LEGE
Nr. 219 din 25 noiembrie 1998
privind regimul concesiunilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 459 din 30 noiembrie 1998

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege are ca obiect reglementarea si organizarea regimului de
concesionare pentru:
a) bunurile proprietate publica ori privata a statului, judetului, orasului
sau comunei;
b) activitatile si serviciile publice de interes national sau local.
(2) Concesionarea se face in baza unui contract prin care o persoana,
numita concedent, transmite pentru o perioada determinata, de cel mult 49 de
ani, unei alte persoane, numita concesionar, care actioneaza pe riscul si pe
raspunderea sa, dreptul si obligatia de exploatare a unui bun, a unei
activitati sau a unui serviciu public, in schimbul unei redevente.
Art. 2
(1) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii,
ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau
pot fi concesionate ori inchiriate.
(2) Pot face obiectul unei concesiuni bunurile, activitatile sau serviciile
publice din urmatoarele domenii:
a) transporturile publice;
b) autostrazile, podurile si tunelurile rutiere cu taxa de trecere;
c) infrastructurile rutiere, feroviare, portuare si aeroportuare civile;
d) constructia de hidrocentrale si exploatarea acestora, inclusiv a celor
aflate in conservare;
e) serviciile postale;
f) spectrul de frecvente si retelele de transport si de distributie pentru
telecomunicatii;
g) activitatile economice legate de cursurile de ape naturale si
artificiale, lucrarile de gospodarire a apelor aferente acestora, statiile si
instalatiile de masuratori hidrologice, meteorologice si de calitate a apelor
si amenajarile piscicole;
h) terenurile proprietate publica, plajele, cheiurile si zonele libere;
i) retelele de transport si de distributie a energiei electrice si termice;
j) retelele de transport prin conducte si de distributie a petrolului si
gazelor combustibile;
k) retelele de transport si de distributie publica a apei potabile;
l) exploatarea zacamintelor minerale si a substantelor solide si fluide;
m) exploatarea surselor termale;
n) resursele naturale ale zonei economice maritime si ale platoului
continental;
o) bazele sportive, locurile de recreere, institutiile profesioniste de
spectacole;
p) unitatile medico-sanitare, sectiile sau laboratoarele din structura
acestora, precum si serviciile medicale auxiliare;
r) activitatile economice legate de punerea in valoare a monumentelor si
siturilor istorice;
s) colectarea, depozitarea si valorificarea deseurilor;
t) orice alte bunuri, activitati sau servicii publice care nu sunt
interzise prin legi organice speciale.
(3) Nu pot face obiectul concesiunii bunurile, activitatile sau serviciile
publice in privinta carora nu exista autoritati de reglementare, ale caror
avize sunt obligatorii in ceea ce priveste preturile sau tarifele practicate de
concesionari.
Art. 3
Guvernul, consiliile judetene sau locale pot aproba prin hotarare
concesionarea altor bunuri, activitati sau servicii apartinand proprietatii
private a statului, care nu sunt prevazute la art. 2.
Art. 4
(1) Redeventa obtinuta prin concesionare se face venit la bugetul de stat
sau la bugetele locale, dupa caz.
(2) Modul de calcul si modul de plata a redeventei se stabilesc de catre
ministerele de resort ori de catre autoritatile administratiei publice locale,
dupa caz.
Art. 5
(1) Au calitatea de concedent, in numele statului, judetului, orasului sau
comunei:
a) ministerele sau alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, pentru bunurile proprietate publica sau privata a statului ori pentru
activitatile si serviciile publice de interes national;
b) consiliile judetene, consiliile locale sau institutiile publice de
interes local, pentru bunurile proprietate publica ori privata a judetului,
orasului sau comunei ori pentru activitatile si serviciile publice de interes
local.
(2) Calitatea de concesionar o poate avea orice persoana fizica sau
persoana juridica de drept privat, romana ori straina.
CAP. 2
Initierea concesionarii
Art. 6
Initiativa concesionarii o poate avea concedentul sau orice investitor
interesat.
Art. 7
Initierea concesionarii are la baza un studiu de oportunitate, efectuat, in
prealabil, de catre concedent, care va cuprinde, in principal, urmatoarele
elemente:
a) descrierea bunului, a activitatii sau a serviciului public care urmeaza
sa fie concesionat;
b) motivele de ordin economic, financiar, social si de mediu, care
justifica acordarea concesiunii;
c) investitiile necesare pentru modernizare sau extindere;
d) nivelul minim al redeventei;
e) modalitatea de acordare a concesiunii avuta in vedere; daca se recurge
la procedura licitatiei publice deschise cu preselectie sau la procedura de
negociere directa, trebuie motivata aceasta optiune;
f) durata estimata a concesiunii;
g) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;
h) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale
si al Statului Major General privind incadrarea obiectului concesiunii in
infrastructura sistemului national de aparare, dupa caz.
Art. 8
Concesionarea unor bunuri proprietate publica ori privata a statului, a
unor activitati sau a unor servicii publice se aproba pe baza caietului de
sarcini al concesiunii, prin hotarare a Guvernului, a consiliului judetean,
orasenesc sau comunal, dupa caz.
Art. 9
(1) La primirea propunerii de concesionare, formulata de un investitor
interesat, concedentul este obligat sa procedeze la intocmirea studiului de
oportunitate intr-un termen de 30 de zile, in cazul in care partile nu convin
asupra unui alt termen, in scopul luarii unei decizii privind concesionarea.
(2) In cazul in care concedentul si concesionarul convin ca studiul de
oportunitate sa fie redactat de o firma de consultanta independenta, costul
acestuia va fi suportat de catre concesionar.
CAP. 3
Procedurile de concesionare
Art. 10
Concesionarea unui bun, a unei activitati sau a unui serviciu public se
realizeaza prin licitatie publica sau prin negociere directa, conform
prevederilor prezentei legi.
Sectiunea 1
Procedura concesionarii prin licitatie publica
Art. 11
(1) Licitatia publica poate fi deschisa sau deschisa cu preselectie.
(2) Licitatia publica deschisa este licitatia prin care orice persoana
fizica sau persoana juridica de drept privat, romana sau straina, poate
prezenta o oferta.
(3) Licitatia publica deschisa cu preselectie este licitatia prin care
persoanele fizice sau persoanele juridice de drept privat, romane sau straine,
pe care concedentul le selectioneaza pe baza unor criterii elaborate in
prealabil, au dreptul sa prezinte oferte.
Art. 12
(1) In cazul procedurii licitatiei publice, concedentul are obligatia sa
elaboreze caietul de sarcini al concesiunii si instructiunile privind
organizarea si desfasurarea procedurii de concesionare.
(2) Caietul de sarcini va cuprinde, in mod obligatoriu, conditiile de
exploatare a concesiunii, investitiile care urmeaza sa fie realizate de catre
concesionar, clauzele financiare si de asigurari, regimul bunurilor utilizate
de concesionar si obligatiile care ii revin privind protectia mediului.
(3) Continutul-cadru al documentatiei mentionate la alin. (1) va face
obiectul unor norme metodologice care vor fi aprobate de Guvern.
A. Procedura concesionarii prin licitatie publica deschisa
Art. 13
In cazul procedurii licitatiei publice deschise, concedentul are obligatia
sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, intr-un cotidian de
circulatie nationala si intr-unul de circulatie locala anuntul licitatiei
publice deschise, care va contine in mod obligatoriu:
a) denumirea si sediul concedentului;
b) obiectul si durata concesiunii;
c) locul unde poate fi studiata documentatia mentionata la art. 12 alin.
(1);
d) actele doveditoare privind calitatile si capacitatile cerute
ofertantilor;
e) data si locul de primire a ofertelor;
f) durata in care ofertantii raman angajati prin termenii ofertelor lor;
g) data, ora si locul de deschidere a ofertelor.
Art. 14
Termenul de primire a ofertelor nu poate fi mai mic de 20 de zile
calendaristice si nu poate depasi 60 de zile calendaristice, incepand cu data
publicarii anuntului licitatiei publice deschise.
Art. 15
(1) Ofertantii transmit ofertele lor in doua plicuri sigilate, unul
exterior si unul interior, care vor fi inregistrate, in ordinea primirii lor,
intr-un registru special, tinut de concedent la sediul sau.
(2) Pe plicul exterior se va indica licitatia publica deschisa pentru care
este depusa oferta. Plicul exterior va trebui sa contina:
a) o fisa cu informatii privind ofertantul si o declaratie de participare,
semnata de ofertant, fara ingrosari, stersaturi sau modificari;
b) acte doveditoare privind calitatile si capacitatile ofertantilor,
conform solicitarilor concedentului, precum si garantia de participare la
licitatia publica deschisa.
(3) Pe plicul interior se inscriu numele sau denumirea ofertantului, precum
si domiciliul sau sediul social al acestuia, dupa caz. Acest plic va contine
oferta propriu-zisa.
(4) Plicurile sigilate vor fi predate comisiei de evaluare in ziua fixata
pentru deschiderea lor.
Art. 16
(1) Comisia de evaluare va fi alcatuita dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care concedentul este unul dintre ministerele prevazute la
art. 5 alin. (1) lit. a), din reprezentanti ai ministerelor respective si ai
Ministerului Finantelor, numiti in acest scop;
b) in cazul in care concedentul este un organ de specialitate prevazut la
art. 5 alin. (1) lit. a), din reprezentanti ai acestuia si ai Ministerului
Finantelor, numiti in acest scop;
c) in cazul in care concedentul este unul dintre consiliile judetene sau
consiliile locale prevazute la art. 5 alin. (1) lit. b), din reprezentanti ai
consiliului judetean sau ai consiliului local si ai directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti, numiti in acest scop;
d) in cazul in care concedentul este una dintre institutiile prevazute la
art. 5 alin. (1) lit. b), din reprezentanti ai institutiilor publice
respective, ai consiliului judetean sau ai consiliului local si ai directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, numiti in acest scop.
(2) In cazul in care bunul, activitatea sau serviciul supus concesionarii
declanseaza procedurile de mediu, potrivit legislatiei in vigoare, comisia de
evaluare va include in componenta sa si un reprezentant al autoritatii
competente pentru protectia mediului.
(3) Componenta comisiei de evaluare se stabileste prin decizia
concedentului. Totodata, concedentul desemneaza presedintele comisiei de
evaluare care, la randul sau, desemneaza secretarul comisiei, insarcinat cu
redactarea procesului-verbal.
(4) La sedintele comisiei de evaluare presedintele acesteia poate invita
personalitati recunoscute pentru experienta si competenta lor in materia ce
face obiectul licitatiei publice deschise. Aceste personalitati beneficiaza de
un vot consultativ.
Art. 17
(1) Sedinta de deschidere a plicurilor este publica.
(2) Dupa deschiderea plicurilor exterioare, comisia de evaluare elimina
ofertele care nu contin totalitatea documentelor si datelor cerute la art. 15
sau de instructiunile privind organizarea si desfasurarea procedurii de
concesionare si intocmeste un proces-verbal, in care se va mentiona rezultatul
deschiderii plicurilor respective.
(3) Deschiderea plicurilor interioare ale ofertelor retinute se face numai
dupa semnarea procesului-verbal de catre toti membrii comisiei de evaluare si
de catre ofertanti.
Art. 18
(1) Comisia de evaluare analizeaza ofertele din plicurile interioare si
poate, atunci cand considera necesar, sa ceara ofertantilor precizari cu
privire la continutul ofertei lor.
(2) Comisia de evaluare alege oferta pe care o considera cea mai buna din
punct de vedere al satisfacerii criteriilor de selectie enuntate in instructiunile
privind organizarea si desfasurarea procedurii de concesionare. Aceste criterii
au in vedere eficienta economica, suma investitiilor propuse, pretul
prestatiilor, costul lor de utilizare, valoarea lor tehnica, modul de rezolvare
a obligatiilor privind protectia mediului si a problemelor sociale, garantiile
profesionale si financiare propuse de catre fiecare ofertant si termenele de
realizare a lucrarilor de investitii.
Art. 19
(1) Pe baza evaluarii ofertelor comisia de evaluare intocmeste un raport
care cuprinde descrierea procedurii de concesionare si operatiunile de
evaluare, elementele esentiale ale ofertelor depuse si motivele alegerii
ofertantului castigator sau, in cazul in care nu a fost desemnat castigator
nici un ofertant, cauzele respingerii.
(2) In cazul in care licitatia publica deschisa nu a condus la desemnarea
unui castigator, se va consemna aceasta situatie intr-un proces-verbal, iar in
termen de 45 de zile se va organiza o noua licitatie.
(3) Daca nici cea de-a doua licitatie nu a condus la desemnarea unui
castigator, aceasta se va consemna intr-un proces-verbal care va sta la baza
deciziei de recurgere la procedura de negociere directa.
(4) Conditiile concesionarii prin negociere directa nu pot fi inferioare
celei mai bune oferte respinse de licitatia publica deschisa.
Art. 20
(1) Raportul intocmit de catre comisia de evaluare si ofertele prezentate
sunt transmise de indata concedentului.
(2) Dupa primirea raportului comisiei de evaluare, concedentul procedeaza,
in termen de 5 zile calendaristice, la informarea ofertantului castigator
despre alegerea sa si la anuntarea celorlalti ofertanti despre respingerea
ofertelor lor. La solicitarea in scris a ofertantilor respinsi, in termen de 10
zile calendaristice de la primirea comunicarii de respingere a ofertelor lor,
concedentul va transmite o copie de pe procesul-verbal de evaluare a ofertelor.
Art. 21
(1) Ofertantii pot face contestatii privind modul in care au fost
respectate dispozitiile legale care reglementeaza procedura concesionarii prin
licitatie publica deschisa.
(2) Termenul de comunicare, de depunere a contestatiilor, autoritatile
competente sa le solutioneze si procedura de lucru a acestora se stabilesc prin
norme metodologice de organizare si desfasurare a procedurii de concesionare.
B. Procedura concesionarii prin licitatie publica deschisa cu preselectie
Art. 22
(1) In cazul procedurii licitatiei publice deschise cu preselectie,
concedentul are obligatia sa elaboreze un anunt de primire de candidaturi, in
care va mentiona:
a) obiectul concesiunii;
b) obiectivele pe care si le propune concedentul;
c) actele doveditoare privind calitatile si capacitatile solicitate
candidatilor;
d) termenul de primire a candidaturilor;
e) criteriile de selectie a candidatilor.
(2) Anuntul de primire de candidaturi este publicat in aceleasi conditii ca
si cele prevazute la art. 13, iar termenul de primire a candidaturilor este
acelasi cu cel prevazut la art. 14.
Art. 23
(1) Candidaturile sunt inaintate, in plicuri sigilate, comisiei de
evaluare, instituita conform art. 16.
(2) Comisia de evaluare analizeaza documentele prezentate si intocmeste
lista candidatilor admisi la prezentarea unei oferte, tinand seama de
criteriile de selectie precizate in anuntul de primire de candidaturi.
Art. 24
Concedentul informeaza, in termen de 5 zile calendaristice, candidatii
respinsi despre neacceptarea candidaturii lor. La solicitarea in scris a
candidatilor respinsi, in termen de 10 zile calendaristice de la primirea
comunicarii de respingere a candidaturilor, concedentul le va transmite o copie
de pe procesul-verbal.
Art. 25
(1) Concedentul informeaza candidatii ale caror candidaturi au fost
selectate despre perioada si locul unde acestia pot studia dosarul de
prezentare a concesionarii.
(2) Incepand cu data stabilita potrivit criteriilor prevazute la alin. (1),
candidatii dispun de un termen, care nu poate fi mai mic de 20 de zile
calendaristice si nu poate depasi 60 de zile calendaristice, pentru a-si
prezenta ofertele.
(3) Dupa depunerea ofertelor, procedura licitatiei publice deschise cu
preselectie se desfasoara conform prevederilor art. 15 si ale art. 17 - 21.
Sectiunea a 2-a
Procedura concesionarii prin negociere directa
Art. 26
(1) Procedura de negociere directa este aplicabila in cazul in care
licitatia publica nu a condus la desemnarea unui castigator.
(2) In urma procedurii de negociere directa, concedentul atribuie concesiunea
persoanei fizice sau persoanei juridice de drept privat, romane ori straine, pe
care o alege.
Art. 27
(1) Concedentul are obligatia sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, intr-un cotidian de circulatie nationala si intr-unul de
circulatie locala intentia de a recurge la procedura de negociere directa.
(2) Anuntul, publicat conform prevederilor alin. (1), trebuie sa precizeze:
a) denumirea si sediul concedentului;
b) obiectul concesiunii;
c) modalitatea prin care concedentul organizeaza desfasurarea negocierilor.
CAP. 4
Dispozitii privind contractul de concesiune
Art. 28
(1) Contractul de concesiune se incheie in termen de 30 de zile de la data
la care concedentul a informat ofertantul despre acceptarea ofertei sale, daca
prin caietul de sarcini nu s-a stabilit altfel.
(2) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) poate atrage plata de
daune interese de catre partea in culpa.
(3) Refuzul ofertantului declarat castigator de a incheia contractul de
concesiune atrage dupa sine pierderea garantiei depuse pentru participare si,
daca este cazul, plata de daune interese.
(4) Contractul de concesiune va cuprinde clauzele prevazute in caietul de
sarcini si clauzele convenite de partile contractante, in completarea celor din
caietul de sarcini si fara a contraveni obiectivelor concesiunii prevazute in
caietul de sarcini.
(5) La incheierea contractului de concesiune partile vor conveni asupra
cazurilor de incetare a contractului. In contract partile vor putea inscrie
clauze specifice referitoare la rezilierea unilaterala sau la rascumparare.
(6) In toate cazurile contractul de concesiune va mentiona interdictia
pentru concesionar de a subconcesiona, in tot sau in parte, unei alte persoane
obiectul concesiunii.
(7) Contractul de concesiune va cuprinde si clauze contractuale referitoare
la impartirea responsabilitatilor de mediu intre concedent si concesionar.
Art. 29
(1) La expirarea termenului de concesiune concesionarul este obligat sa
restituie, in deplina proprietate, liber de orice sarcina, bunul concesionat,
inclusiv investitiile realizate.
(2) In contractul de concesiune trebuie precizate, in mod distinct,
categoriile de bunuri ce vor fi utilizate de concesionar in derularea
concesiunii, respectiv:
a) bunurile de retur care revin de plin drept, gratuit si libere de orice
sarcini concedentului, la expirarea contractului de concesiune. Sunt bunuri de
retur bunurile care au facut obiectul concesiunii, precum si cele care au
rezultat in urma investitiilor impuse prin caietul de sarcini;
b) bunurile de preluare care, la expirarea contractului de concesiune, pot
reveni concedentului, in masura in care acesta din urma isi manifesta intentia
de a prelua bunurile respective in schimbul platii unei compensatii egale cu
valoarea contabila actualizata, conform dispozitiilor caietului de sarcini.
Sunt bunuri de preluare bunurile care au apartinut concesionarului si au fost
utilizate de catre acesta pe durata concesiunii;
c) bunurile proprii care, la expirarea contractului de concesiune, raman in
proprietatea concesionarului. Sunt bunuri proprii bunurile care au apartinut
concesionarului si au fost folosite de catre acesta pe durata concesiunii, cu
exceptia celor prevazute la lit. b).
(3) In contractul de concesiune se va mentiona repartitia acestor bunuri la
incetarea, din orice cauza, a concesiunii.
Art. 30
(1) Contractul de concesiune va fi incheiat in conformitate cu legea
romana, indiferent de nationalitatea sau de cetatenia concesionarului, pentru o
durata care nu va putea depasi 49 de ani, incepand de la data semnarii lui.
Durata concesiunii se stabileste in functie de perioada de amortizare a
investitiilor ce urmeaza sa fie realizate de catre concesionar.
(2) Pentru solutionarea eventualelor litigii, partile pot stipula in
contract clauza compromisorie.
(3) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioada egala cu
cel mult jumatate din durata sa initiala, prin simplul acord de vointa al
partilor.
Art. 31
(1) Concedentul poate modifica unilateral partea reglementara a
contractului de concesiune, cu notificarea prealabila a concesionarului, din
motive exceptionale legate de interesul national sau local, dupa caz.
(2) In cazul in care modificarea unilaterala a contractului ii aduce un
prejudiciu, concesionarul are dreptul sa primeasca in mod prompt o despagubire
adecvata si efectiva. In caz de dezacord intre concedent si concesionar cu
privire la suma despagubirii, aceasta va fi stabilita de catre instanta
judecatoreasca competenta. Acest dezacord nu poate, in nici un caz, sa permita
concesionarului sa se sustraga obligatiilor sale contractuale.
Art. 32
Relatiile contractuale dintre concedent si concesionar se bazeaza pe
principiul echilibrului financiar al concesiunii, respectiv pe realizarea unei
posibile egalitati intre avantajele care ii sunt acordate concesionarului si
sarcinile care ii sunt impuse. In consecinta, concesionarul nu va fi obligat sa
suporte cresterea sarcinilor legate de executia obligatiilor sale, in cazul in
care aceasta crestere rezulta in urma:
a) unei actiuni sau unei masuri dispuse de o autoritate publica;
b) unui caz de forta majora sau unui caz fortuit.
Art. 33
(1) Concesionarul isi executa obligatiile potrivit termenilor si
conditiilor prevazute in contractul de concesiune si in acord cu normele legale
specifice domeniului de activitate respectiv, elaborate de institutiile legal
abilitate in acest scop.
(2) Concedentul are dreptul sa verifice, in perioada derularii contractului
de concesiune, modul in care se respecta conditiile si clauzele acestuia de
catre concesionar.
Art. 34
(1) Concesionarul are obligatia ca, in termen de 90 de zile de la data
semnarii contractului de concesiune, sa depuna, cu titlu de garantie, o suma
fixa reprezentand o cota-parte din suma obligatiei de plata catre concedent,
stabilita de acesta si datorata pentru primul an de activitate. Daca este
necesar, din aceasta suma vor fi prelevate penalitatile si sumele datorate
concedentului de catre concesionar, in baza contractului de concesiune.
(2) Concesionarul poate constitui drept garantie si titluri de credit,
asupra carora se va institui gajul, cu acordul concedentului. Se va constitui o
garantie similara, in functie de necesitatea acoperirii costurilor viitoare,
pentru indeplinirea obligatiilor privind protectia mediului, care pot aparea pe
parcursul derularii concesiunii.
Art. 35
Incetarea contractului de concesiune poate avea loc in urmatoarele
situatii:
a) la expirarea duratei stabilite in contractul de concesiune;
b) in cazul in care interesul national sau local o impune, prin denuntarea
unilaterala de catre concedent, cu plata unei despagubiri juste si prealabile
in sarcina concedentului;
c) in cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre concesionar,
prin rezilierea unilaterala de catre concedent, cu plata unei despagubiri in
sarcina concesionarului;
d) in cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre concedent,
prin rezilierea unilaterala de catre concesionar, cu plata de despagubiri in
sarcina concedentului;
e) la disparitia, dintr-o cauza de forta majora, a bunului concesionat sau
in cazul imposibilitatii obiective a concesionarului de a-l exploata, prin
renuntare, fara plata unei despagubiri.
CAP. 5
Dispozitii privind exercitarea dreptului de control
Art. 36
Ministerele de resort si Ministerul Finantelor au atributii de control
asupra concesiunilor de interes national, iar directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti au drept de control asupra concesiunilor de interes local, urmarind,
in special, respectarea prevederilor referitoare la:
a) hotararea de concesionare;
b) publicitate;
c) continutul documentatiei mentionate la art. 12 alin. (1);
d) componenta si modul de lucru ale comisiei de evaluare a ofertelor;
e) termenele prevazute de prezenta lege;
f) informarea factorilor interesati despre acordarea sau incetarea
concesiunii;
g) indeplinirea obligatiilor contractuale de catre concedent si
concesionar.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 37
Nerespectarea de catre partile contractante a obligatiilor cuprinse in
contractul de concesiune atrage raspunderea contractuala a partii in culpa.
Art. 38
(1) Constituie contraventii la dispozitiile prezentei legi, daca nu au fost
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni, urmatoarele fapte:
a) nerespectarea dispozitiilor privind publicitatea, prevazute la art. 13,
art. 22 alin. (2) si art. 27 alin. (1);
b) nerespectarea termenelor prevazute la art. 9, art. 14, art. 20 alin.
(2), art. 24, art. 25 alin. (2), art. 34 alin. (1) si art. 39;
c) substituirea de catre membrii comisiei de evaluare, precum si de catre
angajatii concedentului a documentelor incluse in ofertele initiale cu alte
documente;
d) divulgarea oricarei informatii nedestinate publicarii, de catre angajatii
concedentului, precum si de orice persoana implicata in procesul de instituire
a unei concesiuni.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a), cu amenda de la 5.000.000 lei la 25.000.000
lei;
b) cele prevazute la lit. b), cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000
lei;
c) cele prevazute la lit. c) si d), cu amenda de la 10.000.000 lei la
50.000.000 lei.
(3) Cuantumul amenzilor poate fi majorat, in functie de rata inflatiei,
prin hotarare a Guvernului.
(4) Amenzile prevazute ca sanctiuni pentru savarsirea contraventiilor
mentionate la alin. (1) pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si
persoanelor juridice.
(5) Constatarea contraventiilor cuprinse in dispozitiile prezentei legi si
aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoane anume imputernicite de catre
ministerele de resort.
(6) Dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor se aplica si contraventiilor prevazute in prezenta lege.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 39
Contractele de concesiune a terenurilor de orice natura vor fi inregistrate
de catre concesionar in registrele de publicitate imobiliara, in termen de 30
de zile calendaristice de la data incheierii lor.
Art. 40
(1) Bunurile proprietate publica ori privata a statului, judetului,
orasului sau comunei, precum si activitatile si serviciile publice de interes
national sau local se atribuie direct, printr-un contract de concesiune, societatilor
comerciale sau companiilor nationale ori societatilor nationale, infiintate
prin reorganizarea regiilor autonome care au avut in administrare aceste
bunuri, activitati ori servicii. Contractul de concesiune se incheie cu
autoritatea concedenta competenta pe o durata care se stabileste prin hotarare
a Guvernului sau a consiliului judetean ori local de infiintare a societatii
comerciale respective.
(2) Contractele de concesiune incheiate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi isi pastreaza valabilitatea.
(3) In cazul privatizarii companiilor nationale ori a societatilor
nationale sau societatilor comerciale, infiintate prin reorganizarea regiilor
autonome care au avut incheiat contract de concesiune in conditiile alin. (1),
concedentul poate cere renegocierea acestuia.
Art. 41
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Consiliul pentru Reforma elaboreaza si propune spre
aprobare Guvernului norme metodologice-cadru in aplicarea prezentei legi.
Art. 42
(1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Pe aceeasi data se abroga:
a) art. 25 - 29 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b) art. 1 - 17, art. 25 si anexele nr. 1 - 5 din Hotararea Guvernului nr.
1.228/1990 pentru aprobarea Metodologiei concesionarii, inchirierii si locatiei
gestiunii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 12
decembrie 1990, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 28 octombrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI CHILIMAN
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM SPINEANU