HOTARARE Nr. 1312 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Materialelor - INCDFM Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 330 din 9 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Materialelor - INCDFM Bucuresti, persoana juridica romana aflata in coordonarea
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care functioneaza dupa modelul regiilor
autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Institutului de Fizica
si Tehnologia Materialelor, care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor -
INCDFM Bucuresti are sediul in municipiul Bucuresti, str. Atomistilor nr. 1,
sectorul 5.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor -
INCDFM Bucuresti are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetari
fundamentale si aplicative de fizica starii condensate, fundamentarea si
elaborarea de tehnologii pentru producerea de materiale, componente si
dispozitive noi, cu proprietati fizice speciale, necesare industriilor de varf
din Romania.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Materialelor - INCDFM Bucuresti este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Materialelor - INCDFM Bucuresti, stabilit pe baza bilantului la 30 iunie 1996,
este de 765.158 mii lei, din care: imobilizari corporale si necorporale 565.705
mii lei si active circulante 199.453 mii lei, si se preia pe baza de protocol
de predare-preluare de la Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara (care a
asigurat activitatea functionala a Institutului de Fizica si Tehnologia
Materialelor).
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor -
INCDFM Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si functionare
prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Materialelor - INCDFM Bucuresti se preia prin transfer de la Institutul de
Fizica si Tehnologia Materialelor si isi pastreaza salariile avute la data
transferului, pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si
tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU FIZICA MATERIALELOR - INCDFM BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
__________________________ ________________ ____________________
|CONSILIUL DE ADMINISTRATIE|___|DIRECTOR GENERAL|___|CONSILIUL STIINTIFIC|
|__________________________| |________________| |____________________|
___________________ |
|COMITET DE DIRECTIE|__________|
|___________________| |
____________________ |
| DIRECTOR STIINTIFIC|_____|
|____________________| | ____________
| |_____________|CONTABIL-SEF|
| |____________|
__________________|_____________________ |
______|_____ ____|_____ ____|____ ____|____ ______|______
| SECTOR | | SECTOR | | SECTOR | | SECTOR | | SECTOR |
|VALORIFICARE| |DEZVOLTARE| |CERCETARE| | SUPORT | |ADMINISTRATIV|
|SI APLICATII| | | | | |CERCETARE| | |
|____________| |__________| |_________| |_________| |_____________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor - INCDFM
Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor -
INCDFM Bucuresti, denumit in continuare institut, este persoana juridica aflata
in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care functioneaza dupa
modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, si isi desfasoara
activitatea pe baza prevederilor legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.312 din 25 noiembrie 1996.
(2) Institutul poate infiinta, in cadrul structurii sale, subunitati fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul fizicii starii condensate si
al materialelor, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a
domeniului si la realizarea cu prioritate a obiectivelor de cercetare
stiintifica si tehnologica ale Programului national de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, cu o pondere majoritara din total activitate, institutul
efectueaza:
- cercetare fundamentala, de baza si orientata, realizate in scopul
cresterii nivelului cunostintelor in domeniul materialelor fizicii starii
condensate si al materialelor, componentelor si dispozitivelor noi, speciale
(supraconductoare, semiconductoare, ionice, feroelectrice, magnetice,
piezoceramice etc.);
- cercetare aplicativa pentru realizarea de modele experimentale, standuri,
platforme si statii-pilot, precum si tehnologii generice cu rol de suport
pentru cercetarile aplicative viitoare din mai multe ramuri de varf:
electronica, automatica, telecomunicatii, informatica, electrotehnica, aviatie
etc.;
- elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii unor ramuri industriale de varf;
- elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind dezvoltarea
domeniului stiintei si tehnologiei materialelor si fizicii starii condensate;
- elaborarea de standarde in domeniul materialelor, componentelor si
dispozitivelor speciale.
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza:
- cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
unor probleme concrete din domeniul fizicii materialelor speciale si al fizicii
starii condensate.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
- asistenta tehnica, consultanta, furnizare de servicii stiintifice si
tehnologice agentilor economici sau oricaror beneficiari interesati in domeniul
fizicii materialelor, componentelor si dispozitivelor cu caracteristici deosebite;
- testare si certificare de produse, in domeniul fizicii materialelor.
C. Formare si specializare de cercetatori in domeniul fizicii materialelor
speciale si al fizicii starii condensate.
D. Executia de unicate si serii mici ale aparaturii, componente,
dispozitive si aparate specifice, din domeniul propriu.
E. Activitati de transfer tehnologic.
F. Colaboreaza si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare
privind apararea nationala.
G. Editare-tiparire a unei publicatii proprii in domeniul fizicii
materialelor.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilanturilor contabile incheiate la data de 30 iunie 1996,
institutul are un patrimoniu propriu in valoare de 765.158 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 565.705 mii lei si active circulante
199.453 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 9
Subunitatile din structura institutului raspund in fata consiliului de
administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor atributiilor,
responsabilitatilor si competentelor incredintate de catre acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) - Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din
institut sunt asigurate de catre consiliul stiintific.
Art. 11
Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi fizicieni,
ingineri, economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si
reprezentanti ai agentilor economici de profil. Obligatoriu, un membru este al
subunitatii.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea directorului general.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de catre consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie sunt invitati si reprezentantii
sindicatelor, conform legii.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) aproba programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi
pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de institut,
aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al
bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Cercetarii si Tehnologiei
propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii, stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de catre institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general, directorii din structura
organizatorica a institutului si principalii sefi de compartimente din
institut.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste saptamanal sau ori de cate ori
interesele institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica,
dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au
pregatire manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice a institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea in functiile de cercetator
stiintific principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale; aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 21 de membri, reprezentand toate
directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari deosebite,
cu capacitate de sinteza si de prospectare, in domeniu, cadre didactice din
invatamantul superior, salariati ai institutului si din afara acestuia, alesi,
prin vot secret, de catre cadrele cu studii superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului
stiintific. Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) propune consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare;
d) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica ale
institutului, precum si realizarea acestora;
e) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
h) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II si III si cercetator stiintific;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in strainatate;
l) acorda titlul de doctor in ramura sa de activitate, daca institutul a
fost acreditat sa organizeze activitati de doctorat.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare.
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca, in executia bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe baza de
licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.