HOTARARE Nr. 1204 din 24 octombrie 2002
privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 774/2000 pentru
aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
1/2000 privind organizarea activitatii si functionarea institutiilor de
medicina legala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 814 din 8 noiembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutie si al art. 30 din
Ordonanta Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activitatii si functionarea
institutiilor de medicina legala, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 459/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/2000
privind organizarea activitatii si functionarea institutiilor de medicina
legala, prevazut in anexa la Hotararea Guvernului nr. 774/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, cu
modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Activitatea de medicina legala se desfasoara in conformitate cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activitatii
si functionarea institutiilor de medicina legala, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale prezentului regulament si ale Normelor procedurale
privind efectuarea expertizelor, a constatarilor si a altor lucrari
medico-legale, aprobate prin Ordinul ministrului justitiei si al ministrului
sanatatii nr. 1.134/C/255/2000."
2. Alineatul (1) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Institutul National de Medicina Legala <<Mina Minovici>>
Bucuresti este unitate cu personalitate juridica, subordonata Ministerului
Sanatatii si Familiei. Conducerea institutului se asigura de un director
general numit prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al
ministrului justitiei, pe baza de concurs. Pe langa directorul general
functioneaza un consiliu consultativ din care fac parte directorul medical,
directorul economic, consilierul juridic, precum si conducatorii
laboratoarelor."
3. Alineatul (2) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Institutele de medicina legala sunt conduse de un director numit
prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului
justitiei, pe baza de concurs, conform legii. Pe langa director functioneaza un
consiliu consultativ din care fac parte sefii de laboratoare, de servicii sau
de birouri."
4. Alineatul (1) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Componenta nominala a Comisiei superioare medico-legale se aproba prin
ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului justitiei,
iar lista cuprinzand specialistii care pot fi cooptati la lucrarile acesteia se
stabileste prin ordin al ministrului sanatatii si familiei."
5. La articolul 29, dupa litera c) se introduc literele d) si e) cu
urmatorul cuprins:
"d) propunerea spre adoptare Ministerului Sanatatii si Familiei si
Ministerului Justitiei a componentei nominale si a modului de functionare ale
Comisiei superioare medico-legale si ale comisiilor de avizare si control al
actelor medico-legale;
e) intocmirea raportului anual cu privire la situatia practicii
medico-legale la nivel national."
6. Litera G "Comisiile mixte" a capitolului III va avea urmatorul
cuprins:
"G. Comisiile mixte
Art. 29^1
(1) Comisiile mixte pentru verificarea modului de efectuare a lucrarilor
medico-legale, denumite in continuare comisii mixte, functioneaza in componenta
prevazuta la art. 25^1 din Ordonanta Guvernului nr. 1/2000, cu modificarile
ulterioare.
(2) Comisiile mixte sunt alcatuite din cel putin 4 membri, numarul
medicilor din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei si al personalului de
specialitate juridica din Ministerul Justitiei fiind egal. Medicii desemnati de
Ministerul Sanatatii si Familiei trebuie sa aiba specialitatea medicina legala
in gradul de medic primar.
(3) Comisiile mixte pot beneficia de sprijinul altor specialisti din cadrul
Ministerului Sanatatii si Familiei sau al Ministerului Justitiei, in functie de
specificul lucrarilor medico-legale ce urmeaza sa fie verificate.
Art. 29^2
(1) Comisiile mixte se constituie ori de cate ori exista indicii cu privire
la savarsirea unor abateri in efectuarea lucrarilor medico-legale.
(2) Efectuarea verificarilor este solicitata de catre ministrul justitiei
sau de catre ministrul sanatatii si familiei.
Art. 29^3
(1) Comisiile mixte verifica daca lucrarile medico-legale au fost efectuate
cu respectarea dispozitiilor legale.
(2) Verificarile comisiilor mixte se finalizeaza printr-un raport scris.
(3) In cazul in care, in urma verificarilor efectuate, comisiile mixte
constata ca au fost incalcate unele dispozitii legale, acestea sesizeaza, dupa
caz, organele judiciare sau structurile competente ale Colegiului Medicilor din
Romania.
Art. 29^4
Activitatea de control desfasurata de comisiile mixte si rapoartele
intocmite de acestea sunt supuse evaluarii Consiliului de analiza si evaluare a
activitatii de medicina legala.
Art. 29^5
(1) Comisiile mixte sunt conduse de un presedinte sau, in lipsa acestuia,
de un vicepresedinte.
(2) Presedintele comisiilor mixte si, in lipsa acestuia, vicepresedintele
asigura sub aspect tehnic conducerea si organizarea sedintelor pe care le
prezideaza.
(3) Presedintele si vicepresedintele sunt alesi prin vot deschis de membrii
comisiei mixte, cu majoritate simpla.
Art. 29^6
(1) Comisiile mixte se intrunesc ori de cate ori este necesar, la cererea
presedintelui sau, in lipsa acestuia, a vicepresedintelui ori a cel putin
jumatate din numarul membrilor.
(2) Ordinea de zi a sedintelor de lucru este stabilita de presedinte si va
fi adusa la cunostinta membrilor cu cel putin 7 zile inainte de ziua sedintei,
data la care se vor transmite spre consultare si documentele ce urmeaza sa fie
verificate.
Art. 29^7
(1) Sesizarile privind savarsirea unor abateri in efectuarea lucrarilor
medico-legale, insotite de acte doveditoare in original sau in copii
legalizate, se depun la Secretariatul general al Ministerului Sanatatii si
Familiei sau al Ministerului Justitiei.
(2) Dupa solicitarea efectuarii verificarilor de catre ministrul sanatatii
si familiei sau de catre ministrul justitiei, sesizarile vor fi transmise
secretariatului tehnic al comisiilor mixte, prevazut la art. 29^10 alin. (2).
(3) In masura in care pentru efectuarea verificarilor sunt necesare
documente, date sau informatii suplimentare, presedintele va solicita
transmiterea acestora de catre institutiile publice sau persoanele fizice ori
juridice care le detin.
(4) Institutiile publice sau persoanele fizice ori juridice au obligatia de
a transmite, in termen de 10 zile de la primirea solicitarii, documentele,
datele sau informatiile solicitate.
Art. 29^8
(1) Prin verificarile efectuate comisiile mixte stabilesc daca lucrarile
medico-legale au fost efectuate cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
(2) Verificarile comisiei mixte se finalizeaza printr-un raport scris,
adoptat cu majoritate simpla, in prezenta a cel putin doua treimi din numarul
membrilor acesteia.
(3) Daca la prima convocare nu se realizeaza cvorumul, dupa o saptamana se
organizeaza o noua sedinta cu aceeasi ordine de zi, iar hotararea asupra
continutului raportului se va lua cu majoritate simpla, indiferent de numarul
membrilor prezenti.
Art. 29^9
Raportul prevazut la art. 29^8 alin. (2) este prezentat Consiliului de
analiza si evaluare a activitatii de medicina legala.
Art. 29^10
(1) Comisiile mixte isi desfasoara activitatea la Ministerul Sanatatii si
Familiei, municipiul Bucuresti, str. Cristian Popisteanu nr. 1 - 3, sectorul 1.
(2) Ministerul Sanatatii si Familiei asigura secretariatul tehnic al
comisiilor mixte.
(3) Secretariatul tehnic redacteaza procesele-verbale ale sedintelor,
tehnoredacteaza rapoartele si corespondenta comisiilor mixte si efectueaza
orice alte lucrari necesare in vederea desfasurarii activitatii acestora.
(4) Cheltuielile materiale necesare pentru functionarea comisiilor mixte si
a secretariatului tehnic al acestora se asigura din bugetul de venituri si
cheltuieli al Ministerului Sanatatii si Familiei si al Ministerului
Justitiei."
7. La capitolul III, dupa litera G "Comisiile mixte" se introduce
litera H cu urmatorul cuprins:
"H. Consiliul de analiza si evaluare a activitatii de medicina legala
Art. 29^11
(1) Consiliul de analiza si evaluare a activitatii de medicina legala
functioneaza in componenta si are atributiile prevazute la art. 25^4 si,
respectiv, art. 25^5 din Ordonanta Guvernului nr. 1/2000, cu modificarile
ulterioare.
(2) In exercitarea atributiilor sale Consiliul de analiza si evaluare a
activitatii de medicina legala colaboreaza cu ministerele, cu celelalte organe
de specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile publice
locale, cu institutiile publice, precum si cu alte organizatii guvernamentale
sau neguvernamentale interesate.
Art. 29^12
(1) Consiliul de analiza si evaluare a activitatii de medicina legala se
intruneste semestrial sau ori de cate ori este necesar.
(2) La lucrarile Consiliului de analiza si evaluare a activitatii de
medicina legala pot participa, in calitate de invitati, reprezentanti ai altor
autoritati sau institutii publice, reprezentanti ai comisiilor mixte, specialisti
si reprezentanti ai societatii civile.
(3) Lucrarile pregatitoare ale intrunirilor se asigura de secretariatele
generale ale Ministerului Sanatatii si Familiei si Ministerului
Justitiei."
8. Alineatul (2) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"(2) La efectuarea expertizelor medico-legale realizate de expertii
oficiali pot participa experti numiti de organele judiciare la cererea
partilor, dintre cei inscrisi pe listele intocmite de Ministerul Sanatatii si
Familiei si de Ministerul Justitiei, cu avizul Consiliului superior de medicina
legala."
Art. 2
In cuprinsul Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activitatii si functionarea
institutiilor de medicina legala, prevazut in anexa la Hotararea Guvernului nr.
774/2000, denumirea Institutul de Medicina Legala "Prof. Dr. Mina
Minovici" Bucuresti se inlocuieste cu denumirea Institutul National de
Medicina Legala "Mina Minovici" Bucuresti, iar Ministerul Sanatatii
cu Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 3
Hotararea Guvernului nr. 774/2000 pentru aprobarea Regulamentului de
aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea
activitatii si functionarea institutiilor de medicina legala, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, cu
modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta hotarare, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei,
Ioan Alexandru,
secretar de stat
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministru de interne,
Ioan Rus