HOTARARE Nr. 1258 din 18 octombrie 2005
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Agentiei
Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 966 din 1 noiembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 38
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii
educatiei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare al Agentiei Romane de
Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, denumita in continuare
ARACIP, institutie publica, de interes national, aflata in coordonarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu personalitate juridica, cu sediul in
municipiul Bucuresti, str. Spiru Haret nr. 12, sectorul 1, prevazut in anexa
nr. 1.
Art. 2
Se aproba organigrama ARACIP, prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare al Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in
Invatamantul Preuniversitar
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar,
denumita in continuare ARACIP, este institutie publica de interes national, cu
personalitate juridica si buget propriu de venituri si cheltuieli, in
coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu sediul in municipiul
Bucuresti, str. Spiru Haret nr. 12, sectorul 1.
Art. 2
Obiectivul ARACIP este de a efectua evaluarea externa a calitatii educatiei
realizate de institutiile de invatamant preuniversitar si de alte organizatii
furnizoare de programe de formare profesionala continua specifice
invatamantului preuniversitar, cu scopul de:
a) a atesta capacitatea organizatiilor furnizoare de educatie de a
satisface asteptarile beneficiarilor si standardele de calitate, prin
activitati de evaluare si acreditare;
b) a asigura protectia beneficiarilor directi si indirecti de programe de
studiu de nivelul invatamantului preuniversitar prin producerea si diseminarea
de informatii sistematice, coerente si credibile, public accesibile, despre
calitatea educatiei;
c) a contribui la dezvoltarea unei culturi institutionale a calitatii in
invatamantul preuniversitar;
d) a propune Ministerului Educatiei si Cercetarii politici si strategii de
permanenta ameliorare a calitatii invatamantului preuniversitar, in stransa
corelare cu invatamantul superior.
CAP. 2
Structura organizatorica a ARACIP
Art. 3
(1) ARACIP este condusa de un presedinte ajutat de un vicepresedinte si
dispune de un aparat propriu, format din experti si personal administrativ,
angajati pe baza de concurs.
(2) Numarul maxim de posturi ale aparatului propriu al ARACIP este de 50,
din care 45 sunt posturi de executie si 5 de conducere, fara a depasi numarul
de posturi alocate unitatilor din subordinea si coordonarea Ministerului
Educatiei si Cercetarii.
(3) Structura organizatorica a ARACIP este prevazuta in anexa nr. 2 la
hotarare.
Art. 4
(1) ARACIP are urmatoarea structura organizatorica:
a) Consiliul ARACIP;
b) Biroul executiv;
c) Departamentul de acreditare;
d) Departamentul de asigurare a calitatii;
e) Serviciul economic si administrativ;
f) compartimentele functionale ale ARACIP.
(2) In functie de activitatile derulate, in cadrul ARACIP se pot constitui
si alte departamente speciale.
(3) La nivelul ARACIP, in vederea verificarii si sustinerii deciziei
ARACIP, Biroul executiv poate constitui si se poate consulta cu o comisie
consultativa, constituita conform prevederilor art. 16.
Art. 5
(1) Consiliul ARACIP reprezinta organul colectiv de decizie al ARACIP.
(2) Biroul executiv al ARACIP constituie organul care asigura conducerea
operativa a ARACIP.
(3) Departamentele, Serviciul economic si administrativ, respectiv
compartimentele ARACIP, sunt structuri organizate in cadrul ARACIP, care
desfasoara activitati specifice, conform cu atributiile stabilite prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005.
Art. 6
(1) Presedintele si vicepresedintele ARACIP sunt numiti prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, pe baza de concurs desfasurat conform
legii, si fac parte din aparatul propriu al ARACIP.
(2) Conducatorii departamentelor, respectiv al Serviciului economic si
administrativ, organizate in cadrul ARACIP, sunt numiti de catre presedintele
ARACIP, pe baza de concurs desfasurat conform legii.
Art. 7
(1) Presedintele ARACIP este asimilat ca functie cu directorul general din
cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) Vicepresedintele ARACIP este asimilat ca functie cu directorul general
adjunct din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(3) Conducatorii departamentelor din cadrul ARACIP sunt asimilati cu
functia de director in Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Art. 8
Personalul din cadrul ARACIP este remunerat conform legislatiei referitoare
la salarizarea personalului din ministere si din alte organe centrale de
specialitate.
Art. 9
(1) In vederea indeplinirii obiectivelor sale, ARACIP foloseste
colaboratori externi, experti in evaluare si acreditare, inscrisi in registrul
propriu al expertilor in evaluare si acreditare, precum si expertii din
aparatul propriu al ARACIP.
(2) Colaboratorii externi ai ARACIP sunt remunerati in functie de
activitatile derulate, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 10
Din structurile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a), c), d) si e), precum
si la art. 9 alin. (1) face parte si cate un reprezentant al invatamantului in
limbile minoritatilor nationale.
CAP. 3
Functionarea ARACIP
Art. 11
(1) Consiliul ARACIP este alcatuit din 15 membri, dupa cum urmeaza:
a) presedintele ARACIP;
b) vicepresedintele ARACIP;
c) conducatorii departamentelor organizate in cadrul ARACIP, respectiv al
Serviciului economic si administrativ;
d) un consilier juridic din structura organizatorica a ARACIP;
e) 9 experti din cadrul departamentelor ARACIP.
(2) Persoanele care ocupa functiile nominalizate la alin. (1) lit. a), b)
si c) fac parte de drept din Consiliul ARACIP. Ceilalti membri ai Consiliului
ARACIP sunt numiti in urma selectiei desfasurate in baza unor criterii
stabilite prin decizie a presedintelui ARACIP, pe o perioada de 3 ani.
(3) Consiliul ARACIP este condus de presedintele ARACIP, iar in lipsa
acestuia, de vicepresedintele ARACIP.
(4) Consiliul ARACIP se intruneste in sedinta ordinara, lunar, respectiv in
sedinta extraordinara, ori de cate ori este cazul, la cererea presedintelui
ARACIP sau a doua treimi din numarul membrilor sai. Sedintele ordinare ale
Consiliului ARACIP sunt statutar constituite in cazul intrunirii a cel putin
doua treimi din totalul membrilor.
(5) In indeplinirea atributiilor sale, Consiliul ARACIP adopta hotarari
prin votul majoritatii membrilor sai. Hotararile Consiliului ARACIP se fac
publice pe site-ul ARACIP.
(6) Consiliul ARACIP indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza si aproba proiectul de strategie institutionala;
b) analizeaza si aproba standardele, standardele de referinta, indicatorii
de performanta, pentru evaluarea si asigurarea calitatii in invatamantul
preuniversitar, precum si standardele de acreditare, specifice fiecarei etape a
procesului de acreditare; la stabilirea standardelor pentru evaluarea si
asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar se va tine seama de natura
specifica a invatamantului in limbile minoritatilor nationale;
c) analizeaza si aproba metodologia de evaluare institutionala si de
acreditare a organizatiilor furnizoare de educatie;
d) analizeaza periodic si aproba propunerea privind cuantumul taxelor de
autorizare, de acreditare, respectiv de evaluare periodica;
e) analizeaza si aproba Codul de etica profesionala al expertilor in
evaluare si acreditare;
f) analizeaza si aproba rapoartele de autorizare, de acreditare, respectiv
de evaluare externa a calitatii, intocmite de membrii comisiilor de experti, in
urma avizarii Biroului executiv al ARACIP; rapoartele de autorizare, de
acreditare si de evaluare externa a calitatii se publica pe site-ul ARACIP;
g) propune acordarea/neacordarea/ridicarea autorizatiei de functionare
provizorie, respectiv a acreditarii pentru institutiile de invatamant
preuniversitar, pentru fiecare nivel de invatamant, program de studiu,
respectiv calificare profesionala, dupa caz;
h) analizeaza si aproba manualele de evaluare interna a calitatii;
i) analizeaza si aproba publicarea ghidurilor de bune practici;
j) inainteaza Ministerului Educatiei si Cercetarii spre aprobare, prin
ordin, bugetul anual de venituri si cheltuieli, situatia financiara anuala si
contul de executie bugetara ale ARACIP;
k) analizeaza si aproba contractele institutionale incheiate cu Ministerul
Educatiei si Cercetarii, pentru evaluarea calitatii educatiei in invatamantul
preuniversitar;
l) analizeaza si aproba metodologiile-cadru de cofinantare a unor proiecte
nationale si internationale la care ARACIP participa in calitate de promotor,
partener sau asociat;
m) analizeaza propunerile venite din partea comisiei consultative
organizate la nivelul ARACIP, pe marginea proiectelor de acte normative
initiate de ARACIP si supuse dezbaterii acestei comisii;
n) propune Ministerului Educatiei si Cercetarii masuri de asigurare si
imbunatatire a calitatii in invatamantul preuniversitar, pe baza rapoartelor
intocmite de departamentele ARACIP.
(7) Membrii Consiliului ARACIP, cu exceptia presedintelui si a
vicepresedintelui ARACIP, pot fi revocati din functie prin decizie a
presedintelui ARACIP, in urmatoarele situatii:
a) prin absenta nejustificata de la doua sedinte consecutive sau de la trei
sedinte intr-un an calendaristic;
b) daca se afla in imposibilitatea de a-si indeplini atributiile, din
diverse motive, pe o perioada mai mare de 90 de zile;
c) la savarsirea oricaror fapte de natura sa atraga raspunderea
disciplinara sau penala, cu repercusiuni asupra prestigiului Ministerului
Educatiei si Cercetarii si/sau al ARACIP, dupa caz.
(8) Presedintele si vicepresedintele ARACIP pot fi revocati din functie, in
situatiile prevazute la alin. (7), prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii.
Art. 12
(1) Biroul executiv al ARACIP este alcatuit din 5 membri, respectiv din
presedintele, vicepresedintele si conducatorii departamentelor, respectiv al
Serviciului economic si administrativ, organizate in cadrul ARACIP.
(2) Biroul executiv se intruneste in sedinta ordinara, de regula
saptamanal, respectiv in sedinta extraordinara, ori de cate ori este cazul, la
convocarea presedintelui, a vicepresedintelui ARACIP sau a conducerii Ministerului
Educatiei si Cercetarii.
(3) Biroul executiv al ARACIP indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) asigura conducerea operativa a ARACIP;
b) coordoneaza ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului ARACIP;
c) proiecteaza, organizeaza, coordoneaza, controleaza si evalueaza
activitatea ARACIP;
d) aproba graficul de desfasurare a vizitelor de evaluare, precum si
componenta comisiilor de experti, desemnate in acest scop;
e) aproba raportul anual cu privire la activitatea ARACIP, care se publica
pe site-ul ARACIP;
f) aproba incadrarea, promovarea si eliberarea din functie a personalului
din aparatul propriu al ARACIP, in conditiile legii, precum si aplicarea, daca
este cazul, de sanctiuni disciplinare;
g) aproba programul de pregatire profesionala pentru personalul din
aparatul propriu al ARACIP;
h) avizeaza si propune spre aprobare Consiliului ARACIP proiectul de buget
de venituri si cheltuieli al ARACIP;
i) aproba participarea ARACIP, in calitate de promotor, partener sau
asociat, la proiecte nationale si internationale;
j) evalueaza periodic activitatea desfasurata de colaboratorii externi ai
ARACIP;
k) elaboreaza proiectul de strategie institutionala a ARACIP;
l) analizeaza si avizeaza rapoartele de autorizare, de acreditare,
respectiv de evaluare externa a calitatii, intocmite de comisiile de experti in
evaluare si acreditare, validate de expertii din departamentele ARACIP;
m) inainteaza Ministerului Educatiei si Cercetarii spre aprobare, prin
ordin, propunerea ARACIP de acordare/neacordare/ridicare a autorizatiei de
functionare provizorie, respectiv a acreditarii pentru institutiile de
invatamant preuniversitar, pentru fiecare nivel de invatamant, program de
studiu, respectiv calificare profesionala, dupa caz;
n) inainteaza Ministerului Educatiei si Cercetarii, in vederea promovarii
prin hotarare a Guvernului, standardele, standardele de referinta, indicatorii
de performanta, pentru evaluarea si asigurarea calitatii in invatamantul
preuniversitar, precum si standardele de acreditare specifice fiecarei etape a
procesului de acreditare;
o) inainteaza Ministerului Educatiei si Cercetarii, in vederea promovarii
prin hotarare a Guvernului, metodologia de evaluare institutionala si de
acreditare a organizatiilor furnizoare de educatie;
p) inainteaza Ministerului Educatiei si Cercetarii, in vederea promovarii
prin hotarare a Guvernului, propunerea privind cuantumul taxelor de autorizare,
de acreditare, respectiv de evaluare periodica;
q) inainteaza Ministerului Educatiei si Cercetarii, in vederea promovarii
prin ordin, Codul de etica profesionala a expertilor in evaluare si acreditare;
r) inainteaza Ministerului Educatiei si Cercetarii, in vederea promovarii
prin ordin, manualele de evaluare interna a calitatii, in urma aprobarii
Consiliului ARACIP;
s) informeaza Ministerul Educatiei si Cercetarii in legatura cu concluziile
si rezultatele activitatii de evaluare a calitatii realizate la unitatile de
invatamant preuniversitar;
t) informeaza Ministerul Educatiei si Cercetarii referitor la situatiile in
care organizatiile furnizoare de educatie nu mai indeplinesc standardele de
calitate.
Art. 13
In vederea exercitarii atributiilor prevazute in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 75/2005, departamentele de acreditare si de asigurare a
calitatii desfasoara, in principal, urmatoarele activitati:
a) elaboreaza si reactualizeaza periodic standardele, standardele de
referinta si indicatorii de performanta, pentru evaluarea si asigurarea
calitatii in invatamantul preuniversitar, precum si standardele de acreditare
specifice fiecarei etape a procesului de acreditare;
b) elaboreaza metodologia de evaluare institutionala si de acreditare a
organizatiilor furnizoare de educatie din invatamantul preuniversitar, care se
aproba prin hotarare a Guvernului;
c) elaboreaza Codul de etica profesionala al expertilor in evaluare si
acreditare;
d) elaboreaza manuale de evaluare interna a calitatii si ghiduri de bune
practici;
e) elaboreaza analize de sistem asupra calitatii invatamantului
preuniversitar, precum si recomandari de imbunatatire continua a calitatii
invatamantului preuniversitar;
f) elaboreaza raportul anual cu privire la propria activitate;
g) participa, prin expertii din aparatul propriu al ARACIP, la vizitele de
evaluare si acreditare;
h) primesc, inregistreaza si expertizeaza rapoartele de evaluare interna
depuse de organizatiile interesate in furnizarea de educatie, respectiv de
inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, in vederea obtinerii
autorizatiei de functionare provizorie, respectiv a acreditarii;
i) primesc, inregistreaza si verifica rapoartele anuale de evaluare a
calitatii intocmite de comisiile de calitate din institutiile de invatamant
preuniversitar de stat si particular autorizate sa functioneze
provizoriu/acreditate privind respectarea standardelor, a standardelor de
referinta, precum si a standardelor proprii, specifice unitatii de invatamant
preuniversitar respective;
j) primesc, inregistreaza, verifica si valideaza rapoartele intocmite de
comisiile de experti in evaluare si acreditare pentru a stabili respectarea
metodologiei de evaluare externa;
k) primesc de la inspectoratele scolare judetene si analizeaza rapoartele
si situatiile anuale privind starea invatamantului preuniversitar de la nivelul
judetului respectiv, pe baza carora realizeaza analize de sistem;
l) indeplinesc hotararile Consiliului ARACIP in domeniul propriu de
competenta.
Art. 14
Serviciul economic si administrativ din cadrul ARACIP este organizat pe
compartimente care desfasoara activitati specifice, stabilite de Biroul
executiv al ARACIP.
Art. 15
(1) Colaboratorii externi ai ARACIP, experti in evaluare si acreditare,
inscrisi in registrul propriu al expertilor in evaluare si acreditare, au
urmatoarele atributii:
a) realizeaza activitatile de evaluare a organizatiilor interesate in
furnizarea de educatie;
b) inainteaza departamentelor din cadrul ARACIP rapoartele de autorizare,
de acreditare, respectiv de evaluare externa a calitatii, intocmite cu ocazia
desfasurarii vizitelor in teren;
c) propun masuri de ameliorare a instrumentelor de lucru utilizate in
activitatile de evaluare si acreditare, in vederea eficientizarii activitatii
ARACIP.
(2) Poate fi desemnat in calitate de colaborator extern, expert in evaluare
si acreditare, orice cadru didactic care indeplineste criteriile stabilite prin
ordin al ministrului educatiei si cercetarii si care nu este angajat in
administratia centrala a Ministerului Educatiei si Cercetarii, respectiv a
inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
(3) Colaboratorii externi ai ARACIP au obligatia de a participa la
activitati si programe de formare profesionala in domeniul evaluarii
institutionale si al acreditarii.
Art. 16
(1) Comisia consultativa care se poate constitui la nivelul ARACIP este
formata din 9 - 15 membri, cadre didactice din invatamantul preuniversitar de
stat si particular, precum si cercetatori, cadre didactice din invatamantul
superior, cu expertiza in invatamantul preuniversitar, numiti prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea organizatiilor
reprezentative din domeniu sau din proprie initiativa. Din comisia consultativa
pot face parte si reprezentanti ai invatamantului in limbile minoritatilor
nationale, respectiv reprezentanti ai parintilor.
(2) Componenta comisiei consultative se reinnoieste periodic, la propunerea
presedintelui ARACIP, pe baza unor criterii si a unei metodologii specifice.
(3) Comisia consultativa se intruneste de regula la cererea presedintelui
ARACIP, a ministrului educatiei si cercetarii sau ori de cate ori este cazul,
la propunerea a doua treimi din numarul membrilor sai sau la propunerea a doua
treimi din numarul membrilor Consiliului ARACIP.
(4) Comisia consultativa are rolul de a dezbate proiectele de acte
normative elaborate de ARACIP si de a inainta Consiliului ARACIP propunerile pe
marginea proiectelor dezbatute.
(5) In exercitarea atributiilor sale, comisia consultativa emite un aviz
consultativ si face propuneri si recomandari pe marginea proiectelor dezbatute.
CAP. 4
Atributiile presedintelui, vicepresedintelui si ale conducatorilor
departamentelor ARACIP
Art. 17
(1) Presedintele ARACIP asigura conducerea executiva a ARACIP.
(2) In indeplinirea atributiilor sale, presedintele ARACIP emite hotarari.
(3) Presedintele ARACIP are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta ARACIP in justitie, in raporturile cu Ministerul Educatiei si
Cercetarii, cu celelalte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice
din tara si din strainatate, cu orice institutie, organism interesat in
domeniul de activitate al ARACIP;
b) exercita functia de ordonator de credite, in conditiile prevazute de
lege;
c) numeste conducatorii departamentelor ARACIP, in conditiile legii;
d) aproba statul de functii al ARACIP;
e) stabileste conditiile privind angajarea personalului ARACIP;
f) aproba evaluarea anuala a performantelor profesionale ale personalului
din cadrul aparatului propriu al ARACIP;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite in sarcina sa de Ministerul
Educatiei si Cercetarii.
Art. 18
Vicepresedintele ARACIP are urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza sedintele Consiliului ARACIP;
b) coordoneaza si raspunde de activitatea aparatului propriu al ARACIP;
c) raspunde de organizarea bazei de date referitoare la activitatea ARACIP;
d) raspunde de organizarea arhivei ARACIP;
e) organizeaza impreuna cu secretarul general al Agentiei Romane de
Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) consultari bianuale
intre cele doua agentii;
f) asigura publicarea pe site-ul ARACIP a proceselor-verbale incheiate cu
ocazia desfasurarii sedintelor ordinare, respectiv a sedintelor extraordinare
ale Consiliului ARACIP, a rapoartelor de autorizare, de acreditare, respectiv
de evaluare externa a calitatii, intocmite de membrii comisiilor de experti,
precum si a raportului anual cu privire la activitatea ARACIP;
g) asigura publicarea si diseminarea manualelor, analizelor, precum si a
ghidurilor de bune practici;
h) indeplineste, in lipsa presedintelui ARACIP, toate atributiile stabilite
in sarcina acestuia;
i) indeplineste alte atributii, stabilite de presedintele ARACIP, in
conditiile legii.
Art. 19
(1) In vederea organizarii si coordonarii activitatii ARACIP, conducatorii
departamentelor din cadrul ARACIP au urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza activitatea departamentului corespunzator;
b) intocmesc aprecierile profesionale pentru personalul din subordine;
c) realizeaza analize privind nevoile de formare profesionala pentru
personalul din subordine;
d) controleaza indeplinirea sarcinilor de serviciu de catre personalul din
subordine;
e) propun persoanele desemnate pentru a face parte din Consiliul ARACIP.
(2) Conducatorii departamentelor de acreditare si de asigurare a calitatii
din cadrul ARACIP au urmatoarele atributii specifice:
a) coordoneaza si participa la elaborarea si actualizarea standardelor,
standardelor de referinta, a indicatorilor de performanta, pentru evaluarea si
asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar, precum si a standardelor
de acreditare specifice fiecarei etape a procesului de acreditare;
b) coordoneaza si participa la elaborarea metodologiei de evaluare
institutionala si de acreditare a organizatiilor furnizoare de educatie din
invatamantul preuniversitar;
c) coordoneaza elaborarea de manuale de evaluare interna a calitatii, de
ghiduri de bune practici, de analize de sistem, precum si de recomandari de
imbunatatire continua a calitatii in invatamantul preuniversitar.
(3) Conducatorul Serviciului economic si administrativ al ARACIP
indeplineste urmatoarele atributii specifice:
a) organizeaza si coordoneaza activitatea compartimentelor din structura
sa;
b) raspunde de elaborarea metodologiilor si a altor acte normative
referitoare la domeniul financiar;
c) raspunde de intocmirea proiectului de buget de venituri si cheltuieli al
ARACIP si il propune spre avizare Biroului executiv al ARACIP;
d) raspunde de organizarea evidentei financiar-contabile a ARACIP;
e) raspunde de executia bugetului propriu al ARACIP.
Art. 20
(1) ARACIP colaboreaza cu directiile de specialitate din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii, precum si cu inspectoratele scolare in
vederea realizarii activitatii de monitorizare si control al calitatii.
(2) In vederea exercitarii atributiilor sale, ARACIP poate solicita
inspectoratelor scolare urmatoarele:
a) informari privind monitorizarea, consilierea si indrumarea unitatilor de
invatamant preuniversitar din reteaua invatamantului preuniversitar de pe raza
judetului respectiv;
b) informari privind controlul anual al unitatilor de invatamant
preuniversitar din reteaua invatamantului preuniversitar de pe raza judetului
respectiv, pe baza standardelor, standardelor de referinta, precum si a
standardelor proprii, specifice unitatii de invatamant preuniversitar
respective, si propun masuri ameliorative;
c) sinteze anuale ale rapoartelor de autoevaluare ale unitatilor de
invatamant preuniversitar si ale activitatilor de inspectie scolara si de
evaluare institutionala, pe care le inainteaza atat directiilor de specialitate
din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, cat si ARACIP;
d) graficul anual de efectuare a inspectiei scolare si a evaluarii
institutionale in unitatile de invatamant preuniversitar;
e) orice alte propuneri si informari specifice domeniului de activitate al
ARACIP.
Art. 21
Organizatiile furnizoare de educatie, interesate in organizarea si
desfasurarea de activitati de invatamant de nivel preuniversitar,
corespunzatoare unui sistem educational din alta tara, se vor supune procesului
de evaluare externa si de acreditare, in conformitate cu prevederile
corespunzatoare din metodologia de evaluare institutionala si de acreditare.
Art. 22
ARACIP colaboreaza cu agentii si organisme similare din alte tari in
vederea dezvoltarii si aplicarii unor masuri cat mai eficiente de imbunatatire
a calitatii programelor de invatamant preuniversitar.
Art. 23
(1) ARACIP poate sa incheie contracte, acorduri sau conventii cu agentii si
organisme similare din strainatate, in vederea colaborarii si cooperarii pe
plan international in domeniul sau de activitate, in conditiile legii.
(2) ARACIP poate contribui, din bugetul propriu, cu o cota-parte la
cofinantarea unor proiecte nationale si internationale la care participa ca
promotor, partener sau asociat.
Art. 24
(1) Veniturile proprii ale ARACIP vor fi utilizate integral pentru:
a) plata cheltuielilor de personal;
b) plata cheltuielilor materiale si a serviciilor;
c) plata cheltuielilor de capital;
d) plata taxelor si a cotizatiilor la organisme internationale;
e) cofinantarea proiectelor nationale si internationale.
(2) Excedentul anual rezultat din executia bugetului ARACIP se reporteaza
in anul urmator, cu aceeasi destinatie, si se cuprinde in bugetul de venituri
si cheltuieli.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25
Conducerea interimara a ARACIP este asigurata de un presedinte si un
vicepresedinte, numiti pe o perioada determinata, pana la organizarea
concursului, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 26
(1) Pana la constituirea Consiliului ARACIP, timp de cel mult 6 luni de la
intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005, rolul de
organ colectiv decizional il indeplineste un consiliu interimar, format din
presedintele si vicepresedintele ARACIP, precum si dintr-un numar de 10 membri,
cadre didactice din invatamantul preuniversitar de stat si particular si
cercetatori, cadre didactice din invatamantul superior, cu expertiza in
invatamantul preuniversitar, numiti prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii. Din componenta Consiliului interimar al ARACIP pot face parte si
membri ai Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, cu respectarea conditiilor prevazute de prezentul regulament.
(2) Cei 10 membri ai Consiliului interimar al ARACIP sunt salarizati in
functie de activitatea desfasurata, in regim de colaboratori externi, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 27
Conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005, ARACIP
preia patrimoniul, toate drepturile si obligatiile, infrastructura logistica,
personalul, baza de date si functiile Comisiei Nationale de Evaluare si
Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, pe baza de protocol de
predare-preluare.
Art. 28
(1) Pe perioada interimatului, presedintele si vicepresedintele ARACIP
indeplinesc urmatoarele atributii principale:
a) realizeaza activitatile de preluare si de incadrare a personalului,
mentionate la art. 26;
b) asigura organizarea si coordonarea activitatii ARACIP;
c) propun Ministerului Educatiei si Cercetarii spre aprobare, prin ordin,
posturile din structura organizatorica a ARACIP;
d) organizeaza concursul pentru ocuparea posturilor cuprinse in organigrama
ARACIP;
e) stabilesc atributiile de serviciu pentru personalul din cadrul ARACIP,
in conformitate cu fisele postului corespunzatoare;
f) conduc, coordoneaza si raspund de activitatea Consiliului interimar al
ARACIP;
g) indeplinesc alte atributii, stabilite de ministrul educatiei si
cercetarii, in conditiile legii.
(2) Principalele atributii ale Consiliului interimar al ARACIP sunt:
a) sa elaboreze si sa inainteze Ministerului Educatiei si Cercetarii spre
aprobare, prin ordin, criteriile si metodologia de selectie si de formare a
expertilor inscrisi in Registrul propriu al expertilor in evaluare si
acreditare;
b) sa participe la constituirea Registrului expertilor in evaluare si
acreditare al ARACIP;
c) sa elaboreze metodologia de evaluare externa si asigurare a calitatii,
in colaborare cu personalul ARACIP;
d) sa elaboreze standardele, standardele de referinta, indicatorii de
performanta, precum si standardele de acreditare, specifice fiecarei etape a
procesului de acreditare, in colaborare cu personalul ARACIP;
e) sa desemneze o persoana care sa deruleze activitatile de deschidere a
contului de disponibil al ARACIP;
f) sa indeplineasca orice alte atributii stabilite in sarcina sa de
presedintele ARACIP, respectiv de ministrul educatiei si cercetarii, in
conditiile legii.
ANEXA 2
Numarul maxim de posturi al aparatului propriu al ARACIP este 50,
din care 45 sunt posturi de executie si 5 de conducere
ORGANIGRAMA ARACIP
................................................................................
: ___________________________ :
: | Consiliul ARACIP |
:
: | conducere decizionala |
:
: |___________________________| :
: | |_ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
:
: _____________|_________________ _ _ _ _ _ _ _|_ _ _ _ _ _ _
:
: | Biroul executiv al ARACIP | | Comisia consultativa |
:
: | conducere operativa |- - - - - - -| organ colectiv consultativ |
:
: |_______________________________| |_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
:
: |
|
: | __________________________________________________
:
: |__| *) Departamentul de acreditare |
:
: | |__________________________________________________|
:
: | __________________________________________________
:
: |__| *) Departamentul de asigurare a calitatii |
:
: | |__________________________________________________|
:
: | __________________________________________________
:
: |__| Serviciul economic si administrativ |
:
: | |__________________________________________________|
:
: | __________________________________________________
:
: |__| Compartimentul juridic |
:
: | |__________________________________________________|
:
: | __________________________________________________ :
: |__| Compartimentul resurse umane |
:
: | |__________________________________________________|
:
: | __________________________________________________
:
: |__| Compartimentul audit intern |
:
: | |__________________________________________________|
:
: | __________________________________________________
:
: |__| Compartimentul comunicare si relatii cu publicul |
:
: |__________________________________________________|
:
:
:
: ____________________________________
:
: | *) organizate la nivel de directie |
:
: |____________________________________|
:
: :
:..............................................................................:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
| Colaboratori externi, experti in domeniu, inscrisi in registrul |
| propriu al expertilor in evaluare si acreditare |
|_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |