HOTARARE Nr.
168 din 14 februarie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2006
privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 28 februarie 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 72 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri
proprietate publică, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de
concesiune de bunuri proprietate publică, aprobată cu modificări prin Legea nr.
22/2007, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 216/1999 pentru aprobarea Normelor
metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 6 aprilie 1999, cu
modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul economiei şi comerţului,
Cosmin Mihai Popescu,
secretar de stat
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Dănuţ Apetrei,
secretar de stat
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
p. Ministrul apărării,
Corneliu Dobriţoiu,
secretar de stat
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Alexandru Cojocaru
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc
conţinutul-cadru al caietului de sarcini, documentaţiei de atribuire a contractului de concesiune,
instrucţiunile privind organizarea şi desfăşurarea procedurii de concesionare,
precum şi cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune,
în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune
de bunuri proprietate publică, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007,
denumită în continuare ordonanţă de urgenţă.
Art. 2. - Contractul de concesiune are ca obiect
bunurile proprietate publică a statului sau a unităţilor , potrivit art. 3 din ordonanţa de
urgenţă.
Art. 3. - (1) In scopul ţinerii evidenţei documentelor
şi informaţiilor cu privire la desfăşurarea procedurilor de concesionare şi la
derularea contractelor de concesiune, concedentul întocmeşte şi păstrează două
registre:
a) registrul „Oferte", care cuprinde date şi
informaţii referitoare la derularea procedurilor prealabile încheierii
contractului de concesiune; se precizează cel puţin datele şi informaţiile
referitoare la studiul de oportunitate, la oferte, la procedura de atribuire
aplicată;
b) registrul „Contracte", care cuprinde date şi
informaţii referitoare la executarea contractului de concesiune; se precizează
cel puţin datele şi informaţiile referitoare la obiectul, durata contractului
de concesiune, termenele de plată a redevenţei, obligaţiile de mediu.
(2) Registrele prevăzute la alin. (1) se întocmesc şi
se păstrează la sediul concedentului.
Art. 4. - Concedentul are obligaţia de a întocmi
dosarul concesiunii în condiţiile prevăzute la art. 60-63 din ordonanţa de
urgenţă.
CAPITOLUL II
Procedura administrativă de iniţiere a concesionării
SECŢIUNEA 1
Iniţiativa concesionării
Art. 5. - (1) Concesionarea are loc potrivit art. 9
alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.
(2) Orice persoană interesată
poate înainta o propunere de concesionare concedentului, care se înregistrează
de către acesta în registrul „Oferte".
(3) Propunerea de concesionare fundamentată din punct
de vedere economic, financiar, social şi de mediu se face în scris şi cuprinde
datele de identificare a persoanei interesate, manifestarea fermă şi serioasă a
intenţiei de concesionare, obiectul concesiunii, planul de afaceri.
SECŢIUNEA a 2-a
Studiul de oportunitate
Art. 6. - (1) Studiul de oportunitate se întocmeşte
potrivit prevederilor art. 10 din ordonanţa de urgenţă.
(2) Studiul de oportunitate se aprobă prin ordin,
hotărâre sau decizie a concedentului, după caz.
(3) In cazul atribuirii directe, în conformitate cu
art. 59 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, concedentul nu întocmeşte studiul
de oportunitate.
SECŢIUNEA a 3-a
Documentaţia de atribuire
Art. 7. - (1) Caietul de sarcini se elaborează conform
art. 12 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă.
(2) Caietul de sarcini trebuie să cuprindă cel puţin
elementele prevăzute în anexa nr. 1.
(3) In cazul atribuirii directe, în conformitate cu
art. 59 din ordonanţa de urgenţă, nu se întocmeşte caietul de sarcini.
Art. 8. - (1) După elaborarea caietului de sarcini,
concedentul întocmeşte documentaţia de atribuire.
(2) Documentaţia de atribuire
se aprobă prin ordin, hotărâre sau decizie a concedentului, după caz.
(3) Documentaţia de atribuire trebuie să cuprindă cel
puţin elementele prevăzute în anexa nr. 2.
(4) In cazul atribuirii directe, în conformitate cu
art. 59 din ordonanţa de urgenţă, documentaţia de
atribuire trebuie să cuprindă cel puţin elementele enumerate la pct. 1, 2, 6 şi
7 din anexa nr. 2.
(5) In cazul în care concedentul solicită garanţii,
acesta trebuie să precizeze în documentaţia de atribuire natura şi cuantumul
lor.
SECŢIUNEA a 4-a
Instrucţiunile privind organizarea şi
desfăşurarea procedurii de concesionare
Art. 9. - Instrucţiunile privind organizarea şi
desfăşurarea procedurii de concesionare se elaborează de către concedent şi fac
parte din documentaţia de atribuire, potrivit anexei nr. 2.
Art. 10. - Instrucţiunile privind organizarea şi
desfăşurarea procedurii de concesionare se elaborează atât pentru procedura
licitaţiei, cât şi pentru procedura negocierii directe, precum şi în cazul
atribuirii directe.
SECŢIUNEA a 5-a
Instrucţiunile privind modul de elaborare şi
prezentare a ofertelor
Art. 11. - (1) Ofertele se redactează în limba română.
(2) Ofertanţii transmit ofertele lor în două plicuri
sigilate, unul exterior şi unul interior, care se înregistrează, în ordinea primirii
lor, în registrul „Oferte", precizându-se data şi ora.
(3) Pe plicul exterior se va indica obiectul
concesiunii pentru care este depusă oferta. Plicul exterior va trebui să
conţină:
a) o fişă cu informaţii privind ofertantul şi o
declaraţie de participare, semnată de ofertant, fără îngroşări, ştersături sau
modificări;
b) acte doveditoare privind calităţile şi
capacităţile ofertanţilor, conform solicitărilor concedentului;
c) acte doveditoare privind intrarea în posesia
caietului de sarcini.
(4) Pe plicul interior, care conţine oferta
propriu-zisă, se înscriu numele sau denumirea ofertantului, precum şi
domiciliul sau sediul social al acestuia, după caz.
(5) Plicurile sigilate se predau comisiei de evaluare
în ziua fixată pentru deschiderea lor.
Art. 12. - Instrucţiunile privind modul de elaborare şi
prezentare a ofertelor se elaborează de către concedent şi fac parte din
documentaţia de atribuire, potrivit anexei nr. 2.
SECŢIUNEA a 6-a
Reguli privind anunţul de licitaţie şi anunţul
negocierii directe
Art. 13. - (1) Anunţul de licitaţie se întocmeşte după
aprobarea documentaţiei de atribuire de către concedent.
(2) Anunţul de licitaţie trebuie să cuprindă cel puţin
elementele prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 14. - (1) Anunţul
negocierii directe se întocmeşte în situaţia în care sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute la art. 26 din ordonanţa de urgenţă.
(2) Anunţul negocierii directe trebuie să cuprindă cel
puţin elementele prevăzute în anexa nr. 4.
SECŢIUNEA a 7-a
Comisia de evaluare
Art. 15. - (1) Comisia de evaluare este alcătuită
dintr-un număr impar de membri, care nu poate fi mai mic de 5.
(2) Fiecăruia dintre membrii comisiei de evaluare i
se poate desemna un supleant.
(3) Comisia de evaluare este alcătuită după cum
urmează:
a) în cazul în care concedentul este unul dintre
ministerele prevăzute la art. 5 lit. a) din ordonanţa de urgenţă, din
reprezentanţi ai ministerelor respective şi ai Ministerului Finanţelor Publice,
numiţi în acest scop;
b) în cazul în care concedentul
este un organ de specialitate prevăzut la art. 5 lit. a) din ordonanţa de
urgenţă, din reprezentanţi ai acestuia şi ai Ministerului Finanţelor Publice,
numiţi în acest scop;
c) în cazul în care concedentul este unul dintre
consiliile prevăzute la art. 5 lit. b) din ordonanţa
de urgenţă, din reprezentanţi ai consiliului respectiv şi ai direcţiilor
generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, numiţi
în acest scop;
d) în cazul în care concedentul este una dintre instituţiile publice prevăzute la art. 5 lit. b) din ordonanţa de
urgenţă, din reprezentanţi ai instituţiilor publice respective, ai consiliului
judeţean sau ai consiliului local ori ai Consiliului General al Municipiului
Bucureşti şi ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau a
municipiului Bucureşti, numiţi în acest scop.
(4) In cazul în care pentru bunul care face obiectul
concesionării este necesară parcurgerea procedurii de reglementare din punctul
de vedere al protecţiei mediului, potrivit legislaţiei în vigoare, comisia de
evaluare include în componenţa sa şi un reprezentant al autorităţii competente
pentru protecţia mediului.
Art. 16. - (1) Componenţa comisiei de evaluare, membrii
acesteia, precum şi supleanţii lor se stabilesc şi sunt numiţi prin ordin,
hotărâre sau decizie a concedentului, după caz.
(2) Preşedintele comisiei de evaluare este numit de
concedent dintre reprezentanţii acestuia în comisie.
(3) Secretarul comisiei de evaluare este numit de
concedent dintre membrii acesteia.
(4) La şedinţele comisiei de evaluare preşedintele
acesteia poate invita personalităţi recunoscute pentru experienţa şi competenţa
lor în domenii care prezintă relevanţă din perspectiva concesionării bunului
proprietate publică, aceştia neavând calitatea de
membri.
Art. 17. - (1) Fiecare dintre membrii comisiei de
evaluare beneficiază de câte un vot.
(2) Persoanele prevăzute la art. 16 alin. (4)
beneficiază de un vot consultativ.
(3) Deciziile comisiei de evaluare se adoptă cu votul
majorităţii membrilor.
Art. 18. - (1) Membrii comisiei de evaluare, supleanţii
şi invitaţii trebuie să respecte regulile privind conflictul de interese
prevăzute la art. 46-49 din ordonanţa de urgenţă.
(2) Membrii comisiei de evaluare, supleanţii şi
invitaţii sunt obligaţi să dea o declaraţie de compatibilitate, imparţialitate
şi confidenţialitate pe propria răspundere, după termenul limită de depunere a
ofertelor, care se va păstra alături de dosarul concesiunii.
(3) In caz de incompatibilitate, preşedintele comisiei
de evaluare îl va sesiza de îndată pe concedent despre existenţa stării de
incompatibilitate şi va propune înlocuirea persoanei incompatibile, dintre
membrii supleanţi.
Art. 19. - Supleanţii participă la şedinţele comisiei
de evaluare numai în situaţia în care membrii acesteia se află în
imposibilitate de participare datorită unui caz de incompatibilitate, caz
fortuit sau forţei majore.
Art. 20. - Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) analiza şi selectarea ofertelor pe baza datelor,
informaţiilor şi documentelor cuprinse în plicul exterior;
b) întocmirea listei cuprinzând ofertele admise şi
comunicarea acesteia;
c) analizarea şi evaluarea ofertelor;
d) întocmirea raportului de evaluare prevăzut de
prezentele norme metodologice;
e) întocmirea proceselor-verbale
prevăzute de prezentele norme metodologice;
f) desemnarea ofertei câştigătoare.
Art. 21. - (1) Comisia de evaluare este legal întrunită
numai în prezenţa tuturor membrilor.
(2) Comisia de evaluare adoptă decizii în mod autonom,
numai pe baza documentaţiei de atribuire şi cu respectarea prevederilor legale
în vigoare.
Art. 22. - Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de
a păstra confidenţialitatea datelor, informaţiilor şi documentelor cuprinse în
ofertele analizate.
CAPITOLUL III
Atribuirea contractului de concesiune
SECŢIUNEA 1
Depunerea ofertelor
Art. 23. - (1) Ofertele se depun la sediul
concedentului sau la locul precizat în anunţul de licitaţie ori în anunţul
negocierii directe, după caz, în două plicuri închise şi sigilate, unul
exterior şi unul interior, care vor conţine documentele prevăzute la art. 11
din prezentele norme metodologice.
(2) Fiecare participant poate depune doar o singură
ofertă.
Art. 24. - (1) Oferta va fi depusă într-un număr de
exemplare stabilit de către concedent şi prevăzut în anunţul de licitaţie sau
în anunţul negocierii directe, după caz.
(2) Fiecare exemplar al ofertei trebuie să fie semnat
de către ofertant.
SECŢIUNEA a 2-a
Licitaţia
Art. 25. - (1) Pentru desfăşurarea procedurii
licitaţiei este obligatorie participarea a cel puţin 3 ofertanţi.
(2) Plicurile, închise şi sigilate, se predau
comisiei de evaluare la data fixată pentru deschiderea lor, prevăzută în
anunţul de licitaţie sau în anunţul negocierii directe, după caz.
(3) După deschiderea plicurilor exterioare în şedinţă
publică, comisia de evaluare elimină ofertele care nu conţin totalitatea
documentelor şi a datelor prevăzute la art. 11.
(4) Pentru continuarea desfăşurării procedurii de
licitaţie este necesar ca după deschiderea plicurilor
exterioare cel puţin 3 oferte să întrunească
condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (3).
Art. 26. - După analizarea conţinutului plicului
exterior, secretarul comisiei de evaluare întocmeşte procesul-verbal în care se
va menţiona rezultatul analizei.
Art. 27. - Deschiderea
plicurilor interioare se face numai după semnarea procesului-verbal prevăzut la
art. 26 de către toţi membrii comisiei de evaluare şi de către ofertanţi.
Art. 28. - Sunt considerate oferte valabile ofertele
care îndeplinesc criteriile de valabilitate prevăzute
în caietul de sarcini al concesiunii.
Art. 29. - (1) In urma analizării ofertelor de către
comisia de evaluare, pe baza criteriilor de valabilitate, secretarul acesteia
întocmeşte un proces-verbal în care menţionează ofertele valabile, ofertele
care nu îndeplinesc criteriile de valabilitate şi motivele excluderii acestora
din urmă de la procedura de atribuire.
(2) Procesul-verbal se semnează de către toţi membrii
comisiei de evaluare.
Art. 30. - (1) In baza procesului-verbal care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 29, comisia de evaluare
întocmeşte, în termen de o zi lucrătoare, un raport pe care îl transmite
concedentului.
(2) In termen de 3 zile lucrătoare de la primirea
raportului comisiei de evaluare, concedentul informează, în scris, cu
confirmare de primire, ofertanţii ale căror oferte au fost excluse, indicând
motivele excluderii.
(3) Raportul prevăzut la alin. (1) se depune la
dosarul concesiunii.
Art. 31. - (1) Pe parcursul procedurii de licitaţie,
comisia de evaluare poate propune concedentului solicitarea oricăror
clarificări şi completări necesare, potrivit art. 38 din ordonanţa de urgenţă.
(2) In termen de 3 zile lucrătoare de la primirea
propunerii comisiei de evaluare, concedentul o transmite ofertanţilor vizaţi.
(3) Ofertanţii trebuie să răspundă la solicitarea
concedentului în termen de 4 zile lucrătoare de la primirea acesteia.
SECŢIUNEA a 3-a
Negocierea directă
Art. 32. - In cazul în care nu au fost depuse cel puţin
3 oferte valabile în cadrul celei de-a doua licitaţii publice, concedentul va
decide iniţierea procedurii de negociere directă.
Art. 33. - Concedentul procedează la publicarea
anunţului negocierii directe, în condiţiile art. 27 din ordonanţa de urgenţă şi
cu respectarea art. 14.
Art. 34. - Art. 27-30 se aplică
în mod corespunzător procedurii negocierii directe.
Art. 35. - La data prevăzută în anunţul negocierii
directe pentru începerea procedurii, concedentul programează ofertanţii şi îi
informează, în scris, despre data negocierii directe.
Art. 36. - Pentru negocierea directă va fi păstrată
documentaţia de atribuire aprobată pentru licitaţie.
Art. 37. - (1) Concedentul va negocia cu fiecare
ofertant la data stabilită conform programării.
(2) Negocierile se desfăşoară potrivit condiţiilor
prevăzute în documentaţia de atribuire.
(3) Criteriile pentru valabilitatea ofertelor,
prevăzute la art. 28, nu pot face obiectul negocierii.
Art. 38. - (1) Pe parcursul procedurii de negociere
directă, comisia de evaluare poate propune concedentului solicitarea oricăror clarificări şi
completări necesare, potrivit art. 38 din ordonanţa de urgenţă.
(2) In termen de 3 zile lucrătoare de la primirea
propunerii comisiei de evaluare, concedentul o transmite ofertanţilor vizaţi.
(3) Ofertanţii trebuie să răspundă la solicitarea
concedentului în termen de două zile lucrătoare de la primirea acesteia.
SECŢIUNEA a 4-a
Determinarea ofertei câştigătoare
Art. 39. - Pentru determinarea ofertei câştigătoare,
comisia de evaluare aplică criteriile de atribuire prevăzute în documentaţia de
atribuire şi stabilite în conformitate cu prevederile art. 36 din ordonanţa de
urgenţă.
Art. 40. - (1) In cazul în care în documentaţia de
atribuire sunt prevăzute, pe lângă cel mai mare nivel al redevenţei, şi
alt/alte criteriu/criterii de atribuire, ponderea fiecărui criteriu se
stabileşte în documentaţia de atribuire.
(2) Ponderea criteriului prevăzut la art. 36 alin. (1)
din ordonanţa de urgenţă trebuie să fie mai mare de 50%.
Art. 41. - (1) Comisia de evaluare stabileşte punctajul
fiecărei oferte, ţinând seama de ponderile prevăzute la art. 40.
(2) Oferta câştigătoare este oferta care întruneşte
cel mai mare punctaj în urma aplicării criteriilor de atribuire.
(3) In cazul în care există punctaje egale între
ofertanţii clasaţi pe primul loc, departajarea acestora se va face în funcţie
de punctajul obţinut pentru criteriul prevăzut la art. 36 alin. (1) din
ordonanţa de urgenţă, iar în cazul egalităţii în continuare, departajarea se va
face în funcţie de punctajul obţinut pentru criteriul care are ponderea cea mai
mare după criteriul prevăzut la art. 36 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 42. - (1) Pe baza evaluării ofertelor de către
comisia de evaluare, în conformitate cu art. 41, secretarul acesteia întocmeşte
procesul-verbal care trebuie semnat de toţi membrii comisiei.
(2) In baza procesului-verbal care îndeplineşte
condiţiile prevăzute la alin. (1), comisia de evaluare întocmeşte, în termen de
o zi lucrătoare, un raport pe care îl transmite concedentului.
(3) In termen de 3 zile
lucrătoare de la primirea raportului comisiei de evaluare, concedentul
informează, în scris, cu confirmare de primire, ofertantul declarat câştigător
despre alegerea sa şi pe ceilalţi ofertanţi despre respingerea ofertelor lor,
indicând motivele care au stat la baza respingerii.
Art. 43. - (1) Anunţul de atribuire se transmite spre
publicare în condiţiile art. 40 din ordonanţa de urgenţă.
(2) Anunţul de atribuire trebuie să cuprindă cel puţin
elementele prevăzute în anexa nr. 5.
CAPITOLUL IV
Contractul de concesiune
SECŢIUNEA 1
Incheierea contractului de concesiune
Art. 44. - (1) Contractul de concesiune se încheie în
formă scrisă, sub sancţiunea nulităţii.
(2) Contractul de concesiune trebuie să conţină:
a) partea reglementară a contractului, care cuprinde
clauzele prevăzute în caietul de sarcini;
b) alte clauze contractuale stabilite de părţi prin
acordul lor.
(3) Forma şi conţinutul-cadru al contractului de
concesiune sunt prezentate în anexa nr. 6.
Art. 45. - In cazul neîncheierii contractului de concesiune, daunele-interese prevăzute la art. 50 din
ordonanţa de urgenţă se stabilesc de către tribunalul în a cărui rază
teritorială se află sediul concedentului, la cererea părţii interesate, dacă
părţile nu stabilesc altfel.
Art. 46. - In cazul în care
ofertantul declarat câştigător refuză încheierea contractului, procedura de
atribuire se anulează, iar concedentul reia procedura, în condiţiile legii,
studiul de oportunitate păstrându-şi valabilitatea.
SECŢIUNEA a 2-a
Efectele contractului de concesiune
PARAGRAFUL 1
Drepturile şi obligaţiile concesionarului
Art. 47. - (1) In temeiul contractului de concesiune,
concesionarul dobândeşte dreptul de a exploata, pe riscul şi pe răspunderea sa,
bunurile proprietate publică care fac obiectul contractului, potrivit
obiectivelor stabilite de către concedent.
(2) Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a
culege fructele bunurilor ce fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului
şi scopului stabilit de părţi prin contractul de concesiune.
Art. 48. - (1) In temeiul
contractului de concesiune, concesionarul are obligaţia să asigure exploatarea
eficientă, în regim de continuitate şi permanenţă, a bunurilor proprietate
publică care fac obiectul concesiunii.
(2) Concesionarul nu poate subconcesiona bunul ce face obiectul concesiunii decât în condiţiile art. 59
din ordonanţa de urgenţă şi ale prezentelor norme metodologice.
(3) Concesionarul este obligat să plătească redevenţa
la valoarea şi în modul stabilit în contractul de concesiune.
(4) Concesionarul este
obligat să respecte condiţiile impuse de natura bunurilor proprietate publică.
Art. 49. - In termen de cel mult 90 de zile de la data
încheierii contractului de concesiune, concesionarul este obligat să depună
garanţia prevăzută la art. 56 din ordonanţa de urgenţă.
Art. 50. - La încetarea contractului de concesiune prin
ajungere la termen concesionarul este obligat să restituie concedentului
bunurile de retur în mod gratuit şi libere de orice sarcini.
Art. 51. - In condiţiile încetării contractului de concesiune din alte cauze decât prin ajungere la termen, forţa majoră sau cazul fortuit, concesionarul este obligat
să asigure continuitatea exploatării bunului proprietate publică, în condiţiile
stipulate în contract, până la preluarea acestora de către concedent.
Art. 52. - In cazul în care concesionarul sesizează existenţa unor cauze sau iminenţa producerii unor
evenimente de natură să conducă la imposibilitatea exploatării bunului, va
notifica de îndată acest fapt concedentului, în vederea luării măsurilor ce se
impun pentru asigurarea continuităţii exploatării bunului.
PARAGRAFUL 2
Drepturile şi obligaţiile concedentului
Art. 53. - (1) Pe durata contractului de concesiune,
concedentul are dreptul să inspecteze bunurile concesionate, verificând
respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.
(2) Verificarea prevăzută la
alin. (1) se efectuează numai cu notificarea prealabilă a concesionarului şi în
condiţiile stabilite în contractul de concesiune.
Art. 54. - (1) Concedentul poate modifica unilateral
partea reglementară a contractului de concesiune, cu notificarea prealabilă a
concesionarului, numai în condiţiile prevăzute de art. 53 alin. (1) din
ordonanţa de urgenţă.
(2) Concesionarul este obligat să continue exploatarea
bunului în noile condiţii stabilite de concedent, fără a putea solicita
încetarea contractului de concesiune.
Art. 55. - (1) Concedentul este obligat să nu îl
tulbure pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din contractul de
concesiune.
(2) Concedentul nu are dreptul să modifice în mod
unilateral contractul de concesiune, în afară de cazurile prevăzute de lege.
(3) Concedentul este obligat să notifice
concesionarului apariţia oricăror împrejurări de natură să aducă atingere
drepturilor acestuia.
SECŢIUNEA a 3-a
Incetarea contractului de concesiune
Art. 56. - (1) Contractul de
concesiune încetează de drept la expirarea perioadei pentru care a fost
încheiat, în măsura în care părţile nu convin, în scris, prelungirea acestuia
în condiţiile prevăzute de lege.
(2) In cazul prelungirii contractului de concesiune,
acesta se derulează în condiţiile stabilite iniţial.
Art. 57. - (1) Concedentul poate denunţa unilateral
contractul de concesiune în condiţiile art. 57 alin. (1) lit. b) din ordonanţa
de urgenţă.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), concedentul
va notifica de îndată intenţia de a denunţa unilateral contractul de concesiune
şi va face menţiune cu privire la motivele ce au determinat această măsură.
(3) Părţile vor stabili cuantumul despăgubirilor
datorate concesionarului şi modul de plată a acestora. In caz de dezacord,
acestea se stabilesc de către tribunalul în a cărui rază teritorială se află
sediul concedentului, dacă părţile nu stabilesc altfel.
Art. 58. - In cazul nerespectării din culpă a
obligaţiilor asumate de către una dintre părţi prin contractul de concesiune
sau al incapacităţii îndeplinirii acestora, cealaltă parte este îndreptăţită să
solicite tribunalului în a cărui rază teritorială se află sediul concedentului
să se pronunţe cu privire la rezilierea contractului, cu plata unei
despăgubiri, dacă părţile nu stabilesc altfel.
Art. 59. - (1) In cazul dispariţiei, dintr-o cauză de
forţă majoră, a bunului concesionat sau în cazul imposibilităţii obiective a
concesionarului de a-l exploata, acesta va notifica de îndată concedentului
dispariţia bunului ori imposibilitatea obiectivă de exploatare a acestuia,
declarând renunţarea la concesiune.
(2) Concedentul nu va putea fi obligat la plata vreunei
despăgubiri pentru prejudiciile suferite de concesionar ca urmare a situaţiilor
prevăzute la alin. (1).
Art. 60. - Prin contractul de
concesiune părţile pot stabili şi alte cauze de încetare a contractului de
concesiune, fără a aduce atingere cauzelor şi condiţiilor reglementate de lege.
SECŢIUNEA a 4-a
Dispoziţii finale
Art. 61. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CAIETUL DE SARCINI
Caietul de sarcini trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele elemente:
1. informaţii generale privind obiectul concesiunii:
1.1. descrierea şi identificarea bunului care urmează
să fie concesionat;
1.2. destinaţia bunurilor ce fac obiectul concesiunii;
1.3. condiţiile de exploatare a concesiunii şi
obiectivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu urmărite de către
concedent privind exploatarea eficace a bunurilor ce
fac obiectul concesiunii;
2. condiţii generale ale concesiunii:
2.1. regimul bunurilor utilizate de concesionar în
derularea concesiunii (regimul bunurilor proprii);
2.2. obligaţiile privind protecţia mediului, stabilite
conform legislaţiei în vigoare;
2.3. obligativitatea asigurării exploatării în regim
de continuitate şi permanenţă;
2.4. interdicţia
subconcesionării bunului concesionat/posibilitatea subconcesionării, după caz;
2.5. condiţiile în care concesionarul poate închiria bunul concesionat pe durata concesiunii;
2.6. durata concesiunii, care nu poate depăşi 49 de
ani;
2.7. redevenţa minimă şi modul de calcul al acesteia;
2.8. natura şi cuantumul garanţiilor solicitate de
concedent;
2.9. condiţiile speciale
impuse de natura bunurilor ce fac obiectul concesiunii, cum sunt:
2.9.1. protejarea secretului de stat;
2.9.2. materiale cu regim special;
2.9.3. condiţii de siguranţă în exploatare;
2.9.4. condiţii privind folosirea şi conservarea
patrimoniului sau cele privind protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului
cultural naţional, după caz;
2.9.5. protecţia mediului;
2.9.6. protecţia muncii;
2.9.7. condiţii impuse de acordurile şi convenţiile
internaţionale la care România este parte;
3. condiţiile de valabilitate
pe care trebuie să le îndeplinească ofertele;
4. clauze referitoare la încetarea contractului de
concesiune.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
DOCUMENTAŢIA DE ATRIBUIRE
Documentaţia de atribuire trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele elemente:
1. informaţii generale privind concedentul, în
special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau
adresa de e-mail a persoanei de contact etc;
2. instrucţiuni privind organizarea şi desfăşurarea
procedurii de concesionare;
3. caietul de sarcini;
4. instrucţiuni privind modul de elaborare şi
prezentare a ofertelor;
5. informaţii detaliate şi complete privind
criteriile de atribuire aplicate pentru stabilirea ofertei câştigătoare, precum
şi ponderea lor;
6. instrucţiuni privind modul de utilizare a căilor de
atac;
7. informaţii referitoare la clauzele contractuale
obligatorii.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
ANUNŢUL DE LICITAŢIE
Anunţul de licitaţie trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele elemente:
1. informaţii generale privind concedentul, în
special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau
adresa de e-mail a persoanei de contact etc;
2. informaţii generale privind obiectul concesiunii,
în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat;
3. informaţii privind documentaţia de atribuire;
3.1. modalitatea sau modalităţile prin care
persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentaţiei de
atribuire;
3.2. denumirea şi adresa
serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate
obţine un exemplar din documentaţia de atribuire;
3.3. costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea
acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 54/2006;
3.4. data limită pentru solicitarea clarificărilor;
4. informaţii privind ofertele:
4.1. data limită de depunere a ofertelor;
4.2. adresa la care trebuie depuse ofertele;
4.3. numărul de exemplare în care trebuie depusă
fiecare ofertă;
5. data şi locul la care se va desfăşura şedinţa
publică de deschidere a ofertelor;
6. denumirea, adresa, numărul de telefon, telefax
şi/sau adresa de e-mail a instanţei competente în soluţionarea litigiilor
apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei;
7. data transmiterii anunţului de licitaţie către
instituţiile abilitate, în vederea publicării.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
ANUNŢUL NEGOCIERII DIRECTE
Anunţul negocierii directe trebuie să cuprindă cel
puţin următoarele elemente:
1. informaţii generale privind concedentul, în
special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau
adresa de e-mail ale persoanei de contact etc;
2. informaţii generale privind obiectul concesiunii,
în special descrierea şi identificarea bunului ce urmează să fie concesionat;
3. informaţii privind documentaţia de atribuire:
3.1. modalitatea sau modalităţile prin care
persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentaţiei de
atribuire;
3.2. denumirea şi adresa
serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate
obţine un exemplar din documentaţia de atribuire;
3.3. costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea
acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006
privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007; 3.4. data limită pentru
solicitarea clarificărilor;
4. informaţii privind ofertele:
4.1. data limită de depunere a ofertelor;
4.2. adresa la care trebuie depuse ofertele;
4.3. numărul de exemplare în care trebuie depusă
fiecare ofertă;
5. data şi locul la care este programată începerea
procedurii de negociere directă;
6. denumirea, adresa, numărul
de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în
soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei;
7. data transmiterii anunţului negocierii către
instituţiile abilitate, în vederea publicării.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
ANUNŢUL DE ATRIBUIRE
Anunţul de atribuire trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele elemente:
1. informaţii generale privind concedentul, în
special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau
adresa de e-mail ale persoanei de contact etc;
2. procedura aplicată pentru atribuirea contractului
de concesiune de bunuri proprietate publică;
3. data publicării anunţului de licitaţie/anunţului
negocierii directe în Monitorul Oficial al României,
Partea a VI-a;
4. criteriile utilizate pentru determinarea ofertei
câştigătoare;
5. numărul ofertelor primite şi al celor declarate
valabile;
6. denumirea/numele şi sediul/adresa ofertantului a
cărui ofertă a fost declarată câştigătoare;
7. durata contractului;
8. nivelul redevenţei;
9. denumirea, adresa, numărul de telefon, telefax
şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor
apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei;
10. data informării ofertanţilor despre decizia de
stabilire a ofertei câştigătoare;
11. data transmiterii anunţului de atribuire către
instituţiile abilitate, în vederea publicării.
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
CONTRACT DE CONCESIUNE
- model orientativ -
I. Părţile contractante
Intre ministerul/organul de specialitate al
administraţiei publice centrale/consiliul judeţean/consiliul local/instituţia
publică de interes local .............................., cu sediul în
....................................., reprezentat prin ..................................., având
funcţia de ........................................................, în calitate
de concedent, pe de o parte,
şi
..........................................................................,
persoană fizică (domiciliul, buletinul/cartea de identitate)/persoanăjuridică
(actul constitutiv al agentului economic) ......................................................,
cu sediul principal în ................................ reprezentat prin ..........................................., având funcţia de ......................, în calitate
de concesionar, pe de altă parte,
la data de ......................................................,
la sediul concedentului (alt loc, adresă etc.)
..............................................................................................................,
în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate
publică, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007, şi al Hotărârii
(Guvernului, consiliului judeţean, orăşenesc sau comunal) de aprobare a concesionării
nr......................... din ........................., s-a încheiat
prezentul contract de concesiune.
II. Obiectul contractului de concesiune
Art. 1. - (1) Obiectul contractului de concesiune este
exploatarea unui bun, ..........................................................,
situat în
...............................................................................................................................................,
în conformitate cu obiectivele concedentului.
(2) Obiectivele concedentului sunt:
a) ..............................................................................................................................................;
b)
............................................................................................................................................;
c) ..............................................................................................................................................;
d)
...........................................................................................................................................etc.
(3) In derularea contractului de concesiune,
concesionarul va utiliza următoarele categorii de
bunuri:
a) bunurile de retur:
..............................................................................................................................................;
b) bunurile proprii:
................................................................................................................................................
III. Termenul
Art. 2. - (1) Durata concesiunii este de
.................... ani, începând de la data de
............................................
(2) Contractul de concesiune
poate fi prelungit pentru o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata sa
iniţială.
IV.Redevenţa
Art. 3. - Redevenţa este de ................. lei,
plătită anual/lunar, în conformitate cu caietul de sarcini (detalii cu privire la modul de plată).
V. Plata redevenţei
Art. 4. - Plata redevenţei se face prin conturile:
- contul concedentului
nr.........................................., deschis la Banca
...................................................................;
- contul concesionarului
nr........................................., deschis la Banca
..............................................................
Neplata redevenţei sau executarea cu întârziere a
acestei obligaţii conduce la .....................................................
VI. Drepturile părţilor
Drepturile concesionarului
Art. 5. - (1) Concesionarul are dreptul de a exploata
în mod direct, pe riscul şi pe răspunderea sa, bunurile proprietate publică ce
fac obiectul contractului de concesiune.
(2) Concesionarul are dreptul
de a folosi şi de a culege fructele bunurilor care fac obiectul concesiunii,
potrivit naturii bunului şi obiectivelor stabilite de părţi prin contractul de
concesiune.
Drepturile concedentului
Art. 6. - (1) Concedentul are dreptul să inspecteze bunurile concesionate, verificând respectarea
obligaţiilor asumate de concesionar.
(2) Verificarea se va efectua numai cu notificarea
prealabilă a concesionarului şi în următoarele condiţii:
....................................................................................................................................
(3) Concedentul are dreptul să modifice în mod
unilateral partea reglementară a contractului de concesiune, din motive
excepţionale legate de interesul naţional sau local.
VII. Obligaţiile părţilor -
clauze stabilite în condiţiile caietului de sarcini
Obligaţiile concesionarului
Art. 7. - (1) Concesionarul este obligat să asigure
exploatarea eficace în regim de continuitate şi de permanenţă a bunurilor
proprietate publică ce fac obiectul concesiunii, potrivit obiectivelor
stabilite de către concedent.
(2) Concesionarul este obligat să exploateze în mod
direct bunurile care fac obiectul concesiunii.
(3) Concesionarul nu poate subconcesiona bunul ce face
obiectul concesiunii/ Concesionarul poate
subconcesiona bunul ce face obiectul concesiunii, cu respectarea prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 22/2007.
(4) Concesionarul este obligat să plătească redevenţa.
(5) Concesionarul este
obligat să respecte condiţiile impuse de natura bunurilor proprietate publică
(protejarea secretului de stat, materiale cu regim special, condiţii de
siguranţă în exploatare, protecţia mediului, protecţia muncii, condiţii privind
folosirea şi conservarea patrimoniului etc).
(6) La încetarea contractului de concesiune prin
ajungere la termen, concesionarul este obligat să restituie concedentului, în
deplină proprietate, bunurile de retur, în mod gratuit şi libere de orice
sarcini.
(7) In termen de (cel mult) 90 de zile de la data
încheierii contractului de concesiune, concesionarul este obligat să depună, cu titlu de garanţie, o sumă de ...... lei, reprezentând
o cotă-parte din suma datorată concedentului cu titlu de redevenţa pentru primul an de
activitate.
(8) Concesionarul este obligat să continue
exploatarea bunului în noile condiţii stabilite de concedent, în mod
unilateral, potrivit art. 6 alin. (3) din prezentul contract de concesiune,
fără a putea solicita încetarea acestuia.
(9) Concesionarul se obligă să plătească ...% din
prima de asigurare.
(10) Alte clauze.
Obligaţiile concedentului
Art. 8. - (1) Concedentul este obligat să nu îl tulbure
pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul contract de
concesiune.
(2) Concedentul nu are dreptul să modifice în mod
unilateral contractul de concesiune, în afară de cazurile prevăzute expres de
lege.
(3) Concedentul este obligat să notifice
concesionarului apariţia oricăror împrejurări de natură să aducă atingere drepturilor concesionarului.
VIII. Incetarea contractului de concesiune
Art. 9. - (1) Prezentul contract de concesiune
încetează în următoare situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contractul de
concesiune;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o
impune, prin denunţarea unilaterală de către concedent, cu plata unei
despăgubiri juste şi prealabile în sarcina acestuia, în caz de dezacord fiind
competentă instanţa de judecată;
c) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către concesionar, prin reziliere de către concedent, cu plata unei despăgubiri
în sarcina concesionarului;
d) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către concedent, prin reziliere de către concesionar, cu plata unei despăgubiri
în sarcina concedentului;
e) la dispariţia, dintr-o cauză de forţă majoră, a
bunului concesionat sau în cazul imposibilităţii obiective a concesionarului de
a-l exploata, prin renunţare, fără plata unei despăgubiri;
f) alte cauze de încetare a contractului de concesiune, fără a aduce atingere cauzelor şi condiţiilor reglementate de
lege.
(2) La încetarea, din orice cauză, a contractului de
concesiune, bunurile ce au fost utilizate de concesionar în derularea
concesiunii vor fi repartizate după cum urmează:
a) bunuri de retur
............................................................................................................................................;
b) bunuri proprii
................................................................................................................................................
IX. Clauze contractuale
referitoare la împărţirea responsabilităţilor de mediu între concedent si
concesionar
Art. 10. -
..................................................................................................................
....................................................................................................................................
X. Răspunderea contractuală
Art. 11. - Nerespectarea de către părţile contractante
a obligaţiilor cuprinse în prezentul contract de concesiune atrage răspunderea
contractuală a părţii în culpă.
XI. Litigii
Art. 12. - (1) Soluţionarea litigiilor de orice fel ce
decurg din executarea prezentului contract de concesiune se realizează
potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările ulterioare.
(2) Pentru soluţionarea eventualelor litigii, părţile
pot stipula în contractul de concesiune clauze compromisorii.
XII. Alte clauze (de exemplu: clauze de reziliere convenţională, clauze penale)
Art. 13.
-.....................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
XIII. Definiţii
Art. 14. -(1) Prin forţă
majoră, în sensul prezentului
contract de concesiune, se înţelege o împrejurare externă cu caracter
excepţional, fără relaţie cu lucrul care a provocat dauna sau cu însuşirile
sale naturale, absolut invincibilă şi absolut imprevizibilă.
(2) Prin caz fortuit se
înţelege acele împrejurări care au intervenit şi au condus la producerea
prejudiciului şi care nu implică vinovăţia paznicului juridic, dar care nu
întrunesc caracteristicile forţei majore.
Prezentul contract de concesiune a fost încheiat în
................... exemplare.
Concedent, Concesionar,
................................ ........................................