HOTARARE Nr. 1228 din 21 noiembrie 1990
pentru aprobarea Metodologiei concesionarii, inchirierii si locatiei gestiunii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 140 din 12 decembrie 1990
In temeiul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de
stat ca regii autonome si societati comerciale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Metodologia concesionarii, inchirierii si locatiei gestiunii,
anexa la prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
METODOLOGIA
concesionarii, inchirierii si locatiei gestiunii
CAP. 1
Dispozitii generale si comune
Art. 1
Activitatea de concesionare, inchiriere si locatie a gestiunii se
efectueaza in conditiile legii si cu respectarea dispozitiilor prezentei
metodologii.
Art. 2
Concesionarea si subconcesionarea de activitati economice, servicii publice,
unitati de productie ale unor regii autonome si de terenuri proprietate de stat
se desfasoara sub controlul guvernului.
Inchirierea de bunuri proprietatea statului se efectueaza, in conditiile
legii, pe baza de licitatie, cu aprobarea guvernului sau a organului
administratiei locale de stat, dupa caz.
Inchirierea de bunuri proprietatea regiilor autonome sau societatilor
comerciale cu capital integral de stat se face, in conditiile legii, pe baza
aprobarii consiliului de administratie ori a consiliului imputernicitilor
statului, dupa caz.
Locatia gestiunii pentru sectii, uzine, fabrici si alte subunitati
economice comerciale cu capital integral de stat se efectueaza pe baza
aprobarii consiliului de administratie ori a consiliului imputernicitilor
statului, dupa caz.
Pentru concesionarea, inchirierea si locatia gestiunii unor capacitati de
productie, linii de fabricatie, sectii, uzine si fabrici care executa produse
sau subansamble destinate inzestrarii armatei se va solicita si avizul Ministerului
Apararii Nationale.
Art. 3
Licitatiile publice in vederea concesionarii se desfasoara sub indrumarea
Agentiei Nationale pentru Privatizare.
Agentia Nationala pentru Privatizare controleaza respectarea de catre
concesionar a caietului de sarcini si a obligatiilor asumate prin contractul de
concesiune.
Art. 4
In cazul in care contractul de concesionare sau de inchiriere se incheie cu
persoane fizice sau persoane juridice straine, acestea pot plati redeventa,
respectiv chiria in lei, daca sumele in lei sunt obtinute din activitati
desfasurate, in conditiile legii, in Romania.
Art. 5
Concesionarea, inchirierea si locatia gestiunii presupun, daca este cazul,
initierea, fundamentarea, aprobarea, licitatia, contractarea si controlul lor.
CAP. 2
Concesionarea
Art. 6
Prin contractul de concesiune, o parte - concedentul - transmite celeilalte
parti - concesionarul - spre administrare rentabila, pe un termen determinat,
in schimbul unei redevente, o activitate economica, un serviciu public, o
subunitate productiva sau un teren proprietate de stat.
Art. 7
Cand obiectul concesiunii il constituie terenuri continand substante
minerale utile, precum titei, gaze si altele asemenea, se vor respecta uzantele
internationale in materie, iar contractul va produce efecte juridice numai dupa
aprobarea lui de catre Guvernul Romaniei.
Art. 8
Initiativa concesionarii apartine titularului dreptului real - proprietate
ori folosinta - asupra bunurilor care vor forma obiectul contractului de
concesiune.
In cazul prevazut de art. 25 alin. 3 din Legea nr. 15/1990, initiativa
concesionarii apartine organului administratiei de stat care are in subordine
regia autonoma in structura careia se gaseste subunitatea productiva ce va
forma obiectul concesionarii.
Initiativa concesionarii o poate avea si persoana fizica sau juridica,
romana sau straina, care justifica interesul dobandirii, in regim de
concesiune, a bunurilor ori activitatilor ce vor forma obiect al contractului de
concesionare.
Art. 9
Propunerea de concesionare se fundamenteaza prin studiul tehnico-economic,
care se aproba de catre consiliul de administratie al concedentului ori de
organul de conducere al initiatorului, in cazul prevazut de art. 8 alin. 2.
Elementele studiului tehnico-economic sunt cele prevazute in anexa nr. 1.
Art. 10
Propunerea de concesionare fundamentata se transmite, spre avizare,
Agentiei Nationale pentru Privatizare.
Agentia Nationala pentru Privatizare emite avizul sau potrivit anexei nr. 1
a).
Art. 11
Propunerea de concesionare va avea cuprinsul prevazut de anexa nr. 1 b).
Art. 12
Dupa obtinerea avizului Agentiei Nationale pentru Privatizare, initiatorul
concesiunii va elabora caietul de sarcini al concesiunii.
Intocmirea caietului de sarcini se va face cu respectarea dispozitiilor
art. 27 din Legea nr. 15/1990 si potrivit anexei nr. 2 la prezenta metodologie.
Art. 13
Propunerea de concesionare, avizata favorabil de Agentia Nationala pentru
Privatizare, si caietul de sarcini se transmit ministerului de resort, care le
inainteaza ministrului de stat pentru industrie si comert. Acestea se supun
aprobarii guvernului, potrivit art. 25 alin. 1 din Legea nr. 15/1990.
Hotararea guvernului constituie temeiul trecerii la organizarea licitatiei
concesiunii.
Art. 14
Organizarea licitatiei privind concesiunea si caietul de sarcini cuprinzand
conditiile concesiunii, aprobate de guvern, se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a III-a, precum si in presa, cu cel putin 30 de zile inainte
de data tinerii licitatiei.
Art. 15
Procedura licitatiei si conditiile participarii la ea sunt prevazute in
anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
Art. 16
Pe baza rezultatului licitatiei, Agentia Nationala pentru Privatizare emite
acordul prevazut in anexa nr. 4.
Art. 17
Contractul de concesiune se incheie cu continutul prevazut de art. 27 din
Legea nr. 15/1990 si in conditiile precizate de anexa nr. 5 la prezenta
metodologie.
CAP. 3
Inchirierea
Art. 18
Bunuri din proprietatea statului pot fi inchiriate numai pe baza de
licitatie, organizata de organul de stat care le are in patrimoniu.
In acest scop, organul de stat prevazut la alin. 1 are obligatia sa publice,
cel putin intr-un ziar de larga circulatie, un anunt referitor la bunul si
conditiile de inchiriere, precum si la data de inchidere si locul de tinere a
licitatiei.
Licitatia are loc in conditiile prevazute de Codul de procedura civila.
Art. 19
Pentru inchirierea de bunuri proprietatea regiilor autonome sau
societatilor comerciale licitatia nu este obligatorie, daca nu sunt mai multi
ofertanti.
Art. 20
Contractul de inchiriere se incheie intre proprietarul bunului si persoane
fizice sau persoane juridice, romane ori straine.
Prin contractul de inchiriere se vor conveni clauze care sa asigure
exploatarea bunului inchiriat potrivit specificului acestuia, cu respectarea
prevederilor continutului cadru din anexa nr. 6.
Art. 21
Pentru determinarea chiriei se vor avea in vedere: valoarea bunului
inchiriat, amplasarea acestuia pe zone de interes, dotarile de care beneficiaza
bunul, nivelul chiriei pe piata interna si externa pentru bunuri similare,
importanta sociala a activitatii pentru desfasurarea careia urmeaza a fi
folosit bunul inchiriat si alte elemente de asemenea natura.
CAP. 4
Locatia gestiunii
Art. 22
Prin contractul de locatie a gestiunii, regia autonoma sau societatea
comerciala acorda uneia sau mai multor persoane fizice sau persoane juridice,
romane ori straine, gestionarea unor sectii, uzine, fabrici ori altor
subunitati.
Art. 23
Drepturile si obligatiile partilor se stabilesc prin contractul de locatie
a gestiunii, cu respectarea prevederilor continutului cadru din anexa nr. 7.
Art. 24
Regiile autonome si societatile comerciale au obligatia sa mentioneze
despre incheierea contractului de locatie a gestiunii in registrul comertului,
in termen de cel mult 15 zile de la data incheierii contractului.
CAP. 5
Dispozitii specifice referitoare la concesionarea, inchirierea si locatia
gestiunii de spatii comerciale, servicii catre populatie, mijloace de
transport pentru marfuri sau persoane si activitati de colectare a materialelor
refolosibile
Art. 25
Concesionarea de spatii comerciale, servicii catre populatie, mijloace de
transport pentru marfuri sau persoane si activitati de colectare a materialelor
refolosibile se efectueaza prin licitatie directa, organizata pe baza ofertelor
primite de catre concedent.
Art. 26
Inchirierea si locatia gestiunii in situatiile prevazute la art. 25 se fac
si la cererea unui singur ofertant, cu aprobarea organelor executive de
conducere ale regiilor autonome sau societatilor comerciale. Licitatia nu este
obligatorie.
Contractul de inchiriere sau de locatie a gestiunii se incheie dupa 15 zile
de la data inregistrarii ofertelor.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 27
Dispozitiile prezentei metodologii se aplica si unitatilor de stat.
Art. 28
Prezenta metodologie se aplica pe data publicarii hotararii in Monitorul
Oficial.
ANEXA 1
INITIATORUL CONCESIUNII
STUDIUL
tehnico-economic de fundamentare in vederea concesionarii
1. Date privind persoana juridica careia ii apartine domeniul ce se va
concesiona:
1.1. denumirea si sediul;
1.2. actul de infiintare;
1.3. forma juridica de organizare;
1.4. obiectul de activitate;
1.5. structura organizatorica (unitati, subunitati ce urmeaza a fi
concesionate).
2. Titlul juridic al detinerii (proprietate, folosinta).
3. Motive care determina concesionarea.
4. Date privind bunul care se concesioneaza:
4.1. denumirea activitatii sau serviciului;
4.2. obiectul de activitate, volumul productiei;
4.3. sediul activitatii respective;
4.4. descrierea bunurilor conform inventarului: terenuri, cladiri,
utilitati, utilaje, mijloace circulante in stoc, mijloace circulante in rulaj,
dupa caz, planul de situatie.
5. Date privind eficienta bunului ce se concesioneaza, elaborate conform
normelor de proiectare specifice domeniului, la care se adauga, dupa caz:
5.1. gradul de tehnicitate al bunului ce se concesioneaza;
5.2. costurile necesare pentru realizarea produselor;
5.3. utilitatea produselor ce se realizeaza;
5.4. ansamblul in care functioneaza bunul si conditiile ce se cer pentru a
nu prejudicia acest ansamblu; gradul de integrare;
5.5. productivitatea realizata in ultimii ani;
5.6. valoarea investitiilor facute in bunul ce face obiectul contractului
de concesionare in ultimii 3 ani;
5.7. forta de munca necesara desfasurarii activitatii; nivelul asigurat;
5.8. gradul de instruire cerut; gradul de instruire asigurat pe
specialitati de baza;
5.9. sarcini de care este grevat bunul ce urmeaza a fi concesionat;
5.10. principalii furnizori si beneficiari si dificultatile in
aprovizionare si desfacere;
5.11. principalii debitori si creditori inregistrati.
Concluzii privind eficienta activitatii, cu propuneri concrete.
6. Date privind pretul minim pentru concesiune:
6.1. valoarea rezultata din inventariere si reevaluare;
6.2. estimarea valorii globale a concesiunii si calcularea dobanzilor
bancare, conform Legii nr. 15/1990;
6.3. media beneficiilor realizate in ultimii 5 ani, conform bilanturilor
anuale, la valoarea actualizata;
6.4. cota de amortizare calculata la valoarea rezultata in urma actiunii de
reevaluare;
6.5. cheltuieli efectuate si nerecuperate la data predarii.
7. La stabilirea valorii minime de la care pleaca licitatia, in studiul
tehnico-economic se propune o valoare estimata in functie de toate elementele
prevazute la pct. 6, precum si de unele aspecte de reevaluare mentionate la
pct. 5, in mod diferentiat dupa specificul concesiunii.
ANEXA 1a)
Continut cadru
AGENTIA NATIONALA PENTRU PRIVATIZARE
Nr. ........ din .........
AVIZ
privind studiul tehnico-economic
Consiliul de experti al Agentiei Nationale pentru Privatizare, examinind
studiul tehnico-economic prezentat de autoritatea concedenta ............ cu
privire la obiectul concesiunii ............................................
............................................................................
constata ca sunt intrunite conditiile pentru a fi promovata propunerea de
concesionare la guvern in vederea aprobarii.
SECRETAR DE STAT
Director Presedintele Consiliului de experti,
Directia dezetatizare,
ANEXA 1 b)
Continut cadru
PROPUNERE (CERERE) DE CONCESIONARE
1. Date privind denumirea, sediul si organizarea initiatorului concesiunii
2. Contul bancar
3. Termenul
4. Principalele propuneri de exploatare, investire, crestere a eficientei
5. Propuneri referitoare la pret ori redeventa
6. Alte elemente.
Semnatura initiatorului,
.......................
ANEXA 2
Continut cadru
CONCEDENT
Data ............. Aprobarea guvernului,
Aviz A.N.P.*) Data .....................
Data si nr. .........
-------------------------
*) A.N.P. = Agentia Nationala pentru Privatizare (in continuare se va
folosi A.N.P.).
CAIET DE SARCINI AL CONCESIUNII
1. Obiectul concesiunii
Se trec toate datele necesare determinarii cat mai exacte a obiectului concesiunii,
date ce se vor lua din studiul tehnico-economic de fundamentare, referitoare la
situatia actuala a acestuia. Pentru terenuri si cladiri se va anexa un plan de
situatie.
Inventarul bunurilor este cel rezultat din inventarierea si reevaluarea patrimoniului.
2. Modul de organizare a unitatii care preia concesiunea
Se indica optiunea autoritatii concedente pentru forma de organizare a
concesionarului.
Concesionarul isi poate organiza activitatea ca societate comerciala,
conform legii, dar este obligat sa aiba, pe toata durata concesiunii, sediul
principal sau secundar in tara.
3. Durata concesiunii
4. Program minimal de lucrari
4.1. Programul minimal al lucrarilor ce urmeaza a fi executate de
concesionar si investitiile noi necesare activitatii reprezinta dispozitii
obligatorii.
Se descrie, schematic, fluxul de productie sau exploatare strict necesar
care va fi in sarcina concesionarului, astfel incat sa poata fi verificat pe
parcurs: utilajele in functiune, utilajele de pus in functiune, situatia
fondurilor fixe neamortizate, activitati comerciale, evidente financiar -
contabile obligatorii, conditii de conservare a patrimoniului, conditii de
exploatare si consum al fructelor.
Se propun scenarii de retehnologizare prin mijloace proprii sau investitii
noi care se estimeaza ca valoare globala, volum, furnizori posibili.
In cazul in care prin investitie se afecteaza patrimonii cu regim special -
terenuri, constructii, cursuri de apa, mediul inconjurator, defrisari de paduri
- se mentioneaza avizele ce trebuie luate de la forurile de resort.
Se mentioneaza valoarea actiunilor ce se atribuie autoritatii concedente
daca aceasta contribuie cu fonduri sau utilaje la investitie.
Se notifica regimul investitiilor care nu se amortizeaza pe durata
concesiunii. In ultimii 5 ani investitiile se fac numai cu avizul autoritatii
concedente care va aproba devizele si va fixa cotele de amortisment.
Programul de investitii pe ultimii 5 ani propus de autoritatea concedenta
va cuprinde norme pentru repartitia intre parti a cheltuielilor facute cu
aceste lucrari. In aceasta perioada se vor incheia inventare amanuntite care sa
stabileasca, pe de o parte, imobilele care revin concedentului, iar pe de alta
parte, materialele si uneltele care raman la dispozitia concesionarului.
In perioada respectiva este interzis a se demonta instalatii sau parti de
instalatii ori a se ridica materiale si scule care servesc la exploatarea
obiectului concesiunii.
Se vor enumera unele conditii care sunt valabile pentru ramura autoritatii
concedente, ca de exemplu: protectia mediului, protectia muncii, materiale cu
regim special, secret de stat, conditii de siguranta in exploatare.
4.2. Se vor preciza caile de crestere a eficientei, astfel incat sa poata
fi verificate pe parcurs de catre organele de control.
5. Sarcini care greveaza patrimoniul
Se vor mentiona: valoarea investitiilor facute pana la data concesionarii
si nerecuperate (de exemplu: renovari, reparatii capitale, retehnologizari,
proiecte neaplicate), amortismente neincasate, contracte de inchiriere sau
locatie pe termen lung, ipoteci, restante in plata pretului de la beneficiar
sau in plata catre furnizor.
6. Capitalul social
In situatia in care unitatea care urmeaza a fi concesionata are forma
juridica a unei societati comerciale, se vor preciza capitalul social si
modalitatile de majorare a acestuia.
7. Elemente de pret
7.1. Dobanda B.N. calculata in valoare estimata a patrimoniului.
7.2. Media beneficiilor realizate in ultimii 5 ani, conform bilanturilor
anuale.
7.3. Subventii de la stat si credite acordate in ultimii 5 ani, din care
credite rambursate.
7.4. Pretul de plecare propus pentru licitatie.
7.5. Alte modalitati de plata a redeventei (prestatii in natura,
participare la beneficii, reinvestire in afacerile autoritatii concedente sau
in alte unitati). Modalitatile de calcul si de percepere a redeventei se
stabilesc prin devizul anexa la contract.
8. Incetarea concesiunii
8.1. Incetarea concesiunii prin expirarea duratei
8.1.1. La termenul prevazut in contract, de incetare a concesiunii,
concesionarul are obligatia de a preda toate bunurile ce au facut obiectul
concesiunii si cele ce au rezultat in urma investitiilor facute de el, gratuit
si libere de orice sarcini.
8.1.2. Concesionarul va prezenta, din partea administratiei financiare in
raza careia s-a desfasurat activitatea, dovada eliberarii de orice sarcina a
obiectivelor concesionate, dupa care, intre concedent si concesionar, se va
intocmi un proces-verbal de predare a obiectului concesionat si a bunurilor
dobandite pe perioada concesiunii si destinate concesiunii.
8.1.3. La sfarsitul concesiunii, concedentul are facultatea de a prelua pe
baza de contract: materialele aprovizionate si alte obiecte mobiliare ramase la
dispozitia concesionarului, instalatiile ce nu sunt destinate pentru uzul
exclusiv al concesiunii, precum si alte bunuri ce se vor conveni intre parti,
la preturi actualizate.
Intentia de preluare va fi adusa la cunostinta concesionarului cu 2 ani
inainte de terminarea concesiunii.
8.2. Incetarea concesiunii prin rascumparare
8.2.1. In situatia in care interese majore impun rascumpararea unei
concesiuni, aceasta se poate face numai prin hotararea guvernului, la
propunerea autoritatii concedente si cu avizul A.N.P. In caietul de sarcini se
va mentiona aceasta situatie, eventual cu mentionarea cazurilor posibile.
8.2.2. In cazul prezentat la pct. 8.2.1. se va intocmi o documentatie
tehnico-economica in care se va stabili pretul rascumpararii. In acest caz, de
incetare a concesiunii, nu se percep daune.
8.3. Incetarea concesiunii prin retragere
8.3.1. In situatia in care concesionarul nu respecta obligatiile asumate
prin contract ori prevazute in caietul de sarcini, concesiunea se retrage si
contractul se reziliaza.
Constatarea nerespectarii obligatiilor se face de catre organele de control
prevazute in prezentul caiet de sarcini.
8.3.2. In acest caz, concesionarul este tinut a plati penalitati si daune.
Obligatia de plata se prevede in caietul de sarcini, iar cuantumul
penalitatilor se prevede in anexa la contract.
8.4. Incetarea concesiunii prin renuntare
8.4.1. Concesionarul poate renunta la concesiune in cazul disparitiei
obiectului contractului sau al imposibilitatii de a-l exploata din alte cauze
obiective.
8.4.2. In situatia de la pct. 8.4.1., aspectele semnalate de catre
concesionar vor fi verificate de o comisie formata din reprezentanti ai
ministerului sau administratiei centrale de resort si ai A.N.P. In urma
concluziilor prezentate se va stabili veridicitatea motivelor invocate si, dupa
caz, se va conveni asupra continuarii sau incetarii contractului.
8.5. Conditii generale la incetarea concesiunii
8.5.1. La incetarea concesiunii, in oricare din situatiile aratate mai sus,
concesionarul este obligat sa predea concedentului toata documentatia tehnica
referitoare la obiectul concesiunii, registrele de productie si personal,
precum si orice alte acte sau documente in legatura cu exploatarea obiectului
concesiunii.
8.5.2. Concesionarul este obligat sa prevada in actele juridice pe care le
incheie si prin care isi asuma obligatii fata de terti sau dobandeste drepturi
prin prestatii succesive in legatura cu exploatarea obiectului concesionat, o
clauza speciala potrivit careia autoritatea concedenta se va substitui
concesionarului la incetarea concesiunii din orice cauza. Concesionarul este
raspunzator de daunele ce s-ar produce prin nerespectarea acestei obligatii.
9. Clauze referitoare la personal
9.1. Concesionarul este obligat, in principiu, sa respecte dispozitiile
legilor in vigoare referitoare la personalul ce lucreaza in cadrul regiilor
autonome. Nu-si gasesc, insa, aplicarea dispozitiile privitoare la salarizare.
9.2. Se mentioneaza, de asemenea, in mod obligatoriu, clauze de protectie
sociala.
10. Controlul
10.1. Se va detalia modul in care se exercita de catre Ministerul
Finantelor si de catre ministerul economic de resort controlul prevazut de art.
27 alin. 1 lit i) din Legea nr. 15/1990.
10.2. Controlul general al respectarii de catre concesionar a caietului de
sarcini si a obligatiilor asumate prin contractul de concesiune se face,
potrivit art. 28 din Legea nr. 15/1990, de catre - A.N.P.
11. Solutionarea litigiilor
Litigiile de orice fel aparute intre partile contractante in cursul
derularii contractului de concesiune sunt de competenta instantelor
judecatoresti de drept comun. Pentru solutionarea lor, partile pot apela si la
arbitraj.
12. Dispozitii finale
12.1. Concesionarul este obligat sa suporte toate cheltuielile ocazionate
de instituirea concesiunii. Se vor nominaliza aceste cheltuieli, inclusiv
costul studiilor tehnico-economice efectuate, si se vor deconta in cel mult 12
luni catre cel care le-a avansat.
12.2. Concesionarul este obligat sa plateasca, pe toata durata concesiunii,
taxele si impozitele catre stat, judet sau comuna.
12.3. La incheierea concesiunii, partile vor stabili, de comun acord, si
alte probleme care urmeaza a fi reglementate.
12.4. Se enumera dispozitiile de reglementare prin trimiterea la punctele
din prezentul caiet de sarcini, astfel:
- dispozitiile care pot fi modificate unilateral de catre autoritatea
concedenta;
- dispozitiile care se supun controlului superior;
- dispozitiile a caror incalcare atrage raspunderea persoanelor in culpa.
Exemple: pentru bunuri si servicii cu destinatie publica sau cu drepturi de
monopol se introduc clauze ca: obligatia de pastrare a calitatii, a marcii de
fabrica sau de serviciu, obligatia concesionarului de a asigura regularitatea
si continuitatea serviciului, cu mentionarea concreta in ce constau acestea;
reglementarea orarelor, daca este cazul; dreptul autoritatii concedente de a
aproba tarifele practicate de concesionar; dispozitii care sa permita in viitor
adaptarea prevederilor caietului de sarcini in vederea satisfacerii nevoilor
publicului; obligatii de raportare si de evidenta, obligatia de pastrare a
anumitor furnizori sau beneficiari.
Caietul de sarcini se intocmeste in 4 exemplare, de catre autoritatea
concedenta, se avizeaza de catre A.N.P. si se aproba de guvern.
ANEXA 3
PROCEDURA SI CONDITIILE LICITATIEI PENTRU CONCESIONARE
1. Publicarea licitatiei
Publicarea licitatiei se face dupa aprobarea de catre guvern a caietului de
sarcini si a organizarii licitatiei.
Data tinerii licitatiei va fi la cel putin 30 de zile dupa data aparitiei
anuntului. Publicarea licitatiei se va face atat in Monitorul Oficial, Partea a
III-a, cat si in presa. De asemenea, anunturile se vor face si la sediul
central al A.N.P. sau la cel al filialelor judetene. Pentru obiective de
interes deosebit, anunturile se pot da si in presa straina.
Publicatiile de licitatii vor contine:
a) obiectul licitatiei, locul de amplasare unde poate fi vizitat;
b) locul unde se poate studia caietul de sarcini;
c) conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca licitatorul pentru a fi
admis la licitatie;
d) taxa, garantia de participare si contul de plata;
e) adresa, ziua si ora licitatiei.
2. Conditii de participare la licitatie
2.1. La licitatie pot participa firme particulare, de stat, mixte, persoane
fizice sau juridice, din tara sau din strainatate, care au acceptat caietul de
sarcini si care au depus garantia minima necesara de 5% din valoarea pretului
de concesionare de la care porneste licitatia si taxa de participare.
2.2. Pentru toti participantii romani este necesar ca la inscrierea la
licitatie sa se dovedeasca, pe langa capacitatea juridica a ofertantului, si
capacitatea tehnica si economica de a desfasura activitatile preconizate.
2.3. Pentru participantii din strainatate este necesara prezentarea la
A.N.P. a dovezilor prin care se certifica forma juridica de organizare a
firmei, precum si bonitatea acesteia, pe baza de recomandari bancare.
3. Cazuri de limitare a participarii concurentilor la licitatie
Licitatiile publice referitoare la concesiuni de furnituri, lucrari
speciale, exploatari si altele pot fi limitate la firme recunoscute, capabile
de a concura potrivit conditiilor prevazute in caietele de sarcini si pe baza
unor motivari speciale, in urmatoarele cazuri:
a) cand pentru executarea lucrarilor ce fac obiectul concesiunii se cere o
capacitate de executie sau incredere speciala, fara de care nu s-ar garanta
buna executare;
b) cand interesele militare sau alte interese importante nu permit tinerea
unei licitatii publice;
c) cand tinerea unei licitatii publice, libere, ar prilejui o amanare care
ar periclita interesele publice imediate.
4. Desfasurarea licitatiei
4.1. Ofertantii la licitatie, fie din tara, fie din strainatate, isi vor
declara domiciliul ori sediul in tara, in ce priveste indeplinirea
angajamentelor luate.
4.2. In termen de 30 de zile de la publicarea hotararii guvernului se depun
la concedent documentatiile prevazute la pct. 2.2. si 2.3.
4.3. A.N.P., pe baza examinarii documentatiilor prevazute la pct. 4.2.,
stabileste persoanele care pot prezenta oferte de participare la licitatie.
4.4. Dupa publicarea in Monitorul Oficial, Partea a III-a, a aprobarii
guvernului pentru tinerea licitatiei si pentru caietul de sarcini, se depun la
A.N.P., in plic inchis si sigilat, cererile de concesionare, intocmite conform
anexei nr. 1 b).
Acestea vor raspunde, in mod obligatoriu, pe langa aspectele legate de
obiectul concesiunii, la conditiile speciale aratate de organizatorul
licitatiei in caietul de sarcini.
Exemple de conditii speciale ale licitatiei pot fi:
- investitiile facute de ofertant, de buna-credinta, pana la data tinerii
licitatiei, in obiectul concesiunii;
- angajamentul de reinvestire a unei parti din profit in obiectul
concesiunii sau in alte obiecte de interes public;
- angajamentele de sponsorizare a unor activitati culturale, umanitare,
sportive etc;
- plata unei parti din redeventa, in valuta forte.
4.5. Conditiile speciale ale licitatiei vor fi afisate si la sediul A.N.P.
in 48 de ore de la publicarea licitatiei in Monitorul Oficial, Partea a III-a.
4.6. Cererile de concesionare pot fi transmise la A.N.P., direct sau prin
posta. In acest al doilea caz, ofertele vor fi inchise in doua plicuri: cel
exterior va purta adresa A.N.P., iar in cel interior sigilat va fi cererea
purtand numele ofertantului si concesiunea pentru care liciteaza. In primul
plic se va afla si dovada achitarii la CEC a garantiei, pe numele
concedentului, si pe numele A.N.P. a taxei de participare cu mentiunea
concesiunii dorite.
Nu se admit oferte telefonice, telegrafice, telex sau telefax.
4.7. Licitatiile se vor tine in fata unei comisii aprobate de ministrul de
stat pentru industrie si comert, formata din:
- reprezentant A.N.P. - presedinte;
- reprezentant Ministerul Finantelor - membru;
- reprezentant al concedentului - membru;
- secretarul comisiei - din partea A.N.P.
4.8. In ziua stabilita pentru licitatie, ofertantii vor prezenta, la
inceperea sedintei, foaia de varsamint CEC reprezentand 5% din valoarea minima
a concesiunii, daca nu a fost expediata in plic. Foaia respectiva este valabila
la o singura licitatie.
Dupa adjudecarea provizorie, se va retine numai garantia persoanei in
favoarea careia s-a facut adjudecarea, iar celelalte garantii se vor returna
imediat, cu viza A.N.P.
4.9. Licitatiile se tin in ziua si la ora indicate in publicatie numai daca
sunt cel putin doi ofertanti. In caz contrar, se asteapta o ora, pentru a avea
cel putin doi concurenti. Daca nici dupa acest termen nu se indeplineste
aceasta conditie, licitatia nu va mai avea loc, incheindu-se un proces-verbal
de constatare.
4.10. Concurentii la licitatie pot trimite mandatar, cu procura autentica.
Aceasta procura se va atasa intotdeauna in original sau in copie legalizata la
procesul-verbal al licitatiei.
4.11. Din momentul anuntat pentru inchiderea licitatiei nu se va putea
admite nici o alta oferta. Presedintele, dupa ce a primit toate ofertele,
deschide plicurile in prezenta concurentilor. Toate ofertele vor fi semnate de
membrii comisiei si fiecare ofertant in parte. Se va incheia un proces-verbal
in care se arata modul in care a decurs licitatia si pretul in cifre si litere
al ofertei celei mai avantajoase; se va trece, totodata, numele cistigatorului
licitatiei.
Cistigatorul licitatiei va fi desemnat astfel:
- cu punctajul acordat pentru conditiile speciale puse se va face o medie,
care, insumata cu punctajul acordat pentru valoarea oferita pentru concesiune,
va determina punctajul final al ofertantului. Punctajul cel mai mare va
determina cistigatorul.
4.12. In cazul in care un numar de concurenti obtin acelasi numar de puncte
maxim, se va proceda in aceeasi sedinta la o noua licitatie cu oferte inchise,
numai intre acestia. In cazul in care concurentii aflati la egalitate nu vor
sa-si modifice ofertele, va fi preferat concurentul care obtine cel mai mare
punctaj la conditiile speciale, dar nu mai mic decat baremul stabilit de
comisie, comunicat in sedinta de licitatie. Daca exista egalitate intre doi sau
mai multi concurenti, din care cel putin unul nu este prezent, licitatia se va
tine la o alta data, anuntata de comisie (in termen de cel mult 5 zile).
4.13. In situatia prevazuta la pct. 3, se vor trimite invitatii de
participare la cel putin 5 firme recunoscute sau persoane particulare.
Licitatia se va putea tine in cazul in care se prezinta minimum doi din cei
invitati. Daca aceasta conditie nu este indeplinita, se va reface licitatia
dupa un termen de 5 zile. Daca si de aceasta data se prezinta un singur
ofertant, acesta este examinat si daca indeplineste conditiile de licitatie va
fi declarat castigator.
4.14. Dosarul licitatiei, cuprinzand procesul-verbal si copiile certificate
ale actelor aratate mai sus, se va depune de catre presedintele comisiei la
A.N.P., care va emite un acord dupa modelul din anexa nr. 4.
In caz de infirmare, licitatia se repeta.
4.15. Garantia depusa de cistigatorul licitatiei ramane la dispozitia
autoritatii concedente si nu se mai poate retrage decat dupa executarea si
lichidarea definitiva a contractului incheiat.
Garantia definitiva este de 10% din valoarea concesiunii si se va depune la
concedent in cel mult o luna de la data adjudecarii.
4.16. Garantia provizorie de 5% pentru participare la licitatie se pierde
in cazul in care concurentul nu semneaza la timp contractul, adica in 30 de
zile de la data acordului A.N.P., in calitate de castigator al licitatiei.
4.17. Cazurile de forta majora care impiedica predarea sau preluarea
obiectului concesiunii, precum si incheierea contractului, trebuie dovedite cu
acte si anuntate in termen de 5 zile de la ivire la A.N.P., care va propune,
impreuna cu partile contractante, masurile ce se impun a fi luate. Aceasta nu presupune
rezilierea contractului decat in cazuri deosebite, dupa o atenta examinare a
situatiei.
4.18. In caz de incetare din viata a cistigatorului licitatiei,
mostenitorii sai, fie direct, fie prin reprezentantii lor, daca nu au
exercitiul drepturilor lor, pot prelua, cu avizul autoritatii concedente,
drepturile cistigatorului, cu aprobarea A.N.P., daca prezinta o declaratie
autentificata din care rezulta ca inteleg sa continue executarea stricta a
tuturor stipulatiilor din caietul de sarcini.
4.19. Taxele de participare a ofertantilor la licitatie se stabilesc de
catre A.N.P., cu avizul Ministerului Finantelor, si sunt destinate acoperirii
cheltuielilor ocazionate de organizarea si desfasurarea licitatiei.
ANEXA 4
Continut cadru
AGENTIA NATIONALA PENTRU PRIVATIZARE
ACORD
nr. ....... din ...........
privind acordarea concesiunii
Pe baza referatului Consiliului de experti al Agentiei Nationale pentru
Privatizare intocmit in urma examinarii conditiilor de sustinere a licitatiei
din data de .............. privind concesionarea domeniului ........... detinut
de concedentul ........... obtinut de concesionarul
............................ precum si documentele oficiale:
- Hotararea guvernului nr. ..............
- Studiul tehnico-economic
- Caietul de sarcini
- Aprobarea guvernului pentru licitatie si continutul caietului de sarcini
...
................................................................................
Avand in vedere ca oferta solicitantului de mai sus constand in:
- pretul concesiunii ..........
- celelalte conditii
........................................................ asigura cistigarea
licitatiei, conform procesului-verbal incheiat la data de .....
Agentia Nationala pentru Privatizare acorda concesiunea .................
.............................................................................
Concedent
....................................................................
Concesionar
....................................................................
Prezentul acord intra in vigoare la data de
.................................
SECRETAR DE STAT,
ANEXA 5
Continut cadru
AGENTIA NATIONALA PENTRU PRIVATIZARE
Nr. ....... din ....................
CONTRACT DE CONCESIUNE
I. Partile contractante
Intre .................. statutul juridic ......................... actul
de infiintare ............ cu sediul central in ...................................
reprezentat prin .......................... functia
..........................in calitate de concedent, pe de o parte, si
.............................. statutul juridic ................. cu sediul
central in ................ reprezentat prin ........... functia ..............
in calitate de concesionar, pe de alta parte,
In temeiul Hotararii guvernului nr. ..... din ...... si al Acordului nr.
... din ........ dat de Agentia Nationala pentru Privatizare, privind adjudecarea
la licitatie a concesiunii, s-a incheiat prezentul contract de concesiune.
II. Obiectul contractului
Art. 1
Obiectul contractului este cedarea si preluarea in concesiune a
(activitatii, serviciului public, unitatii, terenului) ......................
.............................................................................
.............................................................................
situat in ...................................................................
Obiectul concesiunii este detaliat prin caietul de sarcini - anexa nr. 1 la
contract.
Art. 2
Predarea-primirea obiectului concesiunii este consemnata in procesul-verbal
- anexa nr. 3 la contract.
III. Termenul
Art. 3
Durata concesiunii este de ... ani incepand de la data predarii-primirii.
IV. Pretul
Art. 4
Pretul concesiunii este o redeventa valorica de ....... anual si redeventa
in natura, conform caietului de sarcini si devizului - anexa nr. 2 la contract.
V. Plata pretului
Art. 5
Plata redeventei valorice se face prin conturile:
Contul concedentului nr. ......... deschis la Banca ......................
Contul concesionarului nr. ....... deschis la Banca ......................
Depunerea redeventei in natura si executarea celorlalte obligatii care
intra in pret se fac conform devizului anexa - anexa nr. 2 la contract.
Neplata sau nepredarea, dupa caz, a redeventei sau executarea cu intarziere
a acestei obligatii conduce la retragerea concesiunii cu consecintele prevazute
in caietul de sarcini.
VI. Obligatiile partilor
Art. 6
Conditiile concrete de exploatare a bunului concesionat si obligatiile
reciproce ale partilor sunt prevazute in caietul de sarcini.
Alte clauze si obligatii specifice stabilite de parti sunt prevazute in
anexa nr. 4 la contract.
Art. 7
Concesionarul se obliga sa administreze si sa exploateze obiectul
concesiunii cu diligenta maxima pentru a conserva si dezvolta valoarea acestuia
pe toata durata contractului si sa despagubeasca pe concedent pentru pagubele
produse din culpa sa, in conditiile stabilite in caietul de sarcini. Obiectul
concesionat cu toate instalatiile, dependintele si anexele lui vor fi
restituite concedentului, la incetarea concesiunii, gratuit si libere de orice
sarcini.
Prin semnarea contractului, concesionarul confirma ca a luat act de toate
conditiile impuse de concedent prin caietul de sarcini si Acordul A.N.P. si ca
le accepta integral.
Concesionarul se obliga sa puna la dispozitia organelor de control toate
evidentele si informatiile solicitate.
Art. 8
Concedentul se obliga sa puna la dispozitia concesionarului, la data
inceperii concesiunii, inventarul complet, liber de orice sarcini, si sa
rascumpere plusurile valorice care apar la incetarea concesiunii, conform celor
stabilite prin caietul de sarcini.
VII. Raspunderea contractuala
Art. 9
Pentru nerespectarea obligatiilor stabilite prin caietul de sarcini si prin
contract, partile datoreaza penalitati in limitele stabilite prin caietul de
sarcini.
Daunele se platesc in masura in care nu sunt acoperite prin plata
penalitatilor. Forta majora apara de raspundere.
VIII. Litigii
Art. 10
Litigiile de orice fel decurgand din executarea prezentului contract de
concesiune sunt de competenta instantei de drept comun sau arbitrajului.
IX. Alte cauze
Art. 11
..................................................................
...................................................................
X. Dispozitii finale
Art. 12
Modificarea sau adaptarea contractului se poate face prin acordul partilor,
cu exceptia clauzelor obligatorii prevazute in caietul de sarcini.
Art. 13
Contractul de concesiune nu se va incheia ori, desi incheiat, nu va produce
efecte decat dupa achitarea de catre concesionar a garantiei de 10% din pretul
concesiunii.
Art. 14
Anexele nr. 1 - caietul de sarcini, nr. 2 - devizul estimativ, nr. 3 -
procesul-verbal de predare-primire si, dupa caz, anexa nr. 4 - clauze speciale,
fac parte integranta din contract.
Prezentul contract de concesiune privind obiectul:
.......................... s-a incheiat in 4 exemplare, cate unul pentru
fiecare parte contractanta si cate unul pentru organele de control.
Data ....................
CONCEDENT, CONCESIONAR,
................ ...................
ANEXA 6
Continut cadru
CONTRACT DE INCHIRIERE
I. Partile contractante
Intre ............ statutul juridic ............................ actul de
infiintare ............... cu sediul in ..................... reprezentat prin
........... functia ............... in calitate de locator si ..................
statutul juridic ................... cu sediul in ................ reprezentat
prin ................ functia ........... in calitate de locatar,
In baza aprobarii ........... din ......... s-a incheiat prezentul contract
de inchiriere.
II. Obiectul contractului
Art. 1
Obiectul contractului este procurarea folosintei bunului (imobil sau mobil)
.................... situat in ......................................
Art. 2
Predarea-primirea obiectului inchirierii este consemnata in
procesul-verbal, anexa la contract.
III. Termenul
Art. 3
Termenul inchirierii este de .... ani (luni) cu incepere de la data
procesului-verbal mentionat la art. 2.
IV. Pretul
Art. 4
Pretul inchirierii - chiria - pentru folosirea obiectului inchirierii este
de ..........................
V. Plata chiriei
Art. 5
Plata chiriei se face lunar (semestrial), cel mai tarziu pana la expirarea
lunii (semestrului) pentru care se face plata.
Art. 6
Plata chiriei se face prin conturile:
Contul locatorului nr. .................. deschis la Banca
...................
Contul locatarului nr. .................. deschis la Banca
...................
Art. 7
Neplata chiriei la termen autoriza pe locator a cere rezilierea
contractului si plata de daune.
VI. Obligatiile locatorului
Art. 8
Locatorul se obliga:
a) sa predea bunul cu toate accesoriile sale in starea corespunzatoare
folosintei pentru care a fost inchiriat si sa-l intretina in aceasta stare tot
timpul cat dureaza inchirierea;
b) sa execute toate lucrarile de reparatii care nu sunt in sarcina
locatarului;
c) sa asigure folosinta bunului inchiriat in tot timpul contractului,
garantind pe locatar contra pierderii totale sau partiale a bunului, contra
viciilor bunului ori contra tulburarii folosintei bunului;
VII. Obligatiile locatarului
Art. 9
Locatarul se obliga:
a) sa foloseasca bunul inchiriat dupa destinatia care rezulta din contract;
b) sa execute la timp si in bune conditii lucrarile de intretinere si
reparatii ce-i revin;
c) sa plateasca chiria la termenele fixate prin contract;
d) la sfarsitul contractului sa restituie bunul inchiriat in starea in care
l-a primit, fiind considerat ca l-a primit in stare buna.
VIII. Alte obligatii
Art. 10
Locatorul suporta sarcinile si impozitele asupra bunului inchiriat.
Art. 11
Taxele comunale, precum si utilitatile consumate sunt in sarcina
locatarului.
IX. Subinchirierea si cesiunea
Art. 12
Subinchirierea in tot sau in parte a bunului inchiriat sau cesiunea
contractului de inchiriere unui tert este permisa numai cu acordul prealabil
scris al locatorului si cu respectarea conditiilor si obtinerea aprobarilor
cerute pentru inchiriere.
X. Raspunderea contractuala
Art. 13
Pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor
contractuale partile datoreaza despagubiri.
Art. 14
Forta majora apara de raspundere.
XI. Litigii
Art. 15
Litigiile de orice fel decurgand din executarea prezentului contract de
inchiriere sunt de competenta instantei judecatoresti de drept comun sau
arbitrajului.
XII. Clauze speciale
Art. 16
In raport de natura si specificul obiectului inchirierii, partile pot
prevedea prin contract clauzele speciale de folosire a acestuia, obligatii si
garantii suplimentare, cazuri de reziliere a contractului si altele.
XIII. Prezentul contract se incheie in 2 exemplare, cate unul pentru
fiecare parte contractanta.
Anexa face parte integranta din contract si se incheie in acelasi numar de
exemplare.
Data ..........................
LOCATOR, LOCATAR,
............ ..............
ANEXA 7
Continut cadru
CONTRACT DE LOCATIE A GESTIUNII
I. Partile contractante
Intre ................ statutul juridic ................. actul de
infiintare ............. cu sediul in ............. reprezentat prin
............. functia .......... in calitate de locator al gestiunii si
...........statutul juridic ....... actul de infiintare ......... cu sediul in
............ reprezentat prin ............. functia ............ in calitate de
locatar al gestiunii, s-a incheiat prezentul contract de locatie a gestiunii:
II. Obiectul contractului
Art. 1
Obiectul contractului consta in predarea, respectiv preluarea, gestiunii
(sectiei, uzinei, fabricii, subunitatii economice - dupa caz) din structura
locatorului ...................... amplasata in .................. .
Art. 2
Predarea-primirea obiectului locatiei se consemneaza in procesul-verbal
incheiat intre parti.
III. Termenul
Art. 3
Termenul locatiei gestiunii este de ... ani (luni) cu incepere de la
................... .
IV. Obligatiile partilor
Art. 4
Obligatiile reciproce ale partilor sunt:
A. Locatorul
a) sa puna la dispozitie gestiunea sectiei, uzinei, fabricii, subunitatii
economice in stare de functionare cu tot inventarul de spatiu, echipament
industrial, mijloace fixe si obiecte de inventar, mijloace circulante existente
la data predarii, in stoc, asa cum rezulta din procesul-verbal de evaluare
incheiat conform legii;
b) sa efectueze inainte sau dupa predare, conform conventiei partilor,
contra cost, lucrari de amenajare, reparatii capitale;
c) sa asigure, la cererea locatarului, contra cost, servicii ca:
- aprovizionarea tehnico-materiala, comercializarea produselor,
transportul, recrutarea si formarea personalului;
- livrarea de utilitati, efectuarea de reparatii curente;
- evidente contabile si alte servicii financiare;
- asistenta tehnica de specialitate.
d) in cazul in care locatarul intelege sa-si desfasoare activitatea de
gestionare in mod independent, cu mijloace proprii, aceasta se va stipula in
mod expres;
e) sa precizeze cu claritate conditiile puse locatarului in ce priveste
preturile pe care acesta urmeaza a le practica.
B. Locatarul
a) sa verifice, la preluarea gestiunii, integritatea si starea de folosinta
a patrimoniului;
b) sa conserve patrimoniul primit si sa il dezvolte ca un bun gospodar;
c) sa creasca eficienta activitatii prin mijloace de organizare,
investitii, politica de personal;
d) sa respecte si sa creasca nivelul calitatii produselor si serviciilor;
e) sa livreze catre locator cantitatea de produse si marfuri, sa presteze
serviciile convenite;
f) sa respecte preturile convenite;
g) sa gospodareasca rational mijloacele materiale si financiare, sa
sporeasca fondurile gestiunii prin mijloace legale.
Locatarul poate practica un adaos la preturile de livrare pentru acoperirea
unor cheltuieli proprii suplimentare sau stimularea personalului;
h) sa plateasca la timp sumele convenite cu locatorul ca pret pentru prestatiile
acestuia, cote de amortisment pentru mijloace fixe, chirie pentru spatiu si
obiecte de inventar, echivalentul dobanzilor pentru credite nerambursate si
altele asemenea;
i) locatarul isi poate constitui fonduri proprii de dezvoltare, premiere, fonduri
cu scop social din veniturile realizate prin gestiunea sectiei, uzinei,
fabricii, subunitatii economice luata in locatie;
j) locatarul poate prelua integral sau partial personalul salariat existent
la data predarii gestiunii sau sa incadreze personal nou;
k) in functie de gradul de integrare a gestiunii in economia locatorului,
locatarul gestiunii participa la administratia locatorului.
V. Platile
Art. 5
Platile se fac prin conturile: al locatorului ........................
deschis la ........................ al locatarului ........................
deschis la ........................
VI. Alte clauze
Art. 6
La sfarsitul perioadei de locatie prevazuta in contract se restituie
gestiunea in buna stare de functionare si in conditiile de eficienta stabilite.
Art. 7
Locatarul nu are dreptul sa cedeze locatia gestiunii in tot sau in parte,
fara acordul scris al locatorului.
Art. 8
Clauze speciale:
...........................................................................
...........................................................................
VII. Raspunderea contractuala
Art. 9
Neexecutarea urmatoarelor obligatii contractuale este sanctionata cu
rezilierea de plin drept a contractului si plata de daune:
- Neplata unei singure rate a obligatiei banesti convenite;
- ...........................................................
- ...........................................................
Art. 10
Forta majora apara de raspundere partea care o invoca.
VIII. Litigii
Art. 11
Litigiile de orice fel decurgand din executarea prezentului contract sunt
de competenta instantei de drept comun sau arbitrajului.
Prezentul contract s-a incheiat in 4 exemplare, cate 2 pentru fiecare parte
contractanta.
Data .........................
LOCATORUL GESTIUNII, LOCATARUL GESTIUNII,
.......................... .......................