HOTARARE Nr. 1196 din 15 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 11 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica
- INOE 2000 Bucuresti, persoana juridica romana aflata in coordonarea
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care functioneaza dupa modelul regiilor
autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Departamentului de
cercetare desprins din Societatea Comerciala "Institutul de
Optoelectronica" - S.A. Bucuresti, Centrului de Aparatura Analitica,
Control si Semnalizare - Cluj-Napoca si Departamentului de cercetare desprins
din Societatea Comerciala "Institutul <<Romfluid>>" S.A.,
unitati care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE
2000 Bucuresti are sediul in municipiul Bucuresti, Str. Atomistilor nr. 1,
sectorul 5.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE
2000 Bucuresti are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetari
fundamentale si aplicative, dezvoltarea tehnologica si transferul tehnologic
pentru tematica din programele de interes public si national specifice domeniului
optoelectronicii.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil
incheiat la data de 30 iunie 1996, este de 935.271 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 834.647 mii lei si active circulante
100.624 mii lei, si se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la
Societatea Comerciala "Institutul de Optoelectronica" - S.A.
Bucuresti, de la Centrul de Aparatura Analitica, Control si Semnalizare
Cluj-Napoca, de la Societatea Comerciala "Institutul
<<Romfluid>> - S.A. si de la Institutul de Fizica si Inginerie
Nucleara (care a asigurat activitatea functionala a Societatii Comerciale
"Institutul de Optoelectronica" - S.A.).
Capitalurile sociale ale Societatii Comerciale "Institutul de
Optoelectronica" - S.A. Bucuresti, Societatii Comerciale "Institutul
<<Romfluid>>" - S.A. si patrimoniul Institutului de Fizica si
Inginerie Nucleara se vor diminua cu valoarea cotei-parti preluate de
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE 2000
Bucuresti.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE
2000 Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si functionare
prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti se preia prin transfer de la Societatea
Comerciala "Institutul de Optoelectronica" - S.A. Bucuresti, de la
Centrul de Aparatura Analitica, Control si Semnalizare Cluj-Napoca si de la
Societatea Comerciala "Institutul <<Romfluid>> - S.A. si isi
pastreaza salariile avute la data transferului, pana la negocierea noului
contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU OPTOELECTRONICA - INOE 2000 BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
_______________
| CONSILIUL DE |
| ADMINISTRATIE |
|_______________|
|
|
______________________ ________|_________ ____________
| CONSILIUL STIINTIFIC |_____| DIRECTOR GENERAL |__________| CONSILIERI |
|______________________| |__________________| |____________|
|
|
______________________________|________________________________
| | | | |
_____|_____ | ____ |_____ _____|____ ____|____
| | | | DIRECTOR | | DIRECTOR | | DIRECTOR|
| DIRECTOR | | | TEHNICO- | | FILIALA | | FILIALA |
| | | | ECONOMIC | | | | |
|___________| | |___________| |__________| |_________|
| | | | |
_____|__________________ | _______|______ | |
_|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ | _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_
| A || B || C || D || E || F | | | N || O || P || R | | S | | T |
|___||___||___||___||___||___| | |___||___||___||___| |___| |___|
______________|______________
_|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_
| G || H || I || J || K || L || M |
|___||___||___||___||___||___||___|
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A = DEPARTAMENTUL SISTEME OPTOELECTRONICE MEDICALE
B = DEPARTAMENTUL SISTEME SI TEHNOLOGII CU RADIATII INFRAROSII SI
ULTRASUNETE
C = DEPARTAMENTUL SISTEME SI COMUNICATII PRIN FIBRE OPTICE, OPTICA
INTEGRATA SI LASERI
D = DEPARTAMENTUL TELEDETECTIE
E = DEPARTAMENTUL TEHNOLOGII AVANSATE DE PROCESARE A SUPRAFETELOR
F = COLECTIVUL INGINERIE CONSTRUCTIVA SI TEHNOLOGICA
G = DEPARTAMENTUL ECHIPAMENTE OPTOELECTRONICE, INSTRUMENTATIE ANALITICA SI
ACTIONARI HIDROPNEUMATICE SPECIALE
H = COMPARTIMENTUL STRATEGII, CERCETARE-DEZVOLTARE SI INITIATIVA
STIINTIFICA
I = COMPARTIMENTUL INFORMARE-DOCUMENTARE SI EDITARE
J = COMPARTIMENTUL ASIGURAREA CALITATII
K = COMPARTIMENTUL MARKETING, COLABORARI INTERNATIONALE
L = COMPARTIMENTUL JURIDIC
M = BIROUL RESURSE UMANE
N = SERVICIUL FINANCIAR-CONTABILITATE
O = SERVICIUL PLAN-INVESTITII
P = COMPARTIMENTUL TRANSFER TEHNOLOGIC SI INOVARE
R = COMPARTIMENTUL ADMINISTRATIV
S = INSTITUTUL DE CERCETARI PENTRU INSTRUMENTATIE ANALITICA CLUJ-NAPOCA
T = INSTITUTUL DE CERCETARI PENTRU HIDRAULICA SI PNEUMATICA BUCURESTI
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE
2000 Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE
2000 Bucuresti, denumit in continuare institut, este persoana juridica romana
aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care functioneaza
dupa modelul regiilor autonome conform Legii nr. 51/1996 si isi desfasoara
activitatea pe baza prevederilor legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.196 din 15 noiembrie 1996.
(2) In cadrul structurii organizatorice, institutul are doua filiale fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Acestea sunt:
- Institutul de Cercetari pentru Instrumentatie Analitica Cluj-Napoca (fost
Centrul de Aparatura Analitica, Control si Semnalizare), str. Donath nr. 67,
judetul Cluj;
- Institutul de Cercetari pentru Hidraulica si Pneumatica Bucuresti (fost
Departamentul de cercetare in cadrul Societatii Comerciale "Institutul
<<Romfluid>>" - S.A.), str. Cutitul de Argint nr. 14, cod
75212, sectorul 4.
(3) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale si alte subunitati
fara personalitate juridica necesare realizarii obiectului de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul optoelectronic, prin
participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului sau si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale Programului
national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica si a Programului de
echipamente optoelectronice speciale pentru aparare si siguranta nationala.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare fundamentala si aplicativa:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicative, de
interes public si de interes national, care privesc asigurarea cerintelor
fundamentale impuse de restructurarea economiei nationale si a domeniului
vietii sociale, astfel:
- cercetare fundamentala din domeniul fizicii, matematicii, chimiei si
biofizicii, cu rolul de a cunoaste procesele fundamentale de baza din domeniul
optoelectronicii, instrumentatiei analitice si mecatronicii;
- cercetare aplicativa de tip precompetitiv, cercetare cu pondere in
activitatea institutului, care conduce la realizarea unor modele experimentale,
platforme si statii pilot, tehnologii, standuri de masurare si control,
etaloane, tehnologii neconventionale cu rol de suport pentru cercetarile
multidisciplinare;
- cercetarea pe baza de programe sau proiecte multidisciplinare
(interdepartamentale) pentru obiective complexe civile si militare;
- elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii ramurilor, sectoarelor si intreprinderilor
care vizeaza domeniul de activitate al institutului;
- elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind
dezvoltarea stiintei si tehnologiei pentru domeniul optoelectronicii,
mecatronicii, instrumentatiei analitice etc;
- elaborarea de standarde, normative si instructiuni pentru produsele si
tehnologiile din domeniu;
- participarea la programe internationale de cercetare-dezvoltare pe
domenii cuprinse in Programul national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica "ORIZONT 2000".
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari aplicative pentru solutionarea
problemelor din domeniul sau de activitate, si anume:
- cercetare aplicativa finantata de agenti economici, care conduce la
modernizarea unor procese industriale, la modernizarea si dotarea unitatilor
din sistemul de aparare a tarii, la cresterea nivelului de trai al populatiei;
- cercetarea tehnologica care vizeaza aplicarea unor tehnologii
neconventionale in industrie, medicina, aparare etc., de tip tehnologii cu
fascicule ionice, cu laser, cu ultrasunete, tehnologii optospectrale,
hidropneumatice etc.
B. Activitati conexe activitati de cercetare-dezvoltare:
- institutul asigura asistenta tehnica, consultanta, servicii de
specialitate, teste de calitate, certificare de produse, omologare de produse
avand la baza standardele de calitate ISO-9000;
- import-export, marketing si consultanta privind realizarea de studii de
piata, consultanta manageriala etc.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
- pregatire profesionala si specializare de nivel mediu;
- formare si specializare de cercetatori prin cursuri de nivel universitar,
postuniversitar, doctorate, masterate, potrivit legii;
- instruire pentru operarea echipamentelor din domeniu.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
- revista trimestriala "Optoelectronica";
- Buletinul de informare semestrial in domeniul optoelectronicii;
- Colectia de carte tehnica "Optoelectronica";
- studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul propriu de
activitate si domenii conexe.
E. Activitati de organizare a unor manifestari stiintifice din domeniul
propriu de activitate si de coparticipare la organizarea unor manifestari
stiintifice din domenii conexe:
- Simpozionul de optoelectronica cu participare internationala
"SIOEL";
- alte manifestari stiintifice interne si internationale din domeniul de
activitate sau din domenii conexe acestuia.
F. Activitati de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul propriu de activitate:
- transferul tehnologic va fi realizat in unitati economice de profil, cu
precadere in societatile comerciale: "Institutul de Optoelectronica"
- S.A. Bucuresti, "Institutul <<Romfluid>>" - S.A. si
"Nuclear & Vacuum" - S.A., care se vor asocia cu institutul pe
obiecte de activitate potrivit Legii nr. 15/1990.
G. Activitate de executie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii
tehnologice in domeniu prin unicate si serii mici de produse, microproductie
(pentru valorificarea cercetarilor experimentale elaborate)
- institutul realizeaza in cadrul atelierelor proprii ale institutelor
unicate si serii mici, rezultate din activitatea de cercetare-dezvoltare.
H. Activitati de cercetare-dezvoltare si transfer tehnologic in cadrul unor
programe speciale:
- institutul va desfasura activitati de cercetare-dezvoltare si transfer
tehnologic pentru teme din programele speciale (Programul 17 - Echipamente
optoelectronice), aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii;
- institutul va desfasura cercetari in colaborare cu Republica Moldova in
cadrul Programului de optoelectronica al Institutului de Fizica Aplicata din
Chisinau.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 1996, institutul
are un patrimoniu propriu in valoare de 935.271 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 834.647 mii lei si active circulante 100.624 mii lei,
care se preia pe baza de protocol de predare-preluare, dupa cum urmeaza:
- de la Centrul de Aparatura Analitica, Control si Semnalizare Cluj-Napoca
382.720 mii lei, din care: imobilizari corporale si necorporale 326.716 mii lei
si active circulante 56.004 mii lei;
- de la Societatea Comerciala "Institutul
<<Romfluid>>" S.A. 302.250 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 279.130 mii lei si active circulante 23.120 mii lei;
- de la Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara (care a asigurat
activitatea functionala a Societatii Comerciale "Institutul de
Optoelectronica" - S.A.) 228.801 mii lei din care: imobilizari corporale
228.801 mii lei;
- de la Societatea Comerciala "Institutul de Optoelectronica" -
S.A. Bucuresti 21.500 mii lei, din care: active circulante 21.500 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite, in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii sau in colaborare cu alte
unitati din tara sau strainatate (din cercetare, invatamant, societati
comerciale etc.).
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 9
Subunitatile din structura institutului raspund in fata consiliului de
administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor atributiilor,
responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut sunt
asigurate de consiliul stiintific.
Art. 11
Consiliul de administratie al institutului este format din 7 membri, numiti
pentru un mandat de 4 ani care poate fi reinnoit.
Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(3) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea directorului general.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi
organ care a facut numirea - Ministerul Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau
participa in aceeasi calitate la societatile comerciale cu care institutul are
relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi recompensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) aproba, in conditiile legii, delegarea de atributii pentru directorii
celor doua filiale: Institutul de Cercetari pentru Instrumentatie Analitica
Cluj-Napoca si Institutul de Cercetari pentru Hidraulica si Pneumatica
Bucuresti;
e) aproba regulamentul de organizare si functionare pentru comitetele de
conducere de la nivelul subunitatilor (filialelor);
f) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, pe
care il depune la organul coordonator in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
g) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
h) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
i) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
j) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
k) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
l) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
m) fundamenteaza si prezinta organului coordonator propuneri pentru
asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activitatii
institutului;
n) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
o) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
p) aproba contractul colectiv de munca;
r) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor (filialelor) institutului se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de
consiliul de administratie al institutului, si este prezidat de directorul
subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica,
dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au
pregatire manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu al institutului;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din maximum 15 membri reprezentand
toate subunitatile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific poate fi alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului. Din
consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general, directorul
general adjunct stiintific si directorii de filiale ai institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II, III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern la propunerea
ministerului coordonator.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute in art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 mil. lei, la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea organului coordonator, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarile litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.