HOTARARE Nr. 1359 din 20 decembrie 2000
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000
privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 46 din 29 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 31
din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de
droguri,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000
privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministru de stat, ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministru agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
p. Ministrul industriei si comertului,
Constantin Isbasoiu,
secretar de stat
p. Ministrul educatiei nationale,
Adrian Gorun,
secretar de stat
p. Ministrul tineretului si sportului,
Alexandru Popescu,
secretar de stat
p. Ministru de stat, ministrul justitiei,
Gheorghe Mocuta,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In sensul prezentului regulament:
1. prin cura de dezintoxicare se intelege ansamblul de masuri destinate
tratamentului dependentei fizice;
2. prin supraveghere medicala se intelege serviciile de evaluare si
ingrijire medicala continua, serviciile de consiliere psihologica si
psihoterapie, serviciile de postcura-reabilitare psihosociala si masurile
destinate reducerii consecintelor asociate consumului de droguri.
Serviciile de postcura-reabilitare psihosociala cuprind ansamblul de masuri
destinate tratarii dependentei psihice si redobandirii aptitudinilor sociale,
profesionale, pierdute datorita consumului de droguri.
Masurile destinate reducerii consecintelor consumului de droguri cuprind
programele de substitutie in ambulatoriu si activitatile de prevenire a
afectiunilor transmise pe cale sanguina;
3. sindromul de sevraj (abstinenta) reprezinta aparitia unor simptome
fizice (somatice) specifice la intreruperea administrarii unui drog;
4. delirium reprezinta o alterare a starii de constienta, care poate
complica sindromul de sevraj (abstinenta);
5. tratamentul de substitutie, in cadrul curei de dezintoxicare la opiacee,
reprezinta administrarea unor substante specifice, precum metadona, levo-alfa-acetil-methadol,
buprenorphina si altele, in doze progresiv descrescatoare, in vederea
impiedicarii aparitiei sindromului de sevraj sau ameliorarii acestuia;
6. metabolitii reprezinta substantele ce apar in organism dupa consumarea
unui drog, datorita proceselor suferite de acesta in organism, si care pot
persista o perioada indelungata de la consumul ultimei doze de drog;
7. prin planta Canabis sativa, ca drog, se intelege inflorescentele florale
si fructifere ale plantei Canabis sativa, insotite sau nu de frunze sau de alte
parti ale inflorescentei, din care s-au scos semintele;
8. prin rasina plantei Canabis sativa se intelege rasina izolata, bruta sau
purificata, obtinuta din planta Canabis sativa, din inflorescentele sau din
frunzele acesteia;
9. prin uleiul plantei Canabis sativa se intelege concentratul sub forma
uleioasa, obtinut din planta Canabis sativa sau din rasina plantei Canabis
sativa.
(2) Definitiile referitoare la produsele vegetale obtinute din planta
Canabis sativa, indiferent de varietatea acesteia, sunt aplicabile atunci cand
aceste produse vegetale au fost obtinute pentru trafic si consum ilicit de
droguri si au avut ca destinatie operatiunile specifice traficului si
consumului ilicit de droguri.
Art. 2
(1) Prescrierea de catre medici, in scop terapeutic, a substantelor aflate
sub control national, astfel cum sunt definite in Legea nr. 143/2000, se face
in conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu normele de practica
medicala stabilite de Colegiul Medicilor din Romania si de Ministerul
Sanatatii.
(2) Substantele aflate sub control national se livreaza numai unitatilor
autorizate de Ministerul Sanatatii.*)
(3) Aprovizionarea, detinerea si eliberarea catre pacienti a substantelor
aflate sub control national se realizeaza in conformitate cu prevederile legale
in vigoare.
(4) Farmacistii, cu ocazia eliberarii medicamentelor, au obligatia de a
atrage atentia consumatorilor asupra substantelor aflate sub control national
cuprinse de acestea.
(5) In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament Ministerul Industriei si Comertului*) impreuna cu Ministerul
Sanatatii si Ministerul Agriculturii si Alimentatiei*) vor stabili prin ordin
comun lista cuprinzand produsele farmaceutice de uz uman si veterinar care
contin substante ce intra sub incidenta Legii nr. 143/2000, ce se vor elibera
numai pe baza prescriptiei medicale. Actualizarea acestei liste se va face de
catre aceleasi autoritati ori de cate ori este necesar, urmand sa se comunice
de indata unitatilor beneficiare.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 22/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001.
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 19/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2001.
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 12/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001.
Art. 3
Calificarea ca drog a unui produs provenit din traficul si consumul ilicit
de droguri nu depinde de concentratia substantei stupefiante sau psihotrope
depistate in acest produs.
CAP. 2
Masuri de prevenire a consumului ilicit de droguri
Art. 4
Activitatile de prevenire a consumului ilicit de droguri sunt urmatoarele:
a) organizarea de programe educative adresate prescolarilor, ce presupun
promovarea unui stil de viata sanatos in familie si/sau in comunitate, vizand
sanatatea publica;
b) organizarea de programe educative adresate elevilor, ce presupun
activitati de instruire, informare, comunicare, incluse in programa scolara;
c) organizarea de programe educative pentru adolescenti, in afara scolii,
ce presupun organizarea de catre institutiile de invatamant de activitati
alternative pentru petrecerea timpului liber;
d) realizarea de campanii mass-media ce presupun activitati de informare a
populatiei prin mijloace precum: articole in presa scrisa, anunturi publice,
emisiuni, reportaje, concursuri, video- si audioclipuri tematice;
e) furnizarea de informatii si sfaturi privind efectele negative ale
consumului de droguri, consecintele detinerii si traficului ilicit de droguri,
precum si posibilitatile de preventie si tratament, care pot fi aduse la
cunostinta parintilor, profesorilor, tinerilor si consumatorilor de droguri
prin linii telefonice de informare si ajutorare;
f) organizarea de programe comunitare ce presupun activitati care implica o
larga participare a membrilor unei comunitati;
g) organizarea de programe de consiliere psihologica si psihoterapeutica ce
presupun activitati specializate.
Art. 5
(1) Ministerul Sanatatii, Ministerul Educatiei Nationale*) si Ministerul
Tineretului si Sportului elaboreaza, sprijina, dezvolta si coordoneaza programe
de informare a populatiei asupra consecintelor consumului de droguri.
(2) Ministerul Sanatatii impreuna cu Ministerul Educatiei Nationale
elaboreaza continutul subiectelor referitoare la promovarea unui stil de viata
sanatos, acordand o atentie sporita activitatilor continute in programa scolara
si a altor unitati din sistemul educational, referitoare la prevenirea
consumului de droguri.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 23/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2001.
CAP. 3
Masuri de combatere a traficului si consumului ilicit de droguri
Art. 6
Activitatea de combatere a traficului si/sau a consumului ilicit de droguri
sau de forme farmaceutice care le contin se organizeaza si se realizeaza de
organele administratiei publice si organele judiciare, de unitatile de
invatamant, unitatile medicale si alte unitati din sistemul serviciilor de
sanatate, de centrele de reeducare pentru minori, penitenciare, organizatiile
neguvernamentale, precum si de alte institutii interesate.
Art. 7
Masurile de combatere si reducere a consumului de droguri, realizate de
Ministerul Sanatatii, constau in activitatile de preventie primara si in
masurile destinate reducerii consecintelor consumului de droguri, precum si in
tratamentul medical si reabilitarea persoanelor dependente de droguri.
Art. 8
Masurile de combatere a consumului de droguri, intreprinse de Formatiunea
centrala de reprimare a traficului si consumului ilicit de droguri din cadrul
Inspectoratului General al Politiei, constau in:
a) organizarea si coordonarea activitatilor cu caracter preventiv in
problematica drogurilor atat pentru populatie, cat si pentru cadrele
Ministerului de Interne implicate in astfel de activitati;
b) instruirea cadrelor in scopul actionarii pentru reducerea cererii de
droguri;
c) elaborarea unor materiale instructiv-educative pentru pregatirea
antiinfractionala a populatiei;
d) participarea prin personalul propriu specializat, alaturi de
specialistii altor institutii, la actiunile de tipul "formare de
formatori".
Art. 9
Masurile de combatere a traficului de droguri intreprinse de organele
vamale in zona proprie de competenta constau in:
a) efectuarea de supravegheri si verificari pentru depistarea situatiilor
de incalcare a legislatiei vamale de catre persoanele fizice si juridice,
verificarea de registre, corespondente si evidente financiar-contabile,
inclusiv cele pe suport informatic, precum si solicitarea altor documente si
informatii care au legatura directa sau indirecta cu bunurile importate,
exportate sau tranzitate pe teritoriul national ori cu alte operatiuni vamale;
b) verificarea operativa si supravegherea cladirilor, depozitelor,
terenurilor, sediilor sau ale altor obiective unde se gasesc sau ar putea sa se
gaseasca droguri, substante chimice esentiale si precursori, precum si
prelevarea de probe in conditiile legii, in vederea identificarii si
expertizarii bunurilor care au facut obiectul operatiunilor vamale;
c) controlul magazinelor si al punctelor de desfacere aflate in zonele
speciale vamale, in vederea identificarii drogurilor, substantelor chimice
esentiale si precursorilor, a caror provenienta nu poate fi justificata cu
documente vamale;
d) executarea masurilor prevazute de lege pentru retinerea si confiscarea,
dupa caz, a drogurilor, substantelor chimice esentiale si precursorilor, in
cazul nerespectarii prevederilor legale aplicabile in domeniul vamal;
e) organizarea, exploatarea si instituirea unui sistem propriu de consemne
pentru persoanele fizice si juridice, a caror respectare are caracter
obligatoriu pentru personalul din sistemul vamal;
f) analizarea activitatii si a rezultatelor specifice in domeniul vamal din
teritoriu si elaborarea programelor de control, testari si investigatii pe
domenii;
g) verificarea accesului, depozitarii, prelucrarii, manipularii si
transportului drogurilor, substantelor chimice esentiale si precursorilor in
zonele libere, de catre Serviciul antidrog din cadrul Directiei Generale a
Vamilor;
h) indeplinirea de catre Serviciul antidrog din cadrul Directiei Generale a
Vamilor a sarcinilor privind cooperarea pe plan intern si international cu
institutiile specializate in domeniu, pentru asigurarea schimbului de
informatii si documente, precum si pentru derularea de actiuni operative
specifice;
i) realizarea de catre Serviciul antidrog din cadrul Directiei Generale a
Vamilor de controale si verificari inopinate, urmarirea si identificarea
persoanelor suspecte de incalcarea reglementarilor vamale privind traficul
ilicit cu substante stupefiante si psihotrope, substante chimice esentiale si
precursori;
j) participarea Serviciului antidrog din cadrul Directiei Generale a
Vamilor, impreuna cu organele abilitate, la efectuarea livrarilor
supravegheate, pe intregul teritoriu al Romaniei.
Art. 10
Masurile de combatere a traficului si consumului ilicit de droguri,
intreprinse de organele judiciare, sunt cele prevazute de Codul de procedura
penala si de legile speciale in domeniu.
CAP. 4
Cura de dezintoxicare
Art. 11
(1) Cura de dezintoxicare se dispune pe baza expertizei medico-legale si se
realizeaza in regim de spitalizare in una dintre unitatile medicale stabilite
de Ministerul Sanatatii sau, dupa caz, de Ministerul de Interne ori de
Ministerul Justitiei.
(2) Ministerul Sanatatii stabileste, prin ordin al ministrului sanatatii,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, unitatile medicale
abilitate sa dispuna si sa aplice cura de dezintoxicare si supravegherea
medicala, precum si conditiile si normele de avizare si autorizare anuala care
trebuie sa fie indeplinite de acestea.
(3) Unitatile prevazute la alin. (1) au in structura de personal: medic
psihiatru, asistent medical, psiholog, asistent social.
Art. 12
(1) Sectiile de dezintoxicare au regim inchis, ce presupune primirea
vizitelor conform regulamentului de ordine interioara al acestor unitati
medicale.
(2) Vizitele se vor desfasura in conditii de stricta supraveghere si in
prezenta unui cadru desemnat in acest scop.
(3) Pachetele si celelalte obiecte destinate persoanei internate vor fi
controlate de serviciul de paza la intrarea in sectie.
(4) Pentru eliminarea riscului de procurare a drogurilor, parasirea sectiei
de dezintoxicare de catre persoana internata se va face numai prin externare.
(5) Asigurarea conditiilor de siguranta necesare in vederea aplicarii
eficiente a tratamentului revine Ministerului Sanatatii, in colaborare cu
Ministerul de Interne si cu Ministerul Justitiei.
Art. 13
Cura de dezintoxicare se realizeaza prin:
a) oprirea brusca a administrarii drogului;
b) utilizarea unor metode nonsubstitutive simptomatice;
c) tratamentul de substitutie, prin inlocuirea drogului consumat de
toxicoman cu produse, precum metadona sau alte produse farmaceutice specifice
curei de dezintoxicare;
d) psihoterapie.
Art. 14
Administrarea tratamentului de substitutie se face sub stricta supraveghere
de catre medici sau de personalul abilitat pentru aceasta activitate.
Art. 15
Tratamentul de dezintoxicare prin substitutie poate incepe numai dupa
confirmarea diagnosticului de dependenta, prin punerea in evidenta in sangele
sau in urina toxicomanului a drogurilor consumate de catre acesta.
Art. 16
Perioada de dezintoxicare este stabilita in functie de starea si de
evolutia pacientului, fara a se depasi 30 de zile.
Art. 17
(1) Unitatile medicale care interneaza persoane pentru cura de
dezintoxicare au obligatia de a transmite lunar datele necesare in vederea
intocmirii statisticii directiilor judetene de sanatate publica, respectiv a
municipiului Bucuresti, pana la data de 10 a lunii, conform anexei nr. III A.
(2) Directiile judetene de sanatate publica, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor transmite lunar intreaga informatie primita, conform anexei nr.
III B, in termen de 5 zile, Centrului de Calcul, Statistica Sanitara si
Documentare Medicala care va intocmi rapoarte lunar pentru Directia de
promovare a sanatatii si sanatate comunitara, Directia generala de asistenta
medicala si Directia Farmaceutica din cadrul Ministerului Sanatatii.
CAP. 5
Supravegherea medicala
Art. 18
(1) Supravegherea medicala cuprinde serviciile de evaluare si ingrijire
medicala continua, serviciile de consiliere psihologica si psihoterapie,
serviciile de postcura-reabilitare psihosociala si masurile destinate reducerii
consecintelor consumului de droguri si se realizeaza in institutii si unitati
medicale publice sau private stabilite de Ministerul Sanatatii sau, dupa caz,
de Ministerul de Interne ori de Ministerul Justitiei.
(2) Supravegherea medicala se dispune in baza unei expertize medico-legale.
SECTIUNEA I
Serviciile de consiliere psihologica si psihoterapie
Art. 19
Serviciile de consiliere psihologica si psihoterapie se realizeaza in
centre de consiliere din cadrul institutiilor si unitatilor medicale publice
sau private stabilite de Ministerul Sanatatii.
Art. 20
Centrele de consiliere prevazute la art. 19 au urmatoarea structura de
personal: psihoterapeut, cu formare de baza psiholog sau medic psihiatru, si
asistent social.
SECTIUNEA a II-a
Serviciile de postcura-reabilitare psihosociala
Art. 21
Serviciile asigurate in etapa de postcura-reabilitare psihosociala sunt:
a) psihoterapia individuala, familiala si de grup;
b) terapia ocupationala;
c) tratamentul tulburarilor psihice asociate.
Art. 22
(1) Postcura-reabilitarea psihosociala se realizeaza in unitatile stabilite
de Ministerul Sanatatii, conform prevederilor legale. Aceste unitati asigura
aceleasi conditii de siguranta ca si sectiile de dezintoxicare.
(2) Unitatile prevazute la alin. (1) au in structura de personal: psiholog,
psihoterapeut, ergoterapeut, terapeut ocupational si asistent social.
(3) Dupa caz, se asigura servicii de specialitate psihiatrica prin
incheierea unei conventii civile de prestari de servicii.
Art. 23
Durata minima a postcurei-reabilitarii psihosociale este de 180 de zile. Pe
intreaga durata se efectueaza controale periodice si aleatorii ale
metabolitilor drogurilor in sange si urina.
Art. 24
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale*), organele administratiei publice
locale si organizatiile neguvernamentale asigura conditii de reinsertie
socioprofesionala a pacientilor care au terminat postcura-reabilitarea
psihosociala.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 4/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 9 din 9 ianuarie 2001.
SECTIUNEA a III-a
Masuri destinate reducerii consecintelor consumului de droguri
Art. 25
(1) Programul de substitutie in ambulatoriu reprezinta inlocuirea drogului
consumat de toxicoman cu metadona sau cu alte substante specifice, adecvate de
la caz la caz, pe o perioada indelungata, in vederea reducerii consecintelor
asociate consumului de droguri.
(2) Programul de substitutie in ambulator se realizeaza de spitalele de
psihiatrie si alte institutii si unitati medicale, autorizate in acest sens de
Ministerul Sanatatii, fiind organizat si controlat de directiile judetene de
sanatate publica, respectiv a municipiului Bucuresti, cu obligativitatea
informarii in scris a medicului de familie.
(3) In programul prevazut la alin. (1) nu pot fi incluse decat persoanele
constatate ca fiind dependente de droguri, care intrunesc una dintre conditiile
prevazute in anexa nr. II, dupa ce s-a depistat prezenta metabolitilor de droguri
in organismul acestora.
(4) Responsabilul de program poate interpreta, dupa caz, aceste conditii si
va elabora decizia finala de includere in program.
Art. 26
(1) Programele de substitutie in ambulatoriu cu metadona sau cu alte
substante specifice se realizeaza de catre urmatoarele categorii de personal:
medic psihiatru, psiholog, asistent medical si asistent social, sub conducerea
responsabilului de program care este medic psihiatru.
(2) Serviciile medicale oferite in cadrul acestor programe sunt:
administrarea de metadona sau de alte substante farmaceutice specifice
tratamentului adecvat starii toxicomanului, consiliere psihologica,
psihoterapie si, dupa caz, ergoterapie.
Art. 27
Metadona si alte substante specifice, precum levo-alfa-acetil-metadol,
buprenorphina, avizate de Ministerul Sanatatii, se furnizeaza si se livreaza
unitatilor de dezintoxicare si celor in care se desfasoara programe de
substitutie in ambulatoriu si se prescriu numai de catre medicii specialisti
psihiatri care lucreaza in aceste unitati.
Art. 28
(1) Administrarea de metadona sau de alte substante specifice se face numai
dupa punerea in evidenta a substantelor stupefiante consumate de toxicoman si
se continua sub control periodic.
(2) Pe durata programului se vor efectua controale periodice si aleatorii
ale metabolitilor drogurilor.
Art. 29
(1) Persoana inclusa intr-un program de substitutie in ambulatoriu primeste
o legitimatie.
(2) In termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament Ministerul Sanatatii va stabili prin ordin al ministrului sanatatii,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, modelul legitimatiilor
prevazute la alin. (1).
Art. 30
Persoana inclusa in programul de substitutie in ambulatoriu va primi pentru
zilele de sambata si duminica cantitatea necesara de metadona sau alte
substante specifice pentru cele doua zile, conform prevederilor legale in
vigoare, fiind instruita asupra modului de administrare zilnica.
Art. 31
(1) In cazul in care o persoana care este inclusa in programul de
substitutie in ambulatoriu se afla in faza de urmarire penala, organul de
cercetare penala anunta responsabilul de program pentru continuarea programului
de substitutie in ambulatoriu, care se va desfasura in institutiile subordonate
Ministerului de Interne si Ministerului Justitiei.
(2) In cazul in care o persoana care este inclusa in programul de
substitutie in ambulatoriu este internata intr-o alta sectie pentru afectiuni
somatice, se anunta responsabilul de program, care va asigura terapia de
substitutie pe toata durata internarii in sectia respectiva.
CAP. 6
Masuri medicale aplicate la cerere sau in cazuri de urgenta
Art. 32
(1) Masurile prevazute la cap. IV si V sunt aplicabile si persoanelor care
solicita internarea pentru cura de dezintoxicare ori aplicarea masurilor de
supraveghere medicala sau in cazuri de urgenta provocate de sevrajul complicat.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1) expertiza medico-legala nu este
necesara.
Art. 33
(1) Persoanelor mentionate la art. 32 li se asigura confidentialitatea
tratamentului.
(2) In cazul in care persoanele internate de urgenta pentru sevrajul
complicat nu prezinta acte de identitate sau alte acte din care sa rezulte
identitatea acestora, unitatea care efectueaza internarea sesizeaza sectia de
politie in a carei raza teritoriala se afla, in vederea stabilirii identitatii
persoanei internate.
Art. 34
Internarea persoanelor lipsite de capacitate de exercitiu sau cu capacitate
de exercitiu restransa se va face numai cu acordul unui reprezentant legal, cu
exceptia situatiilor de urgenta provocate de sevrajul complicat.
Art. 35
In scopul asigurarii eficacitatii tratamentului persoanele care se interneaza
din propria initiativa au obligatia de a urma postcura-reabilitarea
psihosociala la sfarsitul perioadei de dezintoxicare.
Art. 36
(1) In cazul internarii la cerere pentru cura de dezintoxicare, pacientul
va semna un angajament conform formularului prezentat in anexa nr. I.
(2) Nerespectarea angajamentului prevazut la alin. (1) atrage externarea
imediata a pacientului.
Art. 37
Internarea la cerere in vederea curei de dezintoxicare se poate face o data
sau de doua ori pe an.
Art. 38
Pentru persoanele internate pentru sevrajul complicat, dupa inlaturarea
starii de urgenta internarea poate continua numai in cazul in care persoanele
solicita si semneaza angajamentul prevazut la art. 36.
Art. 39
(1) Programele de substitutie in ambulatoriu vor inceta prin reducerea
progresiva a dozelor in una dintre urmatoarele situatii:
a) persoana in cauza are 3 rezultate pozitive consecutive la controalele
periodice privind prezenta drogurilor ori a metabolitilor acestora in sange sau
in urina;
b) personalul medical din cadrul programului a luat o decizie in acest
sens, datorita comportamentului si atitudinii necorespunzatoare a pacientului
fata de personal sau fata de alti pacienti ori datorita unei contraindicatii
medicale;
c) la cererea pacientului.
(2) In cazul in care o persoana a fost exclusa din programul de substitutie
in ambulatoriu potrivit alin. (1) lit. a), readmiterea persoanei in program
poate fi rediscutata dupa 3 luni de la excludere.
Art. 40
(1) Programele de prevenire a afectiunilor transmise pe cale sanguina
constituie masuri de reducere a consecintelor consumului ilicit de droguri si
se realizeaza prin acordarea de consiliere specifica si prin facilitarea
accesului la instrumentar medical steril, precum seringi de unica folosinta.
(2) Includerea persoanelor in acest program se face la cerere.
(3) Persoanelor mentionate la alin. (2) li se asigura confidentialitatea.
(4) Persoana inclusa in programe de prevenire a afectiunilor transmise pe
cale sanguina va primi o legitimatie care va cuprinde un cod de identificare si
numele organizatiei care desfasoara programul.
CAP. 7
Masuri de eficientizare a luptei impotriva traficului ilicit de droguri
Art. 41
(1) Institutiile sau organele legal abilitate, prevazute la art. 1 lit. j)
si la art. 20 din Legea nr. 143/2000, apartin structurilor Ministerului de
Interne.
(2) Autorizarea de catre procuror a efectuarii unei livrari supravegheate
precizeaza organele legal abilitate ale Ministerului de Interne care se implica
in desfasurarea acestei actiuni.
(3) Formatiunea centrala de reprimare a traficului si consumului ilicit de
droguri din cadrul Inspectoratului General al Politiei coordoneaza si
centralizeaza toate datele cu caracter national si international care vizeaza
livrarile supravegheate cu substante pe teritoriul Romaniei, care intra sub
incidenta Legii nr. 143/2000.
Art. 42
Daca in timpul desfasurarii controlului vamal organul vamal descopera
produse care intra sub incidenta Legii nr. 143/2000, acesta poate propune
organelor competente initierea unei livrari supravegheate, urmand ca
desfasurarea acesteia sa se realizeze cu personalul specializat din structurile
Ministerului de Interne.
Art. 43
(1) Organele constatatoare abilitate, respectiv organele de politie si
organele vamale in zonele proprii de competenta, au dreptul sa retina
mijloacele de proba consemnate in actul de constatare si in adeverinta de
retinere eliberata care este inregistrata in evidentele unitatii de politie,
respectiv ale unitatii vamale.
(2) Probele ridicate din marfa suspecta pot fi transportate spre
laboratoarele de analiza din cadrul Directiei Generale a Vamilor numai daca
sunt insotite de adrese de inaintare de care sa reiasa acest scop, de la cine a
fost retinuta, precum si cantitatea detinuta si transportata de functionarul
vamal.
(3) Se considera detinute legal cantitatile corespunzatoare solicitate in
scris de la Formatiunea centrala de reprimare a traficului si consumului ilicit
de droguri din cadrul Inspectoratului General al Politiei in scop didactic si
de cercetare stiintifica.
Art. 44
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament Ministerul de Interne si Directia Generala a Vamilor vor desemna
persoanele implicate in lupta impotriva traficului si consumului ilicit de
droguri si vor emite legitimatii specifice pentru acestia.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament Ministerul de Interne si Ministerul Finantelor vor stabili prin
ordin comun, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, modelul
legitimatiilor prevazute la alin. (1).
(3) Persoana care detine o astfel de legitimatie are acces si beneficiaza
de sprijinul institutiilor, in vederea exercitarii atributiilor ce ii revin,
potrivit legii.
(4) Legitimatiile persoanelor desemnate din cadrul Ministerului de Interne
si Ministerului Finantelor - Directia Generala a Vamilor vor fi vizate de
conducerea ambelor ministere.
Art. 45
(1) Supravegherea cultivarii plantelor ce contin droguri este, conform
prevederilor legale in vigoare, o activitate care implica, pe de o parte,
verificarea autorizatiilor eliberate de organele abilitate pentru culturile ce
au ca destinatie prelucrarea licita a acestora, iar pe de alta parte,
obligativitatea celor care cultiva pe baza de autorizatie astfel de plante si
le prelucreaza de a declara scopul culturilor, ce trebuie mentionat in mod
expres in autorizatie.
(2) Autorizarea, conform prevederilor legale in vigoare, pentru cultivarea
plantelor ce contin droguri si sunt prelucrate in scop licit se realizeaza de
Ministerul Sanatatii prin directiile judetene de sanatate publica, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(3) Directiile judetene de sanatate publica, respectiv a municipiului
Bucuresti, sunt obligate ca in termen de 7 zile de la data eliberarii
autorizatiei sa comunice, sub confirmare de primire, o copie legalizata de pe
aceasta, in vederea luarii in evidenta, la inspectoratele judetene de politie,
respectiv al municipiului Bucuresti, acestea urmand sa fie centralizate, prin
fax si sub confirmare telefonica de primire, de indata ce au fost obtinute, la
Formatiunea centrala de reprimare a traficului si consumului ilicit de droguri
din cadrul Inspectoratului General al Politiei.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 46
Cheltuielile ocazionate de cura de dezintoxicare sau de supravegherea
medicala se realizeaza conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 47
La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga orice alte
prevederi contrare.
Art. 48
Anexele nr. I, II, III A si III B fac parte integranta din prezentul
regulament.
Art. 49
Masurile medicale si educative aplicate toxicomanilor in penitenciare se
realizeaza conform prevederilor ordinului comun al ministrului sanatatii si
ministrului justitiei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1
la regulament
ANGAJAMENT
Subsemnatul ............................... am luat cunostinta de
conditiile curei de dezintoxicare pentru care am consimtit liber si nesilit de
nimeni.
In consecinta, inteleg sa respect conditiile impuse de regulamentul de
functionare a sectiei de dezintoxicare:
- respectarea stricta a tuturor indicatiilor stabilite de echipa
terapeutica;
- respectarea regimului de sectie inchisa, care nu permite pacientilor
parasirea sectiei din proprie initiativa; incalcarea acestei reguli are drept
consecinta externarea imediata;
- pe parcursul internarii este permisa procurarea unor mici obiecte utile
(alimente, articole de toaleta, tigari, bauturi racoritoare, ziare, carti)
numai prin intermediul personalului sectiei;
- interzicerea consumului altor substante in afara celor prescrise in scop
terapeutic; incalcarea acestei reguli are drept consecinta externarea imediata;
- interzicerea introducerii oricaror substante psihoactive (cu efect de
drog) in incinta sectiei de dezintoxicare;
- acceptarea pastrarii in posesia pacientilor a unei sume de 100.000 lei
pentru obiectele amintite mai sus si interzicerea pastrarii vreunui obiect de
pret (bijuterii etc.);
- obligatia de supunere in orice moment la investigatiile paraclinice
prescrise;
- adoptarea unui comportament civilizat fata de personalul sectiei;
- la terminarea curei de dezintoxicare am obligatia de a continua
tratamentul de postcura - reabilitare psihosociala in conformitate cu
recomandarile echipei terapeutice.
Am citit, am inteles si am acceptat in totalitate cele de mai sus si sunt
de acord ca nerespectarea acestor obligatii asumate de mine sa atraga imediat
externarea.
Data .............. Semnatura ..............
ANEXA 2
la regulament
CRITERIILE
de includere in programul de substitutie in ambulatoriu (mentinere pe metadona)
Includerea in programul de substitutie in ambulatoriu se realizeaza pe baza
urmatoarelor criterii:
1. diagnostic pozitiv de sindrom de dependenta de substante psihoactive
conform ICD 10 (tulburari mentale si comportamentale datorate utilizarii de
substante psihoactive F 10 - 19);
2. varsta peste 18 ani; persoanele sub 18 ani care indeplinesc criteriile
pot fi incluse cu acordul parintilor sau al reprezentantului legal;
3. proba biologica a dependentei (examen pozitiv al urinei);
4. minimum 2 ani de dependenta, documentata medical;
5. 3 tentative de dezintoxicare nonsubstitutiva esuate in antecedente;
6. boli asociate dependentei (infectie HIV/SIDA, TBC, insuficienta
cardiaca, hepatita cronica tip B si C, boli psihice majore);
7. femei gravide si dependente de opiacee;
8. politoxicomania;
9. persoane dependente de droguri, care au in intretinere minori.
Responsabilul de program poate interpreta aceste criterii dupa caz si va
elabora decizia finala de includere in sau de excludere din program.
ANEXA 3 A
la regulament
Fisa de raportare
1. Domiciliul bolnavului (localitatea) .......... _ _ _ _ _ _ _ _
Cod SIRUTA |_|_|_|_|_|_|_|_|
_ _ _ _ _ _ _
2. Unitatea medicala .............. Cod SIRUES |_|_|_|_|_|_|_|
_ _ _
3. Numarul cazurilor de internare (a cata internare) ... |_|_|_|
4. Data cererii de tratament (zi, luna, an) .../.../...
5. Tipul contractului: 1. pacient nou 2. pacient vechi
9. nespecificat _
|_|
6. Tratamente anterioare la orice unitate:
1. nici unul 2. tratat anterior
9. nespecificat _
|_|
7. Numarul de luni de la ultimul tratament:
999. niciodata tratat _
|_|
8. a) Aflat sub tratament la alta unitate sanitara:
1. da 2. nu 9. nespecificat _
|_|
b) Sursa trimiterii la tratament:
9. singur/familia/prietenii
10. alt centru de tratament
11. medic generalist
12. spitalul
13. servicii sociale
14. justitia/politia
15. nespecificat _
|_|
9. Sexul: 1. masculin 2. feminin _
|_|
10. Data nasterii (zi, luna, an) _ _ _ _ _ _ _ _
|_|_|_|_|_|_|_|_|
11. Varsta (ani) _ _
|_|_|
12. Conditii de locuit 1. singur
2. cu parintii
3. cu prietenii
4. cu partener
5. in cadru institutionalizat
6. fara locuinta
8. altele
9. nespecificat _
|_|
13. Daca locuieste cu utilizatori de droguri:
1. da 2. nu 9. nespecificat _
|_|
14. Daca este rezident al orasului:
1. da 2. nu 9. nespecificat _
|_|
15. Cetatenia
1. romana 2. straina
9. nespecificat _
|_|
16. Nationalitatea
9. roman
10. maghiar
11. rrom
12. german
99. nespecificat _
|_|
17. Ocupatia:
1. salariat
2. somer
9. nespecificat _
|_|
18. Nivelul educational:
1. primar
2. gimnazial
3. profesional
4. liceal
5. postliceal
6. superior
9. nespecificat _
|_|
19. Varsta parasirii scolii (ani) _ _
|_|_|
20. Substanta psihoactiva utilizata
_____________________________________________________________________________
| | Denumirea | Calea de | Frecventa | Varsta | Durata |
| | substantei |administrare| in ultima | la prima | utilizarii in |
| | psihoactive | (cod) | luna | utilizare | mod regulat |
| | (cod) | | (ani) | (ani) | (ani) |
|__________|_____________|____________|___________|___________|_______________|
| Primul | | | | | |
| drog | | | | | |
|__________|_____________|____________|___________|___________|_______________|
|Al doilea | | | | | |
| drog | | | | | |
|__________|_____________|____________|___________|___________|_______________|
|Al treilea| | | | | |
| drog | | | | | |
|__________|_____________|____________|___________|___________|_______________|
Calea de administrare: 1. injectie
2. fumat
3. mancat/baut
4. prizat
9. nespecificat
Frecventa in ultima luna: 1. o data pe saptamana
2. 2 - 6 zile pe saptamana
3. zilnic
4. nu a folosit in ultima luna
9. nespecificat
21. Varsta la prima utilizare a oricaror substante
psihoactive (ani) _ _
|_|_|
22. Daca este injectare curenta:
1. da 2. nu 9. nespecificat _
|_|
23. Utilizare in comun a seringii in ultima luna:
1. da 2. nu 8. nu se injecteaza
9. nespecificat _
|_|
24. Vreodata injectat:
1. da 2. nu 9. nespecificat _
|_|
25. Varsta la prima injectare (ani): _ _
|_|_|
26. Daca a utilizat vreodata in comun seringa:
1. da 2. nu 8. nu este cazul
9. nespecificat _
|_|
27. HIV:
1. test pozitiv
2. test negativ
3. test cu rezultat necunoscut
4. netestat
9. nespecificat _
|_|
28. Tratamentul aplicat:
1. dezintoxicare
2. fara medicatie si terapie
psihosociala
3. sfatuire, suport
4. trimitere la un alt centru
5. tratament neinitiat
9. nespecificat _
|_|
ANEXA 3 B
la regulament
Unitatea sanitara .................
Adresa ............................
SITUATIA
toxicomanilor prin substante psihoactive in luna ........ anul .......
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Domiciliul
B - Varsta
C - Sexul
D - Ocupatia
_____________________________________________________________________________
|Nr. | Numarul | | | | |Stupefiantul|Modul de | Caz nou, |Tratamentul|
|crt.| foii de | A | B | C | D | folosit |procurare| recidiva | aplicat |
| |observatie| | | | | | (licit, | | |
| | | | | | | | ilicit) | | |
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|
|____|__________|___|___|___|___|____________|_________|__________|___________|