LEGE
Nr. 470 din 9 iulie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de
parteneriat public-privat
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 30 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 16 din 24 ianuarie 2002 privind
contractele de parteneriat public-privat, adoptata in temeiul art. 1 pct. II.14
din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 2 februarie
2002, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Literele a), b), e) si h) ale articolului 2 vor avea urmatorul cuprins:
"a) bun public si bun privat - bunurile aflate in proprietatea publica
sau privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale si care
alcatuiesc, conform legii, domeniul public sau privat al statului ori al
unitatilor administrativ-teritoriale;
b) proiect public-privat - proiectul care se realizeaza in intregime sau in
majoritate cu resurse financiare proprii ori atrase de catre un investitor, pe
baza unui model de parteneriat public-privat, in urma caruia va rezulta un bun
public;
...........................................................................
e) contract de parteneriat public-privat - actul juridic care statueaza
drepturile si obligatiile autoritatii publice si ale investitorului pentru
intreaga perioada de functionare a parteneriatului public-privat, acoperind una
sau mai multe dintre etapele de pregatire, finantare, constructie sau
exploatare a unui bun public, pe o durata de timp determinata, dar nu mai mare
de 49 de ani;
...........................................................................
h) autoritatea administratiei publice locale - organismul de decizie
publica constituit si functionand, dupa caz, la nivelul judetului,
municipiului, orasului sau comunei, responsabil pentru proiectele
public-private de interes local.
Termenii <<autoritate publica centrala>> si <<autoritate
a administratiei publice locale>> se utilizeaza sub denumirea comuna de
autoritate publica si aceasta se interpreteaza potrivit competentelor si
atributiilor legale aferente tipului bunului public."
2. La articolul 2, dupa litera h) se introduce litera h^1) cu urmatorul
cuprins:
"h^1) document atasat scrisorii de intentie - documentul depus de
investitori impreuna cu scrisoarea de intentie. Documentul atasat scrisorii de
intentie cuprinde toate informatiile si documentele solicitate de autoritatea
publica prin anuntul de intentie;"
3. Alineatul (2) al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru initierea proiectului public-privat, autoritatea publica
intocmeste un studiu de prefezabilitate."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Autoritatea publica este obligata sa publice in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a VI-a, intentia de a initia un proiect in conditii de
parteneriat public-privat."
5. Alineatele (1) si (2) ale articolului 5 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) In termen de 60 de zile de la data publicarii intentiei de initiere a
unui proiect de parteneriat public-privat, autoritatea publica primeste
scrisori de intentie insotite de documentul atasat scrisorii de intentie, din
partea investitorilor interesati.
(2) In termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin.
(1), autoritatea publica va selectiona cele mai bune scrisori de intentie,
exprimate in termeni tehnici, economici si financiari de catre
investitori."
6. Alineatele (1), (3) si (4) ale articolului 6 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Dupa incheierea selectiei scrisorilor de intentie exprimate,
autoritatea publica incheie cu fiecare dintre investitorii care indeplinesc
conditiile continute in anuntul publicat, in conformitate cu prevederile art.
4, cate un acord de proiect, in termen de 15 zile.
...........................................................................
(3) Pentru negocierea conditiilor de realizare a proiectului de parteneriat
public-privat, pe baza clauzelor acordului de proiect si a studiului de
prefezabilitate, autoritatea publica numeste prin ordin sau decizie, dupa caz,
una sau mai multe comisii de specialisti care sa analizeze toate aspectele
generale economico-financiare si juridice ale proiectului.
(4) Comisia numita conform alin. (3) va prezenta autoritatii publice
rezultatele negocierii conditiilor de realizare a proiectului si propunerile de
continuare a negocierii cu investitorii selectionati pe baza studiului de
fezabilitate."
7. Titlul capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"Contractul de parteneriat public-privat"
8. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Pe baza continutului studiului de fezabilitate si a rezultatelor
negocierilor purtate in conformitate cu prevederile art. 6, autoritatea publica
va continua negocierile cu investitorii. In urma acestei negocieri, autoritatea
publica emite o decizie cuprinzand lista investitorilor ierarhizati pe
criteriul celei mai bune oferte in termeni tehnico-economici si financiari.
Decizia se comunica in scris, simultan, tuturor investitorilor participanti la
selectie.
(2) Impotriva deciziei mentionate la alin. (1) orice investitor poate
depune la autoritatea publica o contestatie scrisa, in termen de 10 zile
calendaristice de la data comunicarii deciziei.
(3) Autoritatea publica este obligata sa analizeze toate contestatiile
depuse in termen si sa transmita fiecarui contestatar un raspuns in scris in
termen de 10 zile calendaristice de la data expirarii termenului de depunere a
contestatiilor.
(4) La finalizarea procedurii de depunere si rezolvare a contestatiilor,
autoritatea publica intra in negocierea finala a unui contract de parteneriat
public-privat cu investitorul cel mai bine clasat.
(5) In cazul in care negocierile cu primul clasat nu pot conduce la
incheierea unui contract de parteneriat public-privat, autoritatea publica va
incepe negocierile, pe rand, cu urmatorii investitori selectionati, in ordinea
inscrierii pe lista investitorilor selectionati, pana la obtinerea unui
rezultat favorabil.
(6) Nefinalizarea unui contract de parteneriat public-privat cu nici unul
dintre investitorii selectionati obliga autoritatea publica la reluarea
intregii proceduri.
(7) In cazul in care partile au decis continuarea proiectului, acestea vor
proceda la pregatirea si negocierea termenilor si a clauzelor contractului de
parteneriat public-privat.
(8) Acordul partilor privind crearea unei companii de proiect sau
stabilirea unei alte forme de asociere intre parti se include in continutul
contractului in negociere."
9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
In vederea elaborarii si negocierii contractului de parteneriat
public-privat, autoritatea publica numeste, conform art. 6 alin. (3) - (5), o
comisie de negociere."
10. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Contractul de parteneriat public-privat in forma negociata este supus
aprobarii autoritatilor publice, potrivit competentelor si atributiilor legale
ale acestora."
11. Alineatul (1) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) La finalizarea contractului de parteneriat public-privat, bunurile
publice create in cadrul proiectului se transfera, cu titlu gratuit,
autoritatii publice, in buna stare, exploatabile si libere de orice sarcina sau
obligatie."
12. Alineatele (1) - (3) ale articolului 12 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Delimitarea terenurilor, a culoarelor si a amplasamentelor necesare
pentru realizarea proiectelor de parteneriat public-privat se realizeaza de
catre autoritatea publica, potrivit competentelor si atributiilor legale, in
baza documentatiei de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobata potrivit
legii, a studiilor de fezabilitate si a proiectelor tehnice.
(2) Pentru proiectele de parteneriat public-privat, terenurile aflate in
proprietatea privata a judetului, municipiului, orasului sau comunei ori a
persoanelor fizice sau juridice se expropriaza potrivit Legii nr. 33/1994
privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica si intra in proprietatea
publica a statului sau a unitatii administrativ-teritoriale, dupa caz.
(3) Terenurile aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale pe care se executa proiecte de parteneriat
public-privat, inclusiv cele destinate amplasarii instalatiilor, cladirilor si
dotarilor aferente, si terenurile expropriate potrivit prevederilor alin. (2)
trec gratuit in administrarea companiei de proiect, prin hotarare a Guvernului
sau a autoritatii administratiei publice locale, dupa caz".
13. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante autoritatea publica centrala va elabora norme metodologice cu privire
la tipurile de proiecte de parteneriat public-privat, modalitatea de definire a
proiectelor, forma si continutul studiilor de prefezabilitate si fezabilitate,
stabilirea criteriilor de analiza a eligibilitatii investitorilor, metodologia
de calcul al costurilor de proiect si al costului comparativ de referinta,
forma si continutul acordului si ale contractului de proiect, precum si
definirea matricei de repartitie a riscurilor de proiect, care vor fi aprobate
prin hotarari ale Guvernului."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat, modificata si completata prin prezenta lege, va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 24 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU