HOTARARE Nr. 216 din 25 martie 1999
pentru aprobarea Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 140 din 6 aprilie 1999
In temeiul prevederilor art. 41 din Legea nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor, prevazute in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Departamentul pentru Reforma
Administratiei Publice Centrale
Petrica Diaconu,
secretar de stat
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE-CADRU
de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor
TITLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme stabilesc continutul-cadru al caietului de sarcini al
concesiunii, instructiunile privind organizarea si desfasurarea procedurii de
concesionare, precum si cadrul general privind regimul juridic al contractelor
de concesiune, in aplicarea prevederilor Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor,
denumita in continuare lege.
Art. 2
Contractul de concesiune are ca obiect bunurile, proprietate publica ori
privata a statului, a judetului, a orasului sau a comunei, activitatile si
serviciile publice de interes national sau local.
Art. 3
(1) In scopul tinerii evidentei documentelor si informatiilor cu privire la
desfasurarea procedurilor de concesionare si la derularea contractelor de
concesiune, concedentul va intocmi si va pastra doua registre:
a) registrul "Candidaturi si oferte", care va cuprinde date si
informatii referitoare la derularea procedurilor prealabile incheierii
contractului de concesiune; se vor preciza cel putin datele si informatiile
referitoare la studiul de oportunitate, la depunerea candidaturilor si la
oferte;
b) registrul "Contracte", care va cuprinde date si informatii
referitoare la derularea contractului de concesiune; se vor preciza cel putin
datele si informatiile referitoare la obiectul contractului, durata
concesiunii, termenele de realizare a investitiilor, termenele de plata a
redeventei, obligatiile de mediu.
(2) Registrele se intocmesc si se pastreaza la sediul concedentului.
Art. 4
(1) Toate documentele licitatiei publice si negocierii directe, intocmite
pe parcursul desfasurarii procedurilor de licitatie publica, respectiv de
negociere directa, se vor pastra de catre concedent intr-un dosar al
concesiunii, care se va intocmi pentru fiecare concesiune in parte.
(2) Concedentul are obligatia de a pastra confidentialitatea documentelor
din dosarul concesiunii.
TITLUL II
Proceduri prealabile concesionarii
CAP. 1
Initierea concesiunii
Art. 5
(1) Concedentul poate initia procedura de concesionare prin intocmirea
studiului de oportunitate, a caietului de sarcini si prin publicarea anuntului
privind organizarea licitatiei.
(2) Orice investitor interesat poate initia procedura de concesionare prin
inaintarea unei propuneri de concesionare adresate concedentului, inregistrata
de catre concedent in registrul "Candidaturi si oferte". Propunerea
de concesionare se va face in scris si va cuprinde datele de identificare a
investitorului, manifestarea ferma si serioasa a intentiei de concesionare,
obiectul concesiunii, planul de afaceri.
CAP. 2
Studiul de oportunitate
Art. 6
(1) Studiul de oportunitate se va intocmi potrivit prevederilor art. 7 si 9
din lege.
(2) Studiul de oportunitate va fi aprobat prin ordin, hotarare sau decizie
a concedentului, dupa caz.
(3) In cazul atribuirii directe, in conformitate cu art. 40 alin. (1) din
lege, concedentul nu va intocmi studiul de oportunitate.
CAP. 3
Caietul de sarcini
Art. 7
(1) Caietul de sarcini va cuprinde conditiile minime pentru licitatie.
(2) In cazul atribuirii directe, in conformitate cu art. 40 alin. (1) din
lege, concedentul nu va intocmi caietul de sarcini.
Art. 8
(1) Caietul de sarcini va fi pus in vanzare de catre concedent la sediul
sau si/sau in alte locuri stabilite de catre acesta si prevazute in anuntul
publicitar.
(2) Pretul caietului de sarcini se stabileste de catre concedent.
Art. 9
(1) In functie de bunurile, activitatile sau serviciile ce fac obiectul
concesiunii, caietul de sarcini va cuprinde, in mod obligatoriu:
a) conditiile de exploatare a concesiunii si obiectivele de ordin economic,
financiar si de mediu urmarite de catre concedent privind exploatarea eficace a
bunurilor, activitatilor sau serviciilor ce fac obiectul concesiunii;
b) investitiile pe care concesionarul este obligat sa le realizeze si
termenele de realizare a acestora;
c) clauzele financiare si de asigurari;
d) regimul bunurilor utilizate de concesionar in derularea concesiunii;
e) obligatiile privind protectia mediului, stabilite conform legislatiei in
vigoare.
(2) Caietul de sarcini poate cuprinde:
a) obiectul concesiunii: datele necesare pentru identificarea exacta a
obiectului concesiunii, care se vor obtine din fundamentarea tehnico-economica
prevazuta in studiul de oportunitate, identificarea bunurilor rezultate in urma
inventarierii si evaluarii;
b) destinatia bunurilor, activitatilor sau serviciilor ce fac obiectul
concesiunii;
c) obligativitatea asigurarii activitatilor si serviciilor publice in regim
de continuitate si permanenta;
d) interdictia subconcesionarii bunului, activitatii ori serviciului public
concesionat;
e) conditiile in care concesionarul poate inchiria bunul concesionat pe
durata concesiunii;
f) durata concesiunii, care nu poate depasi 49 de ani;
g) redeventa minima si modul de calcul al acesteia;
h) valoarea investitiilor facute pana la data concesionarii;
i) conditiile impuse de natura bunurilor, activitatilor sau serviciilor
publice ce fac obiectul concesiunii, cum sunt: protejarea secretului de stat,
materiale cu regim special, conditii de siguranta in exploatare, conditii
privind folosirea si conservarea patrimoniului sau cele privind protejarea si
punerea in valoare a patrimoniului cultural national, dupa caz, protectia mediului,
protectia muncii, conditii impuse de acordurile si conventiile internationale
la care Romania este parte;
j) modul de organizare a concesionarului: optiunea autoritatii concedente
pentru forma de organizare a concesionarului;
k) cuantumul garantiilor ce urmeaza a fi depuse de catre concesionar in
conformitate cu art. 34 din lege;
l) clauze referitoare la incetarea contractului de concesiune;
m) in cazul activitatilor sau serviciilor publice in derulare, clauze
referitoare la personalul angajat si la protectia sociala;
n) orice alte conditii specifice care vor fi stabilite de catre concedent.
CAP. 4
Anuntul publicitar
Art. 10
(1) Dupa aprobarea caietului de sarcini concedentul va proceda la
publicarea anuntului privind organizarea licitatiei, in conditiile art. 13 sau
ale art. 22 alin. (1) din lege, dupa caz.
(2) Anuntul privind organizarea licitatiei se va afisa si la sediul
concedentului, precum si/sau la locul unde se afla bunul ori unde se desfasoara
activitatea sau serviciul public propus spre concesionare.
TITLUL III
Instructiuni privind organizarea si desfasurarea procedurii de concesionare
Art. 11
Instructiunile privind organizarea si desfasurarea procedurii de
concesionare vor fi elaborate de catre concedent si vor fi puse la dispozitie o
data cu vanzarea caietului de sarcini la sediul concedentului si/sau la locul
prevazut in anuntul publicitar.
Art. 12
Instructiunile privind organizarea si desfasurarea procedurii de
concesionare vor cuprinde procedura licitatiei publice si procedura negocierii
directe.
CAP. 1
Comisia de evaluare
Art. 13
(1) Comisia de evaluare va fi alcatuita potrivit art. 16 din lege, iar
membrii acesteia vor fi numiti prin ordin, hotarare sau decizie a
concedentului, dupa caz.
(2) Comisia de evaluare va fi alcatuita dintr-un numar impar de membri,
care nu poate fi mai mic de 5.
(3) Din comisia de evaluare vor face parte:
a) reprezentanti ai concedentului, dintre care cel putin unul cu pregatire
juridica de specialitate;
b) reprezentanti ai Ministerului Finantelor sau ai directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz;
c) un reprezentant al autoritatii de mediu competente, in cazul in care
bunul, activitatea sau serviciul public ce face obiectul concesiunii
declanseaza proceduri de mediu.
Art. 14
(1) Presedintele comisiei de evaluare este numit de concedent dintre
reprezentantii acestuia in comisia de evaluare.
(2) Secretarul comisiei de evaluare este numit de catre presedinte dintre
membrii comisiei de evaluare.
(3) La sedintele comisiei de evaluare presedintele poate invita pentru
consultare personalitati recunoscute pentru experienta si competenta lor in
domeniul din care face parte obiectul concesiunii, in conditiile art. 16 alin.
(4) din lege.
Art. 15
(1) Reprezentantii autoritatilor publice centrale sau locale ori invitatii
care sunt sot/sotie, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu
persoanele fizice participante la licitatia publica, cu asociatii, cu
actionarii care detin pozitie de control in societatile comerciale participante
la licitatia publica, precum si cu administratorii sau cenzorii acestora nu pot
fi membri ai comisiei de evaluare.
(2) Membrii comisiei de evaluare si invitatii sunt obligati sa dea o
declaratie de compatibilitate, impartialitate si confidentialitate pe propria
raspundere, dupa termenul limita de depunere a ofertelor/candidaturilor, care
se va pastra la dosarul concesiunii.
(3) In caz de incompatibilitate, presedintele comisiei de evaluare il va
sesiza de indata pe concedent despre existenta starii de incompatibilitate si
va propune inlocuirea persoanei incompatibile.
Art. 16
Atributiile comisiei de evaluare sunt:
a) analizarea si evaluarea candidaturilor;
b) selectarea ofertelor pe baza datelor, informatiilor si documentelor
cuprinse in plicul exterior;
c) intocmirea listei cuprinzand candidatii admisi la prezentarea unei
oferte si comunicarea acesteia;
d) analizarea si evaluarea ofertelor;
e) intocmirea raportului de evaluare potrivit art. 19 alin. (1) din lege;
f) intocmirea proceselor-verbale prevazute de lege;
g) desemnarea castigatorului licitatiei publice.
Art. 17
(1) Comisia de evaluare este legal intrunita numai in prezenta tuturor
membrilor.
(2) Comisia de evaluare adopta decizii in mod autonom si numai pe baza
criteriilor de selectie prevazute in instructiunile privind organizarea si
desfasurarea procedurii de concesionare.
(3) Deciziile comisiei de evaluare se adopta cu votul majoritatii
membrilor.
Art. 18
Membrii comisiei de evaluare au obligatia de a pastra confidentialitatea
datelor, informatiilor si documentelor cuprinse in candidaturile sau ofertele
analizate.
CAP. 2
Preselectia candidatilor in cazul licitatiei publice deschise cu
preselectie
Art. 19
(1) In cazul procedurii licitatiei publice deschise cu preselectie,
concedentul va publica anuntul de primire de candidaturi in conditiile art. 22
din lege.
(2) Candidaturile se depun la sediul concedentului sau la locul prevazut in
anuntul publicitar, in plicuri inchise si sigilate, si se inainteaza comisiei
de evaluare dupa expirarea termenului de depunere a candidaturilor.
(3) Dupa analizarea candidaturilor comisia de evaluare intocmeste un
proces-verbal de desfasurare a evaluarii si lista cuprinzand candidatii admisi
pentru prezentarea ofertei.
(4) Concedentul va comunica rezultatul preselectiei prin afisarea listei la
sediul sau si/sau la locul unde s-a desfasurat preselectia, precum si, in
scris, fiecarui candidat in parte.
(5) Procesul-verbal va cuprinde analiza indeplinirii de catre fiecare
candidat a criteriilor de selectie publicate in anunt.
(6) Dupa preselectie licitatia publica se va desfasura conform procedurii
stabilite de lege.
CAP. 3
Depunerea ofertelor
Art. 20
(1) Ofertele vor fi redactate in limba romana.
(2) Ofertele se depun la sediul concedentului sau la locul precizat in
anuntul publicitar, in doua plicuri inchise si sigilate, unul exterior si unul
interior, care vor contine documentele prevazute la art. 15 din lege, in
termenul mentionat la art. 14 din lege.
(3) Plicul exterior trebuie sa contina acte prin care se dovedeste
cumpararea caietului de sarcini.
(4) Fiecare participant poate depune doar o singura oferta.
(5) Ofertele vor fi inregistrate, in ordinea primirii, in registrul
"Candidaturi si oferte", precizandu-se data si ora.
(6) Ofertele primite si inregistrate dupa termenul limita de primire
prevazut in anuntul publicitar vor fi excluse de la licitatie si vor fi
inapoiate ofertantilor fara a fi deschise.
Art. 21
Oferta va fi depusa intr-un numar de exemplare stabilit de catre concedent
si prevazut in anuntul publicitar. Fiecare exemplar trebuie sa fie semnat de
catre ofertant.
Art. 22
Oferta trebuie sa cuprinda detaliat toate conditiile prevazute in caietul
de sarcini si alte obligatii pe care ofertantul si le asuma in cazul in care va
castiga licitatia, precum si date tehnice si financiare referitoare la:
a) investitiile pe care se obliga sa le realizeze;
b) perioada preconizata de amortizare a investitiilor;
c) standardele de calitate a bunurilor aduse ca investitii;
d) standardele de calitate a activitatilor sau serviciilor publice ce
urmeaza a fi prestate;
e) preturile si/sau tarifele pe care isi propune sa le practice;
f) redeventa.
Art. 23
(1) Garantia de participare va fi stabilita de catre concedent prin
instructiunile privind organizarea si desfasurarea procedurii de concesionare.
(2) Ofertantul va pierde garantia de participare, daca isi retrage oferta
inainte de desemnarea castigatorului.
(3) Garantia de participare a ofertantului declarat castigator va fi
retinuta de catre concedent pana in momentul incheierii contractului de
concesiune.
(4) Concedentul este obligat sa restituie celorlalti ofertanti garantia de
participare in termen de 7 zile de la desemnarea ofertantului castigator.
CAP. 4
Desfasurarea licitatiei publice
Sectiunea I
Procedura licitatiei publice deschise
Art. 24
(1) Pentru desfasurarea procedurii licitatiei publice deschise este
obligatorie participarea a cel putin 2 ofertanti.
(2) Plicurile, inchise si sigilate, vor fi predate comisiei de evaluare la
data fixata pentru deschiderea lor, prevazuta in anuntul publicitar.
(3) Dupa deschiderea plicurilor exterioare in sedinta publica comisia de
evaluare elimina ofertele care nu contin totalitatea documentelor si a datelor
prevazute la art. 15 din lege, precum si a celor prevazute in instructiunile
privind organizarea si desfasurarea procedurii de concesionare.
(4) Pentru continuarea desfasurarii procedurii de licitatie este necesar ca
dupa deschiderea plicurilor exterioare cel putin doua oferte sa intruneasca
conditiile prevazute la art. 15 alin. (2) din lege.
(5) In cazul in care pana la expirarea termenului limita de depunere a
ofertelor nu se depun cel putin doua oferte, concedentul va proceda la
republicarea anuntului publicitar in conditiile art. 13 din lege, iar procedura
licitatiei publice va fi reluata de la etapa depunerii ofertelor.
Art. 25
Dupa analizarea continutului plicului exterior secretarul comisiei de
evaluare va intocmi procesul-verbal in care se va mentiona rezultatul analizei.
Art. 26
Deschiderea plicurilor interioare se face numai dupa semnarea
procesului-verbal de catre toti membrii comisiei de evaluare si de catre
ofertanti.
Art. 27
Dupa analizarea ofertelor comisia de evaluare poate cere ofertantilor, in
scris, precizari cu privire la continutul ofertei.
Sectiunea a II-a
Criteriile de selectie a ofertelor
Art. 28
(1) Ponderea importantei criteriilor de selectie a ofertelor va fi
stabilita de catre concedent, in functie de bunul, activitatea sau serviciul
public ce face obiectul contractului de concesiune.
(2) Criteriile de selectie a ofertelor se stabilesc de catre concedent si
sunt prevazute ca model orientativ in anexa nr. 1.
Art. 29
(1) Pentru determinarea celei mai avantajoase oferte comisia de evaluare va
avea in vedere criteriile de selectie prevazute la art. 18 alin. (2) din lege.
(2) Concedentul poate stabili prin instructiunile privind organizarea si
desfasurarea procedurii de concesionare, in completarea criteriilor prevazute
la alin. (1), si alte criterii de selectie a ofertelor pe care le considera
necesare, in functie de bunul, activitatea sau serviciul public ce urmeaza a fi
concesionat.
Art. 30
(1) Comisia de evaluare alege oferta pe care o considera cea mai buna din
punct de vedere al satisfacerii criteriilor de selectie enuntate in
instructiunile privind organizarea si desfasurarea procedurii de concesionare.
(2) In cazul in care exista punctaje egale intre ofertantii clasati pe
primul loc, departajarea acestora se va face in functie de punctajul obtinut
pentru criteriul cu ponderea cea mai mare.
Art. 31
(1) Pe baza evaluarii ofertelor comisia de evaluare intocmeste raportul in
conditiile art. 19 alin. (1) din lege si procesul-verbal de evaluare a
ofertelor.
(2) Procesul-verbal de evaluare a ofertelor este intocmit de catre
secretarul comisiei de evaluare si se semneaza de catre toti membrii acesteia.
Art. 32
(1) Comisia de evaluare transmite concendentului raportul, precum si
ofertele prezentate.
(2) Raportul va fi depus la dosarul concesiunii.
(3) In termen de 5 zile calendaristice de la primirea raportului comisiei
de evaluare concedentul procedeaza la informarea ofertantului castigator despre
alegerea sa, precum si la anuntarea celorlalti ofertanti despre respingerea
ofertelor lor.
Sectiunea a III-a
Procedura de contestare a licitatiei publice deschise
Art. 33
In termen de 10 zile calendaristice de la primirea comunicarii de
respingere a ofertelor, la solicitarea, in scris, a ofertantilor respinsi,
concedentul va transmite o copie de pe procesul-verbal de evaluare a ofertelor.
Art. 34
(1) In termen de 5 zile calendaristice de la primirea copiei de pe
procesul-verbal de evaluare a ofertelor ofertantii pot face contestatii cu
privire la modul in care au fost respectate dispozitiile legale care
reglementeaza procedura concesionarii prin licitatie publica deschisa, la
sediul concedentului sau la locul depunerii ofertei, potrivit anuntului
publicitar.
(2) In termen de 10 zile calendaristice de la primirea contestatiei
concedentul este obligat sa solutioneze contestatia si sa comunice raspunsul
sau contestatarului.
Art. 35
(1) Pentru solutionarea contestatiilor concedentul va numi o comisie
formata din 3 membri.
(2) Membrii comisiei de solutionare a contestatiilor sunt numiti de catre
concedent prin ordin, hotarare sau decizie, dupa caz.
(3) Din comisia de solutionare a contestatiilor nu pot face parte
reprezentantii numiti de concedent in comisia de evaluare.
Art. 36
(1) Comisia de solutionare a contestatiilor va analiza toate documentele
intocmite de catre comisia de evaluare si va verifica respectarea dispozitiilor
legale care reglementeaza procedura concesionarii prin licitatie publica
deschisa.
(2) La verificarea documentelor comisia de solutionare a contestatiilor va
avea in vedere aspectele contestate de catre contestatar cu privire la
respectarea dispozitiilor legale referitoare la:
a) modul de alcatuire a comisiei de evaluare;
b) incompatibilitatea membrilor comisiei de evaluare;
c) conditiile de intrunire legala a comisiei de evaluare;
d) evaluarea ofertelor in functie de criteriile de selectie prevazute in
instructiunile privind organizarea si desfasurarea procedurii de concesionare;
e) modul de luare a deciziilor in cadrul comisiei de evaluare;
f) modul de intocmire a raportului comisiei de evaluare.
Art. 37
(1) In cazul in care contestatia este fondata, concedentul va revoca
decizia de desemnare a ofertantului castigator si o va notifica tuturor
ofertantilor.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) concedentul va decide anularea licitatiei
si organizarea unei noi licitatii.
Art. 38
In cazul unui raspuns negativ la contestatia depusa de catre ofertantul
respins, acesta va putea recurge la instanta judecatoreasca competenta de drept
comun din raza teritoriala in care se afla sediul concedentului.
CAP. 5
Negocierea directa
Art. 39
In cazul in care nu a fost desemnat nici un castigator in urma celei de-a
doua licitatii publice, concedentul va decide initierea procedurii de negociere
directa.
Art. 40
(1) Concedentul va proceda la publicarea anuntului privind intentia de a
recurge la negociere directa, in conditiile art. 27 alin. (2) din lege.
(2) In cadrul procedurii de negociere directa participantii trebuie sa
prezinte:
a) date, informatii si documente de identitate/identificare;
b) date, informatii si documente referitoare la calitatile si capacitatile
lor;
c) acte doveditoare care sa ateste depunerea garantiei de participare;
cuantumul garantiei se stabileste de catre concedent si va fi publicat in
anuntul privind negocierea directa;
d) alte date, informatii si documente solicitate de catre concedent.
Art. 41
Conditiile concesionarii prin negociere directa nu pot fi inferioare celei
mai bune oferte respinse la licitatia publica.
Art. 42
Alegerea concesionarului va fi facuta de catre concedent potrivit art. 26
alin. (2) din lege.
Art. 43
La data prevazuta in anuntul publicitar pentru inceperea procedurii de
negociere directa concedentul programeaza ofertantii si ii informeaza, in
scris, despre data negocierii directe.
Art. 44
Pentru negocierea directa va fi pastrat caietul de sarcini aprobat pentru
licitatia publica.
Art. 45
Concedentul va negocia cu fiecare ofertant in parte la data stabilita
conform programarii, in conditiile prevazute in caietul de sarcini.
Art. 46
Dupa incheierea negocierii directe concedentul intocmeste un proces-verbal
care va cuprinde concluziile negocierilor purtate si in care se recomanda cea
mai avantajoasa oferta.
TITLUL IV
Contractul de concesiune
CAP. 1
Incheierea contractului de concesiune
Art. 47
(1) Contractul de concesiune va fi incheiat in forma scrisa, sub sanctiunea
nulitatii absolute.
(2) Continutul contractului de concesiune este prezentat, cu titlu
orientativ, in anexa nr. 2.
Art. 48
(1) Contractul de concesiune va fi incheiat in termen de 30 de zile de la
data la care concedentul a informat ofertantul despre acceptarea ofertei sale,
daca prin caietul de sarcini nu s-a prevazut altfel.
(2) Ofertantul se considera informat la data receptionarii scrisorii
recomandate cu confirmare de primire, care contine acceptarea ofertei sale.
Art. 49
Contractul de concesiune va contine:
a) partea reglementara a contractului, care cuprinde clauzele prevazute in
caietul de sarcini;
b) alte clauze contractuale stabilite de catre parti prin acordul lor.
Art. 50
Refuzul ofertantului declarat castigator de a incheia contractul de
concesiune atrage aplicarea prevederilor art. 28 alin. (3) din lege.
Art. 51
Cuantumul daunelor-interese prevazute la art. 28 alin. (2) si (3) din lege,
daca partile nu s-au inteles altfel, va fi stabilit de catre instanta
judecatoreasca de drept comun, la cererea partii interesate, si va cuprinde
atat prejudiciul efectiv suferit, cat si beneficiul nerealizat.
Art. 52
In cazul in care ofertantul declarat castigator refuza incheierea
contractului, licitatia publica va fi anulata, iar concedentul va relua
procedura de licitatie publica de la etapa publicarii anuntului, in conditiile
legii, studiul de oportunitate si caietul de sarcini pastrandu-si
valabilitatea.
CAP. 2
Efectele contractului de concesiune
Sectiunea I
Drepturile concesionarului
Art. 53
(1) In temeiul contractului de concesiune, concesionarul dobandeste dreptul
de a exploata, in mod direct, pe riscul si pe raspunderea sa, bunurile,
activitatile si serviciile publice care fac obiectul contractului, potrivit
obiectivelor stabilite de catre concedent.
(2) Concesionarul are dreptul de a folosi si de a culege fructele bunurilor
ce fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului si scopului stabilit de
parti prin contractul de concesiune.
(3) Concesionarul are dreptul de a incheia contracte cu tertii pentru
asigurarea si valorificarea exploatarii bunurilor, activitatilor si serviciilor
publice care fac obiectul concesiunii in conditiile legii, fara a putea
transfera acestora drepturile dobandite prin contractul de concesiune.
Sectiunea a II-a
Obligatiile concesionarului
Art. 54
In temeiul contractului de concesiune, concesionarul are obligatia sa
asigure exploatarea eficace in regim de continuitate si permanenta a bunurilor,
activitatilor sau serviciilor publice ce fac obiectul concesiunii.
Art. 55
Concesionarul are obligatia de a exploata in mod direct bunurile,
activitatile sau serviciile publice care fac obiectul concesiunii, fara a putea
subconcesiona unei alte persoane, in tot sau in parte, obiectul concesiunii.
Art. 56
Concesionarul este obligat sa plateasca redeventa la valoarea prevazuta in
oferta si in modul stabilit in contractul de concesiune.
Art. 57
La incetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen
concesionarul este obligat sa restituie concedentului bunurile de retur in mod
gratuit si libere de orice sarcini.
Art. 58
La incetarea contractului de concesiune concesionarul este obligat sa
incheie cu concedentul un contract de vanzare-cumparare avand ca obiect bunurile
de preluare prevazute ca atare in caietul de sarcini si stabilite prin
contractul de concesiune, in privinta carora concedentul si-a manifestat
intentia de a le dobandi.
Art. 59
(1) In termen de 90 de zile de la data semnarii contractului de concesiune
concesionarul este obligat sa depuna garantia prevazuta la art. 34 din lege,
care va fi stabilita de catre concedent.
(2) Concesionarul poate depune ca garantie si titluri de credit asupra
carora constituie un drept de gaj in favoarea concedentului.
Art. 60
In conditiile incetarii contractului de concesiune din alte cauze decat
prin ajungere la termen, forta majora sau cazul fortuit, concesionarul este
obligat sa asigure continuitatea prestarii activitatii sau serviciului public,
in conditiile stipulate in contract, pana la preluarea acestora de catre
concedent.
Art. 61
In cazul in care concesionarul sesizeaza existenta unor cauze sau iminenta
producerii unor evenimente de natura sa conduca la imposibilitatea realizarii
activitatii sau a serviciului public, va notifica de indata acest fapt
concedentului, in vederea luarii masurilor ce se impun pentru asigurarea
continuitatii activitatii sau serviciului public.
Sectiunea a III-a
Drepturile concedentului
Art. 62
(1) Pe durata contractului de concesiune concedentul are dreptul sa
verifice respectarea obligatiilor asumate de concesionar. Astfel, concedentul
are dreptul sa inspecteze bunurile, sa verifice stadiul de realizare a
investitiilor, precum si modul in care este satisfacut interesul public prin
realizarea activitatii sau serviciului public.
(2) Verificarea se va exercita cu notificarea prealabila a concesionarului
si in conditiile stabilite in contract.
Art. 63
(1) La incetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen
concedentul are dreptul sa isi manifeste intentia de a dobandi bunurile de
preluare si sa solicite concesionarului incheierea contractului de
vanzare-cumparare cu privire la aceste bunuri.
(2) Partile vor putea stabili un termen in care concedentul sa fie obligat
sa isi exercite dreptul de optiune prevazut la alin. (1), sub sanctiunea
decaderii.
Art. 64
(1) Concedentul poate modifica in mod unilateral partea reglementara a
contractului de concesiune, in conditiile art. 31 alin. (1) din lege.
(2) Concesionarul este obligat sa continue exploatarea bunului,
desfasurarea activitatii ori prestarea serviciului in noile conditii stabilite
de concedent, fara a putea solicita incetarea contractului de concesiune.
Sectiunea a IV-a
Obligatiile concedentului
Art. 65
Concedentul este obligat sa nu il tulbure pe concesionar in exercitiul
drepturilor rezultate din contractul de concesiune.
Art. 66
Concedentul nu are dreptul sa modifice in mod unilateral contractul de
concesiune, in afara de cazurile prevazute de lege.
Art. 67
Concedentul este obligat sa notifice concesionarului aparitia oricaror
imprejurari de natura sa aduca atingere drepturilor acestuia.
CAP. 3
Incetarea contractului de concesiune
Art. 68
(1) Contractul de concesiune inceteaza de drept la expirarea perioadei
pentru care a fost incheiat, in masura in care partile nu convin, in scris,
prelungirea acestuia in conditiile legii.
(2) Partile pot prelungi contractul de concesiune cu o perioada egala cu
cel mult jumatate din durata sa initiala, in conditiile art. 30 alin. (3) din
lege.
(3) In masura in care partile nu convin asupra unor noi conditii cu privire
la prelungirea contractului de concesiune, acesta se va derula in conditiile
stabilite initial.
Art. 69
(1) Concedentul poate denunta unilateral contractul de concesiune in
conditiile art. 35 lit. b) din lege.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) concedentul va notifica intentia de
a denunta unilateral contractul de concesiune si va face mentiune cu privire la
motivele ce au determinat aceasta masura.
(3) Partile vor stabili cuantumul despagubirilor datorate concesionarului
si modul de plata a acestora. In caz de dezacord, acestea vor fi stabilite de
instanta judecatoreasca sau, dupa caz, de instanta arbitrala precizata prin
contract.
Art. 70
In cazul nerespectarii din culpa a obligatiilor asumate de catre una dintre
parti prin contractul de concesiune sau al incapacitatii indeplinirii acestora,
cealalta parte este indreptatita sa ceara instantei judecatoresti sau, dupa
caz, celei arbitrale sa se pronunte cu privire la rezilierea contractului, cu
daune-interese.
Art. 71
(1) In cazul disparitiei, dintr-o cauza de forta majora, a bunului
concesionat sau in cazul imposibilitatii obiective a concesionarului de a-l
exploata, acesta va notifica de indata concedentului despre disparitia bunului
ori despre imposibilitatea obiectiva de realizare a activitatii sau serviciului
public, declarand renuntarea la concesiune.
(2) Concedentul nu va putea fi obligat la plata vreunei despagubiri pentru
prejudiciile suferite de concesionar ca urmare a situatiilor prevazute la alin.
(1).
Art. 72
Prin contractul de concesiune partile pot stabili si alte cauze de incetare
a contractului de concesiune, fara a aduce atingere cauzelor si conditiilor
reglementate de lege.
TITLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 73
Procedurile de licitatie sau de negociere directa, aflate in curs de
derulare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, isi pastreaza
valabilitatea si vor fi derulate pana la finalizare in conditiile dispozitiilor
legale in vigoare in momentul inceperii desfasurarii lor, in masura in care
clauzele contractului ce urmeaza a fi incheiat nu contravin prevederilor legale
in vigoare.
Art. 74
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice-cadru.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice-cadru
CRITERII DE SELECTIE
- model orientativ -
Comisia de evaluare va face evaluarea ofertelor depuse pe baza criteriilor
de selectie prezentate mai jos si in conformitate cu numarul maxim de puncte
pentru fiecare criteriu.
Aspecte economice si financiare ale ofertei (60 de puncte):
Criteriul Numarul de puncte
-----------------------------------------------------------------------------
Structura organizatorica a ofertantului si, daca este
cazul, capitalul sau social 5
Situatia economica si financiara, inclusiv bonitatea
financiara a ofertantului 10
Experienta ofertantului si, daca este cazul, a
actionarilor (membrilor grupului) acestuia in organizarea
finantarii in scopul dezvoltarii si exploatarii concesiunii
sau a altor proiecte cu caracter similar 10
Nivelurile tarifelor propuse (pentru serviciile ce fac
obiectul concesionarii) la inceperea exploatarii si un
sistem de determinare a nivelului tarifelor, tinandu-se
seama de nivelurile maxime si minime considerate adecvate
pentru implementarea proiectului, precum si de conditiile
de introducere a acestora 5
Planul de finantare pentru dezvoltarea si exploatarea
concesiunii, tinandu-se seama de urmatoarele aspecte, dar
fara a se limita la acestea:
1. investitiile din fondurile proprii (capitalul)
ofertantului, care pot fi utilizate in scopul demararii
proiectului cat mai repede posibil 5
2. metoda obtinerii finantarii externe (credite,
imprumuturi) 5
3. capacitatea ofertantului de a asigura finantare
fara garantii privind rambursarea unui credit de la
bugetul concedentului 5
4. plati catre concedent si formele propuse pentru
repartizarea profitului generat de concesiune 5
5. asigurarea financiara (de exemplu: acreditiv,
garantie de executie etc.) 5
6. alte aspecte financiare 5
Aspecte tehnice ale ofertei (60 de puncte):
Criteriul Numarul de puncte
-----------------------------------------------------------------------------
Pregatirea organizatorica si tehnica a ofertantului,
precum si procedurile si solutiile tehnice propuse 10
Programul de constructie, care specifica data
inceperii, etapizarea si finalizarea constructiilor,
precum si a sistemului de operare 20
Programul si sistemul de supraveghere, organizare
si control al serviciilor ce urmeaza a fi concesionate 10
Conceptul privind supervizarea lucrarilor de
constructii si montaj 10
Credibilitatea procedurii de previziune a necesarului
(de servicii) a ofertantului si procedura de incasare a
tarifelor 10
Conditii generale ale ofertei (30 de puncte):
Criteriul Numarul de puncte
-----------------------------------------------------------------------------
Conditiile, nivelul costurilor si procedurile privind
protectia mediului, protectia terenurilor arabile si
forestiere, a valorilor culturale si a siturilor
arheologice 10
Angajarea de antreprenori romani si folosirea de
materiale si produse fabricate pe plan local, propuse
de ofertant 20
Aspecte juridice ale ofertei (30 de puncte):
Criteriul Numarul de puncte
-----------------------------------------------------------------------------
Conditiile concesiunii acceptate de catre ofertant
si prezentate in caietul de sarcini 10
Impartirea riscului si a raspunderii intre concedent
si concesionar 5
Forma de control si de monitorizare ceruta de
concedent 5
Sistemul de asigurare propus cu privire la
implementarea concesiunii 5
Durata propusa a concesiunii 5
Numarul maxim de puncte 180
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice-cadru
CONTRACT DE CONCESIUNE
- model orientativ -
I. Partile contractante
Intre ministerul/organul de specialitate al administratiei publice
centrale/consiliul judetean/consiliul local/institutia publica de interes local
....................., cu sediul in .........................., reprezentat
prin .............................., avand functia de
.............................., in calitate de concedent, pe de o parte,
si
........................................................................,
persoana fizica (domiciliul, buletinul/cartea de identitate)/persoana juridica
(actul constitutiv al agentului economic) ..................................,
cu sediul principal in
..........................................................., reprezentat prin
.............., avand functia de ............................., in calitate de
concesionar, pe de alta parte,
la data de ............,
la sediul concedentului (alt loc, adresa etc.)
............................,
in temeiul Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor si al hotararii
(Guvernului, consiliului judetean, orasenesc sau comunal) de aprobare a
concesionarii nr. ...... din ......., s-a incheiat prezentul contract de
concesiune.
II. Obiectul contractului de concesiune
Art. 1
(1) Obiectul contractului de concesiune este exploatarea unui bun, a unei
activitati sau a unui serviciu public
........................................., situat in
......................................................................
...............................................................................,in
conformitate cu obiectivele concedentului.
(2) Obiectivele concedentului sunt:
a)
........................................................................;
b)
........................................................................;
c) ........................................................................;
d)
.........................................................................
etc.
(3) In derularea contractului de concesiune, concesionarul va utiliza
urmatoarele categorii de bunuri:
a) bunurile de retur:
.....................................................;
b) bunurile de preluare:
..................................................;
c) bunurile proprii: .....................................................
.
III. Termenul
Art. 2
(1) Durata concesiunii este de ........ ani, incepand de la data de ......
.
(2) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioada egala cu
cel mult jumatate din durata sa initiala.
IV. Redeventa
Art. 3
Redeventa este de ................ lei, platita anual/lunar, in
conformitate cu caietul de sarcini (detalii cu privire la modul de plata).
V. Plata redeventei
Art. 4
Plata redeventei se face prin conturile:
contul concedentului nr. ..................................................,
deschis la Banca
..........................................................;
contul concesionarului nr.
................................................,
deschis la Banca .........................................................
.
Neplata redeventei sau executarea cu intarziere a acestei obligatii conduce
la ...........................................................................
.
VI. Drepturile partilor
Drepturile concesionarului
Art. 5
(1) Concesionarul are dreptul de a exploata, in mod direct, pe riscul si pe
raspunderea sa, bunurile, activitatile si serviciile publice ce fac obiectul
contractului de concesiune.
(2) Concesionarul are dreptul de a folosi si de a culege fructele bunurilor
care fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului si obiectivelor
stabilite de parti prin contractul de concesiune.
Drepturile concedentului
Art. 6
(1) Concedentul are dreptul sa inspecteze bunurile concesionate, sa
verifice stadiul de realizare a investitiilor, precum si modul in care este
satisfacut interesul public prin realizarea activitatii sau serviciului public,
verificand respectarea obligatiilor asumate de concesionar.
(2) Verificarea se va efectua numai cu notificarea prealabila a
concesionarului si in urmatoarele conditii:
....................................
..............................................................................
.
(3) La incetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen
concedentul are dreptul sa isi manifeste intentia de a dobandi bunurile de
preluare si de a solicita concesionarului incheierea contractului de
vanzare-cumparare cu privire la aceste bunuri. In termen de
.................... concedentul este obligat sa isi exercite dreptul de
optiune, sub sanctiunea decaderii.
(4) Concedentul are dreptul sa modifice in mod unilateral partea
reglementara a contractului de concesiune, din motive exceptionale legate de
interesul national sau local.
VII. Obligatiile partilor - clauze stabilite in conditiile caietului de
sarcini
Obligatiile concesionarului
Art. 7
(1) Concesionarul este obligat sa asigure exploatarea eficace in regim de
continuitate si de permanenta a bunurilor, activitatilor sau serviciilor
publice care fac obiectul concesiunii, potrivit obiectivelor stabilite de catre
concedent.
(2) Concesionarul este obligat sa exploateze in mod direct bunurile,
activitatile sau serviciile publice care fac obiectul concesiunii.
(3) Concesionarul nu poate subconcensiona bunul ce face obiectul
concesiunii.
(4) Concesionarul este obligat sa plateasca redeventa.
(5) Concesionarul este obligat sa asigure cresterea eficientei in
urmatoarele modalitati:
a) ........................................................................;
b)
.........................................................................
etc.
(6) Concesionarul este obligat sa realizeze urmatoarele investitii:
a) bunurile aduse ca investitii (datele de identificare a acestora, datele
tehnice)
......................................................................;
b) termenele de realizare a investitiilor
..................................
...............................................................................;
c) investitiile care nu se amortizeaza pe durata concesiunii
...............
...............................................................................;
d) avizele ce trebuie obtinute in cazul in care sunt afectate bunuri cu
regim special .................................................................;
e) standardele de calitate a activitatilor si serviciilor publice prestate
..............................................................................
.
(7) Concesionarul este obligat sa respecte conditiile impuse de natura
bunurilor, activitatilor sau serviciilor publice (protejarea secretului de
stat, materiale cu regim special, conditii de siguranta in exploatare,
protectia mediului, protectia muncii, conditii privind folosirea si conservarea
patrimoniului etc.)
............................................................
................................................................................
(8) La incetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen
concesionarul este obligat sa restituie concedentului, in deplina proprietate,
bunurile de retur, in mod gratuit si libere de orice sarcini.
(9) La incetarea contractului de concesiune concesionarul este obligat sa
incheie cu concedentul un contract de vanzare-cumparare avand ca obiect
bunurile de preluare, prevazute ca atare in caietul de sarcini si stabilite
prin prezentul contract de concesiune, in privinta carora concedentul si-a
manifestat intentia de a le dobandi.
(10) In termen de 90 de zile de la data incheierii contractului de
concesiune concesionarul este obligat sa depuna, cu titlu de garantie, o suma
de .............. lei, reprezentand o cota-parte din suma datorata
concedentului cu titlu de redeventa pentru primul an de activitate.
(11) La incetarea contractului de concesiune din alte cauze decat prin
ajungere la termen, excluzand forta majora si cazul fortuit, concesionarul este
obligat sa asigure continuitatea prestarii activitatii sau serviciului public,
in conditiile stipulate in contract, pana la preluarea acesteia de catre
concedent.
(12) In cazul in care concesionarul sesizeaza existenta sau posibilitatea
existentei unei cauze de natura sa conduca la imposibilitatea realizarii
activitatii sau serviciului public, va notifica de indata acest fapt
concedentului, in vederea luarii masurilor ce se impun pentru asigurarea
continuitatii activitatii sau serviciului public.
(13) Concesionarul este obligat sa continue exploatarea bunului,
desfasurarea activitatii ori prestarea serviciului in noile conditii stabilite
de concedent, in mod unilateral, potrivit art. 6 alin. (4) din prezentul
contract de concesiune, fara a putea solicita incetarea acestuia.
(14) Concesionarul va mentine un numar de ............. angajati.
(15) Concesionarul se obliga sa plateasca ....... % din prima de asigurare.
(16) Alte clauze.
Obligatiile concedentului
Art. 8
(1) Concedentul este obligat sa nu il tulbure pe concesionar in exercitiul
drepturilor rezultate din prezentul contract de concesiune.
(2) Concedentul nu are dreptul sa modifice in mod unilateral contractul de
concesiune, in afara de cazurile prevazute expres de lege.
(3) Concedentul este obligat sa notifice concesionarului aparitia oricaror
imprejurari de natura sa aduca atingere drepturilor concesionarului.
VII. Incetarea contractului de concesiune
Art. 9
(1) Prezentul contract de concesiune inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea duratei stabilite in contract, daca partile nu convin, in
scris, prelungirea acestuia, in conditiile legii;
b) in cazul in care interesul national sau local o impune, prin denuntarea
unilaterala de catre concedent, cu plata unei despagubiri juste si prealabile
in sarcina concedentului;
c) in cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre concesionar,
prin reziliere, cu plata unei despagubiri in sarcina concesionarului;
d) in cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre concedent,
prin reziliere, cu plata de despagubiri in sarcina concedentului;
e) la disparitia, dintr-o cauza de forta majora, a bunului concesionat sau
in cazul imposibilitatii obiective a concesionarului de a-l exploata, prin
renuntare, fara plata unei despagubiri;
f) in cazul in care interesul national sau local o impune, prin
rascumpararea unei concesiuni, care se poate face numai prin act administrativ
al organului care a aprobat concesionarea, la propunerea concedentului; in
acest caz se va intocmi o documentatie tehnico-economica in care se va stabili
pretul rascumpararii. In aceasta situatie de incetare a concesiunii nu se
percep daune;
g) alte cauze de incetare a contractului de concesiune, fara a aduce
atingere cauzelor si conditiilor reglementate de lege.
(2) La incetarea, din orice cauza, a contractului de concesiune bunurile ce
au fost utilizate de concesionar in derularea concesiunii vor fi repartizate
dupa cum urmeaza:
a) bunuri de retur
........................................................;
b) bunuri de preluare .....................................................;
c) bunuri proprii ........................................................
.
VIII. Clauze contractuale referitoare la impartirea responsabilitatilor de
mediu intre concedent si concesionar
Art. 10
- ..........................................................................
..............................................................................................................................................................
.
IX. Raspunderea contractuala
Art. 11
Nerespectarea de catre partile contractante a obligatiilor cuprinse in
prezentul contract de concesiune atrage raspunderea contractuala a partii in
culpa.
X. Litigii
Art. 12
(1) Litigiile de orice fel ce decurg din executarea prezentului contract de
concesiune sunt de competenta instantei judecatoresti de drept comun.
(2) Pentru solutionarea eventualelor litigii partile pot stipula in
contractul de concesiune clauze compromisorii.
XI. Alte clauze (de exemplu: clauze de reziliere conventionala, clauze
penale)
Art. 13
-
..........................................................................
..............................................................................................................................................................
.
XII. Definitii
Art. 14
(1) Prin forta majora, in sensul prezentului contract de concesiune, se
intelege o imprejurare externa cu caracter exceptional, fara relatie cu lucrul
care a provocat dauna sau cu insusirile sale naturale, absolut invincibila si
absolut imprevizibila.
(2) Prin caz fortuit se intelege acele imprejurari care au intervenit si au
condus la producerea prejudiciului si care nu implica vinovatia paznicului
juridic, dar care nu intrunesc caracteristicile fortei majore.
Prezentul contract de concesiune a fost incheiat in ......... exemplare.
Concedent, Concesionar,
............. ..............