HOTARARE Nr. 14 din 4 ianuarie 2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Integrarii Europene
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 10 ianuarie 2001

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Ministerul Integrarii Europene se organizeaza si functioneaza ca organ
de specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului,
care asigura fundamentarea si coordonarea procesului de pregatire a aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana, precum si conducerea negocierilor de aderare.
(2) Ministerul Integrarii Europene este minister de sinteza, cu
personalitate juridica.
(3) Ministerul Integrarii Europene are sediul in municipiul Bucuresti, str.
Apolodor nr. 17, latura Nord, sectorul 5.
Art. 2
Ministerul Integrarii Europene are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza raporturile ministerelor si ale altor organe de specialitate
ale administratiei publice centrale romane cu institutiile Uniunii Europene si
cu statele membre ale acesteia in procesul de aderare la Uniunea Europeana;
b) asigura, sprijina sau coordoneaza, dupa caz, indeplinirea obligatiilor
care decurg din dispozitiile Acordului european instituind o asociere intre
Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de alta parte, ratificat de Romania prin Legea nr. 20/1993 si
denumit in continuare Acordul european, precum si activitatile desfasurate de
partea romana in cadrul institutiilor create prin acest acord;
c) conduce si coordoneaza activitatea Delegatiei nationale pentru
negocierea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, precum si procesul negocierilor
de aderare in ansamblul sau, prin corelarea actiunilor sale specifice cu
ministerele si cu celelalte autoritati ale administratiei publice;
d) fundamenteaza si coordoneaza procesul de pregatire a aderarii Romaniei
la Uniunea Europeana, indeplinind urmatoarele atributii specifice:
1. elaboreaza, impreuna cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, propuneri privind
politica guvernamentala de integrare europeana a Romaniei;
2. colaboreaza cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei in vederea elaborarii
Programului national pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, a altor
programe care vizeaza pregatirea pentru aderare si urmareste transpunerea in
practica a acestora;
3. avizeaza, prezinta si sustine in relatia cu institutiile Uniunii
Europene, impreuna cu ministerele implicate, Programul national pentru
agricultura si dezvoltare rurala, Programul national de dezvoltare, precum si
alte programe;
4. avizeaza acordurile, conventiile si alte intelegeri internationale pe
care le incheie ministerele si celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale cu Uniunea Europeana, cu statele
membre si cu statele candidate pentru aderarea la Uniunea Europeana sau cu
entitati aflate sub jurisdictia acestora;
5. avizeaza propunerile de strategii sectoriale de pregatire pentru
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana;
6. asigura presedintia partii romane la lucrarile comitetului de asociere
prevazut de Acordul european;
7. asigura presedintia partii romane in subcomitetele de asociere prevazute
de Acordul european, colaborand cu ministerele si cu celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale in pregatirea acestor subcomitete;
8. coordoneaza elaborarea documentelor de raportare a pregatirilor pentru
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana;
9. asigura secretariatul Consiliului interministerial pentru integrare
europeana;
e) urmareste asigurarea compatibilitatii diferitelor programe si actiuni
guvernamentale in materie de dezvoltare, restructurare si reforma cu
obiectivele aderarii la Uniunea Europeana;
f) coordoneaza programarea si monitorizeaza utilizarea asistentei
financiare nerambursabile acordate Romaniei de Uniunea Europeana si indeplineste
rolul de coordonator national al asistentei in relatia cu Uniunea Europeana,
asigurand:
1. stabilirea, impreuna cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si cu
Ministerul Finantelor Publice, in concordanta cu Programul de guvernare, a
prioritatilor dezvoltarii, pe baza carora ministerele vor elabora propunerile
de proiecte de finantare din fondurile de preaderare;
2. programarea asistentei, prin stabilirea de prioritati impreuna cu
celelalte institutii guvernamentale interesate, precum si elaborarea de
programe indicative cu donatorii, in concordanta cu strategia Guvernului de
reforma economica si sociala si pe baza solicitarilor primite de la
institutiile si organizatiile beneficiare;
3. colaborarea cu secretarii de stat pentru integrare europeana si relatii
externe din ministere care raspund de coordonarea elaborarii proiectelor de
asistenta financiara cu Uniunea Europeana in domeniul specific de activitate si
care participa la corelarea acestora cu prioritatile nationale si sectoriale;
4. cooperarea, impreuna cu institutiile publice competente, cu organismele
statelor donatoare, in vederea stabilirii eligibilitatii proiectelor pentru
finantare;
5. cooperarea in derularea proiectelor cu institutiile beneficiare, in
vederea eliminarii blocajelor, suprapunerilor, paralelismelor si a asigurarii
convergentei cu strategia Guvernului;
6. crearea si exploatarea sistemului de monitorizare si evaluare a
programelor de asistenta;
g) urmareste, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, procesul de
reforma a institutiilor si politicilor Uniunii Europene si propune masurile
care decurg din acestea pentru autoritatile romane;
h) colaboreaza cu Ministerul Afacerilor Externe la organizarea reuniunilor
informale ale ministrilor de resort ai statelor membre ale Uniunii Europene si
ai statelor candidate la aderare, in functie de calendarul si tematica
stabilite de Consiliul Afacerilor Generale al Uniunii Europene;
i) avizeaza in mod obligatoriu proiectele de acte normative care urmaresc
armonizarea legislatiei nationale cu cea comunitara. Initiatorii proiectelor de
acte normative vor include in mod obligatoriu in cuprinsul motivarii mentiuni
exprese privind denumirea reglementarilor comunitare armonizate, dispozitiile
acestora care sunt transpuse in cuprinsul respectivelor proiecte, precum si
indicarea masurilor viitoare de transpunere;
j) coordoneaza evaluarea gradului de compatibilitate a legislatiei
nationale in vigoare cu actele normative comunitare si formuleaza propuneri in
vederea accelerarii procesului de armonizare;
k) propune Guvernului, in vederea sustinerii in fata Parlamentului, lista
cuprinzand actele normative prioritare, insotita de argumentarea necesara, in
vederea accelerarii procesului de aderare la Uniunea Europeana;
l) initiaza masuri si participa, impreuna cu institutiile de profil, la
elaborarea programelor menite sa sprijine pregatirea profesionala a
functionarilor publici, precum si a agentilor economici in domeniul integrarii
europene;
m) stabileste, impreuna cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, sistemul de date,
informatii si raportari periodice privind reflectarea evolutiei integrarii, pe
care le supune analizei si, dupa caz, aprobarii Guvernului;
n) asigura fluxuri de informatii, sub forma unor publicatii periodice
privind evolutia procesului national si european de integrare, si urmareste
promovarea valorilor si spiritului european in cadrul societatii civile;
o) organizeaza, impreuna cu Ministerul Informatiilor Publice, actiuni
pentru familiarizarea opiniei publice din Romania cu efectele procesului de
aderare;
p) promoveaza, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, strategia de
informare, comunicare si imagine in statele membre ale Uniunii Europene si in
statele candidate la aderare privind evolutia procesului de pregatire a
Romaniei pentru aderare;
q) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative.
Art. 3
Ministerul Integrarii Europene va supune dezbaterii Guvernului, semestrial,
rapoarte privind negocierile cu Uniunea Europeana, stadiul pregatirii pentru
aderare, modul de utilizare a fondurilor pentru asistenta, evaluarea gradului
de armonizare a legislatiei romane cu reglementarile comunitare, precum si
masurile corespunzatoare.
Art. 4
Ministerul Finantelor Publice va raporta Ministerului Integrarii Europene
asupra desfasurarii procesului de acordare si utilizare a asistentei financiare
acordate Romaniei de Uniunea Europeana si gestionate prin Fondul National si
agentiile de implementare si va furniza ministrului integrarii europene toate
datele pe care acesta le solicita.
Art. 5
(1) Ministrul integrarii europene conduce activitatea Ministerului
Integrarii Europene, reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte
ministere, cu alte autoritati publice si organizatii interne si internationale,
precum si cu persoane fizice si juridice romane si straine si este ordonator
principal de credite.
(2) Ministrul integrarii europene este presedintele partii romane la
reuniunile Comitetului de asociere Romania - Uniunea Europeana si presedinte
executiv al Consiliului interministerial pentru integrare europeana.
(3) In exercitarea atributiilor sale ministrul integrarii europene emite
ordine si instructiuni.
Art. 6
(1) Ministrul-delegat, negociator-sef pentru aderarea Romaniei la Uniunea
Europeana, este membru al Guvernului, inlocuitor de drept al ministrului
integrarii europene.
(2) Ministrul-delegat, negociator-sef pentru aderarea Romaniei la Uniunea
Europeana, este seful Delegatiei nationale pentru negocierea aderarii Romaniei
la Uniunea Europeana.
Art. 7
Organizarea, atributiile si componenta Consiliului interministerial pentru
integrare europeana, condus de primul-ministru, si ale Delegatiei nationale
pentru negocierea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana vor fi stabilite prin
hotarare a Guvernului in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 8
(1) In structura organizatorica a Ministerului Integrarii Europene
functioneaza directii; in cadrul directiilor pot fi constituite servicii si
birouri.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Integrarii Europene este
prevazuta in anexa nr. 1.
(3) Numarul maxim de posturi in Ministerul Integrarii Europene este de 100,
exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetelor ministrilor.
Art. 9
(1) Ministrul integrarii europene si ministrul-delegat, negociator-sef
pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, sunt asistati de 4 secretari de
stat numiti prin decizii ale primului-ministru, precum si de secretarul general
al Ministerului Integrarii Europene, numit in conditiile legii.
(2) Atributiile si raspunderile secretarilor de stat, ale secretarului
general, precum si ale compartimentelor din aparatul ministerului se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare, care se aproba prin ordin al
ministrului integrarii europene.
Art. 10
(1) Ministerul Integrarii Europene este incadrat cu functionari publici cu
functii specifice ministerului, alti functionari publici si cu personal angajat
cu contract individual de munca.
(2) Functionarii publici, precum si personalul angajat cu contract
individual de munca, care lucreaza in cadrul directiilor: Pregatire negocieri,
Acquis comunitar I, Acquis comunitar II, Asistenta pentru aderare si
Monitorizare si probleme orizontale ale fostului Departament pentru Afaceri
Europene al Ministerului Afacerilor Externe, ale caror atributii sunt preluate
de Ministerul Integrarii Europene se considera transferati in interesul
serviciului in cadrul acestuia din urma, dupa sustinerea unor teste cu caracter
strict profesional.
Art. 11
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se constituie
Comitetul interministerial pentru integrare europeana, ca organ operativ de
lucru care coordoneaza, analizeaza si dezbate documentele elaborate de
institutiile cu responsabilitati privind aderarea la Uniunea Europeana si
discuta orice alte probleme legate de bunul mers al proceselor de pregatire a
aderarii.
(2) Comitetul interministerial pentru integrare europeana este constituit
din secretarii de stat pentru integrare europeana din ministere si
responsabilii din celelalte institutii cu atributii in domeniu si este condus
de ministrul integrarii europene.
(3) Comitetul interministerial pentru integrare europeana analizeaza si
rezolva punctual problemele aparute in derularea programelor de pregatire a
aderarii la Uniunea Europeana si realizeaza planificarea curenta si de
perspectiva a acestor activitati.
(4) Comitetul interministerial pentru integrare europeana se intruneste
bilunar.
(5) La lucrarile Comitetului interministerial pentru integrare europeana,
care se desfasoara in plen si in grupe de lucru, la convocarea presedintelui
acestuia, pot fi invitati ministri, reprezentanti ai partenerilor sociali, ai
societatii civile si ai altor grupuri de interese.
Art. 12
Ministerul Integrarii Europene coordoneaza, in numele Guvernului, activitatea
Institutului European din Romania, potrivit anexei nr. 2.
Art. 13
Tehnica de calcul si birotica aflate in administrarea directiilor fostului
Departament pentru Afaceri Europene din cadrul Ministerului Afacerilor Externe,
ale caror competente sunt preluate de Ministerul Integrarii Europene, se
transmit fara plata in administrarea acestuia, prin protocol incheiat intre
cele doua ministere, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 14
Ministerul Integrarii Europene va fi dotat cu un numar de autoturisme si cu
carburanti, potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 15
(1) Ministerul Integrarii Europene va prelua pe baza de protocol, in termen
de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, sediul din str.
Apolodor nr. 17, latura Nord, sectorul 5, al fostului Minister al Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului.
(2) Ministerul Integrarii Europene isi desfasoara temporar activitatea, in
spatiile de lucru pe care le utilizeaza in prezent directiile din fostul
Departament pentru Afaceri Europene din cadrul Ministerului Afacerilor Externe,
ale caror atributii sunt preluate de acesta. Folosinta dotarilor existente in
aceste spatii se va face pe baza unui contract de comodat incheiat intre
Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Integrarii Europene in termen de 15
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 16
Pana la intrarea in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2001
Ministerul Finantelor Publice va asigura fondurile necesare in vederea
organizarii Ministerului Integrarii Europene, potrivit legii.
Art. 17
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 18
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari orice dispozitii contrare
se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Numarul maxim de posturi = 100
(exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor ministrilor)
ORGANIGRAMA
Ministerului Integrarii Europene
_____________________
__|Colegiul
ministerului|
|
|_____________________|
________ | _____________________
________________ |MINISTRU|___|__| Cabinet demnitar
|
________________ | | |________| |
|_____________________|
|Cabinet demnitar|____|MINISTRU-DELEGAT|_____| | _____________________
|________________| |________________| | |__| Audit
|
________________| | |
|_____________________|
|___________________|_______________|_______________________
_____|_____ _______|___ _____|_____ | _____|_____
| MODUL 1 | | MODUL 2 | | MODUL 3 | | | MODUL 4 |
|___________| |___________| |___________| | |___________|
__________|_________
| Secretar general |
|____________________|
_______|________
________|______ ______|______
| Directia | | Directia |
| logistica si | | relatii |
| administratie | | externe, |
| | | cancelarie |
| | | si protocol |
|_______________| |_____________|
___________
| MODUL 1 |
|___________|
________|_________
| Secretar de stat |
|__________________|
___________________|___________________
_____|_______ _______|_______ _______|______
| Directia | | Directia | | Directia |
| analiza | | negocieri si | | cooperare si |
| strategica, | | fundamentarea | | comunicare |
| evaluare si | | pozitiilor | | europeana |
| sinteze | | | | cu tarile |
| | | | | membre si |
| | | | | candidate |
|_____________| |_______________| |______________|
___________
| MODUL 2 |
|___________|
________|_________
| Secretar de stat |
|__________________|
___________________|______________________
______|______ _______________ _________|________
| Directia | | Directia | | Directia |
| coordonarea | | coordonarea | | evaluarea |
| programelor | | si | | pregatirii |
| de | | monitorizarea | | pentru |
| dezvoltare | | asistentei | | aderare si |
| | | pentru | | cooperare |
| | | aderare | | interminsteriala |
|_____________| |_______________| |__________________|
___________
| MODUL 3 |
|___________|
________|_________
| Secretar de stat |
|__________________|
_______________|________________
_____|____ _____________ _____|______
| Directia | | Directia | | Directia |
| piata | | coeziunea | | informare, |
| interna | | economica, | | educare, |
| | | sociala, | | comunicare |
| | | justitie si | | |
| | | afaceri | | |
| | | interne | | |
|__________| |_____________| |____________|
___________
| MODUL 4 |
|___________|
________|_________
| Secretar de stat |
|__________________|
____________________|_________________________
___________|_________ _________________ _________|_____________
| Directia resurse | | Directia | | Directia buget si |
| umane si contencios | | comunicatii si | | economico-financiara |
| | | informatizare | | |
|_____________________| |_________________| |______________________|
ANEXA 2
Institutii aflate in coordonarea Ministerului Integrarii Europene
1. Institutul European din Romania.