LEGE
Nr. 212 din 19 aprilie 2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind
achizitiile publice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 331 din 17 mai 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60 din 25 aprilie 2001
privind achizitiile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 241 din 11 mai 2001, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 3, literele b) si f) vor avea urmatorul cuprins:
"b) contract de achizitie publica - contract cu titlu oneros, incheiat
in forma scrisa, intre autoritatea contractanta si contractant;
...........................................................................
f) contract de lucrari - contract de achizitie publica, care are ca obiect
executia sau, dupa caz, atat proiectarea, cat si executia uneia sau mai multor
lucrari de constructii, asa cum sunt acestea cuprinse in clasificarile
statistice oficiale, ori executia prin orice mijloace a oricarei combinatii a
acestor lucrari de constructii, care corespunde cerintelor autoritatii
contractante si care conduce la un rezultat menit sa indeplineasca, prin el
insusi, o functie tehnico-economica;"
2. La articolul 3, dupa litera f) se introduce litera f^1) cu urmatorul
cuprins:
"f^1) contract pentru concesiunea de lucrari - contract de achizitie
publica de acelasi tip cu contractul de lucrari, cu deosebirea ca in
contrapartida lucrarilor executate contractantul, in calitate de concesionar,
primeste dreptul de a exploata/administra rezultatul lucrarilor, in totalitate
sau in parte, drept la care se poate adauga, dupa caz, plata unei sume;"
3. La articolul 3, dupa litera g) se introduc literele g^1) - g^3) cu
urmatorul cuprins:
"g^1) persoana juridica afiliata - orice persoana juridica intrata in
perimetrul de consolidare al unei alte persoane juridice, in conformitate cu
prevederile legale referitoare la consolidarea conturilor, sau orice persoana
juridica aflata in oricare dintre urmatoarele situatii:
(i) o autoritate contractanta sau un concesionar exercita o influenta
dominanta asupra sa;
(ii) exercita o influenta dominanta asupra unei autoritati contractante sau
asupra unui concesionar;
(iii) ca urmare a asocierii cu o autoritate contractanta sau cu un
concesionar se afla sub influenta dominanta a unei alte persoane juridice;
g^2) influenta dominanta - situatie in care, in raport cu o persoana
juridica, o alta persoana juridica se afla in cel putin unul dintre urmatoarele
cazuri:
(i) detine majoritatea capitalului subscris;
(ii) detine controlul majoritatii voturilor in adunarea generala;
(iii) numeste in componenta consiliului de administratie, a organului de
conducere sau de supervizare mai mult de jumatate din numarul membrilor
acestuia;
g^3) drept special sau exclusiv - dreptul care rezulta din orice forma de
autorizare acordata, conform prevederilor legale, de o autoritate publica
competenta si in baza careia uneia sau mai multor persoane juridice li se
rezerva dreptul de a desfasura una sau mai multe dintre activitatile prevazute
la art. 6 alin. (1);"
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica pentru atribuirea
oricarui contract de achizitie publica.
(2) Oricare autoritate contractanta care finanteaza contracte de achizitie
publica, ce se atribuie de catre o alta persoana juridica, are obligatia de a
impune, prin contractul de finantare, aplicarea prevederilor prezentei
ordonante de urgenta pentru atribuirea contractului respectiv.
(3) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si in cazul in
care, dupa atribuirea unui contract pentru concesiunea de lucrari,
concesionarul, in calitate de autoritate contractanta, atribuie contracte de
lucrari catre terte parti in scopul indeplinirii obligatiilor rezultate din
contractul de concesiune. Nu sunt considerate terte parti asociatii care depun
oferta comuna atunci cand autoritatea contractanta intentioneaza sa atribuie un
contract pentru concesiunea de lucrari si nici persoanele juridice afiliate
concesionarului/concesionarilor asociat/asociati.
(4) In cazul in care concesionarul nu este autoritate contractanta, acesta
are obligatia de a respecta cel putin prevederile referitoare la publicarea
anunturilor de participare si de atribuire a contractului de achizitie publica,
precum si cele referitoare la datele limita pentru primirea scrisorii de
interes si pentru depunerea ofertelor atunci cand atribuie contracte de lucrari
catre terte parti in scopul indeplinirii obligatiilor rezultate din contractul
de concesiune."
5. La articolul 5, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Este autoritate contractanta, in sensul prezentei ordonante de urgenta:
a) oricare autoritate publica, astfel cum este definita aceasta in
Constitutia Romaniei, inclusiv autoritatea judecatoreasca;
b) oricare institutie publica, de interes general sau local, autonoma ori
aflata in subordinea sau sub controlul unei autoritati publice;
c) oricare persoana juridica, alta decat cele prevazute la lit. a) sau b),
care a fost infiintata pentru a desfasura activitati de interes public fara
caracter comercial sau industrial si care se afla cel putin in una dintre
urmatoarele situatii:
- este finantata din fonduri publice;
- se afla in subordinea sau sub controlul unei autoritati ori institutii
publice;
- in componenta consiliului de administratie/organului de conducere sau de
supervizare mai mult de jumatate din numarul membrilor acestuia sunt numiti de
catre o autoritate sau o institutie publica;
d) oricare persoana juridica ce desfasoara activitati relevante in unul
dintre sectoarele de utilitati publice - apa, energie, transporturi si
telecomunicatii - si care se afla, direct sau indirect, sub influenta dominanta
a uneia dintre persoanele juridice prevazute la lit. a), b) sau c) ori care
beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive pentru desfasurarea unor astfel
de activitati."
6. La articolul 6 alineatul (1), litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) exploatarea unui areal geografic in scopul punerii la dispozitie
transportatorilor care opereaza pe cai aeriene, maritime sau fluviale a
aeroporturilor, a porturilor maritime/fluviale sau a altor terminale de retea
de transport;"
7. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Autoritatea contractanta nu are obligatia de a aplica prevederile
prezentei ordonante de urgenta atunci cand atribuie contracte de achizitie
publica, daca:
a) contractul are caracter secret sau indeplinirea sa implica masuri
speciale de securitate, in concordanta cu prevederile legale referitoare la
apararea nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea nationala;
b) procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica sunt
stabilite ca urmare a:
- unui tratat sau a unui acord international ce vizeaza implementarea ori
exploatarea unui proiect, in comun cu unul sau mai multi parteneri straini;
- unui tratat, acord international sau a altor asemenea documente
referitoare la stationarea de trupe;
- aplicarii unei proceduri specifice unor organisme financiare
internationale sau altor donatori/creditori;
c) contractul este contract de servicii si se atribuie unei persoane
juridice care este ea insasi autoritate contractanta si care presteaza aceste
servicii in baza unor drepturi exclusive stabilite conform prevederilor legale;
d) contractul are ca obiect cumpararea apei de suprafata sau din subteran
in scopul desfasurarii de activitati in domeniul productiei, transportului sau
distributiei de apa potabila;
e) contractul are ca obiect cumpararea de energie, de produse energetice
ale industriei extractive sau de alti combustibili in scopul desfasurarii de
activitati in domeniul prospectarii sau extractiei de petrol brut, de gaze
naturale, carbuni sau de alti combustibili solizi;
f) contractul are ca obiect:
- cumpararea sau inchirierea, prin orice mijloace financiare, de
terenuri/cladiri/alte bunuri imobiliare existente sau a drepturilor asupra
acestora; atribuirea contractelor pentru achizitia serviciilor de intermediere
financiara, care se incheie, indiferent de forma, in legatura cu contractul de
cumparare sau de inchiriere, se supune prevederilor prezentei ordonante de
urgenta;
- cumpararea, dezvoltarea, productia sau coproductia de programe de catre
institutii de radiodifuziune si televiziune, precum si achizitia de timpi de
emisie;
- prestarea de servicii de telefonie, de telegrafie, telex si intretinere a
retelei, de radioficare si de comunicatii prin satelit;
- prestarea de servicii de arbitrare si conciliere;
- prestarea de servicii de intermediere financiara in legatura cu emiterea,
cumpararea, vanzarea sau transferul valorilor mobiliare ori al altor
instrumente financiare, precum si prestarea de servicii de catre Banca
Nationala a Romaniei;
- angajarea de forta de munca, respectiv incheierea de contracte de munca;
- prestarea de servicii de cercetare-dezvoltare, remunerate integral de
catre autoritatea contractanta si ale caror rezultate nu sunt necesare
autoritatii contractante in propriul beneficiu.
In oricare dintre cazurile prevazute in cadrul prezentului alineat
autoritatea contractanta are obligatia de a atribui contractul de achizitie
publica pe baza respectarii unor criterii de natura economica si, in masura in
care este posibil, prin utilizarea sistemului concurential adaptat la specificul
achizitiei.
(2) Autoritatea contractanta nu are obligatia de a aplica prevederile
prezentei ordonante de urgenta atunci cand achizitioneaza:
a) servicii hoteluri si restaurante;
b) servicii de transport pe calea ferata;
c) servicii de transport pe apa;
d) servicii anexe si auxiliare transportului;
e) servicii juridice;
f) servicii de selectie si plasare a fortei de munca;
g) servicii de investigatie si protectie a bunurilor si persoanelor;
h) servicii de invatamant;
i) servicii de sanatate si asistenta sociala;
j) servicii recreative, culturale si sportive.
In oricare dintre aceste cazuri autoritatea contractanta are obligatia de a
atribui contractul de achizitie publica pe baza respectarii principiilor prevazute
la art. 2, precum si a prevederilor art. 37 referitoare la specificatiile
tehnice si ale art. 78 referitoare la dosarul achizitiei publice si la
monitorizarea sistemului achizitiilor publice.
(3) Autoritatile contractante prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d) nu au
obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta atunci cand
achizitioneaza produse in scopul de a le revinde sau de a le inchiria si nu
beneficiaza de nici un drept special sau exclusiv cu privire la produsele pe care
urmeaza sa le vanda sau sa le inchirieze, oricare alte persoane juridice avand
si ele dreptul de a vinde sau de a inchiria produse similare in aceleasi
conditii ca si autoritatea contractanta.
(4) Autoritatile contractante prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d) nu au
obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta atunci cand
achizitioneaza:
a) produse, lucrari sau servicii destinate altor scopuri decat desfasurarii
de activitati relevante;
b) produse, lucrari sau servicii destinate desfasurarii unor activitati
relevante in alta tara decat Romania, in conditiile in care realizarea acestui
scop nu presupune utilizarea fizica a unei retele sau a unui areal geografic
din Romania.
(5) Prin exceptie de la alin. (4), prevederile prezentei ordonante de
urgenta se aplica in cazul atribuirii unui contract de achizitie publica sau
organizarii unui concurs de solutii de catre o persoana juridica ce desfasoara
activitati in domeniul productiei, transportului sau distributiei de apa potabila,
daca respectivul contract este in legatura cu prestarea de servicii de
imbunatatiri funciare si irigatii sau cu proiecte privind lucrari de
constructii hidrotehnice, dar numai in cazul in care volumul de apa, destinat
pentru aprovizionarea cu apa potabila, reprezinta mai mult de 20% din volumul
total de apa pus la dispozitie de instalatiile de irigare, de drenaj sau de
proiectele cu caracter hidrotehnic respective.
(6) Autoritatea contractanta are dreptul de a cumpara direct, potrivit
normelor de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, fara a avea obligatia de
a aplica procedurile prevazute la art. 9, in cazul in care achizitioneaza
produse, lucrari sau servicii a caror valoare, fara T.V.A., cumulata pe
parcursul unui an, nu depaseste echivalentul in lei a 2.000 euro."
8. La articolul 9 alineatul (1), litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) cererea de oferta, respectiv procedura simplificata, prin care
autoritatea contractanta solicita oferte de la mai multi furnizori, executanti
sau prestatori."
9. La articolul 9, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a organiza un concurs de
solutii, respectiv o procedura care permite acesteia sa achizitioneze, in
special in domeniul amenajarii teritoriului, al proiectarii urbanistice si
peisagistice, al arhitecturii sau in cel al prelucrarii datelor, un plan sau un
proiect, prin selectarea acestuia pe baze concurentiale de catre un juriu, cu
sau fara acordarea de premii concurentului/concurentilor castigator/castigatori.
Concursul de solutii poate fi o procedura independenta sau parte a unei
proceduri care conduce la atribuirea unui contract de servicii.
Proiectele/planurile depuse de catre concurenti trebuie sa ramana anonime pana
la finalizarea evaluarii acestora de catre juriul constituit."
10. La articolul 11 alineatul (1), litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) atunci cand, ca urmare a organizarii unui concurs de solutii,
trebuie sa atribuie contractul de servicii unuia dintre concurentii castigatori
ai concursului respectiv si numai daca autoritatea contractanta transmite
invitatie de participare tuturor concurentilor castigatori ai concursului
respectiv."
11. La articolul 12, literele b), e) si h) vor avea urmatorul cuprins:
"b) atunci cand autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze,
in mod aditional, produse destinate inlocuirii partiale, suplimentarii sau
extinderii echipamentelor, instalatiilor sau altor dotari achizitionate
anterior de la un anumit furnizor si constata ca aceste produse nu se pot
achizitiona decat de la acelasi furnizor, in vederea evitarii
incompatibilitatii sau dificultatilor tehnice sporite de operare si intretinere
pe care le implica achizitionarea de produse cu caracteristici tehnice diferite
de cele deja achizitionate. Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica
aceasta procedura intr-un interval, de regula, nu mai mare de 3 ani de la
atribuirea contractului de achizitie publica initial;
...........................................................................
e) atunci cand, ca urmare a organizarii unui concurs de solutii, trebuie sa
atribuie contractul de servicii concurentului castigator al concursului
respectiv;
...........................................................................
h) in situatie de forta majora, respectiv stare de necesitate ori altele
asemenea sau in orice alte cazuri temeinic motivate care nu au putut fi
prevazute si ale caror circumstante, sub nici o forma, nu se datoreaza vreunei
actiuni a autoritatii contractante, dar numai pentru achizitionarea produselor,
serviciilor, lucrarilor necesare pentru a face fata situatiei de extrema
urgenta, intr-o perioada imediata, perioada care nu poate depasi durata normala
de aplicare a procedurilor de licitatie deschisa sau de licitatie
restransa."
12. La articolul 17, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a preciza in anuntul de
participare la concursul de solutii daca acesta este urmat de atribuirea unui
contract de servicii unuia dintre concurentii castigatori ai concursului
respectiv.
(3) Autoritatea contractanta are dreptul, in scopul asigurarii unei
transparente maxime, de a face cunoscut anuntul de participare si prin alte
mijloace de informare locale, nationale sau internationale, dar numai dupa
publicarea anuntului respectiv in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a
- Achizitii publice. Anuntul de participare publicat si in alte mijloace de
informare locale, nationale sau internationale trebuie sa mentioneze numarul si
data aparitiei Monitorului Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii
publice in care s-a publicat anuntul de participare si nu trebuie sa contina
alte informatii decat cele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei."
13. La articolul 17 alineatul (4), literele c) si d) vor avea urmatorul
cuprins:
"c) atunci cand, ca urmare a organizarii unui concurs de solutii,
trebuie sa atribuie contractul de servicii unuia dintre concurentii castigatori
ai concursului respectiv;
d) atunci cand autoritatea contractanta achizitioneaza produse ce urmeaza
sa fie fabricate exclusiv in scopul cercetarii stiintifice, experimentarii sau
dezvoltarii tehnologice si numai daca autoritatea contractanta nu urmareste
asigurarea unei rentabilitati sau acoperirea costurilor aferente cercetarii
stiintifice, experimentarii sau dezvoltarii tehnologice."
14. La articolul 20, alineatele (2), (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul atribuirii contractelor de furnizare si de servicii, a
caror valoare estimata, fara T.V.A., este mai mare decat echivalentul in lei a
100.000 euro, precum si in cazul contractelor de lucrari, a caror valoare
estimata fara T.V.A. este mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro, data
limita stabilita pentru depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai devreme de 52
de zile de la data transmiterii spre publicare a anuntului de participare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in cazul in care autoritatea
contractanta a publicat un anunt de intentie referitor la contractul de
achizitie publica ce urmeaza sa fie atribuit, aceasta are dreptul de a reduce
perioada fixata pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai mica de
36 de zile de la data transmiterii spre publicare a anuntului de participare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice. In cazuri
exceptionale autoritatea contractanta are dreptul de a reduce perioada fixata
pentru depunerea ofertelor pana la 26 de zile, dar are obligatia de a prelungi
aceasta perioada pana la 36 de zile, daca cel putin unul dintre potentialii
ofertanti care au obtinut, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, un
exemplar din documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei solicita
acest lucru.
(4) Prevederea alin. (3) este aplicabila numai in cazul in care anuntul de
intentie a fost transmis de autoritatea contractanta, spre publicare, cu cel
mult 12 luni si cu cel putin 52 de zile inainte de data transmiterii, spre
publicare, a anuntului de participare."
15. La articolul 20, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu
urmatorul cuprins:
"(5) In cazul atribuirii contractelor de furnizare si de servicii, a
caror valoare estimata fara T.V.A. este egala sau mai mica decat echivalentul
in lei a 100.000 euro, precum si in cazul contractelor de lucrari, a caror
valoare estimata fara T.V.A. este egala sau mai mica decat echivalentul in lei
a 1.000.000 euro, data limita stabilita pentru depunerea ofertelor nu trebuie
sa fie mai devreme de 10 zile de la data publicarii anuntului de participare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice."
16. La articolul 21, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Data limita stabilita de autoritatea contractanta nu trebuie sa
fie mai devreme de 37 de zile de la data transmiterii spre publicare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, a anuntului
de participare.
(3) Autoritatile contractante care desfasoara activitati relevante in
sectoarele de utilitati publice au dreptul de a reduce aceasta perioada la 26
de zile de la data transmiterii spre publicare in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a VI-a - Achizitii publice, a anuntului de participare."
17. La articolul 22, alineatele (1), (3), (4) si (5) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 22
(1) In etapa finala a procedurii de licitatie restransa sau negociere
competitiva autoritatea contractanta are obligatia de a stabili si de a include
in invitatia de participare adresata candidatilor selectati data limita pentru
depunerea ofertelor.
...........................................................................
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) lit. a), in cazul in care
autoritatea contractanta a publicat un anunt de intentie referitor la
contractul de achizitie publica ce urmeaza sa fie atribuit, aceasta are dreptul
de a reduce perioada fixata pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie
mai mica de 26 de zile de la data transmiterii invitatiei de participare pentru
a depune oferta.
(4) Prevederea alin. (3) este aplicabila numai in cazul in care anuntul de
intentie a fost transmis de catre autoritatea contractanta, spre publicare, cu
cel mult 12 luni si cu cel putin 52 de zile inainte de data transmiterii spre
publicare a anuntului de participare.
(5) In cazul in care, din motive de urgenta, respectarea numarului de zile
prevazut la alin. (2) lit. a) ar cauza prejudicii autoritatii contractante,
aceasta are dreptul de a accelera aplicarea procedurii de licitatie restransa
sau de negociere competitiva prin reducerea numarului de zile, dar nu la mai
putin de 10 zile."
18. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
In cazul aplicarii procedurii de cerere de oferta autoritatea contractanta
are obligatia de a stabili si de a include in anuntul si in invitatia de
participare data limita pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai
devreme de:
a) 10 zile de la data transmiterii invitatiei de participare, in cazul
atribuirii contractelor de lucrari;
b) 5 zile de la data transmiterii invitatiei de participare, in cazul
atribuirii contractelor de furnizare sau de servicii."
19. La articolul 26, alineatul (4) se abroga.
20. La articolul 27, partea introductiva a alineatului (3) si litera b) vor
avea urmatorul cuprins:
"(3) Numarul de candidati selectati trebuie sa se incadreze intre
limita minima si limita maxima a intervalului precizat in anuntul de
participare sau sa fie egal cu numarul precizat in anuntul de participare.
Acest numar trebuie stabilit astfel incat sa nu afecteze concurenta reala si
trebuie sa fie:
...........................................................................
b) nu mai mic de 3 candidati selectati, in cazul aplicarii procedurii prin
negociere competitiva, cu conditia sa existe un numar suficient de candidati
corespunzatori."
21. La articolul 28, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) In cazul aplicarii procedurii prin cerere de oferta numarul de
furnizori, executanti sau de prestatori, carora autoritatea contractanta
trebuie sa le transmita invitatia de participare, este de cel putin 5, cu
conditia sa existe un numar suficient de potentiali ofertanti. Autoritatea
contractanta are dreptul de a publica si un anunt privind aplicarea procedurii
prin cerere de oferta intr-o publicatie de circulatie nationala."
22. La articolul 28, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), autoritatea
contractanta nu are obligatia de a repeta procedura in cazul in care a publicat
si anuntul prevazut la alin. (1)."
23. La articolul 30, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita
candidatilor/ofertantilor prezentarea de documente care dovedesc eligibilitatea
in sensul prevederilor alin. (1). In cazul candidatilor/ofertantilor, persoane
fizice sau juridice straine, autoritatea contractanta are obligatia de a lua in
considerare documentele considerate ca fiind suficiente pentru dovedirea
eligibilitatii in tara in care candidatul/ofertantul este rezident."
24. La articolul 32, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (2) - (5) cu
urmatorul cuprins:
"(2) In scopul verificarii capacitatii economico-financiare a
candidatilor/ofertantilor autoritatea contractanta are dreptul de a le solicita
acestora bilantul contabil sau un document similar cu bilantul contabil,
considerat legal si edificator in tara in care ofertantul/candidatul este
rezident. Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita si alte documente
care dovedesc capacitatea economico-financiara a candidatilor/ofertantilor, cum
ar fi: scrisori de bonitate din partea bancilor, situatii privind cifra de
afaceri globala, confirmarea detinerii unei/unor asigurari pentru diverse
riscuri de natura profesionala, in masura in care acestea sunt relevante pentru
indeplinirea contractului de achizitie publica. In cazul in care, din motive
temeinic motivate, candidatul/ofertantul nu are posibilitatea sa prezinte
documentele solicitate de catre autoritatea contractanta, acesta poate sa isi
demonstreze capacitatea economico-financiara si prin prezentarea altor
documente, in masura in care autoritatea contractanta le considera suficient de
edificatoare.
(3) In cazul aplicarii unei proceduri pentru atribuirea unui contract de
furnizare in scopul verificarii capacitatii tehnice a candidatilor/ofertantilor,
autoritatea contractanta are dreptul de a le solicita acestora, in functie de
specificul si de cantitatea produselor ce urmeaza sa fie furnizate si in masura
in care aceste documente sunt relevante pentru indeplinirea contractului,
urmatoarele:
a) informatii referitoare la experienta similara, concretizata prin
indeplinirea unor contracte similare in ultimii 3 ani, informatii care vor
contine date certificate privind beneficiarul, momentul incheierii, valoarea,
precum si modul de indeplinire a contractelor respective;
b) informatii referitoare la dotarile de natura tehnica de care dispune
candidatul/ofertantul, precum si la sistemul de asigurare a calitatii
produselor;
c) informatii referitoare la personalul/organismul tehnic de specialitate
de care dispune sau al carui angajament de participare a fost obtinut de catre
candidat/ofertant, in special pentru asigurarea controlului calitatii;
d) certificate sau alte documente emise de organisme abilitate in acest
sens, care sa ateste conformitatea produselor cu standarde relevante.
(4) In cazul aplicarii unei proceduri pentru atribuirea unui contract de
servicii in scopul verificarii capacitatii tehnice a candidatilor/ofertantilor,
autoritatea contractanta are dreptul de a le solicita acestora, in functie de
specificul si de volumul serviciilor ce urmeaza sa fie prestate si in masura in
care aceste documente sunt relevante pentru indeplinirea contractului,
urmatoarele:
a) informatii referitoare la experienta similara, concretizata prin
indeplinirea unor contracte similare in ultimii 3 ani, informatii care vor
contine date certificate privind beneficiarul, momentul incheierii, valoarea,
precum si modul de indeplinire a contractelor respective;
b) informatii referitoare la dotarile de natura tehnica de care dispune
candidatul/ofertantul;
c) informatii referitoare la pregatirea si calificarea personalului de
conducere, precum si ale persoanelor responsabile pentru indeplinirea
contractului de servicii;
d) informatii referitoare la numarul mediu anual al personalului angajat si
al cadrelor de conducere in ultimii 3 ani;
e) informatii privind sistemul de asigurare a calitatii;
f) informatii referitoare la personalul/organismul tehnic de specialitate
de care dispune sau al carui angajament de participare a fost obtinut de catre
candidat/ofertant pentru asigurarea controlului calitatii;
g) informatii privind proportia in care contractul de servicii urmeaza sa
fie indeplinit de catre subcontractanti.
(5) In cazul aplicarii unei proceduri pentru atribuirea unui contract de
lucrari in scopul verificarii capacitatii tehnice a candidatilor/ofertantilor,
autoritatea contractanta are dreptul de a le solicita acestora, in functie de
specificul si de volumul lucrarilor ce urmeaza sa fie executate si in masura in
care aceste documente sunt relevante pentru indeplinirea contractului,
urmatoarele:
a) informatii referitoare la experienta similara, concretizata prin
indeplinirea unor contracte similare in ultimii 5 ani, informatii care vor
contine date certificate privind beneficiarul, momentul incheierii, valoarea,
precum si modul de indeplinire a contractelor respective;
b) informatii referitoare la dotarile de natura tehnica de care dispune
candidatul/ofertantul;
c) informatii referitoare la pregatirea si calificarea personalului de
conducere, precum si ale persoanelor responsabile pentru indeplinirea
contractului de lucrari;
d) informatii referitoare la numarul mediu anual al personalului angajat si
al cadrelor de conducere in ultimii 3 ani;
e) informatii privind sistemul de asigurare a calitatii;
f) informatii referitoare la personalul/organismul tehnic de specialitate
de care dispune sau al carui angajament de participare a fost obtinut de catre
candidat/ofertant pentru asigurarea controlului calitatii;
g) informatii privind proportia in care contractul de servicii urmeaza sa
fie indeplinit de catre subcontractanti."
25. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) In cazul aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publica prin licitatie deschisa, autoritatea contractanta are
obligatia de a asigura obtinerea unui exemplar al documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei, in cel mult 6 zile de la primirea unei
solicitari in acest sens, de catre orice furnizor, executant sau prestator de
la care a primit in timp rezonabil solicitarea respectiva.
(2) In cazul aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publica prin licitatie restransa sau prin negociere, autoritatea
contractanta are obligatia de a asigura obtinerea imediata a unui exemplar al
documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei de catre toti candidatii
selectati carora li s-a transmis invitatia de participare cu oferta.
(3) In cazul aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publica prin cerere de oferta, autoritatea contractanta are obligatia
de a asigura obtinerea unui exemplar al documentatiei pentru elaborarea si
prezentarea ofertei, in cel mult doua zile de la solicitare, de catre toti
furnizorii, executantii sau prestatorii care solicita documentatia respectiva.
(4) Autoritatea contractanta are dreptul de a stabili:
a) modalitatea in care furnizorii, executantii sau prestatorii care
inainteaza o solicitare pot obtine exemplarul documentatiei pentru elaborarea
si prezentarea ofertei; si
b) dupa caz, costul exemplarului documentatiei si, eventual, al
transmiterii acestuia, precum si conditiile de plata asociate."
26. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Fara a afecta reglementarile tehnice obligatorii, astfel cum sunt
definite acestea in legislatia interna referitoare la standardizarea nationala,
autoritatea contractanta are obligatia de a defini in caietul de sarcini si in
contract specificatiile tehnice, prin referire, de regula in urmatoarea ordine
de prioritate, la standarde nationale care adopta standarde europene, la alte
autorizari/omologari sau specificatii tehnice comune utilizate in Comunitatea
Europeana ori la standarde nationale care adopta standarde internationale. In
cazul in care nu exista astfel de standarde specificatiile tehnice vor fi
definite prin referire la alte standarde nationale sau prin alte referinte de
natura tehnica, in acest ultim caz fiind obligatorie precizarea mentiunii sau
echivalent.
(2) Se interzice definirea in caietul de sarcini a unor specificatii
tehnice care indica o anumita origine/sursa sau productie, procedee speciale,
marci de fabrica sau de comert, brevete de inventie, licente de fabricatie sau
a oricaror alte cerinte care au ca efect favorizarea unuia sau mai multor
ofertanti.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), se admite o astfel de
indicatie, dar numai insotita de mentiunea sau echivalent si numai in situatia
in care autoritatea contractanta nu are posibilitatea de a preciza in caietul
de sarcini specificatii tehnice suficient de precise si inteligibile pentru
toate partile interesate."
27. La articolul 41, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Ofertantul are obligatia de a exprima pretul ofertei atat in lei,
cat si in euro. In cazul contractelor de achizitie publica formula de
actualizare a pretului contractului, aplicata pentru a asigura protectia
impotriva inflatiei, nu trebuie sa conduca la depasirea pretului exprimat in
euro la data depunerii ofertei."
28. Dupa articolul 43 se introduce articolul 43^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 43^1
Ofertantii care participa la procedura de atribuire a unui contract pentru
concesiunea de lucrari au obligatia de a include in oferta lista cuprinzand
persoanele juridice afiliate lor; concesionarul va avea obligatia de a
actualiza aceasta lista, in mod permanent, pana la finalizarea contractului pentru
concesiunea lucrarilor."
29. La articolul 44 alineatul (4), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) aceasta este intocmita utilizandu-se specificatii tehnice definite
in alt mod decat cele prevazute in caietul de sarcini, in masura in care ofertantul
poate demonstra ca solutia propusa asigura indeplinirea corespunzatoare a
tuturor cerintelor de natura tehnica solicitate de autoritatea
contractanta;"
30. Dupa articolul 45 se introduce articolul 45^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 45^1
(1) Autoritatea contractanta, atunci cand urmeaza sa atribuie un contract
de concesiune de lucrari, are dreptul de a solicita:
a) concesionarului sa atribuie contracte de lucrari unor terte parti
intr-un procent de minimum 30% din totalul lucrarilor ce fac obiectul
concesiunii;
b) ofertantilor sa precizeze in oferta valoarea contractelor de lucrari pe
care acestia intentioneaza sa le atribuie unor terte parti, ca efect al
atribuirii unui contract de concesiune de lucrari.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia sa precizeze in anuntul de
participare sau in invitatia de participare, precum si in conditiile
contractuale procentul minim impus la care se face referire la alin. (1) lit.
a) sau faptul ca potentialilor ofertanti li se solicita sa indice valoarea la
care se face referire la alin. (1) lit. b).
(3) Orice ofertant are dreptul sa prezinte in oferta un procent mai mare
decat procentul minim prevazut la alin. (1) lit. a), stabilit de catre
autoritatea contractanta."
31. La articolul 51, partea introductiva a alineatului (1) va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 51
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a constitui, pentru
atribuirea fiecarui contract de achizitie publica in parte, o comisie de
evaluare care raspunde de urmatoarele activitati:"
32. La articolul 51, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) In cazul in care procedura aplicata pentru atribuirea
contractului de achizitie publica este negocierea cu o singura sursa, autoritatea
contractanta are obligatia de a constitui, pentru atribuirea fiecarui contract
de achizitie publica in parte, o comisie de evaluare care raspunde de
negocierea si stabilirea prevederilor finale ale clauzelor contractuale."
33. La articolul 51, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Comisia de evaluare sau, dupa caz, comisia de negociere este
formata din cel putin 3 membri cu pregatire profesionala si experienta
relevanta in domeniu, precum si cu probitate morala recunoscuta."
34. La articolul 52, litera c) a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
"c) in functie de criteriile prevazute in anuntul de participare,
adopta o decizie sau formuleaza o opinie;"
35. La articolul 52, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Juriul este format din cel putin 3 membri, persoane fizice
independente fata de concurenti, cu pregatire profesionala si experienta
relevanta in domeniu, precum si cu probitate morala recunoscuta."
36. La articolul 56, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractanta trebuie sa ia in considerare
justificarile primite de la ofertant, in conditiile alin. (1), indeosebi cele
care se refera la:
- fundamentarea economica a modului de formare a pretului ofertei;
- solutii tehnice adoptate sau conditii deosebit de favorabile de care
beneficiaza ofertantul pentru indeplinirea contractului de achizitie publica;
- originalitatea ofertei din punct de vedere al indeplinirii tuturor
cerintelor prevazute in documentatia pentru elaborarea si prezentarea
ofertei."
37. La articolul 61, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Algoritmul de calcul prevazut la alin. (1) se stabileste prin
luarea in considerare, alaturi de pret, a unor variate criterii de evaluare a
ofertei, in functie de specificul fiecarui contract de achizitie publica in
parte cum ar fi, dupa caz: termen de livrare sau de executie, costuri curente,
raportul cost/eficienta, caracteristici privind nivelul calitativ, estetic, tehnic
sau functional, servicii postvanzare si asistenta tehnica, angajamente privind
livrarea pe termen lung de piese de schimb, subansambluri sau furnituri,
conditii referitoare la aplicarea preferintei interne, alte elemente
considerate semnificative pentru evaluarea ofertelor. Aceste criterii trebuie
sa fie definite clar, sa aiba legatura concreta cu specificul contractului si,
dupa ce au fost stabilite, sa nu poata fi schimbate pe toata durata de aplicare
a procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica."
38. La articolul 63 alineatul (4), dupa litera d) se introduce litera e) cu
urmatorul cuprins:
"e) electronica."
39. La articolul 63, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Autoritatea contractanta sau, dupa caz, furnizorul, executantul
ori prestatorul care a transmis documentele prin una dintre formele prevazute
la alin. (4) lit. b) - d) are obligatia de a transmite documentele respective,
in cel mult 24 de ore, si prin forma de scrisoare prin posta sau in forma electronica.
In cazul in care documentele scrise se transmit in forma electronica, acestora
le sunt aplicabile prevederile legale referitoare la semnatura electronica,
astfel incat sa indeplineasca conditiile de proba si de validitate ale unui act
juridic."
40. La articolul 66, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
(1) In cazul aplicarii procedurii de licitatie deschisa, cerere de oferta,
precum si la sfarsitul etapei finale in cazul aplicarii procedurii de licitatie
restransa sau de negociere competitiva, autoritatea contractanta are obligatia
de a transmite simultan tuturor ofertantilor o comunicare in scris referitoare
la rezultatul aplicarii procedurii respective.
(2) In cazul ofertantilor a caror oferta nu a fost declarata castigatoare
comunicarea trebuie sa motiveze aceasta decizie si sa indice numele
ofertantului castigator, iar in cazul ofertelor declarate corespunzatoare, sa
indice inclusiv caracteristicile si avantajele relative ale ofertei
castigatoare fata de oferta respectivului ofertant necastigator."
41. La articolul 68, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
Autoritatea contractanta are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica, daca ia aceasta decizie, de
regula, inainte de data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii
procedurii de achizitie publica si, oricum, inainte de data incheierii
contractului, in urmatoarele cazuri:"
42. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica in scris tuturor
participantilor la procedura de achizitie publica, in cel mult doua zile de la
data anularii, atat incetarea obligatiilor pe care acestia si le-au creat prin
depunerea de oferte, cat si motivul anularii."
43. La articolul 71, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Fara a fi incalcate prevederile alin. (3), in cazul in care
contractul a fost atribuit prin aplicarea procedurii de licitatie deschisa,
licitatie restransa sau negociere competitiva, autoritatea contractanta are
obligatia de a incheia contractul de achizitie publica numai dupa 7 zile de la
data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii
respective."
44. Articolul 73 se abroga.
45. La articolul 80, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractanta este competenta sa solutioneze
contestatiile inaintate pe cale administrativa. Autoritatea contractanta are
obligatia sa indice in anuntul de participare sau, dupa caz, in invitatia de
participare denumirea, adresa, faxul si/sau adresa de e-mail a compartimentului
din cadrul autoritatii contractante unde se transmit/depun sau, dupa caz, se
solutioneaza contestatiile."
46. La articolul 81 alineatul (3), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) orice ofertant, numai in cazul in care autoritatea contractanta a
incheiat deja contractul de achizitie publica mai devreme de 7 zile de la data
transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii de atribuire a
contractului de achizitie publica, dar nu mai tarziu de 15 zile de la data
publicarii anuntului de atribuire."
47. Articolul 84 se abroga.
48. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
(1) Ori de cate ori primeste o contestatie autoritatea contractanta
suspenda procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica in
cauza.
(2) Perioada de suspendare atrage prelungirea, in mod corespunzator, a
oricarei perioade afectate prin suspendare, cu exceptia perioadelor prevazute
pentru exercitarea cailor de atac.
(3) Decizia de suspendare se comunica de indata de catre autoritatea
contractanta contestatorului, precum si tuturor participantilor inca implicati
in procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica la data
inaintarii contestatiei.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), autoritatea contractanta are
dreptul de a nu suspenda procedura pentru atribuirea contractului de achizitie
publica in cauza, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) contestatia este in mod evident nejustificata sau continutul acesteia
este in mod evident neserios;
b) prin suspendarea aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publica exista pericolul iminent de a afecta grav un interes public
major pe care autoritatea contractanta trebuie sa fie in masura sa il
argumenteze.
(5) Prevederile alin. (1) se aplica fara a ingradi in vreun fel capacitatea
instantelor de judecata competente de a decide suspendarea procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica."
49. Articolul 89 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89
(1) Forma de atac pe cale administrativa al actelor si deciziilor nelegale,
care determina incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta, este
contestatia.
(2) Contestatia trebuie formulata in scris.
(3) Documentul prevazut la alin. (2) trebuie sa precizeze explicit faptul
ca reprezinta o contestatie in temeiul prezentei ordonante de urgenta, sa faca
referire la actul sau la decizia invocata ca nelegala, sa prezinte interesele
lezate si/sau prejudiciile pe care le-a suferit, le sufera sau le poate suferi
contestatorul, precum si modul in care acesta asteapta sa fie rezolvat cazul in
speta."
50. La articolul 90, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
(1) Indata dupa primirea unei contestatii autoritatea contractanta verifica
contestatia si estimeaza temeinicia suspendarii procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica, potrivit prevederilor art. 85.
(2) Pentru fiecare contestatie autoritatea contractanta are obligatia de a
formula o rezolutie motivata care trebuie sa fie comunicata contestatorului,
precum si celorlalti participanti inca implicati in procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica, intr-o perioada de cel mult 10 zile
lucratoare de la data inaintarii contestatiei."
51. Articolul 96 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96
In cazul in care, prin actiunea in justitie, se solicita plata de
despagubiri, in baza unui prejudiciu adus ca urmare a unui act sau a unei
decizii nelegale a autoritatii contractante, pentru dovedirea faptului ca au
fost incalcate prevederile legale este suficient sa se constate:
a) existenta unei hotarari irevocabile a instantei, conform prevederilor
art. 95;
b) adoptarea de catre autoritatea contractanta a unor masuri corective ca
urmare a contestatiei."
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 martie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 martie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GHEORGHE BUZATU