ORDONANTA Nr. 16 din 24 ianuarie 2002
privind contractele de parteneriat public-privat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 2 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. II.14 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta are ca obiect reglementarea proiectarii, finantarii,
constructiei, exploatarii, intretinerii si transferului oricarui bun public pe
baza parteneriatului public-privat.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, urmatorii termeni sunt definiti astfel:
a) bun public - un bun care apartine domeniului public al statului sau al
unitatilor administrativ-teritoriale, astfel cum este definit la art. 3 alin.
(1) - (4) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul
juridic al acesteia sau un bun privat al statului, astfel cum este definit la
art. 4 din aceeasi lege;
b) proiect public-privat - un proiect care se realizeaza in intregime sau
in majoritate cu resurse financiare proprii ori atrase de catre un investitor,
pe baza unui model de parteneriat public-privat, din care va rezulta un bun
public;
c) investitor privat - orice persoana juridica sau o asociatie de persoane
juridice, romana sau straina, care este dispusa sa intreprinda una sau mai
multe dintre etapele de pregatire, finantare, constructie sau exploatare a unui
bun public pe cont propriu si in baza principiilor comerciale;
d) companie de proiect - o societate comerciala rezidenta in Romania,
functionand in baza legii, avand drept unic scop un proiect public-privat;
e) contract de parteneriat public-privat sau contract de proiect - actul
juridic care statueaza drepturile si obligatiile autoritatii publice si ale
investitorului pentru intreaga perioada de functionare a parteneriatului
public-privat, acoperind una sau mai multe dintre etapele de pregatire,
finantare, constructie sau exploatare a unui bun public, pe o durata de timp
determinata, dar nu mai mare de 50 de ani;
f) tarif de utilizare - suma platita de fiecare utilizator de bun public
pentru accesul la acel bun public si la serviciile oferite de compania de
proiect;
g) autoritate publica centrala - Guvernul Romaniei reprezentat de unul sau
mai multe ministere sau autoritati ori institutii publice, responsabile pentru
proiectele public-private de interes national;
h) autoritatea administratiei publice locale - organismul de decizie
publica constituit si functionand, dupa caz, la nivelul judetului,
municipiului, orasului sau comunei, responsabil pentru proiectele
public-private de interes local.
Termenii "autoritate publica centrala" si "autoritate
publica locala" se utilizeaza sub denumirea comuna de autoritate publica
si acesta se interpreteaza potrivit competentelor legale si tipului bunului
public;
i) acord de proiect - actul juridic incheiat intre autoritatea publica si
investitor in vederea definirii parteneriatului dintre parti pe durata
pregatirii unui proiect public-privat.
CAP. 2
Initierea proiectului
Art. 3
(1) Initiativa unui proiect public-privat apartine autoritatii publice.
(2) Pentru initierea proiectului public-privat initiatorul intocmeste un
studiu de prefezabilitate.
(3) Costurile generate de realizarea studiului de prefezabilitate cad in
sarcina initiatorului.
Art. 4
Autoritatea publica este obligata sa publice in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a VI-a, intentia de initiere a unui proiect in conditii de
parteneriat public-privat.
Art. 5
(1) In termen de 60 de zile de la data publicarii intentiei de initiere a
unui proiect de parteneriat public-privat autoritatea publica primeste scrisori
de intentie din partea investitorilor interesati.
(2) In termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin.
(1) autoritatea publica va selectiona cele mai bune oferte exprimate in termeni
tehnici, economici si financiari de catre investitori.
(3) In cazul in care nu au fost depuse scrisori de intentie in termenul
prevazut la alin. (1), proiectul poate fi reluat numai prin initierea unei noi
proceduri complete.
Art. 6
(1) Pe baza selectiei scrisorilor de intentie exprimate autoritatea publica
incheie cu fiecare dintre investitorii care indeplinesc conditiile continute in
anuntul publicat in conformitate cu prevederile art. 4 cate un acord de
proiect.
(2) Acordul de proiect trebuie sa defineasca precis obligatiile si
drepturile fiecarei parti, precum si modalitatile de stingere reciproca a
obligatiilor. Forma si continutul acordului de proiect se stabilesc prin norme
metodologice.
(3) Pentru negocierea conditiilor de realizare a proiectului, pe baza
clauzelor acordului de proiect si a studiului de prefezabilitate, autoritatea
publica numeste prin ordin sau decizie, dupa caz, una sau mai multe comisii de
specialisti care sa analizeze toate aspectele economice, financiare, tehnice si
juridice ale proiectului.
(4) Comisia numita conform alin. (3) va prezenta autoritatii publice
rezultatele negocierii conditiilor de realizare a proiectului si propunerile de
continuare a negocierii pe baza studiului de fezabilitate.
(5) Pe parcursul negocierilor membrii numiti in comisia de negociere nu pot
fi revocati sau inlocuiti.
Art. 7
(1) In paralel cu negocierile cu investitorii autoritatea publica
elaboreaza studiul de fezabilitate al proiectului.
(2) Studiul de fezabilitate este proprietatea exclusiva a autoritatii
publice.
CAP. 3
Contractul de proiect
Art. 8
(1) Pe baza continutului studiului de fezabilitate si a rezultatelor
negocierilor purtate in conformitate cu prevederile art. 6 autoritatea publica
va continua negocierile cu investitorii. In urma acestei negocieri autoritatea
publica emite o decizie cuprinzand lista investitorilor, ierarhizati pe
criteriul celei mai bune oferte in termeni tehnico-economici si financiari.
(2) Impotriva deciziei mentionate la alin. (1) orice investitor poate
depune la autoritatea publica o contestatie scrisa, in termen de 10 zile
calendaristice de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a III-a.
(3) Autoritatea publica este obligata sa analizeze toate contestatiile
depuse in termen si sa transmita fiecarui contestatar un raspuns in scris, in
termen de 10 zile calendaristice de la data expirarii termenului de depunere a
contestatiilor.
(4) La finalizarea procedurii de depunere si rezolvare a contestatiilor
autoritatea publica intra in negocierea finala a unui contract de proiect cu
investitorul cel mai bine clasat.
(5) In cazul in care negocierile cu primul clasat nu pot conduce la
incheierea unui contract de proiect, autoritatea publica va incepe negocierile,
pe rand, cu urmatorii investitori selectionati, in ordinea inscrierii pe lista
investitorilor selectionati, pana la obtinerea unui rezultat favorabil.
(6) Nefinalizarea unui contract de proiect cu nici unul dintre investitorii
selectionati obliga autoritatea publica la reluarea intregii proceduri.
(7) In cazul in care partile au decis continuarea proiectului, acestea vor
proceda la pregatirea si negocierea termenilor si clauzelor contractului de
proiect.
(8) Acordul partilor privind crearea unei companii de proiect sau
stabilirea unei alte forme de asociere intre parti se include in continutul
contractului de negociere.
Art. 9
In vederea elaborarii si negocierii contractului de proiect autoritatea
publica numeste o comisie de negociere.
Art. 10
Contractul de proiect in forma negociata este supus spre aprobare
Guvernului sau autoritatii locale, in functie de nivelul sau de competenta.
Art. 11
(1) La finalizarea contractului de proiect compania de proiect transfera,
cu titlu gratuit, bunul public autoritatii publice, in buna stare, exploatabil
si liber de orice sarcina sau obligatie.
(2) Proprietatile rezultate prin implementarea proiectului si terenurile
ocupate de proiect nu pot fi instrainate, ipotecate, gajate sau sa se
constituie in garantii pentru terti.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 12
(1) Delimitarea terenurilor, a culoarelor si a amplasamentelor necesare
pentru realizarea proiectelor de parteneriat public-privat se realizeaza in
baza documentatiei de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobata potrivit
legii, a studiilor de fezabilitate si a proiectelor tehnice.
(2) Pentru proiectele public-private de interes national terenurile aflate
in proprietatea privata a judetului, municipiului, orasului sau comunei ori a
persoanelor fizice sau juridice se expropriaza potrivit dispozitiilor art. 21 -
40 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica
si intra in proprietatea publica a statului.
(3) Terenurile aflate in proprietatea privata a statului pe care se executa
proiecte de parteneriat public-privat, inclusiv cele destinate amplasarii
instalatiilor, cladirilor si dotarilor aferente, si terenurile expropriate
potrivit prevederilor alin. (2) trec gratuit in administrarea companiei de
proiect, prin hotarare a Guvernului.
(4) Pentru terenurile prevazute la alin. (1) - (3) nu se percep taxe sau
impozite.
Art. 13
(1) Proiectelor de parteneriat public-privat le sunt aplicabile prevederile
legale privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in
economie.
(2) Contractarea proiectelor de parteneriat public-privat nu intra sub
incidenta Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile
publice.
Art. 14
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante autoritatea publica va elabora norme metodologice cu privire la
tipurile de proiecte de parteneriat public-privat, modalitatea de definire a
proiectelor, forma si continutul studiilor de prefezabilitate si fezabilitate,
stabilirea criteriilor de analiza a eligibilitatii investitorilor, metodologia
de calcul al costurilor de proiect si al costului comparativ de referinta,
forma si continutul acordului si ale contractului de proiect, precum si
definirea matricei de repartitie a riscurilor de proiect care vor fi aprobate
prin hotarari ale Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca