DECIZIE Nr. 136 din 3 mai 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din Legea nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 647 din 16 octombrie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor,
exceptie ridicata de primarul municipiului Onesti si de Consiliul Local al
Municipiului Onesti in Dosarul nr. 4.422/2000 al Tribunalului Bacau - Sectia
comerciala si contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 24 aprilie 2001 si au fost
consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea la 3 mai 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
4.422/2000, Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
Exceptia a fost ridicata de primarul municipiului Onesti si de Consiliul Local
al Municipiului Onesti in cadrul litigiului comercial in contradictoriu cu
Societatea Comerciala "Onedil" - S.A. Onesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1)
care consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, ale art. 119
privind principiile de baza ale organizarii si functionarii administratiei
publice locale, precum si ale art. 120 alin. (2) referitoare la autoritatile
locale.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata. Se considera ca dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate, deoarece prin acestea "s-a urmarit
armonizarea intereselor locale cu cele nationale, neaducandu-se nici o atingere
autonomiei locale".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se considera ca in speta nu este vorba
de o problema de constitutionalitate, ci de o problema de aplicare a legii, de
competenta exclusiva a instantei judecatoresti.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile autorilor exceptiei si
ale partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
40 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 30 noiembrie 2000, care are
urmatorul cuprins: "(1) Bunurile proprietate publica ori privata a
statului, judetului, orasului sau comunei, precum si activitatile si serviciile
publice de interes national sau local se atribuie direct, printr-un contract de
concesiune, societatilor comerciale sau companiilor nationale ori societatilor
nationale, infiintate prin reorganizarea regiilor autonome care au avut in
administrare aceste bunuri, activitati ori servicii. Contractul de concesiune
se incheie cu autoritatea concedenta competenta pe o durata care se stabileste
prin hotarare a Guvernului sau a consiliului judetean ori local de infiintare a
societatii comerciale respective.
(2) Contractele de concesiune incheiate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi isi pastreaza valabilitatea.
(3) In cazul privatizarii companiilor nationale ori a societatilor
nationale sau societatilor comerciale, infiintate prin reorganizarea regiilor
autonome care au avut incheiat contract de concesiune in conditiile alin. (1),
concedentul poate cere renegocierea acestuia."
Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii legale, prin faptul ca
atribuie activitatile si serviciile publice de interes national si local
direct, prin concesiune, societatilor comerciale sau companiilor nationale
infiintate prin reorganizarea regiilor autonome care au avut in administrare
aceste bunuri, activitati sau servicii, incalca urmatoarele prevederi
constitutionale:
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 119
"Administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale se
intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe cel al descentralizarii
serviciilor publice.";
Art. 120 alin. (2)
"Consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca
autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si
din orase."
Curtea retine ca exceptia a fost ridicata intr-un litigiu comercial in care
se solicita obligarea autoritatilor locale, in temeiul art. 40 din Legea nr.
219/1998, la incheierea unui contract avand ca obiect concesionarea catre
Societatea Comerciala "Onedil" - S.A. Onesti a retelelor de transport
si distributie a apei in municipiul Onesti, precum si a constructiilor si
instalatiilor aferente acestei activitati.
Analizand exceptia astfel cum a fost formulata, Curtea constata ca art. 16
alin. (1) din Constitutie, care consacra principiul egalitatii in drepturi, nu
este aplicabil in vederea solutionarii acesteia, intrucat textul constitutional
mentionat impune un tratament egal in fata legii si a autoritatilor publice
numai in privinta cetatenilor aflati in situatii identice, iar nu si in
privinta persoanelor juridice, asa cum se intampla in speta.
In legatura cu celelalte sustineri, potrivit carora dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 119 si art. 120 alin.
(2), Curtea constata ca acestea din urma se refera la principiul autonomiei
locale in cadrul organizarii administratiei publice din unitatile
administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei autonomii de decizie in
afara cadrului legal, care este general obligatoriu.
Pe de alta parte insa, Curtea observa ca potrivit prevederilor art. 134
alin. (1) din Constitutie "Economia Romaniei este economie de piata",
iar alin. (2) lit. a) din acelasi text constitutional dispune: "Statul
trebuie sa asigure: a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale,
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie". Asa fiind, se impune si stabilirea unui cadru concurential ce
exclude orice forma de privilegiu de natura sa impiedice concurenta loiala pe
piata.
Prin urmare, Curtea constata ca, in masura in care sunt aplicate dispozitiile
art. 40 alin. (1) fraza intai din Legea nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor, se contravine prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie admisa in
parte, cu referire la dispozitiile art. 40 alin. (1) fraza intai din Legea nr.
219/1998, celelalte dispozitii ale art. 40 fiind constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite in parte exceptia de neconstitutionalitate ridicata de primarul
municipiului Onesti si de Consiliul Local al Municipiului Onesti in Dosarul nr.
4.422/2000 al Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si contencios
administrativ si, in consecinta, constata ca dispozitiile art. 40 alin. (1)
fraza intai din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor sunt
neconstitutionale in masura in care autoritatile publice locale sunt obligate
sa atribuie direct, printr-un contract de concesiune, bunurile proprietate
publica sau activitatile si serviciile publice de interes local unor persoane
juridice nominalizate.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate ridicata de aceiasi autori in
acelasi dosar, cu privire la celelalte dispozitii ale art. 40 din Legea nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
OPINIE SEPARATA
Sunt de acord cu majoritatea colegilor mei judecatori cu privire la
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate referitor la
dispozitiile alin. (2) si (3) ale Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor, precum si cu motivarea conform careia, in legatura cu
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 40 alin. (1) din aceeasi lege, se
apreciaza ca dispozitiile constitutionale ale art. 119 si art. 120 alin. (2) se
refera la "principiul autonomiei locale in cadrul organizarii
administratiei publice din unitatile administrativ-teritoriale, iar nu la
existenta unei autonomii de decizie in afara cadrului legal, care este general
obligatoriu".
Sunt in dezacord insa cu opinia majoritatii cu privire la constatarea
neconstitutionalitatii "dispozitiilor art. 40 alin. (1) fraza intai din
Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor in masura in care
contributiile publice locale sunt obligate sa atribuie direct, printr-un
contract de concesiune, bunurile proprietate publica sau activitatile si
serviciile publice de interes local unor persoane juridice nominalizate".
1. In motivarea acestei solutii pronuntate de Curtea Constitutionala cu
majoritate de voturi se retine, in esenta, prin decizia adoptata, ca "in
masura in care sunt aplicate dispozitiile art. 40 alin. (1) fraza intai din
Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, se contravine prevederilor
art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie", potrivit carora "Statul
trebuie sa asigure: a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale,
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie". In considerentele deciziei se mai retine ca potrivit acestei
dispozitii constitutionale "[...] se impune si stabilirea unui cadru
concurential ce exclude orice forma de privilegiu de natura sa impiedice
concurenta loiala pe piata".
Un prim temei al dezacordului fata de aceasta solutie il constituie faptul
ca autorul exceptiei nu a invocat in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate pe care a ridicat-o in Dosarul nr. 4.422/2000 al
Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ incalcarea
dispozitiilor art. 134 din Constitutie privind economia. Motivele invocate de
autorul exceptiei in inscrisul depus la Tribunalul Bacau la data de 27
septembrie 2000 si sustinute in fata acestei instante, asa cum rezulta din
incheierea tribunalului din data de 27 septembrie 2000, prin care Curtea
Constitutionala a fost sesizata, le constituie incalcarea dispozitiilor art. 16
alin. (1), art. 119 si art. 120 alin. (2) din Constitutie.
In aceste conditii Curtea Constitutionala nu putea sa retina un alt temei
de neconstitutionalitate in afara motivelor invocate de autorul exceptiei cu
care Curtea fusese sesizata prin incheierea din 27 septembrie 2000 a
Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ, intrucat
conform art. 144 lit. c) din Constitutie Curtea "hotaraste asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor", iar potrivit art. 12
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, sesizarile trebuie facute in forma scrisa si motivate.
In jurisprudenta Curtii s-a stabilit ca incalcarea dispozitiilor imperative
ale art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora orice
sesizare adresata Curtii Constitutionale trebuie motivata, are drept consecinta
imposibilitatea exercitarii controlului de constitutionalitate, Curtea
neputandu-se substitui autorului sesizarii in ceea ce priveste invocarea unui
motiv de neconstitutionalitate. In acest sens sunt, de exemplu: Decizia nr. 36
din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 146 din 10 aprilie 1998; Decizia nr. 96 din 29 iunie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 502 din 18 octombrie 1999.
De asemenea, in jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a stabilit ca o
exceptie de neconstitutionalitate nu poate fi ridicata direct in fata Curtii
prin indicarea unui alt motiv de neconstitutionalitate decat cele pe baza
carora exceptia a fost ridicata initial in fata instantei judecatoresti care a
sesizat Curtea, fiindca in cazul in care Curtea ar putea modifica limitele
sesizarii controlul nu ar mai fi exercitat la sesizare, ci din oficiu, ceea ce
ar contraveni principiului de organizare a controlului de constitutionalitate
instituit de Constitutia Romaniei. In acest sens citam, de exemplu, Decizia
Curtii Constitutionale nr. 337 din 15 iulie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 295 din 30 octombrie 1997.
Ratiunile care au stat la baza acestor solutii de principiu din
jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la respectarea limitelor
sesizarii Curtii si a obligatiei de motivare a sesizarii de
neconstitutionalitate se opun si in cazul de fata procedeului folosit prin
decizia Curtii Constitutionale la care facem opinie separata, decizie prin care
exceptia de neconstitutionalitate a fost admisa in parte, constatandu-se
neconstitutionalitatea unui text al Legii nr. 219/1998 pentru un motiv care nu
a fost invocat de autorul exceptiei, nu a fost inscris in incheierea instantei
de judecata prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala si nici nu are cel
putin legatura cu cele doua motive de neconstitutionalitate invocate de autorul
sesizarii si cuprinse in incheierea instantei - incalcarea principiului
egalitatii in drepturi, prevazut la art. 16 alin. (1) din Constitutie, si a
principiului autonomiei locale, prevazut la art. 119 si 120 din Constitutie.
2. Un al doilea motiv al dezacordului cu solutia pronuntata in cauza cu
majoritate de voturi il constituie lipsa de temeinicie a acesteia.
Solutia pronuntata prin decizie se bazeaza pe ideea ca textul de lege
constatat ca fiind neconstitutional incalca dispozitiile art. 134 alin. (1) si
alin. (2) lit. a) din Constitutie, care stabilesc ca "Economia Romaniei
este economie de piata", iar "Statul trebuie sa asigure: a)
libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".
In realitate, aceasta solutie omite faptul important ca dispozitia cuprinsa
in textul art. 40 alin. (1) fraza intai al Legii nr. 219/1998 stabileste ca
bunurile proprietate publica ori privata a statului, judetului, orasului sau
comunei, precum si activitatile si serviciile publice de interes national sau
local se atribuie direct, printr-un contract de concesiune, nu oricarui agent
economic, ci anume societatilor comerciale sau companiilor nationale ori
societatilor nationale infiintate prin reorganizarea regiilor autonome care au
avut in administrare aceste bunuri, activitati ori servicii. In acest context
atribuirea directa apare ca fiind pe deplin justificata de necesitatea
reorganizarii regiilor autonome si se incadreaza in ansamblul masurilor cu
aceasta finalitate. Aceste masuri se inscriu, in opinia noastra, pe deplin in
obligatia statului de a asigura "protejarea intereselor nationale in
activitatea economica, financiara si valutara", prevazuta la art. 134
alin. (2) lit. b) din Constitutie. In acelasi timp, daca se are in vedere
importanta activitatilor si serviciilor publice din domeniul gospodariei
comunale pentru viata locuitorilor, nu este exagerat sa consideram ca masurile
in discutie se incadreaza si in prerogativa statului de creare a
"conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii", prevazuta
la art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie.
In opinia pe care o sustinem dispozitiile art. 134 din Constitutie privind
"Economia" trebuie interpretate sistematic si prin luarea in
considerare a finalitatii lor, fara a se absolutiza una dintre obligatiile ce
revin statului conform alin. (2) din acest articol, pana la inlaturarea
celorlalte obligatii la fel de importante.
De altfel, contrar opiniei majoritatii si cu tot respectul pentru aceasta,
consideram ca textul criticat pentru neconstitutionalitate nici nu contravine
obligatiei statului prevazute la art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie,
intrucat masura prevazuta poate fi considerata ca fiind menita sa asigure
"crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie" in domeniul gospodariei comunale.
Judecator,
Constantin Doldur