HOTARARE Nr. 13 din 4 ianuarie 2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Informatiilor Publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 10 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Ministerul Informatiilor Publice se organizeaza si functioneaza ca
organ de specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea
Guvernului, cu personalitate juridica.
(2) Sediul Ministerului Informatiilor Publice este in municipiul Bucuresti,
Piata Victoriei nr. 1, sectorul 1.
Art. 2
Ministerul Informatiilor Publice elaboreaza si aplica strategia si
Programul de guvernare in domeniul informatiilor publice, relatiilor cu romanii
de pretutindeni si relatiilor interetnice.
Art. 3
Ministerul Informatiilor Publice are urmatoarele atributii principale:
1. elaboreaza si supune spre aprobare Guvernului strategia si politica
nationala in domeniul informatiilor publice;
2. aplica si promoveaza strategia si politica nationala in domeniul
informatiilor publice si urmareste realizarea acesteia;
3. elaboreaza si promoveaza acte normative specifice, avizeaza
reglementarile ministerelor sau ale organelor de specialitate ale
administratiei publice centrale, care au implicatii si asupra domeniului sau de
activitate;
4. reprezinta interesele statului in diferite organe si organisme
internationale, in conformitate cu acordurile si cu alte intelegeri stabilite
in acest scop, si dezvolta relatii de colaborare cu organe si cu organizatii
similare din alte state, precum si cu organisme internationale interesate de
activitatea de informare publica;
5. initiaza si negociaza din imputernicirea Guvernului acorduri, conventii
si alte intelegeri internationale sau propune intocmirea formelor de aderare la
cele existente;
6. urmareste aplicarea legilor si a celorlalte acte normative in domeniul
informatiilor publice, precum si armonizarea acestora cu reglementarile
existente in Uniunea Europeana;
7. coordoneaza aplicarea prevederilor legale, inclusiv a conventiilor si
acordurilor internationale, in functie de specificul activitatii, si
intreprinde masuri pentru prevenirea si inlaturarea oricaror incalcari ale
acestora;
8. colaboreaza cu celelalte organe de specialitate din subordinea
Guvernului, cu ministere, cu autoritati publice locale, cu asociatii, fundatii
si cu alte organizatii neguvernamentale, pentru aplicarea si armonizarea
strategiei nationale cu reglementarile si strategiile internationale in
domeniu;
9. coordoneaza programele de asistenta tehnica acordata de Banca Mondiala,
Uniunea Europeana si de alte organisme internationale, precum si programul de
integrare europeana in domeniul activitatii de asigurare a informatiei publice;
10. asigura si coordoneaza producerea integrata si unitara a mesajului
public guvernamental si coordoneaza raspandirea informatiilor publice prin
toate mijloacele de comunicare;
11. pune la dispozitie mijloacelor de informare in masa informatii
destinate opiniei publice, in vederea cunoasterii exacte a activitatii
Guvernului, prin informari si conferinte de presa organizate saptamanal sau ori
de cate ori este nevoie;
12. asigura acreditarea jurnalistilor romani si straini la biroul de presa
al Guvernului, precum si la actiunile cu presa ce au loc la sediul Guvernului
sau in afara sediului, organizate de acesta;
13. asigura informatiile necesare in vederea mediatizarii corespunzatoare a
vizitelor oficiale ale primului-ministru in strainatate si ale delegatiilor
straine invitate de Guvernul Romaniei, precum si accesul la informatie al
ziaristilor care insotesc aceste delegatii;
14. asigura consultanta tehnica si, dupa caz, coordoneaza, in limitele
competentelor, gestionarea crizelor si a conflictelor de comunicare, care pot
afecta increderea opiniei publice interne si internationale in legatura cu
programele si actiunile Guvernului;
15. asigura asistenta de specialitate primului-ministru, altor demnitari si
inalti functionari publici din cadrul Guvernului in domeniul comunicarii;
16. elaboreaza si avizeaza proiecte de acte normative din domeniul sau de
activitate;
17. realizeaza analize privind imaginea Romaniei peste hotare si propune
Guvernului masurile corespunzatoare;
18. coopereaza, pentru indeplinirea activitatilor, cu colectivul de
informatica al Guvernului, in vederea exploatarii si actualizarii informatiilor
din banca de date a Guvernului si a ministerului;
19. administreaza si gestioneaza pagina de web a Guvernului Romaniei;
20. coordoneaza activitatile grupului de comunicare interministeriala si
toate activitatile de informare publica ale ministerelor, prefecturilor si ale altor
institutii subordonate direct Guvernului;
21. mentine legaturi permanente cu ambasadele straine in Romania si cu
organismele internationale reprezentate in tara, in scopul informarii acestora,
impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, asupra aspectelor care privesc
gestionarea treburilor publice si imaginea tarii;
22. coordoneaza elaborarea si difuzarea in tara si in strainatate a
pliantelor, ghidurilor, materialelor documentare, articolelor informative
destinate presei, a altor informatii destinate celorlalte mijloace de
comunicare in masa, care sa contribuie la alcatuirea unei imagini corecte
despre realitatile din Romania si despre activitatea Guvernului;
23. initiaza si organizeaza colocvii, dezbateri, simpozioane, mese rotunde,
precum si actiuni cu mass-media pe teme privind guvernarea, in scopul
deschiderii unor canale de comunicare si al cunoasterii realitatilor din
Romania;
24. asigura participarea personalului ministerului la actiuni cu caracter
stiintific si cultural, la reuniuni si expozitii internationale, precum si la
actiuni avand ca scop integrarea europeana si euroatlantica;
25. asigura suportul cooperarii cu departamentele specializate de la
nivelul celorlalte autoritati publice, pentru promovarea intereselor externe
ale tarii, si gestioneaza problematica imaginii Romaniei in lume;
26. mentine contacte active cu ambasadele, cu atasatii de presa si cu
ziaristii straini acreditati in Romania, in scopul informarii acestora asupra
problemelor care privesc gestionarea treburilor publice si imaginea tarii;
27. planifica si stabileste numarul si volumul de publicatii ce urmeaza sa
fie distribuite in strainatate si care beneficiaza de facilitati;
28. stabileste un index al publicatiilor si al titlurilor de carte romaneasca,
semnificativ pentru cultura nationala, precum si productia si distributia de
materiale informative si publicitare pentru care se pot emite comenzi sau se
pot acorda facilitati;
29. asigura activitatea de relatii cu publicul si organizeaza un sistem
flexibil de comunicare intre Guvern si cetateni;
30. primeste petitii si urmareste modul de solutionare a acestora;
31. stabileste, mentine si consolideaza legaturile cu romanii de
pretutindeni si cu organizatiile reprezentative ale acestora;
32. cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe stabileste contacte de
colaborare cu autoritatile publice ale statelor in care traiesc etnici romani;
33. elaboreaza programe si urmareste aplicarea lor in scopul pastrarii,
dezvoltarii si exprimarii identitatii etnice, culturale, civice si religioase a
romanilor de pretutindeni; sprijina direct autoritatile publice din tara si din
strainatate in legatura cu problemele romanilor de pretutindeni;
34. avizeaza proiecte de legi si alte acte normative, care au incidenta
asupra drepturilor si indatoririlor persoanelor apartinand minoritatilor
nationale;
35. monitorizeaza aplicarea actelor normative interne, precum si a normelor
si recomandarilor organismelor internationale referitoare la protectia
minoritatilor nationale;
36. urmareste aplicarea unitara a prevederilor legale privind protectia
minoritatilor nationale de catre autoritatile publice;
37. primeste si examineaza cererile si sesizarile adresate de institutii,
organizatii sau persoane fizice cu privire la actele organelor administratiei
publice care incalca drepturile persoanelor apartinand minoritatilor nationale
si comunica punctul de vedere legal;
38. stabileste si mentine relatii cu organizatii guvernamentale si
neguvernamentale din tara si din strainatate si cu organisme internationale
care au in atributiile lor solutionarea problemelor respectarii drepturilor
persoanelor apartinand minoritatilor nationale;
39. promoveaza si organizeaza programe privind pastrarea, exprimarea si
dezvoltarea identitatii etnice, culturale, lingvistice si religioase a
persoanelor apartinand minoritatilor nationale;
40. mentine legaturi permanente si colaboreaza cu autoritatile
administratiei publice locale prin imputerniciti cu competente teritoriale,
numiti prin ordin al ministrului, in vederea identificarii problemelor
specifice si urmaririi solutionarii acestora.
Art. 4
(1) Structura organizatorica a Ministerului Informatiilor Publice este
prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului pot
functiona servicii si birouri.
(2) Atributiile si sarcinile aparatului propriu al Ministerului
Informatiilor Publice se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare aprobat prin ordin al ministrului informatiilor publice.
(3) Numarul maxim de posturi este de 150, exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului ministrului.
(4) Incadrarea personalului din aparatul propriu al ministerului, precum si
din unitatile subordonate acestuia, cu numarul maxim de posturi aprobat se face
in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(5) In cadrul numarului de posturi aprobat ministerul organizeaza
reprezentante teritoriale ale caror atributii sunt stabilite prin ordin al
ministrului.
(6) Prefecturile, cu sprijinul consiliilor judetene si al consiliilor
locale, vor asigura spatiul si conditiile corespunzatoare de desfasurare a
activitatilor reprezentantelor teritoriale.
(7) Activitatea reprezentantelor teritoriale se poate desfasura si in
spatii inchiriate in conditiile legii, cu suportarea cheltuielilor de catre
Ministerul Informatiilor Publice.
Art. 5
(1) Conducerea ministerului este exercitata de catre ministru, ajutat de 4
secretari de stat.
(2) Ministrul reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte autoritati
publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate, precum
si in justitie.
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin ministrul emite ordine si
instructiuni, in conditiile legii.
Art. 6
(1) Ministrul indeplineste urmatoarele atributii generale:
a) organizeaza, coordoneaza si controleaza aplicarea legilor si hotararilor
Guvernului, a ordinelor si instructiunilor emise potrivit legii, cu respectarea
limitelor de autoritate si a principiului autonomiei administratiei publice
locale, a institutiilor publice si a agentilor economici;
b) elaboreaza si avizeaza proiectele de legi, de ordonante si de hotarari
ale Guvernului, in conditiile stabilite prin metodologia aprobata de Guvern;
c) actioneaza pentru aplicarea strategiei proprii a ministerului, integrata
strategiei de dezvoltare economico-sociala a Guvernului;
d) fundamenteaza si elaboreaza propuneri pentru bugetul anual, pe care le
inainteaza Guvernului;
e) urmareste proiectarea si realizarea investitiilor din sistemul
ministerului, in baza bugetului aprobat;
f) reprezinta interesele statului in diferite organe si organisme
internationale, in conformitate cu acordurile si conventiile la care Romania
este parte si cu alte intelegeri stabilite in acest scop, si dezvolta relatii
de colaborare cu organe si organizatii similare din alte state si cu organisme
internationale ce intereseaza domeniul lor de activitate;
g) initiaza si negociaza, din imputernicirea Presedintelui Romaniei sau a
Guvernului, in conditiile legii, incheierea de conventii, acorduri si alte
intelegeri internationale sau propune intocmirea formelor de aderare la cele
existente;
h) urmareste proiectarea si aplicarea conventiilor si acordurilor
internationale la care Romania este parte si ia masuri pentru realizarea
conditiilor de integrare in structurile europene sau in alte organisme
internationale;
i) coordoneaza si urmareste elaborarea si implementarea de politici si
strategii in domeniile de activitate ale ministerului, potrivit strategiei
generale a Guvernului;
j) avizeaza, in conditiile legii, infiintarea organismelor neguvernamentale
si coopereaza cu acestea in realizarea scopului pentru care au fost create;
k) colaboreaza cu institutiile de specialitate pentru formarea si
perfectionarea pregatirii profesionale a personalului din sistemul lor;
l) editeaza, dupa caz, publicatiile de specialitate si de informare.
(2) Ministrul indeplineste si alte atributii specifice, stabilite prin acte
normative.
(3) Ministrul informatiilor publice indeplineste, conform legii, functia de
ordonator principal de credite al ministerului.
Art. 7
Secretarii de stat exercita atributiile stabilite de ministru prin ordin.
Art. 8
In cazul in care ministrul, din diferite motive, nu isi poate exercita
atributiile, secretarul de stat desemnat de acesta exercita atributiile,
instiintandu-l pe primul-ministru despre aceasta.
Art. 9
(1) Ministerul are un secretar general care este functionar public, numit
pe baza de concurs sau examen, potrivit legii. Acesta asigura stabilitatea
functionarii ministerului si realizarea legaturilor functionale intre
structurile ministerului.
(2) Principalele atributii ale secretarului general sunt:
a) coordoneaza buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu
caracter functional din cadrul ministerului si asigura legatura operativa
dintre ministru si conducatorii tuturor compartimentelor din minister si din
unitatile subordonate;
b) conlucreaza cu compartimentele de specialitate din cadrul
Secretariatului General al Guvernului, cu secretarii generali din celelalte
ministere, precum si cu secretarii judetelor si secretarii generali ai
prefecturilor, in probleme de interes comun;
c) primeste si transmite ministerelor spre avizare proiectele de acte
normative;
d) transmite Secretariatului General al Guvernului proiecte de acte
normative initiate de minister pentru a fi discutate in sedinta de Guvern;
e) urmareste si asigura finalizarea actelor normative aprobate de Guvern,
care au fost initiate de minister;
f) monitorizeaza si controleaza elaborarea raportarilor periodice,
prevazute de reglementarile in vigoare;
g) coordoneaza intregul personal al ministerului, activitatea de elaborare
a politicilor de personal si principiile directoare pentru managementul de
personal din cadrul compartimentelor.
(3) Secretarul general al ministerului poate indeplini si alte insarcinari
prevazute in regulamentul de organizare si functionare a ministerului ori
incredintate de ministru.
Art. 10
(1) Pe langa ministru functioneaza ca organ consultativ Colegiul
ministerului.
(2) Componenta si regulamentul de functionare ale Colegiului ministerului
se aproba prin ordin al ministrului.
(3) Colegiul ministerului se intruneste la cererea si sub presedintia
ministrului, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului.
Art. 11
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Departamentul pentru
Comunicare, Departamentul pentru Relatiile cu Romanii de peste Hotare si
Departamentul pentru Protectia Minoritatilor Nationale se desfiinteaza.
Art. 12
Activul si pasivul structurilor prevazute la art. 11 se preiau de Ministerul
Informatiilor Publice.
Art. 13
Personalul structurilor prevazute la art. 11 se preia de Ministerul
Informatiilor Publice, pe baza de concurs sau examen, in conditiile legii.
Art. 14
Institutiile din subordinea Ministerului Informatiilor Publice sunt
prevazute in anexa nr. 2.
Art. 15
Ministerul Informatiilor Publice are in dotare un numar de autoturisme
stabilit potrivit normelor legale in vigoare.
Art. 16
Ministerul Informatiilor Publice va prezenta in termen de 30 de zile
proiectele de hotarari ale Guvernului privind organizarea si functionarea
Agentiei Nationale de Presa "Rompres" si a Redactiei Publicatiilor
pentru Strainatate.
Art. 17
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 18
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 971/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Departamentului pentru Relatiile cu Romanii de peste Hotare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 527 din 31 decembrie 1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, Hotararea Guvernului nr. 182/2000
privind infiintarea, organizarea si functionarea Departamentului pentru
Comunicare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 117 din
16 martie 2000, si Hotararea Guvernului nr. 17/1997 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Departamentului pentru Protectia Minoritatilor
Nationale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 17 din 5
februarie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 19
Pana la intrarea in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2001
Ministerul Finantelor Publice va asigura finantarea functionarii Ministerului
Informatiilor Publice, in conditiile legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul informatiilor publice,
Vasile Dincu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 150,
exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului ministrului
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Informatiilor Publice
_______________
| Colegiul |_
| ministerului | | _____________________
|_______________| | _| Consilier diplomatic|
_______________ | | |_____________________|
| Directia | | | _____________________
| juridica |_| _____________ | | Corpul de control |
|_______________| |_________| MINISTRU |________|_| al ministrului |
_______________ | |_____________| | |_____________________|
| Cabinetul | | | | _____________________
| ministrului |_| | |_| Oficiul de |
|_______________| | | | Informatizare |
_______________ | | |_____________________|
| Directia | | |
|Relatii publice|_| |
| si Protocol | |
|_______________| |
__________________________|_____________________________________
_______|___________ ______|_____ ________|____ _______|_______ _____|_____
| SECRETAR || SECRETAR || SECRETAR || SECRETAR || SECRETAR
|
| DE STAT || DE STAT || GENERAL || DE STAT || DE STAT
|
| pentru || Purtatorul ||_____________||pentru romanii || pentru
|
| comunicare si ||de cuvant al| ____|______ | |de pretutindeni|| relatii
|
| Imagine publica || guvernului || Directia || |_______________||interetnice|
|___________________||____________||management || |
|___________|
____|___ | | | | | resurse || | |
|Directia| | | | | | umane || ___|___ ___|___
| de | | | | | |___________|| |MODUL 1| |MODUL 2|
|imagine | | | | | ________| |_______| |_______|
| si | | | | | ______|_______ |
|relatii | | | | || Directia || __________
|________| | | | || economico- ||_| Directia |
__________|_ | | ||administrativa|| |inzestrare|
| Directia || _|________ ||______________|| |__________|
| de analiza || | Directia | | __|______________
| si || | de | | |Oficiul judetean |
|monitorizare|| |comunicare| __|________ |pentru informatii|
| sociala || |interna si|| Redactare | | publice |
|____________|| |negociere ||documentare| |_________________|
_____| | sociala ||___________|
| | |__________|
_______|__ _|________
| Directia || DIRECTIA |
| presa ||relatii cu|
|__________||publicul |
|__________|
_____________
| MODUL 1 |
|_____________|
|
_________________|_________________
| Directia generala de strategii si |
| programe |
|___________________________________|
______|________ | ______|_______
| Directia | | | Directia de |
| romanii din | | | parteneriat |
| tarile vecine | | | strategic |
|_______________| | |______________|
________________|_______________
| Directia romanii din emigratie |
|________________________________|
________________________________
| MODUL 2 |
|________________________________|
_________|_________ |
| Directia relatii | |
| cu societatea | | ___________
|civila si organisme| |__| Directia |
| internationale | | | asistenta |
|___________________| | | programe |
| |___________|
___________|___________
_______|_______ _________|___________
| Oficiul | | Oficiul |
|national pentru| | regional pentru |
| romi*) | |relatii interetnice*)|
|_______________| |_____________________|
------------
*) condus de un subsecretar de stat
Anexa este reprodusa in facsimil.
ANEXA 2
INSTITUTIILE
aflate in subordinea Ministerului Informatiilor Publice
1. Agentia Nationala de Presa "Rompres"*) - finantata de la
bugetul de stat
2. Redactia Publicatiilor pentru Strainatate - finantata din venituri
extra-bugetare si din alocatii de la bugetul de stat
*) Numarul maxim de posturi este de 280.