HOTARARE Nr. 1186 din 27 noiembrie 2001
pentru aprobarea Procedurilor privind achizitiile publice de produse si
servicii care implica apararea nationala, ordinea publica, siguranta si
securitatea nationala si a listei aferente acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 815 din 18 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 7
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile
publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Procedurile privind achizitiile publice de produse si servicii
care implica apararea nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea
nationala, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba Lista cuprinzand produsele si serviciile care implica apararea
nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea nationala, prevazuta in
anexa nr. 2.
Art. 3
Procedurile de achizitie aflate in curs de desfasurare la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari se vor finaliza conform reglementarilor aplicabile
la data declansarii acestora.
Art. 4
Anexele nr. 1 si nr. 2*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexa nr. 2 se comunica persoanelor juridice interesate.
Art. 5
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 689/1996 pentru aprobarea Regulamentului privind achizitiile
publice de bunuri si de servicii care implica apararea tarii, ordinea publica
si siguranta nationala si a Regulamentului privind procedurile de valorificare
a bunurilor care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, nepublicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
PROCEDURILE
privind achizitiile publice de produse si servicii care implica apararea
nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea nationala
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, denumita in continuare
ordonanta, prezentele proceduri asigura cadrul unitar pentru organizarea si
desfasurarea activitatilor in vederea atribuirii contractului de achizitie
publica de produse si servicii care implica apararea nationala, ordinea
publica, siguranta si securitatea nationala, precum si o mai mare flexibilitate
in luarea deciziei de catre autoritatea contractanta atunci cand stabileste
cerintele si criteriile pe baza carora se stabileste oferta castigatoare.
(2) Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achizitie
publica de produse si servicii care implica apararea nationala, ordinea
publica, siguranta si securitatea nationala sunt cele enuntate la art. 2 lit.
a), b), d) si e) din ordonanta.
Art. 2
In sensul prezentelor proceduri, prin autoritate contractanta din domeniul
apararii nationale, ordinii publice, sigurantei si securitatii nationale,
denumita in continuare autoritate contractanta, se intelege institutia publica
sau structura din compunerea acesteia care are stabilite, prin acte normative,
atributii specifice acestor domenii si in care se exercita calitatea de
ordonator principal, secundar sau tertiar de credite bugetare, iar prin
reglementari interne, competente in domeniul achizitiilor.
Art. 3
Produsele si serviciile a caror achizitie face obiectul prezentelor
proceduri sunt prevazute in anexa nr. 2.
CAP. 2
Programul anual al achizitiilor publice.
Estimarea valorii contractului
Art. 4
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a stabili programul anual al
achizitiilor publice pentru produsele si serviciile ce fac obiectul prezentelor
proceduri.
(2) Programul anual cuprinde totalitatea contractelor de furnizare si de
servicii pe care autoritatea contractanta intentioneaza sa le atribuie in
decursul anului bugetar urmator.
(3) Programul anual al achizitiilor publice de produse si servicii se va
actualiza in termen de 30 de zile de la aprobarea bugetului.
Art. 5
O autoritate contractanta in domeniul produselor si serviciilor ce fac
obiectul prezentelor proceduri are obligatia de a estima valoarea contractului
de achizitie publica, in concordanta cu prevederile art. 8 din Hotararea
Guvernului nr. 461/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice si/sau cu
prevederile reglementarilor interne specifice, si de a o compara cu
echivalentul in lei al pragului valoric prevazut la art. 13 din ordonanta
atunci cand selecteaza procedura care urmeaza sa fie aplicata pentru atribuirea
contractului respectiv.
CAP. 3
Selectarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica
Art. 6
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a atribui contractul de
achizitie publica pentru produsele si serviciile care implica apararea tarii,
ordinea publica, siguranta si securitatea nationala prin aplicarea uneia dintre
urmatoarele proceduri:
a) licitatia restransa pentru contractele de achizitie publica a caror
valoare estimata, fara T.V.A., este egala sau mai mare decat echivalentul in
lei a 100.000 euro, care se desfasoara in doua etape distincte prin care numai
candidatii selectati in prima etapa de catre autoritatea contractanta sunt
invitati sa depuna oferte;
b) negocierea competitiva, prin care autoritatea contractanta se consulta
si negociaza clauzele contractuale, exclusiv pretul, cu mai multi furnizori sau
prestatori (2 - 3 candidati selectati, dintre care cel putin unul prezinta o
oferta corespunzatoare);
c) negocierea cu o singura sursa, prin care autoritatea contractanta se
consulta si negociaza pretul si clauzele contractuale cu un singur furnizor sau
prestator;
d) cererea de oferte pentru contracte ale caror valori estimate, fara
T.V.A., sunt mai mici decat echivalentul in lei a 100.000 euro, prin care
autoritatea contractanta solicita oferte de pret de la minimum 5 furnizori sau
prestatori si primeste cel putin doua oferte corespunzatoare;
e) cumpararea directa pe baza de document contabil justificativ, in cazul
in care autoritatea contractanta achizitioneaza produse sau servicii,
individual determinate sau de gen, a caror valoare, fara T.V.A., cumulata pe
parcursul unui an, nu depaseste echivalentul in lei a 1.500 euro.
(2) Stabilirea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie
publica se face de catre ordonatorul principal, secundar sau tertiar de credite
bugetare la nivelul caruia se executa achizitia, in baza unei note de
fundamentare intocmite de structura cu atributii in domeniul achizitiilor, in
conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
Art. 7
Poate fi exclus dintr-o procedura pentru atribuirea contractului de
achizitie publica, respectiv nu este eligibil, orice ofertant/candidat care se
afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) este in stare de faliment ori lichidare, afacerile ii sunt administrate
de un judecator-sindic sau activitatile sale comerciale sunt suspendate ori
este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una dintre
situatiile prevazute la lit. a);
c) nu si-a indeplinit obligatiile de plata exigibile a impozitelor si taxelor
catre stat, precum si a contributiei pentru asigurarile sociale de stat;
d) furnizeaza informatii false in documentele prezentate;
e) a comis o grava greseala in materie profesionala sau nu si-a indeplinit
obligatiile asumate printr-un alt contract de achizitie publica, in masura in
care autoritatea contractanta poate aduce ca dovada mijloace probante in acest
sens;
f) nu detine si nu prezinta la cererea autoritatii contractante documente
edificatoare care sa dovedeasca o forma de inregistrare ca persoana juridica
sau de inregistrare/atestare ori de apartenenta din punct de vedere
profesional, in conformitate cu prevederile legale din Romania sau din tara in
care este stabilit, dupa caz;
g) nu detine si nu prezinta documentele cerute de autoritatea contractanta,
prin care dovedeste capacitatea tehnica, economico-financiara si a sistemului
de asigurare a calitatii;
h) nu permite verificarea de catre autoritatea contractanta a capacitatilor
sale de productie, de cercetare-dezvoltare, de realizare de studii si a
sistemului de management al calitatii prin entitati/organisme notificate de
aceasta: Organismul Militar de Certificare, Acreditare si Supraveghere, comisii
de certificare, acreditare si supraveghere etc.;
i) este ofertant/candidat strain care nu are sediul in Romania si nu detine
o certificare sau o acreditare acordata de un organism national ori
international, recunoscut de o tara membra NATO, daca in documentele procedurii
de achizitie nu se prevede in mod expres altfel;
j) nu a fost certificat pe linie de securitate de catre entitatea
specializata a autoritatii contractante din domeniul apararii nationale,
ordinii publice, sigurantei si securitatii nationale;
k) nu permite efectuarea inspectiilor de securitate si accesul in locurile
si in spatiile protejate.
Art. 8
(1) In cazul in care la procedura de atribuire a unui contract participa si
ofertanti/candidati straini, iar documentatia pe baza careia se realizeaza
produsele si serviciile are caracter secret, este necesar ca intre Guvernul
Romaniei si guvernul tarii de origine a ofertantului/candidatului sa fie
incheiat un acord-cadru de confidentialitate pe linia schimbului de informatii
intre parti.
(2) In situatia in care nu este indeplinita conditia prevazuta la alin.
(1), intre autoritatea contractanta si ofertant/candidat se va incheia un acord
de confidentialitate pentru contractul care face obiectul procedurii de
atribuire si care va reglementa schimbul de informatii cu caracter secret,
precum si modul de protejare a acestora.
CAP. 4
Intocmirea si continutul documentatiei pentru elaborarea si prezentarea
ofertei
Art. 9
Autoritatea contractanta are obligatia de a asigura intocmirea
documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei, fie prin personalul
specializat de care dispune, fie prin angajarea de consultanti, cu respectarea
prevederilor legale.
Art. 10
(1) Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei trebuie sa
cuprinda datele prevazute la art. 17 din Hotararea Guvernului nr. 461/2001, cu
exceptia procedurilor de achizitie prin negociere cu o singura sursa si prin
cumparare directa, in cazul carora autoritatea contractanta poate dispune
simplificarea documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei va preciza
criteriul pe baza caruia se atribuie contractul de achizitie publica,
respectiv:
a) oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic; sau
b) pretul cel mai scazut.
CAP. 5
Constituirea comisiei de evaluare
Art. 11
(1) Autoritatea contractanta are obligatia sa constituie, o data cu
initierea aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie
publica, o comisie de evaluare.
(2) Componenta comisiei de evaluare va fi aprobata prin decizie a
ordonatorului principal, secundar sau tertiar de credite bugetare si este
formata din cel putin 5 membri cu pregatire profesionala si experienta in
domeniul achizitiilor, astfel:
a) presedinte - reprezentant al autoritatii contractante organizatoare;
b) membri:
- specialisti ai autoritatii contractante, ai beneficiarilor produselor
si alti specialisti, dupa caz;
- consilier juridic;
c) secretarul comisiei, de la autoritatea contractanta.
(3) Atributiile comisiei de evaluare sunt urmatoarele:
a) analizeaza continutul documentatiei pentru elaborarea si prezentarea
ofertei sub aspectul respectarii prevederilor legale de elaborare si, dupa caz,
sub aspectul conditiilor tehnice;
b) verifica respectarea de catre ofertant a regulilor de depunere si de
prezentare a ofertei, referitoare la: eligibilitatea, inregistrarea,
capacitatea economico-financiara si tehnica, sistemul de asigurare a calitatii,
asigurarea caracterului confidential al informatiilor;
c) stabileste care sunt completarile si clarificarile necesare cu privire
la documentele de calificare sau la oferta;
d) califica/exclude ofertantii care indeplinesc/nu indeplinesc conditiile
prevazute la lit. b);
e) evalueaza ofertele ofertantilor calificati; intai se evalueaza
propunerea tehnica si apoi propunerea financiara;
f) respinge ofertele necorespunzatoare;
g) stabileste oferta castigatoare.
(4) Comisia de evaluare isi desfasoara activitatea in plen si, dupa caz, pe
subcomisii de specialitate.
(5) Deciziile comisiei de evaluare se iau cu acordul a cel putin doua
treimi din numarul membrilor sai. In cazul stabilirii ofertei castigatoare pe
baza de punctaj (oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere
tehnico-economic), acordul membrilor comisiei de evaluare se reflecta prin
punctajul individual acordat fiecarei oferte.
Art. 12
(1) Membrii comisiei de evaluare au obligatia de a pastra
confidentialitatea asupra continutului ofertelor, precum si asupra oricaror
alte informatii prezentate de candidati/ofertanti, a caror dezvaluire ar putea
aduce atingere dreptului acestora de a-si proteja proprietatea intelectuala sau
secretele comerciale.
(2) Membrii comisiei de evaluare au obligatia de a semna pe propria
raspundere o declaratie de confidentialitate si impartialitate, prin care
confirma totodata ca nu se afla in nici una dintre situatiile urmatoare:
a) este sot sau ruda pana la gradul al treilea inclusiv ori afin pana la
gradul al treilea inclusiv cu unul dintre ofertanti/candidati;
b) in ultimii 3 ani a avut contracte de munca sau de colaborare cu unul
dintre ofertanti/candidati ori a facut parte din consiliul de administratie sau
din orice alt organ de conducere ori de administratie al acestora;
c) detine parti sociale sau actiuni din capitalul social subscris al unuia
dintre ofertanti/candidati.
(3) Declaratia prevazuta la alin. (2) trebuie semnata inainte de sedinta de
deschidere a ofertelor/documentelor de calificare transmise de candidati
impreuna cu scrisoarea de interes.
CAP. 6
Aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica
Art. 13
(1) Autoritatea contractanta poate initia aplicarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica numai daca sunt indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) produsul sau serviciul face parte din Lista cuprinzand produsele si
serviciile care implica apararea nationala, ordinea publica, siguranta si
securitatea nationala, prevazuta in anexa nr. 2, si este cuprins in programul
anual al achizitiilor publice, cu exceptia cazului in care obiectul
contractului este determinat de aparitia unei situatii de forta majora sau a
unor situatii care impun acoperirea urgenta a unor necesitati neprevazute;
b) sunt asigurate pentru anul in curs fondurile necesare indeplinirii
contractului de achizitie publica;
c) este intocmita documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
d) au fost obtinute, conform reglementarilor interne specifice, aprobarile,
avizele, acordurile si autorizatiile necesare achizitionarii produselor sau
serviciilor a caror dobandire face obiectul contractului de achizitie publica;
e) este constituita comisia de evaluare.
(2) In cazul in care conditiile de contractare presupun finantarea
contractului de achizitie publica pe baza unui credit a carui obtinere este in
sarcina ofertantului, iar autoritatea contractanta are asigurata garantarea
creditului respectiv, conditia prevazuta la alin. (1) lit. b) se considera
indeplinita.
Art. 14
(1) Licitatia restransa se aplica pentru achizitiile de produse si servicii
a caror documentatie de executie este bine definita, nu mai necesita
modificari, iar bunurile ce urmeaza sa fie achizitionate sunt produse de serie.
(2) Licitatia restransa se desfasoara in doua etape, autoritatea
contractanta selectand candidatii care vor fi invitati sa depuna oferta (intre
2 - 7 candidati selectati; nu este obligatorie repetarea procedurii daca se
primeste cel putin o oferta corespunzatoare), dupa cum urmeaza:
A. Etapa de selectare a candidatilor, in care se desfasoara urmatoarele
activitati:
a) constituirea comisiei de evaluare:
b) transmiterea anuntului de participare;
c) primirea solicitarilor de obtinere a documentatiei care cuprinde
informatii privind: cerintele minime de calificare, modul de selectare, de
prezentare a documentelor de calificare si de selectie, care dovedesc
eligibilitatea, inregistrarea, capacitatea tehnica si economico-financiara, existenta
sistemului de asigurare a calitatii, precum si indeplinirea conditiilor de
respectare a caracterului confidential al informatiilor si remiterea acesteia
tuturor celor care au inaintat o solicitare in acest sens;
d) intocmirea si transmiterea raspunsurilor la clarificarile solicitate de
candidati privind elementele specifice ale cerintelor minime de calificare, ale
modului de selectare sau ale documentelor care dovedesc eligibilitatea,
inregistrarea, capacitatea tehnica si capacitatea economico-financiara;
e) primirea scrisorilor de interes si a documentelor care dovedesc
eligibilitatea, inregistrarea, capacitatea tehnica si economico-financiara;
f) indeplinirea de catre comisia de evaluare a urmatoarelor atributii:
(i) examinarea si verificarea indeplinirii de catre candidati a conditiilor
de calificare, eligibilitate, inregistrare, capacitate tehnica si
economico-financiara, solicitate in documentatia pentru elaborarea si
prezentarea ofertei;
(ii) stabilirea clarificarilor necesare cu privire la documentele
prezentate de candidati;
(iii) calificarea candidatilor care indeplinesc conditiile prevazute la
pct. (i) si excluderea celor care nu le indeplinesc;
(iv) selectarea candidatilor carora urmeaza sa li se solicite oferta;
(v) intocmirea si inaintarea catre conducerea autoritatii contractante a
hotararii comisiei de evaluare cu privire la selectia candidatilor;
g) comunicarea rezultatului etapei de selectare tuturor candidatilor.
B. Etapa de evaluare a ofertelor, in care se desfasoara urmatoarele
activitati:
a) transmiterea catre toti candidatii selectati a invitatiilor de
participare cu oferta si a documentatiei pentru elaborarea si prezentarea
ofertelor;
b) intocmirea si transmiterea raspunsurilor la clarificarile privind
elementele cuprinse in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei,
solicitate de candidatii selectati;
c) primirea pachetelor (coletelor) sigilate care contin ofertele si
documentele care le insotesc;
d) indeplinirea de catre comisia de evaluare a urmatoarelor atributii:
(i) deschiderea ofertelor;
(ii) examinarea ofertelor prezentate de ofertanti si stabilirea
clarificarilor cu privire la ofertele respective;
(iii) respingerea ofertelor necorespunzatoare;
(iv) evaluarea ofertelor declarate corespunzatoare si stabilirea ofertei
castigatoare;
(v) intocmirea si inaintarea catre conducerea autoritatii contractante a
hotararii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicarii procedurii
pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
e) transmiterea catre toti ofertantii a comunicarii privind rezultatul
aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
f) incheierea contractului de achizitie publica.
(3) Termenele limita pentru primirea documentelor de calificare si pentru
depunerea ofertei sunt:
a) in prima etapa a procedurii, pentru primirea documentelor de calificare,
minimum 15 zile de la transmiterea invitatiei de participare;
b) in etapa a doua a procedurii, pentru depunerea ofertei, minimum 15 zile
de la transmiterea invitatiei de participare cu oferta.
Art. 15
(1) Negocierea competitiva se aplica in urmatoarele situatii:
a) atunci cand in urma unei proceduri de licitatie restransa nu a fost
primita nici o oferta sau nici o oferta corespunzatoare si numai daca
autoritatea contractanta, dupa consultarea si negocierea cu
furnizorii/prestatorii, nu modifica substantial cerintele prevazute initial in
documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
b) in situatii exceptionale temeinic motivate, atunci cand autoritatea
contractanta isi propune sa dobandeasca produse si servicii care nu permit o
estimare initiala a valorii contractului de achizitie publica datorita naturii
produselor si serviciilor respective ori datorita riscurilor pe care le implica
achizitia sau prestarea acestora;
c) atunci cand produsele si serviciile pe care autoritatea contractanta isi
propune sa le dobandeasca sunt de asa natura incat caietul de sarcini nu poate
fi elaborat cu precizia pe care o impune atribuirea unui contract de achizitie
publica prin licitatie restransa;
d) atunci cand autoritatea contractanta achizitioneaza produse ce urmeaza
sa fie fabricate sau servicii ce urmeaza sa fie executate, numai in domeniul
cercetarii stiintifice si al fazelor de experimentare sau dezvoltare
tehnologica.
(2) Procedura prin negociere competitiva se desfasoara in 3 etape, dupa cum
urmeaza:
A. Etapa de selectare a candidatilor, care cuprinde:
a) transmiterea invitatiilor de participare furnizorilor sau prestatorilor
de la care exista premisele obtinerii de oferta;
b) primirea din partea furnizorilor sau a prestatorilor interesati a
solicitarilor de obtinere a documentatiei care cuprinde informatii privind
cerintele minime de calificare solicitate, modul de selectare a candidatilor,
precum si modul de prezentare a documentelor de calificare si de selectie,
existenta sistemului de asigurare a calitatii, precum si indeplinirea
conditiilor de respectare a caracterului confidential al informatiilor si
remiterea documentatiei respective tuturor celor care au inaintat o solicitare
in acest sens;
c) intocmirea si transmiterea raspunsurilor la clarificarile solicitate de
candidati privind elementele specifice ale cerintelor minime de calificare, ale
modului de selectare sau ale documentelor care dovedesc eligibilitatea,
inregistrarea, capacitatea tehnica si capacitatea economico-financiara;
d) primirea scrisorilor de interes si a documentelor care dovedesc
eligibilitatea, inregistrarea, capacitatea tehnica si capacitatea
economico-financiara;
e) indeplinirea de catre comisia de evaluare a atributiilor prevazute la
art. 35 si 36 din Hotararea Guvernului nr. 461/2001;
f) transmiterea comunicarii privind rezultatul etapei de selectare tuturor
candidatilor.
B. Etapa de consultare si negociere, care consta in:
a) transmiterea catre toti candidatii selectati a documentatiei preliminare
pentru elaborarea si prezentarea ofertelor si a invitatiilor de participare la
consultare si negociere;
b) consultarea si negocierea, in una sau in mai multe sedinte comune cu
toti candidatii selectati, a prevederilor ce urmeaza sa fie introduse in
documentatia finala pentru elaborarea si prezentarea ofertei, indeosebi a celor
cuprinse in caietul de sarcini si in conditiile de contractare; este interzisa
negocierea pretului. Fiecare sedinta se finalizeaza prin incheierea unui
proces-verbal in care se consemneaza punctele de vedere si sugestiile
candidatilor si care se semneaza de toti participantii;
c) intocmirea documentatiei finale pentru elaborarea si prezentarea ofertei
si remiterea acesteia tuturor candidatilor care au participat la consultare si
negociere. Documentatia finala trebuie sa fie astfel intocmita incat sa nu
restrictioneze posibilitatea depunerii de oferta de catre toti candidatii
selectati, cu exceptia cazurilor in care o eventuala restrictionare poate fi
probata de autoritatea contractanta cu argumente tehnice, temeinic motivate.
C. Etapa de evaluare a ofertelor, care cuprinde:
a) primirea pachetelor (coletelor) sigilate care contin ofertele;
b) indeplinirea de catre comisia de evaluare a urmatoarelor atributii:
(i) deschiderea ofertelor;
(ii) examinarea ofertelor prezentate de ofertanti si stabilirea
clarificarilor necesare cu privire la ofertele respective;
(iii) respingerea ofertelor necorespunzatoare;
(iv) evaluarea ofertelor declarate corespunzatoare si stabilirea ofertei
castigatoare;
(v) intocmirea si inaintarea catre conducerea autoritatii contractante a
hotararii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicarii procedurii
pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
c) transmiterea catre toti ofertantii a comunicarii privind rezultatul
aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
d) incheierea contractului de achizitie publica.
(3) Termenele limita pentru primirea documentelor de calificare si pentru
depunerea ofertei sunt:
a) in prima etapa a procedurii, pentru primirea documentelor de calificare,
minimum 15 zile de la transmiterea invitatiei de participare;
b) in etapa a doua a procedurii, de negociere, consultare si definitivare a
documentatiei tehnice, minimum 10 zile de la data transmiterii invitatiei de
participare;
c) in etapa a treia a procedurii, pentru depunerea ofertei, minimum 5 zile
de la transmiterea invitatiei de participare pentru a depune oferta.
Art. 16
(1) Negocierea cu o singura sursa se aplica in urmatoarele situatii:
a) procedurile de atribuire sunt stabilite ca urmare a:
(i) unui tratat sau acord international ce vizeaza implementarea sau
exploatarea unui proiect, in comun cu unul sau cu mai multi parteneri straini;
(ii) unui tratat, acord international sau altele asemenea referitoare la
stationarea de trupe;
(iii) aplicarii unei proceduri specifice unor organisme financiare
internationale sau altor donatori/creditori;
b) atunci cand produsele sau serviciile pot fi furnizate, respectiv prestate,
numai de un singur contractant din motive de natura tehnica sau din motive
legate de protectia unui drept de exclusivitate asupra acestora;
c) atunci cand autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze, in
mod aditional, produse destinate inlocuirii partiale, suplimentarii sau
extinderii echipamentelor si instalatiilor achizitionate, anterior, de la un
anumit furnizor, in vederea evitarii incompatibilitatii sau dificultatilor
tehnice sporite de operare si de intretinere pe care le implica achizitionarea
de produse cu caracteristici tehnice diferite de cele deja achizitionate, numai
in durata normala de utilizare, pentru tehnica ce a fost achizitionata;
d) atunci cand autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze
servicii suplimentare care, desi nu au fost incluse in contractul de servicii
atribuit anterior unui contractant, au devenit, ca urmare a unor situatii
neprevazute, necesare pentru finalizarea contractului in cauza si numai daca se
respecta in mod cumulativ urmatoarele conditii:
(i) atribuirea sa fie facuta aceluiasi contractant;
(ii) serviciile suplimentare nu pot fi separate, din punct de vedere tehnic
si economic, de contractul initial, intrucat altfel ar aduce prejudicii majore
autoritatii contractante sau, desi separabile de contractul initial, sunt
strict necesare in vederea indeplinirii acestuia;
(iii) valoarea estimata a noului contract nu trebuie sa depaseasca 50% din
valoarea actualizata a contractului de servicii atribuit initial;
e) in situatie de forta majora sau in orice alte cazuri temeinic motivate
care nu au putut fi prevazute si ale caror circumstante nu se datoreaza vreunei
actiuni a autoritatii contractante, dar numai pentru achizitionarea in scopul
rezolvarii situatiei de extrema urgenta, intr-o perioada nu mai mare de o luna.
(2) Negocierea cu o singura sursa se desfasoara intr-o singura etapa, dupa
cum urmeaza:
a) se numeste comisia de evaluare;
b) se transmite invitatia de participare la negociere furnizorului sau
prestatorului caruia se intentioneaza sa i se atribuie contractul de achizitie
publica; invitatia de participare trebuie sa fie insotita de un exemplar al
caietului de sarcini, precum si de propunerea privind formularul de contract si
conditiile de contractare;
c) se consulta candidatul, are loc negocierea, inclusiv a pretului, si se
stabilesc prevederile finale privind continutul clauzelor contractuale;
d) se incheie contractul de achizitie publica.
(3) Mandatul comisiei de evaluare consta in instructiunile scrise, date
presedintelui acesteia de catre seful autoritatii contractante, si cuprinde
urmatoarele:
a) persoanele care fac parte din comisia de evaluare si domeniile de
responsabilitate;
b) obiectul de negociere, respectiv problemele ce urmeaza sa fie discutate;
c) limita maxima de pret;
d) perioada de desfasurare si de finalizare a negocierii pretului.
(4) Pe timpul desfasurarii acestei proceduri se interzic:
a) negocierea pretului cu un furnizor care nu a corespuns din punct de
vedere al documentelor de calificare;
b) primirea documentatiei de pret incomplete.
(5) Pentru produsele sau serviciile care au fost aprobate sa se
achizitioneze prin negociere cu o singura sursa autoritatea contractanta
intocmeste invitatia de participare care se trimite furnizorului sau
prestatorului desemnat.
(6) Invitatia de participare cuprinde:
a) obiectul procedurii de achizitie;
b) cantitatea necesara de bunuri sau volumul serviciilor;
c) termenul de furnizare sau de executie;
d) modalitatile de plata;
e) punctul de legatura pentru relatii suplimentare;
f) alte precizari.
(7) Oferta cuprinde:
a) documentele de calificare;
b) propunerea tehnica;
c) propunerea financiara.
(8) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ofertantilor
completarea unor formulare si modele care permit, in functie de
particularitatile achizitiei sau ale tipului de contract, furnizarea de
informatii suplimentare referitoare la pret, tarif sau conditii financiare
specifice.
Art. 17
(1) Cererea de oferte se aplica in cazul in care valoarea estimata, fara
T.V.A., a contractului de achizitie publica este mai mica decat echivalentul in
lei a 100.000 euro.
(2) Procedura se desfasoara dupa cum urmeaza:
a) studiul pietei si consultarea bazei proprii de date cu privire la
furnizorii sau prestatorii al caror obiect de activitate poate asigura
dobandirea produselor ori serviciilor pe care autoritatea contractanta
intentioneaza sa le achizitioneze;
b) transmiterea invitatiilor de participare furnizorilor sau prestatorilor
de la care exista premisele obtinerii celor mai bune oferte; invitatiile
trebuie sa fie insotite de un exemplar al caietului de sarcini si de informatii
referitoare la conditiile impuse ofertantului de autoritatea contractanta
privind eligibilitatea, inregistrarea, capacitatea tehnica si capacitatea
economico-financiara, privind sistemul de asigurare a calitatii, precum si
conditiile de respectare a caracterului confidential al informatiilor, in
masura in care indeplinirea conditiilor respective este considerata ca fiind
relevanta pentru indeplinirea contractului;
c) intocmirea si transmiterea raspunsurilor la clarificarile privind
elementele cuprinse in caietul de sarcini, solicitate de furnizorii sau
prestatorii care au primit invitatie de participare;
d) primirea pachetelor (coletelor) sigilate care contin ofertele si, daca
este cazul, a altor documente solicitate de autoritatea contractanta;
e) indeplinirea de catre comisia de evaluare a urmatoarelor atributii:
(i) deschiderea ofertelor;
(ii) examinarea si verificarea indeplinirii de catre ofertanti a
conditiilor referitoare la eligibilitate, inregistrare, capacitatea tehnica si
capacitatea economico-financiara, in cazul in care indeplinirea respectivelor
conditii a fost solicitata;
(iii) stabilirea clarificarilor necesare cu privire la documentele
prezentate de ofertanti (daca este cazul);
(iv) calificarea ofertantilor care indeplinesc conditiile prevazute la pct.
(ii) si excluderea celor care nu indeplinesc conditiile respective (daca este
cazul);
(v) examinarea ofertelor prezentate de ofertantii calificati si stabilirea
clarificarilor necesare cu privire la ofertele respective;
(vi) respingerea ofertelor necorespunzatoare;
(vii) evaluarea ofertelor declarate corespunzatoare si stabilirea ofertei
castigatoare;
(viii) intocmirea si inaintarea catre conducerea autoritatii contractante a
hotararii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicarii procedurii
pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
f) transmiterea catre toti ofertantii a comunicarii privind rezultatul
aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
g) incheierea contractului de achizitie publica.
(3) Termenul limita pentru depunerea ofertelor este de minimum 7 zile de la
data transmiterii invitatiei de participare.
(4) Autoritatea contractanta are dreptul de a prelungi perioada stabilita
prin data limita pentru depunerea ofertei. In acest caz autoritatea
contractanta are obligatia de a comunica noua data de depunere, in scris, cu
cel putin 6 zile inainte de data limita stabilita initial, tuturor furnizorilor
sau prestatorilor care au obtinut un exemplar al documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 18
(1) Cumpararea directa pe baza de document contabil justificativ, in cazul
in care autoritatea contractanta achizitioneaza produse sau servicii,
individual determinate sau de gen, a caror valoare, fara T.V.A., cumulata pe
parcursul unui an, nu depaseste echivalentul in lei a 1.500 euro.
(2) Etapele de desfasurare sunt urmatoarele:
a) studiul pietei si consultarea bazei proprii de date cu privire la
furnizorii sau prestatorii al caror obiect de activitate poate asigura
dobandirea produselor si serviciilor pe care autoritatea contractanta
intentioneaza sa le achizitioneze. In acest scop conducatorul autoritatii
contractante poate desemna salariati din subordinea sa care sa testeze si sa
consemneze sub semnatura proprie preturile practicate la data respectiva;
b) cumpararea propriu-zisa pe baza de document justificativ.
CAP. 7
Modul de lucru al comisiei de evaluare.
Combaterea fraudei si coruptiei
Art. 19
Comisia de evaluare isi desfasoara activitatea cu respectarea prevederilor
art. 32 - 39 din Hotararea Guvernului nr. 461/2001.
Art. 20
Combaterea fraudei si a coruptiei se realizeaza in conformitate cu
prevederile art. 40 - 42 din Hotararea Guvernului nr. 461/2001.
CAP. 8
Acordarea marjei de preferinta interna.
Garantia pentru participare si garantia de buna executie
Art. 21
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a acorda o marja de
preferinta interna in conformitate cu prevederile art. 45 din Hotararea
Guvernului nr. 461/2001.
(2) Atunci cand acorda marja de preferinta interna autoritatea contractanta
are obligatia de a preciza aceasta in anuntul sau, dupa caz, in invitatia de
participare.
(3) In documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei trebuie sa se
precizeze modul concret de acordare a marjei de preferinta interna.
Art. 22
Garantia pentru participare si garantia de buna executie se constituie cu
respectarea prevederilor art. 49 - 51 din Hotararea Guvernului nr. 461/2001.
CAP. 9
Incheierea, intocmirea dosarului si monitorizarea atribuirii contractelor
de achizitie publica
Art. 23
In functie de durata ciclului de fabricatie a produselor sau de executarea
serviciilor, precum si de asigurarea surselor de finantare autoritatea
contractanta poate incheia:
a) contracte anuale - pentru produsele de serie cu durata ciclului pana la
6 luni si asigurarea integrala (pentru intreaga cantitate de produse) a
surselor de finantare, indiferent de provenienta;
b) contracte multianuale - pentru produse, programe sau sisteme de armament
a caror productie sau furnizare se intinde pe durata mai multor ani, iar
finantarea este garantata de Guvern;
c) contracte-cadru - care au ca obiect stabilirea de conditii intre partile
contractante, in mod special cu privire la preturi si, dupa caz, la cantitatile
care se vor achizitiona, conditii care se vor detalia prin acte aditionale
anuale, in functie de asigurarea surselor de finantare necesare.
Art. 24
Incheierea contractului de achizitie publica cu ofertantul a carui oferta a
fost stabilita castigatoare se realizeaza cu respectarea conditiilor stabilite
in art. 46 - 48 din Hotararea Guvernului nr. 461/2001.
Art. 25
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a intocmi dosarul achizitiei
publice pentru fiecare contract atribuit.
(2) Dosarul achizitiei publice trebuie sa cuprinda documentele prevazute la
art. 52 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 461/2001, precum si avizul
privind ofertantii selectati pentru a fi invitati la procedura, dat pe linie de
securitate de catre entitatea specializata a autoritatii contractante din
domeniul apararii nationale, ordinii publice, sigurantei si securitatii
nationale.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 26
(1) Achizitiei publice de produse si servicii care implica apararea
nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea nationala i se aplica
dispozitiile legale generale si normele specifice ale fiecarei autoritati
contractante referitoare la protectia informatiilor clasificate.
(2) Autoritatile contractante, prin entitatile responsabile de specialitate
ale institutiilor publice implicate in achizitii ce fac obiectul prezentelor
proceduri, elaboreaza norme interne privind asigurarea confidentialitatii si
efectueaza inspectii de securitate pe toata durata de valabilitate a
contractului de achizitie publica.
(3) Criteriile privind obtinerea avizului de securitate vor fi aduse la
cunostinta ofertantului o data cu invitatia de participare la procedura de
atribuire a contractului de achizitie publica.
Art. 27
Contractantul implicat intr-o activitate de achizitie publica ce face
obiectul prezentelor proceduri, in baza carora are acces la date si informatii
clasificate, este obligat sa detina o structura de protectie si siguranta in
conformitate cu cerintele normelor elaborate de autoritatile prevazute la art.
25 alin. (2).
Art. 28
Problemelor nereglementate prin prezentele proceduri privind achizitiile
publice de produse si servicii care implica apararea nationala, ordinea
publica, siguranta si securitatea nationala li se aplica prevederile dreptului
comun referitoare la achizitiile publice.