ORDONANTA Nr. 20 din 24 ianuarie 2002
privind achizitiile publice prin licitatii electronice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 1 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. II.4 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta are drept scop stabilirea principiilor, cadrului general
si a conditiilor de utilizare a procedurii on-line pentru atribuirea
contractelor de achizitie publica, precum si a regulilor generale de asigurare
prin mijloace electronice a transparentei in domeniul achizitiilor publice.
Art. 2
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achizitie publica
in procedura on-line sunt:
a) libera concurenta, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca orice
furnizor de produse, executant de lucrari sau prestator de servicii, indiferent
de nationalitate, sa aiba dreptul de a deveni, in conditiile legii,
contractant;
b) eficienta utilizarii fondurilor publice, respectiv folosirea sistemului
concurential si a criteriilor economice pentru atribuirea contractului de
achizitie publica;
c) transparenta, respectiv punerea la dispozitie tuturor celor interesati a
informatiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea
contractului de achizitie publica;
d) tratamentul egal, respectiv aplicarea in mod nediscriminatoriu a
criteriilor de selectie si a criteriilor pentru atribuirea contractului de
achizitie publica, astfel incat orice furnizor de produse, executant de lucrari
sau prestator de servicii sa aiba sanse egale de a i se atribui contractul
respectiv;
e) confidentialitatea, respectiv garantarea protejarii secretului comercial
si a proprietatii intelectuale ale ofertantului.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) procedura on-line - utilizarea, in tot sau in parte, a facilitatilor
tehnice oferite de Sistemul electronic de achizitii publice in cadrul
atribuirii unui contract de achizitie publica;
b) Sistemul electronic de achizitii publice - acel sistem informatic de utilitate
publica, accesibil prin Internet la adresa www.e-licitatie.ro, operat in scopul
facilitarii transparentei, corectitudinii si eficientei in domeniul
achizitiilor publice, sistem denumit in continuare Sistem electronic.
Art. 4
Prezenta ordonanta se completeaza cu dispozitiile legale privind
achizitiile publice si cu dispozitiile legale privind incheierea, validitatea
si efectele actelor juridice.
Art. 5
Prin hotarare a Guvernului se stabilesc autoritatile contractante care au
obligativitatea de a aplica prevederile prezentei ordonante, produsele,
serviciile si lucrarile care urmeaza sa fie achizitionate prin licitatie
electronica, precum si pragurile valorice pana la care se aplica prezenta
ordonanta.
Art. 6
(1) Autoritatea contractanta care aplica procedura licitatiei electronice
in cazul atribuirii unui anumit contract de achizitie publica are obligatia sa
indice acest lucru in anuntul de participare, precum si fazele procedurii care
nu se vor desfasura on-line, daca este cazul.
(2) Aplicarea procedurii licitatiei electronice, o data stabilita prin
publicarea anuntului de participare, nu poate fi revocata pe toata durata de
aplicare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica.
Art. 7
Autoritatea contractanta are obligatia sa asigure respectarea principiilor
liberei concurente, transparentei, tratamentului egal si confidentialitatii in
relatia cu furnizorii, executantii sau cu prestatorii interesati sa participe
la procedura pentru atribuirea prin licitatie electronica a contractului de
achizitie publica.
CAP. 2
Conditii de participare la procedura de licitatie electronica
Art. 8
Orice furnizor, executant sau prestator, persoana fizica sau juridica, are
dreptul de a participa, in conditiile prezentei ordonante, la procedura de
atribuire prin licitatie electronica a contractelor de achizitie publica
(denumita in continuare procedura de licitatie electronica); furnizorul,
executantul sau prestatorul strain beneficiaza in Romania de acelasi regim
privind participarea de care beneficiaza si furnizorul, executantul sau
prestatorul roman in tara in care furnizorul, executantul sau prestatorul
strain este rezident.
Art. 9
(1) Participarea la procedura de licitatie electronica se poate face numai
dupa inregistrarea in Sistemul electronic.
(2) Conditiile si procedura inregistrarii se stabilesc de operatorul
Sistemului electronic.
(3) Orice furnizor, executant sau prestator are dreptul sa solicite
inregistrarea in Sistemul electronic.
(4) Inregistrarea ca furnizor, executant sau prestator in Sistemul
electronic va fi refuzata, iar daca a fost deja acordata poate fi suspendata
sau revocata, in cazul in care solicitantul se afla in una dintre urmatoarele
situatii:
a) este in stare de faliment ori lichidare, afacerile ii sunt administrate
de un judecator-sindic sau activitatile sale comerciale sunt suspendate ori
este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una dintre
situatiile prevazute la lit. a);
c) nu si-a indeplinit obligatiile exigibile de plata a impozitelor si
taxelor catre stat, precum si a contributiei pentru asigurarile sociale de
stat;
d) furnizeaza informatii false in documentele prezentate;
e) incalca procedurile stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(5) In cazul intervenirii vreuneia dintre situatiile prevazute la alin. (4)
lit. a), b) sau c) ulterior momentului inregistrarii ca furnizor, executant sau
prestator, persoana fizica in cauza, respectiv reprezentantul legal al
persoanei juridice, are obligatia sa aduca la cunostinta operatorului
Sistemului electronic acest lucru in termen de 24 de ore.
(6) Toate autoritatile contractante stabilite potrivit art. 5 au obligatia
sa se inregistreze in Sistemul electronic.
Art. 10
(1) Operatorul are dreptul de a cere oricarui furnizor, executant sau
prestator care solicita inregistrarea in Sistemul electronic sa prezinte
documente edificatoare care sa dovedeasca o forma de inregistrare ca persoana
juridica sau de inregistrare/atestare ori apartenenta din punct de vedere
profesional, in conformitate cu prevederile legale din Romania sau din tara in
care este stabilit, dupa caz.
(2) Orice furnizor, executant sau prestator inregistrat in Sistemul
electronic are obligatia sa comunice operatorului, in termen de 3 zile, orice
modificare a documentelor prevazute la alin. (1).
Art. 11
(1) La inregistrarea in Sistemul electronic orice furnizor, executant sau
prestator trebuie sa plateasca un tarif de inregistrare al carui cuantum este
stabilit de operatorul Sistemului electronic.
(2) Cuantumul tarifului prevazut la alin. (1) nu poate depasi nivelul
costurilor administrative ale operatiunii in cauza.
(3) Tariful prevazut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului
Sistemului electronic.
Art. 12
In scopul facilitarii unor studii de piata operatorul Sistemului electronic
stabileste conditiile de realizare si de utilizare a unui sistem electronic de
clasificare a produselor, care sa permita prezentarea rezultatelor
tranzactiilor incheiate cu succes.
CAP. 3
Procedura de licitatie electronica
SECTIUNEA 1
Generalitati
Art. 13
Autoritatile contractante au obligatia, in conditiile art. 5, de a aplica
prevederile prezentului capitol pentru atribuirea oricarui contract de
achizitie publica, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 6 alin. (4), art.
7 si 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile
publice.
Art. 14
Procedura licitatiei electronice cuprinde urmatoarele faze, dupa caz:
a) publicarea anuntului de participare;
b) inscrierea solicitantilor;
c) preselectia solicitantilor;
d) comunicarea documentatiei de elaborare si prezentare a ofertei;
e) evaluarea ofertelor;
f) comunicarea rezultatului evaluarii;
g) incheierea contractului;
h) publicarea anuntului de atribuire a contractului de achizitie publica.
Art. 15
(1) Autoritatile contractante, stabilite potrivit art. 5, au obligatia de a
face cunoscuta in mod public, prin mijloace electronice, intentia de a efectua
achizitii publice, scop in care trebuie sa transmita spre publicare in Sistemul
electronic un anunt de intentie.
(2) Anuntul de intentie se va publica in mod separat pentru produse,
lucrari si servicii, in cel mult 30 de zile de la data aprobarii bugetului
propriu al autoritatii contractante.
(3) Anuntul de intentie trebuie sa cuprinda cel putin toate contractele de
achizitie publica previzionate sa fie atribuite pana la sfarsitul anului
bugetar si a caror valoare estimata, fara T.V.A., este egala sau mai mare decat
echivalentul in lei a 100.000 euro. Pentru contractele a caror valoare
estimata, fara T.V.A., este mai mica decat echivalentul in lei a 100.000 euro
publicarea anuntului de intentie este optionala.
(4) Publicarea anuntului prevazut la alin. (1) nu creeaza autoritatii
contractante obligatia de a efectua respectiva achizitie publica.
(5) Autoritatile contractante care desfasoara activitati relevante in
sectoarele de utilitati publice fac exceptie de la prevederile alin. (2), in
sensul ca acestea au dreptul sa transmita spre publicare anuntul de intentie
oricand pe parcursul anului.
SECTIUNEA a 2-a
Publicarea anuntului de participare
Art. 16
In scopul asigurarii unei transparente maxime orice autoritate contractanta
are obligatia sa transmita spre publicare in Sistemul electronic un anunt de
participare in toate cazurile in care aplica procedura licitatiei electronice,
in conditiile prevazute de prezenta ordonanta.
Art. 17
Autoritatea contractanta are obligatia sa includa in anuntul de participare
ce urmeaza sa fie publicat in Sistemul electronic toate informatiile prevazute
de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 si sa aplice in mod
corespunzator prevederile acesteia referitoare la comunicare, in cazul
modificarii anuntului.
Art. 18
(1) Anuntul de participare trebuie sa contina cel putin urmatoarele
informatii, in formatul stabilit de operatorul Sistemului electronic:
1. elementele de identificare a autoritatii contractante;
2. a) procedura aplicata pentru fiecare faza a atribuirii contractului de
achizitie publica;
b) tipul contractului de achizitie publica pentru care sunt solicitate
oferte;
3. a) locul de livrare a produselor/amplasamentul lucrarii/locul de
prestare a serviciilor;
b) natura si cantitatea produselor ce se vor achizitiona (codul
CPSA)/natura si cerintele de executie, caracteristicile generale ale
lucrarii/categoria serviciilor ce se vor achizitiona si descrierea acestora
(codul CPSA);
c) indicatii referitoare la posibilitatile ofertantilor de a depune oferta
pentru o parte sau pentru intreaga cantitate de produse/lucrari/servicii
solicitate;
4. data limita de livrare a produselor/termenul limita de executie a
lucrarii/durata sau termenul limita de prestare a serviciilor;
5. a) modalitatea de obtinere a unui exemplar al documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei;
b) costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar (unde
este cazul);
c) data limita pentru solicitarea clarificarilor;
6. a) data limita pentru depunerea ofertelor;
b) modalitatea de depunere a ofertelor;
c) limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele;
7. data, ora si locul deschiderii ofertelor;
8. garantiile pentru participare solicitate;
9. modalitatile principale de finantare si de plata si/sau referirile la
prevederile care le reglementeaza;
10. forma juridica in care trebuie sa se legalizeze asocierea grupului de
ofertanti carora li s-a atribuit contractul de furnizare (unde este cazul);
11. informatii privind conditiile de eligibilitate, precum si cerintele
minime cu privire la capacitatea tehnica si la cea economico-financiara pe care
trebuie sa le indeplineasca ofertantul;
12. perioada pentru care ofertantul trebuie sa isi mentina oferta valabila;
13. criteriul care va fi utilizat pentru atribuirea contractului;
14. interzicerea depunerii de oferte alternative (unde este cazul);
15. alte informatii (acordarea preferintei interne etc.);
16. data publicarii in Sistemul electronic si numarul anuntului de intentie
sau mentionarea inexistentei unui astfel de anunt.
SECTIUNEA a 3-a
Inscrierea solicitantilor
Art. 19
(1) Orice furnizor, executant sau prestator care doreste sa participe la
procedura de licitatie electronica pentru atribuirea unui anumit contract de
achizitie publica trebuie sa se inscrie in conformitate cu procedura stabilita
de operatorul Sistemului electronic.
(2) In momentul inscrierii fiecare solicitant va primi descrierea detaliata
a procedurii de comunicare si a procedurii de generare electronica a
documentelor care vor fi utilizate pe parcursul licitatiei electronice,
respectarea acestor proceduri fiind obligatorie.
SECTIUNEA a 4-a
Preselectia solicitantilor
Art. 20
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a organiza preselectia
solicitantilor care si-au manifestat intentia de a participa la procedura de
licitatie electronica.
(2) Criteriile pe baza carora se va face preselectia trebuie sa fie
publicate in anuntul de participare si trebuie sa respecte principiile
obiectivitatii si nediscriminarii.
(3) In functie de specificul obiectului contractului de achizitie publica,
autoritatea contractanta poate stabili drept conditie de preselectie
indeplinirea unor conditii minime referitoare la capacitatea tehnica si
situatia economico-financiara ale solicitantilor.
Art. 21
(1) In cazul aplicarii fazei de preselectie pentru atribuirea unui contract
de achizitie publica, autoritatea contractanta are obligatia de a stabili si de
a include in anuntul de participare data limita de primire a documentelor de
calificare.
(2) Data limita stabilita de autoritatea contractanta nu trebuie sa fie mai
devreme de 30 de zile de la data publicarii anuntului de participare in
Sistemul electronic.
(3) Autoritatea contractanta are dreptul de a accelera aplicarea
procedurii, si anume de a reduce numarul de zile prevazut la alin. (2), dar nu
la mai putin de 10 zile si numai in situatia in care, din motive de urgenta,
respectarea numarului de zile prevazut la alineatul respectiv ar cauza
prejudicii autoritatii contractante. In acest caz autoritatea contractanta are
obligatia de a include in anuntul de participare motivele aplicarii accelerate
a procedurii.
Art. 22
(1) Solicitantii au dreptul de a cere clarificari in legatura cu procedura
de preselectie si cu documentele de calificare pana cel mai tarziu cu 6 zile
inainte de data limita de depunere a documentelor de calificare.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a pune la dispozitie tuturor
solicitantilor, prin publicare in Sistemul electronic, raspunsurile la
clarificarile cerute, cu cel putin 4 zile inainte de data limita de depunere a
documentelor de calificare.
Art. 23
(1) Preselectia solicitantilor trebuie sa se faca, ori de cate ori acest
lucru este posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea unei proceduri
automate de verificare a indeplinirii criteriilor, in conditii stabilite de
operatorul Sistemului electronic, pe baza specificatiilor autoritatii
contractante.
(2) In cazul in care preselectia nu se poate realiza prin utilizarea unei
proceduri automate, comisia de evaluare a autoritatii contractante are
obligatia sa transmita rezultatul preselectiei in maximum 24 de ore de la
luarea hotararii, cu respectarea procedurii stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
Art. 24
Rezultatul preselectiei, insotit de motivatia corespunzatoare, va fi pus la
dispozitie tuturor solicitantilor prin intermediul Sistemului electronic.
SECTIUNEA a 5-a
Comunicarea documentatiei de elaborare si prezentare a ofertei
Art. 25
(1) Documentatia de elaborare si prezentare a ofertei trebuie sa contina
criteriul de atribuire a contractului de achizitie publica si, unde este cazul,
algoritmul detaliat de calcul ce va fi aplicat pentru determinarea punctajului.
(2) In cazul in care evaluarea se va face dupa criteriul ofertei celei mai
avantajoase din punct de vedere tehnico-economic, autoritatea contractanta are
obligatia sa stabileasca un algoritm de calcul care sa permita utilizarea unei
proceduri automate de selectare a ofertei castigatoare, ori de cate ori acest
lucru este posibil din punct de vedere tehnic.
Art. 26
(1) Garantia de participare se constituie de catre ofertant in scopul de a
proteja autoritatea contractanta fata de riscul unui eventual comportament
necorespunzator al acestuia pe intreaga perioada pana la incheierea
contractului de achizitie publica.
(2) Documentatia de elaborare si prezentare a ofertei trebuie sa contina
cuantumul garantiei de participare si perioada de valabilitate a acesteia.
(3) Cuantumul garantiei de participare se stabileste in suma fixa, care se
va incadra de regula intre 1% si 2% din valoarea estimata a contractului de
achizitie publica si care in nici un caz nu va fi mai mica de 0,5% sau mai mare
de 2,5% din aceasta valoare.
(4) Perioada de valabilitate a garantiei de participare va fi cel putin
egala cu perioada de valabilitate a ofertei.
Art. 27
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a vira garantia de participare
in bugetul propriu, ofertantul pierzand astfel suma constituita, atunci cand se
afla in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) isi retrage oferta in perioada de valabilitate a acesteia;
b) oferta sa fiind stabilita castigatoare, nu constituie garantia de buna
executie in perioada de valabilitate a ofertei;
c) oferta sa fiind stabilita castigatoare, refuza sa incheie contractul de
achizitie publica in perioada de valabilitate a ofertelor.
Art. 28
(1) Garantia de buna executie a contractului de achizitie publica se constituie
de catre contractant in scopul asigurarii autoritatii contractante de
indeplinirea cantitativa, calitativa si in perioada convenita a contractului.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a stabili in documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei cuantumul garantiei de buna executie,
care va fi cuprins intre 5% si 10% din pretul contractului de achizitie
publica.
Art. 29
(1) Data limita stabilita pentru depunerea ofertelor nu trebuie sa fie mai
devreme de 45 de zile de la data publicarii in Sistemul electronic a
documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul in care autoritatea
contractanta a publicat in anul respectiv un anunt de intentie referitor la
contractul de achizitie publica ce urmeaza sa fie atribuit, aceasta are dreptul
de a reduce perioada fixata pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie
mai mica de 26 de zile de la data publicarii in Sistemul electronic a
documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(3) Prevederea alin. (2) este aplicabila numai in cazul in care anuntul de
intentie a fost transmis spre publicare de catre autoritatea contractanta cu
cel putin 52 de zile inainte de data transmiterii anuntului de participare spre
publicare.
(4) In cazul in care, din motive de urgenta, respectarea numarului de zile
prevazut la alin. (1) ar cauza prejudicii autoritatii contractante, aceasta are
dreptul de a accelera aplicarea procedurii de licitatie electronica prin
reducerea numarului de zile, dar nu la mai putin de 10 zile.
Art. 30
In cazul in care obiectul contractului de achizitie publica include si
furnizarea de produse, oferta de pret depusa de fiecare furnizor trebuie sa
contina in mod obligatoriu si costul transportului produselor la locul de
livrare indicat de autoritatea contractanta in anuntul de participare.
Art. 31
Primirea solicitarilor de obtinere a documentatiei pentru elaborarea si
prezentarea ofertei si remiterea documentatiei respective se fac prin
utilizarea procedurii de comunicare stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
Art. 32
(1) Solicitantii au dreptul de a cere clarificari in legatura cu
documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei, pana cel mai tarziu cu 8
zile inainte de data limita de primire a ofertelor.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a pune la dispozitie tuturor
solicitantilor, prin publicare in Sistemul electronic, raspunsurile la
clarificarile primite, cu cel putin 6 zile inainte de data limita de primire a
ofertelor.
Art. 33
(1) Ofertele si documentele care le insotesc se realizeaza in forma
electronica, daca este cazul, prin utilizarea semnaturilor electronice sau a
criptografiei, conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
(2) Oferta are caracter ferm si obligatoriu, din punct de vedere al
continutului, pe toata perioada de valabilitate stabilita de autoritatea
contractanta si trebuie semnata electronic de catre ofertant si transmisa pana
la data limita de primire a ofertelor.
(3) Furnizorul, executantul sau prestatorul are obligatia de a transmite
oferta conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic si isi
asuma riscurile transmiterii ofertei, inclusiv forta majora.
SECTIUNEA a 6-a
Evaluarea ofertelor
Art. 34
Deschiderea ofertelor in forma electronica se face cu respectarea
procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
Art. 35
(1) Evaluarea ofertelor trebuie sa se faca, ori de cate ori acest lucru este
posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea unei proceduri automate de
aplicare a algoritmului de calcul prevazut in documentatia de prezentare si
elaborare a ofertei, in conditii stabilite de operatorul Sistemului electronic,
pe baza specificatiilor autoritatii contractante.
(2) Examinarea ofertelor, evaluarea ofertelor si stabilirea ofertei celei
mai avantajoase se fac, in mod corespunzator, prin utilizarea facilitatilor
sistemelor electronice de clasificare a ofertelor, conform procedurii stabilite
de operatorul Sistemului electronic.
(3) In cazul in care evaluarea nu se poate realiza, in tot sau in parte,
prin utilizarea unei proceduri automate, comisia de evaluare a autoritatii
contractante are obligatia sa transmita rezultatul evaluarii, in maximum 24 de
ore de la luarea hotararii, cu respectarea procedurii stabilite de operatorul
Sistemului electronic.
Art. 36
(1) In scopul stabilirii ofertei castigatoare autoritatea contractanta are
dreptul sa recurga la o procedura de ofertare deschisa. Astfel, pentru unul
dintre criteriile de evaluare cuantificabile electronic fiecare ofertant are
posibilitatea sa prezinte, in interiorul unui interval de timp bine precizat,
mai multe oferte consecutive a caror valoare sa fie accesibila tuturor
celorlalti ofertanti, fara a fi accesibila si identitatea titularului fiecarei
oferte.
(2) Regulile standard de aplicare a procedurii prevazute la alin. (1) se
stabilesc de operatorul Sistemului electronic, astfel incat sa se asigure, pe
tot parcursul procedurii, confidentialitatea in ceea ce priveste identitatea
fiecarui ofertant, inclusiv in raport cu autoritatea contractanta.
(3) Descrierea detaliata a procedurii trebuie prevazuta in documentatia de
elaborare si prezentare a ofertei.
(4) Pentru fiecare participant plasarea unei noi oferte atrage neluarea in
considerare a ofertei anterioare.
(5) La sfarsitul intervalului de timp prevazut la alin. (1) este declarata
castigatoare oferta cea mai avantajoasa dintre cele existente, identitatea
titularului ofertei castigatoare devenind accesibila celorlalti ofertanti si
autoritatii contractante.
Art. 37
(1) Transmiterea comunicarii privind rezultatul stabilirii ofertei
castigatoare se realizeaza, in termen de 5 zile, prin utilizarea procedurii de
comunicare stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) In cazul aplicarii accelerate a procedurii de licitatie electronica
termenul prevazut la alin. (1) este de 24 de ore.
SECTIUNEA a 7-a
Incheierea contractului de achizitie publica
Art. 38
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a incheia contractul de
achizitie publica cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind
castigatoare, in conditiile prezentului capitol.
(2) In cazul in care autoritatea contractanta nu ajunge sa incheie
contractul de achizitie publica cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita
ca fiind castigatoare, atunci aceasta are dreptul:
a) de a invita ofertantii, in ordinea descrescatoare a clasamentului, in
vederea incheierii contractului; sau
b) de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publica.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia sa incheie contractul de
achizitie publica in perioada de valabilitate a ofertelor.
(4) Fara sa fie incalcate prevederile alin. (3), autoritatea contractanta
are obligatia de a incheia contractul de achizitie publica numai dupa 15 zile
de la data transmiterii comunicarii privind rezultatul stabilirii ofertei
castigatoare.
Art. 39
(1) Ofertantul invitat de autoritatea contractanta pentru incheierea
contractului de achizitie publica are obligatia de a constitui garantia de buna
executie in conformitate cu prevederile cuprinse in documentatia pentru
elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Daca garantia de buna executie s-a constituit sub forma unei scrisori
de garantie bancara, aceasta se constituie in anexa la contractul de achizitie
publica.
(3) Autoritatea contractanta are dreptul de a emite pretentii asupra
garantiei de buna executie, in limita prejudiciului creat, daca contractantul
nu isi indeplineste obligatiile asumate prin contract. Anterior emiterii unei
pretentii asupra garantiei de buna executie autoritatea contractanta are
obligatia de a notifica pretentia contractantului, precizand obligatiile care
nu au fost respectate.
Art. 40
(1) Incheierea contractului de achizitie publica in forma electronica se
realizeaza conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) Contractul se semneaza electronic de catre parti, o copie de pe acesta
fiind stocata de operator in vederea asigurarii mijloacelor de proba
corespunzatoare.
(3) In cazul in care autoritatea contractanta stabileste in documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei obligativitatea incheierii
contractului altfel decat prin procedura on-line, contractul semnat electronic
de catre parti are natura juridica a antecontractului.
Art. 41
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a denunta unilateral
contractul de achizitie publica, in cel mult 30 de zile de la aparitia unor
circumstante care nu au putut fi prevazute la data incheierii contractului de
achizitie publica si care conduc la modificarea clauzelor contractuale in asa
masura incat indeplinirea contractului respectiv ar fi contrara interesului
public.
(2) In acest caz contractantul are dreptul de a pretinde plata
corespunzatoare pentru partea din contractul de achizitie publica indeplinita
pana la data rezilierii, precum si recuperarea altor costuri aferente indeplinirii
acestuia, efectuate pana la data denuntarii unilaterale a contractului.
Art. 42
In cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre una dintre parti
partea lezata are dreptul de a cere rezilierea contractului de achizitie
publica si de a pretinde plata de despagubiri.
SECTIUNEA a 8-a
Publicarea anuntului de atribuire a contractului de achizitie publica
Art. 43
Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare in
Sistemul electronic un anunt de atribuire a contractului de achizitie publica,
nu mai tarziu de 30 de zile de la data incheierii contractului de achizitie
publica, in conditiile, in formatul si conform procedurii stabilite de
operatorul Sistemului electronic.
SECTIUNEA a 9-a
Dispozitii procedurale
Art. 44
Operatorul Sistemului electronic are obligatia sa stabileasca acele
proceduri si norme de securitate care asigura gradul necesar de
confidentialitate si siguranta in utilizare, in scopul bunei desfasurari a
procedurilor de licitatie electronica.
Art. 45
(1) Toate comunicarile efectuate in cadrul procedurii licitatiei
electronice trebuie efectuate on-line, in conformitate cu regulile stabilite de
operatorul Sistemului electronic, sub sanctiunea neluarii lor in considerare.
(2) Orice comunicare, solicitare, informare, notificare si altele asemenea
prevazute de lege trebuie sa se transmita in forma electronica, in conformitate
cu procedura stabilita de operatorul Sistemului electronic.
Art. 46
(1) Toate documentele transmise in cadrul procedurii de licitatie
electronica trebuie sa fie prezentate in forma electronica si semnate
electronic, daca este cazul, prin folosirea unui procedeu de criptare, in
conditiile stabilite de operatorul Sistemului electronic, sub sanctiunea
neluarii lor in considerare.
(2) Toate documentele in forma electronica ce sunt de natura a contine
manifestari de vointa ale celui care le-a semnat electronic, cu respectarea
procedurilor stabilite de operatorul Sistemului electronic, sunt prezumate a
apartine titularului semnaturii respective.
(3) Orice document in forma electronica trebuie inregistrat in momentul
transmiterii si al primirii, in conformitate cu procedura stabilita de
operatorul Sistemului electronic.
(4) Orice document in forma electronica trebuie confirmat de primire, cu
exceptia documentelor care confirma primirea.
(5) Formatul documentului in forma electronica, precum si conditiile
generarii, transmiterii si stocarii acestuia sunt stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
Art. 47
(1) Daca specificatiile autoritatii contractante prevad obligativitatea
prezentarii unor documente in original sau in copie legalizata, aceasta
obligatie se considera indeplinita prin prezentarea unei copii in forma electronica
de pe acestea, copie semnata electronic de catre un notar public inregistrat in
Sistemul electronic, in conformitate cu procedura si cu conditiile stabilite de
operatorul Sistemului electronic.
(2) Actul eliberarii unei copii in forma electronica de pe un inscris este
un act notarial si este asimilat, din punct de vedere al regimului juridic
aplicabil, inclusiv in ceea ce priveste nivelul onorariilor minimale, cu
legalizarea copiilor de pe inscrisuri prevazuta la art. 93 din Legea notarilor
publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile ulterioare.
(3) Eliberarii copiei in forma electronica de pe un inscris, prevazuta la
alin. (1), ii sunt aplicabile, in mod corespunzator, dispozitiile Legii nr.
36/1995, cu modificarile ulterioare.
(4) Conditiile si procedura inregistrarii in Sistemul electronic a
notarilor publici, precum si tariful de inregistrare corespunzator datorat se
stabilesc de catre operatorul Sistemului electronic.
Art. 48
(1) Obligatia de a prezenta o garantie de participare sau, respectiv, de
buna executie se considera indeplinita prin prezentarea unei copii in forma
electronica de pe o scrisoare de garantie bancara in favoarea autoritatii
contractante, copie semnata electronic de banca emitenta, cu conditia ca
aceasta banca sa fie inregistrata in Sistemul electronic si in conformitate cu
procedura si conditiile stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) Conditiile si procedura inregistrarii in Sistemul electronic a
bancilor, precum si tariful de inregistrare corespunzator datorat se stabilesc
de catre operatorul Sistemului electronic.
Art. 49
(1) Operatorul Sistemului electronic are obligatia de a publica anunturile
prevazute la art. 15, 16 si 43, in termen de cel mult 24 de ore de la data
inregistrarii on-line a acestora.
(2) Procedura inregistrarii on-line a anunturilor prevazute la art. 15, 16
si 43, structura acestor anunturi, precum si a invitatiei de participare se
stabilesc de catre operatorul Sistemului electronic.
(3) Publicarea in Sistemul electronic a anunturilor prevazute la art. 15,
16 si 43 se face gratuit.
Art. 50
(1) In scopul acoperirii costurilor de operare si utilizare a Sistemului
electronic, fiecare furnizor, executant sau prestator care a incheiat un contract
de achizitie publica in urma aplicarii procedurii de licitatie electronica
trebuie sa plateasca operatorului Sistemului electronic un tarif de utilizare,
determinat procentual la valoarea contractului.
(2) Cuantumul tarifului de utilizare se stabileste de catre operatorul
Sistemului electronic si nu poate depasi 0,5% din valoarea contractului.
(3) Obligatia de plata a tarifului de utilizare prevazut la alin. (1) se
naste in sarcina furnizorului, executantului sau, respectiv, a prestatorului in
momentul incheierii contractului de achizitie publica.
(4) Autoritatea contractanta nu datoreaza tarife de utilizare.
(5) In cazul in care un furnizor, executant sau prestator nu plateste in
termen de 30 de zile de la data incheierii unui contract de achizitie publica
tariful prevazut la alin. (1), acesta este suspendat de drept din Sistemul
electronic pana la data prezentarii dovezii de plata a tarifului.
(6) Tariful prevazut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului
Sistemului electronic.
Art. 51
(1) Operatorul Sistemului electronic are obligatia de a implementa un
sistem de evaluare a performantei furnizorilor, executantilor si prestatorilor
inregistrati in Sistemul electronic, in scopul determinarii respectarii de
catre fiecare dintre acestia a procedurilor si regulilor obligatorii de
utilizare a Sistemului electronic, al evitarii si prevenirii fraudelor, cu
conditia respectarii principiilor transparentei, nediscriminarii si echitatii.
(2) Orice autoritate contractanta poate stabili drept criteriu de
preselectie in cadrul unei proceduri de licitatie electronica o valoare minima
a indicatorului de performanta stabilit in conformitate cu prevederile alin.
(1), cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii si echitatii.
Art. 52
In scopul aplicarii dispozitiilor prezentului capitol, data inseamna ziua,
luna si anul, precum si ora si minutul.
SECTIUNEA a 10-a
Dosarul procedurii licitatiei electronice
Art. 53
(1) In scopul asigurarii mijloacelor de proba corespunzatoare operatorul
Sistemului electronic are obligatia de a intocmi, in forma electronica, dosarul
procedurii licitatiei electronice.
(2) Informatiile si documentele in forma electronica ce trebuie sa fie
incluse in dosarul achizitiei publice se stabilesc de catre operatorul
Sistemului electronic si trebuie sa permita stocarea in conditii de securitate
a evidentelor necesare pentru fiecare faza desfasurata on-line a procedurii
licitatiei electronice.
Art. 54
Dosarul procedurii licitatiei electronice se pastreaza de catre operatorul
Sistemului electronic atat timp cat contractul de achizitie publica produce
efecte juridice, dar nu mai putin de 5 ani de la data finalizarii contractului
respectiv.
Art. 55
La cerere, dosarul procedurii licitatiei electronice este pus la dispozitie
oricarei autoritati publice interesate, spre consultare, cu conditia ca nici o
informatie sa nu fie dezvaluita daca dezvaluirea ei ar fi contrara legii, ar
impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul
comercial legitim al partilor sau ar afecta libera concurenta, dar fara a se
limita drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru organele abilitate, de a
ridica documente care pot servi la dovedirea fraudelor, contraventiilor sau
infractiunilor.
CAP. 4
Anularea aplicarii procedurii licitatiei electronice
Art. 56
Autoritatea contractanta are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publica numai daca ia aceasta decizie
inainte de data transmiterii anuntului de atribuire si numai in urmatoarele
circumstante:
a) nu a fost posibila asigurarea unui nivel satisfacator al concurentei;
b) nici unul dintre candidati/ofertanti nu a indeplinit conditiile de calificare
prevazute in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
c) au fost prezentate numai oferte necorespunzatoare, respectiv oferte
care:
- sunt depuse dupa data limita de depunere a ofertelor;
- nu au fost elaborate si prezentate in concordanta cu cerintele cuprinse
in documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
- contin in propunerea financiara preturi care par in mod evident a nu fi
rezultatul liberei concurente si care nu pot fi temeinic justificate;
- contin propuneri referitoare la clauzele contractuale, propuneri care
sunt in mod evident dezavantajoase pentru autoritatea contractanta;
- prin valoarea inclusa in propunerea financiara fiecare dintre ele a
depasit valoarea fondurilor alocate pentru indeplinirea contractului de
achizitie publica respectiv;
d) circumstante exceptionale afecteaza procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publica sau este imposibila incheierea contractului.
Art. 57
Decizia de anulare nu creeaza vreo obligatie a autoritatii contractante
fata de participantii la procedura de achizitie publica, cu exceptia returnarii
garantiei pentru participare.
Art. 58
Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica tuturor
participantilor la procedura de achizitie publica atat incetarea obligatiilor
pe care acestia si le-au creat prin depunerea de oferte, cat si motivul
anularii.
CAP. 5
Cai de atac
Art. 59
Orice persoana fizica sau juridica ce are un interes legitim in legatura cu
un anumit contract de achizitie publica si care sufera, risca sa sufere sau a
suferit un prejudiciu ca o consecinta directa a incalcarii dispozitiilor
prezentei ordonante are dreptul de a ataca actul sau decizia nelegala, in
conditiile stabilite la art. 80 - 97 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
60/2001.
Art. 60
Nu se contesta si nu se ataca in justitie deciziile autoritatii
contractante referitoare la alegerea procedurii licitatiei electronice in
scopul atribuirii unui contract de achizitie publica.
Art. 61
Instiintarea si comunicarea prevazute la art. 86 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 60/2001 se pot face si prin mijloace electronice, daca
participantii carora le sunt destinate au consimtit astfel in prealabil.
Art. 62
(1) De indata ce primeste o contestatie sau o notificare privind
introducerea unei actiuni in justitie, in scopul optimizarii procesului de
monitorizare a sistemului de achizitii publice, autoritatea contractanta are
obligatia sa instiinteze despre aceasta operatorul Sistemului electronic,
anexand copie electronica de pe contestatia/notificarea primita.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica prin mijloace
electronice operatorului Sistemului electronic toate actele si deciziile
ulterioare referitoare la contestatia/actiunea in justitie in cauza, in termen
de doua zile lucratoare de la producerea/primirea lor.
Art. 63
Hotararile judecatoresti irevocabile pronuntate in litigiile care decurg
din aplicarea dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 se
publica in Sistemul electronic, iar plata transmiterii si a cheltuielilor de
publicare este in sarcina partii care a pierdut procesul; in acest scop
instanta va dispune prin aceeasi hotarare judecatoreasca plata acestor cheltuieli.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 64
In cazul incalcarii de catre un furnizor, executant sau prestator a
regulilor si procedurilor stabilite de operatorul Sistemului electronic, acesta
poate decide, in functie de gravitatea incalcarii, suspendarea dreptului
furnizorului, executantului sau prestatorului respectiv de a utiliza Sistemul
electronic, excluderea din Sistemul electronic, precum si interzicerea
inregistrarii in acesta pe o perioada de pana la 5 ani.
Art. 65
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu
sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) efectuarea unei achizitii publice prin eludarea sau incalcarea
prevederilor prezentei ordonante si ale actelor normative emise in aplicarea
acesteia;
b) aplicarea procedurii pentru atribuirea prin licitatie electronica a unui
contract de achizitie publica, fara autorizatii, avize, acorduri si aprobari
legale;
c) furnizarea de informatii unuia sau mai multor furnizori, executanti sau
prestatori, de natura sa ii favorizeze pe acestia in cadrul unei proceduri
pentru atribuirea unui contract de achizitie publica;
d) detinerea de catre un participant la procedura de atribuire a
contractului de achizitie publica de informatii privind continutul ofertelor
celorlalti participanti la procedura, precum si intelegerea acestuia cu alti
participanti sau cu autoritatea contractanta in scopul denaturarii rezultatului
procedurii.
Art. 66
(1) Contraventiile prevazute la art. 65 se sanctioneaza cu amenda de la
20.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(2) Nivelul amenzilor prevazute la alin. (1) se actualizeaza prin hotarare
a Guvernului, in raport cu rata inflatiei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Finantelor Publice.
(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 67
Procedurile de achizitie publica aflate in curs de desfasurare la data
intrarii in vigoare a hotararii Guvernului adoptate in conditiile art. 5 se vor
definitiva pe baza prevederilor legale in vigoare la data initierii
procedurilor respective.
Art. 68
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se infiinteaza
Sistemul electronic.
(2) Operatorul Sistemului electronic, in colaborare cu institutiile publice
abilitate, va utiliza acele standarde si proceduri de securitate care sa
asigure un grad ridicat de fiabilitate si siguranta a operatiunilor desfasurate
in cadrul Sistemului electronic, in acord cu practicile internationale in
domeniu.
(3) Operatorul Sistemului electronic are obligatia sa dezvolte un sistem
electronic de clasificare a produselor, lucrarilor si serviciilor a caror
dobandire face obiectul contractelor de achizitie publica, compatibil cu
sistemul de grupare si codificare prevazut de clasificarile statistice
oficiale, in scopul asigurarii transparentei, promovarii competitiei si
facilitarii realizarii studiilor de piata.
Art. 69
(1) Operatorul Sistemului electronic este Inspectoratul General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei, institutie publica cu personalitate
juridica in subordinea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
finantata integral din venituri extrabugetare.
(2) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei se
infiinteaza prin hotarare a Guvernului, prin reorganizarea Regiei Autonome
"Inspectoratul General al Comunicatiilor" care se desfiinteaza.
(3) Veniturile extrabugetare ale Inspectoratului General pentru Comunicatii
si Tehnologia Informatiei provin in principal din urmatoarele surse:
a) tariful de utilizare a spectrului de frecvente radio;
b) tarifele de supraveghere si control in domeniul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei, prevazute in actele normative in vigoare;
c) tariful de utilizare a Sistemului electronic si tariful de inregistrare
in Sistemul electronic;
d) alte venituri ce se pot realiza conform prevederilor actelor normative
in vigoare.
Art. 70
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate adopta,
acolo unde se impune, norme obligatorii pentru utilizarea Sistemului
electronic, in functie de gradul de dezvoltare a tehnologiei si de cerintele de
securitate adecvate.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Ministerul
Finantelor Publice si Banca Nationala a Romaniei vor elabora si vor adopta, in
termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, normele
necesare utilizarii instrumentelor de plata electronica in cadrul Sistemului
electronic.
Art. 71
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
p. Ministrul integrarii europene,
Vasile Puscas,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu