HOTARARE Nr. 727 din 22 august 2000
privind stabilirea regulilor de estimare a valorii contractului de achizitie
publica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 30 august 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 16
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 118/1999 privind achizitiile publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a stabili programul anual al
achizitiilor publice, ce cuprinde totalitatea contractelor de furnizare, de
lucrari si de servicii pe care intentioneaza sa le atribuie in decursul anului
bugetar urmator, pe baza:
a) identificarii necesitatilor obiective de produse, de lucrari si de
servicii;
b) stabilirii gradului de prioritate a necesitatilor prevazute la lit. a);
c) anticiparilor cu privire la fondurile ce urmeaza sa fie alocate prin
bugetul anual.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a asigura cu prioritate
fondurile necesare pentru indeplinirea contractelor de achizitie publica care
sunt in derulare.
Art. 2
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a estima valoarea, fara
T.V.A., a fiecarui contract de furnizare, de lucrari sau de servicii, cuprins
in programul anual al achizitiilor publice, si de a o compara cu:
a) echivalentul in lei a 125.000 euro, atunci cand verifica obligativitatea
respectarii prevederilor art. 73 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
118/1999 privind achizitiile publice, denumita in continuare ordonanta; si
b) echivalentul in lei al pragului valoric prevazut la art. 17 din
ordonanta, atunci cand selecteaza procedura care urmeaza sa fie aplicata pentru
atribuirea contractului respectiv.
(2) Echivalenta leu (ROL)/euro se va realiza corespunzator cursului mediu
al pietei valutare, calculat de Banca Nationala a Romaniei pentru ziua
anterioara efectuarii comparatiilor prevazute la alin. (1).
Art. 3
Autoritatea contractanta are obligatia de a estima valoarea contractului de
achizitie publica prin aplicarea urmatoarelor reguli:
A. Pentru contracte de furnizare:
a) in cazul in care prin atribuirea contractului de furnizare autoritatea
contractanta isi propune sa dobandeasca produse care necesita operatiuni de
instalare si punere in functiune, valoarea estimata a acestui contract trebuie
sa includa si valoarea estimata a operatiunilor respective;
b) in cazul in care la data estimarii valorii contractului de furnizare
autoritatea contractanta nu are inca stabilita modalitatea de procurare a
produselor, respectiv prin cumparare, inclusiv in rate, prin inchiriere sau
prin leasing, valoarea estimata a acestui contract trebuie sa fie considerata
egala cu cea mai mare dintre valorile ce corespund dobandirii produselor, fie
prin cumparare, inclusiv in rate, fie prin inchiriere, fie prin leasing cu sau
fara optiune de cumparare;
c) in cazul in care prin atribuirea contractului de furnizare autoritatea
contractanta isi propune ca procurarea de produse sa se faca prin leasing,
inchiriere sau cumparare in rate, metoda de estimare variaza in functie de
durata contractului respectiv, astfel:
(i) cand dobandirea produselor se efectueaza prin inchiriere sau prin
cumparare in rate, iar durata este cunoscuta la data estimarii, valoarea
estimata trebuie calculata prin insumarea tuturor ratelor platibile pe intreaga
durata a contractului respectiv;
(ii) cand dobandirea produselor se efectueaza prin leasing, iar durata este
cunoscuta la data estimarii, valoarea estimata trebuie calculata prin insumarea
valorii totale a ratelor de leasing, platibile pe intreaga durata a
contractului respectiv, la care se adauga si valoarea estimata reziduala a
produselor la sfarsitul perioadei pentru care s-a incheiat contractul;
(iii) cand durata nu este inca cunoscuta la data estimarii, valoarea
estimata trebuie calculata prin multiplicarea valorii ratei lunare cu 48;
d) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa atribuie un
contract de furnizare cu caracter de regularitate sau care trebuie reinnoit
intr-o perioada data, estimarea valorii acestui contract trebuie sa aiba ca
baza de calcul:
(i) fie valoarea actualizata a contractelor de furnizare a unor produse
similare, atribuite in ultimele 12 luni, ajustata, daca este posibil, cu
modificarile previzibile ce pot surveni in urmatoarele 12 luni in privinta
cantitatilor achizitionate si valorilor aferente;
(ii) fie valoarea totala a contractelor de furnizare a unor produse
similare care se anticipeaza ca vor fi atribuite in urmatoarele 12 luni
incepand din momentul primei livrari.
In oricare dintre situatiile prevazute la pct. (i) sau (ii) alegerea
variantei de calcul de catre autoritatea contractanta trebuie sa asigure
aplicarea uneia dintre procedurile prevazute la art. 18 alin. (1) lit. a), b)
sau c) din ordonanta;
e) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze
produse similare, dar defalcate pe loturi si a caror cumparare se realizeaza
prin atribuirea in decursul aceluiasi an bugetar a mai multor contracte de
furnizare, valoarea estimata se considera a fi valoarea cumulata a tuturor
loturilor si, in cazul in care aceasta valoare estimata atinge pragul valoric
prevazut la art. 17 lit. a) din ordonanta, fiecare contract se atribuie prin
una dintre procedurile prevazute la art. 18 alin. (1) lit. a), b) sau c) din
ordonanta.
B. Pentru contracte de lucrari:
a) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze
lucrari pentru care urmeaza sa puna la dispozitie executantului utilaje,
echipamente tehnologice sau orice alte amenajari si dotari necesare in vederea
executiei lucrarilor, valoarea estimata a contractului de lucrari respectiv
trebuie sa includa si valoarea estimata a facilitatilor mentionate;
b) in cazul in care o lucrare presupune executia mai multor obiecte cu
functionalitate independenta, pentru care autoritatea contractanta isi propune
sa atribuie unuia sau mai multor executanti contracte distincte de lucrari,
valoarea estimata trebuie determinata avandu-se in vedere valoarea cumulata a
tuturor obiectelor care intra in componenta lucrarii respective. In cazul in
care aceasta valoare estimata atinge pragul valoric prevazut la art. 17 lit. c)
din ordonanta, pentru atribuirea fiecarui contract se aplica una dintre
procedurile prevazute la art. 18 alin. (1) lit. a), b) sau c) din ordonanta.
Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura prevazuta la
art. 18 alin. (1) lit. d) din ordonanta pentru obiectele cu functionalitate
independenta care indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
(i) valoarea estimata a obiectului respectiv reprezinta mai putin de 20%
din valoarea pragului valoric;
(ii) valoarea estimata cumulata a obiectelor pentru care se aplica prezenta
exceptie nu depaseste 20% din valoarea totala estimata a lucrarii.
C. Pentru contracte de servicii:
a) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa atribuie un
contract de servicii in care nu se specifica pretul total al prestatiei, metoda
de estimare variaza in functie de durata contractului respectiv astfel:
(i) cand durata nu depaseste 48 de luni, valoarea estimata trebuie
calculata avandu-se in vedere intreaga durata a contractului;
(ii) cand durata nu este precizata sau depaseste 48 de luni, valoarea
estimata trebuie calculata multiplicandu-se valoarea lunara cu 48;
b) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa atribuie un
contract de servicii cu caracter de regularitate sau care trebuie reinnoit
intr-o perioada data, estimarea valorii acestui contract trebuie sa aiba ca
baza de calcul:
(i) fie valoarea actualizata a contractelor de servicii similare atribuite
in ultimele 12 luni, ajustata, daca este posibil, cu modificarile previzibile
ce pot surveni in urmatoarele 12 luni, in privinta cantitatilor achizitionate
si valorilor aferente;
(ii) fie valoarea totala a contractelor de servicii similare care se
anticipeaza ca vor fi atribuite in urmatoarele 12 luni incepand din momentul
primei prestatii.
In oricare dintre situatiile prevazute la pct. (i) sau (ii) alegerea
variantei de calcul de catre autoritatea contractanta trebuie sa asigure
aplicarea uneia dintre procedurile prevazute la art. 18 alin. (1) lit. a), b)
sau c) din ordonanta;
c) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze
servicii similare, dar defalcate pe transe, a caror achizitionare face obiectul
unor contracte distincte de servicii, valoarea estimata se considera a fi
valoarea cumulata a tuturor transelor, iar in cazul in care aceasta valoare,
fara T.V.A., atinge pragul valoric prevazut la art. 17 lit. b) din ordonanta,
fiecare contract se atribuie prin una dintre procedurile prevazute la art. 18
alin. (1) lit. a), b) sau c) din ordonanta.
Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura prevazuta la
art. 18 alin. (1) lit. d) din ordonanta pentru transele care indeplinesc, in
mod cumulativ, urmatoarele conditii:
(i) valoarea estimata fara T.V.A. a transei respective reprezinta mai putin
de 40% din valoarea pragului valoric;
(ii) valoarea cumulata a transelor pentru care se aplica exceptia nu
depaseste 20% din valoarea totala a serviciilor prestate;
d) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze
servicii de asigurare, valoarea estimata a acestui contract de servicii trebuie
sa includa primele de asigurare ce urmeaza sa fie platite;
e) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze
servicii bancare sau alte servicii financiare, valoarea estimata a acestui
contract de servicii trebuie sa includa toate taxele, comisioanele, dobanzile
si celelalte tipuri de remuneratii, aferente serviciilor respective;
f) in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze
servicii de proiectare, urbanism, inginerie si alte servicii tehnice, valoarea
estimata a acestui contract de servicii trebuie sa includa onorariile si
comisioanele ce urmeaza sa fie platite.
Art. 4
In cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa organizeze un
concurs de solutii, valoarea estimata care trebuie luata in considerare pentru
a verifica obligativitatea respectarii prevederilor art. 73 alin. (1) din
ordonanta se determina astfel:
a) daca concursul de solutii este organizat ca o procedura independenta,
valoarea estimata se determina prin insumarea valorii tuturor premiilor/sumelor
care urmeaza sa fie acordate concurentilor;
b) daca concursul de solutii este organizat ca parte a unei proceduri care
conduce la atribuirea unui contract de achizitie publica, valoarea estimata
luata in considerare este aceeasi cu cea a contractului de achizitie publica
respectiv.
Art. 5
In cazul in care o autoritate contractanta, definita la art. 5 alin. (1)
lit. c) - e) sau alin. (5) din ordonanta, isi propune sa incheie un
contract-cadru, valoarea estimata a acestuia trebuie determinata prin insumarea
tuturor valorilor estimate aferente contractelor de achizitie publica care
urmeaza sa fie incheiate in baza prevederilor contractului-cadru respectiv.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
de Coordonare Economico-Financiara,
Mircea Ciumara
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Laszlo Borbely,
secretar de stat