HOTARARE Nr.
1262 din 28 octombrie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2009
privind reglementarea unor masuri pentru stimularea absorbtiei fondurilor
alocate prin Programul National de Dezvoltare Rurala pentru renovarea si
dezvoltarea spatiului rural prin cresterea calitatii vietii si diversificarii
economiei în zonele rurale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 733 din 28 octombrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009
privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor
alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi
dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării
economiei în zonele rurale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea
unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul
Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural
prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale, interimar,
Nicolae Giugea,
secretar de stat
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului
şi mediului de afaceri, interimar,
Gabriel Sandu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
p. Ministrul finanţelor publice,
Bogdan Alexandru Drăgoi,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei
fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru
renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi
diversificării economiei în zonele rurale
Art. 1. - Ministerul Agriculturii, Pădurii şi
Dezvoltării Rurale, în conformitate cu prevederile art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru
stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii
vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale, alocă fondurilor de
garantare sume din Fondul de garantare a creditelor, denumit în continuare Fond,
constituit şi reconstituit conform prevederilor Legii nr. 218/2005 privind
stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru
dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare,
republicată, cu modificările ulterioare, şi din prevederile bugetare pentru
realizarea proiectelor din cadrul Fondului European Agricol pentru Dezvoltare
Rurală (FEADR) privind renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin
creşterea calităţii vieţii şi diversificarea economiei în zonele rurale.
Art. 2. - Alocarea sumelor din Fond se face pe baza
convenţiilor încheiate de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale (MAPDR) cu Fondul de Garantare a Creditului Rural -
IFN - S.A. (FGCR - IFN - S.A.) şi cu Fondul Naţional de Garantare a Creditelor
pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. (FNGC IMM - S.A.), prin
alimentarea conturilor acestora deschise la băncile comerciale.
Art. 3. - Sumele alocate şi dobânzile aferente sunt
utilizate de fondurile de garantare pentru:
a) constituirea plafonului anual de garantare, cu o
expunere de până la 5 ori a sumei primite şi a dobânzilor acumulate şi încasate
efectiv până la finele fiecărui an, din care se va deduce valoarea scrisorilor
de garanţie deja acordate;
b) asumarea de angajamente prin acordarea de scrisori
de garanţie în favoarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP)
pentru garantarea avansului menţionat în contractele de finanţare
nerambursabilă/actele adiţionale încheiate cu beneficiarii publici ai
sprijinului de investiţii finanţat din FEADR, prevăzuţi la art. 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009.
Art. 4. - Fondurile de garantare vor acorda scrisori de
garanţie pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 79/2009 care au încheiat un contract de finanţare
nerambursabilă/act adiţional cu APDRP şi nu înregistrează credite restante la
băncile comerciale la data solicitării de acordare a scrisorilor de garanţie.
Art. 5. - (1) La solicitarea comunelor, asociaţiilor de
dezvoltare intercomunitară ale acestora, precum şi a organismelor de drept
public, fondurile de garantare acordă scrisori de garanţie în favoarea APDRP,
pe baza contractelor de finanţare nerambursabilă/actelor adiţionale încheiate
cu APDRP şi a acordului de garantare prevăzut în anexa nr. 1, care se va
încheia între fondurile de garantare şi aceşti beneficiari.
(2) Modelul acordului de garantare este cel prevăzut
în anexa nr. 1.
(3) In cazul asociaţiilor de dezvoltare
intercomunitară ale comunelor, se va completa acordul prevăzut în anexa nr. 1
de către fiecare membru al asociaţiei.
Art. 6. - Beneficiarii publici vor transmite fondului
de garantare, în vederea obţinerii unei scrisori de garanţie, solicitarea de
acordare a scrisorii de garanţie, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 7. - Condiţiile de acordare a scrisorii de
garanţie de către fondul de garantare sunt:
a) transmiterea solicitării de acordare a scrisorii de
garanţie cu toate anexele completate conform cerinţelor rezultate din
conţinutul acestora;
b) plata comisionului de garantare calculat astfel:
Comision de garantare datorat
|
=
|
valoarea
scrisorii de garanţie
|
X
|
procent lunar de comision stabilit prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale
|
X
|
nr. de luni de valabilitate a scrisorii de garanţie (inclusiv
luna acordării şi a expirării valabilităţii)
|
Comisionul de garantare se va plăti în contul
fondurilor de garantare.
c) semnarea acordului de garantare prevăzut în anexa
nr. 1.
Art. 8. - Scrisorile de garanţie acordate de fondurile
de garantare la solicitarea beneficiarilor prevăzuţi la art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 în favoarea APDRP vor avea conţinutul prevăzut
în anexa nr. 3 şi vor fi semnate şi parafate de reprezentanţii legali ai
fondului de garantare.
Art. 9. - Scrisorile de garanţie angajează fondurile de
garantare în mod irevocabil la plata către APDRP, la prima cerere a acesteia, a
sumelor datorate de beneficiarii acestora, reprezentând valoarea avansului
acordat şi nejustificat sau justificat parţial, cu înscriere în limita maximă a
valorii scrisorii de garanţie, în baza cererii de executare.
Art. 10. - Executarea scrisorilor de garanţie emise de
fondul de garantare de către APDRP se va face în cazul în care beneficiarii
publici nu justifică valoarea avansului în termenul stipulat în contractele de
finanţare nerambursabilă/actele adiţionale. Plata sumei solicitate de APDRP se
face în mod irevocabil, la prima cerere însoţită de documentaţia justificativă.
Art. 11. - Cererea de executare a scrisorii de
garanţie, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 4, transmisă de APDRP
fondului de garantare care a acordat respectiva scrisoare de garanţie, trebuie
să fie însoţită de următoarele documente:
a) copia ordinului de plată (OP) cu care s-a
virat avansul în contul beneficiarului public;
b) copiile altor documente justificative din care să
rezulte neîndeplinirea obligaţiilor ce revin contractantului privind utilizarea
şi justificarea avansului, aşa cum sunt acestea prevăzute în contractul de
finanţare, cu modificările şi completările ulterioare;
c) documentul elaborat de APDRP prin care se stabileşte
valoarea debitului ca urmare a oricăror nereguli conform contractului de
finanţare nerambursabilă şi/sau copie a deciziei privind soluţionarea
contestaţiei, întocmit în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003
privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor
de cofinanţare aferente utilizate în mod corespunzător, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12. - (1) Plata sumei reprezentând valoarea, în
cazul neexecutării obligaţiilor, sau diferenţa de valoare, în cazul executării
parţiale a obligaţiilor, aferentă scrisorii de garanţie, comunicată prin
cererea de executare de către APDRP, va fi efectuată de garant în termen de
maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii cererii de executare.
(2) In situaţia în care valoarea scrisorilor de
garanţie executate de APDRP depăşeşte nivelul sumelor alocate fondurilor de
garantare şi al dobânzilor aferente acumulate, diferenţa se acoperă din prevederile
bugetare ale MAPDR.
Art. 13. - (1) Creanţele fondurilor de garantare
rezultate din executarea scrisorilor de garanţie de către APDRP au regim de
creanţă bugetară.
(2) Executarea silită de către fondurile de garantare a
creanţelor rezultate din plata scrisorii de garanţie ca urmare a neonorării la
scadenţă de către beneficiarii publici a obligaţiilor asumate prin contractul
de finanţare se va face de către acestea, în baza acordului de garantare
prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 14. -In baza prezentelor norme metodologice,
fondurile de garantare vor elabora Proceduri de lucru privind acordarea
scrisorilor de garanţie în favoarea APDRP, care vor fi aprobate de ministrul
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
Art. 15. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
ACORD DE GARANTARE
1. Fondul de garantare, cu sediul în Bucureşti,
str.........................................................nr.......,
sectorul....., înregistrat la Registrul Comerţului din Bucureşti sub nr.
J40/................., cod unic de înregistrare.....................,
cont............................................., deschis
la.............................., reprezentat prin director
general.......................................şi
director................................................., în calitate de
cesionar,
şi
2.
Comuna/ADI/ODP.............................................................................................,
cu sediul în localitatea..........................,
satul...................................Judeţul...........................,
tel.......................,fax......................, cod
fiscal..........................., reprezentată de
dl/dna............................................., reprezentant legal, în
calitate de cedent,
Preambul
Intrucât prin solicitarea transmisă Fondului de
garantare în baza prevederilor Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru
stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii
vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.262/2009, cedentul a solicitat şi fondul de garantare a
aprobat acordarea unei scrisori de garanţie de restituire a avansului în
favoarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP), în
vederea garantării obligaţiilor de plată a avansului de 50% din fondurile
nerambursabile pentru implementarea proiectului
integrat.................................................................în
localitatea .....................................................,
comuna...................................................Judeţul................................................,în
baza contractului de finanţare nerambursabilă
nr....................................., astfel cum acestea au fost aprobate
prin Hotărârea Consiliului Local nr........../..............(anexată în copie).
Părţile convin semnarea prezentului acord.
Obiectul acordului
In scopul garantării obligaţiilor asumate de fondul de
garantare prin scrisoarea de garanţie emisă în favoarea APDRP, cedentul este de
acord să constituie în favoarea cesionarului o garanţie asupra sumelor aprobate
anual prin bugetul de venituri şi cheltuieli al beneficiarului public şi care
va fi executată în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, aprobată cu completări prin Legea nr. 288/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 1
Constituirea garanţiei
1.1. Cedentul constituie în favoarea fondului de
garantare, în calitate de cesionar, o garanţie reală mobiliară având ca obiect
sumele aprobate anual prin bugetul de venituri şi cheltuieli al beneficiarului
public şi care va fi executată în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002,
aprobată cu completări prin Legea nr. 288/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
1.2. Prezenta garanţie reală mobiliară se constituie în
favoarea fondului de garantare, în cazul în care acesta este executat de APDRP
ca urmare a neonorării la scadenţă de către cedent a obligaţiilor asumate prin
contractul de finanţare încheiat cu APDRP, recuperarea creanţei urmând a se
face conform art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 privind
reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea
spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării economiei în
zonele rurale şi prevederilor normelor metodologice de aplicare a acesteia,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.262/2009.
1.3. Suma garantată prin prezentul acord de garanţie
este de..............................lei.
ARTICOLUL 2
Declaraţii, garanţii şi obligaţii ale cedentului
2.1. Prin semnarea prezentului acord, cedentul
confirmă şi garantează că:
a) fondul de garantare este cesionar în favoarea căruia
a fost constituită o garanţie pe sumele aprobate anual în bugetul cedentului;
b) sumele aprobate anual în bugetul local nu fac
obiectul niciunei executări silite pornite de alţi creditori ai cedentului, la
data încheierii prezentului acord.
2.2. Cedentul se obligă:
a) să nu constituie, fără înştiinţare prealabilă a
Fondului, nicio altă garanţie asupra sumelor aprobate anual în buget;
b) să transmită fondului de garantare orice informaţie
sau documente pe care fondul de garantare le poate solicita în mod rezonabil în
vederea exercitării în bune condiţii a drepturilor conferite lui prin prezentul
acord şi să îndeplinească orice va fi necesar/cerut de lege pentru a menţine
garanţia validă şi efectivă.
ARTICOLUL 3
Executarea garanţiei
3.1. Cesionarul consimte ca executarea să se facă în
baza prezentului acord şi a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002,
aprobată cu completări prin Legea nr. 288/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
3.2. Cesionarul are dreptul să declare ca fiind
scadente în termen de 5 zile lucrătoare toate sumele datorate de cedent în
contul scrisorii de garanţie plătite de cesionar către APDRP şi să încaseze
aceste sume conform pct. 3.1.
3.3. In caz de neexecutare, cesionarul, în calitate de
creditor, poate folosi mijloacele proprii prevăzute în prezentul acord pentru
încasarea sumei de...................lei.
ARTICOLUL 4
Diverse
4.1. Prezentul acord de garantare este guvernat de
legea română. Părţile convin ca orice dispută referitoare la acest acord să fie
soluţionată de instanţa de judecată de la sediul fondului de garantare din
municipiul Bucureşti.
4.2. Cesionarul va înregistra, în termen de 15 zile de
la data semnării, prezentul acord de garantare la Arhiva Electronică de
Garanţii Reale Mobiliare (Arhiva), în favoarea sa, care să confere rang
de prioritate garanţiei.
4.3. Orice cerere, autorizare sau notificare decurgând
din prezentul acord va fi realizată în scris şi va putea fi remisă personal sau
trimisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, socotindu-se
primită, după caz, la data remiterii sau la data indicată pe „confirmarea de
primire".
4.4. Prezentul acord constituie titlu de creanţă,
conform legii.
Acest acord s-a încheiat în două exemplare originale,
în limba română, câte un exemplar pentru fiecare parte.
CESIONAR
Fondul de garantare
Preşedinte,
........................................
Data semnării....................
Director,
........................................
Data semnării....................
CEDENT
Comuna...........................
Primar,.
........................................
Data semnării....................
Şef contabil,
........................................
Data semnării...................
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
SOLICITARE DE ACORDARE A SCRISORII DE
GARANŢIE
1.
Comuna/ADI/ODP..........................................., având următoarele
date de identificare:......................................................,
CUI......................,..............., cod CAEN.....................,
sediul în localitatea................................,
str..................................nr.......,
judeţul........................, telefon.........................,
fax...........................
2. Reprezentanţii legali:
Nume şi prenume
|
Funcţia
|
Actul de numire sau de
împuternicire
|
BI/CI seria şi nr.
|
Codul numeric personal
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
...............................
|
vă rugăm să aprobaţi acordarea unei garanţii în valoare
de...................................lei, destinată acoperirii sumei solicitate
ca avans, conform prevederilor art. 4 alin. (2) şi (4) din Contractul de
finanţare nerambursabilă/Actul adiţional nr.... din data.........., încheiat cu
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP), destinat
realizării următoarei investiţii publice de interes
local:.......................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Data-limită de executare a proiectului conform
contractului este.......................................
4. Valoarea scrisorii de garanţie este
de............................. lei, reprezentând 110% din valoarea avansului
în sumă de....................................lei.
5. Numărul de luni de valabilitate a scrisorii de
garanţie (inclusiv luna acordării şi a expirării valabilităţii) este
de..........luni.
6. Data-limită a valabilităţii scrisorii de garanţie
este.........................
7. Comisionul de garantare în sumă
de.......................lei s-a plătit integral conform OP anexat (în copie).
8. Beneficiarul scrisorii de garanţie: Agenţia de
Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, cod fiscal: 13533790, localitatea:
Bucureşti, strada: Ştirbei Vodă nr. 43, sectorul 1, telefon: 021-402.27.50,
fax: 021-315.67.79.
9. Investiţia se încadrează în măsura 322, acreditată
prin PNDR.
Valoarea totală a obiectivului de investiţie este
de:.......................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .....................................................lei.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(în cifre şi litere)
Valoarea eligibilă a proiectului conform contractului
de finanţare nerambursabilă este de
:..............................................................................................
........................................................................................................................................................................ .....................................................lei.
(în cifre şi litere)
10. Impozitele şi taxele locale sunt încasate prin:
- unităţi proprii;
- alte unităţi.
11. Beneficiarul declară că are deschise la băncile
comerciale conturi bancare. Situaţia conturilor deschise la instituţiile de
credit este următoarea:
Instituţia de credit
|
Nr. contului
|
|
|
|
|
|
|
12. Beneficiarul declară şi garantează fondului de
garantare că la data prezentei solicitări:
a) a adoptat în condiţiile prevăzute de lege hotărârea
prin care a decis încheierea acordului de garantare în favoarea fondului de
garantare privind sumele aprobate anual prin bugetul de venituri şi cheltuieli
al beneficiarului;
b) proiectul ce beneficiază de fonduri externe
nerambursabile pentru care s-a semnat contractul de finanţare cu APDRP a fost
cuprins în bugetul de venituri şi cheltuieli al beneficiarului public şi în
anexele la acesta, potrivit prevederilor legale;
c) în orice moment va menţine creanţele fondului de
garantare cu rang de creanţă bugetară;
d) nu au fost iniţiate şi nu sunt în curs proceduri
judiciare, popriri (asupra conturilor sale deschise la trezorerie, în care
încasează veniturile proprii, şi/sau asupra conturilor sale deschise la
instituţiile de credit) împotriva sa care pot afecta capacitatea de a-şi îndeplini
obligaţiile asumate prin contractul de finanţare nerambursabilă încheiat cu
APDRP;
e) viza de control financiar preventiv aplicată pe
prezenta solicitare de către conducătorul compartimentului desemnat potrivit
legii şi regulamentelor interne să exercite controlul financiar preventiv la
nivelul beneficiarului atestă fără rezerve că toate condiţiile prealabile,
necesare pentru semnarea solicitării şi a acordului de garantare, au fost
îndeplinite.
13. La prezenta solicitare se anexează următoarele documente
însoţite de un opis:
13.1. hotărârea beneficiarului privind aprobarea
valorii de investiţie a proiectului (în copie);
13.2. hotărârea de aprobare a beneficiarului privind
solicitarea scrisorii de garanţie din partea fondului de garantare (în copie);
13.3. contractul de finanţare nerambursabilă încheiat
cu APDRP, inclusiv bugetul indicativ şi declaraţia de eşalonare a depunerii
cererilor de plată (în copie);
13.4. avizul favorabil al APDRP asupra procedurii de
achiziţie prioritar majoritară (în copie);
13.5. proiecţia bugetului local pentru perioada de
valabilitate a scrisorii de garanţie, care să includă restituirea avansului
solicitat şi plata comisionului aferent scrisorii de garanţie, detalierea
veniturilor şi cheltuielilor totale pe fiecare an al perioadei de valabilitate
a scrisorii de garanţie, conform clasificaţiei economice;
13.6. certificat de înregistrare fiscală emis de DGFP,
după caz;
13.7. certificat de atestare fiscală privind situaţia
achitării obligaţiilor către bugetul consolidat al statului sau a plăţii
obligaţiilor sociale, după caz;
13.8. copie de pe actele de identitate (BI/CI) ale
reprezentanţilor legali;
13.9. copie de pe hotărârea instanţei judecătoreşti de
numire a reprezentanţilor legali, după caz;
13.10. hotărârea beneficiarului privind aprobarea BVC
(în copie);
13.11. contul în care s-a solicitat APDRP virarea
avansului este deschis la trezorerie cu
nr.......................................;
13.12. acordul de garantare, în două exemplare
originale semnate de reprezentanţii legali ai beneficiarului, în calitate de
cedent.
Prin prezenta solicitare de acordare a scrisorii de
garanţie, subsemnatul/a,............................., în calitate de
reprezentant legal al comunei..........................., numit în
baza................................, declar pe propria răspundere, sub
sancţiunea legii penale cu privire la pedepsirea pentru fals în înscrisuri
oficiale şi în declaraţii, că mă oblig să respect prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru
stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii
vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale, ca urmare a emiterii de
către Fondul de Garantare................................a scrisorii de
garanţie pentru restituirea avansului.
Data....................
Semnătura şi ştampila reprezentanţilor legali
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
FONDUL..................................................
Către: Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi
Pescuit - APDRP
SCRISOARE DE GARANŢIE
pentru restituirea avansului
nr........../..........
Referitor la: Contractul de finanţare nerambursabilă
nr................../.............
In conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea
absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală
pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii
vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale şi cu
solicitarea comunei (ADI.ODP) ...................................,
reprezentată de ....................în calitate de ................, Fondul
............................................ acordă o garanţie irevocabilă, în
valoare de..................lei, reprezentând 110% din valoarea avansului
de....................lei, în favoarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare
Rurală şi Pescuit, cu sediul în str. Ştirbei Vodă nr. 43, sectorul 1,
Bucureşti, telefon 021-4022750, fax 021-3156779, e-mail cabinet@apdrp.ro,
www.apdrp.ro, cod fiscal 13533790, pentru restituirea avansului prevăzut
în Contractul de finanţare nerambursabilă nr.......din data de......./Actul
adiţional nr.....din data de......., încheiat cu APDRP, necesar realizării
investiţiei din fonduri FEADR.
Prin prezenta ne obligăm în mod irevocabil să plătim în
favoarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, în termen de
maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii cererii scrise de executare a
prezentei scrisori de garanţie, orice sumă până la concurenţa valorii care
reprezintă maximum 110% din valoarea avansului acordat, la prima cerere de
executare, care decurge din neîndeplinirea obligaţiilor ce revin
contractantului, referitoare la utilizarea şi justificarea avansului, aşa cum
sunt acestea prevăzute în contractul de finanţare menţionat mai sus, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi în legislaţia în vigoare.
Plata scrisorii de garanţie se va face de către Fond în termenul menţionat,
fără nicio altă formalitate suplimentară faţă de cele prevăzute mai sus, din
partea APDRP.
Cererea de executare a prezentei scrisori de garanţie
din partea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit trebuie să fie
adresată
Fondului.......................................................................care
a emis prezenta scrisoare de garanţie şi trebuie să fie însoţită de copiile
documentelor de plată cu care a fost virat avansul către beneficiar,
documentele justificative din care să rezulte neîndeplinirea obligaţiilor ce
revin contractantului, privind utilizarea şi justificarea avansului, aşa cum
sunt acestea prevăzute în contractul de finanţare menţionat mai sus, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi copia documentului elaborat
de APDRP, prin care se stabileşte valoarea debitului ca urmare a oricăror
nereguli conform contractului de finanţare nerambursabilă, şi/sau copie a
deciziei privind soluţionarea contestaţiei, întocmit în conformitate cu
Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Prezenta scrisoare de garanţie intră în vigoare la data
emiterii acesteia, astăzi,......................., şi va produce efecte numai
după ce comuna (ADI, ODP)......................................a primit avansul
prevăzut în prezenta scrisoare de garanţie în contul deschis la Trezoreria
Statului.
Garanţia emisă de Fondul....................este
valabilă până la data de...............şi expiră automat şi în întregime în
cazul în care cererea de executare din partea Agenţiei de Plăţi pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit nu este transmisă în scris, până cel târziu la
data menţionată mai sus, indiferent dacă prezenta scrisoare de garanţie este
sau nu restituită. Odată expirată, această scrisoare de garanţie devine nulă şi
fără obiect şi nicio cerere de executare primită după această dată nu va mai fi
onorată.
In cazul în care beneficiarul prezentei scrisori de
garanţie va solicita Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit
prelungirea duratei de execuţie menţionate în contractul de finanţare, Fondul
se obligă ca la cererea acestuia să emită o nouă scrisoare de garanţie.
Garanţia îşi va înceta valabilitatea şi înainte de
această dată, în cazul în care Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi
Pescuit notifică Fondului de garantare în scris că documentele justificative
prezentate de comuna (ADI, ODP).............................. confirmă
utilizarea avansului în conformitate cu prevederile contractului de finanţare,
cu modificările şi completările ulterioare.
In cazul în care Fondul de garantare nu va plăti către
APDRP suma menţionată în cererea de executare în termen de 3 zile lucrătoare,
APDRP va percepe acestuia majorări de întârziere calculate conform prevederilor
legislaţiei în vigoare.
Fondul..............................................
Director general (Preşedinte),
Director,
Avizat,
Director,
Avizat,
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
CERERE DE EXECUTARE
a scrisorii de garanţie pentru restituirea avansului
Către:
Fondul..........................................
Referitor la: Scrisoarea de garanţie pentru
restituirea avansului, emisă de dumneavoastră în favoarea Agenţiei de Plăţi
pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit privind obligaţiile (denumirea
beneficiarului) în baza Contractului de finanţare C........................, cu
modificările şi completările ulterioare
In baza Scrisorii de garanţie pentru restituirea
avansului nr..../data,.........emisă de dumneavoastră (denumirea fondului), vă
transmitem solicitarea noastră pentru plata sumei de (Se va completa în cifre
şi în litere.)......................... lei, reprezentând 110% din valoarea
avansului acordat şi nejustificat sau justificat parţial, conform prevederilor
art. 20 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind
gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european
de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european
pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a
fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi
gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul
pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul
pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind
stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru
dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare,
cu modificările şi completările ulterioare.
In cazul în care Fondul de garantare nu va plăti către
APDRP suma menţionată la paragraful precedent în termen de 3 zile lucrătoare,
APDRP va percepe majorări de întârziere calculate conform prevederilor
legislaţiei în vigoare.
Pentru a asigura drepturile Agenţiei de Plăţi pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit în baza Scrisorii de garanţie pentru restituirea
avansului nr.................../data..................., vă solicităm să
efectuaţi plata sumei menţionate mai sus în maximum 3 zile lucrătoare de la
data primirii de către dumneavoastră (denumirea fondului) a Cererii de
executare a scrisorii de garanţie pentru restituirea avansului şi a
documentelor justificative.
Motivele care stau la baza executării Scrisorii de
garanţie pentru restituirea avansului nr............/data...............sunt:
a).......................;
b)............................
Ataşăm la prezenta Scrisoarea de garanţie pentru
restituirea avansului nr........din data........, emisă de Fondul...........,
în original, precum şi copiile următoarelor documente justificative:
a) documentul de plată cu care APDRP a virat avansul în
contul beneficiarului public;
b) documentele justificative elaborate de APDRP, din
care să rezulte neîndeplinirea obligaţiilor ce revin contractantului privind
utilizarea şi justificarea avansului, aşa cum sunt acestea prevăzute în
contractul de finanţare, cu modificările şi completările ulterioare;
c) documentul elaborat de APDRP, prin care se
stabileşte valoarea debitului ca urmare a oricăror nereguli conform
contractului de finanţare nerambursabilă, şi/sau copie a deciziei privind
soluţionarea contestaţiei, întocmit în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr.
79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Suma finală datorată va fi plătită în contul Agenţiei
de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit nr...............................,
deschis la......................
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit
Director general,
.............................................................................