LEGE
Nr. 468 din 9 iulie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice
prin licitatii electronice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 551 din 29 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 20 din 24 ianuarie 2002 privind
achizitiile publice prin licitatii electronice, adoptata in temeiul art. 1 pct.
II.4 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 86 din 1 februarie
2002, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta ordonanta are drept scop stabilirea principiilor, a cadrului
general si a conditiilor de utilizare a procedurii electronice pentru
atribuirea contractelor de achizitie publica, precum si a regulilor generale de
asigurare prin utilizarea mijloacelor electronice a unei mai mari transparente
in domeniul achizitiilor publice."
2. Dupa articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
Prezenta ordonanta se completeaza cu dispozitiile legale privind
achizitiile publice si cu cele privind incheierea, validitatea si efectele
actelor juridice."
3. La articolul 2, partea introductiva si litera a) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 2
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achizitie publica
in procedura electronica sunt:
a) libera concurenta, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca orice
furnizor de produse, executant de lucrari sau prestator de servicii, roman sau
strain, sa aiba dreptul de a deveni, in conditiile legii, contractant;"
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
In sensul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) sistemul electronic de achizitii publice - sistemul informatic de
utilitate publica, accesibil prin Internet la o adresa dedicata, utilizat in
scopul efectuarii de achizitii publice prin mijloace electronice, sistem
denumit in continuare sistem electronic;
b) procedura electronica - utilizarea, in tot sau in parte, a facilitatilor
tehnice oferite de sistemul electronic de achizitii publice in cadrul
atribuirii unui contract de achizitie publica;
c) operatorul sistemului electronic - persoana juridica de drept public
care, in conditiile stabilite de autoritatea contractanta si in conformitate cu
prevederile legislatiei in vigoare, asigura atribuirea contractelor de
achizitie publica prin procedura electronica, stabilind in acest sens cadrul
procedural de operare specific."
5. Articolul 4 se abroga.
6. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Prin hotarare a Guvernului se stabilesc autoritatile contractante care au
obligatia de a aplica prevederile prezentei ordonante, produsele, serviciile si
lucrarile care urmeaza sa fie achizitionate prin licitatie electronica, precum
si pragurile valorice pana la care se aplica prezenta ordonanta."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Autoritatea contractanta care aplica procedura licitatiei electronice in
cazul atribuirii unui anumit contract de achizitie publica are obligatia sa
indice acest lucru in anuntul de participare, inclusiv in sistemul electronic,
precum si fazele procedurii care nu se vor desfasura prin mijloace electronice,
daca este cazul."
8. Articolul 7 se abroga.
9. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"Conditii de inregistrare in sistemul electronic"
10. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Orice furnizor, executant sau prestator poate sa urmeze procedura de
atribuire prin licitatie electronica, denumita in continuare procedura de
licitatie electronica, numai dupa inregistrarea sa in sistemul electronic.
(2) Orice furnizor, executant sau prestator are dreptul sa solicite
inregistrarea in sistemul electronic.
(3) Toate autoritatile contractante stabilite potrivit art. 5 au obligatia
sa se inregistreze in sistemul electronic."
11. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Conditiile si procedura inregistrarii se stabilesc de operatorul
sistemului electronic.
(2) Inregistrarea in sistemul electronic ca furnizor, executant sau
prestator va fi refuzata, iar daca a fost deja acordata, poate fi suspendata
sau revocata, in cazul in care solicitantul:
a) este in stare de faliment ori lichidare, afacerile ii sunt administrate
de un judecator-sindic sau activitatile sale comerciale sunt suspendate ori
este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata prin lege;
b) incalca normele si procedurile de securitate ale sistemului electronic,
stabilite de operatorul acestuia.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) lit. a), ulterior momentului
inregistrarii ca furnizor, executant sau prestator, persoana fizica in cauza,
respectiv reprezentantul legal al persoanei juridice, are obligatia sa notifice
operatorului sistemului electronic acest lucru, in termen de doua zile
lucratoare de la luarea la cunostinta.
(4) Acolo unde este posibil, documentele de inregistrare pot fi prezentate
si in forma electronica, semnate cu semnatura electronica extinsa a
emitentului, bazata pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de
servicii de certificare acreditat.
(5) In situatia prevazuta la alin. (4) operatorul sistemului electronic va
trimite solicitantului o confirmare de primire in forma electronica, semnata cu
semnatura electronica extinsa a operatorului sistemului electronic, bazata pe
un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare
acreditat."
12. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Operatorul sistemului electronic are obligatia de a cere tuturor
furnizorilor, executantilor sau prestatorilor care solicita inregistrarea in
sistemul electronic sa prezinte documente edificatoare care sa dovedeasca o
forma de inregistrare ca persoana juridica sau de inregistrare/atestare ori
apartenenta din punct de vedere profesional, in conformitate cu prevederile
legale din Romania sau din tara in care este stabilit, dupa caz.
(2) Orice furnizor, executant sau prestator inregistrat in sistemul
electronic are obligatia sa comunice operatorului sistemului electronic, in
termen de 3 zile, orice modificare a documentelor prevazute la alin. (1)."
13. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) La inregistrarea in sistemul electronic orice utilizator trebuie sa
plateasca un tarif de inregistrare, al carui cuantum este stabilit de
operatorul sistemului electronic."
14. Articolul 12 se abroga.
15. Titlul sectiunii 1 a capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"Dispozitii comune"
16. La articolul 15, alineatele (1) - (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Autoritatile contractante, stabilite potrivit art. 5, au obligatia de a
face cunoscuta prin mijloace electronice intentia de a efectua achizitii
publice prin publicarea in sistemul electronic a anuntului de intentie.
(2) Anuntul de intentie va fi publicat in cel mult 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a legii bugetului de stat sau de la obtinerea unei surse de
finantare extrabugetare. Anuntul de intentie cuprinde cel putin contractele de
achizitie publica previzionate sa fie atribuite pana la sfarsitul anului
bugetar, a caror valoare estimata, fara T.V.A., este egala sau mai mare decat
echivalentul in lei a 100.000 euro. Pentru contractele a caror valoare
estimata, fara T.V.A., este mai mica decat echivalentul in lei a 100.000 euro,
publicarea anuntului de intentie este optionala.
(3) Anuntul de intentie se va publica in mod separat pentru produse,
lucrari si servicii.
(4) Publicarea anuntului prevazut la alin. (2) nu creeaza autoritatii
contractante obligatia de a efectua respectiva achizitie publica."
17. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
In scopul asigurarii unei transparente maxime orice autoritate contractanta
are obligatia sa publice in sistemul electronic un anunt de participare in
toate cazurile in care aplica procedura licitatiei electronice, in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta."
18. La articolul 18 alineatul (1), punctele 8, 9, 11 si 16 vor avea
urmatorul cuprins:
"8. garantiile de participare cerute;
9. modalitatile principale de finantare si de plata sau referirile la
prevederile care le reglementeaza;
...........................................................................
11. informatiile privind conditiile de eligibilitate, precum si cerintele
minime cu privire la capacitatea tehnica si la cea economico-financiara pe care
trebuie sa le indeplineasca ofertantul;
...........................................................................
16. numarul anuntului de intentie si data publicarii in sistemul electronic
sau mentionarea inexistentei unui astfel de anunt."
19. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Orice furnizor, executant sau prestator care doreste sa urmeze
procedura de licitatie electronica pentru atribuirea unui anumit contract de
achizitie publica trebuie sa se inscrie in conformitate cu regulile stabilite
de operatorul sistemului electronic.
(2) In momentul inscrierii fiecare solicitant va primi descrierea detaliata
a procedurii de comunicare si a procedurii de generare electronica a
documentelor care se utilizeaza pe parcursul licitatiei electronice,
respectarea acestor proceduri fiind obligatorie."
20. La articolul 21, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Intre data publicarii anuntului de participare in sistemul
electronic si data limita de primire a documentelor de calificare trebuie sa
existe o perioada de minimum 30 de zile.
(3) Autoritatea contractanta are dreptul sa reduca numarul de zile prevazut
la alin. (2), dar nu la mai putin de 10 zile si numai in situatia in care
respectarea numarului de zile prevazut la alineatul respectiv ar cauza
prejudicii autoritatii contractante. In acest caz autoritatea contractanta are
obligatia de a include in anuntul de participare motivele pentru care recurge
la aceasta reducere."
21. La articolul 23, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care preselectia nu se poate realiza prin utilizarea
unei proceduri automate, comisia de evaluare a autoritatii contractante are
obligatia sa transmita rezultatul preselectiei in maximum 24 de ore de la
luarea hotararii."
22. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Fiecarui solicitant i se va pune la dispozitie, prin intermediul sistemului
electronic, atat rezultatul preselectiei, cat si, daca este cazul, motivatia
respingerii sale."
23. Titlul sectiunii a 5-a a capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"Comunicarea documentatiei pentru elaborarea si prezentarea
ofertei"
24. La articolul 25, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei trebuie sa
contina criteriul de atribuire a contractului de achizitie publica si, unde
este cazul, algoritmul detaliat de calcul ce va fi aplicat pentru determinarea
punctajului."
25. La articolul 26, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei trebuie sa
contina cuantumul garantiei de participare si perioada de valabilitate a
acesteia."
26. La articolul 27, partea introductiva si litera c) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 27
Autoritatea contractanta va vira garantia de participare in bugetul
propriu, ofertantul pierzand suma constituita drept garantie atunci cand se
afla, din culpa, in oricare dintre urmatoarele situatii:
...........................................................................
c) oferta sa fiind stabilita castigatoare, refuza sa incheie contractul de
achizitie publica in perioada de valabilitate a ofertei."
27. La articolul 28, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Garantia de buna executie a contractului de achizitie publica se
constituie de catre contractant in scopul asigurarii autoritatii contractante
de indeplinirea, din punct de vedere cantitativ, calitativ si in termen, a
contractului."
28. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Intre data publicarii in sistemul electronic a documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei si data limita pentru depunerea ofertelor
trebuie sa existe o perioada de minimum 45 de zile.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul in care autoritatea
contractanta a publicat in anul respectiv un anunt de intentie referitor la
contractul de achizitie publica ce urmeaza sa fie atribuit, aceasta are dreptul
de a reduce perioada fixata pentru depunerea ofertelor pana la 26 de zile,
incepand de la data publicarii in sistemul electronic a documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei.
(3) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile numai in cazul in care anuntul de
intentie a fost publicat cu cel putin 52 de zile inainte de data publicarii
anuntului de participare.
(4) In cazul in care respectarea intervalului de timp prevazut la alin. (1)
ar cauza prejudicii autoritatii contractante, aceasta are dreptul sa reduca
perioada, dar nu la mai putin de 10 zile."
29. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
In cazul in care obiectul contractului de achizitie publica include si
furnizarea de produse, oferta de pret depusa de fiecare furnizor trebuie sa
contina in mod obligatoriu si costul transportului produselor la locul de
livrare indicat de autoritatea contractanta in anuntul de participare, precum si
orice alte cheltuieli si taxe aplicabile."
30. Articolul 31 se abroga.
31. La articolul 32, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a pune la dispozitie
tuturor solicitantilor, prin publicarea in sistemul electronic, raspunsurile la
clarificari, cu cel putin 6 zile inainte de data limita de primire a
ofertelor."
32. Articolele 33 si 34 se abroga.
33. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Stabilirea ofertei celei mai avantajoase se face prin utilizarea
facilitatilor sistemelor electronice de clasificare a ofertelor, conform
procedurii stabilite de operatorul sistemului electronic.
(2) Evaluarea ofertelor trebuie sa se faca, ori de cate ori acest lucru
este posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea unei proceduri
automate de aplicare a algoritmului de calcul prevazut in documentatia de
prezentare si elaborare a ofertei.
(3) In cazul in care evaluarea nu se poate realiza, in tot sau in parte,
prin utilizarea unei proceduri automate, comisia de evaluare a autoritatii
contractante are obligatia sa transmita rezultatul evaluarii in maximum 24 de
ore de la luarea hotararii."
34. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Autoritatea contractanta are dreptul sa recurga la o procedura de
ofertare deschisa.
(2) Procedura de ofertare deschisa presupune ca, pentru unul dintre
criteriile de evaluare cuantificabile electronic, fiecare ofertant are
posibilitatea sa prezinte, in interiorul unui interval de timp bine precizat,
mai multe oferte consecutive a caror valoare sa fie accesibila tuturor
celorlalti ofertanti, fara a fi accesibila si identitatea titularului fiecarei
oferte.
(3) Regulile standard de aplicare a procedurii prevazute la alin. (1) se
stabilesc de operatorul sistemului electronic, astfel incat sa se asigure, pe
tot parcursul procedurii, confidentialitatea in ceea ce priveste identitatea
fiecarui ofertant, inclusiv in raport cu autoritatea contractanta.
(4) Descrierea detaliata a procedurii trebuie prevazuta in documentatia de
elaborare si prezentare a ofertei.
(5) Pentru fiecare participant plasarea unei noi oferte atrage neluarea in
considerare a ofertei anterioare.
(6) La sfarsitul intervalului de timp prevazut la alin. (2) operatorul
sistemului electronic selecteaza oferta cea mai avantajoasa dintre cele
existente, o comunica autoritatii contractante care o declara castigatoare,
identitatea titularului ofertei castigatoare devenind accesibila celorlalti
ofertanti prin intermediul operatorului sistemului electronic."
35. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Comunicarea rezultatului privind stabilirea ofertei castigatoare se
transmite in termen de 5 zile prin utilizarea procedurii de comunicare
stabilite de operatorul sistemului electronic.
(2) In cazurile prevazute la art. 21 alin. (3) si la art. 29 alin. (4)
termenul prevazut la alin. (1) este de 24 de ore."
36. La articolul 38, alineatele (2) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a verifica, inainte de
incheierea contractului de achizitie publica, documentele de calificare ale
ofertantului a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare.
...........................................................................
(4) Autoritatea contractanta are obligatia de a incheia contractul de
achizitie publica numai dupa 5 zile de la data transmiterii comunicarii privind
rezultatul stabilirii ofertei castigatoare, cu respectarea prevederilor alin.
(3)."
37. Articolul 39 se abroga.
38. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) In cazul in care contractul se semneaza electronic de catre parti, o
copie de pe acesta va fi stocata de operatorul sistemului electronic in vederea
asigurarii mijloacelor de proba corespunzatoare.
(2) In situatia in care autoritatea contractanta stabileste in documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei obligativitatea incheierii
contractului altfel decat prin procedura electronica, atunci contractul semnat
electronic de catre parti are natura juridica a antecontractului."
39. Dupa articolul 40 se introduce articolul 40^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 40^1
In cazul in care autoritatea contractanta nu ajunge sa incheie contractul
de achizitie publica cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind
castigatoare, atunci aceasta are dreptul:
a) de a invita ofertantii, in ordinea descrescatoare a clasamentului, in
vederea incheierii contractului; sau
b) de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de
achizitie publica."
40. Articolele 41 si 42 se abroga.
41. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare
operatorului sistemului electronic un anunt de atribuire a contractului de
achizitie publica, nu mai tarziu de 30 de zile de la data incheierii
contractului de achizitie publica."
42. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Operatorul sistemului electronic are obligatia sa stabileasca acele
proceduri si norme de securitate care asigura un grad ridicat de
confidentialitate, fiabilitate si siguranta a operatiunilor desfasurate in
cadrul sistemului electronic, in scopul bunei desfasurari a procedurilor de
licitatie electronica."
43. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
Orice comunicare, solicitare, informare, notificare si altele asemenea
prevazute de lege trebuie sa se transmita in forma electronica, in conformitate
cu procedura stabilita de operatorul sistemului electronic, sub sanctiunea
neluarii lor in considerare."
44. La articolul 46, alineatele (1), (3) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Toate documentele transmise in cadrul procedurii de licitatie
electronica trebuie sa fie prezentate in forma electronica si semnate
electronic, sub sanctiunea neluarii lor in considerare.
...........................................................................
(3) Orice document in forma electronica trebuie inregistrat in momentul
transmiterii si al primirii.
...........................................................................
(5) Ori de cate ori procedura licitatiei electronice permite, ofertantii
pot transmite oferta in format electronic criptat, avand obligatia ca la
momentul deschiderii ofertei aceasta sa devina accesibila."
45. La articolul 47, alineatele (1), (2) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
(1) Daca specificatiile autoritatii contractante prevad obligativitatea
prezentarii unor documente in original sau in copie legalizata, aceasta
obligatie se considera indeplinita prin prezentarea unei copii in forma
electronica de pe acestea, copie semnata electronic de catre un notar public
inregistrat in sistemul electronic.
(2) Eliberarea unei copii in forma electronica de pe un inscris, in vederea
aplicarii procedurii de licitatie electronica, este considerata act notarial si
este asimilata, din punctul de vedere al regimului juridic aplicabil, inclusiv
in ceea ce priveste nivelul onorariilor minimale, cu legalizarea copiilor de pe
inscrisuri, prevazuta la art. 93 din Legea notarilor publici si a activitatii
notariale nr. 36/1995, cu modificarile ulterioare.
...........................................................................
(4) Conditiile si procedura inregistrarii notarilor publici in sistemul
electronic, precum si tariful de inregistrare corespunzator datorat se
stabilesc de catre operatorul sistemului electronic."
46. Dupa articolul 47 se introduce articolul 47^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 47^1
Semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat, eliberat
de un furnizor de servicii de certificare acreditat, precum si orice forma de
autentificare electronica, recunoscuta in conformitate cu legislatia in
vigoare, sunt acceptate in sistemul electronic."
47. Articolul 48 se abroga.
48. La articolul 49, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
(1) Operatorul sistemului electronic are obligatia de a publica anunturile
prevazute la art. 15, 16 si 43, in termen de cel mult 24 de ore de la data
inregistrarii electronice a acestora.
(2) Procedura inregistrarii electronice a anunturilor prevazute la art. 15,
16 si 43, structura acestor anunturi, precum si a invitatiei de participare se
stabilesc de catre operatorul sistemului electronic."
49. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
(1) Autoritatea contractanta care a incheiat un contract de achizitie
publica in urma aplicarii procedurii de licitatie electronica are obligatia sa
plateasca operatorului sistemului electronic tariful de utilizare, calculat in
cota procentuala din valoarea contractului.
(2) Cuantumul tarifului de utilizare se stabileste prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei si a Ministerului Finantelor Publice, in cota procentuala in limita
a 0,5% .
(3) Fiecare furnizor, executant sau prestator care participa la o procedura
de licitatie electronica are obligatia sa plateasca operatorului sistemului
electronic tariful de participare.
(4) Cuantumul tarifului de participare se stabileste prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei si a Ministerului Finantelor Publice.
(5) Tariful de utilizare si tariful de participare se fac venit la bugetul
operatorului sistemului electronic."
50. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Operatorul sistemului electronic are obligatia de a implementa un sistem
statistic privind utilizatorii sistemului electronic si modul de derulare a
licitatiilor electronice."
51. Titlul sectiunii a 10-a a capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"Dosarul achizitiei publice desfasurate prin procedura de licitatie
electronica"
52. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
(1) In scopul asigurarii mijloacelor de proba corespunzatoare operatorul
sistemului electronic are obligatia de a intocmi, in forma electronica, dosarul
achizitiei publice desfasurate prin procedura de licitatie electronica.
(2) Informatiile si documentele in forma electronica ce trebuie sa fie
incluse in dosarul achizitiei publice prevazut la alin. (1) se stabilesc de
catre operatorul sistemului electronic, care are obligatia sa stocheze in
conditii de securitate evidentele necesare pentru fiecare faza desfasurata
on-line a procedurii licitatiei electronice."
53. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
Dosarul achizitiei publice desfasurate prin procedura de licitatie
electronica se pastreaza de catre operatorul sistemului electronic atat timp
cat contractul de achizitie publica produce efecte juridice, dar nu mai putin
de 5 ani de la data finalizarii contractului respectiv."
54. Articolul 55 se abroga.
55. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Anularea licitatiei in cazul utilizarii procedurii electronice"
56. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
Autoritatea contractanta are dreptul de a anula licitatia in cazul
utilizarii procedurii electronice pentru atribuirea contractului de achizitie
publica in conditiile prevazute la cap. VI sectiunea a 7-a din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 60/2001*) privind achizitiile publice."
------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001 si a fost
aprobata si modificata prin Legea nr. 212/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 331 din 17 mai 2002.
57. Articolele 57 si 58 se abroga.
58. Articolul 59 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
Orice persoana fizica sau juridica ce are un interes legitim in legatura cu
un anumit contract de achizitie publica si care sufera, risca sa sufere sau a
suferit un prejudiciu ca o consecinta directa a incalcarii dispozitiilor
prezentei ordonante are dreptul de a ataca actul sau decizia nelegala in orice
faza procedurala a licitatiei, in conditiile art. 80 - 97 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 60/2001."
59. Articolul 60 se abroga.
60. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61
Instiintarea si comunicarea prevazute la art. 86 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 60/2001 se pot face de catre autoritatea contractanta si prin
mijloace electronice."
61. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
(1) De indata ce primeste o contestatie sau o notificare privind
introducerea unei actiuni in justitie autoritatea contractanta are obligatia sa
instiinteze despre acesta operatorul sistemului electronic, anexand copie
electronica de pe contestatia/notificarea primita.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a comunica prin mijloace
electronice operatorului sistemului electronic toate actele si deciziile
ulterioare referitoare la contestatia/actiunea in justitie in cauza, in termen
de doua zile de la producerea/primirea lor."
62. Dupa articolul 62 se introduce articolul 62^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 62^1
(1) Atunci cand primeste o contestatie autoritatea contractanta nu este
obligata sa suspende procedura pentru atribuirea contractului de achizitie
publica in cauza.
(2) Autoritatea contractanta raspunde, potrivit legii, pentru deciziile
luate in aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie
publica, inclusiv in ceea ce priveste solutionarea contestatiilor."
63. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
Hotararile judecatoresti irevocabile, pronuntate in litigiile care decurg
din aplicarea dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001, se
publica in sistemul electronic, iar plata transmiterii si a cheltuielilor de
publicare este in sarcina partii care a pierdut procesul; in acest scop
instanta va dispune prin aceeasi hotarare judecatoreasca plata acestor
cheltuieli."
64. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"Contraventii si sanctiuni"
65. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
In cazul incalcarii de catre un furnizor, executant sau prestator a
normelor si procedurilor de securitate stabilite de operatorul sistemului
electronic, furnizorul, executantul sau prestatorul este exclus din sistemul
electronic si nu mai are dreptul de a se inregistra in acesta pe o perioada de
un an de la data excluderii."
66. Articolul 65 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 65
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) efectuarea unei achizitii publice prin eludarea sau incalcarea
prevederilor prezentei ordonante si ale actelor normative emise in aplicarea
acesteia;
b) furnizarea de informatii confidentiale;
c) intelegerea cu unul sau mai multi participanti, cu autoritatea
contractanta sau cu operatorul sistemului electronic, in scopul denaturarii
rezultatului."
67. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
(1) Contraventiile prevazute la art. 65 se sanctioneaza cu amenda de la
20.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 65 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 si ale Ordonantei Guvernului nr.
2/2001*) privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile
ulterioare."
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001 si a fost aprobata si modificata
prin Legea nr. 180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 268 din 22 aprilie 2002.
68. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
Procedurile de achizitie publica aflate in curs de desfasurare la data
intrarii in vigoare a hotararii Guvernului, adoptate in conditiile art. 5, se
vor finaliza pe baza prevederilor legale in vigoare la data initierii
procedurilor respective."
69. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
Operatorul sistemului electronic are obligatia sa implementeze si sa
dezvolte un sistem electronic de clasificare a produselor, lucrarilor si
serviciilor a caror dobandire face obiectul contractelor de achizitie
publica."
70. Dupa articolul 69 se introduce articolul 69^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 69^1
(1) Supravegherea activitatii operatorului sistemului electronic este
realizata de o comisie interministeriala infiintata prin hotarare a Guvernului.
(2) Comisia va inainta recomandari institutiilor abilitate, potrivit
legii."
71. Dupa articolul 70 se introduce articolul 70^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 70^1
Sistemul electronic de achizitii publice este accesibil prin Internet la
adresa www.e-licitatie.ro."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 20 din 24 ianuarie 2002 privind achizitiile
publice prin licitatii electronice, cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 24 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA