HOTARARE Nr. 1233 din 20 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Urbanism si Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 29 noiembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism
si Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti, persoana juridica romana
aflata in coordonarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Ordonantei
Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, prin
reorganizarea institutului de Cercetare-Proiectare pentru Urbanism si
Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT, care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism si Amenajarea
Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti are sediul in municipiul Bucuresti, str.
Nicolae Filipescu nr. 53-55, sectorul 2.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism si Amenajarea
Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti are ca obiect de activitate efectuarea de
cercetari fundamentale si aplicative, studii pentru programe si strategii
nationale in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului, reglementari
specifice, care fundamenteaza Planul de amenajare a teritoriului national si
dezvoltare durabila a asezarilor umane.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Urbanism si Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti este
prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism
si Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti, stabilit pe baza
bilantului de la 30 iunie 1996 este de 942.245 mii lei, din care imobilizari corporale
si necorporale 559.486 mii lei si active circulante 382.759 mii lei si se preia
pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul de
Cercetare-Proiectare pentru Urbanism si Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism si Amenajarea
Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti isi desfasoara activitatea in
conformitate cu reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de
organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism si
Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti se preia prin transfer de la
institutul de Cercetare-Proiectare pentru Urbanism si Amenajarea Teritoriului -
URBANPROIECT si isi pastreaza salariile avute la data transferului, pana la
negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in calitate de
minister coordonator, va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli
fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente
si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si nr. 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
A INSTITUTULUI NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU
URBANISM SI AMENAJAREA TERITORIULUI - URBANPROIECT BUCURESTI
------------------
| CONSILIUL |
| DE |
| ADMINISTRATIE |
------------------
|
---------------------- ------------------
|CONSILIUL STIINTIFIC| |DIRECTOR GENERAL|
---------------------- ------------------
| |
|______________________________________________________
| | | | |
-----------_--------- | | | ----_-----
|DIRECTOR STIINTIFIC| | | | |DIRECTOR|
--------------------- | | | |ECONOMIC|
_____|_____ | | | ----------
| | | | | |
------_----- ----_--- ----_---- -----_------ -----_----- -----_------
| SECTIA || SECTIA || CONTROL ||COMPARTIMENT|| SERVICIUL ||COMPARTIMENT|
| AMENAJAREA ||URBANISM||FINANCIAR|| JURIDIC || PRODUCTIE || FINANCIAR- |
|TERITORIULUI||--------||PREVENTIV| ------------ |ORGANIZAREA|| CONTABIL |
|------------|| | --------- | MUNCII- ||------------|
| || 2 | | EDITIE || |
| 1 || | |-----------|| 4 |
| | -------- | || |
------------ | 3 | ------------
| |
-----------
NOTA:
1 = SECTIA AMENAJAREA TERITORIULUI
-------------------
- PLANUL DE AMENAJARE A TERITORIULUI NATIONAL
- STUDII DE FUNDAMENTARE A PLANULUI DE AMENAJARE A
TERITORIULUI NATIONAL
- STUDII SI CERCETARI APLICATIVE IN AMENAJAREA,
ECHIPAREA SI PROTECTIA MEDIULUI IN TERITORIU
- STUDII METODOLOGICE, EXPERIMENTALE SI PILOT IN
AMENAJAREA TERITORIULUI
- STUDII DE FUNDAMENTARE PENTRU ACTE NORMATIVE IN
AMENAJAREA TERITORIULUI
- INFORMARE SI TRANSFER DE CUNOSTINTE PRIVIND
AMENAJAREA TERITORIULUI
2 = SECTIA URBANISM
---------------
- STUDII DE FUNDAMENTARE IN URBANISM
- STUDII SI CERCETARI APLICATIVE IN URBANISM
- STUDII METODOLOGICE, EXPERIMENTALE SI PILOT IN URBANISM
- REGULAMENT GENERAL DE URBANISM
- STUDII DE FUNDAMENTARE PENTRU ACTE NORMATIVE IN URBANISM
- INFORMARE SI TRANSFER DE CUNOSTINTE IN URBANISM
3 = SERVICIUL PRODUCTIE - ORGANIZAREA MUNCII - EDITIE
---------------
- PERSONAL
- SALARIZARE
- PRODUCTIE
- CONTRACTARE
- APROVIZIONARE
- EDITIE
4 = COMPARTIMENTUL FINANCIAR CONTABIL
---------------
- FINANCIAR
- CONTABILITATE
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism si Amenajarea
Teritoriului - URBANPROIECT Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism si Amenajarea
Teritoriului URBANPROIECT Bucuresti, denumit in continuare institut, este
persoana juridica romana aflata in coordonarea Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome,
conform Legii nr. 51/1996, si isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor
legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
hotarare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul urbanismului si amenajarii
teritoriului, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a
domeniului si la realizarea, cu prioritate, a obiectivelor stiintifice si
tehnologice ale Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica.
Art. 4
(1) Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, avand ponderea majora din totalul activitatii:
- cercetare fundamentala de baza si orientata, realizata in scopul
cresterii nivelului cunostintelor in domeniul urbanismului si amenajarii
teritoriului;
- cercetare aplicativa pentru realizarea de studii-pilot, modele
experimentale cu rol de suport pentru cercetarile aplicative viitoare din mai
multe ramuri, sectoare sau activitati;
- elaborarea de studii si cercetari aplicative pentru amenajarea
teritoriului: modele de dezvoltare urbana alternative, dezvoltarea retelei de
localitati, protectia zonelor construite si naturale de interes national,
reabilitarea zonala si reconstructia ecologica, zone rurale defavorizate;
- elaborarea de studii si cercetari aplicative in urbanism pentru
dezvoltarea durabila a asezarilor umane: restructurarea si modernizarea
oraselor, politici de locuire, managementul strategic si operational in orase,
conservarea si gestionarea terenului urban;
- elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza in domeniul
urbanismului si amenajarii teritoriului;
- studii pentru fundamentarea legislatiei si a reglementarilor in domeniul
urbanismului si amenajarii teritoriului.
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
- cercetare aplicativa pentru solutionarea unor probleme concrete din
domeniul de activitate.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
- asistenta tehnica, furnizare de servicii stiintifice si metodologice
agentilor economici sau oricaror beneficiari interesati;
- consultanta si certificarea calitatii studiilor si planurilor de urbanism
si amenajare a teritoriului;
- executie de documentatii de urbanism si amenajare a teritoriului cu
caracter de unicat si importanta deosebita.
C. Formare si specializare de cercetatori in domeniul urbanismului si
amenajarii teritoriului
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
- Colectia "Ghidul primarului si al consilierilor locali" (Seria
"Urbanism si amenajarea teritoriului");
- Colectia "Metodologii de elaborare a documentatiilor de urbanism si
amenajarea teritoriului";
- studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul urbanismului si
amenajarii teritoriului.
(2) Activitatile mentionate pot fi efectuate si in cadrul unor contracte
internationale.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil de la data de 30 iunie 1996, institutul are un
patrimoniu propriu in valoare de 942.245 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 559.486 mii lei si active circulante 382.759 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunurile
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in
administrarea institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si a
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectoare, cuprinzand
compartimente, sectii, laboratoare, precum si alte structuri organizatorice
necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in
numele institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al unei asociatii profesionale in domeniu;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(3) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului, cu avizul
ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea directorului general.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau
participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie pentru adoptarea hotararilor, sedinta consiliului de
administratie se poate reprograma intr-un interval de cel mult 15 zile, avand
aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor
legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, Ministerul Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza organizarea de subunitati, sectii, laboratoare si alte
structuri organizatorice necesare realizarii obiectului de activitate al
institutului, in cadrul structurii organizatorice aprobate;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor metodologii
moderne si de modernizare a celor existente in concordanta cu strategia
generala a domeniului propriu;
c) propune Programul anual de cercetare-dezvoltare pe care il inainteaza
Colegiului consultativ pentru cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
d) propune Programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice pe care
il inainteaza Comitetului tehnic de coordonare generala al Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
e) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in
vederea aprobarii prin hotarare a Guvernului;
f) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi
si le supune aprobarii Ministerului Finantelor si aproba raportul de gestiune
asupra activitatii desfasurate de institut in anul precedent;
g) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
h) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
i) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor bunuri
servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si
cheltuieli al acestuia pentru finantarea obiectivelor de interes public
specifice activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare, in limitele prevederilor legale, si
stabileste modul de rambursare;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) adopta masuri si urmareste realizarea cooperarilor externe in domeniul
urbanismului si amenajarii teritoriului;
o) aproba contractul colectiv de munca;
p) executa orice alte atributii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului un raport asupra
activitatii desfasurate in anul precedent si asupra programului de activitate
pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut.
Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de directie,
compus din directorul general, directorii din structura organizatorica a
institutului, sefii de sectie si seful compartimentului
personal-contractare-administrativ.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
La nivelul subunitatilor institutului se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare aprobat de consiliul de
administratie al institutului si este prezidat de directorul subunitatii respective.
Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului,
cu acordul ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea Colegiului
consultativ pentru cercetare-dezvoltare, dintre cercetatorii stiintifici care
lucreaza in domeniu si au pregatire manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu alte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a aparatului
institutului, cu avizul consiliului de administratie;
e) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut; aproba salariile
rezultate prin negociere directa;
f) angajeaza si concediaza personalul institutului;
g) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
h) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
i) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
j) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de
administratie;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara,
alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institut.
(2) Consiliul stiintific are un numar de 9 membri care asigura
reprezentarea sectiilor din cadrul institutului.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si de un
vicepresedinte, alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, dintre membrii
consiliului. Din consiliul stiintific fac parte de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul urbanismului si amenajarii
teritoriului;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) intocmeste anual Programul de elaborare a reglementarilor tehnice in
domeniul propriu de activitate.
d) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica precum si
realizarea acestora;
e) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii de cercetare-dezvoltare;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
h) numeste comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific,
cercetator stiintific principal gradul I, II si III;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia.
Relatii financiare
Art. 31
Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la propunerea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, cu avizul
Ministerului Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate,
potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din surse
proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute de art. 6 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul de stat,
limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora, iar
institutul are obligatia ca, in executia bugetului de venituri si cheltuieli,
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Executia investitiilor prevazute la alin. 1 si 2 se adjudeca pe baza de
licitatie publica, potrivit legislatiei care reglementeaza achizitiile publice.
Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. 1 si 2, se efectueaza cu aprobarea Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati, in lei si in
valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin prevederile
actelor normative in vigoare.
- Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior, potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la unitatile bancare cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane,
competente.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului si cu avizul Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.