HOTARARE Nr. 1309 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 330 din 9 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si
Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, persoana
juridica romana aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei,
care functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996,
prin reorganizarea Institutului de Fizica si Inginerie Nucleara si a Centrului
de Pregatire si Specializare a cadrelor, unitati care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie
Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti are sediul in
Bucuresti, str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie
Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti are ca obiect
principal de activitate efectuarea de cercetari fundamentale, orientative si
aplicative, dezvoltare tehnologica si activitati productive, servicii de
interes strategic in domeniul sau si elaborarea proiectelor de reglementari de
interes public si national care privesc asigurarea cerintelor fundamentale
impuse fizicii si ingineriei nucleare.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH
Bucuresti este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si
Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, stabilit pe
baza bilantului incheiat la data de 30 iunie 1996, este de 8.747.825 mii lei,
din care: imobilizari corporale si necorporale 5.995.198 mii lei si active
circulante 2.752.627 mii lei, si se preia pe baza de protocol de
predare-preluare de la Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie
Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti isi desfasoara
activitatea in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, precum si cu
regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si
Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti ce se preia
prin transfer de la Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara si de la Centrul
de Pregatire si Specializare a Cadrelor isi pastreaza salariile si incadrarea
in grupele de munca avute la data transferului, pana la negocierea noului
contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie
Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, pentru realizarea
unor investitii, dotari, aparatura, echipamente, instalatii, precum si, potrivit
art. 13 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 51/1996, pentru intretinerea,
exploatarea si functionarea instalatiilor nucleare de interes national pe care
acesta le administreaza: reactorul nuclear, statia de tratare a deseurilor
radioactive, depozitul national de deseuri radioactive, instalatia de iradiere
cu scopuri multiple, acceleratoarele tandem-postaccelerare si ciclotron.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU FIZICA SI INGINERIE NUCLEARA
"HORIA HULUBEI" - IFIN - HH Bucuresti
STRUCTURA ORGANIZATORICA
__________________________ ________________ ____________________
|CONSILIUL DE ADMINISTRATIE|__|DIRECTOR GENERAL|__|CONSILIUL STIINTIFIC|
|__________________________| |________________| |____________________|
_____________________ | __________
|COMITETUL DE DIRECTIE|_____|_____|CONSILIERI|
|_____________________| | |__________|
________________________ | __________________
|CONTROL FINANCIAR INTERN|______________|______________|OFICIUL CONTENCIOS|
|________________________| | |__________________|
____________________ | ____________________
| CONTROLUL CALITATII|_____|_____|ASIGURAREA CALITATII|
|____________________| | |____________________|
| ____________________________
|_____|RADIOPROTECTIE SI SECURITATE|
| | NUCLEARA |
| |____________________________|
___________________________________|_____________________________
____|_____ _____|____ ____|_____ ________|__________ _____|____
|DIRECTOR | | DIRECTOR | | SECRETAR | |DIRECTOR COMERCIAL-| | DIRECTOR |
|STIINTIFIC| | TEHNIC | |STIINTIFIC| | ADMINISTRATIV | | ECONOMIC |
|__________| |__________| |__________| |___________________| |__________|
___| ___| ___| ___| ___|
| ___ | ___ | ___ | ___ | ___
|___| 1 | |___| 4 | |___|11 | |___|14 | |___|19 |
| |___| | |___| | |___| | |___| | |___|
| ___ | ___ | ___ | ___ | ___
|___| 2 | |___| 5 | |___|12 | |___|15 | |___|20 |
| |___| | |___| | |___| | |___| | |___|
| ___ | ___ | ___ | ___ | ___
|___| 3 | |___| 6 | |___|13 | |___|16 | |___|21 |
|___| | |___| |___| | |___| |___|
___ | ___ | ___
| 8 |______|___| 7 | |___|17 |
|___| | |___| | |___|
___ | ___ | ___
| 9 |______|___|10 | |___|18 |
|___| |___| |___|
Semnificatia coloanelor din schema de mai sus este urmatoarea:
1 = DEPARTAMENTUL DE FIZICA FUNDAMENTALA*)
2 = DEPARTAMENTUL DE FIZICA NUCLEARA APLICATA*)
3 = DEPARTAMENTUL PENTRU STIINTELE VIETII SI MEDIULUI*)
4 = DEPARTAMENTUL INGINERIE NUCLEARA, IRADIERI TEHNOLOGICE SI SERVICII DE
INTERES NATIONAL*)
5 = DEPARTAMENTUL TRADUCTOARE DE RADIATII, DOZIMETRE, INSTRUMENTATIE,
DISPOZITIVE SI ECHIPAMENTE NUCLEARE
6 = DEPARTAMENTUL RADIOFARMACEUTICE, COMPUSI MARCATI SI SURSE RADIOACTIVE*)
7 = DEPARTAMENTUL COLECTARE, TRATARE SI DEPOZITARE DESEURI RADIOACTIVE*)
8 = DEPARTAMENTUL RISC NUCLEAR SI INTERVENTIE
9 = DEPARTAMENTUL INFORMATIZARE SI COMUNICATII
10 = DEPARTAMENTUL PROIECTARE, CALIFICARE PRODUSE, DEZVOLTARE SI TRANSFER
TEHNOLOGIC
11 = BIROUL PENTRU STRATEGIE SI PROGRAME, ACORDURI SI COOPERARI
INTERNATIONALE, MANIFESTARI STIINTIFICE
12 = DEPARTAMENTUL PENTRU DOCUMENTARE, EDITARE, TIPARIRE, INFORMARE IN
DOMENIUL NUCLEAR SI BIBLIOTECA DE FIZICA
13 = CENTRUL DE PREGATIRE, SPECIALIZARE A CADRELOR IN DOMENIUL NUCLEAR SI
DOCTORATE*)
14 = SERVICIUL DE INVESTITII, APROVIZIONARE, IMPORT-EXPORT SI MARKETING
15 = SERVICIUL UTILITATI, TRANSPORTURI SI ATELIERE
16 = BIROUL PLANIFICARE, CONTRACTARE, SALARIZARE SI EVIDENTA CONTRACTUALA
17 = BIROUL DE PERSONAL, INVATAMANT SI RELATII INTERNATIONALE
18 = SERVICIUL ADMINISTRATIV
19 = SERVICIUL CONTABILITATE
20 = SERVICIUL FINANCIAR
____________
*) Activitati de cercetare-dezvoltare bazate pe exploatarea instalatiilor
nucleare de interes national, aflate in administrarea IFIN - HH Bucuresti.
ANEXA 2
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie
Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie
Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, denumit in continuare
institut, este persoana juridica romana aflata in coordonarea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome
conform Legii nr. 51/1996 si isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor
legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.309 din 25 noiembrie 1996.
(2) Institutul poate infiinta, in cadrul structurii sale, subunitati fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor, in cadrul institutului
si cu tertii, sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul fizicii si ingineriei
nucleare, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului
si la realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului, in domeniul fizicii si ingineriei
nucleare, cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza, cu o pondere majoritara din totalul
activitatilor sale, cercetari fundamentale, orientate si aplicative, de interes
public si national, privind indeplinirea cerintelor esentiale de baza ce revin
fizicii si ingineriei nucleare, precum si disciplinelor conexe.
In acest scop, institutul efectueaza:
a. 1) cercetari fundamentale de baza, realizate in scopul cresterii
nivelului cunostintelor in:
(i) fizica teoretica si fizica matematica;
(ii) astrofizica nucleara;
(iii) fizica atomica si fizica nucleara;
(iv) fizica energiilor inalte si a particulelor elementare;
(v) fizica particulelor accelerate si a neutronilor;
(vi) radiochimie si interactia radiatiilor cu materia;
(vii) fizica stiintelor vietii si a mediului inconjurator;
a. 2) cercetari orientate privind:
(i) conceptia si securitatea reactorilor nucleari;
(ii) investigarea prin metode nucleare a structurilor vii si a
materialelor;
(iii) investigarea de noi posibilitati privind transmutatia radionuclizilor
din deseuri;
(iv) metode noi de detectare, identificare si masurare a radiatiilor nucleare;
(v) fizica presiunilor joase;
(vi) ingineria medicinii nucleare;
(vii) dozimetria radiatiilor nucleare;
(viii) securitatea nucleara si evaluarea riscului nuclear;
(ix) radioecologia si reconstructia ecologica consecutiva poluarii radioactive;
(x) sisteme de sprijin pentru autoritati in luarea deciziilor la
interventia in urgente nucleare;
a. 3) cercetari aplicative finalizate prin metode, tehnologii si produse
omologate privind:
(i) detectorii si dozimetrele de radiatii, precum si electronica nucleara
asociata;
(ii) metodele, instrumentatia si echipamentele dozimetrice si radiometrice
destinate industriei, centralelor nuclearo-electrice, domeniilor biomedicale,
activitatilor de control (detectare de droguri, de armament, de explozivi etc.)
si de radioprotectie, geologiei, arheologiei, hidrologiei, tribologiei etc.;
(iii) noi metode, analize (inclusiv prin fluorescenta, activare cu neutroni
etc.), tehnici si tehnologii nucleare;
(iv) introducerea si utilizarea, dupa specific, a metodelor, analizelor si
tehnicilor nucleare in industrie, geologie, agricultura, medicina, precum si in
monitorarea si protectia la radiatii a mediului;
(v) tehnologiile de iradiere si defectoscopia cu radiatii gama, neutroni si
particule incarcate, pentru industrie, medicina, agricultura, industrie
alimentara etc.;
(vi) realizarea, comisionarea si decomisionarea de echipamente, facilitati,
obiective nucleare si radiologice;
(vii) radiofarmeceuticele, compusii marcati cu radionuclizi, produsele de
uz medical in vitro, precum si sursele radioactive de uz industrial (ca
producator unic);
(viii) aparatura, tehnicile si tehnologiile sub vid, echipamentele si
tehnologiile de sudare cu fascicule de electroni, precum si echipamentele
pentru carotaj radioactiv;
(ix) metrologia aparaturii cu radiatii ionizante si sursele etalon de
radiatii nucleare;
(x) constructia, operarea si utilizarea acceleratorilor de particule si a
surselor de ioni si electroni asociate;
(xi) supravegherea si combaterea poluarii radioactive a mediului si a
amplasamentelor obiectivelor nucleare;
(xii) tratarea si depozitarea deseurilor radioactive, etapa de incheiere a
ciclului surselor radioactive;
a. 4) activitati nucleare de interes strategic, constand in:
(i) supravegherea radiometrica, dozimetrica si metrologica, alarmarea, in
caz de urgente nucleare, precum si pregatirea de si participarea la interventii
in caz de accident nuclear;
(ii) radioprotectia personalului expus profesional si a persoanelor din
randul populatiei;
(iii) metodologii de radioprotectie si proiecte de norme de aplicare a
acestora;
(iv) dozimetria individuala a personalului unitatilor nucleare din tara,
dozimetria colectiva si de mediu;
(v) decontaminarea radioactiva in zonele si in spatiile afectate;
(vi) evidenta si controlul de garantii nucleare;
(vii) colectarea, expertizarea, tratarea si depozitarea definitiva a
deseurilor radioactive de la toate unitatile nucleare din tara (cu exceptia deseurilor
provenind din ciclul combustibilului nuclear), precum si a surselor radioactive
iesite din uz;
(viii) expertize, analize si servicii specifice domeniului nuclear, la
solicitarea ministerelor interesate si a agentilor economici;
(ix) import-export si transportul materialelor radioactive, ca prestator
unic pentru unitatile nucleare ale agentilor economici din tara;
a. 5) alte activitati, constand in:
(i) elaborarea liniilor tehnologice si a tehnologiilor necesare realizarii
(unicate, serii mici etc.) de obiective si produse rezultate din activitatea de
profil;
(ii) realizarea de modele experimentale, statii-pilot si tehnologii
generice, cu rol de suport pentru cercetarile aplicative viitoare derivand din
rezultatele cercetarilor fundamentale si orientate;
(iii) elaborarea de studii de perspectiva, prognoza, note de fundamentare,
teme de proiectare, studii de fezabilitate, analize si documentatii in domeniul
fizicii si ingineriei nucleare si al disciplinelor conexe;
(iv) realizarea de proiecte si de studii de specialitate, precum si de
programe de calcul pentru cercetarile, tehnologiile si produsele din domeniile
de profil;
(v) elaborarea si aplicarea de programe de asigurare a calitatii pe
directii de activitate;
(vi) desfasurarea de activitati privind standardizarea, masurarea,
incercarea si certificarea calitatii produselor destinate omologarii si
(micro)productiei sau transferului tehnologic;
(vii) certificarea metrologica a surselor de radiatii si a echipamentelor
cu surse de radiatii;
(viii) activitati de consultanta, expertiza si marketing in domeniul
ingineriei nucleare;
(ix) organizarea si indeplinirea de activitati vizand schimbul de
informatii tehnico-stiintifice in domeniul de profil (schimb de date si editare
prin INTERNET, congrese, simpozioane, publicatii, vizite reciproce de lucru ale
specialistilor etc.);
(x) stabilirea de contacte stiintifice cu unitati de profil si conexe, din
tara si din strainatate, precum si angajarea si desfasurarea de activitati de
cooperare tehnico-stiintifica interna si internationala in domeniile de
activitate din profilul institutului;
(xi) elaborarea de proceduri, norme de calitate si control pentru
desfasurarea activitatilor cu caracter tehnic si economic, in acord cu cele
practicate pe plan international.
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
- cercetari aplicative si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
unor probleme concrete ale diversilor agenti.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) initierea si elaborarea de proiecte de acte normative in domeniu,
asistenta tehnica, consultanta, expertiza, furnizare de servicii
tehnico-stiintifice si tehnologice persoanelor fizice si/sau juridice
interesate;
b) elaborarea de programe si strategii de cercetare-dezvoltare;
c) lucrari si actiuni destinate acceptantiei publice a energiei si
tehnologiilor nucleare si difuzarea culturii stiintifice de radioprotectie si
securitate nucleara prin mass-media si alte mijloace;
d) activitati de investitii in domeniul de activitate;
e) import, export si distributie de instalatii, aparatura, materiale
diverse, documentatie, reviste si carti de specialitate, pentru propriile necesitati
si in calitate de comisionar;
f) informatica, tehnici de calcul, comunicatii si baze de date in domeniul
fizicii si al tehnologiilor nucleare;
g) activitati de transport tehnologic si salariati proprii, intretinere
parc auto tehnologic;
h) participari la proiecte internationale de cercetare-dezvoltare,
asistenta tehnica si reprezentare in organizatiile si consiliile de
specialitate interne si internationale.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
a) pregatire profesionala, in cooperare cu institutii de invatamant de
profil, la nivel universitar, postuniversitar si doctorat;
b) pregatire si specializare in domeniile nuclear si conexe a
utilizatorilor tehnicilor, metodelor si instrumentatiei nucleare;
c) activitati didactice la solicitarea institutiilor de invatamant
superior.
D. Activitati de editare, tiparire si biblioteca:
a) activitate redactionala pentru revistele de fizica: Romanian Journal of
Physics, Romanian Reports in Physics;
b) revista "Curierul de Fizica";
c) studii, rapoarte, sinteze, autoreferate de doctorat;
d) lucrari prezentate la simpozioanele de fizica;
e) carti de specialitate, carti tehnice, instructiuni de utilizare, foi de
catalog, materiale publicitare pentru produsele din domeniul fizicii si
ingineriei nucleare;
f) alte publicatii pentru domeniul propriu de activitate.
E. Activitati de transfer tehnologic al rezultatelor din domeniul fizicii
si ingineriei nucleare catre subunitati proprii sau, in colaborare, catre alti
agenti economici.
F. Valorificarea rezultatelor cercetarii din domeniul fizicii si ingineriei
nucleare.
G. Activitati de executie, in vederea sustinerii si dezvoltarii tehnologice
in domeniu prin servicii si serii (mici) de produse, microproductie sau prin
produse-unicat, pentru valorificarea rezultatelor cercetarii proprii, precum si
pentru expozitii de profil.
Activitatile mentionate la lit. A - E pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte/cooperari internationale.
In cadrul obiectului sau de activitate, institutul participa si/sau
colaboreaza la obiectivele de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala
si isi poate diversifica serviciile in scopul cresterii resurselor financiare.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 1996, institutul
are un patrimoniu propriu in valoare de 8.747.825 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 5.995.198 mii lei si active circulante
2.752.627 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica (terenuri, cai de circulatie si acces, cladiri, instalatii
nucleare de interes national, surse de apa, retele de transport si distributie
utilitati, retele de comunicatii pentru mesaje si date, spatii verzi, mijloace
auto etc.), precum si alte bunuri dobandite, in conditiile legii.
(2) Prin specificul activitatilor sale si al instalatiilor nucleare de
interes national pe care le administreaza (reactorul nuclear, statia de tratare
a deseurilor radioactive, depozitul national de deseuri radioactive, instalatia
de iradiere cu scopuri multiple, acceleratoare tandem-postaccelerare si
ciclotron), institutul este obiectiv nuclear, caracter care ii confera dreptul,
potrivit reglementarilor legale privind desfasurarea activitatilor nucleare, de
a cuprinde in patrimoniul sau toate terenurile, infrastructura si caile de
acces necesare asigurarii functionarii sale in conformitate cu prevederile
nationale si internationale referitoare la radioprotectie, securitate nucleara,
protectie sanitara, protectie fizica si protectie a mediului inconjurator.
(3) Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite sunt in
administrarea institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(4) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(5) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(6) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, organul coordonator.
(7) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
(8) Institutul preia in patrimoniul sau lucrarile de investitii aflate in
curs de executie pe teritoriul sau si la care a fost beneficiar (persoana
juridica achizitoare) Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati (departamente,
laboratoare, ateliere, servicii si alte structuri organizatorice) necesare
realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate si/sau colective interdisciplinare etc.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in
numele institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general pentru indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de catre
acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) - Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din
institut sunt asigurate de catre consiliul stiintific.
Art. 11
Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, organul
coordonator al institutului;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi fizicieni,
ingineri, chimisti, economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum
si reprezentanti ai agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea directorului general.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani, care nu au atins
varsta de pensionare, si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de catre consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie
acei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati
comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla
in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor cat si a obligatiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi
pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, cheltuielile necesare intretinerii fondului edilitar si
infrastructurii utilitatilor si, cu avizul consiliului stiintific, investitiile
care urmeaza a fi realizate de institut pentru activitatea de
cercetare-dezvoltare;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Cercetarii si Tehnologiei
propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatilor institutului (dezvoltarea, exploatarea si intretinerea
instalatiilor nucleare de interes national aflate in administrare, dezvoltarea
si modernizarea bazei materiale a cercetarii in ansamblu, realizarea de solutii
tehnice si echipamente specifice radioprotectiei, reducerii riscului nuclear si
radiologic, refacerii si protectiei mediului etc.);
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta, cu exceptia celor
obtinute in cadrul unor cooperari si contracte internationale de cercetare si
care au destinatie prestabilita;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de catre institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de conducatorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica,
dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au
experienta manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut prin comitetul de
directie; aproba salariile personalului din institut;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu conform prevederilor legale;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 23 de membri, reprezentand
departamentele (directiile) de cercetare-dezvoltare din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific, forul cel mai inalt de decizie in ceea ce
priveste orientarea, strategia si conducerea stiintifica, va fi alcatuit din
doctori in stiinte, cercetatori cu realizari deosebite, cu capacitate de
sinteza si prospectare in domeniu si/sau profesori universitari, salariati ai
institutului sau din afara acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu
studii superioare din institut, cu exceptia membrilor de drept ai acestuia.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte, un vicepresedinte si
un secretar alesi pe timp de 2 ani dintre membrii sai, prin vot secret de catre
membrii acestuia. Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul
general, directorii care au in subordine subunitatile de cercetare stiintifica
si dezvoltare tehnologica, secretarul stiintific si, dupa caz, cel putin un
membru titular sau membru corespondent al Academiei Romane din fiecare
subunitate de cercetare-dezvoltare a institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de cercetare-dezvoltare
si la elaborarea Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) analizeaza realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice finantate
ale Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica si,
de asemenea, opereaza adaptarea permanenta a programului national la
realizarile si tendintele pe plan mondial in domeniu;
c) analizeaza si propune admiterea la finantare de catre consiliul de
administratie tematica anuala de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica si contribuie la realizarea acesteia;
d) elaboreaza propuneri privind politica de cercetare a institutului si a
ramurii si avizeaza politica institutului in domeniul investitiilor destinate
activitatii de cercetare-dezvoltare si in domeniul finantarii obiectivelor
activitatii de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
e) propune masuri pentru:
- perfectionarea profesionala a personalului;
- organizarea activitatii de doctorat fara frecventa in domeniile de profil
ale institutului, care se regasesc in ramurile de stiinta si in specializarile
stabilite de Ministerul Invatamantului;
- promovarea si incadrarea personalului de cercetare-dezvoltare in grade
profesionale;
f) acorda titlul de doctor si il supune spre confirmare Consiliului
National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare de
pe langa Ministerul Invatamantului;
g) elaboreaza modul de organizare a concursurilor de incadrare, atestare si
promovare a personalului de cercetare-dezvoltare cu studii superioare;
h) propune spre aprobare, directorului general, comisiile de concurs pentru
promovarea in functiile ce implica atestare si confirma rezultatele
concursurilor pentru promovarea ca cercetator stiintific principal gradele III,
II si I;
i) propune organizarea de actiuni cu caracter stiintific si coordoneaza din
punct de vedere stiintific desfasurarea celor aprobate;
j) avizeaza actiunile de cooperare stiintifica, tehnica si tehnologica,
interne si internationale;
k) elaboreaza regulamentul de acordare prin concurs de burse de studii, de
doctorate si de stagii de perfectionare in tara si in strainatate;
l) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate;
m) propune consiliului de administratie modificari in structura
organizatorica a institutului si promovarea de obiective de investitii pentru
dezvoltarea unor noi directii de cercetare sau a unora dintre cele existente.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate
de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului
Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca, in executia bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, potrivit dispozitiilor legale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile prezentului regulament de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare si cu aprobarea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.