HOTARARE Nr. 1567 din 18 decembrie 2003
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii
electronice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 31 din 14 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. II
din Ordonanta Guvernului nr. 73/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii
electronice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 468/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare se aplica incepand cu luna ianuarie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind
achizitiile publice prin licitatii electronice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezentele norme metodologice asigura cadrul tehnic si organizatoric
specific, precum si metodologia unitara necesare organizarii si desfasurarii
achizitiilor publice prin mijloace electronice.
(2) Prezentele norme metodologice se aplica operatorului sistemului
electronic de achizitii publice, autoritatilor contractante expres prevazute in
anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 182/2002 privind lista autoritatilor
contractante care au obligatia de a aplica prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice si produsele
care urmeaza sa fie achizitionate prin procedura de licitatie electronica, cu
completarile ulterioare, precum si furnizorilor, executantilor sau
prestatorilor care doresc sa se inscrie, respectiv deja inscrisi, in sistemul
electronic de achizitii publice.
CAP. 2
Inregistrarea si reinnoirea inregistrarii in sistemul electronic de
achizitii publice
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 2
Conditiile, procedurile si tarifele inregistrarii si reinnoirii
certificatului care atesta inregistrarea in sistemul electronic de achizitii
publice au la baza principiile liberei concurente, eficientei utilizarii
fondurilor publice, tratamentului egal, confidentialitatii, transparentei si
celeritatii desfasurarii procedurilor electronice pentru atribuirea
contractelor de achizitie publica, prevazute de Ordonanta Guvernului nr.
20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 468/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
denumita in continuare Ordonanta Guvernului nr. 20/2002.
Art. 3
(1) Procedurile de inregistrare si reinnoire a inregistrarii in sistemul
electronic de achizitii publice se efectueaza ori de cate ori acest lucru este
posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea unei proceduri electronice.
(2) In cazul in care procedurile de inregistrare si reinnoire a inregistrarii
in sistemul electronic de achizitii publice nu se pot realiza prin utilizarea
unei proceduri electronice, acestea se efectueaza la sediul operatorului
sistemului electronic de achizitii publice.
(3) Operatorul sistemului electronic are obligatia de a publica in sistemul
electronic de achizitii publice conditiile, procedurile si tarifele
inregistrarii si reinnoirii certificatului care atesta inregistrarea in
sistemul electronic de achizitii publice atat pentru autoritati contractante,
cat si pentru diferitele categorii de furnizori/executanti/prestatori.
SECTIUNEA a 2-a
Conditiile, procedura si tariful inregistrarii in sistemul electronic de
achizitii publice
Art. 4
(1) Toate autoritatile contractante care au obligatia de a efectua achizitii
publice prin mijloace electronice vor solicita inregistrarea in sistemul
electronic de achizitii publice.
(2) Autoritatile contractante au obligatia de a furniza operatorului
sistemului electronic de achizitii publice toate datele si informatiile privind
modificarile regimului lor juridic ce au efecte asupra modului sau de
participare la achizitiile publice prin mijloace electronice.
Art. 5
Procedura de inregistrare a autoritatilor contractante cuprinde urmatoarele
etape obligatorii:
a) completarea on-line a formularului de inregistrare;
b) cerere adresata operatorului sistemului, insotita de documentele
obligatorii pentru inregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice;
c) semnarea unui angajament de confidentialitate;
d) emiterea certificatului digital si a instructiunilor de utilizare.
Art. 6
(1) Inregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice a
furnizorilor, executantilor sau prestatorilor trebuie sa fie intemeiata in mod
obligatoriu pe atestarea de catre oficiul registrului comertului si/sau orice
alte organe competente legal, dupa caz, a datelor si informatiilor referitoare
la regimul juridic al acestora, solicitate de operatorul sistemului electronic
de achizitii publice.
(2) Sucursalele, agentiile si celelalte sedii secundare fara personalitate
juridica ale unui furnizor/executant/prestator nu se pot inregistra in sistemul
electronic de achizitii publice decat in numele si pe seama persoanei juridice
de care apartin.
(3) Datele si informatiile prevazute la alin. (1) se vor referi, dupa caz,
cel putin la urmatoarele aspecte:
a) atributele de identificare legale;
b) durata de functionare;
c) obiectul principal si secundar de activitate;
d) valoarea si structura capitalului social;
e) reprezentantii legali;
f) existenta de mentiuni referitoare la declansarea procedurii de
reorganizare judiciara sau faliment, conform Legii nr. 64/1995, republicata, cu
modificarile ulterioare, lichidare judiciara voluntara conform Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau orice alta procedura legala similara;
g) solicitari de modificari ale actelor constitutive nesolutionate pana la
data atestarii.
(4) Inregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice nu poate fi
efectuata decat in interiorul termenului de valabilitate a documentului
atestator prevazut la alin. (1).
(5) In cazul persoanelor juridice straine, inregistrarea in sistemul
electronic de achizitii publice trebuie sa fie intemeiata in mod obligatoriu pe
copia actului de inmatriculare, insotita doar de traducerea in limba romana,
legalizata.
Art. 7
Inregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice va fi refuzata
oricarui furnizor/executant/prestator care:
a) este in stare de faliment ori lichidare, afacerile ii sunt administrate
de un judecator-sindic sau activitatile sale comerciale sunt suspendate ori
este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata prin lege;
b) nu respecta conditiile si procedura de inregistrare prevazute la art. 8;
c) alte cazuri prevazute de lege.
Art. 8
Procedura de inregistrare a furnizorilor/prestatorilor/executantilor
cuprinde urmatoarele etape obligatorii:
a) completarea on-line a formularului de inregistrare;
b) cerere adresata operatorului sistemului, insotita de documentele
obligatorii pentru inregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice;
c) semnarea unui angajament de confidentialitate;
d) plata tarifului de inregistrare;
e) constituirea garantiei de buna conduita in sistem;
f) emiterea certificatului digital si a instructiunilor de utilizare.
Art. 9
(1) Orice furnizor, executant sau prestator care solicita inregistrarea in
sistemul electronic de achizitii publice trebuie sa plateasca un tarif de
inregistrare al carui cuantum este stabilit in lei de operatorul sistemului
electronic de achizitii publice.
(2) Cuantumul tarifului prevazut la alin. (1) nu poate depasi nivelul
costurilor administrative ale operatiunii in cauza.
(3) Tariful prevazut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului
sistemului electronic de achizitii publice.
Art. 10
Autoritatile contractante nu au obligatia de a plati tariful de
inregistrare.
SECTIUNEA a 3-a
Conditiile, procedura si tariful reinnoirii certificatului care atesta
inregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice
Art. 11
(1) Certificatul care atesta inregistrarea in sistemul electronic de
achizitii publice este valabil pe o perioada de un an de la data emiterii
acestuia, atat in cazul autoritatilor contractante, cat si al furnizorilor,
executantilor sau prestatorilor.
(2) Certificatul care atesta inregistrarea in sistemul electronic de
achizitii publice se reinnoieste anual, pe baza procedurii stabilite de
operatorul sistemului electronic de achizitii publice.
Art. 12
Toate autoritatile contractante inregistrate in sistemul electronic de
achizitii publice, care au obligatia de a efectua achizitii publice prin
mijloace electronice conform actelor normative in vigoare la data implinirii
termenului prevazut la art. 11, au obligatia de a solicita reinnoirea
certificatului care atesta inregistrarea.
Art. 13
Reinnoirea certificatului care atesta inregistrarea in sistemul electronic
de achizitii publice a furnizorilor, executantilor sau prestatorilor va fi
intemeiata pe o cerere scrisa insotita de acte constatatoare de natura celor
prevazute, dupa caz, de art. 6 alin. (1) sau (5).
Art. 14
Reinnoirea certificatului care atesta inregistrarea in sistemul electronic
de achizitii publice va fi refuzata oricarui furnizor, executant sau prestator
care:
a) este in stare de faliment ori lichidare, afacerile ii sunt administrate
de un judecator-sindic sau activitatile sale comerciale sunt suspendate ori
este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata prin lege;
b) incalca normele si procedurile de utilizare si securitate ale sistemului
electronic de achizitii publice, stabilite de operatorul acestuia;
c) este suspendat din sistemul electronic de achizitii publice;
d) nu respecta conditiile si procedura de reinnoire stabilite de operatorul
sistemului electronic de achizitii publice;
e) nu achita tariful de reinnoire a certificatului care atesta
inregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice;
f) alte cazuri prevazute de lege.
Art. 15
Reinnoirea certificatului care atesta inregistrarea in sistemul electronic
de achizitii publice nu poate fi efectuata decat in interiorul termenului de
valabilitate a documentelor prevazute la art. 13.
Art. 16
(1) Orice furnizor, executant sau prestator care solicita reinnoirea
certificatului care atesta inregistrarea in sistemul electronic de achizitii
publice trebuie sa plateasca un tarif de reinnoire al carui cuantum este
stabilit in lei de operatorul sistemului electronic de achizitii publice.
(2) Cuantumul tarifului prevazut la alin. (1) nu poate depasi nivelul
costurilor administrative ale operatiunii in cauza.
(3) Tariful prevazut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului
sistemului electronic de achizitii publice.
(4) Autoritatile contractante nu au obligatia de a plati tariful de
reinnoire.
Art. 17
Conditiile, procedurile si tarifele inregistrarii si reinnoirii
certificatului care atesta inregistrarea in sistemul electronic de achizitii
publice se stabilesc si se actualizeaza periodic de catre operatorul sistemului
electronic de achizitii publice in functie de evolutia cadrului legislativ si
tehnic-operational specific domeniului achizitiilor publice prin mijloace
electronice, precum si de cerintele de securitate adecvate ale sistemului
electronic de achizitii publice.
CAP. 3
Suspendarea din sistemul electronic de achizitii publice
Art. 18
Suspendarea dreptului unui furnizor, executant sau prestator de a participa
la proceduri de achizitii publice prin sistemul electronic de achizitii publice
se aplica in urmatoarele cazuri:
a) furnizorul/executantul/prestatorul este in stare de faliment ori
lichidare, afacerile ii sunt administrate de un judecator-sindic sau
activitatile sale comerciale sunt suspendate ori este intr-o situatie similara
cu cele anterioare, reglementata prin lege;
b) furnizorul/executantul/prestatorul incalca normele si procedurile de
utilizare si securitate ale sistemului electronic de achizitii publice,
stabilite de operatorul acestuia, inclusiv neprelungirea valabilitatii
garantiei de buna conduita in sistemul electronic de achizitii publice;
c) existenta unei hotarari judecatoresti, definitiva si irevocabila,
pronuntata impotriva furnizorului/executantului/prestatorului in litigii cu o
autoritate contractanta care decurg din aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
20/2002;
d) furnizorul/executantul/prestatorul declarat castigator refuza in mod
nejustificat sa incheie contractul de achizitie publica ca urmare a organizarii
unei proceduri de achizitie publica prin mijloace electronice;
e) alte cazuri prevazute de lege.
Art. 19
(1) In cazul de suspendare prevazut la art. 18 lit. a), dreptul de a
solicita suspendarea unui furnizor/executant/prestator din sistemul electronic
de achizitii publice apartine oricarei autoritati contractante si operatorului
sistemului electronic de achizitii publice.
(2) In cazul de suspendare prevazut la art. 18 lit. a), cererea autoritatii
contractante de suspendare din sistemul electronic de achizitii publice va fi
formulata in scris si, ori de cate ori este posibil, in format electronic si va
fi insotita in mod obligatoriu de inscrisul constatator emis de oficiul
registrului comertului si/sau orice alte organe competente legal, dupa caz,
care atesta existenta legala a acestor cazuri de suspendare.
(3) Suspendarea dreptului furnizorului/executantului/prestatorului de a
participa la achizitii publice prin mijloace electronice opereaza pana la
incetarea legala a efectelor cazurilor prevazute la art. 18 lit. a) si reluarea
activitatii comerciale sau civile a furnizorului/executantului/prestatorului.
(4) Operatorul sistemului electronic de achizitii publice are obligatia de
a emite decizia de suspendare a unui furnizor/prestator/executant in termen de
2 zile lucratoare de la primirea documentelor prevazute la alin. (2) sau constatarea
de catre operatorul sistemului electronic de achizitii publice, prin mijloacele
legale specifice, a cazului de suspendare prevazut la art. 18 lit. a).
(5) Decizia de suspendare se publica in sistemul electronic de achizitii
publice.
Art. 20
(1) In cazul de suspendare prevazut la art. 18 lit. b), cu exceptia
neprelungirii valabilitatii garantiei de buna conduita in sistemul electronic
de achizitii publice, operatorul sistemului electronic de achizitii publice va
decide asupra duratei suspendarii din sistemul electronic, in functie de
efectele incalcarii normelor si procedurilor de utilizare si securitate asupra
bunei functionari a sistemului electronic si in limita termenului prevazut de
art. 64 din Ordonanta Guvernului nr. 20/2002.
(2) Operatorul sistemului electronic de achizitii publice are obligatia de
a emite decizia de suspendare a unui furnizor/prestator/executant in termen de
2 zile lucratoare de la constatarea incalcarii normelor si procedurilor de
utilizare si securitate ale sistemului electronic de achizitii publice.
(3) Decizia de suspendare se publica in sistemul electronic de achizitii
publice.
Art. 21
(1) Expirarea valabilitatii constituirii garantiei de buna conduita a unui
furnizor/prestator/executant atrage, de drept, suspendarea acestuia din
sistemul electronic de achizitii publice.
(2) In conditiile alin. (1), suspendarea dreptului
furnizorului/executantului/prestatorului de a participa la achizitii publice
prin mijloace electronice opereaza pana la reconstituirea valabila a garantiei
de buna conduita, conform prevederilor cap. IV.
(3) Operatorul sistemului electronic de achizitii publice are obligatia de
a emite decizia de suspendare in prima zi lucratoare ulterioara expirarii
garantiei de buna conduita.
(4) Decizia de suspendare se publica in sistemul electronic de achizitii
publice.
Art. 22
In cazul de suspendare prevazut la art. 18 lit. c) si d), dreptul de a
solicita suspendarea unui furnizor/executant/prestator din sistemul electronic
de achizitii publice apartine exclusiv autoritatii contractante organizatoare a
procedurii de achizitie publica.
Art. 23
(1) In cazul de suspendare prevazut la art. 18 lit. c), cererea de
suspendare din sistemul electronic de achizitii publice va fi formulata in
scris si, ori de cate ori este posibil, in format electronic si va fi insotita
in mod obligatoriu de copia hotararii judecatoresti cu mentiunea definitiva si
irevocabila, eliberata de instantele judecatoresti competente.
(2) In conditiile alin. (1), suspendarea dreptului
furnizorului/executantului/prestatorului de a participa la achizitii publice
prin mijloace electronice opereaza pe termen de un an de la data publicarii in
sistemul electronic de achizitii publice a copiei hotararii judecatoresti
definitive si irevocabile.
(3) Operatorul sistemului electronic de achizitii publice are obligatia de
a emite decizia de suspendare in termen de 2 zile lucratoare de la primirea
documentelor prevazute la alin. (2).
(4) Decizia de suspendare si copia hotararii judecatoresti cu mentiunea
definitiva si irevocabila se publica in sistemul electronic de achizitii
publice.
Art. 24
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a notifica in scris si, ori
de cate ori este posibil, in format electronic
furnizorului/prestatorului/executantului obligativitatea incheierii
contractului de achizitie publica cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de
expirarea termenului de valabilitate a ofertei.
(2) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) atrage decaderea
autoritatii contractante din dreptul de a mai solicita operatorului sistemului
electronic de achizitii publice suspendarea din sistemul electronic de
achizitii publice in cadrul procedurii speciale prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 20/2002.
(3) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) nu aduce atingere
dreptului autoritatii contractante de a se adresa instantelor de judecata
impotriva furnizorului/prestatorului/executantului, conform prevederilor
dreptului comun in materie.
Art. 25
(1) In cazul in care refuza incheierea contractului de achizitie publica,
furnizorul/prestatorul/executantul are obligatia de a comunica in scris si, ori
de cate ori este posibil, in format electronic autoritatii contractante
motivarea refuzului sau in termen de 3 zile lucratoare de la primirea
notificarii prevazute la art. 24 alin. (1).
(2) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) atrage decaderea
furnizorului/prestatorului/executantului din dreptul de a mai contesta decizia
de suspendare din sistemul electronic de achizitii publice, in cadrul
procedurii speciale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 20/2002.
(3) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) nu aduce atingere
dreptului furnizorului/prestatorului/executantului de a se adresa instantelor
de judecata impotriva autoritatii contractante, conform prevederilor cap. V din
Ordonanta Guvernului nr. 20/2002.
Art. 26
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a analiza motivele invocate
de furnizor/prestator/executant prin refuzul prevazut la art. 25 alin. (1), in
termen de 2 zile lucratoare de la primirea acestuia.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica
furnizorului/executantului/prestatorului decizia sa privind solutionarea
refuzului prevazut la art. 25 alin. (1), indiferent de modul de solutionare.
(3) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) atrage decaderea
autoritatii contractante din dreptul de a mai solicita operatorului sistemului
electronic de achizitii publice suspendarea din sistemul electronic de
achizitii publice in cadrul procedurii speciale prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 20/2002.
(4) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) nu aduce atingere
dreptului autoritatii contractante de a se adresa instantelor de judecata,
conform prevederilor dreptului comun in materie.
Art. 27
Cererea autoritatii contractante de suspendare din sistemul electronic de
achizitii publice a unui furnizor/prestator/executant va fi formulata in scris
si, ori de cate ori este posibil, in format electronic, fiind insotita in mod
obligatoriu de urmatoarele documente:
a) notificarea prevazuta la art. 24 alin. (1);
b) refuzul furnizorului/executantului/prestatorului prevazut la art. 25
alin. (1);
c) decizia sa motivata, care atesta caracterul nejustificat al refuzului
furnizorului/prestatorului/executantului de a incheia contractul de achizitie
publica, prevazuta la art. 26 alin. (2).
Art. 28
In intelesul art. 64 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/2002,
documentele prevazute la art. 27 din prezentele norme metodologice reprezinta
mijloacele probante care atesta in mod obiectiv caracterul nejustificat al
refuzului unui furnizor/prestator/executant de a incheia un contract de
achizitie publica.
Art. 29
(1) Ca urmare a cererii prevazute la art. 27, operatorul sistemului
electronic de achizitii publice are obligatia de a emite decizia de suspendare
a unui furnizor/prestator/executant in termen de 2 zile lucratoare de la
primirea acesteia.
(2) Decizia de suspendare se publica in sistemul electronic de achizitii
publice.
(3) Suspendarea dreptului furnizorului/executantului/prestatorului de a
participa la achizitii publice prin mijloace electronice opereaza pe termen de
un an de la data publicarii in sistemul electronic de achizitii publice a
deciziei de suspendare.
Art. 30
Suspendarea din sistemul electronic de achizitii publice are ca efect
interzicerea dreptului oricarui furnizor/executant/prestator, inclusiv al
sucursalelor si sediilor sale secundare, de a participa la achizitii publice
prin mijloace electronice.
Art. 31
Ulterior suspendarii din sistemul electronic de achizitii publice, reluarea
participarii de catre un furnizor/executant/prestator trebuie sa fie intemeiata
in mod obligatoriu pe atestarea de catre oficiul registrului comertului si/sau
orice alte organe competente legal, dupa caz, a datelor si informatiilor
referitoare la regimul juridic al acestora, solicitate de operatorul sistemului
electronic si, dupa caz, pe reconstituirea garantiei de buna conduita in
sistem.
CAP. 4
Garantia de buna conduita in sistemul electronic de achizitii publice
Art. 32
(1) In vederea protejarii sistemului electronic de achizitii publice de
orice incalcare a normelor si procedurilor de utilizare si securitate ale
sistemului electronic, orice furnizor, executant sau prestator are obligatia de
a constitui o garantie de buna conduita in sistemul electronic de achizitii
publice.
(2) Orice furnizor, executant sau prestator are obligatia de a avea
constituita garantie de buna conduita in sistemul electronic de achizitii
publice pe intreaga perioada in care este inregistrat in sistemul electronic de
achizitii publice.
(3) Cuantumul garantiei de buna conduita va fi stabilit in lei de
operatorul sistemului electronic de achizitii publice, in functie de
necesitatile de dezvoltare, operare si administrare ale sistemului electronic
de achizitii publice si cerintele de securitate adecvate ale acestuia.
Art. 33
(1) Garantia de buna conduita se poate constitui in urmatoarele forme:
a) scrisoare de garantie bancara in favoarea operatorului sistemului
electronic de achizitii publice, conform modelului prezentat in anexa care face
parte integranta din prezentele norme metodologice;
b) ordin de plata in favoarea operatorului sistemului electronic de
achizitii publice.
(2) Scrisoarea de garantie bancara poate sa fie emisa de o societate
bancara romana sau de o societate bancara straina care are relatii de
corespondent cu o societate bancara romana.
(3) Plata garantiei de buna conduita prin ordin de plata se va face in
contul special al operatorului sistemului electronic de achizitii publice
deschis la Trezoreria Statului exclusiv in acest scop.
Art. 34
Neconstituirea sau expirarea valabilitatii garantiei de buna conduita
atrage, dupa caz, neinregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice,
nereinnoirea certificatului care atesta inregistrarea in sistemul electronic de
achizitii publice sau suspendarea de drept din sistemul electronic de achizitii
publice.
Art. 35
(1) Incalcarea de catre un furnizor/executant/prestator a normelor si
procedurilor de utilizare si securitate ale sistemului electronic de achizitii
publice atrage, alaturi de suspendarea acestuia din sistemul electronic de
achizitii publice in conditiile art. 18 lit. b), si executarea garantiei de
buna conduita.
(2) Operatorul sistemului electronic de achizitii publice are obligatia de
a emite decizia de suspendare prevazuta la art. 18 lit. b) cu mentiunea expresa
a executarii garantiei de buna conduita.
(3) Garantiile de buna conduita executate conform prevederilor prezentului
capitol se fac venit la bugetul operatorului sistemului electronic de achizitii
publice.
(4) Executarea garantiei de buna conduita nu aduce atingere dreptului
operatorului sistemului electronic de achizitii publice de a actiona in
instanta furnizorul/prestatorul/executantul vinovat, pentru recuperarea
intregului prejudiciu cauzat prin incalcarea normelor si procedurilor de
utilizare si securitate ale sistemului electronic de achizitii publice.
Art. 36
Ulterior suspendarii din sistemul electronic de achizitii publice ca urmare
a incalcarii normelor si procedurilor de utilizare si securitate ale sistemului
electronic, orice furnizor/executant/prestator care doreste sa reia
participarea la proceduri de achizitii publice prin sistemul electronic are
obligatia de a constitui o noua garantie de buna conduita.
Art. 37
(1) Orice furnizor/executant/prestator are dreptul de a renunta la
participarea in sistemul electronic de achizitii publice, cu exceptia cazului
in care se afla in stare de suspendare conform prevederilor art. 18.
(2) Orice furnizor/executant/prestator care are dreptul de a renunta la
participarea in sistemul electronic de achizitii publice, in conditiile alin.
(1), beneficiaza de restituirea garantiei de buna conduita in cuantumul fix in
care a fost depusa.
(3) Restituirea garantiei de buna conduita se va face pe baza cererii
formulate in scris si, ori de cate ori este posibil, in format electronic a
furnizorului/executantului/prestatorului, prin care renunta la dreptul de a mai
participa la achizitii publice prin mijloace electronice.
(4) Operatorul sistemului electronic de achizitii publice are obligatia de
a restitui garantia de buna conduita in termen de 10 zile lucratoare de la
primirea cererii prevazute la alin. (3), dupa analiza modului de respectare a
normelor si procedurilor de utilizare si securitate ale sistemului electronic
de achizitii publice de catre furnizor/executant/prestator pe parcursul
participarii sale la proceduri de achizitie publica prin mijloace electronice.
(5) Operatorul sistemului electronic de achizitii publice are obligatia de
a lua toate masurile tehnice necesare interzicerii posibilitatii
furnizorului/executantului/prestatorului de a participa la achizitiile publice
prin mijloace electronice in termen de 2 zile lucratoare de la primirea cererii
prevazute la alin. (3).
Art. 38
(1) Renuntarea unui furnizor/executant/prestator la dreptul sau de a
participa la achizitii publice prin mijloace electronice produce efecte
incepand cu data expirarii termenului prevazut la art. 37 alin. (5).
(2) Renuntarea unui furnizor/executant/prestator la dreptul sau de a
participa la achizitii publice prin mijloace electronice nu are nici un efect
asupra obligatiilor sale asumate anterior renuntarii sale.
(3) Un furnizor/executant/prestator care a renuntat la dreptul de a
participa la achizitii publice derulate in sistemul electronic nu are dreptul
de a se mai inregistra in sistemul electronic de achizitii publice timp de 2
ani de la data primei sale renuntari.
CAP. 5
Garantia de participare si garantia de buna executie
Art. 39
(1) Garantia de participare se constituie de catre un
furnizor/prestator/executant in scopul de a proteja drepturile autoritatii
contractante fata de riscul unui eventual comportament necorespunzator al
acestuia, pe intreaga perioada dintre incheierea licitatiei electronice si pana
la incheierea contractului de achizitie publica.
(2) Pentru contractele de achizitie publica a caror valoare estimata, fara
taxa pe valoarea adaugata, depaseste 2.000 euro, garantia de participare se va
constitui in mod obligatoriu.
Art. 40
(1) Anuntul de participare si documentatia pentru elaborarea si prezentarea
ofertei trebuie sa contina in mod obligatoriu cerintele privind cuantumul
garantiei de participare si perioada de valabilitate a acesteia.
(2) Garantia de participare se stabileste in suma fixa, intr-un cuantum
care se va incadra de regula intre 1% si 2% din valoarea estimata a
contractului de achizitie publica si care in nici un caz nu va fi mai mic de
0,5% sau mai mare de 2,5% din aceasta valoare.
(3) Perioada de valabilitate a garantiei de participare va fi cel putin
egala cu perioada de valabilitate a ofertei.
(4) Autoritatea contractanta are obligatia de a verifica constituirea
garantiei de participare o data cu verificarea documentelor de calificare ale
furnizorului/prestatorului/executantului a carui oferta a fost stabilita ca
fiind castigatoare.
(5) Participarea unui furnizor/prestator/executant la o procedura de
achizitie publica, fara a avea constituita garantia de participare in conditiile
stabilite in anuntul de participare si documentatia pentru elaborarea si
prezentarea ofertei, atrage raspunderea acestuia pentru intregul prejudiciu
cauzat autoritatii contractante.
Art. 41
Autoritatea contractanta are dreptul de a executa garantia de participare
in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) furnizorul/prestatorul/executantul isi retrage oferta in perioada de
valabilitate a acesteia;
b) furnizorul/prestatorul/executantul a carui oferta a fost stabilita
castigatoare nu constituie garantia de buna executie in perioada de
valabilitate a ofertei;
c) furnizorul/prestatorul/executantul a carui oferta a fost stabilita
castigatoare refuza sa incheie contractul de achizitie publica in perioada de
valabilitate a ofertei.
Art. 42
(1) Garantia de buna executie a contractului de achizitie publica se
constituie de catre furnizorul/prestatorul/executantul castigator in scopul
asigurarii autoritatii contractante de indeplinirea, din punct de vedere
cantitativ, calitativ si in termen, a contractului de achizitie publica.
(2) Pentru contractele de achizitie publica a caror valoare estimata, fara
taxa pe valoarea adaugata, depaseste 2.000 euro, garantia de buna executie se
va constitui in mod obligatoriu.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a stabili in anuntul de
participare si documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei cuantumul
garantiei de buna executie care va fi cuprins intre 5% si 10% din pretul
estimat al contractului de achizitie publica.
(4) Neconstituirea garantiei de buna executie in conditiile stabilite in
anuntul de participare si documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei
atrage, alaturi de executarea garantiei de participare, si raspunderea
furnizorului/prestatorului/executantului pentru intregul prejudiciu cauzat
autoritatii contractante.
CAP. 6
Tariful de participare si tariful de utilizare
SECTIUNEA 1
Tariful de participare
Art. 43
(1) Pentru a participa la o procedura de achizitie publica prin mijloace
electronice, orice furnizor/executant/prestator inregistrat in sistemul
electronic de achizitii publice are obligatia sa plateasca operatorului
sistemului electronic de achizitii publice un tarif de participare.
(2) Neplata tarifului de participare aferent unei proceduri de achizitii
publice prin mijloace electronice il lipseste pe orice
furnizor/executant/prestator inregistrat in sistemul electronic de achizitii
publice de dreptul de a participa la procedura respectiva.
Art. 44
(1) Operatorul sistemului electronic de achizitii publice va implementa
mijloace moderne de plata care vor incorpora dreptul oricarui
furnizor/executant/prestator inregistrat in sistemul electronic de achizitii
publice de a participa la un numar fix de proceduri de achizitie publica prin
mijloace electronice.
(2) In conditiile prevazute la alin. (1), orice
furnizor/executant/prestator inregistrat in sistemul electronic de achizitii
publice are dreptul de a alege numarul de proceduri de achizitii publice la care
doreste sa participe.
Art. 45
(1) Cuantumul initial al tarifului de participare pentru participarea la o
procedura de achizitie publica este de 10.000 lei.
(2) Cuantumul tarifului de participare va fi actualizat trimestrial de
operatorul sistemului electronic de achizitii publice, in functie de
necesitatile de dezvoltare, operare si administrare ale sistemului electronic
de achizitii publice si cerintele de securitate adecvate ale acestuia.
(3) Cuantumul tarifului de participare se publica in sistemul electronic de
achizitii publice.
(4) Tariful de participare se face venit la bugetul operatorului sistemului
electronic de achizitii publice.
(5) Cuantumul tarifului de participare prevazut la alin. (1) nu include
taxa pe valoarea adaugata.
SECTIUNEA a 2-a
Tariful de utilizare
Art. 46
(1) Orice autoritate contractanta care a incheiat un contract de achizitie
publica in urma aplicarii procedurii de achizitie publica prin mijloace
electronice are obligatia sa plateasca in lei operatorului sistemului
electronic de achizitii publice un tarif de utilizare in cuantum de:
a) 0,5% din valoarea contractului, in cazul contractelor cu o valoare mai
mica sau cel mult egala cu 100 milioane lei;
b) 0,3% din valoarea contractului, in cazul contractelor cu o valoare
cuprinsa intre 100.000.001 lei si 500 milioane lei, exclusiv taxa pe valoarea
adaugata;
c) 0,25% din valoarea contractului, in cazul contractelor cu o valoare de
peste 500 milioane lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
(2) Cuantumurile tarifului de utilizare prevazute la alin. (1) nu includ
taxa pe valoarea adaugata.
Art. 47
(1) Plata tarifului de utilizare a sistemului electronic de achizitii
publice se efectueaza trimestrial, prin utilizarea unei proceduri electronice,
ori de cate ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.
(2) Autoritatile contractante au obligatia de a plati operatorului
sistemului electronic de achizitii publice tariful de utilizare corespunzator
unui an calendaristic, in termen de 60 de zile de la incheierea acestuia.
(3) Tariful de utilizare se face venit la bugetul operatorului sistemului
electronic de achizitii publice.
Art. 48
(1) In termen de cel mult 30 de zile de la incheierea unui an calendaristic,
orice autoritate contractanta are obligatia de a comunica operatorului
sistemului electronic de achizitii publice lista tuturor contractelor de
achizitie publica prin mijloace electronice incheiate in anul calendaristic
precedent, cu precizarea valorii individuale si totale a acestora.
(2) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) atrage decaderea
autoritatii contractante din dreptul de a contesta obligatia de plata a
tarifului de utilizare stabilita in conformitate cu propriile evidente informatizate
ale operatorului sistemului electronic de achizitii publice privind numarul si
valoarea achizitiilor publice efectuate prin mijloace electronice de
autoritatea contractanta.
Art. 49
Autoritatile contractante expres prevazute in anexa nr. 1 la Hotararea
Guvernului nr. 182/2002, cu completarile ulterioare, au obligatia de a prevedea
sumele necesare platii tarifului de utilizare in cadrul bugetului propriu
aferent programului anual de achizitii publice.
CAP. 7
Contraventii si sanctiuni
Art. 50
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000 lei
la 250.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) efectuarea unei achizitii publice prin eludarea sau incalcarea
prevederilor prezentelor norme metodologice;
b) intelegerea cu unul sau mai multi participanti, cu autoritatea
contractanta sau cu operatorul sistemului electronic de achizitii publice, in
scopul denaturarii rezultatului procedurii de achizitie publica prin mijloace
electronice;
c) participarea la o procedura de achizitie publica prin mijloace
electronice fara a avea constituita garantia de participare;
d) incheierea de catre o autoritate contractanta a unui contract de
achizitie publica prin mijloace electronice in lipsa constituirii garantiei de
participare sau a garantiei de buna executie;
e) nefurnizarea sau furnizarea de date si informatii incomplete privind
numarul si valoarea contractelor de achizitie publica prin mijloace electronice
incheiate de o autoritate contractanta.
Art. 51
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
50 se fac de catre personalul din cadrul Inspectoratului General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei, imputernicit prin ordin al ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 50 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 52
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor
norme metodologice, orice furnizor/executant/prestator inregistrat sau care
solicita inregistrarea in sistemul electronic de achizitii publice are
obligatia de a constitui garantia de buna conduita in conformitate cu
dispozitiile cap. IV.
(2) Furnizorii/executantii/prestatorii prevazuti la alin. (1), care nu
constituie garantia de buna conduita in termenul prevazut la alin. (1), sunt
considerati suspendati de drept din sistemul electronic de achizitii publice
pana la data constituirii acesteia.
Art. 53
In vederea informarii tuturor persoanelor interesate, operatorul sistemului
electronic de achizitii publice are obligatia de a publica dispozitiile
prezentei hotarari in sistemul electronic de achizitii publice.
ANEXA 1
la normele metodologice
BANCA ....................... Data
...............
.............................
SCRISOARE DE GARANTIE BANCARA DE BUNA CONDUITA IN SISTEMUL ELECTRONIC DE
ACHIZITII PUBLICE
Suntem informati ca
........................................................
(denumirea furnizorului/prestatorului/executantului)
executant doreste sa se inscrie in sistemul electronic de achizitii publice in
calitate de furnizor/prestator/executant.
In conformitate cu prevederile art. 11^1 din Ordonanta Guvernului nr.
20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 468/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
si cu normele metodologice de aplicare a acestui act normativ,
................................................................................
(denumirea furnizorului/prestatorului/executantului)
are obligatia sa prezinte o garantie bancara privind buna conduita in sistemul
electronic de achizitii publice in valoare de ...................... lei.
Referitor la dispozitiile legale sus-mentionate, noi,
...............................................................................,
(denumirea societatii bancare)
ne angajam, in mod ferm si irevocabil, sa platim imediat catre Inspectoratul
General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei si fara a invoca nici un
fel de conditie, exceptie sau orice alte obiectii explicite sau implicite orice
suma pana la concurenta sumei de ...................... lei, la prima si simpla
cerere scrisa a Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei, prin care se confirma ca
................................................................................
(denumirea furnizorului/prestatorului/executantului)
nu a respectat procedurile si normele de utilizare si securitate ale sistemului
electronic de achizitii publice.
Garantia noastra este valabila pana la data de ____/____/______ si expira
in totalitate si automat daca cererea scrisa a Inspectoratului General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei de executare a prezentei scrisori de
garantie bancara nu ne este trimisa pana cel tarziu la data scadentei prezentei
scrisori de garantie bancara, indiferent daca prezenta scrisoare de garantie
bancara ne va fi restituita sau nu.
Stampila unitatii bancare emitente
Semnatura autorizata