HOTARARE Nr.
1409 din 19 noiembrie 2007
pentru aprobarea Conditiilor
de inchiriere de catre Compania Nationala de Cai Ferate „C.F.R." - S.A. a
unor parti din infrastructura feroviara neinteroperabila, precum si de
gestionare a acestora
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 814 din 29 noiembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 10 alin. (5) şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi
reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Condiţiile de închiriere de către
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. a unor părţi din
infrastructura feroviară neinteroperabilă, precum şi de gestionare a acestora,
prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Infrastructura feroviară interoperabilă
din România, definită conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea
Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, cuprinde secţiile de circulaţie prevăzute în anexa nr.
2, cu toate elementele necesare desfăşurării circulaţiei şi manevrei
materialului rulant, clădirile staţiilor de cale ferată cu facilităţile
aferente, precum şi celelalte clădiri şi facilităţi destinate desfăşurării
transportului feroviar, existente la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(2) Infrastructura feroviară neinteroperabilă din
România, definită conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinde
secţiile de circulaţie prevăzute în anexa nr. 3, cu toate elementele necesare
desfăşurării circulaţiei şi manevrei materialului rulant, clădirile staţiilor
de cale ferată cu facilităţile aferente, precum şi celelalte clădiri şi
facilităţi destinate
desfăşurării transportului feroviar, existente la momentul adoptării prezentei
hotărâri.
Art. 3. - Staţiile care
delimitează secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare
neinteroperabile de secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare
interoperabilefac parte din infrastructura feroviară interoperabilă.
Art. 4. - Prevederile privind
gestionarea infrastructurii feroviare, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
581/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R." -
S.A. prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 15 septembrie 1998, cu modificările şi completările
ulterioare, se completează în mod corespunzător.
Art. 5. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 27/2004 pentru aprobarea
condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A. a unor părţi din infrastructura feroviară
neinteroperabilă, precum şi de gestionare a acestora, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 28 ianuarie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor,
Barna Tanczos,
secretar de stat
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
CONDIŢII DE ÎNCHIRIERE
de către Compania Naţională de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A. a unor părţi din infrastructura feroviară
neinteroperabilă, precum şi de gestionare a acestora
CAPITOLUL I
Gestionarea infrastructurii feroviare
neinteroperabile
Art. 1. - Infrastructura feroviară neinteroperabilă din
România se gestionează în condiţiile legii, în conformitate cu prevederile
prezentei hotărâri şi ale reglementărilor specifice aplicabile.
Art. 2. -Autoritatea Feroviară Română -AFER va elabora,
împreună cu Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., denumită în
continuare C.F.R., reglementări
tehnice şi de siguranţă a circulaţiei trenurilor, specifice condiţiilor de
trafic de pe reţeaua feroviară neinteroperabilă, pe care le va propune spre
aprobare Ministerului Transporturilor.
Art. 3. - Pe întreaga durată de funcţionare a
infrastructurii feroviare neinteroperabile, reglementările în vigoare privind
condiţiile de funcţionare, exploatare, întreţinere, reparare sau de orice altă
natură privind infrastructura feroviară interoperabilă se aplică şi pentru
infrastructura feroviară neinteroperabilă, dacă nu sunt, în mod expres,
înlocuite de o reglementare specifică acesteia.
Art. 4. - In cadrul contractului de activitate
încheiat, în condiţiile legii şi în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 581/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A. prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate
Române, cu modificările şi completările ulterioare, de către C.F.R., pe de o
parte, şi Ministerul Transporturilor, în numele statului, pe de altă parte, se
înscriu prevederi specifice privind funcţionarea infrastructurii feroviare
neinteroperabile, în mod distinct faţă de infrastructura feroviară
interoperabilă, precum şi modul de calcul al tarifului de utilizare a
infrastructurii neinteroperabile, pentru perioada în care traficul pe aceste
secţii este organizat de către C.F.R., în conformitate cu reglementările în
vigoare.
Art. 5. - (1) C.F.R. nu poate acţiona pe infrastructura
feroviară neinteroperabilă în calitate de operator de transport feroviar şi nu
se poate asocia în vederea efectuării unor asemenea servicii.
(2) Pe perioada gestionării infrastructurii feroviare
neinteroperabile, C.F.R. poate executa pe această infrastructură transporturi
în interes propriu, cu material rulant propriu sau închiriat, în condiţiile
legii.
Art. 6. - Bugetul de venituri şi cheltuieli al C.F.R.
se aprobă conform prevederilor legale şi conţine capitole distincte pentru
infrastructura feroviară interoperabilă şi cea neinteroperabilă, cu structuri
identice privind elementele de venituri şi cheltuieli.
Art. 7. - Veniturile obţinute din exploatarea
infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi cheltuielile efectuate
pentru funcţionarea acesteia se înregistrează de către C.F.R. în conturi
contabile separate de cele pentru infrastructura feroviară interoperabilă.
Art. 8. - (1) Activităţile de conducere operativă a
circulaţiei trenurilor pe secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii
feroviare neinteroperabile se desfăşoară exclusiv de către C.F.R., prin
structurile proprii de management al traficului feroviar, în condiţiile legii.
(2) Activităţile de conducere a circulaţiei trenurilor
la nivelul staţiilor de cale ferată şi al altor puncte de secţionare de pe
secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile se
desfăşoară numai cu personalul autorizat de către Autoritatea Feroviară Română
- AFER, sub coordonarea structurilor de management al traficului feroviar din
C.F.R., cu respectarea tuturor normelor de siguranţa circulaţiei şi în
conformitate cu reglementările în vigoare.
CAPITOLUL II
Condiţii obligatorii privind asigurarea serviciului de transport feroviar public de
călători şi mărfuri pe infrastructura feroviară neinteroperabilă
Art. 9. - (1) In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul
Transporturilor va actualiza contractul de concesiune pentru gestionarea
infrastructurii feroviare, încheiat cu C.F.R., aflat în vigoare, menţionând în
mod distinct obligaţiile părţilor privind gestionarea infrastructurii feroviare
neinteroperabile, în condiţiile legii.
(2) Contractul de concesiune încheiat de Ministerul
Transporturilor cu C.F.R. va prevedea posibilitatea C.F.R. de a oferi în regim
de închiriere secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare
neinteroperabile, precum şi condiţiile de gestionare a acestor secţii şi condiţiile de realizare a
serviciilor de transport feroviar pe acestea, către alţi operatori economici,
în condiţiile legii.
Art. 10. - Exploatarea infrastructurii feroviare neinteroperabile se face de către C.F.R. prin:
a) ofertarea de capacităţi de circulaţie pentru
operatori de transport feroviar licenţiaţi conform prevederilor legale, pe baza
încheierii de către aceştia cu C.F.R. a unui contract de acces şi a plăţii
tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare neinteroperabile şi a
chiriilor aferente serviciilor şi facilităţilor solicitate, ca metodă de lucru
tranzitorie, până la închirierea secţiei de circulaţie sau încetarea
activităţilor şi închiderea secţiei de circulaţie respective;
b) ofertarea în regim de închiriere a uneia sau mai
multor secţii de circulaţie împreună cu toate elementele infrastructurii
feroviare necesare desfăşurării procesului de transport către una sau mai multe
persoane juridice, licenţiate conform prevederilor legale, în scopul realizării
atât a activităţilor de gestionare a infrastructurii respective, cât şi a
serviciilor de transport feroviar public de marfă şi/sau de călători, în
condiţiile legii.
Art. 11. - (1) După actualizarea contractului de
concesiune încheiat între Ministerul Transporturilor şi C.F.R., în condiţiile
legii şi în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, C.F.R. va comunica
în scris consiliilor judeţene pe raza cărora se află secţii de circulaţie
aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile lista completă a
acestora, cu informarea privind intenţia ofertării spre închiriere a secţiilor
de circulaţie în scopul realizării atât a activităţilor de gestionare a
infrastructurii, cât şi a serviciilor de transport feroviar public de călători
şi/sau de marfă pe secţiile respective.
(2) In termen de 30 de zile de la comunicarea de către
C.F.R. a listei secţiilor de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare
neinteroperabile, consiliile judeţene vor transmite în scris la C.F.R.
propuneri privind pachetul minim necesar de servicii publice de transport
feroviar de călători, pe fiecare secţie de circulaţie.
(3) Propunerile primite de la consiliile judeţene se
analizează în cadrul C.F.R. în funcţie de capacităţile existente şi de
celelalte considerente tehnice şi comerciale privind fiecare secţie de
circulaţie şi se includ în documentaţia întocmită de C.F.R. cu condiţiile de
ofertare a fiecărei secţii pentru închiriere.
Art. 12. -In termen de 30 de zile de la primirea pachetului minim necesar de servicii publice de transport
feroviar de călători pe fiecare secţie de circulaţie, C.F.R. va organiza
licitaţii, prin licitaţie publică cu strigare, pentru selectarea operatorilor
economici interesaţi în preluarea secţiilor respective în regim de închiriere,
precum şi a activităţii aferente, în condiţiile legii.
Art. 13. - Pentru secţiile de circulaţie aparţinând
infrastructurii feroviare neinteroperabile pe care se desfăşoară şi transport
de călători, la care nu se pot încheia contracte de închiriere conform
prevederilor art. 12, se va proceda în felul următor:
a) C.F.R. va continua să asigure administrarea
secţiilor respective şi va relua lunar procedura de licitaţie;
b) Societatea Naţională de Transport Feroviar de
Călători „C.F.R. Călători" - S.A. va continua să asigure servicii de
transport de călători;
c) serviciile de transport de marfă se vor asigura de
către orice operator feroviar licenţiat, în condiţiile legii, numai cu condiţia
plăţii tarifului de utilizare a infrastructurii şi a celorlalte tarife
stabilite de C.F.R. pentru operarea în condiţii comerciale a circulaţiei trenurilor
de marfă pe secţia respectivă;
d) C.F.R. şi Societatea Naţională de Transport
Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A. vor analiza lunar veniturile
şi cheltuielile generate de
exploatarea secţiilor de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare
neinteroperabile, care nu au fost adjudecate la licitaţie, şi vor lua măsuri
pentru reducerea pierderilor din exploatarea secţiilor de circulaţie respective
prin modificarea pachetului minim obligatoriu, corespunzător condiţiilor
pieţei.
Art. 14. - Personalul de la C.F.R., Societatea
Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A. şi
Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă" - S.A.,
care se disponibilizează ca urmare a nepreluării acestuia de către persoanele
juridice care au închiriat secţiile de circulaţie şi operează servicii de
transport public feroviar, va fi redistribuit de către aceste societăţi în
limita posturilor vacante existente sau va beneficia de măsuri de protecţie
socială conform legislaţiei în vigoare.
CAPITOLUL III
Inchirierea unor secţii de circulaţie de pe
infrastructura feroviară
neinteroperabilă
Art. 15. - (1) Preluarea prin
închiriere a unor secţii de circulaţie din infrastructura feroviară
neinteroperabilă poate fi acordată unei persoane juridice sau unui grup de
persoane juridice înregistrate în România, fiecare dintre acestea fiind
autorizată în calitate de gestionar al infrastructurii feroviare şi/sau de
operator de transport feroviar de Autoritatea Feroviară Română - AFER pentru
activităţile preluate pe secţiile de circulaţie respective, chiriaşul preluând
de la C.F.R. personalul calificat necesar pus la dispoziţie şi care îşi
desfăşoară activitatea pe secţia/secţiile închiriată/închiriate sau care deţin
personal calificat propriu şi autorizat, în conformitate cu reglementările în
vigoare, angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată şi
care se angajează să le exploateze în strictă conformitate cu reglementările
generale şi specifice privind transportul pe căile ferate române.
(2) Norme specifice privind componenţa şi modul de
lucru ale comisiei de evaluare, termenele de realizare a licitaţiilor, precum
şi procedura de soluţionare a contestaţiilor, cu respectarea legislaţiei în
vigoare aplicabile, se elaborează de către Autoritatea Feroviară Română -AFER
şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 16. - (1) Procedura de închiriere a unor secţii de circulaţie din infrastructura feroviară
neinteroperabilă se organizează de către C.F.R. prin licitaţie, pe baza unui
caiet de sarcini întocmit pentru fiecare secţie sau grup de secţii de
circulaţie care se ofertează împreună.
(2) Caietul de sarcini pentru
fiecare contract de închiriere va conţine cerinţele privind asigurarea
funcţionării infrastructurii feroviare respective pe perioada închirierii,
necesarul de operaţiuni de întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii
feroviare, în conformitate cu reglementările în vigoare, încadrarea în
parametrii tehnici de exploatare a secţiei de circulaţie şi cerinţele privind
desfăşurarea serviciului de transport de marfă şi/sau a serviciului de
transport feroviar public de călători în condiţii de siguranţă a traficului
feroviar.
(3) Pentru fiecare dintre secţiile de circulaţie sau
grup de secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile
care sunt oferite pentru închiriere, C.F.R. va specifica în caietul de sarcini:
a) volumele potenţiale de
transporturi de marfă conform cerinţelor pieţei;
b) pachetul minim necesar de servicii publice de
transport feroviar de călători, definit în colaborare cu autorităţile publice
locale şi care trebuie realizat în mod obligatoriu de candidaţii la licitaţie;
c) descrierea parcului de material rulant necesar
pentru realizarea pachetului minim necesar de servicii publice de transport
feroviar de călători.
Art. 17. - (1) Caietul de sarcini pentru fiecare
contract de închiriere va conţine clauze specifice privind criteriile de
selecţie a celei mai bune oferte, care vor respecta următoarea ordine de
priorităţi:
a) chiria cea mai mare obţinută de la ofertantul care
se angajează să preia, în cel mai scurt timp de la data licitaţiei, gestionarea
secţiei/secţiilor, simultan cu preluarea transportului feroviar public de
călători şi/sau a transportului de marfă, prevăzut în caietul de sarcini pe
secţia/secţiile respectivă/ respective;
b) procentul cel mai mic de comision, inclusiv cel sub
limita specificată prin caietul de sarcini, din valoarea biletelor de călătorie
vândute pe secţia respectivă, obţinut de la ofertantul care se angajează să
preia în cel mai scurt timp de la data licitaţiei gestionarea
secţiei/secţiilor, simultan cu preluarea transportului feroviar public de marfă
şi cu preluarea numai a activităţilor comerciale privind transportul de
călători. Pe aceste secţii ofertantul se angajează să asigure toate
operaţiunile comerciale de vânzare de legitimaţii de călătorie, precum şi de
control al legitimaţiilor de călătorie în trenuri. Asigurarea circulaţiei trenurilor
de călători pe aceste secţii se face de Societatea Naţională de Transport
Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A., care va primi decadal de la
ofertantul câştigător contravaloarea prestaţiilor efectuate, care se constituie
din sumele rezultate prin diminuarea veniturilor obţinute din vânzarea
legitimaţiilor de călătorie cu comisionul procentual convenit în urma
licitaţiei. Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.
Călători" - S.A. va primi lunar compensaţia cuvenită de la Guvern pentru
pachetul minim social asigurat pe secţia respectivă. Pentru închirierea secţiei
respective, ofertantul câştigător va plăti lunar o chirie fixă Companiei
Naţionale de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., conform
nivelului stabilit prin caietul de sarcini.
(2) Perioada maximă admisă până la preluarea integrală
a gestionării secţiei, respectiv a serviciilor de transport feroviar public,
conform prevederilor alin. (1), nu poate fi mai mare de 6 luni de la data
adjudecării licitaţiei.
(3) In toate cazurile caietele de sarcini vor prevedea
un nivel minim al chiriei şi un nivel maxim al comisionului din valoarea
biletelor de călătorie, a căror îndeplinire constituie condiţii obligatorii
pentru adjudecarea licitaţiei.
Art. 18. - (1) Societatea Naţională de Transport
Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A. va putea opera trenuri de
călători pe secţiile de circulaţie închiriate conform prevederilor art. 17,
numai în condiţiile acoperirii integrale a cheltuielilor
de exploatare.
(2) Operarea de către Societatea Naţională de Transport
Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A. a trenurilor de călători, în
condiţiile prevăzute la art. 17, pe secţiile de circulaţie aparţinând
infrastructurii feroviare neinteroperabile, se va face fără plata de către
aceasta a tarifului de utilizare a infrastructurii, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
Art. 19. - (1) C.F.R. poate încheia contracte de
închiriere a unor secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare
neinteroperabile numai în condiţiile în care semnatarul contractului de
închiriere îndeplineşte următoarele condiţii:
a) a fost declarat câştigătorul unei proceduri de
licitaţie organizată în concordanţă cu prevederile prezentei hotărâri;
b) se angajează ferm să asigure
gestionarea secţiei/secţiilor respective în condiţii de siguranţă a traficului
şi să asigure activităţile de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, în
conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2);
c) se angajează ferm să realizeze traficul de călători
şi/sau de marfă, după caz, conform caietului de sarcini, începând cu data
intrării în vigoare a contractului de închiriere, şi prezintă dovezi
concludente că are resursele necesare pentru preluarea traficului respectiv;
d) în cazul în care
preluarea/realizarea traficului de călători şi/sau de marfă se face prin
intermediul altor persoane juridice, câştigătorul procedurii de licitaţie
prezintă, la semnarea contractului de închiriere, contractele încheiate cu
persoanele juridice care vor prelua traficul de călători şi/sau de marfă pe secţia/secţiile
respectivă/respective şi dovezile că acestea îndeplinesc condiţiile legale
pentru a desfăşura activităţile respective;
e) se angajează să fie unic răspunzător în faţa C.F.R.
şi/sau a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.
Călători" - S.A. privind modul de exploatare a secţiei/secţiilor
respective şi utilizarea materialului rulant preluat, indiferent dacă
realizează aceste activităţi în mod direct sau prin intermediul altor persoane
juridice pe bază de contract;
f) se angajează să constituie lunar, pe o perioadă de 6
(şase) luni de la data preluării secţiei/secţiilor, un depozit de bună
execuţie, în valoare de 1% din cifra de afaceri a activităţii de operare pe
secţia/secţiile respectivă/respective, depozit ce va fi constituit în favoarea
C.F.R.;
g) face dovada că are personal calificat angajat cu
contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată cu care să asigure, prin
întreţinere şi reparaţii, menţinerea infrastructurii feroviare închiriate la
parametrii normali de exploatare, precum şi conducerea trenurilor în condiţii
de siguranţă sau se angajează să preia personal calificat necesar, de la
C.F.R., existent pe secţia închiriată.
(2) Condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-f)
constituie şi clauze obligatorii în contractul de închiriere care se încheie
potrivit prezentei hotărâri.
Art. 20. - (1) Pentru perioada de valabilitate a contractului de închiriere a secţiei/secţiilor, C.F.R.
va da dreptul de utilizare a tuturor activelor existente la data încheierii
contractului de închiriere pentru secţia/secţiile care face/fac obiectul
contractului şi va proceda, în conformitate cu reglementările în vigoare, la
cesionarea către operatorul economic câştigător al contractelor de închiriere a
unor active sau activităţi din cadrul secţiilor respective, pe care Ie-a semnat
cu alte persoane juridice şi/sau fizice.
(2) Operatorii economici care
preiau activele şi cărora li se cesionează contractele prevăzute la alin. (1)
au obligaţia de a utiliza veniturile obţinute din aceste contracte exclusiv
pentru activităţile de întreţinere şi reparaţii ale secţiei/secţiilor
închiriate şi/sau pentru dezvoltarea transportului feroviar public de călători
pe secţia/secţiile închiriate.
(3) Lunar, odată cu solicitarea subvenţiei pentru
transportul de călători, pe lângă celelalte documente stabilite de legislaţia
în vigoare, operatorii economici au obligaţia de a da o declaraţie pe propria
răspundere din care să rezulte modul cum au utilizat sumele rezultate din
activităţile prevăzute la alin. (2), iar la finele anului fiscal au obligaţia
de a întocmi o fişă concentratoare cu modul de utilizare a sumelor rezultate
din activităţile prevăzute la alin. (2), împreună cu celelalte documente
prevăzute de legislaţia în vigoare.
(4) Nerespectarea prevederilor alin. (2) şi (3) atrage
rezilierea contractului de închiriere şi executarea de către C.F.R. a depozitului constituit conform art. 19 alin. (1) lit. f).
Art. 21. - (1) Operatorii economici care închiriază
secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile au
obligaţia de a menţine în stare de funcţiune infrastructura feroviară cu toate
instalaţiile fixe şi echipamentele conexe, precum şi materialul rulant utilizat, conform normelor tehnice şi
prevederilor instrucţionale din sistemul de transport feroviar.
(2) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin.
(1), operatorii economici vor desfăşura activităţile de supraveghere,
întreţinere şi/sau reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului
rulant utilizat, în conformitate cu drepturile şi obligaţiile ce le revin în
calitate de gestionari ai infrastructurii feroviare respective, cu personal
propriu sau pe bază de contracte cu furnizori de servicii atestaţi de către
Autoritatea Feroviară Română -AFER.
Art. 22. - (1) Operatorii economici care au închiriat
secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile au dreptul
de preluare exclusivă a întregului trafic feroviar local de pe secţiile
respective, în condiţiile legii.
(2) Operatorii economici care au închiriat secţii de
circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile pot efectua pe
acestea servicii de transport feroviar cu trenuri mixte de marfă şi călători,
cu respectarea reglementărilor în vigoare.
(3) Operatorii economici care au închiriat secţii de circulaţie
ale infrastructurii feroviare neinteroperabile pot acorda dreptul de acces
pentru trafic local pe secţiile respective unor operatori de transport feroviar
licenţiaţi de Autoritatea Feroviară Română - AFER, pe bază de contract de acces
semnat cu aceştia, având dreptul de a percepe un tarif de utilizare a
infrastructurii feroviare, negociat cu aceştia, în condiţiile legii.
Art. 23. - (1) Operatorii economici care au închiriat
secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile sunt
obligaţi să acorde drept de acces pe secţiile respective altor operatori
feroviari licenţiaţi de Autoritatea Feroviară Română - AFER , în următoarele
cazuri:
a) tren complet, aflat în tranzit peste secţia închiriată;
b) tren complet, format în afara secţiei închiriate şi
având ca destinaţie una dintre staţiile de pe secţia închiriată;
c) tren complet, format în una
dintre staţiile de pe secţia închiriată şi având ca staţie de destinaţie orice
staţie în afara secţiei închiriate;
d) locomotivele izolate folosite pentru remorcarea
trenurilor complete prevăzute la lit. b) şi c).
(2) Tariful de utilizare a infrastructurii feroviare, încasat pentru cazurile stabilite la alin. (1), nu
va putea depăşi nivelul maxim al tarifului de utilizare a infrastructurii
stabilit de Guvern pentru C.F.R. pentru porţiuni de infrastructură similară şi
tonaje pe tren similare.
Art. 24. - (1) Contractele de
închiriere se încheie cu C.F.R. pentru o perioadă de 5-10 ani, în funcţie de
perioada necesară amortizării sumelor pe care operatorul economic se angajează
prin contractul de închiriere să le aloce în activităţi de reparaţii capitale
şi/sau investiţii pentru fiecare secţie şi/sau pentru materialul rulant necesar
operării trenurilor pe secţiile respective.
(2) Anual, C.F.R. va verifica, pe baza datelor şi
informaţiilor furnizate de operatorul economic, modul de îndeplinire a
obligaţiilor asumate prin contract şi va decide modalităţile de continuare a
contractului.
(3) Contractele de închiriere vor conţine clauze de
reziliere de către C.F.R., dacă operatorul economic ce a beneficiat de
contractul de închiriere nu şi-a îndeplinit obligaţiile
asumate prin contractul respectiv.
(4) In cazul rezilierii unui contract de închiriere,
procedura de ofertă a secţiei respective pentru un nou contract de închiriere
se organizează în maximum 30 de zile de la reziliere, conform prevederilor
prezentei hotărâri.
Art. 25. -In situaţia în care operatorul economic care
preia în exploatare secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare
neinteroperabile suspendă oricare dintre serviciile asumate prin contractul de
închiriere a secţiei/secţiilor de circulaţie fără un preaviz transmis în scris la C.F.R. şi la Societatea
Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - S.A. cu 6
(şase) luni înainte de data suspendării respective, acestuia i se va retine
garanţia constituită conform art. 19 alin. (1) lit. f).
Art. 26. - (1) In situaţia în care operatorul economic
care preia în exploatare secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii
feroviare neinteroperabile suspendă oricare dintre serviciile asumate prin
contractul de închiriere a secţiei/secţiilor de circulaţie, C.F.R. va prelua
secţia/secţiile respective, iar Societatea Naţională de Transport Feroviar de
Călători „C.F.R. Călători" - S.A. va prelua operarea trenurilor de
călători pe secţia/secţiile respective, în condiţiile legii.
(2) In situaţia prevăzută la
alin. (1), C.F.R. şi Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.
Călători" - S.A. vor prelua personalul necesar desfăşurării în bune
condiţii a activităţilor pe secţia/secţiile preluată/preluate de la operatorul
economic care suspendă efectuarea serviciilor pe secţia/secţiile
închiriată/închiriate, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(3) Numărul de personal preluat de C.F.R. şi/sau de
Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" -
S.A. pentru situaţiile prevăzute la alin. (2) nu poate depăşi numărul de
personal existent la data încheierii contractului cu operatorul câştigător al
licitaţiei pentru secţia/secţiile respectivă/respective.
(4) Personalul care nu va fi preluat de unităţile
C.F.R. ca urmare a aplicării prevederilor alin. (3) va fi disponibilizat de
către persoanele juridice care au închiriat secţiile de circulaţie şi va
beneficia de măsuri de protecţie socială conform legislaţiei în vigoare.
(5) Secţiile de circulaţie preluate de C.F.R. şi
Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" -
S.A. vor fi reintroduse în procedura de licitaţie pentru închirierea
serviciilor, conform prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 27. - Operatorii economici care închiriază una sau mai multe secţii de circulaţie ale infrastructurii
feroviare neinteroperabile, în scopul realizării, în condiţiile legii, a
transportului feroviar de marfă şi/sau a transportului feroviar public de
călători, au dreptul să aplice politici tarifare pentru serviciile oferite, cu
respectarea următoarelor principii:
a) serviciul de transport de marfă se va organiza
exclusiv pe principii comerciale de piaţă, fără nicio intervenţie din partea
statului, operatorii de transport feroviar având libertatea stabilirii tarifelor de transport;
b) serviciul de transport feroviar public de călători,
definit prin pachetul minim necesar de servicii publice de transport feroviar
de călători, se desfăşoară pe baza tarifelor de transport stabilite pentru
pachetul minim necesar de servicii publice de transport, în urma procedurii de
licitaţie pentru fiecare secţie de circulaţie;
c) tarifele de transport feroviar public de călători,
stabilite în urma licitaţiei de închiriere a dreptului de operare a serviciilor
de transport pe o anumită secţie de circulaţie aparţinând infrastructurii
feroviare neinteroperabile, pot fi modificate după încheierea contractului de
închiriere cu C.F.R., numai cu acordul C.F.R. şi numai ca urmare a efectelor
inflaţiei sau a impactului investiţiilor solicitate de C.F.R. privind creşterea
calităţii serviciilor de transport de călători, în condiţiile legii.
Art. 28. - (1) Operatorii de transport feroviar care
preiau, în condiţiile legii, activitatea de transport feroviar public de
călători pe secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare
neinteroperabile primesc, în condiţiile legii, prin contract de închiriere de
la Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.
Călători" - S.A., parcul de material rulant necesar desfăşurării
activităţilor asumate pentru primii 3 ani de activitate şi preiau personalul
feroviar calificat de la C.F.R. şi Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.
Călători" - S.A., necesar efectuării activităţii de transport feroviar
public de călători. Nivelul chiriei va fi la nivelul cheltuielilor pe care le
înregistrează Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R.
Călători" - S.A., în calitate de proprietar, cu acest parc de material
rulant.
(2) După încheierea perioadei de 3 ani de valabilitate
a contractului de închiriere pentru materialul rulant, o comisie formată din
reprezentanţi ai C.F.R., ai Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de
Călători „C.F.R. Călători" - S.A. şi ai Ministerului Transporturilor va
face o analiză a îndeplinirii obligaţiilor asumate de operatorul de transport
feroviar şi va decide asupra condiţiilor de prelungire a contractului de
închiriere sau va decide achiziţia materialului rulant de către operatorul
respectiv, în condiţiile legii.
Art. 29. - Contractele privind
preluarea unor secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile
de către operatori economici, în regim de închiriere, vor conţine obligaţia
asigurării de către C.F.R. a activităţilor de conducere operativă a circulaţiei
trenurilor, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1), iar tariful
perceput de C.F.R. de la aceştia pentru plata serviciilor de conducere
operativă a circulaţiei trenurilor se stabileşte în funcţie de nivelul
costurilor variabile ale C.F.R. pentru asigurarea acestor servicii şi se aprobă
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 30. - (1) In situaţia în care, pentru asigurarea
unor condiţii optime publicului călător, este necesar ca trenul/trenurile să
pornească sau să sosească într-o staţie de cale ferată situată pe
infrastructura feroviară interoperabilă alta decât staţia care delimitează secţia
neinteroperabilă, dar aflată la o distanţă de maximum 10 km, administratorul
infrastructurii feroviare are obligaţia de a permite circulaţia acestor
trenuri, în sistem de peaj, la o valoare a tarifului de utilizare a
infrastructurii de 25% din valoarea tarifului pentru porţiunea de linie şi
categoria de tren respective.
(2) Legătura prevăzută la alin. (1) se poate solicita
de către operatorul economic câştigător al licitaţiei şi în urma analizei
dintre acesta şi C.F.R. şi Societatea Naţională de Transport Feroviar de
Călători „C.F.R. Călători" - S.A.
Art. 31. - Dacă, ulterior preluării secţiei/secţiilor
de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile, operatorul
economic constată că este necesară modificarea pachetului minim social, în
sensul modificării orelor de plecare şi de sosire a trenurilor, modificarea
numărului de trenuri operate, cu modificarea corespunzătoare a subvenţiei
acordate pentru aceste servicii, el poate, cu acordul scris al autorităţilor
publice locale, să facă aceste modificări având obligaţia ca anterior adoptării
lor să fie comunicate în scris către C.F.R., în conformitate cu prevederile
art. 8 alin. (1), şi să fie făcute publice prin mijloace de avizare a
publicului călător, inclusiv prin afişare în staţii.
Art. 32. -Incepând cu data preluării în totalitate a
gestionării şi operării trenurilor pe secţia/secţiile de circulaţie aparţinând
infrastructurii feroviare neinteroperabile, operatorul economic este
răspunzător în totalitate de desfăşurarea traficului feroviar, în condiţiile
legii.
Art. 33. - (1) Toate contractele existente la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se vor actualiza în termen de 30 de
zile, dacă au apărut modificări la elementele care au stat la baza calculului
pentru secţiile închiriate.
(2) Pentru operatorii economici care refuză să
actualizeze contractele, acestea se reziliază în conformitate cu legislaţia în
vigoare.
ANEXA Nr. 2
SECŢIILE DE
CIRCULAŢIE
ce alcătuiesc infrastructura feroviară
interoperabilă
Nr. crt.
|
Secţii de circulaţie
|
1.
|
Braşov-Podul Olt-Sibiu-Vintul de Jos-Simeria-Arad-Curtici
|
2.
|
Piatra Olt-Băbeni-Râmnicul Vâlcea-Podul Olt
|
3.
|
Filiaşi-Cărbuneşti-Târgu Jiu-Simeria
|
4.
|
Cărbuneşti-Albeni
|
5.
|
Băbeni-Berbesti-Alunu
|
6.
|
Simeria-Pestis
|
7.
|
Ilia-Marginea-Lugoj
|
8.
|
Sibiu-Copşa Mică
|
9.
|
Gura Motrului-Turceni-Târgu Jiu
|
10.
|
Turceni-Drăgoteşti
|
11.
|
Bucureşti
Nord-Ploieşti-Braşov-Sighişoara-Teiuş-Cluj-Oradea-Episcopia Bihor
|
12.
|
Ploieşti Vest-Târgovişte-Fieni
|
13.
|
Oradea-Arad
|
14.
|
Braşov-Ciceu-Deda-Dej-Jibou-Baia Mare-Satu Mare
|
15.
|
Beclean pe Someş-Salva-Ilva Mică
|
16.
|
Apahida-Dej
|
17.
|
Oradea-Săcuieni Bihor-Cărei-Satu Mare-Halmeu
|
18.
|
Deda-Târgu Mureş-Războieni
|
19.
|
Bistriţa-Săratei
|
20.
|
Salva-Vişeul de Jos-Sighetul Marmaţiei
|
21.
|
Jibou-Cărei
|
22.
|
Ploieşti-Buzău-Mărăşeşti-Adjud-Bacău-Roman-Paşcani-Vereşti-Suceava-Dorneşti-
Vicşani
|
23.
|
Adjud-Ciceu
|
24.
|
Ilva Mică-Suceava
|
25.
|
Bacău-Bicaz
|
26.
|
Veresti-Botoşani
|
27.
|
Făurei-Tecuci-Bârlad-Crasna-Buhăieşti-laşi-Cristeşti Jijia
|
28.
|
Zorleni-Fălciu-Fălciu Nord
|
29.
|
Iaşi-Paşcani
|
30.
|
Bucureşti Nord-Armăsesti-Urziceni-Făurei-Brăila-Galaţi
|
31.
|
Mărăsesti-Tecuci-Bărboşi
|
32.
|
Feteşti-Făurei-Buzău
|
33.
|
Bucureşti Nord-Ciulniţa-Feteşti-Medgidia-Constanţa-Mangalia
|
34.
|
Slobozia Veche-Ciulniţa-Călăraşi
|
35.
|
Medgidia-Negru Vodă
|
36.
|
Medgidia-Tulcea
|
37.
|
Bucureşti Nord-Roşiori Nord-Craiova-Filiasi-Turnu
Severin-Timişoara-Arad
|
38.
|
Bucureşti Nord-Titu-Piteşti-Costesti-Piatra Olt-Craiova
|
39.
|
Bucureşti Nord-Giurgiu Nord
|
40.
|
Giurgiu Nord-Videle
|
41.
|
Titu-Târgovişte
|
42.
|
Goleşti-Câmpulung-Argeşelu
|
43.
|
Piteşti-Vâlcele
|
44.
|
Roşiori Nord-Turnu Măgurele
|
45.
|
Roşiori Nord-Alexandria
|
46.
|
Piatra Olt-Caracal
|
47.
|
Craiova-Calafat
|
48.
|
Strehaia-Motru
|
49.
|
Caransebeş-Resita Sud
|
50.
|
Timişoara-Jimbolia
|
51.
|
Timişoara-Jebel-Voiteni-Stamora Moraviţa
|
52.
|
Timişoara Est-Radna
|
Nr. crt.
|
Secţii de circulaţie
|
53.
|
Oravita-Anina
|
54.
|
Oravita-Iam
|
55.
|
Bucureşti-Olteniţa
|
56.
|
Constanţa Ferryboat-Agigea Nord
|
57.
|
Ploieşti Sud-Armăsesti
|
58.
|
Urziceni-Slobozia Nouă-Tăndărei
|
59.
|
Lupeni-Livezeni
|
60.
|
Comănesti-Moinesti
|
61.
|
Amaradia-Bârsesti
|
62.
|
Buzău-Berea
|
63.
|
Timişoara Sud-Buziaş-Lugoj
|
64.
|
Teiuş-Coşlariu-Vinţu de Jos
|
65.
|
Câmpia Turzii-Turda
|
66.
|
Toate secţiile de circulaţie care constituie racorduri şi linii
de centură din complexele feroviare
|
67.
|
Toate secţiile de circulaţie dintre frontiera de stat şi prima
staţie de cale ferată
|
ANEXA Nr. 3
SECŢIILE DE CIRCULAŢIE
ce alcătuiesc infrastructura feroviară
neinteroperabilă
Nr. crt.
|
Sucursala
|
Secţii de circulaţie
|
km
|
1.
|
Bucureşti
|
Fieni-Pietroşiţa
|
8
|
2.
|
Bucureşti
|
Ploieşti Nord-Măneciu
|
44
|
3.
|
Bucureşti
|
Buda-Slănic
|
34
|
4.
|
Bucureşti
|
Câmpina-Câmpiniţa-Telega
|
8
|
5.
|
Bucureşti
|
Diţeşti-Gura Palăngii
|
8
|
6.
|
Bucureşti
|
I.L. Caragiale-Diţeşti-Moreni
|
18
|
7.
|
Bucureşti
|
R1-R2 Diţeşti
|
0,632
|
8.
|
Bucureşti
|
Căciulaţi-Snagov Plajă
|
15
|
9.
|
Craiova
|
Costeşti-Roşiori Nord
|
64
|
10.
|
Craiova
|
Alexandria-Zimnicea
|
42
|
11.
|
Craiova
|
Caracal-Corabia
|
41
|
12.
|
Craiova
|
Golenţi-Poiana Mare
|
7
|
13.
|
Craiova
|
Albeni-Seciuri
|
14
|
14.
|
Craiova
|
Vâlcele-Curtea de Argeş
|
16
|
15.
|
Timişoara
|
Caransebeş-Bouţari-Haţeg-Subcetate
|
70
|
16.
|
Timişoara
|
Voiteni-Gătaia-Berzovia-Reşiţa Nord
|
61
|
17.
|
Timişoara
|
Berzovia-Oravita
|
59
|
18.
|
Timişoara
|
Buziaş-Gătaia-Jamu Mare
|
56
|
19.
|
Timişoara
|
Jebel-Liebling
|
10
|
20.
|
Timişoara
|
Jebel-Giera
|
33
|
21.
|
Timişoara
|
Timişoara Nord-Cruceni
|
45
|
22.
|
Timişoara
|
Cărpiniş-Ionel
|
31
|
23.
|
Timişoara
|
Ronaţ Triaj-Satu Nou-Lovrin-Sânnicolau Mare-Cenad
|
68
|
24.
|
Timişoara
|
Sânandrei-Periam
|
36
|
25.
|
Timişoara
|
Arad Nord-Periam-Sânnicolau Mare-Vălcani
|
81
|
26.
|
Timişoara
|
Jimbolia-Lovrin
|
27
|
27.
|
Timişoara
|
Bărbăteni-Lupeni tehnic
|
4
|
28.
|
Timişoara
|
Simeria-Hunedoara
|
15
|
29.
|
Timişoara
|
Mintia-Brad-Vata-Gurahonţ-Ineu
|
134
|
30.
|
Timişoara
|
Periam-Satu Nou
|
11
|
Nr. crt.
|
Sucursala
|
Secţii de circulaţie
|
km
|
31.
|
Timişoara
|
Lovrin-Nerău
|
27
|
32.
|
Timişoara
|
Arad-Nădlac
|
52
|
33.
|
Timişoara
|
Sântana-Ineu-Cermei
|
53
|
34.
|
Timişoara
|
Nădab-Grăniceri
|
20
|
35.
|
Cluj
|
Ciumeghiu-Holod-Vaşcău
|
101
|
36.
|
Cluj
|
Holod-Oradea Est
|
49
|
37.
|
Cluj
|
Dobreşti-Rogoz
|
10
|
38.
|
Cluj
|
Borşa-Vişeul de Jos
|
23
|
39.
|
Cluj
|
Ilva Mică-Rodna Veche
|
21
|
40.
|
Cluj
|
Săcuieni-Abrami-Şimleu Silvaniei-Sărmăşag
|
85
|
41.
|
Cluj
|
Ghilvaci-Ardud
|
18
|
42.
|
Cluj
|
Turda-Abrud
|
93
|
43.
|
Cluj
|
Ulmeni Sălaj-Cehu Silvaniei
|
10
|
44.
|
Cluj
|
Abrami-Popeşti
|
14
|
45.
|
Cluj
|
Botiz-Bixad
|
46
|
46.
|
Cluj
|
Huedin-Călăţele
|
3
|
47.
|
Cluj
|
Bistriţa-Bistriţa Bârgăului
|
30
|
48.
|
Cluj
|
Baia Mare Sud-Baia Sprie
|
7
|
49.
|
Braşov
|
Selimbăr-Cisnădie
|
7
|
50.
|
Braşov
|
Ucea-Victoria
|
9
|
51.
|
Braşov
|
Şibot-Cugir
|
13
|
52.
|
Braşov
|
Barabant-Zlatna călători
|
38
|
53.
|
Braşov
|
Bartolomeu-Zărneşti
|
24
|
54.
|
Braşov
|
Hărman-Intorsura Buzăului
|
29
|
55.
|
Braşov
|
Odorhei-Vânători
|
38
|
56.
|
Braşov
|
Blaj-Târnăveni Vest-Praid
|
113
|
57.
|
Braşov
|
Măgheruş Şieu-Lechinţa-Miheşu de Câmpie-Luduş
|
94
|
58.
|
Braşov
|
Sfântu Gheorghe-Covasna-Târgul Secuiesc-Breţcu
|
66
|
59.
|
Braşov
|
Sibiu-Agnita
|
58
|
60.
|
Braşov
|
Sebeş Alba-Petrestii de Pădure
|
9
|
61.
|
Braşov
|
Şercaia-Şinca
|
9
|
62.
|
Braşov
|
Târgu Mureş-Băile Sovata
|
74
|
63.
|
Braşov
|
Târgu Mureş Sud-Bând-Lechinţa
|
90
|
64.
|
Braşov
|
Bând-Miheşu de Câmpie
|
28
|
65.
|
Braşov
|
Chileni-Voslăbeni
|
7
|
66.
|
Iaşi
|
Roman-Buhăieşti
|
71
|
67.
|
Iaşi
|
Paşcani-Timişeşti-Târgu Neamţ
|
30
|
68.
|
Iaşi
|
Dolhasca-Fălticeni
|
25
|
69.
|
Iaşi
|
Leorda-Dorohoi
|
21
|
70.
|
Iaşi
|
Dornisoara-Floreni
|
22
|
71.
|
Iaşi
|
Păltinoasa-Dărmăneşti
|
34
|
72.
|
Iaşi
|
Fundul Moldovei-Pojorâta
|
7
|
73.
|
Iaşi
|
Vama-Moldovita
|
20
|
74.
|
Iaşi
|
Dorneşti-Gura Putnei-Putna
|
40
|
75.
|
Iaşi
|
Dornesti-Şiret
|
16
|
76.
|
Iaşi
|
Gura Putnei-Nisipitu
|
25
|
77.
|
Iaşi
|
Crasna-Huşi
|
33
|
78.
|
Iaşi
|
Dăngeni-Săveni
|
16
|
79.
|
laşi
|
Podul Iloaiei-Hârlău
|
41
|
80.
|
Iaşi
|
Leţcani-Dângeni-Dorohoi
|
140
|
81.
|
Galaţi
|
Berea-Nehoiasu
|
51
|
82.
|
Galaţi
|
Focşani-Odobeşti
|
11
|
83.
|
Galaţi
|
Mărăsesti-Panciu
|
18
|
84.
|
Galaţi
|
Galaţi-Târgul Bujor-Bârlad
|
109
|
85.
|
Constanţa
|
Saligny Est-Cernavodă
|
4
|
Nr. crt.
|
Sucursala
|
Secţii de circulaţie
|
km
|
86.
|
Constanţa
|
Dorobanţu-Năvodari
|
26
|
87.
|
Constanţa
|
Năvodari-P1 Capul Midia
|
6
|
88.
|
Constanţa
|
P1 Capul Midia-Capul Midia
|
4
|
89.
|
Constanţa
|
P1 Capul Midia-Sitorman
|
12
|
90.
|
Constanţa
|
Palas-Năvodari
|
22
|
91.
|
Constanţa
|
Dorobanţu-Romcim
|
5
|
92.
|
Constanţa
|
R1 Lumina-Lumina
|
2
|
NOTĂ:
Lungimile în km ale secţiilor de cale ferată din
această anexă reprezintă distanţele dintre staţiile de cale ferată, indiferent
dacă secţiile respective sunt pe linii simple sau duble.