HOTARARE Nr. 1329 din 27 noiembrie 2002
privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 876 din 4 decembrie 2002
In temeiul art. 107 din Constitutie, precum si al art. 11 alin. (1) si (2),
al art. 18 alin. (1) si al art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate
Bucuresti, persoana juridica romana, in coordonarea Ministerului Sanatatii si
Familiei, prin reorganizarea Institutului de Management al Serviciilor de
Sanatate, care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti are
sediul in municipiul Bucuresti, Str. Vaselor nr. 31, sectorul 2.
(3) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti isi
desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, precum si cu
regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti are ca
obiect principal de activitate cercetarea stiintifica, dezvoltarea tehnologica
si formarea in domeniul sanatatii publice si al managementului sanitar, in
scopul fundamentarii stiintifice a propunerilor de politici si strategii in
domeniu.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Sanatate Bucuresti se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
Art. 4
(1) Conducerea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate
Bucuresti se asigura de consiliul de administratie, format din 7 membri.
(2) Membrii consiliului de administratie se numesc si se revoca prin ordin
al ministrului sanatatii si familiei, cu avizul Ministerului Educatiei si
Cercetarii.
Art. 5
(1) Conducerea activitatii curente a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti este asigurata de directorul
general, numit prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, in conformitate
cu reglementarile legale in vigoare.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin directorul general al
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti emite
decizii.
Art. 6
Conducerea operativa a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Sanatate Bucuresti este asigurata de un comitet de directie compus din
directorul general si directorii din structura institutului.
Art. 7
(1) Orientarea, coordonarea si evaluarea activitatii de
cercetare-dezvoltare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Sanatate Bucuresti sunt asigurate de consiliul stiintific.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi pe o perioada de 4 ani prin vot secret de catre cadrele cu
studii superioare din institut sau numiti de comitetul de directie, dupa caz.
Art. 8
Atributiile consiliului de administratie, ale directorului general, ale
comitetului de directie si ale consiliului stiintific sunt prevazute in
regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 1.
Art. 9
(1) Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate
Bucuresti se constituie prin preluarea activului si pasivului Institutului de
Management al Serviciilor de Sanatate Bucuresti, conform datelor din bilantul
contabil la data de 31 decembrie 2002, actualizat potrivit reglementarilor
legale.
(2) Activul si pasivul Institutului de Management al Serviciilor de
Sanatate Bucuresti se preiau pe baza de protocol de predare-preluare de catre
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti, in termen de
30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(3) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti preia
toate drepturile si este tinut de toate obligatiile Institutului de Management
al Serviciilor de Sanatate Bucuresti, potrivit reglementarilor legale sau
contractuale.
Art. 10
Bunurile aflate in patrimoniul Institutului de Management al Serviciilor de
Sanatate Bucuresti, prevazute in anexa nr. 2, trec in patrimoniul Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti.
Art. 11
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate
Bucuresti se preia prin transfer de la Institutul de Management al Serviciilor
de Sanatate Bucuresti si isi pastreaza drepturile salariale avute la data
transferarii, pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
(2) Noul contract colectiv de munca va fi negociat si inregistrat la
Directia Generala de Munca si Solidaritate Sociala a Municipiului Bucuresti in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(3) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita
fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli.
Art. 12
(1) Finantarea activitatilor desfasurate de Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti se realizeaza din surse proprii, din
alocatii de la bugetul de stat, in conditiile legii, si din alte surse atrase,
precum donatii si sponsorizari.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti poate
desfasura activitati aferente programelor nationale de sanatate finantate de la
bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei, pe baza de contracte.
Art. 13
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sanatatii si Familiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 16 din 10 ianuarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Litera C "Unitati aflate in coordonarea Ministerului Sanatatii si
Familiei" se completeaza cu pozitia 3 cu urmatorul cuprins:
"3. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate
Bucuresti."
2. Punctul 8 al capitolului II "Unitati finantate de la bugetul de
stat" de la litera A "Unitati aflate in subordinea Ministerului
Sanatatii si Familiei" se abroga.
Art. 15
Prezenta hotarare intra in vigoare la 1 ianuarie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul muncii si
solidaritatii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Sanatate Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti, denumit
in continuare institut, este persoana juridica romana care functioneaza in
coordonarea Ministerului Sanatatii si Familiei si isi desfasoara activitatea in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica si ale prezentului
regulament.
Art. 2
Structura organizatorica a institutului se aproba prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare in domeniul sanatatii publice si managementului
sanitar si are rolul de for tehnic si profesional al Ministerului Sanatatii si
Familiei, pentru elaborarea si fundamentarea stiintifica a propunerilor de
strategii specifice de politica sanitara a Ministerului Sanatatii si Familiei,
prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica si ale
Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare.
Art. 4
Institutul are urmatorul obiect de activitate:
A. Activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in
domeniul sanatatii publice si managementului sanitar:
a) efectuarea unor studii descriptive de analiza a evolutiei temporale si a
distributiei indicatorilor starii de sanatate si de evaluare a serviciilor de
sanatate;
b) monitorizarea consumului si traficului de droguri;
c) cercetarea in domeniul promovarii sanatatii cu obiectivul de a
identifica factorii care pot afecta starea de sanatate, fenomenele care pot
avea influente asupra comportamentului si atitudinilor unor grupuri de
persoane;
d) efectuarea de studii privind nivelul de cunostinte, atitudinile si
practicile referitoare la consumul de droguri, alcool, tutun si la alti factori
de risc pentru sanatate;
e) realizarea de instrumente de analiza si evaluare in domeniul sanatatii
publice si managementului sanitar;
f) evaluarea programelor de sanatate la nivelul populatiei si al
furnizorilor de servicii de sanatate;
g) masurarea nevoilor medicale in scopul reducerii inechitatii din domeniul
furnizarii serviciilor de sanatate;
h) evaluarea activitatii furnizorilor de servicii de sanatate si
dezvoltarea unor metode de alocare optima a resurselor;
i) masurarea si evaluarea calitatii serviciilor medicale, inclusiv
investigarea satisfactiei pacientilor si a furnizorilor de servicii medicale;
j) stabilirea criteriilor de ordonare si ierarhizare a problemelor de
sanatate si a celor din domeniul furnizarii serviciilor de sanatate;
k) testarea acceptabilitatii diverselor interventii din punct de vedere
social, economic si cultural;
l) evaluarea activitatii clinice a spitalelor, pe baza datelor privind pacientii
externati, si sprijinirea spitalelor pentru utilizarea acestor date la
cresterea eficientei si a calitatii serviciilor furnizate;
m) analizarea, validarea si imbunatatirea sistemului de clasificare a
pacientilor in grupe de diagnostice, din punct de vedere clinic si al
consumului de resurse;
n) analizarea, validarea si imbunatatirea valorilor relative asociate
grupelor de diagnostice;
o) analizarea si evaluarea activitatii furnizorilor de servicii de sanatate
pe baza datelor la nivel de pacient;
p) procesarea si analizarea datelor privind activitatea furnizorilor de
servicii de sanatate, pentru diverse programe, studii si cercetari;
q) dezvoltarea criteriilor de performanta si de calitate pentru furnizorii
de servicii de sanatate.
B. Alte activitati conexe activitatii de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica in domeniul sanatatii publice si managementului sanitar:
I. Activitati de formare si perfectionare de personal stiintific si tehnic
in domeniul sanatatii publice si managementului sanitar, prin:
a) organizarea de cursuri teoretice si practice in domeniul sanatatii
publice si managementului sanitar, cu participare nationala si internationala;
b) organizarea de manifestari stiintifice nationale sau internationale in
domeniul sanatatii publice si managementului sanitar;
c) perfectionarea personalului prin burse, stagii de schimb de experienta,
in alte institutii de profil din tara si strainatate;
d) sprijinirea afilierii membrilor institutului la societati stiintifice
nationale si internationale;
e) organizarea unui sistem de documentare stiintifica, inclusiv accesul la
servicii internationale specializate de documentare-informare stiintifica;
f) participarea la procesul de educatie medicala si perfectionare
postuniversitara in domeniul sanatatii publice si managementului sanitar;
g) promovarea bibliotecii medicale si a centrului de informare, ca suport
pentru procesul de luare a deciziilor;
h) formarea si furnizarea de asistenta tehnica pentru utilizarea
informatiilor pe suport electronic si de pe Internet.
II. Activitati de asistenta tehnico-metodologica si consultanta privind
furnizorii de servicii de sanatate si activitati de sanatate publica si
management sanitar:
a) colectarea electronica a datelor privind pacientii externati,
clasificarea pacientilor externati pe grupe de diagnostice, monitorizarea
activitatii spitalelor pe baza datelor clinice raportate, calcularea de costuri
si valori relative privind grupele de diagnostice, propunerea de variante
alternative privind tarifele pe grupuri de diagnostice;
b) asigurarea de servicii specifice pe baza contractelor incheiate cu
casele de asigurari de sanatate;
c) participarea la elaborarea si realizarea programelor nationale si
internationale in domeniul sanatatii publice si managementului sanitar;
d) furnizarea de servicii de consultanta tehnica si metodologica acordate
institutiilor de profil, expertize in domeniul sanatatii publice si
managementului sanitar pentru institutii din tara si strainatate cu privire la
planificarea, organizarea, finantarea, furnizarea si evaluarea serviciilor de
sanatate;
e) promovarea de noi concepte si metode in domeniul managementului
serviciilor de sanatate;
f) elaborarea de propuneri pentru dezvoltarea si evaluarea programelor de
sanatate publica;
g) elaborarea de propuneri de alternative pentru alocarea resurselor in
sectorul sanitar;
h) organizarea de campanii de promovare a sanatatii, cu avizul directiei de
specialitate din Ministerul Sanatatii si Familiei;
i) oferirea de asistenta tehnica si colaborarea cu ministere, organizatii,
institutii si organizatii neguvernamentale nationale si internationale privind
promovarea sanatatii;
j) asigurarea de servicii specifice pe baza contractelor cu alte persoane
juridice sau fizice.
III. Activitati de productie:
a) producerea cu forte proprii si/sau prin cooperare nationala si
internationala de instrumente de analiza si evaluare in domeniul sanatatii
publice si managementului sanitar;
b) efectuarea directa de activitati de import-export, in conditiile legii;
c) elaborarea de standarde referitoare la calitatea produselor si
serviciilor ce intra in sfera de activitate a institutului.
IV. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
a) Revista "Management in sanatate";
b) publicatii metodologice si tehnice de specialitate in domeniile de
competenta ale institutului.
Art. 5
Institutul are in structura sa Centrul National de Promovare a Sanatatii si
Programe, for tehnic si metodologic al activitatilor de promovare a sanatatii
si educatie pentru sanatate in cadrul retelei nationale de promovare a
sanatatii. Centrul National de Promovare a Sanatatii si Programe furnizeaza
asistenta tehnica si metodologica retelei nationale de promovare a sanatatii,
cu avizul directiei de specialitate din Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 6
Pentru realizarea obiectului sau de activitate, institutul are urmatoarele
atributii principale:
a) asigura orientarea activitatii de cercetare stiintifica in functie de:
- nevoile sanatatii publice, reiesite din studii proprii si din programele
elaborate de Ministerul Sanatatii si Familiei;
- nevoile de dezvoltare a institutului si de aliniere la nivelul stiintific
mondial;
- programele nationale de cercetare ale Ministerului Educatiei si
Cercetarii, Academiei Romane si Academiei de Stiinte Medicale Bucuresti;
b) incheie contracte de cercetare cu organisme nationale si internationale
abilitate in acest sens, cu respectarea prevederilor legale;
c) initiaza si incheie conventii de cooperare stiintifica cu institutii si
organizatii nationale si internationale in domeniul sau de activitate;
d) dirijeaza resursele umane si materiale in vederea realizarii
obiectivelor de cercetare stiintifica stabilite pentru fiecare etapa;
e) asigura asistenta tehnica de profil, in vederea experimentarii si
aplicarii tehnicilor elaborate, si executa lucrari de consultanta tehnica pentru
institutiile de profil interesate, in domeniile specifice;
f) furnizeaza servicii stiintifice si tehnice oricaror beneficiari
interesati;
g) evalueaza periodic stadiul de realizare a programelor de cercetare
intreprinse;
h) urmareste si sprijina din punct de vedere organizatoric si material
difuzarea rezultatelor stiintifice proprii in circuitul stiintific national si
international;
i) asigura, conform prevederilor legale, protectia rezultatelor stiintifice
brevetabile;
j) asigura corelarea actiunilor de specializare si promovare a personalului
propriu cu necesitatile dezvoltarii programelor de cercetare ale institutului;
k) promoveaza si urmareste aplicarea si utilizarea complexa a rezultatelor
stiintifice;
l) pregateste, negociaza si contracteaza volumul serviciilor furnizate;
m) fundamenteaza cheltuielile de functionare, negociaza si stabileste taxe
si preturi pentru serviciile si produsele furnizate;
n) asigura promovarea si urmarirea productiei pentru satisfacerea nevoilor
beneficiarilor;
o) initiaza si incheie actiuni de cooperare tehnica cu firme sau institutii
din tara sau din strainatate pentru realizarea de instrumente de analiza si
evaluare in domeniul sanatatii publice si managementului sanitar;
p) coordoneaza si asigura, cu forte proprii sau impreuna cu terti,
realizarea tuturor lucrarilor de intretinere si reparatii ale echipamentelor
din dotare, in vederea mentinerii capacitatii de cercetare, productie,
asistenta tehnica si invatamant;
q) stabileste si raspunde de aplicarea masurilor pentru protectia
produselor, a mediului inconjurator, precum si a masurilor de protectie si
securitate in munca;
r) urmareste si verifica modul de realizare a lucrarilor de investitii, in
vederea respectarii proiectelor de executie, si asigura conditiile de punere in
functiune a noilor obiective;
s) pregateste executarea noilor obiective si refacerea capacitatilor
existente, potrivit reglementarilor legale;
t) realizeaza importul de echipamente, piese de schimb, materiale
consumabile, tehnologii sau licente pentru refacerea capacitatilor existente
sau pentru realizarea de noi obiective;
u) asigura dezvoltarea aplicatiilor informatice in toate sectoarele de
activitate, pentru luarea de decizii operative in domeniul organizatoric si
tehnico-economic, precum si pentru sustinerea documentarii si cercetarii
stiintifice;
v) asigura implementarea unui sistem de protectie a informatiilor
clasificate in conformitate cu prevederile legale in vigoare, in domeniul
propriu de activitate;
w) asigura implementarea unui sistem de protectie a persoanelor cu privire
la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor
date, in conformitate cu prevederile legale;
x) asigura respectarea disciplinei muncii, respectarea atributiilor de
serviciu si a prevederilor legale de catre intregul personal;
y) elaboreaza documentatiile pentru obtinerea unor credite si a altor surse
de finantare, inclusiv pentru fond valutar;
z) realizeaza programarea si executarea activitatii economico-financiare,
intocmirea proiectelor de bugete, analiza executiei acestora si stabileste
destinatia veniturilor conform legislatiei in vigoare.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Patrimoniul institutului se constituie prin preluarea activului si
pasivului Institutului de Management al Serviciilor de Sanatate Bucuresti,
conform datelor din bilantul contabil al acestuia la data de 31 decembrie 2002,
actualizat potrivit reglementarilor legale.
(2) Activul si pasivul Institutului de Management al Serviciilor de
Sanatate Bucuresti se preiau pe baza de protocol de predare-preluare de catre
institut, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 8
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica si privata a statutului, precum si alte bunuri dobandite in
conditiile legii. Bunurile proprietate publica aflate in administrarea
institutului, precum si cele dobandite din fonduri publice se evidentiaza
distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite cu titlu de proprietate sau in administrare, dupa caz, de
catre institut sau de Ministerul Sanatatii si Familiei, daca prin contract nu
se prevede altfel, si se inregistreaza in evidenta contabila.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul detine si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, si beneficiaza de
rezultatele utilizarii acestora.
(4) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 9
Institutul poate avea in subordine sau in structura subunitati cu sau fara
personalitate juridica, dupa caz, centre, compartimente, laboratoare, servicii,
birouri si alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de
activitate.
Art. 10
(1) Modificarile in structura organizatorica si functionala a institutului
se propun de directorul general, se avizeaza de consiliul de administratie si
se aproba de ministrul sanatatii si familiei.
(2) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul consiliului
de administratie.
Art. 11
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
directorului general si a consiliului de administratie de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor ce le revin.
CAP. 5
Organele de conducere ale institutului
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 12
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
(2) Orientarea, coordonarea si evaluarea activitatii de
cercetare-dezvoltare din institut sunt asigurate de consiliul stiintific.
SECTIUNEA a 2-a
Consiliul de administratie
Art. 13
Consiliul de administratie al institutului este format din 7 membri numiti
pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
Art. 14
(1) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului, care este si presedintele
consiliului de administratie;
b) un reprezentant al Ministerului Sanatatii si Familiei;
c) un reprezentant al Ministerului Educatiei si Cercetarii;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
f) un reprezentant al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate;
g) presedintele consiliului stiintific.
(2) Consiliul de administratie isi desemneaza prin vot vicepresedintele.
Art. 15
(1) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei, cu avizul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, la propunerea conducerii unitatilor de la care acestia provin.
(2) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 16
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia de la care provin si
toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara, stabilita de consiliul de administratie, care nu poate fi
mai mare de 20% din salariul de baza al directorului general al institutului;
c) nu pot face parte concomitent din mai mult de doua consilii de
administratie ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare si nu pot
participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul are relatii
contractuale sau interese concurente.
(2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie:
a) cei care au suferit condamnari;
b) cei care personal ori sotul sau sotia, copiii ori rudele pana la gradul
al doilea inclusiv sunt in acelasi timp patroni, asociati, directori sau detin
alte functii de conducere la societatile comerciale cu capital privat cu
acelasi profil sau cu care institutul se afla in relatii economice directe.
Art. 17
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare, aprobat de ministrul sanatatii si
familiei. Consiliul de administratie hotaraste in problemele privind
activitatea institutului, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in
competenta altor organe.
Art. 18
(1) Consiliul de administratie se intruneste, de regula, o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului o cer, la convocarea presedintelui sau
la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor consiliului de
administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedinte.
Art. 19
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti.
Art. 20
La sedintele consiliului de administratie este invitat permanent un
reprezentant al sindicatului reprezentativ din institut sau un reprezentant al
salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt constituiti in sindicat.
Art. 21
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi recompensata
material conform prevederilor legale.
Art. 22
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund daca au consemnat
expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului de
administratie si au comunicat in scris despre aceasta Ministerului Sanatatii si
Familiei.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat dispozitiile
art. 16 alin. (1) lit. c) si alin. (2) lit. b) raspund, potrivit legii, pentru
daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt.
Art. 23
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura sau din subordinea acestuia;
b) aproba strategia de dezvoltare a institutului, in concordanta cu strategia
generala in domeniul propriu de activitate;
c) aproba propunerile consiliului stiintific, strategia si programele de
cercetare-dezvoltare ale institutului, in concordanta cu strategia generala in
domeniul propriu de activitate;
d) propune Programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
spre aprobare Ministerului Educatiei si Cercetarii;
e) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli
care se depune la Ministerul Sanatatii si Familiei in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut in
conformitate cu programele de dezvoltare adoptate, finantate din surse proprii,
alocatii de la buget, credite bancare;
g) raspunde pentru modul de administrare a intregului patrimoniu, pentru
integritatea acestuia, precum si pentru modul de utilizare a mijloacelor
financiare ale unitatii, potrivit legii;
h) aproba taxele pentru produsele si serviciile furnizate, in conformitate
cu dispozitiile legii;
i) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta, in conditiile legii;
j) aproba volumul creditelor bancare contractate si stabileste modul de
rambursare a acestora, in conditiile legii;
k) aproba regulamentul de organizare si functionare a consiliului
stiintific, ale carui componenta, constituire si atributii se stabilesc in
conformitate cu prevederile legale;
l) aproba angajarea si concedierea membrilor comitetului de directie, altii
decat directorul general;
m) aproba mandatul directorului general pentru negocierea contractului
colectiv de munca;
n) aproba regulamentul de ordine interioara privind respectarea statutului
personalului, disciplinei, protectiei si securitatii la locul de munca;
o) aproba organizarea si functionarea subunitatilor din structura si din
subordinea institutului;
p) asigura legatura permanenta cu sindicatele din unitate si cu
reprezentantii salariatilor, pentru rezolvarea operativa a problemelor ce apar,
in scopul desfasurarii optime a activitatilor institutului;
q) aproba criteriile si componenta comisiei de concurs pentru ocuparea
posturilor de conducere din cadrul institutului;
r) aproba orice alte hotarari si dispune masuri privind activitatea
institutului, cu exceptia celor date, potrivit legii, in competenta altor
organe.
Art. 24
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Sanatatii si Familiei un raport asupra activitatii desfasurate in
anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
SECTIUNEA a 3-a
Comitetul de directie
Art. 25
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
institutului.
Art. 26
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor institutului, rezultate din:
a) strategia de dezvoltare;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) programul anual de furnizare de servicii si de productie;
d) programul de investitii;
e) sarcinile ce revin institutului din contractele si conventiile de
colaborare in domeniul cercetarii, formarii, productiei, precum si din
actiunile de supraveghere a starii de sanatate;
f) sistemul de asigurare a calitatii produselor si serviciilor de
specialitate;
g) bugetul de venituri si cheltuieli.
Art. 27
(1) Comitetul de directie indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) repartizeaza sarcinile profesionale si economico-financiare pe structuri
componente, asigurand realizarea activitatilor;
b) organizeaza activitatile institutului, asigura baza materiala din tara
si din import, in limita resurselor financiare;
c) stabileste raspunderile si competentele pe niveluri ierarhice si
structuri organizatorice, precum si relatiile dintre acestea;
d) aplica masurile stabilite de consiliul de administratie pentru paza
bunurilor unitatii, protectia patrimoniului si a datelor, respectarea ordinii
si disciplinei;
e) stabileste imputerniciri de reprezentare a unitatii pentru fiecare
dintre membrii comitetului de directie;
f) stabileste salarizarea personalului in conditiile legii;
g) controleaza si monitorizeaza periodic indeplinirea activitatilor pe
structurile componente.
(2) Comitetul de directie indeplineste orice alte atributii stabilite de
directorul general al institutului si aprobate de consiliul de administratie.
Art. 28
(1) Comitetul de directie se intruneste bilunar sau ori de cate ori
interesele institutului o impun, la convocarea directorului general.
(2) La intrunirile comitetului de directie pot fi invitate si alte persoane
din institut.
SECTIUNEA a 4-a
Directorul general
Art. 29
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit, potrivit reglementarilor legale in vigoare, prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
Art. 30
(1) Directorul general indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta personal sau prin delegat institutul in relatiile cu organele
statului, precum si cu persoane fizice sau juridice din tara ori din
strainatate;
b) asigura, prin comitetul de directie, negocierea contractului colectiv de
munca la nivelul institutului si a salariilor personalului din institut si
aproba salariile rezultate din negocierea directa;
c) angajeaza prin semnatura unitatea in relatiile cu tertii, in limita
competentelor aprobate de consiliul de administratie si stabilite prin
regulamentul de organizare si functionare;
d) angajeaza si concediaza personalul propriu al institutului, in
conformitate cu prevederile legale si ale contractului colectiv de munca, la
propunerea comitetului de directie;
e) aproba normele privind disciplina tehnologica si administrativa;
f) emite decizii de recuperare a pagubelor aduse unitatii, in conformitate
cu prevederile legale;
g) numeste si revoca conducatorii subunitatilor din structura si din
subordinea institutului, precum si directorii din structura organizatorica a
institutului, cu avizul consiliului de administratie;
h) premiaza sau sanctioneaza personalul din unitati, la propunerea sefilor
locurilor de munca;
i) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific gradele I, II si III si cercetator stiintific, la propunerea
consiliului stiintific;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 20 din
Ordonanta Guvernului nr. 57/2002;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
(2) Directorul general indeplineste orice alte atributii care ii sunt
delegate de consiliul de administratie.
SECTIUNEA a 5-a
Consiliul stiintific
Art. 31
(1) Consiliul stiintific este alcatuit din 15 membri reprezentand toate
directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific realizeaza coordonarea si evaluarea activitatii de
cercetare-dezvoltare a institutului.
(3) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi pe o perioada de 4 ani, prin vot secret, de catre cadrele cu
studii superioare din institut sau numiti de comitetul de directie, dupa caz.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific. Din consiliul
stiintific fac parte de drept directorul general si directorul stiintific al
institutului.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 32
Consiliul stiintific indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a Programului national de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica in domeniul propriu de activitate si a Planului national
pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii de cercetare-dezvoltare;
e) propune masuri pentru dezvoltarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare si a celorlalte categorii de personal;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator
stiintific, cercetator stiintific principal gradele I, II si III;
h) organizeaza actiuni cu caracter stiintific;
i) propune comitetului de directie actiunile de cooperare, interne si
internationale, cu scop stiintific;
j) propune comitetului de directie acordarea de burse de studii si stagii
de perfectionare in strainatate pentru personalul institutului;
k) propune comitetului de directie acordarea de premii stiintifice.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 33
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierdere, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil anual se avizeaza de catre consiliul de administratie
al institutului, se supune spre aprobare Ministerului Sanatatii si Familiei, se
transmite Ministerului Finantelor Publice si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 34
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin bugetul de
venituri si cheltuieli pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Ministerul Sanatatii si
Familiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Muncii
si Solidaritatii Sociale.
Art. 35
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 36
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limita
fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli aprobat, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei, in functie de gradul de indeplinire a
criteriilor de performanta, potrivit reglementarilor legale.
Art. 37
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Sanatatii si Familiei si a Ministerului Finantelor Publice.
Art. 38
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate,
potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din surse
proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 20 si ale art. 49 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 57/2002.
(2) In cazul investitiilor finantate integral sau partial de la bugetul de
stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestuia,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractele de credite mai mari de 500 milioane lei in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2) se
incheie cu aprobarea Ministerului Sanatatii si Familiei.
Art. 39
(1) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei prin
casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a normativelor
de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative in vigoare.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior aferente
obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari si plati
se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitatile bancare specializate
cu sediul in Romania.
Art. 40
Institutul isi va organiza auditul intern si controlul financiar preventiv
in baza Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
301/2002.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 41
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, care nu au fost
solutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre solutionare instantelor
judecatoresti de drept comun sau arbitrajului.
CAP. 8
Relatii comerciale
Art. 42
Preturile si taxele pentru produsele si serviciile furnizate de institut se
supun legilor si reglementarilor privind preturile si taxele.
Art. 43
Relatiile comerciale pentru desfacerea productiei proprii catre persoane
juridice se desfasoara pe baza de contracte incheiate cu beneficiarii, potrivit
reglementarilor legale.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 44
(1) Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile legale referitoare
la activitatea institutelor nationale de cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face prin hotarare a Guvernului, la initiativa Ministerului
Sanatatii si Familiei, cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii, in urma
propunerii consiliului de administratie.
Art. 45
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste periodic
prin reacreditare, care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
ANEXA 2
BUNURILE
din domeniul public al statului, bunurile proprietate privata a statului si
bunurile proprii ale Institutului de Management al Serviciilor de Sanatate
Bucuresti, care trec in patrimoniul Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare in Sanatate Bucuresti
1. Bunurile din domeniul public al statului
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Denumirea bunului
B - Tipul bunului
C - Anul dobandirii
D - Valoarea de inventar (mii lei)
________________________________________________________________________________
Nr. Descrierea Adresa Baza Situatia
crt. A B tehnica C D legala juridica
________________________________________________________________________________
1. Teren Imobil Suprafata = Municipiul 1991 0 Legea In
4.758,41 mp Bucuresti, fondului
administrare
Str. Vaselor funciar
nr. 31, nr.
sectorul 2 18/1991
Nr. de identificare M.F.P.: 61.982
2. Cladire Imobil Cladire cu Municipiul 1991 2.934 Ordin al In
parter si Bucuresti, ministrului
administrare
un nivel Str. Vaselor sanatatii
Suprafata = nr. 31, nr.
884,04 mp sectorul 2 1.648/1991
Nr. de identificare M.F.P.: 61.983
________________________________________________________________________________
TOTAL 2.934
________________________________________________________________________________
2. Bunurile din proprietatea privata a statului
________________________________________________________________________________
Nr. Valoarea de Situatia
crt. Grupa Denumirea inventar juridica
(mii lei)
________________________________________________________________________________
1. 2 Echipamente tehnologice 258.138 In
administrare
2. 3 Aparate si instalatii de masurare,
control si reglare 1.815.780 In administrare
3. 4 Mijloace de transport 40.560 In
administrare
4. 6 Mobilier, aparatura de birotica, sisteme
de protectie a valorilor umane si
materiale si alte active corporale 1.111.958 In administrare
5. Obiecte de inventar in folosinta 412.273 In
administrare
________________________________________________________________________________
TOTAL 3.638.709
________________________________________________________________________________
3. Bunurile proprii
________________________________________________________________________________
Nr. Valoarea de Situatia
crt. Grupa Denumirea inventar juridica
(mii lei)
________________________________________________________________________________
1. 2 Echipamente tehnologice 335.757 In proprietate
2. 3 Aparate si instalatii de masurare,
control si reglare 1.237.127 In proprietate
3. 4 Mijloace de transport 0 In proprietate
4. 6 Mobilier, aparatura de birotica, sisteme
de protectie a valorilor umane si
materiale si alte active corporale 362.582 In proprietate
5. Obiecte de inventar in folosinta 162.227 In proprietate
________________________________________________________________________________
TOTAL 2.097.693
________________________________________________________________________________