ORDONANTA DE URGENTA Nr. 60 din 25 aprilie 2001
privind achizitiile publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 241 din 11 mai 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Scop. Principii
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta are drept scop stabilirea principiilor, cadrului
general si a procedurilor pentru atribuirea contractului de achizitie publica,
precum si a cailor de atac al actului sau deciziei autoritatii contractante
care aplica una dintre procedurile de atribuire a contractului de achizitie
publica.
Art. 2
Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica
sunt:
a) libera concurenta, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca orice
furnizor de produse, executant de lucrari sau prestator de servicii, indiferent
de nationalitate, sa aiba dreptul de a deveni, in conditiile legii,
contractant;
b) eficienta utilizarii fondurilor publice, respectiv folosirea sistemului
concurential si a criteriilor economice pentru atribuirea contractului de
achizitie publica;
c) transparenta, respectiv punerea la dispozitie tuturor celor interesati a
informatiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica;
d) tratamentul egal, respectiv aplicarea in mod nediscriminatoriu a
criteriilor de selectie si a criteriilor pentru atribuirea contractului de
achizitie publica, astfel incat orice furnizor de produse, executant de lucrari
sau prestator de servicii sa aiba sanse egale de a i se atribui contractul
respectiv;
e) confidentialitatea, respectiv garantarea protejarii secretului comercial
si a proprietatii intelectuale a ofertantului.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 3
In sensul prezentei ordonante de urgenta, se intelege prin:
a) achizitie publica - dobandirea, definitiva sau temporara, de catre o
persoana juridica definita ca autoritate contractanta, a unor produse, lucrari
sau servicii, prin atribuirea unui contract de achizitie publica;
b) contract de achizitie publica - contract, incheiat in forma scrisa,
intre autoritatea contractanta si contractant;
c) contractant - ofertantul caruia i se atribuie contractul de achizitie
publica in urma aplicarii uneia dintre procedurile prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta;
d) contract de furnizare - contract de achizitie publica care are ca obiect
furnizarea unuia sau mai multor produse, asa cum sunt acestea cuprinse in
clasificarile statistice oficiale, pe baza cumpararii, inclusiv in rate, a
inchirierii sau a leasingului cu sau fara optiune de cumparare;
e) contract de servicii - contract de achizitie publica care are ca obiect
prestarea unuia sau mai multor servicii, asa cum sunt acestea cuprinse in
clasificarile statistice oficiale;
f) contract de lucrari - contract de achizitie publica care are ca obiect
executia sau, dupa caz, atat proiectarea, cat si executia, uneia sau mai multor
lucrari de constructii, asa cum sunt acestea cuprinse in clasificarile
statistice oficiale, sau a oricarei combinatii a acestor lucrari de
constructii, care conduce sau nu conduce la un rezultat menit sa indeplineasca
prin el insusi o functie tehnico-economica;
g) asociatie contractanta - asociatia constituita prin conventie civila,
intre doua sau mai multe autoritati contractante, fara a se constitui o noua
persoana juridica, in scopul atribuirii, in comun, a unui contract de achizitie
publica;
h) fonduri publice - sume alocate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetul asigurarilor sociale de sanatate, bugetele fondurilor
speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele locale, bugetele institutiilor
publice finantate din venituri extrabugetare, ajutoare financiare externe
acordate Romaniei sau institutiilor publice si credite externe contractate sau
garantate de stat ori de autoritati ale administratiei publice locale, precum
si imprumuturi interne contractate de autoritati ale administratiei publice
locale;
i) candidat - oricare furnizor, executant sau prestator, persoana fizica
sau juridica, care solicita invitatie de participare la o licitatie restransa
sau la o negociere competitiva;
j) ofertant - oricare furnizor, executant sau prestator, persoana fizica
sau juridica, care a depus oferta;
k) concurent - oricare prestator, persoana fizica sau juridica, care a
depus solutie la un concurs de solutii;
l) oferta - documentatie care cuprinde propunerea tehnica si propunerea
financiara;
m) propunere tehnica - document al ofertei, elaborat pe baza cerintelor din
caietul de sarcini, stabilite de autoritatea contractanta;
n) propunere financiara - document al ofertei prin care se furnizeaza
informatiile cerute prin documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei
cu privire la pret, tarif, alte conditii financiare si comerciale;
o) specificatii tehnice - cerinte de natura tehnica ale autoritatii
contractante, care definesc caracteristici ale unui set de produse, servicii
sau lucrari si care permit fiecarui produs, serviciu sau lucrare sa fie descris
in mod obiectiv intr-o astfel de maniera incat sa corespunda acelei necesitati
care este in intentia autoritatii contractante;
p) garantie pentru participare - depozit valoric, titluri de credit sau
alte forme de garantie acceptate de catre autoritatea contractanta, puse la
dispozitie autoritatii contractante de catre ofertant inainte de deschiderea
ofertei;
q) garantie de buna executie a contractului - depozit valoric, titluri de
credit sau alte forme de garantie acceptate de catre autoritatea contractanta,
puse la dispozitie autoritatii contractante de catre ofertantul invitat sa
incheie contractul de achizitie publica;
r) retea de transport - retea care asigura prestarea de servicii in
domeniul transportului in conditii de operare prestabilite de o autoritate
competenta, conditii de operare care vizeaza rutele deservite, capacitatea de
transport si frecventa serviciului de transport;
s) retea publica de telecomunicatii - infrastructura publica de
telecomunicatii care permite transportul semnalelor intre diferite puncte
terminale de retea, prin cablu, microunde, mijloace optice sau prin alte
mijloace electromagnetice;
t) punct terminal de retea - ansamblul conexiunilor fizice si
specificatiile de acces tehnice aferente, care fac parte din reteaua publica de
telecomunicatii si care sunt necesare pentru a asigura accesul in aceasta retea
si pentru realizarea eficienta a comunicarii;
u) servicii de telecomunicatii - servicii care constau, in totalitate sau
in parte, in transmiterea si directionarea de semnale prin reteaua publica de
telecomunicatii, prin procedee de telecomunicatii, cu exceptia radiodifuziunii
si televiziunii;
v) servicii publice de telecomunicatii - servicii de telecomunicatii a
caror prestare este incredintata de autoritatile publice competente, in mod
explicit si specific, uneia sau mai multor persoane juridice care desfasoara
activitatile relevante prevazute la art. 6 alin. (1) lit. f);
w) cai de atac - contestatiile sau actiunile in justitie impotriva unor
acte sau decizii invocate ca nelegale si prin care se solicita:
(i) suspendarea, corectarea, repetarea, revocarea, modificarea sau anularea
unui act, a unei decizii sau a unei proceduri aplicate de catre autoritatea
contractanta;
(ii) plata de despagubiri ca urmare a unui act, a unei decizii sau a unei
proceduri aplicate de autoritatea contractanta.
SECTIUNEA a 3-a
Domeniu de aplicare
Art. 4
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica pentru atribuirea
oricarui contract de achizitie publica.
(2) Oricare autoritate contractanta care finanteaza contracte de achizitie
publica ce se atribuie de catre o alta persoana juridica, are obligatia de a
impune, prin contractul de finantare, aplicarea prevederilor prezentei
ordonante de urgenta pentru atribuirea contractului respectiv.
Art. 5
(1) Este autoritate contractanta, in sensul prezentei ordonante de urgenta:
a) oricare autoritate publica, asa cum este aceasta definita in Constitutia
Romaniei, inclusiv autoritatea judecatoreasca;
b) oricare institutie publica, de interes general sau local, autonoma ori
aflata in subordinea sau sub controlul unei autoritati publice;
c) Academia Romana si institutiile subordonate acesteia;
d) oricare persoana juridica ce desfasoara activitati relevante in unul
dintre sectoarele de utilitati publice - apa, energie, transporturi si
telecomunicatii - si care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive pentru
desfasurarea unor astfel de activitati, in sensul ca nu are piata concurentiala
datorita existentei unei pozitii de monopol sau prin efectul unui act normativ
ori administrativ.
(2) Este autoritate contractanta si asociatia contractanta; in acest caz,
prin conventie civila partile desemneaza din randul lor acea persoana juridica
ce le reprezinta, in calitate de achizitor unic, in raporturile cu orice
furnizor, executant sau prestator.
(3) Prin hotarare a Guvernului se pot stabili si alte persoane juridice
care au obligatia de a efectua achizitii publice potrivit prevederilor
prezentei ordonante de urgenta, in cazul in care activitatea acestora se
desfasoara pe piete in care concurenta este exclusa prin efectul unui act
normativ sau administrativ ori datorita existentei unei pozitii de monopol.
Art. 6
(1) In sensul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. d) sunt considerate
activitati relevante urmatoarele:
a) punerea la dispozitie sau exploatarea de retele fixe destinate sa
asigure, in beneficiul publicului, activitati in domeniul productiei,
transportului sau distributiei de apa potabila, energie electrica, combustibili
gazosi sau energie termica si apa calda, precum si furnizarea de apa potabila,
de energie electrica, de combustibili gazosi sau de energie termica si de apa
calda catre aceste retele;
b) evacuarea sau tratarea apelor uzate;
c) exploatarea unui areal geografic in scopul prospectarii sau extractiei
de petrol brut, gaze naturale, carbuni sau alti combustibili solizi;
d) exploatarea unui areal geografic in scopul punerii la dispozitie
transportatorilor care opereaza pe cai rutiere, aeriene, maritime sau fluviale,
de drumuri publice, de aeroporturi, de porturi maritime/fluviale sau de alte
terminale de retea de transport;
e) punerea la dispozitie sau exploatarea de retele de transport destinate
sa asigure prestarea de servicii in beneficiul publicului, in domeniul
transportului pe calea ferata si transportului terestru de calatori,
programate;
f) punerea la dispozitie sau exploatarea de retele publice de
telecomunicatii ori asigurarea, in beneficiul publicului, a unuia sau mai
multor servicii de telecomunicatii.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) lit. a) nu sunt considerate ca
fiind activitati relevante daca:
a) in cazul apei potabile si energiei electrice:
- productia de apa potabila sau de energie electrica este destinata
desfasurarii unei alte activitati decat cele prevazute la alin. (1);
- alimentarea retelei publice depinde numai de consumul propriu al
furnizorului, iar cantitatea furnizata retelei nu a depasit 30% din productia
totala de apa potabila sau energie electrica, avandu-se in vedere media
ultimilor 3 ani, inclusiv anul in curs;
b) in cazul combustibililor gazosi, energiei termice si apei calde:
- productia de combustibili gazosi sau de energie termica si apa calda este
consecinta inevitabila a desfasurarii unei alte activitati decat cele prevazute
la alin. (1);
- alimentarea retelei publice este facuta numai in scopul de a exploata in
mod economic aceasta productie, iar cifra de afaceri rezultata din alimentarea
retelei nu a depasit 20% din cifra de afaceri totala realizata, avandu-se in
vedere media ultimilor 3 ani, inclusiv anul in curs.
(3) Prestarea de servicii de transport efectuat cu autobuze sau autocare nu
este considerata activitate relevanta in cazul in care si alte persoane
juridice au dreptul sa presteze acelasi tip de servicii, in aceeasi zona
geografica si in aceleasi conditii.
(4) Autoritatea contractanta nu are obligatia de a aplica prevederile
prezentei ordonante de urgenta in cazul achizitiei de produse, servicii sau
lucrari destinate in mod exclusiv prestarii unuia sau mai multor servicii de
telecomunicatii, in cazul in care si alte persoane juridice au dreptul sa
presteze servicii de telecomunicatii similare, in aceeasi zona geografica si in
aceleasi conditii.
Art. 7
(1) O autoritate contractanta din domeniul apararii nationale, ordinii
publice, sigurantei si securitatii nationale are obligatia de a aplica
prevederile prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia cazului in care
achizitioneaza produse si servicii in legatura cu productia sau comertul de
arme, munitie si sisteme de armament pentru razboi sau a cazului in care
atribuirea contractului de servicii sau de furnizare ar putea conduce la
difuzarea de informatii contrare intereselor de aparare si securitate a tarii.
(2) Lista cuprinzand produsele si serviciile la care se face referire la
alin. (1), precum si procedurile pentru atribuirea unor astfel de contracte se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 8
(1) Autoritatea contractanta nu are obligatia de a aplica prevederile
prezentei ordonante de urgenta atunci cand atribuie contracte de achizitie
publica, daca:
a) contractul are caracter secret sau indeplinirea sa implica masuri
speciale de securitate, in concordanta cu prevederile legale referitoare la
apararea nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea nationala;
b) procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica sunt
stabilite ca urmare a:
- unui tratat sau a unui acord international ce vizeaza implementarea sau
exploatarea unui proiect, in comun cu unul sau mai multi parteneri straini;
- unui tratat, acord international sau a altor asemenea referitoare la
stationarea de trupe;
- aplicarii unei proceduri specifice unor organisme financiare
internationale sau a altor donatori/creditori;
c) contractul este contract de servicii si se atribuie unei persoane
juridice care este ea insasi autoritate contractanta si care presteaza aceste
servicii in baza unor drepturi exclusive stabilite conform prevederilor legale;
d) contractul are ca obiect cumpararea apei de suprafata sau din subteran;
e) contractul are ca obiect cumpararea de energie, de produse energetice
ale industriei extractive sau de alti combustibili, in scopul:
- desfasurarii de activitati in domeniul productiei, transportului sau
distributiei de apa potabila, energie electrica, combustibili gazosi sau
energie termica si apa calda;
- desfasurarii de activitati in domeniul prospectarii sau extractiei de
petrol brut, gaze naturale, carbuni sau alti combustibili solizi;
f) contractul are ca obiect:
- cumpararea sau inchirierea, prin orice mijloace financiare, de
terenuri/cladiri/alte bunuri imobiliare existente sau a drepturilor asupra
acestora;
- cumpararea, dezvoltarea, productia sau coproductia de programe de catre
institutii de radiodifuziune si televiziune, precum si achizitia de timpi de
emisie;
- prestarea de servicii de telefonie, de telegrafie, telex si intretinere a
retelei, de radioficare si de comunicatii prin satelit;
- prestarea de servicii de arbitrare si conciliere;
- prestarea de servicii de intermediere financiara in legatura cu emiterea,
cumpararea, vanzarea sau transferul valorilor mobiliare, precum si prestarea de
servicii de catre Banca Nationala a Romaniei;
- angajarea de mana de lucru (contracte de munca);
- prestarea de servicii de cercetare-dezvoltare remunerate integral de
catre autoritatea contractanta si ale caror rezultate nu sunt necesare
autoritatii contractante in propriul beneficiu.
In oricare din cazurile prevazute la lit. f) autoritatea contractanta are
obligatia de a atribui contractul de achizitie publica pe baza respectarii unor
criterii de natura economica si, in masura in care este posibil, prin
utilizarea sistemului concurential adaptat la specificul achizitiei.
(2) Autoritatea contractanta nu are obligatia de a aplica prevederile
prezentei ordonante de urgenta atunci cand achizitioneaza:
a) servicii hoteluri si restaurante;
b) servicii de transport pe calea ferata;
c) servicii de transport pe apa;
d) servicii anexe si auxiliare transportului;
e) servicii juridice;
f) servicii de selectie si plasare a fortei de munca;
g) servicii de investigatie si protectie a bunurilor si persoanelor;
h) servicii de invatamant;
i) servicii de sanatate si asistenta sociala;
j) servicii recreative, culturale si sportive.
In oricare dintre aceste cazuri autoritatea contractanta are obligatia de a
atribui contractul de achizitie publica pe baza respectarii unor criterii de
natura economica si, in masura in care este posibil, prin utilizarea sistemului
concurential adaptat la specificul achizitiei.
(3) Autoritatile contractante care desfasoara activitati relevante in
sectoarele de utilitati publice nu au obligatia de a aplica prevederile
prezentei ordonante de urgenta atunci cand achizitioneaza:
a) produse, in scopul de a le revinde sau de a le inchiria, si nu
beneficiaza de nici un drept special sau exclusiv cu privire la produsele pe
care urmeaza sa le vanda sau sa le inchirieze, iar alte persoane juridice au si
ele dreptul de a vinde sau de a inchiria produse similare in aceleasi conditii
ca si autoritatea contractanta;
b) produse, lucrari sau servicii destinate altor scopuri decat desfasurarea
de activitati relevante;
c) produse, lucrari sau servicii destinate desfasurarii unor activitati
relevante in alta tara decat Romania, in conditiile in care realizarea acestui
scop nu presupune utilizarea fizica a unei retele sau a unui areal geografic
din Romania.
(4) Autoritatea contractanta are dreptul de a proceda la cumparare directa,
potrivit normelor de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, fara a avea
obligatia de a aplica procedurile prevazute la art. 9, in cazul in care
achizitioneaza produse, lucrari sau servicii, a caror valoare, fara T.V.A.,
cumulata pe parcursul unui an, nu depaseste echivalentul in lei a 1.500 euro.
CAP. 2
Proceduri pentru atribuirea contractului de achizitie publica
Art. 9
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a aplica una dintre
procedurile de mai jos pentru atribuirea unui contract de achizitie publica:
a) licitatie deschisa, respectiv procedura prin care orice furnizor,
executant sau prestator interesat are dreptul de a depune oferta;
b) licitatie restransa, respectiv procedura care se desfasoara in doua
etape distincte si prin care numai candidatii selectati de catre autoritatea
contractanta in prima etapa sunt invitati sa depuna oferte;
c) negociere, care poate fi:
- negociere competitiva, respectiv procedura prin care autoritatea
contractanta se consulta si negociaza clauzele contractuale, exclusiv pretul,
cu mai multi furnizori, executanti sau prestatori;
- negociere cu o singura sursa, respectiv procedura prin care autoritatea
contractanta se consulta si negociaza clauzele contractuale, inclusiv pretul,
cu un singur furnizor, executant sau prestator;
d) cerere de oferta, respectiv procedura simplificata prin care autoritatea
contractanta solicita, fara publicarea unui anunt publicitar, oferte de la mai
multi furnizori, executanti sau prestatori.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a organiza un concurs de
solutii, respectiv o procedura care permite acesteia sa achizitioneze, in
special in domeniul amenajarii teritoriului, al proiectarii urbanistice si
peisagistice, al arhitecturii sau in cel al prelucrarii datelor, un plan sau un
proiect, prin selectarea acestuia pe baze concurentiale de catre un juriu, cu
sau fara acordarea de premii concurentului/concurentilor
castigator/castigatori. Concursul de solutii poate fi o procedura independenta
sau parte a unei proceduri care conduce la atribuirea unui contract de
achizitie publica.
Art. 10
Contractele de achizitie publica se atribuie de regula prin aplicarea
procedurilor de licitatie deschisa sau restransa.
Art. 11
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere
competitiva numai in urmatoarele cazuri:
a) atunci cand, in urma aplicarii unei proceduri de licitatie deschisa sau
restransa nu a fost primita nici o oferta sau nici o oferta corespunzatoare si
numai daca autoritatea contractanta, dupa consultarea si negocierea cu
furnizorii, executantii sau prestatorii, nu modifica substantial cerintele
prevazute initial in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
b) in situatii exceptionale, temeinic motivate, atunci cand autoritatea
contractanta isi propune sa dobandeasca servicii sau lucrari care nu permit o
estimare initiala a valorii contractului de achizitie publica datorita naturii
serviciilor sau lucrarilor respective ori datorita riscurilor pe care le
implica prestarea sau executia acestora;
c) atunci cand serviciile pe care autoritatea contractanta isi propune sa
le dobandeasca sunt de asa natura incat caietul de sarcini nu poate fi elaborat
cu precizia pe care o impune atribuirea unui contract de achizitie publica prin
licitatie deschisa sau restransa;
d) atunci cand autoritatea contractanta achizitioneaza produse care urmeaza
sa fie fabricate sau lucrari ce urmeaza sa fie executate exclusiv in scopul
cercetarii stiintifice, experimentarii sau dezvoltarii tehnologice si numai
daca autoritatea contractanta nu urmareste asigurarea unei rentabilitati sau
acoperirea costurilor aferente cercetarii stiintifice, experimentarii sau
dezvoltarii tehnologice;
e) atunci cand, ca urmare a organizarii unui concurs de solutii, trebuie sa
atribuie contractul de achizitie publica unuia dintre concurentii castigatori
ai concursului respectiv si numai daca autoritatea contractanta transmite
invitatie de participare tuturor concurentilor castigatori ai concursului
respectiv.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) autoritatile contractante
care desfasoara activitati relevante in sectoarele de utilitati publice au
dreptul de a aplica procedura de negociere competitiva, fara restrictii, in
cazul in care finantarea contractului de achizitie publica nu implica
utilizarea de fonduri publice.
Art. 12
Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere cu
o singura sursa numai in urmatoarele cazuri:
a) atunci cand produsele, lucrarile sau serviciile pot fi furnizate,
executate sau prestate doar de un singur contractant, din motive de natura
tehnica, artistica sau din motive legate de protectia unui drept de
exclusivitate asupra acestora;
b) atunci cand autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze, in
mod aditional, produse destinate inlocuirii partiale, suplimentarii sau
extinderii echipamentelor si instalatiilor achizitionate, anterior, de la un
anumit furnizor si cand constata ca aceste produse nu se pot achizitiona decat
de la acelasi furnizor, in vederea evitarii incompatibilitatii sau
dificultatilor tehnice sporite de operare si intretinere pe care le implica
achizitionarea de produse cu caracteristici tehnice diferite de cele deja
achizitionate. Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica aceasta
procedura numai intr-un interval de cel mult 3 ani de la atribuirea
contractului de achizitie publica initial;
c) atunci cand autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze
servicii suplimentare sau lucrari suplimentare, care, desi nu au fost incluse
in contractul de servicii, respectiv in contractul de lucrari, atribuit
anterior unui contractant, au devenit, ca urmare a unor situatii neprevazute,
necesare pentru finalizarea contractului in cauza si numai daca se respecta, in
mod cumulativ, urmatoarele conditii:
- atribuirea sa fie facuta aceluiasi contractant;
- serviciile/lucrarile suplimentare nu pot fi separate, din punct de vedere
tehnic si economic, de contractul initial, intrucat altfel ar aduce prejudicii
majore autoritatii contractante sau, desi separabile de contractul initial,
sunt strict necesare in vederea indeplinirii acestuia;
- valoarea estimata a noului contract nu trebuie sa depaseasca 50% din
valoarea actualizata a contractului de servicii, respectiv de lucrari, atribuit
initial;
d) atunci cand, ulterior atribuirii unui contract de servicii sau de
lucrari, autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze noi servicii,
respectiv noi lucrari, care sunt similare serviciilor sau lucrarilor
achizitionate prin contractul atribuit initial, si numai daca se respecta, in
mod cumulativ, urmatoarele conditii:
- noile servicii sau lucrari sunt in conformitate cu cerintele din caietul
de sarcini elaborat cu ocazia atribuirii contractului initial, iar aceasta
atribuire s-a realizat prin procedura de licitatie deschisa sau prin procedura
de licitatie restransa;
- in anuntul de participare pentru atribuirea contractului initial de
servicii sau de lucrari s-a precizat ca pentru achizitionarea ulterioara de
servicii similare, respectiv de lucrari similare, se va putea aplica procedura
de negociere cu o singura sursa;
- valoarea estimata a contractului initial de servicii sau de lucrari s-a
determinat inclusiv prin luarea in calcul a serviciilor similare, respectiv a
lucrarilor similare ce se vor achizitiona ulterior;
- autoritatea contractanta achizitioneaza astfel de servicii sau de lucrari
intr-un interval de cel mult 3 ani de la atribuirea contractului initial;
e) atunci cand, ca urmare a organizarii unui concurs de solutii, trebuie sa
atribuie contractul de achizitie publica concurentului castigator al concursului
respectiv;
f) atunci cand o autoritate contractanta care desfasoara activitati
relevante in sectoarele de utilitati publice achizitioneaza produse cotate si
tranzactionate la burse de marfuri recunoscute oficial;
g) atunci cand o autoritate contractanta care desfasoara activitati
relevante in sectoarele de utilitati publice beneficiaza de posibilitatea
valorificarii unei oportunitati de scurta durata, extrem de avantajoase, si in
urma careia poate cumpara produse la un pret considerabil mai scazut decat cel
practicat pe piata, pentru produse de acelasi nivel tehnic si calitativ;
h) in situatie de forta majora (calamitate naturala, conflagratie) sau in
orice alte cazuri temeinic motivate care nu au putut fi prevazute si ale caror
circumstante nu se datoreaza, sub nici o forma, vreunei actiuni a autoritatii
contractante, dar numai pentru achizitionarea produselor, serviciilor,
lucrarilor necesare pentru a face fata situatiei de extrema urgenta, intr-o
perioada imediata, de regula nu mai mult de o luna.
Art. 13
Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de cerere de
oferta numai in cazul in care valoarea estimata, fara T.V.A., a contractului de
achizitie publica este mai mica decat echivalentul in lei a urmatoarelor praguri:
a) pentru contractul de furnizare: 40.000 euro;
b) pentru contractul de servicii: 40.000 euro;
c) pentru contractul de lucrari: 100.000 euro.
Art. 14
Indiferent de procedura aplicata, autoritatea contractanta are obligatia sa
asigure respectarea principiilor liberei concurente, transparentei,
tratamentului egal si confidentialitatii in relatia cu furnizorii, executantii
sau prestatorii interesati sa participe la procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica.
Art. 15
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a estima valoarea
contractului de achizitie publica prin luarea in considerare a duratei
contractului si a tuturor costurilor implicate pentru indeplinirea acestuia.
Regulile care urmeaza sa fie aplicate pentru estimarea valorii contractului de
achizitie publica se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonante
de urgenta.
(2) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a diviza contractul de
achizitie publica in mai multe contracte distincte de valoare mai mica, in
scopul de a evita aplicarea procedurilor de licitatie deschisa sau restransa.
CAP. 3
Transparenta si publicitate
SECTIUNEA 1
Anuntul de intentie, anuntul de participare si anuntul de atribuire a
contractului de achizitie publica
Art. 16
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a face cunoscuta in mod
public intentia de a efectua achizitii publice, scop in care trebuie sa
transmita spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a -
Achizitii publice, un anunt de intentie.
(2) Anuntul de intentie se va publica in mod separat pentru produse,
lucrari si servicii, in cel mult 30 de zile de la data aprobarii bugetului
propriu al autoritatii contractante.
(3) Anuntul de intentie trebuie sa cuprinda cel putin toate contractele de
achizitie publica previzionate sa fie atribuite pana la sfarsitul anului
bugetar si a caror valoare estimata, fara T.V.A., este egala sau mai mare decat
echivalentul in lei a 750.000 euro. Pentru contracte a caror valoare estimata,
fara T.V.A., este mai mica decat echivalentul in lei a 750.000 euro, publicarea
anuntului de intentie este optionala.
(4) Publicarea anuntului prevazut la alin. (1) nu creeaza autoritatii
contractante obligatia de a efectua respectiva achizitie publica.
(5) Autoritatile contractante care desfasoara activitati relevante in
sectoarele de utilitati publice fac exceptie de la prevederile alin. (2), in
sensul ca acestea au dreptul sa transmita spre publicare anuntul de intentie
oricand pe parcursul anului.
Art. 17
(1) Autoritatea contractanta are obligatia sa transmita spre publicare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, un anunt de
participare, in toate cazurile in care aplica una dintre procedurile prin
licitatie deschisa, restransa sau prin negociere competitiva, precum si in
cazul in care intentioneaza sa organizeze un concurs de solutii.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a preciza in anuntul de
participare la concursul de solutii daca acesta este urmat de atribuirea unui
contract de achizitie publica unuia dintre concurentii castigatori ai
concursului.
(3) Autoritatea contractanta are dreptul, in scopul asigurarii unei
transparente maxime, sa faca cunoscut anuntul de participare si prin alte
mijloace de informare locala, nationale sau internationale, dar numai dupa
publicarea anuntului respectiv in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a
- Achizitii publice, si cu obligatia de a respecta intocmai continutul si forma
anuntului publicat.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) autoritatea contractanta nu
are obligatia, atunci cand aplica procedura prin negociere competitiva, de a
transmite spre publicare un anunt de participare in oricare dintre urmatoarele
cazuri:
a) atunci cand, in urma aplicarii unei proceduri prin licitatie deschisa
sau restransa, nu a fost prezentata nici o oferta;
b) atunci cand, in urma aplicarii unei proceduri prin licitatie deschisa
sau restransa, au fost respinse toate ofertele prezentate si numai daca
autoritatea contractanta transmite invitatie de participare cel putin tuturor
ofertantilor care au fost calificati in cadrul procedurii initiale;
c) atunci cand, ca urmare a organizarii unui concurs de solutii, trebuie sa
atribuie contractul de achizitie publica unuia dintre concurentii castigatori
ai concursului respectiv;
d) atunci cand autoritatea contractanta achizitioneaza lucrari ce urmeaza
sa fie executate exclusiv in scopul cercetarii stiintifice, experimentarii sau
dezvoltarii tehnologice si prin care autoritatea contractanta nu urmareste
asigurarea unei rentabilitati sau acoperirea costurilor aferente cercetarii
stiintifice, experimentarii sau dezvoltarii tehnologice.
Art. 18
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, un anunt de
atribuire a contractului de achizitie publica, nu mai tarziu de 30 de zile de
la data incheierii contractului de achizitie publica.
(2) Autoritatea contractanta care a organizat un concurs de solutii are
obligatia de a transmite spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a VI-a - Achizitii publice, un anunt privind rezultatul concursului
respectiv nu mai tarziu de 30 de zile de la data deciziei juriului.
(3) In cazul aplicarii procedurii prin cerere de oferta autoritatea
contractanta nu are obligatia de a respecta prevederile alin. (1).
Art. 19
(1) Regia Autonoma "Monitorul Oficial" are obligatia de a publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, in termen
de cel mult 12 zile de la data inregistrarii acestora, anunturile prevazute la
art. 16, 17 si 18.
(2) In cazul in care, din motive de urgenta, autoritatea contractanta
accelereaza aplicarea procedurii de licitatie restransa sau de negociere
competitiva potrivit prevederilor art. 21 alin. (4) Regia Autonoma
"Monitorul Oficial" are obligatia de a publica anuntul de participare
in termen de cel mult 5 zile de la data inregistrarii acestuia.
(3) Continutul anunturilor prevazute la art. 16, 17 si 18, precum si al
invitatiei de participare se stabileste prin normele de aplicare a prezentei
ordonante de urgenta.
SECTIUNEA a 2-a
Date limita pentru primirea scrisorii de interes si pentru depunerea
ofertelor
Art. 20
(1) In cazul aplicarii procedurii de licitatie deschisa autoritatea
contractanta are obligatia de a stabili si de a include in anuntul de
participare data limita pentru depunerea ofertelor.
(2) Data limita stabilita pentru depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai
devreme de 40 de zile de la data publicarii anuntului de participare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in cazul in care autoritatea
contractanta a publicat in anul respectiv un anunt de intentie referitor la
contractul de achizitie publica ce urmeaza sa fie atribuit, aceasta are dreptul
de a reduce perioada fixata pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie
mai mica de 15 zile de la data publicarii anuntului de participare in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice.
(4) Prevederea alin. (3) este aplicabila numai in cazul in care anuntul de
intentie a fost transmis de catre autoritatea contractanta, spre publicare, cu
cel putin 52 de zile inainte de data transmiterii, spre publicare, a anuntului
de participare.
Art. 21
(1) In cazul aplicarii primei etape a procedurii de licitatie restransa sau
de negociere competitiva autoritatea contractanta are obligatia de a stabili si
de a include in anuntul de participare data limita de primire a documentelor de
calificare, insotite de scrisoarea de interes prin care se manifesta intentia
candidatului de a participa la procedura.
(2) Data limita stabilita de autoritatea contractanta nu trebuie sa fie mai
devreme de 25 de zile de la data publicarii anuntului de participare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice.
(3) Autoritatile contractante care desfasoara activitati relevante in
sectoarele de utilitati publice au dreptul de a reduce aceasta perioada la 10
zile de la data publicarii anuntului de participare.
(4) Autoritatea contractanta are dreptul de a accelera aplicarea procedurii
prin licitatie restransa sau prin negociere competitiva si anume de a reduce
numarul de zile prevazut la alin. (2), dar nu la mai putin de 15 zile si numai
in situatia in care, din motive de urgenta, respectarea numarului de zile
prevazut la alineatul respectiv ar cauza prejudicii autoritatii contractante.
In acest caz autoritatea contractanta are obligatia de a include in anuntul de
participare motivele aplicarii accelerate a procedurii prin licitatie restransa
sau prin negociere competitiva.
Art. 22
(1) In etapa a II-a a procedurii de licitatie restransa sau de negociere
competitiva autoritatea contractanta are obligatia de a stabili si de a include
in invitatia de participare adresata candidatilor selectati data limita pentru
depunerea ofertelor.
(2) Data limita stabilita pentru depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai
devreme de:
a) 40 de zile de la data transmiterii invitatiei de participare pentru a
depune oferta, in cazul aplicarii procedurii de licitatie restransa;
b) 15 zile de la data transmiterii invitatiei de participare pentru a
depune oferta, in cazul aplicarii procedurii de negociere competitiva.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) lit. a), in cazul in care
autoritatea contractanta a publicat in anul respectiv un anunt de intentie
referitor la contractul de achizitie publica care urmeaza sa fie atribuit,
aceasta are dreptul de a reduce perioada fixata pentru depunerea ofertelor,
care nu trebuie sa fie mai mica de 30 de zile de la data transmiterii
invitatiei de participare pentru a depune oferta.
(4) Prevederea alin. (3) este aplicabila numai in cazul in care anuntul de
intentie a fost transmis de catre autoritatea contractanta, spre publicare, cu
cel putin 52 de zile inainte de data transmiterii, spre publicare, a anuntului
de participare.
(5) In cazul in care, din motive de urgenta, respectarea numarului de zile
prevazut la alin. (2) lit. a) ar cauza prejudicii autoritatii contractante,
aceasta are dreptul de a accelera aplicarea procedurii de licitatie restransa
prin reducerea numarului de zile, dar nu la mai putin de 15 zile.
Art. 23
In cazul aplicarii procedurii de cerere de oferta autoritatea contractanta
are obligatia de a stabili si de a include in invitatia de participare data
limita pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai devreme de:
a) 15 zile de la data transmiterii invitatiei de participare, in cazul
atribuirii contractelor de lucrari;
b) 7 zile de la data transmiterii invitatiei de participare, in cazul
atribuirii contractelor de furnizare sau de servicii.
Art. 24
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a stabili in mod adecvat
perioada fixata pentru data limita a depunerii ofertelor prin extinderea
perioadelor minime prevazute la art. 20, 22 si 23, daca, datorita volumului si
complexitatii lor, nu pot fi elaborate si depuse oferte in timp util sau daca
oferta nu poate fi elaborata si depusa decat fie dupa vizitarea
amplasamentelor, fie dupa consultarea la fata locului a documentelor-anexa la
caietul de sarcini.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a prelungi perioada stabilita
prin data limita pentru depunerea ofertei. In acest caz autoritatea
contractanta are obligatia de a comunica noua data de depunere, in scris, cu
cel putin 6 zile inainte de data limita stabilita initial, tuturor
furnizorilor, executantilor sau prestatorilor care au obtinut, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta, un exemplar al documentatiei pentru elaborarea
si prezentarea ofertei.
CAP. 4
Participarea la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie
publica
SECTIUNEA 1
Reguli generale
Art. 25
Orice furnizor, executant sau prestator, roman sau strain, persoana fizica
sau juridica, are dreptul de a participa, in conditiile prezentei ordonante de
urgenta, la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
furnizorul, executantul sau prestatorul strain beneficiaza in Romania de
acelasi regim privind participarea de care beneficiaza si furnizorul,
executantul sau prestatorul roman in tara in care furnizorul, executantul sau
prestatorul strain este rezident.
Art. 26
(1) In cazul aplicarii procedurii de licitatie deschisa numarul de
furnizori, de executanti sau de prestatori care au dreptul de a depune oferta
este nelimitat.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a repeta procedura de
licitatie deschisa in cazul in care numarul de furnizori, executanti sau
prestatori care au depus oferta este mai mic de 2.
(3) In cazul in care, in urma repetarii procedurii, numarul de furnizori,
executanti sau prestatori care au depus oferta este mai mic de 2, autoritatea
contractanta are dreptul fie de a atribui contractul de achizitie publica
ofertantului care a depus oferta, fie de a repeta procedura.
(4) In orice situatie autoritatea contractanta nu are obligatia de a repeta
procedura de licitatie deschisa in cazul in care primeste cel putin o oferta
corespunzatoare din punct de vedere al tuturor cerintelor solicitate prin
documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 27
(1) In cazul aplicarii procedurii prin licitatie restransa sau prin
negociere competitiva cu anunt de participare orice furnizor, executant sau
prestator are dreptul de a participa la prima etapa de selectare.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a stabili candidatii selectati
numai dintre candidatii calificati. Atunci cand selecteaza candidatii
autoritatea contractanta are obligatia de a aplica criterii referitoare numai
la capacitatea tehnica si cea economico-financiara.
(3) Numarul de candidati selectati trebuie sa se incadreze intre limita
minima si limita maxima a intervalului precizat in anuntul de participare sau
sa fie egal cu numarul precizat in anuntul de participare. Acest numar trebuie
sa fie:
a) nu mai mic de 5 si nici mai mare de 20 de candidati selectati, in cazul
aplicarii procedurii prin licitatie restransa;
b) 2 - 3 candidati selectati, in cazul aplicarii procedurii prin negociere
competitiva.
(4) Autoritatea contractanta nu are obligatia de a repeta procedura de
licitatie restransa sau de negociere competitiva in cazul in care primeste cel
putin o oferta corespunzatoare din punct de vedere al tuturor cerintelor
solicitate prin documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 28
(1) In cazul aplicarii procedurii prin cerere de oferta numarul de
furnizori, executanti sau de prestatori carora autoritatea contractanta trebuie
sa le transmita invitatie de participare este de cel putin 5.
(2) In cazul in care nu primeste cel putin doua oferte corespunzatoare
autoritatea contractanta are obligatia de a repeta procedura, prin transmiterea
invitatiei de participare si catre alti furnizori, executanti sau prestatori de
la care exista premisele obtinerii de oferta.
(3) In cazul in care, in urma repetarii procedurii, autoritatea
contractanta primeste o singura oferta corespunzatoare, aceasta are dreptul fie
de a atribui contractul de achizitie publica ofertantului respectiv, fie de a
repeta procedura.
Art. 29
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a face cunoscute
furnizorilor, executantilor sau prestatorilor cel putin informatiile
referitoare la:
a) documentele pe care acestia trebuie sa le prezinte, precum si orice alte
modalitati care urmeaza sa fie utilizate in scopul verificarii eligibilitatii,
inregistrarii, capacitatii tehnice si capacitatii economico-financiare a
acestora;
b) numarul de candidati selectati care vor fi invitati sa depuna oferta sau
limitele intre care se incadreaza acest numar, atunci cand aplica procedura
prin licitatie restransa sau prin negociere competitiva.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) trebuie sa fie precizate in anuntul
de participare sau, dupa caz, in invitatia de participare, in functie de
procedura aplicata pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
SECTIUNEA a 2-a
Eligibilitate, inregistrare, capacitate tehnica si capacitate
economico-financiara
Art. 30
Poate fi exclus dintr-o procedura pentru atribuirea contractului de
achizitie publica, respectiv nu este eligibil, orice ofertant/candidat care se
afla in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) este in stare de faliment ori lichidare, afacerile ii sunt administrate
de un judecator-sindic sau activitatile sale comerciale sunt suspendate ori
este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una dintre
situatiile prevazute la lit. a);
c) nu si-a indeplinit obligatiile de plata exigibile a impozitelor si
taxelor catre stat, precum si a contributiei pentru asigurarile sociale de
stat;
d) furnizeaza informatii false in documentele prezentate;
e) a comis o grava greseala in materie profesionala sau nu si-a indeplinit
obligatiile asumate printr-un alt contract de achizitie publica, in masura in
care autoritatea contractanta poate aduce ca dovada mijloace probante in acest
sens.
Art. 31
Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita oricarui furnizor,
executant sau prestator sa prezinte documente edificatoare care sa dovedeasca o
forma de inregistrare ca persoana juridica sau de inregistrare/atestare ori
apartenenta din punct de vedere profesional, in conformitate cu prevederile
legale din Romania sau din tara in care este stabilit, dupa caz.
Art. 32
Ofertantul/candidatul are obligatia de a prezenta documentele cerute de
autoritatea contractanta, prin care dovedeste capacitatea tehnica si cea
economico-financiara, precum si de a permite verificarea de catre autoritatea
contractanta a capacitatilor sale de productie si a sistemului de asigurare a
calitatii, de realizare de studii si de cercetare-dezvoltare.
Art. 33
Autoritatea contractanta are obligatia de a respecta caracterul
confidential al informatiilor prezentate de catre ofertanti/candidati in scopul
verificarii indeplinirii conditiilor de calificare.
CAP. 5
Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei
SECTIUNEA 1
Continutul documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei
Art. 34
Autoritatea contractanta are obligatia de a asigura intocmirea
documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei, care trebuie sa
cuprinda cel putin:
a) informatii generale privind autoritatea contractanta;
b) cerintele minime de calificare solicitate de autoritatea contractanta si
documentele care urmeaza sa fie prezentate de ofertant/candidat pentru
indeplinirea cerintelor respective;
c) caietul de sarcini;
d) instructiuni privind datele limita care trebuie respectate si formalitatile
care trebuie indeplinite, inclusiv cele privind garantia de participare si cea
de buna executie, referitoare la modul de prezentare si de depunere a ofertei,
precum si perioada de valabilitate a acesteia;
e) instructiuni privind modul de elaborare si de prezentare a propunerii
financiare;
f) informatii privind criteriul aplicat pentru atribuirea contractului de
achizitie publica.
Art. 35
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a asigura obtinerea unui
exemplar al documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei de catre:
a) orice furnizor sau prestator de la care a primit o solicitare in acest
sens cu cel putin 4 zile inainte de data deschiderii ofertelor, in cazul
aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica prin
licitatie deschisa;
b) orice executant de la care a primit o solicitare in acest sens cu cel
putin 10 zile inainte de data deschiderii ofertelor, in cazul aplicarii
procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica prin licitatie
deschisa;
c) toti candidatii selectati, in cazul aplicarii procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica prin licitatie restransa sau prin
negociere competitiva;
d) orice furnizor, executant sau prestator caruia i s-a transmis o
invitatie de participare, in cazul aplicarii procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica prin cerere de oferta;
e) furnizorul, executantul sau prestatorul caruia i s-a transmis o
invitatie de participare, in cazul aplicarii procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica prin negociere cu o singura sursa.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a stabili:
a) modalitatea in care furnizorii, executantii sau prestatorii care
inainteaza o solicitare pot obtine exemplarul documentatiei pentru elaborarea
si prezentarea ofertei; si
b) dupa caz, costul exemplarului documentatiei si, eventual, al
transmiterii acestuia, precum si conditiile de plata asociate.
SECTIUNEA a 2-a
Caietul de sarcini
Art. 36
(1) Caietul de sarcini contine in mod obligatoriu specificatii tehnice.
Acestea definesc, dupa caz si fara a se limita la cele ce urmeaza,
caracteristici referitoare la nivelul calitativ, tehnic si de performanta,
siguranta in exploatare, dimensiuni, precum si sisteme de asigurare a
calitatii, terminologie, simboluri, teste si metode de testare, ambalare,
etichetare, marcare si conditiile pentru certificarea conformitatii cu
standarde in vigoare. In cazul contractelor pentru lucrari specificatiile
tehnice se pot referi, de asemenea, si la prescriptii de proiectare si de
calcul, la verificarea, inspectia si conditiile de receptie a lucrarilor sau a
tehnicilor, procedeelor si metodelor de constructie, precum si la orice alte
conditii cu caracter tehnic pe care autoritatea contractanta este capabila sa
le descrie, in functie si de diverse acte normative si reglementari, in
legatura cu lucrarea finala si cu materii prime, materiale sau parti de lucrare
utilizate.
(2) Caietul de sarcini trebuie sa precizeze si institutiile competente de
la care furnizorii, executantii sau prestatorii pot obtine informatii privind
reglementarile obligatorii referitoare la protectia muncii, la prevenirea si
stingerea incendiilor si la protectia mediului, care trebuie respectate pe
parcursul indeplinirii contractului respectiv si care sunt in vigoare la nivel
national sau, in mod special, in regiunea ori in localitatea in care se executa
lucrarile sau se presteaza serviciile.
Art. 37
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a defini in caietul de
sarcini si in contract specificatiile tehnice numai prin referire, de regula:
a) fie la reglementari tehnice, asa cum sunt acestea definite in legislatia
interna referitoare la standardizarea nationala, care sunt compatibile cu
reglementarile Comunitatii Europene;
b) fie, daca nu exista reglementari tehnice in sensul prevederilor lit. a),
la standarde nationale, si anume, de regula, in urmatoarea ordine de decadere:
- standarde nationale care adopta standarde europene;
- standarde nationale care adopta standarde internationale;
- alte standarde.
(2) Se interzice indicarea in caietul de sarcini a unor specificatii
tehnice care desemneaza produse de o anumita origine/fabricatie sau procedee
speciale, in cazul in care introducerea acestor specificatii tehnice are ca
efect favorizarea, respectiv eliminarea unuia sau mai multor ofertanti.
(3) In sensul prevederilor alin. (2) este interzisa indicarea unei marci de
fabrica sau de comert, a unui brevet de inventie, a unei licente de fabricatie
sau a unei anume origini ori productii. Prin exceptie se admite o astfel de
indicatie, dar numai insotita de mentiunea "sau echivalent" si numai
in situatia in care autoritatea contractanta nu are posibilitatea de a preciza,
in caietul de sarcini, specificatii tehnice suficient de precise si
inteligibile pentru toate partile interesate.
SECTIUNEA a 3-a
Dreptul de a solicita clarificari
Art. 38
(1) Orice furnizor, executant sau prestator care a obtinut, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta, un exemplar al documentatiei pentru elaborarea
si prezentarea ofertei, are dreptul de a solicita, in scris, clarificari despre
elementele cuprinse in aceasta.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite raspuns la orice
solicitare de clarificari, dar numai la acele solicitari primite cu cel putin:
a) 8 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, in cazul
aplicarii procedurilor prin licitatie deschisa, licitatie restransa sau
negociere competitiva;
b) 6 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, in cazul
accelerarii procedurii de licitatie restransa si in cazul cererii de oferta
aplicate pentru atribuirea contractelor de lucrari;
c) 3 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, in cazul
cererii de oferta aplicate pentru atribuirea contractelor de furnizare si de
servicii.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite raspunsul la
solicitarile de clarificari cu cel putin:
a) 6 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, in cazul
prevazut la alin. (2) lit. a);
b) 4 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, in cazul
prevazut la alin. (2) lit. b);
c) 2 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, in cazul
prevazut la alin. (2) lit. c).
(4) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite continutul
raspunsului catre toti furnizorii, executantii sau prestatorii care au obtinut,
in conditiile prezentei ordonante de urgenta, un exemplar al documentatiei
pentru elaborarea si prezentarea ofertei, luand masuri pentru a nu dezvalui
identitatea celui care a solicitat clarificarile respective.
Art. 39
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a completa din proprie initiativa,
in vederea clarificarii, documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Orice astfel de completare trebuie comunicata de catre autoritatea
contractanta, in scris, tuturor furnizorilor, executantilor sau prestatorilor
care au obtinut, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, un exemplar al
documentatiei respective.
(3) Transmiterea comunicarii trebuie sa respecte limitele de timp prevazute
la art. 38 alin. (3).
CAP. 6
Elaborarea, prezentarea si evaluarea ofertei
SECTIUNEA 1
Elaborarea si prezentarea ofertei. Oferte alternative
Art. 40
(1) Ofertantul are obligatia de a elabora oferta in conformitate cu
prevederile documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Propunerea tehnica se elaboreaza in concordanta cu cerintele cuprinse
in caietul de sarcini, in asa fel incat sa asigure furnizarea tuturor
informatiilor necesare pentru evaluarea tehnica.
(3) Propunerea financiara se elaboreaza in asa fel incat sa asigure
furnizarea tuturor informatiilor necesare in vederea evaluarii financiare.
Art. 41
Oferta are caracter ferm si obligatoriu, din punct de vedere al
continutului, pe toata perioada de valabilitate stabilita de catre autoritatea
contractanta si trebuie sa fie semnata, pe propria raspundere, de catre
ofertant sau de catre o persoana imputernicita legal de acesta.
Art. 42
(1) Furnizorul, executantul sau prestatorul are obligatia de a depune
oferta la adresa si pana la data limita pentru depunere, stabilite in anuntul
sau in invitatia de participare, si isi asuma riscurile transmiterii ofertei,
inclusiv forta majora.
(2) Oferta care este depusa la o alta adresa a autoritatii contractante
decat cea stabilita de catre aceasta sau, dupa expirarea datei limita pentru depunere,
se returneaza nedeschisa.
Art. 43
(1) Mai multi furnizori, executanti sau prestatori au dreptul de a se
asocia si de a depune oferta in comun, denumita in continuare oferta comuna,
fara a fi obligati sa isi prezinte asocierea intr-o forma legalizata. Fiecare
dintre acestia isi asuma obligatia pentru oferta comuna si raspunde pentru
orice consecinte ale viitorului contract de achizitie publica.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca asocierea sa fie
legalizata inainte de incheierea contractului de achizitie publica, in cazul in
care oferta comuna este declarata castigatoare.
(3) Asociatii desemneaza din randul lor pe cel care, in cazul atribuirii
contractului de achizitie publica, ii reprezinta in raporturile cu autoritatea
contractanta, in calitate de lider de asociatie.
(4) Asociatii nu au dreptul de a depune si alte oferte, in mod individual,
pe langa oferta comuna.
Art. 44
(1) Ofertantul/ofertantii asociati are/au dreptul de a depune o singura
oferta, denumita oferta de baza, cu obligatia ca aceasta sa nu se abata de la
cerintele prevazute in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) ofertantul/ofertantii
asociati are/au dreptul de a depune in plus si alte oferte, denumite oferte
alternative, dar numai in cazul in care criteriul de evaluare a ofertelor este
"oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic".
Numai ofertele alternative se pot abate, intr-o anumita masura, de la cerintele
prevazute in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a prevedea in caietul de
sarcini cerintele minime obligatorii pe care ofertele alternative trebuie sa le
indeplineasca pentru a fi luate in considerare. De asemenea, daca autoritatea
contractanta nu intentioneaza sa permita depunerea de oferte alternative, este
obligatoriu ca aceasta sa precizeze interdictia respectiva in anuntul de
participare.
(4) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a respinge o oferta
alternativa avand ca singura motivatie faptul ca:
a) aceasta este intocmita utilizandu-se specificatii tehnice definite prin
referire la standarde care adopta standarde europene; sau
b) in cazul in care aceasta ar putea fi declarata castigatoare:
- contractul de furnizare, pentru care s-a organizat procedura pentru
atribuire, se transforma in contract de servicii; sau
- contractul de servicii, pentru care s-a organizat procedura pentru
atribuire, se transforma in contract de furnizare.
Art. 45
In cazul in care autoritatea contractanta solicita ofertantul are obligatia
sa precizeze in oferta acea parte a contractului de achizitie publica pe care
acesta intentioneaza sa o subcontracteze.
Art. 46
Oferta nu se ia in considerare daca ofertantul nu constituie garantia
pentru participare in conformitate cu prevederile documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 47
Autoritatea contractanta are obligatia de a pastra confidentialitatea
asupra continutului ofertei, precum si asupra oricarei informatii suplimentare
solicitate ofertantului si a carei dezvaluire ar putea sa aduca atingere
dreptului ofertantului de a-si proteja proprietatea intelectuala sau secretele
comerciale.
SECTIUNEA a 2-a
Modificarea, retragerea si valabilitatea ofertei
Art. 48
Orice ofertant are dreptul de a-si modifica sau de a-si retrage oferta
numai inainte de data limita stabilita pentru depunerea ofertei.
Art. 49
Ofertantul nu are dreptul de a-si retrage sau de a-si modifica oferta dupa
expirarea datei limita pentru depunerea ofertelor, sub sanctiunea excluderii
acestuia de la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica si
a pierderii garantiei pentru participare.
Art. 50
(1) Ofertantul are obligatia de a mentine oferta valabila pe toata perioada
de valabilitate a ofertei; perioada de valabilitate a garantiei pentru
participare va fi cel putin egala cu perioada de valabilitate a ofertei.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ofertantilor, in
circumstante exceptionale, inainte de expirarea perioadei de valabilitate a
ofertei, prelungirea acestei perioade; in cazul extinderii perioadei de
valabilitate a ofertei perioada de valabilitate a garantiei pentru participare
trebuie sa fie prelungita in mod corespunzator.
(3) Ofertantul are obligatia de a comunica autoritatii contractante daca
este sau nu este de acord cu prelungirea perioadei de valabilitate a ofertei.
(4) Ofertantul care nu este de acord cu prelungirea perioadei de
valabilitate a ofertei se considera ca si-a retras oferta, fara ca acest fapt
sa atraga pierderea garantiei pentru participare.
SECTIUNEA a 3-a
Comisia de evaluare. Juriul
Art. 51
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a constitui, pentru
atribuirea fiecarui contract de achizitie publica, o comisie de evaluare care
raspunde de urmatoarele activitati:
a) verificarea eligibilitatii, inregistrarii si a indeplinirii criteriilor
referitoare la capacitatea tehnica si economico-financiara de catre
candidati/ofertanti;
b) deschiderea, examinarea si evaluarea ofertelor;
c) stabilirea ofertei castigatoare.
(2) Comisia de evaluare este formata din cel putin 5 membri cu pregatire
profesionala si experienta relevanta in domeniu, precum si cu probitate morala
recunoscuta.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) autoritatea contractanta are
dreptul de a constitui comisia de evaluare pentru atribuirea mai multor
contracte, dar numai daca procedura aplicata este cererea de oferta si numai
daca contractele respective sunt de furnizare sau de servicii.
Art. 52
(1) Autoritatea contractanta are obligatia sa constituie, in scopul
evaluarii solutiilor prezentate intr-un concurs de solutii, un juriu care:
a) verifica respectarea regulilor de depunere si prezentare a solutiilor;
b) evalueaza solutiile primite;
c) adopta o decizie sau formuleaza o opinie;
d) indeplineste alte atributii specifice.
(2) Juriul este format din cel putin 3 membri cu pregatire profesionala si
experienta relevanta in domeniu, precum si cu probitate morala recunoscuta.
(3) In situatia in care concurentilor li s-a solicitat o anumita calificare
profesionala cel putin o treime din numarul membrilor juriului trebuie sa aiba
acea calificare sau una echivalenta.
Art. 53
Nu au dreptul sa fie membri in comisia de evaluare sau in juriu urmatoarele
persoane:
a) sotul sau o ruda pana la gradul al treilea inclusiv ori un afin pana la
gradul al treilea inclusiv cu unul dintre ofertanti/candidati/concurenti;
b) persoanele care in ultimii 3 ani au avut contracte de munca sau de
colaborare cu unul dintre ofertanti/candidati/concurenti ori care au facut
parte din consiliul de administratie sau din orice alt organ de conducere sau
de administratie al acestora;
c) persoanele care detin parti sociale sau actiuni din capitalul social
subscris al unuia dintre ofertanti/candidati/concurenti.
Art. 54
Autoritatea contractanta hotaraste daca membrii comisiei de evaluare sau ai
juriului, toti sau numai o parte a acestora, sunt remunerati pentru activitatea
respectiva.
SECTIUNEA a 4-a
Deschiderea si evaluarea ofertelor
Art. 55
(1) Comisia de evaluare are obligatia de a deschide ofertele la data si in
locul indicate in anuntul sau in invitatia de participare.
(2) Orice ofertant are dreptul de a fi prezent la deschidere.
(3) Comisia de evaluare nu are dreptul de a respinge o oferta avand ca
singura motivatie absenta de la deschidere a ofertantului care a depus oferta
respectiva.
Art. 56
In cazul unei oferte care are un pret aparent neobisnuit de scazut in
raport cu ceea ce urmeaza sa fie furnizat, executat sau prestat comisia de
evaluare are obligatia de a solicita, in scris, si oricum inainte de a lua vreo
decizie de respingere a acelei oferte, detalii si precizari pe care le
considera semnificative cu privire la oferta, precum si de a verifica
raspunsurile care justifica pretul respectiv.
Art. 57
Comisia de evaluare are dreptul sa respinga o oferta in oricare dintre
urmatoarele cazuri:
a) oferta de baza nu respecta cerintele prevazute in documentatia pentru
elaborarea si prezentarea ofertei, caz in care nu se iau in considerare nici
eventualele oferte alternative;
b) oferta contine propuneri referitoare la clauzele contractuale, propuneri
care sunt in mod evident dezavantajoase pentru autoritatea contractanta;
c) explicatiile solicitate conform art. 56 nu sunt concludente sau
credibile.
Art. 58
Comisia de evaluare are obligatia de a exclude orice ofertant in cazul in
care se dovedeste ca acesta a fost sau este angajat in practici corupte ori
frauduloase in legatura cu procedura pentru atribuirea contractului de
achizitie publica.
SECTIUNEA a 5-a
Criterii pentru atribuirea contractului de achizitie publica
Art. 59
Autoritatea contractanta are obligatia sa precizeze in anuntul de
participare si in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei
criteriul pe baza caruia se atribuie contractul si care, o data stabilit, nu
poate fi schimbat pe toata durata de aplicare a procedurii de atribuire a
contractului de achizitie publica.
Art. 60
Criteriul mentionat la art. 59 poate fi numai:
a) fie oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic;
b) fie, in mod exclusiv, pretul cel mai scazut.
Art. 61
(1) In cazul aplicarii criteriului "oferta cea mai avantajoasa din
punct de vedere tehnico-economic", oferta stabilita ca fiind castigatoare
este oferta care intruneste punctajul cel mai mare rezultat din aplicarea unui
algoritm de calcul.
(2) Algoritmul de calcul prevazut la alin. (1) se stabileste pe baza
aplicarii unor criterii variate de evaluare a ofertei, in functie de specificul
fiecarui contract, cum ar fi, dupa caz: termen de livrare sau de executie,
costuri curente, raportul cost/eficienta, caracteristici privind nivelul
calitativ, estetic, tehnic sau functional, servicii postvanzare si asistenta
tehnica, angajamente privind livrarea pe termen lung de piese de schimb,
subansambluri sau furnituri, conditii referitoare la aplicarea preferintei
interne, alte elemente considerate semnificative pentru evaluarea ofertelor,
precum si pretul. Aceste criterii trebuie sa fie definite clar si, dupa ce au
fost stabilite, nu pot fi schimbate pe toata durata de aplicare a procedurii
pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
(3) Autoritatea contractanta este obligata sa precizeze in documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei criteriile de evaluare a ofertei
prevazute la alin. (2), in ordinea importantei lor pentru evaluarea ofertei,
precum si algoritmul de calcul detaliat care va fi aplicat.
Art. 62
In cazul aplicarii criteriului "pretul cel mai scazut" cerintele impuse
de catre autoritatea contractanta, prin caietul de sarcini sunt considerate
cerinte minimale.
SECTIUNEA a 6-a
Forme de comunicare
Art. 63
(1) Orice comunicare, solicitare, informare, notificare si altele asemenea
prevazute in prezenta ordonanta de urgenta trebuie sa se transmita sub forma de
document scris.
(2) Orice document scris trebuie inregistrat in momentul transmiterii si al
primirii.
(3) Orice document scris trebuie confirmat de primire, cu exceptia
documentelor care confirma primirea.
(4) Documentele scrise pot fi transmise prin una dintre urmatoarele forme:
a) scrisoare prin posta;
b) telegrama;
c) telex;
d) telefax.
(5) Autoritatea contractanta sau, dupa caz, furnizorul, executantul sau
prestatorul care a transmis documentele prin una dintre formele prevazute la
alin. (4) lit. b) - d) are obligatia de a transmite documentele respective in
cel mult 24 de ore si prin forma de scrisoare prin posta.
Art. 64
Autoritatea contractanta are obligatia de a nu face nici o discriminare
intre ofertanti/candidati din punct de vedere al formei in care acestia
transmit sau primesc documente, decizii sau alte comunicari.
Art. 65
(1) In cazul aplicarii procedurii prin licitatie restransa sau prin
negociere competitiva autoritatea contractanta are obligatia de a transmite
simultan tuturor candidatilor care au participat la etapa de selectare o
comunicare in scris referitoare la rezultatul etapei respective.
(2) In cazul candidatilor neselectati comunicarea trebuie sa precizeze
motivele excluderii, necalificarii sau, dupa caz, ale neselectarii.
(3) In cazul candidatilor selectati comunicarea reprezinta chiar invitatia
de participare cu oferta la etapa a II-a si va fi insotita, dupa caz, de documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei sau de informatii precise privind
modul de obtinere a acestei documentatii.
Art. 66
(1) In cazul aplicarii procedurii de licitatie deschisa, cerere de oferta,
precum si dupa finalizarea etapei a II-a in cazul aplicarii procedurii de
licitatie restransa sau de negociere competitiva, autoritatea contractanta are
obligatia de a transmite simultan tuturor ofertantilor o comunicare in scris
referitoare la rezultatul aplicarii procedurii respective.
(2) In cazul ofertantilor a caror oferta nu a fost declarata castigatoare,
comunicarea trebuie sa precizeze daca oferta a fost respinsa, iar in cazul in
care a fost admisa, sa indice numele ofertantului castigator, precum si
caracteristicile si avantajele relative ale ofertei castigatoare fata de oferta
respectivului ofertant necastigator.
(3) In cazul ofertantului castigator comunicarea trebuie sa precizeze
faptul ca oferta sa a fost declarata castigatoare si ca acesta este invitat in
vederea incheierii contractului de achizitie publica.
Art. 67
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite comunicarile
prevazute la art. 65 si 66 in cel mult doua zile de la data la care comisia de
evaluare a stabilit candidatii selectati sau a stabilit oferta castigatoare.
(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a nu face cunoscute anumite
informatii referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica si care
ar putea fi cuprinse in ansamblul informatiilor referitoare la caracteristicile
si la avantajele relative ale ofertei castigatoare fata de alte oferte, si
anume, in situatia in care informatiile respective:
a) ar conduce la neaplicarea unei prevederi legale si implicit ar fi
contrare interesului public;
b) ar prejudicia interesele comerciale ale ofertantilor/candidatilor,
inclusiv pe cele ale ofertantului a carui oferta a fost declarata castigatoare;
c) ar prejudicia concurenta loiala intre furnizori/executanti/prestatori.
SECTIUNEA a 7-a
Anularea aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie
publica
Art. 68
Autoritatea contractanta are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica, numai daca ia aceasta decizie
inainte de data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii
procedurii de achizitie publica si numai in urmatoarele circumstante:
a) nu a fost posibila asigurarea unui nivel satisfacator al concurentei,
respectiv numarul de candidati/ofertanti este mai mic decat cel minim prevazut
pentru fiecare procedura de prezenta ordonanta de urgenta:
b) nici unul dintre candidati/ofertanti nu a indeplinit conditiile de
calificare prevazute in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
c) au fost prezentate numai oferte necorespunzatoare, respectiv oferte
care:
- sunt depuse dupa data limita de depunere a ofertelor;
- nu au fost elaborate si prezentate in concordanta cu cerintele cuprinse
in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
- contin in propunerea financiara preturi care par in mod evident a nu fi
rezultatul liberei concurente si care nu pot fi temeinic justificate;
- contin propuneri referitoare la clauzele contractuale, propuneri care
sunt in mod evident dezavantajoase pentru autoritatea contractanta;
- prin valoarea inclusa in propunerea financiara fiecare dintre ele a
depasit valoarea fondurilor alocate pentru indeplinirea contractului de
achizitie publica respectiv;
d) circumstante exceptionale afecteaza procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica sau este imposibila incheierea contractului.
Art. 69
Decizia de anulare nu creeaza vreo obligatie a autoritatii contractante
fata de participantii la procedura de achizitie publica, cu exceptia returnarii
garantiei pentru participare.
Art. 70
Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica in scris tuturor
participantilor la procedura de achizitie publica atat incetarea obligatiilor
pe care acestia si le-au creat prin depunerea de oferte, cat si motivul
anularii.
CAP. 7
Incheierea, indeplinirea si finalizarea contractului de achizitie publica
SECTIUNEA 1
Incheierea contractului de achizitie publica
Art. 71
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a incheia contractul de
achizitie publica cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind
castigatoare de catre comisia de evaluare.
(2) In cazul in care autoritatea contractanta nu ajunge sa incheie
contractul cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare,
atunci aceasta are dreptul:
a) de a invita ofertantii, in ordinea descrescatoare a clasamentului, in
vederea incheierii contractului; sau
b) de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publica.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia sa incheie contractul de
achizitie publica in perioada de valabilitate a ofertelor.
(4) Fara sa fie incalcate prevederile alin. (3), in cazul in care
contractul de achizitie publica a fost atribuit prin aplicarea procedurii de
licitatie deschisa, licitatie restransa sau negociere competitiva, autoritatea
contractanta are obligatia de a incheia contractul de achizitie publica numai
dupa 15 zile de la data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii
procedurii respective.
Art. 72
Ofertantul invitat de autoritatea contractanta pentru incheierea
contractului de achizitie publica are obligatia de a constitui garantia de buna
executie in conformitate cu prevederile cuprinse in documentatia pentru
elaborarea si prezentarea ofertei.
Art. 73
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a denunta unilateral
contractul de achizitie publica, in cel mult 30 de zile de la aparitia unor
circumstante care nu au putut fi prevazute la data incheierii contractului de
achizitie publica si care conduc la modificarea clauzelor contractuale in asa
masura incat indeplinirea contractului respectiv ar fi contrara interesului
public.
(2) In acest caz contractantul are dreptul de a pretinde plata corespunzatoare
pentru partea din contractul de achizitie publica indeplinita pana la data
rezilierii, precum si recuperarea altor costuri aferente indeplinirii acestuia,
efectuate pana la data denuntarii unilaterale a contractului.
Art. 74
In cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre una dintre parti,
partea lezata are dreptul de a cere rezilierea contractului de achizitie
publica si de a pretinde plata de despagubiri.
SECTIUNEA a 2-a
Evitarea concurentei neloiale
Art. 75
Persoanele fizice sau juridice care au participat in orice fel la
intocmirea documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei sau care fac
parte din comisia de evaluare constituita pentru atribuirea contractului de
achizitie publica respectiv, nu au dreptul sa fie ofertant, ofertant asociat
sau subcontractant, sub sanctiunea nulitatii contractului in cauza.
Art. 76
Contractantul nu are dreptul de a angaja cu carte de munca sau prin
conventie civila, in scopul indeplinirii contractului de achizitie publica,
persoane fizice sau juridice care au participat la intocmirea documentatiei
pentru elaborarea si prezentarea ofertei sau care au facut parte din comisia de
evaluare constituita pentru atribuirea contractului in cauza, pe parcursul unei
perioade de cel putin 6 luni de la incheierea contractului, sub sanctiunea
rezilierii acestuia de catre autoritatea contractanta.
CAP. 8
Dosarul achizitiei publice
Art. 77
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a intocmi dosarul achizitiei
publice.
(2) Documentele care trebuie sa fie incluse in dosarul achizitiei publice,
precum si cele care trebuie transmise institutiilor care monitorizeaza sistemul
achizitiilor publice se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 78
Dosarul achizitiei publice se pastreaza de catre autoritatea contractanta
atata timp cat contractul de achizitie publica produce efecte juridice si,
oricum, nu mai putin de 5 ani de la data finalizarii contractului respectiv.
Art. 79
La cerere, dosarul achizitiei publice este pus la dispozitie oricarei
autoritati publice interesate, spre consultare, cu conditia ca nici o
informatie sa nu fie dezvaluita, daca dezvaluirea ei ar fi contrara legii, ar
impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul
comercial legitim al partilor sau ar afecta libera concurenta, dar fara a se
limita drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru organele abilitate, de a
ridica documente care pot servi la dovedirea fraudelor, contraventiilor sau
infractiunilor.
CAP. 9
Cai de atac
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale privind utilizarea cailor de atac
Art. 80
(1) Actele sau deciziile nelegale care determina incalcarea prevederilor
prezentei ordonante de urgenta pot fi atacate pe cale administrativa si/sau in
justitie.
(2) Autoritatea contractanta este competenta sa solutioneze contestatiile
inaintate pe cale administrativa. Autoritatea contractanta are obligatia sa
indice in anuntul de participare sau, dupa caz, in invitatia de participare
denumirea, adresa, faxul si/sau telexul compartimentului din cadrul autoritatii
contractante unde se transmit/se depun contestatiile.
(3) Actiunea in justitie se introduce la sectia de contencios administrativ
a tribunalului in a carui arie teritoriala de competenta se afla sediul
autoritatii contractante. Impotriva hotararii tribunalului se poate declara
recurs la sectia de contencios administrativ a Curtii de apel.
Art. 81
(1) Orice persoana fizica sau juridica care are un interes legitim in
legatura cu un anumit contract de achizitie publica si care sufera, risca sa
sufere sau a suferit un prejudiciu, ca o consecinta directa a unui act nelegal
sau a unei decizii nelegale, are dreptul de a utiliza caile de atac prevazute
de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Actiunea in justitie se introduce numai dupa epuizarea caii de atac a
contestatiei pe cale administrativa si numai de catre acele persoane care au
inaintat contestatii, precum si pentru acele capete de cerere care au facut
obiectul atacului pe cale administrativa. Actiunea in justitie se introduce
numai atunci cand autoritatea contractanta nu a raspuns unei contestatii in
termenul prevazut in prezenta ordonanta de urgenta ori atunci cand contestatorul
nu este satisfacut de raspunsul primit in termen legal.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) poate introduce o actiune in
justitie, fara ca in prealabil sa fi inaintat o contestatie pe cale
administrativa:
a) orice persoana fizica sau juridica care se incadreaza in prevederile
alin. (1) si care nu a fost in nici un fel implicata in procedura pentru
atribuirea contractului de achizitie publica, dar numai dupa publicarea
anuntului de atribuire a contractului de achizitie publica respectiv si nu mai
tarziu de 15 zile de la data publicarii anuntului de atribuire;
b) orice participant inca implicat in procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica, numai pentru a ataca masurile corective
decise de autoritatea contractanta ca efect al solutionarii contestatiei sau
contestatiilor, daca poate dovedi ca:
- fie masurile corective sunt la randul lor nelegale si determina
incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
- fie masurile corective, desi legale, sunt incomplete si, ca urmare, este
inca alterata respectarea principiilor liberei concurente, eficientei
utilizarii fondurilor publice, transparentei, tratamentului egal si al
confidentialitatii, prevazute la art. 2;
c) orice ofertant, numai in cazul in care autoritatea contractanta incheie
contractul de achizitie publica mai devreme de 15 zile de la data transmiterii
comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii de atribuire a contractului
de achizitie publica, dar nu mai tarziu de 15 zile de la data publicarii
anuntului de atribuire.
Art. 82
(1) Despagubirile se solicita numai prin actiune in justitie, introdusa
exclusiv in acest scop, si numai dupa solutionarea pe cale administrativa a
contestatiei sau in justitie a actiunilor prevazute la art. 81 alin. (2).
(2) Actiunea in justitie prin care se solicita despagubiri se introduce la
sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carui arie teritoriala
de competenta se afla sediul autoritatii contractante. Impotriva hotararii
tribunalului se poate declara recurs la sectia de contencios administrativ a
Curtii de apel.
Art. 83
Persoana fizica sau juridica care introduce actiune in justitie in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta are obligatia de a
notifica de indata autoritatii contractante despre aceasta, precum si de a
asigura primirea notificarii de catre autoritatea contractanta in cel mult 3
zile lucratoare de la data introducerii actiunii.
Art. 84
Nu se contesta si nu se ataca in justitie deciziile autoritatii
contractante referitoare la:
a) alegerea unuia dintre criteriile prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta pentru atribuirea unui contract de achizitie publica;
b) alegerea numarului de candidati selectati, daca acest numar este
stabilit conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
c) acordarea marjei de preferinta interna;
d) suspendarea aplicarii procedurii pentru atribuirea unui contract de
achizitie publica;
e) anularea aplicarii procedurii pentru atribuirea unui contract de
achizitie publica, in cazul in care decizia de anulare a fost luata ca urmare a
indeplinirii uneia dintre circumstantele prevazute la art. 68 si inainte de
transmiterea comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii de achizitie
publica.
Art. 85
(1) Ori de cate ori primeste o contestatie inaintata in termen autoritatea
contractanta suspenda in mod obligatoriu procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica in cauza.
(2) Perioada de suspendare aferenta solutionarii unui atac, fie pe cale
administrativa, fie in justitie, nu poate depasi de regula 30 de zile si in
nici un caz mai mult de 60 de zile. Perioada de suspendare atrage prelungirea
in mod corespunzator a oricarei perioade afectate prin suspendare, cu exceptia
perioadelor prevazute pentru exercitarea cailor de atac.
(3) Decizia de suspendare se comunica de indata de catre autoritatea
contractanta contestatorului, precum si tuturor participantilor inca implicati
in procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica, la data
inaintarii contestatiei sau primirii notificarii.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) autoritatea contractanta are
dreptul de a nu suspenda procedura pentru atribuirea contractului de achizitie
publica in cauza, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) contestatia nu este inaintata in termenul sau nu este intocmita in
conformitate cu celelalte cerinte prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
b) contestatia este in mod evident nejustificata sau continutul acesteia
este in mod evident neserios;
c) prin suspendarea aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publica exista pericolul iminent de a afecta grav un interes public
major pe care autoritatea contractanta trebuie sa fie in masura sa il
argumenteze.
(5) Prevederile alin. (2) si (4) se aplica fara a ingradi in vreun fel
capacitatea instantelor de judecata competente de a decide suspendarea
procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica, in termenul
prevazut de prezenta ordonanta de urgenta pentru hotararea de masuri
provizorii.
Art. 86
(1) De indata ce primeste o contestatie sau o notificare privind
introducerea unei actiuni in justitie autoritatea contractanta are obligatia sa
instiinteze despre aceasta si despre decizia sa motivata de a suspenda sau nu
procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica pe toti
participantii inca implicati in respectiva procedura, anexand copie de pe
contestatia/notificarea primita.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica tuturor
participantilor inca implicati in procedura pentru atribuirea contractului de
achizitie publica toate actele si deciziile ulterioare referitoare la
contestatia/actiunea in justitie in cauza, in termen de doua zile lucratoare de
la producerea/primirea lor.
Art. 87
(1) Participantii inca implicati in procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica au dreptul de a se asocia la contestatia
inaintata autoritatii contractante, prin comunicare scrisa depusa la sediul
autoritatii contractante, in termen de 5 zile de la primirea instiintarii
privind primirea unei contestatii.
(2) Cei care se asociaza la o contestatie au aceleasi drepturi si
raspunderi cu cel care a initiat contestatia. Participantii inca implicati in
procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica, care nu se
asociaza unei contestatii potrivit prevederilor prezentului alineat, pierd
dreptul de a ataca, atat pe cale administrativa, cat si in justitie, actul sau
decizia invocata ca nelegala prin contestatia inaintata initial.
Art. 88
(1) In cazul unei actiuni inaintate in justitie participantii inca
implicati in procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica,
daca nu au decazut din dreptul lor potrivit prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, au dreptul de a formula la instanta competenta cereri de interventie,
in termen de 5 zile de la primirea instiintarii privind introducerea unei
actiuni in justitie.
(2) Cei care nu formuleaza cereri de interventie pierd dreptul de a ataca,
atat pe cale administrativa, cat si in justitie, actul sau decizia impotriva
careia s-a introdus actiune in justitie.
SECTIUNEA a 2-a
Solutionarea contestatiei
Art. 89
(1) Forma de atac pe cale administrativa a actelor si deciziilor nelegale,
care determina incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta, este
contestatia.
(2) Sub sanctiunea decaderii contestatia trebuie formulata in scris si
inaintata autoritatii contractante, dupa cum urmeaza:
a) in cel mult 5 zile lucratoare de la data publicarii unui anunt de
participare sau de la data primirii oricarui document scris transmis de catre
autoritatea contractanta, cu exceptia comunicarii privind rezultatul aplicarii
procedurii;
b) in cel mult 7 zile lucratoare din momentul luarii la cunostinta, in
orice mod dovedit, a unui act ori a unei decizii a autoritatii contractante;
c) in cel mult 10 zile de la data primirii comunicarii privind rezultatul
aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica.
(3) Sub sanctiunea decaderii, contestatia trebuie sa precizeze explicit
faptul ca reprezinta o contestatie, trebuie sa precizeze actul sau decizia
invocata ca nelegala, articolul/articolele din prezenta ordonanta de urgenta
si, dupa caz, din alte acte normative pe care contestatorul le considera
incalcate, interesele lezate si/sau prejudiciile pe care le-a suferit, le
sufera sau le poate suferi, modul in care asteapta sa fie rezolvat cazul in
speta si baza legala a propunerii.
(4) Autoritatea contractanta este in drept sa respinga orice contestatie
care nu indeplineste in mod cumulativ cerintele prevazute la alin. (2) si (3).
Art. 90
(1) Indata dupa primirea unei contestatii autoritatea contractanta verifica
contestatia, estimeaza temeinicia acesteia si:
a) fie respinge contestatia, informand de indata, motivat, in aceasta
privinta contestatorul, pe toti participantii inca implicati in procedura
pentru atribuirea contractului de achizitie publica, daca cel care inainteaza
contestatia a decazut din dreptul sau de a contesta, potrivit prevederilor
aplicabile in speta ale prezentei ordonante de urgenta;
b) fie retine contestatia in vederea solutionarii.
(2) Pentru fiecare contestatie retinuta in vederea solutionarii autoritatea
contractanta are obligatia de a formula o rezolutie motivata care trebuie sa
fie comunicata contestatorului si celorlalti participanti inca implicati in
procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica, intr-o perioada
de cel mult 10 zile lucratoare de la data inaintarii contestatiei.
(3) In termen de doua zile lucratoare de la primirea comunicarii prevazute
la alin. (2) contestatorii au obligatia de a notifica autoritatii contractante
daca accepta sau nu rezolutia autoritatii contractante si masurile corective,
eventual decise, de catre aceasta; cei care notifica autoritatii contractante
ca accepta rezolutia si masurile corective decise decad din dreptul lor de a
ataca in justitie, inclusiv din acela de a introduce cerere de interventie in
interesul partii care ar ataca respectiva rezolutie si/sau masurile corective
in cauza.
(4) In vederea formularii rezolutiei sale motivate autoritatea contractanta
se poate consulta cu contestatorul si cu toti cei care s-au asociat
contestatiei; de asemenea, autoritatea contractanta poate initia consultari si
cu ceilalti participanti inca implicati in procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica.
(5) Ori de cate ori autoritatea contractanta retine in vederea solutionarii
mai multe contestatii impotriva aceluiasi act sau aceleiasi decizii invocate ca
nelegale are obligatia sa solutioneze in mod unitar toate contestatiile
primite, avand in vedere respectarea principiului tratamentului egal.
Art. 91
(1) In solutionarea contestatiilor autoritatea contractanta poate decide
masuri corective de modificare, incetare, revocare, anulare si altele asemenea
ale actelor si deciziilor nelegale sau ale activitatilor in legatura cu
acestea, in scopul conformarii cu prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Orice masura corectiva decisa de catre autoritatea contractanta trebuie
sa fie precizata in cadrul rezolutiei motivate.
Art. 92
(1) De indata ce primeste o contestatie sau o notificare privind introducerea
unei actiuni in justitie, in scopul optimizarii procesului de monitorizare a
sistemului de achizitii publice, autoritatea contractanta are obligatia sa
instiinteze despre aceasta Ministerul Finantelor Publice, anexand copie de pe
contestatia/notificarea primita. In cazul in care contestatia sau actiunea in
justitie vizeaza aplicarea unei proceduri pentru atribuirea unui contract de
lucrari sau a unui contract de servicii de proiectare a constructiilor, atunci
autoritatea contractanta are obligatia de a transmite instiintarea prevazuta la
alin. (1) si Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica Ministerului
Finantelor Publice si, dupa caz, si Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei toate actele si deciziile ulterioare referitoare
la contestatia/actiunea in justitie in cauza, in termen de doua zile lucratoare
de la producerea/primirea lor.
(3) In termen de 7 zile de la primirea instiintarii referitoare la
inaintarea unei contestatii, inclusiv a copiei anexate prevazute la alin. (1),
Ministerul Finantelor Publice are obligatia de a formula si de a transmite un
punct de vedere cu privire la modul in care considera ca ar trebui sa fie
solutionata contestatia. In cazul in care contestatia vizeaza aplicarea unei
proceduri pentru atribuirea unui contract de lucrari sau a unui contract de
servicii de proiectare a constructiilor, atunci punctul de vedere privind modul
in care se considera ca ar trebui sa fie solutionata contestatia va fi elaborat
in comun cu Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(4) Punctul de vedere prevazut la alin. (3) are caracter informativ si de
specialitate si este destinat sa faciliteze autoritatii contractante si, dupa
caz, justitiei luarea unei decizii corespunzatoare pe baza unei interpretari
autorizate a prevederilor legislative in domeniul achizitiilor publice, precum
si pe baza modului de solutionare a unor cazuri anterioare similare.
SECTIUNEA a 3-a
Atacarea in justitie
Art. 93
Sub sanctiunea decaderii, actiunea in justitie trebuie introdusa in cel
mult 30 de zile de la data primirii rezolutiei motivate privind contestatia
sau, in cazul in care nu primeste raspuns, de la data expirarii perioadei de
solutionare a contestatiilor.
Art. 94
(1) In cel mult 10 zile de la introducerea unei actiuni in justitie
instanta de judecata poate hotari, cu citarea partilor, dar numai daca cel care
a introdus actiunea solicita in mod expres acest lucru invocand un prejudiciu
grav si iminent, in scopul de a elimina prejudiciul sau de a preveni afectarea
intereselor persoanei care introduce actiune in justitie, masuri cu caracter
provizoriu pana la solutionarea pe fond a cauzei, dupa cum urmeaza:
a) suspendarea aplicarii procedurii de atribuire a contractului de
achizitie publica;
b) masuri care sa asigure suspendarea aplicarii procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica;
c) masuri care sa asigure oprirea implementarii oricarei decizii a
autoritatii contractante.
(2) Atunci cand judeca un caz in care se cer masuri cu caracter provizoriu
instanta de judecata poate lua in considerare consecintele probabile ale
acestor masuri asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate
prin masurile respective, inclusiv interesul public, si pe aceasta baza poate
sa nu decida astfel de masuri in situatii in care consecintele negative ale
acestora pot fi mai mari decat beneficiile lor. Hotararea de a nu lua masuri
provizorii nu trebuie sa prejudicieze vreun alt drept al persoanei care
solicita luarea de astfel de masuri.
(3) In cazul in care instanta decide oricare dintre masurile cu caracter
provizoriu prevazute la alin. (1), instanta va solutiona cauza in regim de urgenta
si, oricum, nu in mai mult de 60 de zile de la introducerea actiunii.
Art. 95
Instantele competente pot hotari, pe baza ascultarii partilor interesate,
masuri de anulare sau care asigura anularea acelor decizii ale autoritatii
contractante prin care se incalca prevederile prezentei ordonante de urgenta,
masuri de corectare, modificare sau care asigura corectarea, modificarea
acestor acte si decizii, inclusiv modificarea specificatiilor tehnice care au
caracter discriminatoriu sau a altor cerinte avand acelasi caracter, din orice
document legat de procedura pentru atribuirea contractului de achizitie
publica.
Art. 96
(1) In situatia in care contractul de achizitie publica nu este deja
incheiat, iar prin actiunea in justitie se solicita plata de despagubiri pe
motiv ca autoritatea contractanta a incalcat prevederile prezentei ordonante de
urgenta, despagubirile care se platesc de catre autoritatea contractanta nu
trebuie sa depaseasca costurile suplimentare fata de costurile pe care persoana
care introduce actiunea le-ar fi platit oricum in situatia in care autoritatea
contractanta nu ar fi incalcat legea.
(2) In situatia in care contractul de achizitie publica este deja incheiat,
iar prin actiunea in justitie se solicita plata de despagubiri care reprezinta
numai costul intocmirii ofertei si/sau al participarii la procedura pentru
atribuirea contractului de achizitie publica, atunci este suficient ca
reclamantul sa dovedeasca faptul ca s-au incalcat prevederile prezentei
ordonante de urgenta, faptul ca ar fi avut o sansa reala de a castiga
contractul, sansa care ca urmare a incalcarii prezentei ordonante de urgenta a
fost compromisa, precum si faptul ca a suferit un prejudiciu.
(3) Dovedirea faptului ca s-au incalcat prevederile prezentei ordonante de
urgenta se face dupa cum urmeaza:
a) fie printr-o hotarare irevocabila a instantei;
b) fie prin masurile corective adoptate de catre autoritatea contractanta
ca urmare a contestatiei.
Art. 97
Hotararile judecatoresti irevocabile pronuntate in litigiile care decurg
din aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, iar plata
transmiterii si a cheltuielilor de publicare este in sarcina partii care a
pierdut procesul; in acest scop instanta va dispune prin aceeasi hotarare
judecatoreasca plata acestor cheltuieli.
CAP. 10
Contraventii si sanctiuni
SECTIUNEA 1
Contraventii
Art. 98
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) efectuarea unei achizitii publice prin eludarea sau incalcarea
prevederilor prezentei ordonante de urgenta si ale actelor normative emise in
aplicarea acesteia;
b) aplicarea procedurii pentru atribuirea unui contract de achizitie
publica, fara a avea alocate pentru anul in curs fondurile necesare in vederea
indeplinirii contractului;
c) aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie
publica, in scopul testarii preturilor pietei;
d) aplicarea procedurii pentru atribuirea unui contract de achizitie
publica, fara autorizatii, avize, acorduri si aprobari legale;
e) furnizarea de informatii unuia sau mai multor furnizori, executanti sau
prestatori, de natura sa ii favorizeze pe acestia in cadrul unei proceduri
pentru atribuirea unui contract de achizitie publica;
f) detinerea de catre un participant la procedura de atribuire a contractului
de achizitie publica de informatii privind continutul ofertelor celorlalti
participanti la procedura, precum si intelegerea acestuia cu alti participanti
sau cu autoritatea contractanta in scopul denaturarii rezultatului procedurii.
SECTIUNEA a 2-a
Sanctionarea contraventiilor
Art. 99
(1) Contraventiile prevazute la art. 98 lit. a), b), e) si f) se
sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar cele
prevazute la lit. c) si d), cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Amenzile prevazute ca sanctiuni pentru savarsirea contraventiilor
prevazute la art. 98 pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si
persoanelor juridice.
Art. 100
Nivelul amenzilor prevazute la art. 99 se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului, in raport cu rata inflatiei.
Art. 101
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Finantelor Publice.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 98 le sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 25 - 27 din respectiva
lege.
CAP. 11
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 102
Procedurile de achizitie publica aflate in curs de desfasurare la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor definitiva pe baza
prevederilor legale in vigoare la data initierii procedurilor respective.
Art. 103
In masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu prevede altfel se aplica
dispozitiile din dreptul comun.
Art. 104
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se mentine in
structura Monitorului Oficial al Romaniei Partea a VI-a - Achizitii publice.
(2) In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, se
publica anunturile de intentie, de participare si de atribuire a contractului
de achizitie publica, precum si hotararile judecatoresti irevocabile pronuntate
in litigiile care decurg din aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Publicarea anunturilor de intentie, de participare si de atribuire a
contractului de achizitie publica se face in mod gratuit.
(4) Prin hotarare a Guvernului se poate stabili obligatia autoritatii
contractante de a transmite spre publicare anunturile de intentie, de
participare si de atribuire a contractului de achizitie publica catre
"Official Journal of the European Communities".
Art. 105
Prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta se va asigura
corespondenta produselor, lucrarilor si serviciilor a caror dobandire face
obiectul contractelor de achizitie publica cu sistemul de grupare si codificare
prevazut de clasificarile statistice oficiale.
Art. 106
Limita valorica prevazuta la art. 8 alin. (4), precum si pragurile valorice
prevazute la art. 13 pot fi modificate prin hotarare a Guvernului.
Art. 107
Prin hotarare a Guvernului se pot stabili situatiile si modul in care
contestatorul, inainte de a introduce o actiune in justitie, are dreptul de a
apela la o procedura de conciliere.
Art. 108
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a acorda o marja de
preferinta interna, pentru ofertele care prevad indeplinirea contractului de
achizitie publica:
a) cu mana de lucru formata din cetateni romani si care reprezinta o cota
procentuala din totalul mainii de lucru utilizate pentru indeplinirea
contractului;
b) cu produse de origine romana si care reprezinta o cota procentuala din
valoarea contractului;
c) cu subcontractanti care sunt persoane fizice sau juridice romane si care
subcontracteaza o cota procentuala din valoarea contractului;
d) cu orice combinatie intre conditiile prevazute la lit. a) - c), situatie
in care autoritatea contractanta trebuie sa precizeze ordinea de decadere pe
care o prefera cu privire la aplicarea prevederilor lit. a) - c), precum si
orice alte informatii conexe acestora, care pot constitui criterii de selectie
a ofertelor si in asa fel incat sa fie asigurata posibilitatea elaborarii
ofertei de catre orice furnizor, executant sau prestator in cunostinta de cauza
si fara a fi afectata concurenta.
(2) Cotele procentuale prevazute la alin. (1), precum si modul de acordare
a marjei de preferinta interna vor fi stabilite prin normele de aplicare a
prezentei ordonante de urgenta.
(3) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a acorda marja de preferinta
interna daca prin aceasta se incalca obligatii asumate de Romania prin acorduri
internationale.
(4) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a acorda marja de preferinta
interna in cazul atribuirii unui contract de achizitie publica a carui
finantare este asigurata prin programe ale Uniunii Europene sau ale altor
finantatori, cu exceptia cazului in care prin documentele convenite cu acestia
nu se prevede altfel.
Art. 109
Ministerul Finantelor Publice va elabora normele de aplicare a prezentei
ordonante de urgenta, pe care le va supune Guvernului spre adoptare in termen
de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 110
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu dispozitiile
specifice referitoare la achizitiile publice, prevazute in alte legi speciale.
Art. 111
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Ordonanta Guvernului nr. 118/1999 privind achizitiile publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999, modificata
si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 202/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 649 din 30 decembrie 1999, si prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 122/2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 312 din 5 iulie 2000; Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 48/2001 pentru suspendarea aplicarii Ordonantei Guvernului nr.
118/1999 privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001; Ordonanta Guvernului nr.
12/1993 privind achizitiile publice, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie 1995, cu modificarile si
completarile ulterioare; Hotararea Guvernului nr. 325/2000 pentru aprobarea
regulilor privind transparenta si publicitatea achizitiilor publice, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 26 aprilie 2000;
Hotararea Guvernului nr. 724/2000 privind stabilirea conditiilor de acordare a
preferintei interne in cazul procedurilor aplicate pentru atribuirea
contractelor de achizitie publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 411 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului nr. 725/2000 privind
stabilirea listei cuprinzand autoritatile contractante, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 408 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului
nr. 726/2000 pentru aprobarea corespondentei produselor, lucrarilor si
serviciilor, a caror dobandire face obiectul contractelor de achizitii publice,
cu clasificarile statistice oficiale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 410 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului nr.
727/2000 privind stabilirea regulilor de estimare a valorii contractului de
achizitie publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
411 din 30 august 2000; Hotararea Guvernului nr. 728/2000 privind dosarul
achizitiei publice si monitorizarea atribuirii contractelor de achizitie
publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 30
august 2000; Hotararea Guvernului nr. 729/2000 pentru aprobarea Normelor de
aplicare a procedurilor pentru atribuirea contractelor de achizitie publica,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 409 din 30 august
2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat