LEGE
Nr. 528 din 25 noiembrie 2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2002 privind
contractele de parteneriat public-privat, precum si a Legii nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1153 din 7 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din
2 februarie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 470/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta ordonanta are ca obiect reglementarea proiectarii, finantarii,
constructiei, exploatarii, intretinerii si transferului oricarui bun public pe
baza parteneriatului public-privat pentru concesiunea de lucrari."
2. Dupa articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
Contractul de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrari este
un contract avand ca obiect executia sau, dupa caz, atat proiectarea, cat si
executia uneia sau mai multor lucrari de constructii, asa cum sunt acestea
cuprinse in clasificarile statistice oficiale, ori executia prin orice mijloace
a oricarei combinatii a acestor lucrari de constructii, care corespunde
cerintelor autoritatii contractante si care conduce la un rezultat menit sa
indeplineasca, prin el insusi, o functie tehnico-economica. In contrapartida
lucrarilor executate contractantul, in calitate de concesionar, primeste
dreptul de a exploata rezultatul lucrarilor, in totalitate sau in parte, drept
la care se poate adauga, dupa caz, plata unei sume."
3. La articolul 2, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) concesionar - investitor privat selectionat sa realizeze
parteneriatul public-privat pentru concesiunea de lucrari;".
4. La articolul 2, literele b) si e) se abroga.
5. La articolul 2, dupa litera h^1) se introduce litera h^2) cu urmatorul
cuprins:
"h^2) dialog competitiv - procedura prin care autoritatea contractanta
poate initia consultari cu investitorii preselectati, in scopul de a dezvolta
una sau mai multe variante capabile sa intruneasca cerintele autoritatii
contractante si pe baza carora candidatii sunt invitati sa liciteze;".
6. La articolul 2, litera i) va avea urmatorul cuprins:
"i) acord de proiect - actul juridic intocmit ca urmare a dialogului
pe care autoritatea publica l-a purtat cu fiecare investitor in vederea
stabilirii mijloacelor tehnice si a aranjamentelor financiare si juridice care
sa raspunda cel mai bine nevoilor autoritatii publice."
7. Dupa articolul 2 se introduce articolul 2^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
Principiile care stau la baza selectarii ofertantilor si a incheierii
contractelor de parteneriat public-privat sunt:
a) transparenta, respectiv punerea la dispozitia tuturor celor interesati a
informatiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea
contractului de parteneriat public-privat;
b) tratamentul egal pentru toti ofertantii, respectiv aplicarea in mod
nediscriminatoriu a criteriilor de selectie si a criteriilor pentru atribuirea
contractului de parteneriat public-privat;
c) proportionalitatea, respectiv ca orice masura ceruta de catre
autoritatea publica sa fie necesara si corespunzatoare naturii contractului;
d) recunoasterea mutuala, respectiv acceptarea de catre autoritatea publica
a produselor si serviciilor oferite de candidati de alta nationalitate;
e) libera concurenta, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca orice
candidat, indiferent de nationalitate, sa aiba dreptul de a deveni, in
conditiile legii, contractant."
8. Articolul 3 se abroga.
9. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Autoritatea publica este obligata sa publice in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a VI-a, in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si/sau
intr-un jurnal international de larga circulatie intentia de a initia un
proiect de parteneriat public-privat, in conformitate cu normele metodologice
de aplicare a prezentei ordonante."
10. Dupa articolul 4 se introduc articolele 4^1 - 4^3 cu urmatorul cuprins:
"Art. 4^1
Autoritatea publica, atunci cand urmeaza sa atribuie un contract de
concesiune de lucrari, are dreptul de a solicita:
a) concesionarului sa atribuie contracte de lucrari unor terte parti
intr-un procent de minimum 30% din totalul lucrarilor ce fac obiectul
contractului de parteneriat public-privat pentru concesiune de lucrari, oferind
totodata posibilitate investitorilor de a mari acest procentaj, procentajul
minim fiind specificat in contractul de concesiune de lucrari;
b) investitorilor sa precizeze in oferta valoarea procentuala, daca este
cazul, a lucrarilor pe care acestia intentioneaza sa le atribuie unor terte
parti, ca efect al atribuirii unui contract de concesiune de lucrari.
Art. 4^2
In cazul in care concesionarul este o autoritate contractanta in intelesul
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile
ulterioare, acesta se va conforma dispozitiilor prevazute de aceasta referitor
la contractele de lucrari, in cazul in care lucrarile sunt efectuate de terti.
Art. 4^3
(1) Concesionarii de lucrari care nu sunt autoritati contractante in
intelesul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile ulterioare,
si care intentioneaza sa acorde contracte de concesiune de lucrari unor terti
vor face publica aceasta intentie printr-un anunt ale carui continut si mod de
publicare vor fi conforme cu prevederile normelor metodologice de aplicare a
prezentei ordonante.
(2) Publicitatea nu este obligatorie daca contractul de concesiune de
lucrari indeplineste conditiile prevazute de art. 11 alin. (1) lit. a) si d) si
de art. 12 lit. a) - f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile
ulterioare.
(3) Investitorii care s-au grupat in vederea obtinerii contractului de
concesiune de lucrari sau investitorii afiliati nu sunt considerati terti.
Investitorul afiliat este investitorul asupra caruia concesionarul poate
exercita o influenta determinanta, direct ori indirect, sau investitorul care
poate exercita o influenta determinanta asupra concesionarului, sau orice
investitor care, la fel ca si concesionarul, este influentati determinant de
catre un alt investitor ca urmare a participatiei detinute de acesta din urma
in cadrul lor. Influenta determinanta a unui investitor asupra altuia este
prezumata atunci cand, direct sau indirect, acesta:
a) detine majoritatea capitalului social al investitorului controlat;
b) controleaza majoritatea voturilor aferente actiunilor emise de
investitorul controlat;
c) are capacitatea de a desemna mai mult de jumatate din personalul de
administrare, de management si de control al investitorului controlat.
(4) Lista completa a tuturor acestor investitori va fi inclusa in oferta
depusa pentru obtinerea concesiunii. Aceasta lista va trebui actualizata in
urma oricarei modificari ulterioare a relatiilor dintre investitori.
(5) In contractele de concesiune de lucrari incheiate de un concesionar
care nu este autoritate contractanta, termenul limita pentru depunerea
cererilor de participare, stabilit de concesionar, nu va fi mai mic de 37 de
zile de la data la care anuntul a fost publicat, iar termenul limita pentru
primirea ofertelor nu va fi mai mic de 40 de zile de la data la care anuntul
sau cererea de oferta a fost publicata. Concesionarul are obligatia sa
prelungeasca aceste termene limita daca, datorita volumului si complexitatii
lucrarilor, ofertele nu pot fi depuse in termenul limita sau nu pot fi
formulate si depuse decat dupa vizitarea locatiilor ori dupa consultarea la
fata locului a documentelor anexate termenilor de referinta. Concesionarul are
dreptul sa prelungeasca termenul limita pentru depunerea ofertelor. In acest
caz concesionarul are obligatia sa comunice noul termen in scris, cu cel putin
6 zile inainte de expirarea termenului initial, tuturor furnizorilor de bunuri
si servicii si contractorilor care au primit o copie de pe documentatia de
elaborare si depunere a ofertei."
11. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) In termenul prevazut in anuntul public, dar nu mai putin de 60 de zile
de la data publicarii intentiei de initiere a unui proiect de parteneriat
public-privat, autoritatea publica primeste scrisori de intentie, insotite de
documentul atasat scrisorii de intentie, din partea investitorilor interesati.
(2) In maximum 60 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (1),
autoritatea publica va selectiona cele mai bune scrisori de intentie, exprimate
in termeni tehnici, economici si financiari de catre investitori.
(3) In cazul in care nu au fost depuse minimum 3 scrisori de intentie sau
nu au putut fi selectate cel putin 3 scrisori de intentie, proiectul va fi
reluat numai prin initierea unei noi proceduri complete. In cazul lansarii unei
noi proceduri, regulile cuprinse in prezentul articol nu se vor mai
aplica."
12. Dupa articolul 6 se introduce articolul 6^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 6^1
(1) Pe baza continutului studiului de fezabilitate si a rezultatelor
negocierilor purtate in conformitate cu prevederile art. 6, autoritatea publica
va fixa termenul de depunere a ofertei tehnice si financiare de catre
investitorii preselectionati pe baza rezultatelor analizei scrisorilor de
intentie depuse. Termenul de depunere a ofertelor nu va fi mai mic de 60 de
zile de la data comunicarii.
(2) In urma evaluarii ofertelor depuse, autoritatea publica emite o decizie
cuprinzand lista investitorilor ierarhizati pe criteriul celei mai bune oferte
in termeni tehnico-economici si financiari. Decizia se comunica in scris,
simultan, tuturor investitorilor participanti la selectie.
(3) Impotriva deciziei mentionate la alin. (2) orice investitor poate
depune la autoritatea publica o contestatie scrisa, in termen de 10 zile
calendaristice de la data comunicarii deciziei.
(4) Autoritatea publica este obligata sa analizeze toate contestatiile
depuse in termen si sa transmita fiecarui contestatar un raspuns in scris, in
termen de 10 zile calendaristice de la data expirarii termenului de depunere a
contestatiilor."
13. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Pe durata dialogului competitiv, autoritatea publica va asigura
egalitatea de tratament intre toti investitorii. Este interzisa transmiterea de
informatii intr-o maniera discriminatorie care ar putea oferi avantaje unor
investitori asupra altora. Autoritatea publica nu va dezvalui celorlalti
investitori variantele propuse sau alte informatii confidentiale comunicate de
un candidat care participa la dialog, fara acordul acestuia.
(2) Autoritatea publica va putea dispune ca procedura dialogului competitiv
sa se desfasoare in stagii succesive pentru a reduce numarul de variante care
urmeaza a fi discutate aplicand criteriile de selectie continute de anuntul de
intentie.
(3) Autoritatea publica va continua dialogul pana la identificarea
variantei sau a variantelor care indeplinesc cerintele, comparandu-le daca este
cazul.
(4) Dupa declararea finalizarii dialogului si dupa informarea in acest sens
a participantilor, autoritatea publica va solicita depunerea de oferte finale
pe baza variantelor prezentate si stabilite in cursul dialogului.
(5) Autoritatea publica poate solicita clarificari, precizari si
imbunatatiri de detaliu ale ofertelor. Cu toate acestea, clarificarile,
precizarile si imbunatatirile de detaliu nu pot implica schimbari ale
caracteristicilor de baza ale anuntului de intentie, schimbari care ar putea
incalca libera concurenta sau ar avea un efect discriminatoriu.
(6) Autoritatea publica poate remunera sau recompensa participantii la
dialog."
14. Dupa articolul 7 se introduc articolele 7^1 - 7^9 cu urmatorul cuprins:
"Art. 7^1
(1) Autoritatea publica va selecta oferta cea mai avantajoasa din punct de
vedere economic, luand in considerare criteriile stipulate in anuntul de
intentie. Alte criterii asociate obiectului contractului pot fi luate in
considerare, cum ar fi calitatile tehnice, caracteristicile estetice si
functionale, aspectele de mediu, costurile de functionare, perioada necesara
executiei.
(2) Anuntul de intentie va contine informatii referitoare la ponderea
acordata fiecarui criteriu ales sa determine cea mai avantajoasa oferta din
punct de vedere economic. In acele situatii cand, in opinia autoritatii
publice, precizarea ponderii criteriilor nu este posibila, autoritatea publica
va indica in anuntul de intentie criteriile in ordinea descrescatoare a
importantei acestora.
(3) Toti investitorii vor fi informati de decizia autoritatii publice, iar
decizia de acordare a contractului se va publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a VI-a si in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
Art. 7^2
(1) Actele emise cu incalcarea prevederilor prezentei ordonante pot fi
atacate pe cale administrativa si/sau in justitie.
(2) Autoritatea contractanta este competenta sa solutioneze contestatiile
inaintate pe cale administrativa. Autoritatea contractanta are obligatia sa
indice in anuntul de participare sau, dupa caz, in invitatia de participare
denumirea, adresa, faxul si/sau adresa de e-mail a compartimentului din cadrul
autoritatii contractante unde se transmit/depun sau, dupa caz, se solutioneaza
contestatiile.
(3) Actiunea in justitie se introduce la sectia de contencios administrativ
a tribunalului in a carui circumscriptie se afla sediul autoritatii
contractante. Impotriva hotararii tribunalului se poate declara recurs la
sectia de contencios administrativ a curtii de apel.
Art. 7^3
Orice persoana care are un interes legitim in legatura cu un anumit
contract de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrari si care
sufera, risca sa sufere sau a suferit un prejudiciu, ca o consecinta directa a
unui act nelegal, are dreptul de a utiliza caile de atac prevazute de prezenta
ordonanta.
Art. 7^4
Persoanele prevazute la art. 7^3, care au suferit un prejudiciu, pot
solicita despagubiri prin actiune in justitie in conditiile legii
contenciosului administrativ.
Art. 7^5
(1) Ori de cate ori primeste o contestatie, autoritatea contractanta
suspenda procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat
pentru concesiunea de lucrari in cauza.
(2) Perioada de suspendare atrage prelungirea, in mod corespunzator, a
oricarei perioade afectate prin suspendare, cu exceptia perioadelor prevazute
pentru exercitarea cailor de atac.
(3) Decizia de suspendare se comunica de indata de catre autoritatea
contractanta contestatorului, precum si tuturor participantilor implicati in
procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru
concesiunea de lucrari la data inaintarii contestatiei.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractanta
poate refuza suspendarea procedurii privind atribuirea contractului de
parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrari in cauza, in oricare
dintre urmatoarele situatii:
a) contestatia este neintemeiata;
b) prin suspendarea aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de
parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrari exista pericolul
iminent de a afecta grav un interes public major.
Art. 7^6
(1) Autoritatea contractanta, dupa ce primeste o contestatie sau o
notificare privind introducerea unei actiuni in justitie, are obligatia ca, in
termen de 3 zile, sa ii instiinteze despre aceasta si despre decizia sa
motivata de a suspenda sau nu procedura pentru atribuirea contractului de
parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrari pe toti participantii
implicati in respectiva procedura, anexand o copie de pe contestatia sau
notificarea primita.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica tuturor
participantilor implicati in procedura pentru atribuirea contractului de
parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrari toate actele ulterioare
referitoare la contestatia sau actiunea in justitie in cauza, in termen de doua
zile lucratoare de la producerea sau primirea lor.
Art. 7^7
(1) Participantii implicati in procedura pentru atribuirea contractului de
parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrari au dreptul de a se
asocia la contestatia inaintata autoritatii contractante, prin comunicare
scrisa depusa la sediul autoritatii contractante, in termen de 5 zile de la
primirea instiintarii privind primirea unei contestatii.
(2) Cei care se asociaza la o contestatie au aceleasi drepturi si
raspunderi cu cel care a initiat contestatia. Participantii implicati in
procedura pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru
concesiunea de lucrari, care nu se asociaza unei contestatii potrivit prevederilor
prezentului alineat, pierd dreptul de a ataca atat pe cale administrativa, cat
si in justitie actul invocat ca nelegal prin contestatia inaintata initial.
Art. 7^8
(1) In solutionarea contestatiilor autoritatea contractanta poate decide
masuri corective de modificare, incetare, revocare, anulare si altele asemenea
ale actelor nelegale sau ale activitatilor in legatura cu acestea, in scopul
conformarii prevederilor prezentei ordonante.
(2) Orice masura corectiva decisa de catre autoritatea contractanta trebuie
sa fie precizata in cadrul rezolutiei motivate.
Art. 7^9
Hotararile judecatoresti irevocabile pronuntate in litigiile care decurg
din aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea a VI-a, iar plata transmiterii si a cheltuielilor de
publicare este in sarcina partii care a pierdut procesul; in acest scop,
instanta va dispune prin aceeasi hotarare judecatoreasca plata acestor
cheltuieli."
15. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) La finalizarea procedurii de depunere si rezolvare a contestatiilor,
autoritatea publica intra in negocierea finala a unui contract de parteneriat
public-privat pentru concesiunea de lucrari cu investitorul cel mai bine
clasat.
(2) In cazul in care contractul de parteneriat public-privat pentru
concesiunea de lucrari nu este incheiat cu investitorul cel mai bine clasat,
autoritatea publica va incheia contractul cu urmatorul investitor selectionat,
in ordinea inscrierii pe lista investitorilor selectionati, pana la obtinerea
unui rezultat favorabil.
(3) Nefinalizarea unui contract de parteneriat public-privat pentru
concesiunea de lucrari cu nici unul dintre investitorii selectionati obliga
autoritatea publica la reluarea intregii proceduri.
(4) Acordul partilor privind crearea unei companii de proiect sau
stabilirea unei alte forme de asociere intre parti se include in continutul
contractului de parteneriat public-privat pentru concesiunea de lucrari."
16. La articolul 11, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Bunurile proprietate privata a statului rezultate prin
implementarea proiectului si terenurile ocupate de proiect nu pot fi
instrainate, ipotecate, gajate sau nu pot sa se constituie in garantii pentru
terti, decat cu acordul proprietarului."
17. Dupa articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
(1) Prezenta ordonanta nu se aplica atunci cand autoritatea publica isi
propune sa achizitioneze lucrari suplimentare, care nu au fost incluse in
proiectul de concesiune de lucrari initial sau in contractul de concesiune de
lucrari atribuit anterior unui contractant, dar care au devenit, ca urmare a
unor situatii neprevazute, necesare pentru finalizarea lucrarilor initiale si aceste
lucrari suplimentare au fost atribuite concesionarului initial numai daca:
a) lucrarile suplimentare nu pot fi separate, din punct de vedere tehnic si
economic, de contractul initial, intrucat altfel ar aduce prejudicii majore
autoritatii publice;
b) desi separabile de contractul initial, sunt strict necesare in vederea
indeplinirii acestuia.
(2) Valoarea contractului pentru lucrarile suplimentare nu trebuie sa
depaseasca 50% din valoarea actualizata a contractului de parteneriat public-privat
pentru concesiunea de lucrari, atribuit initial."
18. La articolul 13, alineatul (2) se abroga.
19. La articolul 13, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Pentru solutionarea eventualelor litigii izvorate din executarea
contractului, partile pot stipula in acesta clauza compromisorie, putand
atribui competenta solutionarii litigiilor instantelor arbitrale romane sau
internationale."
20. La articolele 12 si 13, expresiile "proiecte de parteneriat public-privat"
si "proiecte public-private" se inlocuiesc cu expresia "proiecte
de parteneriat public-privat pentru concesiuni de lucrari".
Art. 2
Articolul 3 litera f^1), articolul 4 alineatul 3, articolul 43^1 si
articolul 45^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind
achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
241 din 11 mai 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
212/2002, se abroga.
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 470/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta
lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Art. 4
Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 30 noiembrie 1998, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Obiectul prezentei legi il constituie reglementarea si organizarea
atribuirii concesiunii de activitati, servicii si bunuri, dupa cum urmeaza:
a) activitati si servicii publice de interes national sau local, in
schimbul unei redevente;
b) alte servicii, in schimbul unei remuneratii;
c) bunuri proprietate publica ori privata a statului, judetului, orasului
sau comunei, in schimbul unei redevente, cu exceptia concesiunii de lucrari,
asa cum este ea reglementata de Ordonanta Guvernului nr. 16/2002 privind
contractele de parteneriat public-privat, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 470/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."
2. Dupa articolul 1 se introduc articolele 1^1 si 1^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
(1) Atribuirea concesiunii de activitati si servicii publice de interes
national si local si de bunuri prevazute la art. 1 lit. a) si c) se face in
baza unui contract prin care o persoana, denumita concedent, transmite pentru o
perioada determinata, de cel mult 49 de ani, unei alte persoane, denumita
concesionar, care actioneaza pe riscul si pe raspunderea sa, dreptul si
obligatia de exploatare sau de efectuare a unei activitati ori a unui serviciu
public de interes national sau local ori a unui bun in schimbul unei redevente.
(2) Atribuirea concesiunii de servicii prevazute la art. 1 lit. b) se face
in baza unui contract prin care o autoritate publica, denumita concedent,
transmite pentru o perioada determinata, de cel mult 49 de ani, unui investitor
privat, denumit concesionar, care actioneaza pe riscul si pe raspunderea sa,
dreptul si obligatia de a presta servicii in numele sau, remunerarea pentru
serviciile prestate constand fie din sumele obtinute din dreptul de exploatare
a serviciilor, fie din acest drept insotit, in completare, de remuneratie.
Art. 1^2
Principiile care stau la baza selectarii ofertantilor si a incheierii
contractelor de concesiune sunt:
a) transparenta, respectiv punerea la dispozitie tuturor celor interesati a
informatiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea
contractului de concesiune;
b) tratamentul egal pentru toti ofertantii, insemnand ca toate criteriile
de selectie si de atribuire a contractului de concesiune se aplica intr-o
maniera nediscriminatorie;
c) proportionalitatea, respectiv ca orice masura ceruta de catre
autoritatea publica sa fie necesara si corespunzatoare naturii contractului;
b) nediscriminarea, respectiv acceptarea de catre autoritatea publica a
serviciilor oferite de candidatii de alta nationalitate, in conditiile
prevazute in acordurile si conventiile la care Romania este parte;
e) libera concurenta, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca orice
candidat, indiferent de nationalitate, sa aiba dreptul de a deveni concesionar
in conditiile legii, ale conventiilor si acordurilor internationale la care
Romania este parte".
3. La articolul 2, dupa alineatul (1) se introduce alineatul 1^1), iar dupa
alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Serviciile publice sunt acele servicii, altele decat cele care
constituie monopol de stat, stabilite prin legi speciale, si pot fi servicii
publice de interes national sau servicii publice de interes local.
...........................................................................
(4) Prevederile prezentei legi nu se aplica contractelor de proiectare,
finantare, constructie, exploatare, intretinere si transfer pentru orice bun
public care se incheie potrivit procedurilor prevazute in Ordonanta Guvernului
nr. 16/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 470/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare."
4. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Initierea concesionarii are la baza un studiu de oportunitate efectuat,
in prealabil, de catre concedent, care va cuprinde, in principal, urmatoarele
elemente:
a) descrierea bunului, a activitatii, a serviciului public sau a
serviciului care urmeaza sa fie concesionat;
b) motivele de ordin economic, financiar, social si de mediu, care
justifica acordarea concesiunii;
c) investitiile necesare pentru modernizare sau extindere;
d) nivelul minim al redeventei/remuneratiei;
e) modalitatea de acordare a concesiunii avuta in vedere; daca se recurge
la procedura licitatiei publice deschise cu preselectie sau la procedura de
negociere directa, trebuie motivata aceasta optiune;
f) durata estimata a concesiunii;
g) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;
h) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale
si al Statului Major General privind incadrarea obiectului concesiunii in
infrastructura sistemului national de aparare, dupa caz.
(2) In baza studiului de oportunitate se elaboreaza caietul de sarcini al
concesiunii."
5. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Atribuirea concesiunii unui bun, a unei activitati sau a unui serviciu
public se realizeaza prin licitatie publica, prin negociere directa sau dialog
competitiv, conform prevederilor prezentei legi."
6. La articolul 13, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
In cazul procedurii licitatiei publice deschise, concedentul are obligatia
sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a, intr-un cotidian de
circulatie nationala si intr-unul de circulatie locala, precum si in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene si/sau intr-un jurnal international de larga
circulatie, in conformitate cu normele metodologice de aplicare a prezentei
legi, anuntul licitatiei publice deschise, care va contine in mod
obligatoriu:"
7. La articolul 13, dupa litera g) se introduce litera h) cu urmatorul
cuprins:
"h) denumirea, adresa, faxul si adresa de e-mail ale autoritatii
contractante unde se transmit ori se depun sau, dupa caz, se solutioneaza
contestatiile."
8. La articolul 22, dupa litera e) se introduce litera f) cu urmatorul
cuprins:
"f) denumirea, adresa, faxul si adresa de e-mail ale autoritatii
contractante unde se transmit ori se depun sau, dupa caz, se solutioneaza
contestatiile."
9. La articolul 27, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Concedentul are obligatia sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a VI-a, intr-un cotidian de circulatie nationala si intr-unul de
circulatie locala, in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si/sau intr-un
jurnal international de larga circulatie, in conformitate cu normele
metodologice de aplicare a prezentei legi, intentia de a recurge la procedura
de negociere directa."
10. Dupa articolul 27 se introduce sectiunea a 3-a cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 3-a
Procedura concesionarii prin dialog competitiv
Art. 27^1
(1) Dialogul competitiv este o procedura care ofera posibilitatea
autoritatii contractante de a initia consultari cu candidatii, in scopul de a
dezvolta una sau mai multe alternative capabile sa intruneasca cerintele
autoritatii contractante si pe baza carora candidatii sunt invitati sa
liciteze.
(2) La sfarsitul dialogului competitiv candidatii vor fi invitati sa depuna
oferta finala pe baza solutiei/solutiilor identificate in cursul dialogului.
Principiile transparentei si egalitatii de tratament vor fi respectate.
(3) Concedentul are obligatia sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a VI-a, intr-un cotidian de circulatie nationala si intr-unul de
circulatie locala, in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si/sau intr-un
jurnal international de larga circulatie, in conformitate cu normele
metodologice de aplicare a prezentei legi, intentia de a recurge la procedura
prin dialog competitiv.
(4) Anuntul publicat conform prevederilor alin. (3) trebuie sa precizeze:
a) denumirea si sediul concedentului;
b) obiectul concesiunii;
c) modalitatea prin care concedentul organizeaza desfasurarea negocierilor;
d) denumirea, adresa, faxul si adresa de e-mail ale compartimentului din
cadrul autoritatii contractante unde se transmit ori se depun sau, dupa caz, se
solutioneaza contestatiile."
11. Dupa articolul 27^1 se introduce capitolul III^1 cu urmatorul cuprins:
"CAP. 3^1
Cai de atac
Art. 27^2
(1) Actele emise cu incalcarea prevederilor prezentei legi pot fi atacate
pe cale administrativa si/sau in justitie.
(2) Autoritatea contractanta este competenta sa solutioneze contestatiile
inaintate pe cale administrativa.
(3) Actiunea in justitie se introduce la sectia de contencios administrativ
a tribunalului in a carui circumscriptie se afla sediul autoritatii
contractante. Impotriva hotararii tribunalului se poate declara recurs la
sectia de contencios administrativ a curtii de apel.
Art. 27^3
Orice persoana care are un interes legitim in legatura cu un anumit contract
de concesiune si care sufera, risca sa sufere sau a suferit un prejudiciu, ca o
consecinta directa a unui act nelegal, are dreptul de a utiliza caile de atac
prevazute de prezenta lege.
Art. 27^4
Persoanele prevazute la art. 27^3, care au suferit un prejudiciu, pot
solicita despagubiri prin actiune in justitie in conditiile legii
contenciosului administrativ.
Art. 27^5
(1) Ori de cate ori primeste o contestatie, autoritatea contractanta
suspenda procedura pentru atribuirea contractului de concesiune in cauza.
(2) Perioada de suspendare atrage prelungirea in mod corespunzator a
oricarei perioade afectate prin suspendare, cu exceptia perioadelor prevazute
pentru exercitarea cailor de atac.
(3) Decizia de suspendare se comunica de indata de catre autoritatea
contractanta contestatorului, precum si tuturor participantilor implicati in
procedura pentru atribuirea contractului de concesiune de servicii la data
inaintarii contestatiei.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractanta
poate refuza suspendarea procedurii privind atribuirea contractului de
concesiune in cauza, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) contestatia este neintemeiata;
b) prin suspendarea aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de
concesiune exista pericolul iminent de a afecta grav un interes public major.
Art. 27^6
(1) Autoritatea contractanta, dupa ce primeste o contestatie sau o
notificare privind introducerea unei actiuni in justitie, are obligatia ca, in
termen de 3 zile, sa instiinteze despre aceasta si despre decizia sa motivata
de a suspenda sau nu procedura pentru atribuirea contractului de concesiune pe
toti participantii inca implicati in respectiva procedura, anexand copie de pe
contestatia sau notificarea primita.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica tuturor
participantilor implicati in procedura pentru atribuirea contractului de
concesiune toate actele ulterioare referitoare la contestatia/actiunea in
justitie in cauza, in termen de doua zile lucratoare de la producerea/primirea
lor.
Art. 27^7
(1) Participantii implicati in procedura pentru atribuirea contractului de
concesiune au dreptul de a se asocia la contestatia inaintata autoritatii
contractante, prin comunicare scrisa depusa la sediul autoritatii contractante,
in termen de 5 zile de la primirea instiintarii privind primirea unei
contestatii.
(2) Cei care se asociaza la o contestatie au aceleasi drepturi si
raspunderi cu cel care a initiat contestatia. Participantii inca implicati in
procedura pentru atribuirea contractului de concesiune, care nu se asociaza
unei contestatii potrivit prevederilor prezentului alineat, pierd dreptul de a
ataca, atat pe cale administrativa, cat si in justitie, actul invocat ca
nelegal prin contestatia inaintata initial.
Art. 27^8
(1) In solutionarea contestatiilor, autoritatea contractanta poate decide
masuri corective de modificare, incetare, revocare, anulare si altele asemenea
ale actelor nelegale sau ale activitatilor in legatura cu acestea, in scopul
conformarii cu prevederile prezentei legi.
(2) Orice masura corectiva decisa de autoritatea contractanta trebuie sa
fie precizata in cadrul rezolutiei motivate.
Art. 27^9
In cazul suspendarii sau al anularii procedurii de atribuire a contractului
de concesiune, serviciul supus concesionarii se desfasoara in conditiile
anterioare declansarii procedurii de concesionare, fara ca prin aceasta sa se
depaseasca perioada maxima de concesionare.
Art. 27^10
Hotararile judecatoresti irevocabile, pronuntate in litigiile care decurg
din aplicarea dispozitiilor prezentei legi, se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a VI-a, iar plata transmiterii si a cheltuielilor de publicare
este in sarcina partii care a pierdut procesul; in acest scop instanta va
dispune prin aceeasi hotarare judecatoreasca plata acestor cheltuieli."
12. Alineatul (1) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) La expirarea termenului de concesiune concesionarul este obligat sa
restituie, in deplina proprietate, liber de orice sarcina, bunul concesionat,
inclusiv investitiile realizate, in conformitate cu prevederile contractului de
concesiune."
13. La articolul 30, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru solutionarea eventualelor litigii izvorate din executarea
contractului de concesiune, partile pot stipula in contract clauza
compromisorie, putand atribui competenta solutionarii litigiilor instantelor
arbitrale romane sau internationale."
14. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) Contractele de concesiune incheiate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi isi pastreaza valabilitatea.
(2) Pana la privatizarea companiilor nationale ori a societatilor nationale
sau a societatilor comerciale infiintate prin reorganizarea regiilor autonome,
acestora li se pot concesiona prin atribuire directa bunuri apartinand
proprietatii publice sau private a statului, aferente domeniului de activitate,
pentru realizarea de noi infrastructuri publice.
(3) La privatizarea companiilor nationale ori a societatilor nationale sau
a societatilor comerciale infiintate prin reorganizarea regiilor autonome,
investitorii privati trebuie selectionati pe baza unei proceduri competitive,
asa cum este definita in prezenta lege."
Art. 5
Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. 6
Ordonanta Guvernului nr. 30/1995 privind regimul de concesionare a
construirii si exploatarii unor tronsoane de cai de comunicatii terestre -
autostrazi si cai ferate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 203 din 1 septembrie 1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 136/1996,
cu modificarile ulterioare, se abroga.
Art. 7
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si
propune spre aprobare Guvernului modificarea normelor metodologice de aplicare
a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor si a Ordonantei Guvernului
nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU