu conţine argumente şi motive temeinice privind înregistrarea
mărcii, acestea pot fi admise. In această situaţie Serviciul mărci OSIM poate
decide înregistrarea mărcii.
(8) Dacă faţă de cererea de
înregistrare a mărcii a fost formulată o opoziţie fondată pe motivele relative
de refuz prevăzute de art. 6 din lege, aceasta se soluţionează de către Comisia
de opoziţii care emite un aviz de admitere sau respingere a opoziţiei, care va
fi avut în vedere, în mod obligatoriu, în examinarea de fond.
(9) OSIM finalizează examinarea
cererii de înregistrare a mărcii, în baza răspunsului primit de la solicitant
şi a avizului Comisiei de opoziţii, dacă este cazul, şi emite o decizie de
admitere sau respingere a cererii de înregistrare.
(10) Decizia OSIM de înregistrare a mărcii sau de
respingere a cererii de înregistrare a mărcii se comunică solicitantului în
termen de maximum 7 zile de la luarea acesteia, iar în cazul mărcilor care au
avut opoziţii, şi opozantului.
(11) In maximum două luni de la data deciziei de
admitere a cererii de înregistrare, marca se publică în BOPI.
(12) Solicitantul cererii de înregistrare poate cere
examinarea cu urgenţă a cererii sale, potrivit art. 22 alin. (2) din lege, cu
condiţia achitării taxei.
(13) Dacă în cursul examinării cererii de înregistrare
a mărcii intervin proceduri prevăzute de lege, cum sunt opoziţii sau notificări
în urma examinării motivelor absolute de refuz, acestea prelungesc
corespunzător termenelor prevăzute de art. 22 din lege şi OSIM nu mai este
ţinut să restituie taxa de examinare.
(14) In cadrul procedurii de
examinare a motivelor absolute de refuz la înregistrarea mărcii, sunt refuzate
la înregistrare semnele conţinând embleme sau părţi din emblema europeană a
cărui titular este Consiliul Europei.
(15) Deciziile OSIM privind cererile de înregistrare a mărcilor se iau de către examinatorul dosarului
în cauză.
(16) In cazul în care o opoziţie a fost formulată,
Comisia de examinare cu componenţa prevăzută la art. 18 alin. (11) va emite un
aviz de admitere sau respingere a opoziţiei.
ARTICOLUL 21
Inregistrarea mărcii
(1) Când cererea de
înregistrare a mărcii respectă condiţiile legale de înregistrare şi dacă nicio
opoziţie nu a fost formulată în termenul prevăzut la art. 19 alin. (1) din lege
ori când a fost emis un aviz de respingere a opoziţiei, OSIM decide
înregistrarea şi înscrierea mărcii în Registrul mărcilor.
(2) Publicarea înregistrării
mărcii în BOPI se face cu menţiunea următoarelor elemente:
a) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
solicitantului;
b) numele sau denumirea şi
adresa ori sediul mandatarului;
c) reproducerea mărcii şi, după
caz, menţiunea „color", cu indicarea culorii sau culorilor revendicate,
iar pentru mărcile care conţin şi elemente figurative, cu indicarea indicelui
de clasificare a elementelor figurative;
d) lista de produse şi servicii, pe clase, conform
Clasificării de la Nisa;
e) data de depozit şi numărul de depozit, precum şi
numărul de marcă;
f) indicaţii privind prioritatea invocată şi
recunoscută;
g) menţiunea că marca este colectivă sau de
certificare, dacă este cazul, inclusiv regulamentul de folosire;
h) menţiunea că marca a dobândit un caracter distinctiv
înainte de data cererii de înregistrare a mărcii, ca urmare a folosirii
acesteia, dacă este cazul;
i) declaraţia conform căreia solicitantul nu invocă un
drept exclusiv asupra unui element al mărcii, în cazul prevăzut de art. 23
alin. (1) din lege.
(3) Când o decizie de respingere a unei cereri de înregistrare
a unei mărci a fost desfiinţată printr-o hotărâre judecătorească rămasă
definitivă, partea interesată comunică la OSIM hotărârea în vederea publicării
acesteia în BOPI.
(4) Dacă după ce a fost
publicată o marcă este respinsă la înregistrare sau anulată printr-o hotărâre
judecătorească rămasă definitivă, această hotărâre se publică în BOPI.
ARTICOLUL 22
Inscrierea
înregistrării mărcii în Registrul mărcilor
(1) Marca înregistrată în
condiţiile art. 22 alin. (1) din lege se înscrie în Registrul mărcilor.
(2) Inscrierea înregistrării
mărcii în Registrul mărcilor, publicarea acesteia, precum şi eliberarea
certificatului de înregistrare al mărcii sunt supuse unei singure taxe în
cuantumul prevăzut la nr. crt. 8 din anexa nr. 4 la Ordonanţa Guvernului nr.
41/1998 privind taxele în domeniul protecţiei proprietăţii industriale şi
regimul de utilizare a acestora, republicată, cu modificările ulterioare.
(3) Titularul poate solicita eliberarea de copii ale
certificatului de înregistrare, conform cu originalul, cu plata taxei legale;
duplicate pot fi cerute numai dacă se face dovada unui anunţ public de pierdere
a certificatului iniţial şi a achitării taxei legale de eliberare a
certificatului.
CAPITOLUL IV
Inregistrarea
internaţională a mărcilor
ARTICOLUL 23
Depunerea cererii de înregistrare internaţională a
unei mărci
(1) Cererea de înregistrare
internaţională a unei mărci, întocmită, după caz, conform art. 3 din
Aranjamentul de la Madrid sau conform art. 3 din Protocolul referitor la
aranjament, dar şi potrivit prevederilor regulamentului comun, se depune la
Biroul Internaţional al OMPI, prin intermediul OSIM. Cererea semnată de
solicitant si OSIM, ca oficiu de origine, se transmite la OMPI.
(2) Odată cu cererea de înregistrare internaţională a
mărcii se depune şi dovada achitării taxei pentru transmitere la OMPI.
(3) Aceleaşi cerinţe se aplică
şi pentru transmiterea desemnării ulterioare a unei mărci internaţionale OSIM.
(4) Taxele internaţionale datorate, după caz, în baza
art. 8.2 din Aranjamentul de la Madrid sau art. 8.2 din Protocolul referitor la
aranjament, se plătesc de solicitant direct la Biroul Internaţional al OMPI.
ARTICOLUL 24
Efectele înregistrării internaţionale în România
(1) Mărcile care fac obiectul
unei cereri de înregistrare internaţională şi a căror protecţie este solicitată
prin desemnarea României sunt supuse examinării de fond analizându-se motivele
de refuz prevăzute de lege; comunicarea rezoluţiei dată ca urmare a examinării
se va transmite la OMPI, conform regulamentului comun.
(2) Inregistrarea internaţională, la OMPI, a unei mărci
a cărei protecţie se extinde şi pe teritoriul României, conform art. 3 ter din
Aranjamentul de la Madrid sau conform art. 3 ter din Protocolul referitor la
aranjament, produce aceleaşi efecte ca marca înregistrată pe cale naţională.
(3) Inregistrarea internaţională a unei mărci a cărei
protecţie îşi produce efectele pe teritoriul României este înscrisă în
Registrul mărcilor.
CAPITOLUL V
Marca comunitară
ARTICOLUL 25
Depunerea cererii de înregistrare a mărcii
comunitare
(1) Cererea de înregistrare a
mărcii comunitare se depune, la alegerea
solicitantului, direct la OHIM sau prin intermediul OSIM.
(2) Când cererea de
înregistrare a mărcii comunitare se depune la OSIM, acesta o transmite la OHIM
în termen de maximum două săptămâni de la depunere, fără examinare.
(3) Odată cu cererea de înregistrare a mărcii
comunitare se depune şi dovada achitării taxei pentru transmiterea cererii care
reprezintă numai costurile legate de expediere.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (2), data de depozit
a cererii de înregistrare a mărcii este aceea la care solicitantul a prezentat
la OSIM cererea de înregistrare a mărcii comunitare, conţinând elementele
prevăzute la art. 26 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 207/2007, respectiv:
a) o cerere pentru înregistrarea unei mărci comunitare;
b) datele care permit identificarea solicitantului;
c) lista produselor sau a serviciilor pentru care se
cere înregistrarea;
d) reproducerea mărcii, sub rezerva plăţii taxei de depunere datorate de solicitant direct
la OHIM, în termen de o lună de la depunerea elementelor prevăzute la lit. a)-d).
ARTICOLUL 26
Revendicarea anteriorităţii mărcii naţionale
(1) Titularul unei mărci
anterioare înregistrate în România sau care a făcut obiectul unei înregistrări
pe cale internaţională cu efect în România poate beneficia, conform art. 68
alin.(1) din lege, de vechimea mărcii anterioare la înregistrarea pe cale
comunitară a unei mărci identice pentru produse şi servicii identice ori
cuprinse în lista de produse şi servicii pentru care a fost înregistrată marca
anterioară.
(2) In situaţia revendicării
vechimii mărcii naţionale, dacă titularul mărcii comunitare renunţă la marca
anterioară sau drepturile cu privire la marca anterioară încetează în orice alt
mod, acesta este considerat ca beneficiind în continuare de aceleaşi drepturi
pe care le-ar fi avut dacă marca anterioară continua să fie înregistrată.
(3) Vechimea revendicată, pentru o marcă comunitară, se
stinge atunci când titularul mărcii anterioare a cărei vechime a fost
revendicată este declarat decăzut din drepturi ori când marcă anterioară este
anulată sau titularul renunţă la aceasta înainte de înregistrarea mărcii
comunitare.
ARTICOLUL 27
Conversia cererilor de marcă comunitară
(1) O cerere de marcă
comunitară sau o marcă comunitară înregistrată poate fi transformată în cerere
de marcă naţională conform art. 112 din Regulamentul (CE) nr. 207/2009.
(2) OSIM primeşte cererile de
conversie/transformare a cererilor de mărci comunitare în cerere de marcă
naţională şi le introduce în baza de date naţională cu data de depozit a
cererii comunitare.
(3) In cazul în care
solicitantul cererii de conversie este cetăţean al unui stat membru UE sau al
Spaţiului Economic European, OSIM notifică necesitatea achitării taxelor de
depunere şi publicare, acordând un termen de 3 luni care curge de la data notificării. Publicarea
cererii se face la data prezentării de către solicitant a dovezii de achitare a
taxei; în caz contrar, cererea va fi respinsă.
(4) In cazul în care solicitantul cererii de conversie
nu este cetăţean al unui stat membru UE sau al Spaţiului Economic European,
reprezentarea prin mandatar este obligatorie şi OSIM va notifica necesitatea
desemnării unui mandatar, precum şi cerinţa achitării taxei de depunere şi
publicare a cererii de conversie.
(5) Cerinţele prevăzute la alin. (3) vor fi îndeplinite
de către solicitant în termen de 3 luni de la data notificării; în caz contrar,
cererea va fi respinsă.
CAPITOLUL VI
Modificări
ARTICOLUL 28
Modificarea cererii de înregistrare a mărcii
(1) O solicitare pentru
modificarea unei cereri de înregistrare a unei mărci trebuie să conţină
următoarele elemente:
a) numărul cererii de înregistrare a mărcii;
b) numele sau denumirea şi
adresa ori sediul solicitantului;
c) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
mandatarului, dacă este cazul;
d) indicarea elementului din
cerere care trebuie modificat, precum şi elementul care trebuie să figureze ca
urmare a modificării cererii;
e) dacă modificarea vizează
reprezentarea mărcii, o reproducere a mărcii modificată.
(2) Solicitarea de modificare a
unei cereri de înregistrare a unei mărci va fi luată în considerare numai după
efectuarea plăţii taxei legale; în caz contrar, solicitarea
de modificare a cererii nu produce efecte.
(3) OSIM poate acorda un termen
de o lună pentru remedierea iregularităţilor privind solicitarea de modificare
a cererii; în cazul în care aceste iregularităţi nu sunt remediate în termenul
acordat, OSIM va respinge solicitarea de modificare a cererii de înregistrare a
mărcii.
(4) Dacă solicitantul doreşte
modificarea aceluiaşi element în mai multe cereri este suficientă prezentarea
unei singure solicitări de modificare; modificarea este supusă plăţii taxei
prevăzute de lege pentru fiecare dintre cererile ce urmează a fi modificate.
(5) Solicitarea privind
modificarea numelui sau adresei solicitantului/mandatarului desemnat de
solicitant nu este supusă niciunei taxe în situaţia în care aceasta intervine
independent de voinţa solicitantului/mandatarului.
(6) Dacă cererea conţine erori
materiale imputabile solicitantului, rectificarea va fi efectuată la cererea
acestuia şi va fi publicată în BOPI numai după prezentarea dovezii de achitare
a taxei legale.
ARTICOLUL 29
Modificări privind marca înregistrată
(1) O cerere de modificare a
înregistrării unei mărci va conţine următoarele
elemente:
a) numărul de înregistrare a mărcii;
b) numele sau denumirea şi
adresa ori sediul titularului mărcii;
c) numele sau denumirea şi
adresa ori sediul mandatarului, dacă este cazul;
d) indicarea elementului din
reprezentarea mărcii a cărui modificare este solicitată, în sensul art. 34
alin. (1) din lege;
e) o reprezentare a mărcii modificate.
(2) Cererea de modificare este considerată a fi depusă numai după ce plata taxei legale a fost achitată
de titularul mărcii; în caz contrar, cererea este considerată ca o simplă
corespondenţă şi nu produce efecte.
(3) OSIM poate acorda un termen
de o lună pentru remedierea iregularităţilor privind cererea de modificare a
înregistrării mărcii; în cazul în care aceste iregularităţi nu sunt remediate
în termenul acordat, OSIM va respinge cererea de modificare.
(4) Când modificarea se referă la acelaşi element
conţinut în mai multe mărci înregistrate care aparţin aceluiaşi titular, este
suficientă prezentarea unei singure cereri de modificare. Taxa legală va fi
achitată pentru fiecare înregistrare a mărcii ce urmează a fi modificată.
(5) Dacă înregistrarea mărcii
sau înregistrarea publicată comportă o eroare imputabilă OSIM, rectificarea va
fi efectuată din oficiu ori la solicitarea titularului. Cererea de rectificare
prezentată de titular nu va fi supusă niciunei taxe. Rectificările efectuate se
publică în BOPI.
(6) Dacă înregistrarea mărcii
sau înregistrarea publicată comportă o eroare imputabilă titularului,
rectificarea va fi efectuată la solicitarea titularului şi va fi publicată în
BOPI numai după prezentarea dovezii de achitare a taxei legale.
ARTICOLUL 30
Modificarea numelui/denumirii sau adresei/sediului titularului mărcii sau mandatarului
(1) O cerere de modificare a numelui/denumirii sau
adresei/sediului titularului unei mărci înregistrate
va conţine următoarele elemente:
a) numărul de înregistrare a mărcii;
b) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
titularului, astfel cum sunt înscrise în Registrul mărcilor;
c) numele sau denumirea şi
adresa ori sediul titularului modificate, la solicitarea acestuia;
d) dacă titularul şi-a desemnat
un mandatar, numele sau denumirea şi adresa ori sediul
mandatarului.
(2) In cazul în care în cerere se menţionează că
titularul a desemnat un mandatar, odată cu cererea de modificare trebuie să se
facă dovada depunerii procurii de reprezentare.
(3) O singură cerere poate fi prezentată pentru
modificarea numelui/denumirii sau adresei/sediului în două ori mai multe
înregistrări ale aceluiaşi titular.
(4) OSIM poate acorda un termen
de o lună pentru remedierea unor iregularităţi din cererea de modificare a
numelui/denumirii sau adresei/sediului titularului; în cazul în care aceste
iregularităţi nu sunt remediate în termenul acordat, OSIM va respinge cererea
de modificare.
(5) Dispoziţiile alin. (1)-(4)
sunt aplicabile şi cu privire la modificarea numelui/denumirii sau
adresei/sediului mandatarului desemnat de titular.
(6) Când OSIM este înştiinţat
cu privire la modificarea denumirii adresei intervenită independent de voinţa
titularului mărcii ori a mandatarului, pentru înscrierea modificării nu se
datorează taxe.
ARTICOLUL 31
Reînnoirea înregistrării mărcii
(1) O cerere de reînnoire va
conţine următoarele elemente:
a) solicitarea expresă de reînnoire a înregistrării
mărcii;
b) dacă cererea este prezentată de titular, numele şi
adresa acestuia;
c) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
mandatarului, dacă este cazul;
d) data depozitului reglementar
al cererii de înregistrare a mărcii;
e) numărul înregistrării mărcii;
f) menţiunea că reînnoirea este
cerută pentru toate produsele şi serviciile la care se referă marca
înregistrată sau, după caz, indicarea claselor ori produselor şi serviciilor
vizate de reînnoire;
g) semnătura titularului, persoanei autorizate de
titular sau semnătura mandatarului, după caz;
h) dovada plăţii taxei legale, pentru reînnoirea
înregistrării mărcii, inclusiv taxa de eliberare a certificatului de reînnoire.
(2) Dacă cererea de reînnoire
prezentată în termenele prevăzute la art. 30 alin. (3) din lege nu conţine unul
dintre elementele prevăzute la alin. (1), OSIM notifică solicitantului
iregularităţile constatate, acordând un termen de 3 luni pentru remedierea acestora.
(3) In situaţia în care cererea îndeplineşte condiţiile
legale, OSIM eliberează certificatul de reînnoire şi îl comunică titularului
mărcii, numai dacă se face dovada achitării taxei de eliberare a
certificatului.
(4) Dacă remedierile notificate nu sunt efectuate în
termenul acordat, cererea de înregistrare a mărcii se respinge.
CAPITOLUL VII
Transmiterea drepturilor asupra mărcilor: cesiuni,
licenţe şi alte
drepturi
ARTICOLUL 32
Cererea de înscriere a cesiunii unei mărci
(1) Cererea de înscriere a
cesiunii va fi depusă la OSIM de către titular sau persoana care a devenit noul
titular al mărcii înregistrate.
(2) Cererea de înscriere a
cesiunii unei mărci va conţine următoarele elemente:
a) numele sau denumirea şi adresa ori sediul titularului;
b) numele sau denumirea şi adresa ori sediul noului
titular;
c) dacă titularul are un mandatar, numele sau denumirea
şi adresa ori sediul acestuia;
d) dacă noul titular are un mandatar, numele sau
denumirea şi adresa ori sediul acestuia;
e) când noul titular este cetăţean străin, denumirea
statului al cărui cetăţean este, denumirea statului în care noul titular îşi
are domiciliul/sediul sau în care noul titular are o întreprindere în înţelesul
art. 3 din Convenţia de la Paris;
f) când noul titular este o
persoană juridică, forma de constituire a acesteia, precum şi denumirea
statului a cărui legislaţie a servit drept cadru pentru constituirea persoanei
juridice;
g) numărul mărcii înregistrate şi schimbarea ce urmează
a fi înscrisă;
h) lista cuprinzând produsele
şi serviciile la care se referă cesiunea mărcii, dacă cesiunea nu priveşte
toate produsele şi serviciile înregistrate;
i) documentele care fac dovada cesiunii mărcii în
conformitate cu art. 33.
(3) Odată cu depunerea cererii
de înscriere a cesiunii se depune şi dovada achitării taxei legale; în caz
contrar, cererea nu produce efecte.
ARTICOLUL 33
Schimbarea titularului
(1) Când schimbarea titularului
rezultă dintr-un contract de cesiune, cererea de înregistrare a cesiunii unei
mărci va fi însoţită de unul dintre următoarele documente:
a) o copie legalizată a contractului de cesiune;
b) un extras din contractul care stabileşte schimbarea
titularului, în copie legalizată.
(2) Când schimbarea titularului
rezultă dintr-o fuziune, cererea de înscriere va fi însoţită de copia
autentificată a actului de fuziune.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2), dacă schimbarea
vizează numai unul sau o parte dintre cotitulari, şi nu toţi cotitularii, la
cererea de înscriere a fuziunii se va anexa un document semnat de ceilalţi
cotitulari care să conţină acordul expres al acestora cu privire la noul
titular.
(4) Când schimbarea titularului rezultă din alte motive
decât un contract de cesiune sau fuziune, cum ar fi schimbare prin efectul
legii, pe cale succesorală, prin executarea silită a debitorului ori în baza
unei hotărâri judecătoreşti, cererea va indica şi va fi însoţită de documentul
justificativ în copie legalizată.
(5) Dispoziţiile alin. (1)-(4)
şi ale art. 34 se aplică prin analogie şi în cazul schimbării solicitantului
cererii de înregistrare a unei mărci, când schimbarea se referă la una sau mai
multe cereri ori se referă în acelaşi timp la una sau mai multe cereri şi la
una ori mai multe înregistrări.
(6) Totuşi, când o cerere nu are încă număr sau numărul
nu este cunoscut de solicitant ori mandatar, cererea de înscriere a modificării
trebuie să conţină elemente care să permită identificarea cererii de
înregistrare a mărcii.
(7) Marca poate face obiectul unei măsuri de executare
silită, al unui gaj ori al altui drept real prevăzut de lege.
(8) La cererea unei părţi, când se constată că a fost
depus un act, în copie conformă ori legalizată, din care rezultă instituirea
unei măsuri de executare silită, a unui gaj ori a altui drept real prevăzut de
lege cu privire la o marcă înregistrată, acestea se înscriu în Registrul
mărcilor şi se publică în BOPI, sub condiţia achitării taxelor legale.
ARTICOLUL 34
Inscrierea cesiunii
(1) Când cererea de înscriere a cesiunii nu este
însoţită de toate documentele prevăzute la art. 32, OSIM acordă un termen de 3
luni pentru depunerea acestora. In cazul în care documentele nu sunt depuse în
termenul acordat, OSIM decide respingerea cererii.
(2) O singură cerere de înscriere a cesiunii unei mărci
este suficientă în cazul cesiunii a două sau mai multe mărci, cu condiţia ca
pentru toate aceste mărci să existe un singur titular, iar cesiunea să se
efectueze către un unic titular.
(3) Când schimbarea titularului
nu se referă la totalitatea produselor şi serviciilor mărcii înregistrate, OSIM
creează o înregistrare distinctă care menţionează produsele sau serviciile
asupra cărora poartă schimbarea titularului prin cesiune.
(4) Când OSIM constată că au
fost depuse toate documentele prevăzute de art. 32 şi s-a făcut dovada
achitării taxei legale, înscrie cesiunea în Registrul mărcilor si o publică în
BOPI.
(5) Dacă cesiunea nu a fost înscrisă în Registrul
mărcilor şi publicată, succesorul în drepturi nu poate să se prevaleze de drepturile
care decurg din înregistrarea mărcii.
ARTICOLUL 35
Inscrierea licenţelor
şi a altor drepturi
(1) Cererea de înscriere a unei licenţe sau a
constituirii unui drept real cu privire la o marcă va conţine următoarele
elemente:
a) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
titularului;
b) dacă titularul are un mandatar, numele sau denumirea
şi adresa ori sediul acestuia;
c) numele sau denumirea şi
adresa ori sediul beneficiarului licenţei sau al dreptului real;
d) dacă beneficiarul licenţei
are un mandatar, numele sau denumirea şi adresa ori sediul
acestuia;
e) dacă este cazul, denumirea statului al cărui
cetăţean este beneficiarul licenţei, a statului în care acesta îşi are
domiciliul/sediul sau o întreprindere în înţelesul art. 3 din Convenţia de la Paris;
f) când titularul sau beneficiarul licenţei este o persoană juridică, forma de constituire a acesteia,
precum şi statul a cărui legislaţie a servit drept cadru pentru constituirea
persoanei juridice;
g) numărul înregistrării mărcii
care face obiectul înscrierii licenţei sau a dreptului real;
h) lista cuprinzând produsele
şi serviciile la care se referă marca ce face obiectul cererii de înscriere a
licenţei sau a dreptului real;
i) durata pentru care se acordă licenţa;
j) teritoriul pentru care se acordă licenţa;
k) semnătura titularului sau a mandatarului acestuia.
(2) Când marca face obiectul unei licenţe pentru o
parte din produsele şi serviciile pentru care marca este înregistrată sau când
licenţa este limitată teritorial ori în timp, cererea de înregistrare a
licenţei va indica, după caz:
a) produsele şi serviciile la
care se referă licenţa;
b) partea din teritoriul
României pentru care se acordă licenţa;
c) durata pentru care se acordă licenţa.
(3) Odată cu depunerea cererii
de înscriere a licenţei se depune şi dovada achitării taxei legale; în caz contrar, cererea nu produce efecte.
(4) Cererea de înscriere a unei
licenţe se depune la OSIM de către titularul mărcii înregistrate sau
beneficiarul licenţei şi va fi însoţită de un extras din contractul de licenţă
indicând drepturile transmise, în copie legalizată.
(5) Când elementele prevăzute
la alin. (1) şi (2) nu sunt îndeplinite, OSIM acordă solicitantului cererii de
înregistrare a licenţei un termen de 3 luni pentru remedierea lipsurilor. In
cazul în care lipsurile nu sunt remediate în termenul
acordat, OSIM decide respingerea cererii.
(6) In cazul unei licenţe exclusive privind o marcă,
aceasta este înscrisă în Registrul mărcilor sub menţiunea „licenţă
exclusivă", dacă titularul şi licenţiatul solicită în mod expres această
menţiune.
(7) O singură cerere poate fi
prezentată pentru două sau mai multe mărci cu condiţia ca titularul şi
licenţiatul să fie aceiaşi, iar numerele tuturor înregistrărilor în discuţie să
fie indicate în cerere şi taxa legală de înscriere a licenţei să fie achitată
pentru fiecare marcă în parte.
CAPITOLUL VIII
Stingerea drepturilor asupra mărcilor
ARTICOLUL 36
Stingerea drepturilor
Drepturile asupra unei mărci se sting:
a) la expirarea duratei de protecţie;
b) prin renunţarea expresă a titularului dreptului;
c) prin decăderea din drepturi
a titularului;
d) prin anularea înregistrării mărcii.
ARTICOLUL 37
Expirarea duratei de protecţie
Când înregistrarea unei mărci nu este reînnoită, la
expirarea termenului prevăzut la art. 30 alin. (5) din lege, OSIM înscrie în
Registrul mărcilor menţiunea că înregistrarea acestei mărci a rămas fără efect
de la data expirării ultimei perioade de protecţie de 10 ani.
ARTICOLUL 38
Renunţarea
(1) Declaraţia de renunţare la
o marcă va conţine următoarele elemente:
a) numărul înregistrării mărcii;
b) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
titularului;
c) dacă un mandatar a fost
desemnat, numele sau denumirea şi adresa ori sediul acestuia;
d) dacă renunţarea la marcă vizează numai anumite produse
şi servicii, lista cuprinzând produsele şi serviciile pentru care se declară
renunţarea.
(2) Dacă o licenţă a fost înscrisă, renunţarea va fi
înscrisă în Registrul mărcilor numai după un termen de 3 luni de la data la
care titularul mărcii a prezentat la OSIM un document din care să rezulte că
titularul a informat licenţiatul despre intenţia sa de renunţare la marcă.
Dacă, înainte de expirarea acestui termen, titularul prezintă la OSIM dovezi
privind acordul licenţiatului, renunţarea va fi de îndată înregistrată.
(3) Declaraţia de renunţare la marcă a titularului unei
mărci înregistrate, care face obiectul unui gaj sau pentru care au fost
instituite măsuri de executare silită ori alte drepturi reale stabilite de
lege, care sunt în vigoare, nu poate fi înscrisă în Registrul mărcilor.
(4) In cazul în care nu sunt
îndeplinite toate condiţiile prevăzute la alin. (1)-(3), OSIM acordă persoanei
care solicită înscrierea renunţării la marcă un termen de 3 luni pentru
remedierea acestor lipsuri. Dacă lipsurile nu sunt remediate în termenul
acordat, OSIM decide respingerea înscrierii renunţării la marcă în Registrul
mărcilor.
(5) Renunţarea la marcă produce
efecte numai de la data înscrierii în Registrul mărcilor. Renunţarea se publică
în BOPI.
ARTICOLUL 39
Decăderea din drepturi şi anularea înregistrării
mărcii
(1) O cerere de decădere a titularului din drepturile
conferite de marcă sau o cerere de anulare a înregistrării unei mărci poate fi
formulată de orice persoană interesată, pentru motivele prevăzute la art. 46
sau, după caz, art. 47 din lege, la Tribunalul Bucureşti - Secţia civilă.
(2) Cererea de decădere sau cererea în anulare va
conţine cel puţin următoarele:
a) datele de identificare ale solicitantului cererii de
decădere sau ale solicitantului cererii de anulare;
b) indicaţii privind marca înregistrată ce face
obiectul cererii de decădere sau cererii în anulare;
c) cauzele de decădere sau nulitate;
d) motive în susţinerea cererii formulate.
(3) In cazul în care cererea în anulare este întemeiată
pe dispoziţiile art. 47 alin. (1) lit. b) din lege, se vor depune precizări
asupra dreptului pe care este fondată această cerere şi, după caz, documentele
care dovedesc faptul că persoana care solicită anularea înregistrării unei
mărci este abilitată să invoce dreptul anterior.
(4) In cazul în care cererea în
anulare este întemeiată pe unul dintre motivele prevăzute la art. 47 alin. (1)
lit. d) sau e) din lege, se vor depune precizări privind dreptul pe care este fondată cererea în anulare şi, după caz,
documente care dovedesc că persoana care solicită anularea înregistrării unei
mărci este titularul dreptului pe care-l invocă.
(5) Hotărârea judecătorească definitivă şi prin care,
după caz, titularul a fost decăzut din drepturile conferite de marcă sau prin
care înregistrarea mărcii a fost anulată se va comunica la OSIM de către
persoana interesată.
CAPITOLUL IX
Mărci colective şi mărci de certificare
ARTICOLUL 40
Protecţia mărcilor colective
(1) Cererea de înregistrare a
unei mărci colective prezentată conform cerinţelor prevăzute la art. 10 va fi
însoţită de un regulament de folosire a mărcii.
(2) Regulamentul de folosire
trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a) denumirea şi sediul asociaţiei;
b) obiectul de activitate şi
modul de reprezentare al asociaţiei;
c) condiţiile de afiliere;
d) indicaţii privind persoanele
autorizate să utilizeze marca colectivă;
e) condiţiile de utilizare a mărcii colective;
f) motivele pentru care
utilizarea mărcii colective poate fi interzisă de către titular unui membru al
asociaţiei, precum şi alte sancţiuni ce pot fi aplicate în cazul nerespectării
regulamentului;
g) indicaţii privind
necesitatea acordului tuturor membrilor asociaţiei, în situaţia în care
titularul mărcii colective transmite drepturile cu privire la această marcă.
(3) Dacă depozitul unei mărci colective nu îndeplineşte
una dintre condiţiile prevăzute la art. 10 sau dacă regulamentul de folosire a
mărcii colective nu conţine toate elementele prevăzute la alin. (2), OSIM poate
acorda solicitantului un termen de maximum 3 luni pentru completarea
lipsurilor. In cazul în care lipsurile nu sunt remediate în termenul acordat,
OSIM va decide respingerea cererii sau, după caz, nerecunoaşterea priorităţii
invocate.
(4) Titularul unei mărci
colective poate cere în justiţie, în numele persoanelor abilitate să utilizeze
marca, repararea prejudiciului suferit de acestea, ca urmare a folosirii
neautorizate a mărcii de către terţi.
ARTICOLUL 41
Protecţia mărcilor de certificare
(1) Cererea de înregistrare a
unei mărci de certificare întocmită conform cerinţelor prevăzute la art. 10 va fi însoţită de:
a) un regulament de folosire a mărcii;
b) autorizaţia sau alt document
din care să rezulte exercitarea legală a unor activităţi de certificare şi
control al calităţii produselor şi serviciilor.
(2) Dacă solicitantul este o persoană juridică străină,
acesta va prezenta în locul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b) dovada
înregistrării sau depunerii spre înregistrare a mărcii de certificare în ţara
de origine.
(3) Regulamentul de folosire a mărcii va conţine
elementele prevăzute la art. 57 alin. (2) din lege.
(4) Autorizarea dată de titular
pentru folosirea mărcii de certificare se va face cu plata, de către persoana
care a primit această autorizare, a unei remuneraţii adecvate ce va fi
stabilită prin regulamentul de folosire a mărcii.
(5) Titularul unei mărci de certificare poate cere în
justiţie, în numele persoanelor abilitate să utilizeze marca, repararea
prejudiciului suferit de acesta, ca urmare a folosirii neautorizate a mărcii de
către terţi.
(6) Folosirea mărcii de
certificare este interzisă pentru produsele sau serviciile titularului mărcii
ori care aparţin unei întreprinderi a cărei activitate este strâns legată în
plan economic de cea a titularului.
CAPITOLUL X
Indicaţii geografice
ARTICOLUL 42
Protecţia indicaţiilor geografice
(1) O indicaţie geografică va
fi protejată, potrivit art. 72 din lege, numai dacă există o legătură strânsă
între produsele la care se referă indicaţia geografică şi locul de origine al
acestora în ceea ce priveşte calitatea, reputaţia ori alte caracteristici ale
produselor. O indicaţie geografică nu poate fi protejată pentru simplul fapt că
produsul la care se referă indicaţia geografică este originar dintr-o anumită
regiune.
(2) In cazul indicaţiilor
geografice omonime pentru vinuri, fiecare indicaţie va fi însoţită de menţiunea
denumirii asociaţiei de producători a vinurilor respective. Protecţia va fi
acordată fiecărei indicaţii geografice, cu condiţia ca indicaţia geografică în
cauză să fie folosită în mod tradiţional şi constant pentru a descrie şi
prezenta un vin produs în zona geografică la care se referă.
(3) In sensul art. 76 lit. b) din lege, este generic şi
nu poate fi protejat ca indicaţie geografică numele unui produs care, deşi se
referă la locul sau regiunea în care acesta a fost iniţial fabricat, produs ori
comercializat, a devenit nume comun pentru un anumit tip de produse.
(4) O indicaţie geografică
înregistrată nu va putea fi considerată că a devenit generică şi nici nu se va
putea considera că a intrat în domeniul public.
ARTICOLUL 43
Cererea de înregistrare a unei indicaţii geografice
(1) Cererea de înregistrare a
unei indicaţii geografice va conţine:
a) solicitarea expresă cu privire la înregistrarea unei
indicaţii geografice şi la acordarea dreptului de
utilizare a acesteia;
b) denumirea şi sediul asociaţiei de producători care
solicită înregistrarea indicaţiilor geografice;
c) lista cuprinzând persoanele autorizate să utilizeze
indicaţia geografică;
d) indicaţia geografică ce face obiectul cererii;
e) tipul de produse la care se
referă indicaţia geografică, precum şi indicarea locului de fabricaţie şi a
limitelor ariei geografice de producţie;
f) numele sau denumirea şi
adresa ori sediul mandatarului autorizat, dacă asociaţia de producători şi-a
desemnat un mandatar.
(2) Cererea de înregistrare a
indicaţiei geografice va fi însoţită de:
a) un caiet de sarcini
conţinând elementele prevăzute de alin. (4);
b) un certificat de conformitate
a produselor cu elementele prevăzute în caietul de sarcini, eliberat de
autoritatea publică centrală de specialitate;
c) dovada achitării taxei de
înregistrare a indicaţiei geografice;
d) procura de reprezentare a solicitantului cererii,
dacă este cazul.
(3) Dacă solicitantul înregistrării unei indicaţii
geografice este o asociaţie de producători străină, cererea va fi însoţită de
următoarele documente:
a) documentul justificativ, în
copie certificată pentru conformitate, al titlului de protecţie obţinut în ţara
de origine;
b) dovada achitării taxei de
înregistrare a indicaţiei geografice;
c) procura de reprezentare a solicitantului cererii.
(4) Caietul de sarcini anexat
la cererea de înregistrare a indicaţiei geografice va conţine cel puţin
următoarele elemente:
a) denumirea produsului la care
se referă indicaţia geografică;
b) descrierea produsului şi a principalelor
caracteristici ale acestuia;
c) delimitarea ariei geografice de producţie;
d) elementele care dovedesc că
produsul este originar din aria geografică de producţie;
e) descrierea metodei de obţinere a produsului;
f) elementele care justifică legătura produsului cu
zona sau cu originea geografică a acestuia;
g) referinţe privind
procedurile de control a calităţii produselor, precum şi organul competent să
efectueze acest control.
ARTICOLUL 44
Procedura de înregistrare
a unei indicaţii geografice
(1) In termen de 3 luni de la depunerea la OSIM,
cererea de înregistrare a unei indicaţii geografice este supusă examinării
condiţiilor prevăzute la art. 73, 75 şi 76 din lege şi la art. 43 din prezentul
regulament.
(2) Dacă cererea îndeplineşte
condiţiile legale, OSIM decide înregistrarea indicaţiei geografice şi acordarea
dreptului de utilizare a acesteia asociaţiei de producători solicitante. In
termen de două luni de la luarea acestei decizii, OSIM publică în BOPI
indicaţia geografică şi lista cuprinzând persoanele autorizate să utilizeze
indicaţia geografică.
(3) O opoziţie la înregistrarea unei indicaţii
geografice poate fi formulată în termen de două luni de la publicarea cererii,
pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 76 din lege sau dacă o persoană are un
interes legitim fondat pe un drept de proprietate industrială anterior
protejat, cu care indicaţia geografică ar intra în conflict.
(4) OSIM notifică o copie a opoziţiei solicitantului
înregistrării indicaţiei geografice pentru ca acesta să îşi poată prezenta
observaţiile asupra motivelor opoziţiei.
(5) Dacă motivele opoziţiei
sunt întemeiate OSIM va respinge cererea de înregistrare a indicaţiei
geografice şi va publica decizia de respingere în BOPI.
(6) In caz contrar situaţiei
prevăzute la alin. (5), OSIM înregistrează indicaţia geografică în Registrul
indicaţiilor geografice, o publică în BOPI şi eliberează asociaţiei de
producători solicitante certificatul de înregistrare a indicaţiei geografice şi
de acordare a dreptului de utilizare a acesteia; OSIM va publica în BOPI şi va
menţiona în Registrul indicaţiilor geografice şi organul competent să efectueze
controlul produselor, stabilit prin caietul de sarcini al indicaţiilor
geografice.
ARTICOLUL 45
Modificarea caietului de sarcini
(1) Persoanele autorizate de
OSIM să utilizeze indicaţia geografică înregistrată pot solicita modificarea
caietului de sarcini, când evoluţia cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice sau
revizuirea delimitării geografice o impune.
(2) Cererea de modificare a
caietului de sarcini va fi supusă procedurii prevăzute la art. 44, în afara
cazului în care modificările cerute sunt neesenţiale.
(3) OSIM va înscrie în
Registrul indicaţiilor geografice modificările aduse caietului de sarcini şi le
va publica în BOPI.
ARTICOLUL 46
Cererea de reînnoire a dreptului de utilizare a
indicaţiilor geografice
(1) Persoanele autorizate de
OSIM să utilizeze indicaţia geografică pot înainte de expirarea fiecărei
perioade de 10 ani să solicite la OSIM reînnoirea
dreptului de utilizare.
(2) Cererea de reînnoire va fi
însoţită de o confirmare din partea autorităţii publice centrale de
specialitate cu privire la menţinerea caracteristicilor produselor, precum şi
de dovada achitării taxei legale.
(3) In lipsa documentelor
prevăzute la alin. (2), OSIM decide respingerea cererii de reînnoire.
ARTICOLUL 47
Apărarea drepturilor asupra indicaţiilor geografice
(1) Deciziile OSIM privind
indicaţiile geografice se iau de către examinatorul dosarului în cauză.
(2) Dacă o cerere în anularea
înregistrării unei indicaţii geografice a fost prezentată în justiţie,
hotărârea judecătorească definitivă se comunică la OSIM de persoana interesată;
în situaţia în care înregistrarea indicaţiei geografice a fost anulată, OSIM va
publica hotărârea şi va radia indicaţia geografică din Registrul indicaţiilor
geografice.
(3) Dacă printr-o hotărâre
judecătorească definitivă persoanele autorizate de OSIM să utilizeze o
indicaţie geografică au fost decăzute din acest drept, OSIM va publica
hotărârea în BOPI şi va înscrie decăderea în Registrul indicaţiilor geografice.
(4) Orice persoană care dovedeşte un interes legitim
poate solicita în justiţie, în temeiul art. 82 alin. (1) din lege, interzicerea
folosirii unei indicaţii geografice de către o persoană neautorizată, chiar
dacă pe produs este indicată originea reală a acestuia sau menţiuni precum:
gen, tip, imitaţie şi altele asemenea.
(5) Indicaţiile geografice pentru vinuri sau produse
spirtoase beneficiază de o protecţie suplimentară, persoanele autorizate să
folosească aceste indicaţii având dreptul de a interzice actele prevăzute la
art. 82 alin. (2) din lege, fără a fi necesar să se dovedească inducerea în
eroare a consumatorului sau producerea unor acte de concurenţă neloaială.
CAPITOLUL XI
Comisia de contestaţii
ARTICOLUL 48
Comisia de contestaţii
In cadrul OSIM funcţionează Comisia de contestaţii
privind mărcile şi indicaţiile geografice, denumită în continuare Comisia.
ARTICOLUL 49
Componenţa şi competenţa Comisiei
(1) Comisia este formată din:
a) preşedinte, directorul
general al OSIM sau prin delegare de competenţă directorul Direcţiei
apeluri/strategie; în lipsa acestora sau în situaţii de incompatibilitate
preşedinţia va fi asigurată de directorul general adjunct sau directorul
Direcţiei juridice;
b) 2 membri, dintre care cel puţin unul este consilier
juridic; unul dintre membri este raportorul cazului.
(2) Secretariatul Comisiei este
asigurat de un referent din cadrul Direcţiei apeluri/strategie.
(3) Directorul general al OSIM
va aproba componenţa nominală a Comisiei şi termenele pentru soluţionarea
contestaţiilor.
(4) Comisia de contestaţii va
fi competentă să soluţioneze contestaţiile formulate împotriva deciziilor OSIM,
prevăzute la art. 86 alin. (1)şi (2) din lege.
ARTICOLUL 50
Procedura de soluţionare a contestaţiilor
(1) Contestaţiile se fac în
scris şi se depun la Registratura generală a OSIM, prin poştă sau pe cale
electronică, în termen de 30 de zile de la comunicarea sau, după caz, de la
publicarea în BOPI a deciziilor OSIM.
(2) Contestaţia se redactează în limba română şi va
conţine următoarele elemente:
a) numele, prenumele şi domiciliul, reşedinţa persoanei
fizice sau, după caz, denumirea şi sediul persoanei juridice care a formulat
contestaţia;
b) obiectul contestaţiei;
c) motivele pe care se întemeiază contestaţia;
d) semnătura persoanei care a formulat contestaţia.
(3) Contestaţia va fi însoţită
de dovezi, sub formă de înscrisuri, în susţinerea acesteia, de dovada achitării
taxei prevăzute de lege pentru examinarea unei contestaţii şi, dacă este cazul,
de procură.
(4) Contestaţia şi dovezile se vor depune în atâtea
copii câte părţi sunt. Copiile vor fi certificate conform cu originalul de
partea care le depune. Dacă înscrisurile sunt redactate într-o limbă străină,
se vor depune traduceri ale acestora în limba română, certificate de partea
care le depune.
(5) Procedura se desfăşoară cu citarea părţilor.
(6) Intimatul va putea depune
răspuns la contestaţie cu cel puţin 5 zile înainte de termenul fixat pentru
soluţionarea contestaţiei.
(7) Contestaţia poate fi depusă şi susţinută în faţa
Comisiei direct sau printr-un reprezentant.
(8) In faţa Comisiei părţile se pot prezenta personal
sau pot fi reprezentate de un consilier în proprietate industrială autorizat
ori de un avocat. Persoanele juridice se pot prezenta în faţa Comisiei prin
reprezentant legal sau prin consilier juridic, cu delegaţie.
ARTICOLUL 51
Pregătirea şedinţei de contestaţii
(1) Pregătirea şedinţei de
contestaţii va fi asigurată de secretarul Comisiei, care va ţine evidenţa
contestaţiilor, înregistrate în ordine cronologică, într-un registru cu această
destinaţie.
(2) Preşedintele Comisiei
fixează termenele şedinţelor de contestaţii şi dispune cu privire la invitarea
părţilor.
(3) Dacă partea convocată nu se
prezintă la termenul fixat, procedura în faţa Comisiei se poate desfăşura în
lipsa părţii.
(4) Prezenţa părţilor la
termenul de soluţionare a contestaţiilor acoperă neregularitatile referitoare
la procedura de invitare a părţilor.
(5) Punctul de vedere cu
privire la contestaţia formulată, redactat de un examinator din cadrul
Serviciului mărci, va fi ataşat la dosarul cauzei cu cel puţin 5 zile înainte
de termenul fixat pentru soluţionarea contestaţiei.
(6) Punctul de vedere va
conţine răspunsul la motivele invocate de contestator în susţinerea
contestaţiei sale.
(7) Dosarele cererilor de înregistrare
a mărcilor sau a indicaţiilor geografice vor fi puse la dispoziţia Comisiei de
către Serviciul mărci, la solicitarea acesteia.
ARTICOLUL 52
Şedinţele şi dezbaterile
(1) Şedinţa este publică.
Comisia poate dispune şedinţă secretă dacă dezbaterea publică ar aduce o
vătămare uneia dintre părţi sau ordinii publice.
(2) Preşedintele Comisiei
deschide, suspendă şi ridică şedinţa.
(3) Secretarul Comisiei verifică
dacă procedura este completă şi dacă a fost achitată taxa pentru examinarea
contestaţiei şi îl informează pe preşedinte.
(4) La termenul fixat, dacă părţile sunt prezente sau
dacă se constată că procedura a fost legal îndeplinită, preşedintele Comisiei
deschide dezbaterile, dând cuvântul părţii care a introdus contestaţia.
(5) Preşedintele este în drept să pună întrebări
părţilor care să ducă la lămurirea celor arătate prin contestaţie sau răspunsul
la contestaţie şi va putea pune în dezbatere orice împrejurare pentru
soluţionarea cauzei, chiar dacă acestea nu sunt cuprinse în contestaţie.
(6) Membrii Comisiei pot pune
întrebări părţilor numai prin mijlocirea preşedintelui, care poate încuviinţa
ca aceştia să pună întrebări direct.
(7) Susţinerile prezentate de
părţi în şedinţă vor fi consemnate de secretarul Comisiei în condica de
şedinţe.
(8) La cererea temeinic
justificată a părţilor sau când din dezbateri rezultă necesitatea producerii de
noi dovezi, Comisia poate acorda un nou termen pentru completarea motivelor şi
probelor în susţinerea contestaţiei sau, după caz, pentru completarea motivelor
şi probelor în apărare, părţile prezente luând cunoştinţă de noul termen.
(9) In situaţiile prevăzute la
alin. (8), Comisia va dispune amânarea soluţionării contestaţiei, printr-o
încheiere de şedinţă semnată de preşedinte şi secretar.
ARTICOLUL 53
Hotărârile Comisiei
(1) După încheierea
dezbaterilor, Comisia deliberează în lipsa părţilor şi pronunţă hotărârea în
aceeaşi zi în şedinţă sau în cazuri deosebite, în funcţie de complexitatea
cauzei, poate amâna pronunţarea, dar nu mai mult de 3 săptămâni. Preşedintele
ascultă părerile membrilor Comisiei şi se pronunţă cel din urmă.
(2) In situaţia în care Comisia constată că sunt
necesare noi lămuriri sau acte în dosarul cauzei, poate repune cauza pe rol,
fixând o nouă şedinţă cu invitarea părţilor.
(3) Dezbaterile din şedinţă şi
hotărârea Comisiei sunt consemnate de secretarul Comisiei în condica de
şedinţe.
(4) Hotărârea Comisiei va fi luată numai pe baza
faptelor şi dovezilor prezentate de părţi în dosarul cauzei şi în şedinţa de
contestaţie.
(5) După luarea hotărârii,
dispozitivul acesteia se înscrie în condica de şedinţe, iar raportorul va
redacta proiectul de hotărâre.
(6) Hotărârea Comisiei trebuie să cuprindă:
a) numele şi
prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul persoanei care a formulat contestaţia;
b) numele sau denumirea
mandatarului autorizat ori, după caz, al avocatului;
c) numărul dosarului de contestaţie;
d) componenţa Comisiei care a luat hotărârea;
e) obiectul contestaţiei,
susţinerile părţilor şi indicarea dovezilor prezentate de acestea în susţinerea
contestaţiei;
f) motivele de fapt şi
temeiurile de drept care stau la baza hotărârii;
g) dispozitivul;
h) calea de atac, termenul în care aceasta se poate exercita şi instanţa la care se introduce acţiunea;
i) menţiunea că pronunţarea s-a făcut în şedinţă
publică, precum şi semnăturile preşedintelui şi ale membrilor Comisiei. In
cazul în care unul dintre membrii Comisiei este împiedicat să semneze
hotărârea, aceasta va fi semnată de preşedintele Comisiei, cu arătarea
motivelor care au împiedicat semnarea.
(7) Hotărârile Comisiei se iau cu majoritate de voturi.
(8) Hotărârile se întocmesc într-un singur exemplar
original, care se depune la dosarul de hotărâri al Comisiei şi se păstrează de
secretariatul Comisiei.
(9) Hotărârile se comunică părţilor de secretarul
Comisiei, în copie certificată pentru conformitate cu originalul.
(10) In soluţionarea contestaţiei, Comisia va putea lua
una dintre următoarele hotărâri:
a) admiterea contestaţiei,
dispunând desfiinţarea sau modificarea deciziei OSIM;
b) respingerea contestaţiei şi menţinerea deciziei
OSIM.
(11) In cazul în care o contestaţie a fost formulată
înainte ca o decizie să fi fost luată de OSIM, Comisia va lua act prin
încheierea de şedinţă despre contestaţia prematur formulată şi va transmite
dosarul Serviciului mărci în vederea continuării procedurilor prevăzute de lege
şi prezentul regulament.
(12) In situaţia în care
Comisia constată că taxa de contestaţie nu a fost achitată sau contestaţia nu a
fost motivată, va respinge contestaţia pentru lipsa taxei de contestaţie
respectiv ca nemotivată.
(13) Toate cheltuielile ocazionate de soluţionarea
contestaţiei vor fi suportate de partea care a angajat cheltuielile respective.
(14) Prevederile art. 51-53 referitoare
la procedura de soluţionare a contestaţiilor se completează, în mod
corespunzător, cu dispoziţiile Codului de procedură civilă.
ARTICOLUL 54
Evidenţa contestaţiilor
(1) Procedura de soluţionare a
contestaţiilor depuse la Comisie se evidenţiază în următoarele documente:
Registrul de contestaţii în formă electronică, Condica de şedinţe şi Registrul
de hotărâri ale Comisiei.
(2) Registrul de contestaţii în
care se înregistrează contestaţiile conţine următoarele elemente:
a) data la care s-a depus contestaţia şi numărul sub
care a fost înregistrată;
b) numele, prenumele sau
denumirea contestatorului, mandatarului autorizat ori ale avocatului, după caz;
c) obiectul contestaţiei;
d) termenul fixat pentru
soluţionarea contestaţiei;
e) hotărârea pronunţată de Comisie cu privire la
contestaţia formulată;
f) numărul documentului de evidenţă fiscală (chitanţă,
ordin de plată etc.) cu care s-a achitat taxa pentru examinarea contestaţiei;
g) numărul hotărârii Comisiei, numărul şi data la care
a fost comunicată hotărârea.
(3) In condica de şedinţe se
consemnează discuţiile din şedinţă.
(4) Registrul de hotărâri ale Comisiei cuprinde:
a) numărul hotărârii;
b) numărul dosarului de contestaţie;
c) numele şi prenumele sau denumirea contestatorului,
ale/a mandatarului autorizat ori ale/a avocatului, după caz;
d) hotărârea Comisiei;
e) data la care s-a pronunţat hotărârea.
(5) Evidenţa contestaţiilor se
ţine anual, începându-se în fiecare an de la numărul de ordine 1.
CAPITOLUL XII
Formulare şi registre
ARTICOLUL 55
Formularele OSIM
(1) In procedurile în faţa OSIM
vor fi utilizate formulare pentru:
a) cereri de înregistrare a unei mărci;
b) opoziţia la înregistrarea unei mărci;
c) modificarea unei cereri sau a înregistrării unei mărci;
d) modificarea numelui sau adresei titularului ori
mandatarului;
e) cererea pentru înscrierea cesiunii unei mărci;
f) cererea pentru înscrierea
unei licenţe sau pentru constituirea unui drept real;
g) cererea de radiere sau modificare a înscrierii licenţelor ori a altor drepturi;
h) declaraţia de renunţare la o marcă;
i) cererea de reînnoire a înregistrării unei mărci;
j) cererea de înregistrare a unei indicaţii geografice;
k) cererea de reînnoire a dreptului de utilizare a unei
indicaţii geografice;
l) opoziţia la înregistrarea
unei indicaţii geografice;
m) procura de reprezentare.
(2) OSIM furnizează gratuit formularele prevăzute la
alin. (1).
ARTICOLUL 56
Registrul mărcilor
(1) Registrul mărcilor va
conţine următoarele elemente:
a) numele sau denumirea şi
domiciliul sau sediul solicitantului, cât şi statul pe teritoriul căruia acesta
îşi are domiciliul sau o întreprindere în înţelesul art. 3 din Convenţia de la
Paris;
b) data depunerii la OSIM a cererii de înregistrare a
mărcii;
c) data şi numărul atribuit cererii de înregistrare a
mărcii;
d) data publicării cererii de înregistrare a mărcii;
e) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
mandatarului;
f) reproducerea mărcii;
g) lista de produse şi servicii
pentru care a fost înregistrată marca;
h) indicaţii referitoare la invocarea unei priorităţi;
i) declaraţia solicitantului cu privire la renunţarea
de a invoca un drept exclusiv asupra unui element al mărcii;
j) menţiuni exprese dacă marca este colectivă sau de
certificare;
k) data înregistrării şi
numărul atribuit mărcii înregistrate.
(2) Sunt, de asemenea, înscrise în Registrul mărcilor:
a) modificarea cu privire la numele sau denumirea şi
adresa ori sediul titularului sau cu privire la denumirea statului în care acesta îşi are domiciliul/sediul ori o
întreprindere în înţelesul art. 3 din Convenţia de la Paris;
b) modificarea privind numele
sau denumirea şi adresa ori sediul mandatarului;
c) în cazul desemnării unui nou
mandatar, numele sau denumirea şi adresa sau sediul acestuia;
d) orice modificare sau rectificare cu privire la o
marcă ori la lista cuprinzând produse şi servicii;
e) modificări privind
regulamentul de utilizare al mărcii colective sau de certificare;
f) înscrierea oricărei transmiteri de drepturi cu
privire la o marcă sau înscrierea constituirii unui drept real;
g) reînnoirea înregistrării mărcii;
h) menţiuni referitoare la stingerea drepturilor asupra
mărcii;
i) declaraţia de renunţare de către titular la marcă;
j) menţiuni privind decizia de anulare a înregistrării
unei mărci sau decizia de decădere a titularului din drepturile conferite de
marcă, precum şi menţiunea de radiere a mărcii;
k) radierea mandatarului.
(3) Directorul general al OSIM poate decide înscrierea
şi a altor menţiuni în Registrul mărcilor.
ARTICOLUL 57
Registrul indicaţiilor geografice
(1) Registrul indicaţiilor
geografice va conţine următoarele elemente:
a) denumirea şi sediul asociaţiei de producători,
solicitantă a înregistrării indicaţiei geografice;
b) data depunerii la OSIM a cererii de înregistrare a indicaţiei geografice;
c) numele sau denumirea şi adresa ori sediul
mandatarului;
d) indicaţia geografică solicitată a fi înregistrată;
e) lista persoanelor autorizate de OSIM să utilizeze
indicaţia geografică;
f) tipul de produse la care se
referă indicaţia geografică;
g) menţiuni privind caietul de sarcini;
h) numărul şi data certificatului de conformitate,
eliberat de autoritatea publică centrală de specialitate;
i) indicaţii privind titlul de protecţie acordat în
ţara de origine;
j) data şi numărul de
înregistrare a indicaţiei geografice;
k) lista indicaţiilor geografice protejate în baza
convenţiilor internaţionale.
(2) In Registrul indicaţiilor
geografice sunt, de asemenea, înscrise:
a) modificări privind denumirea
sau sediul asociaţiei de producători;
b) modificări cu privire la
lista cuprinzând persoanele autorizate de OSIM să folosească indicaţia
geografică;
c) modificări aduse caietului de sarcini;
d) reînnoirea dreptului de utilizare a indicaţiei
geografice;
e) menţiuni privind decizia de anulare a înregistrării
indicaţiei geografice şi radierea indicaţiei geografice;
f) menţiuni privind decizia de
decădere din drepturi a persoanelor autorizate să utilizeze indicaţia
geografică;
g) modificări privind numele
sau denumirea şi adresa ori sediul mandatarului;
h) menţiuni privind desemnarea unui nou mandatar, dacă
este cazul.
(3) Directorul general al OSIM
poate decide înscrierea şi a altor menţiuni în Registrul indicaţiilor
geografice.
ARTICOLUL 58
Dispoziţii finale şi tranzitorii
In aplicarea legii şi a
prezentului regulament, directorul general al OSIM poate emite norme, ordine şi
instrucţiuni.