Hotărârea Nr.643 din 22.06.2011pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 486 din 08 iulie 2011
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 10 alin. (5) şi al art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articolul 1Se aprobă Condiţiile de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora, prevăzute în anexa nr. 1. Articolul 2(1) Infrastructura feroviară interoperabilă din România, definită potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinde secţiile de circulaţie prevăzute în anexa nr. 2, cu toate elementele necesare desfăşurării circulaţiei şi manevrei materialului rulant, clădirile staţiilor de cale ferată cu facilităţile aferente, precum şi celelalte clădiri şi facilităţi destinate desfăşurării transportului feroviar, existente la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(2) Infrastructura feroviară neinteroperabilă din România, definită potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinde secţiile de circulaţie prevăzute în anexa nr. 3, cu toate elementele necesare desfăşurării circulaţiei şi manevrei materialului rulant, clădirile staţiilor de cale ferată cu facilităţile aferente, precum şi celelalte clădiri şi facilităţi destinate desfăşurării transportului feroviar, aferente traficului local, existente la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Articolul 3Staţiile care delimitează secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile de secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare interoperabile fac parte din infrastructura feroviară interoperabilă. Articolul 4Prevederile privind gestionarea infrastructurii feroviare, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 581/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 15 septembrie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, se completează în mod corespunzător. Articolul 5Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. Articolul 6(1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 1.409/2007 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. a unor părţi din infrastructura feroviară neinteroperabilă, precum şi de gestionare a acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 814 din 29 noiembrie 2007, se abrogă.(2) Toate contractele aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri rămân valabile până la data expirării termenului pentru care au fost încheiate, în condiţiile legii.PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Anca Daniela Boagiu Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale, Laurenţiu Sebastian Lăzăroiu Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Ialomiţianu ANEXA Nr. 1CONDIŢII DE ÎNCHIRIERE de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora Capitolul IGestionarea infrastructurii feroviare neinteroperabile Articolul 1(1) Infrastructura feroviară neinteroperabilă din România se gestionează în conformitate cu prevederile prezentelor condiţii de închiriere şi ale reglementărilor specifice aplicabile, în condiţiile legii.(2) În înţelesul prezentelor condiţii de închiriere, gestionar de infrastructură feroviară este orice persoană juridică sau grup de persoane juridice înregistrate în România care au ca obiect de activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii feroviare, în conformitate cu reglementările în vigoare. Articolul 2Pe întreaga durată de funcţionare a infrastructurii feroviare neinteroperabile, reglementările specifice feroviare în vigoare privind condiţiile de funcţionare, exploatare, întreţinere, reparare sau de orice altă natură privind infrastructura feroviară interoperabilă se aplică şi pentru infrastructura feroviară neinteroperabilă, dacă nu sunt, în mod expres, înlocuite de reglementări specifice acesteia, elaborate şi propuse de Autoritatea Feroviară Română, denumită în continuare AFER, şi Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A., denumită în continuare C.F.R., şi aprobate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în condiţiile legii. Articolul 3În cadrul contractului de activitate încheiat în condiţiile legii şi în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 581/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, cu modificările şi completările ulterioare, de către C.F.R., pe de o parte, şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în numele statului, pe de altă parte, se înscriu prevederi specifice privind funcţionarea infrastructurii feroviare neinteroperabile, în mod distinct faţă de infrastructura feroviară interoperabilă, precum şi modul de calcul al tarifului de utilizare a infrastructurii neinteroperabile, pentru perioada în care traficul pe aceste secţii este organizat de către C.F.R., în conformitate cu reglementările în vigoare. Articolul 4Pe perioada gestionării infrastructurii feroviare neinteroperabile, C.F.R. poate executa pe această infrastructură transporturi în interes propriu, cu material rulant propriu sau închiriat, în condiţiile legii. Articolul 5Bugetul de venituri şi cheltuieli al C.F.R. se aprobă potrivit prevederilor legale şi conţine capitole distincte pentru infrastructura feroviară interoperabilă şi cea neinteroperabilă, cu structuri identice privind elementele de venituri şi cheltuieli. Articolul 6Veniturile obţinute din exploatarea infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi cheltuielile efectuate pentru funcţionarea acesteia se înregistrează de către C.F.R. în conturi contabile separate de cele pentru infrastructura feroviară interoperabilă. Articolul 7(1) Activităţile de conducere operativă a circulaţiei trenurilor pe secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile se desfăşoară exclusiv de către C.F.R., prin structurile proprii de management al traficului feroviar, în condiţiile legii.(2) Activităţile de conducere a circulaţiei trenurilor la nivelul staţiilor de cale ferată şi al altor puncte de secţionare de pe secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile se desfăşoară numai cu personalul autorizat de către AFER, sub coordonarea structurilor de management al traficului feroviar din C.F.R., cu respectarea tuturor normelor de siguranţă a circulaţiei şi în conformitate cu reglementările în vigoare. Capitolul IICondiţii obligatorii privind asigurarea serviciului de transport feroviar public de călători şi mărfuri pe infrastructura feroviară neinteroperabilă Articolul 8Contractul de concesiune încheiat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii cu C.F.R. va prevedea posibilitatea C.F.R. de a oferi în regim de închiriere secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi condiţiile de gestionare a acestor secţii şi condiţiile de realizare a serviciilor de transport feroviar pe acestea, către alţi operatori economici, în condiţiile legii. Articolul 9Exploatarea infrastructurii feroviare neinteroperabile se face de către C.F.R. prin: a)ofertarea de capacităţi de circulaţie pentru operatori de transport feroviar licenţiaţi potrivit prevederilor legale, pe baza încheierii de către aceştia cu C.F.R. a unui contract de acces şi a plăţii tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare şi a chiriilor aferente serviciilor şi facilităţilor solicitate, ca metodă de lucru tranzitorie, până la închirierea secţiei de circulaţie sau încetarea activităţilor şi închiderea secţiei de circulaţie respective; b)ofertarea în regim de închiriere a uneia sau mai multor secţii de circulaţie individual sau grupate corespunzător, cu avizul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în funcţie de configuraţia geografică a reţelei feroviare în şi/sau în funcţie de condiţiile tehnice, împreună cu toate elementele infrastructurii feroviare necesare desfăşurării procesului de transport către una sau mai multe persoane juridice, licenţiate potrivit prevederilor legale, în scopul realizării atât a activităţilor de gestionare a infrastructurii respective, cât şi a serviciilor de transport feroviar public de marfă şi/sau de călători, pe baza încheierii de către aceştia cu C.F.R. a unui contract de închiriere, în condiţiile legii. Articolul 10Pentru secţiile în circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile pe care se desfăşoară şi transport de călători, la care nu se pot încheia contracte de închiriere, se va proceda astfel: a)C.F.R. va continua să asigure administrarea secţiilor respective şi va relua procedura de licitaţie, în condiţiile legii; b)Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. - Călători“ - S.A., denumită în continuare C.F.R. Călători, va continua să asigure servicii de transport public de călători, prevăzut în pachetul minim social, potrivit reglementărilor în vigoare; c)serviciile de transport de marfă se vor asigura de către orice operator feroviar licenţiat, în condiţiile legii, numai cu condiţia plăţii tarifului de utilizare a infrastructurii şi a celorlalte tarife stabilite de C.F.R. pentru operarea în condiţii comerciale a circulaţiei trenurilor de marfă pe secţia respectivă. Articolul 11Personalul C.F.R., C.F.R. Călători şi Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă - S.A., denumită în continuare C.F.R. Marfă, care îşi desfăşoară activitatea pe secţiile de circulaţie care se închid, se redistribuie sau se disponibilizează, în condiţiile legii, beneficiind de măsurile de protecţie socială, potrivit legislaţiei muncii. Capitolul IIIÎnchirierea unor secţii de circulaţie de pe infrastructura feroviară neinteroperabilă Articolul 12(1) Închirierea unor secţii de circulaţie din infrastructura feroviară neinteroperabilă poate fi făcută unei persoane juridice sau unui grup de persoane juridice înregistrate în România, fiecare dintre acestea fiind autorizată în calitate de gestionar al infrastructurii feroviare şi/sau de operator de transport feroviar de către AFER pentru activităţile preluate pe secţiile de circulaţie respective, chiriaşul preluând de la C.F.R. personalul calificat care îşi desfăşoară activitatea pe secţia/grupul de secţii închiriată/închiriate, iar de la C.F.R. Călători, personalul calificat aferent asigurării pachetului minim social, în condiţiile legii.(2) Normele specifice privind componenţa şi modul de lucru ale comisiei de evaluare, termenele de realizare a licitaţiilor, precum şi procedura de soluţionare a contestaţiilor, cu respectarea legislaţiei în vigoare aplicabile, se elaborează de către AFER în colaborare cu C.F.R. în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor condiţii de închiriere şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii. Articolul 13(1) Procedura de închiriere a unor secţii de circulaţie din infrastructura feroviară neinteroperabilă se organizează de către C.F.R. prin licitaţie publică cu strigare, pe baza unui caiet de sarcini întocmit pentru fiecare secţie sau pentru fiecare grup de secţii de circulaţie care se ofertează.(2) Caietul de sarcini pentru atribuirea fiecărui contract de închiriere va conţine:a)cerinţele privind asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare respective pe perioada închirierii; b)necesarul minim de operaţiuni de întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii feroviare, în conformitate cu reglementările în vigoare; c)încadrarea în parametrii tehnici de exploatare a secţiei de circulaţie şi cerinţele privind desfăşurarea serviciului de transport de marfă şi/sau a serviciului de transport feroviar public de călători în condiţii de siguranţă a traficului feroviar; d)volumele potenţiale de transporturi de marfă, potrivit cerinţelor pieţei; e)pachetul minim social aferent anului în curs; f)descrierea materialului rulant şi a activelor imobile ale C.F.R. Călători situate pe aceste secţii şi care sunt destinate exclusiv îndeplinirii proceselor tehnologice pentru asigurarea circulaţiei trenurilor de călători din pachetul minim social; g)criteriul de selecţie a celei mai bune oferte, respectiv chiria cea mai mare obţinută de la ofertantul care se angajează să preia, în cel mai scurt timp de la data adjudecării licitaţiei, dar nu mai mult de 3 luni calendaristice de la data adjudecării secţiei/grupului de secţii de circulaţie, gestionarea secţiei/grupului de secţii, simultan cu preluarea transportului feroviar public de călători şi/sau a transportului de marfă, prevăzut în caietul de sarcini pe secţia/grupul de secţii de circulaţie respectivă/respective; h)preţul minim de pornire a licitaţiei, aferent chiriei anuale pentru fiecare secţie/grup de secţii de circulaţie neinteroperabilă/neinteroperabile ce se licitează, preţ stabilit de C.F.R. la o valoare care să acopere în principal amortizarea mijloacelor fixe şi taxele şi impozitele pe care C.F.R. le datorează la stat pentru secţia/grupul de secţii de circulaţie ce se închiriază, asigurându-se astfel eficientizarea şi rentabilizarea activităţii, potrivit reglementărilor în vigoare; i)solicitarea angajamentului ferm, în scris, al operatorului/operatorilor economici privind asigurarea gestionării secţiei/grupului de secţii de circulaţie respective/respectiv în condiţii de siguranţă a traficului, asigurând activităţile de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, în conformitate cu prevederile art. 8; j)solicitarea angajamentului ferm, în scris, al operatorului/ operatorilor economic/economici privind asigurarea realizării traficului de călători şi/sau de marfă, după caz, potrivit caietului de sarcini, începând cu data intrării în vigoare a contractului de închiriere, prezentând dovezi concludente că deţine resursele necesare pentru preluarea traficului respectiv. (3) Perioada maximă admisă până la preluarea integrală a gestionării secţiei/grupului de secţii de circulaţie, respectiv a serviciilor de transport feroviar public, potrivit prevederilor alin. (2), nu poate fi mai mare de 3 luni de la data adjudecării licitaţiei şi nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data semnării contractului de închiriere.(4) Ofertantul câştigător va plăti către C.F.R. o chirie potrivit nivelului stabilit în urma derulării procedurii de adjudecare a licitaţiei, potrivit reglementărilor în vigoare. Articolul 14(1) C.F.R. Călători va putea opera trenuri de călători pe secţiile de circulaţie închiriate potrivit prevederilor legale privind accesul pe infrastructura feroviară.(2) Operarea de către C.F.R. Călători a trenurilor de călători care sunt cuprinse în pachetul minim social aferent secţiilor de circulaţie aparţinând infrastructurii neinteroperabile se face în conformitate cu prevederile legale privind accesul pe infrastructura feroviară. Articolul 15(1) C.F.R. poate încheia contracte de închiriere a unor/unui secţii/grup de secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile numai în condiţiile în care semnatarul contractului de închiriere îndeplineşte următoarele condiţii:a)a fost declarat câştigătorul unei proceduri de licitaţie organizată în concordanţă cu prevederile prezentelor condiţii de închiriere; b)se angajează ferm, în scris, să asigure gestionarea secţiei/secţiilor respective în condiţii de siguranţă a traficului şi să asigure activităţile de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2); c)se angajează ferm, în scris, să realizeze traficul de călători şi/sau de marfă, după caz, potrivit caietului de sarcini, începând cu data intrării în vigoare a contractului de închiriere, şi prezintă dovezi concludente că are resursele necesare pentru preluarea traficului respectiv; d)în cazul în care preluarea/realizarea traficului de călători şi/sau de marfă se face prin intermediul altor persoane juridice, câştigătorul procedurii de licitaţie prezintă, la semnarea contractului de închiriere, contractele încheiate cu persoanele juridice - în calitate de operator de transport feroviar, care vor prelua traficul de călători şi/sau de marfă pe secţia/grupul de secţii respectivă/respective şi dovezile că acestea îndeplinesc condiţiile legale pentru a desfăşura activităţile respective; e)se angajează, în scris, să fie unic răspunzător în faţa C.F.R. şi/sau a C.F.R. Călători privind modul de exploatare a secţiei/grupului de secţii respective/respectiv şi utilizarea materialului rulant şi a activelor imobiliare preluate, indiferent dacă realizează aceste activităţi în mod direct sau prin intermediul altor persoane juridice pe bază de contract; f)se angajează, în scris, să constituie în avans, la semnarea contractului de închiriere a secţiei/grupului de secţii de circulaţie, o garanţie de bună execuţie sub forma unui depozit, reprezentând o sumă în cuantum de 3 (trei) chirii lunare, depozit ce va fi constituit în favoarea C.F.R. şi actualizat trimestrial cu indicele naţional statistic de inflaţie; g)se angajează, în scris, să preia personalul C.F.R., existent pe secţia închiriată, precum şi personalul C.F.R. Călători care îşi desfăşoară activitatea pe secţia sau grupul de secţii aferent necesar pentru asigurarea pachetului minim social existent la momentul închirierii, în conformitate cu legislaţia în vigoare. (2) Condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-f) constituie şi clauze obligatorii în contractul de închiriere, care se încheie potrivit prezentelor condiţii de închiriere.(3) După derularea tuturor procedurilor legale de licitare şi adjudecare a secţiei/grupului de secţii, contractul-cadru, parte a documentaţiei de licitaţie, nu se negociază, operatorul economic câştigător putând negocia cu ocazia semnării contractului de închiriere numai elementele legate de data preluării efective, cu încadrarea în termenele legale, a secţiei/grupului de secţii, precum şi contractele de închiriere a unor active/şi sau activităţi din cadrul secţiilor respective, ce urmează a fi cesionate, potrivit reglementărilor în vigoare. Articolul 16(1) Pentru perioada de valabilitate a contractului de închiriere a secţiei/grupului de secţii, C.F.R., la solicitarea operatorului economic contractant, va da şi dreptul de utilizare aferent activelor existente la data încheierii contractului de închiriere pentru secţia/grupul de secţii de circulaţie care face obiectul contractului şi va proceda, în conformitate cu reglementările în vigoare, la cesionarea către operatorul economic câştigător al contractelor de închiriere a unor active sau activităţi din cadrul secţiilor respective, pe care le-a semnat cu alte persoane juridice şi/sau fizice şi care se constată/convin de comun acord de către părţile implicate că sunt strict necesare operatorului economic care închiriază secţia/grupul de secţii de circulaţie pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute prin contract.(2) Operatorii economici care preiau activele şi cărora li se cesionează contractele prevăzute la alin. (1) se angajează, prin contract, să utilizeze veniturile obţinute din aceste contracte exclusiv pentru activităţile de întreţinere şi reparaţii ale secţiei/grupului de secţii de circulaţie închiriate şi/sau pentru dezvoltarea transportului feroviar public de călători pe secţia/grupul de secţii de circulaţie închiriate, în condiţiile legii.(3) Odată cu solicitarea subvenţiei pentru transportul public de călători, adresată Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pe lângă celelalte documente stabilite de legislaţia în vigoare, operatorii economici au obligaţia de a da lunar o declaraţie pe propria răspundere, în scris, din care să rezulte modul cum au utilizat sumele rezultate din activităţile prevăzute la alin. (2), iar la finele anului fiscal au obligaţia de a întocmi o fişă concentratoare cu modul de utilizare a sumelor rezultate din activităţile prevăzute la alin. (2), împreună cu celelalte documente prevăzute de legislaţia în vigoare.(4) Nerespectarea prevederilor alin. (2) şi (3) atrage rezilierea contractului de închiriere şi executarea de către C.F.R. a depozitului constituit potrivit art. 15 alin. (1) lit. f). Articolul 17(1) Operatorii economici care închiriază secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile au obligaţia de a menţine în stare de funcţiune infrastructura feroviară cu toate instalaţiile fixe şi echipamentele conexe preluate de la C.F.R., precum şi activele imobile şi materialul rulant utilizat pentru asigurarea pachetului minim social preluate de la C.F.R. Călători, potrivit normelor tehnice şi prevederilor instrucţionale din sistemul de transport feroviar.(2) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1), operatorii economici vor desfăşura activităţile de supraveghere, întreţinere şi/sau reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant utilizat, în conformitate cu drepturile şi obligaţiile ce le revin în calitate de gestionari ai infrastructurii feroviare respective, cu personal propriu sau pe bază de contracte cu furnizori de servicii atestaţi de către AFER. Articolul 18(1) Operatorii economici care au închiriat secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile au dreptul de preluare exclusivă a întregului trafic feroviar de interes local ce reprezintă pachetul minim social.(2) Operatorii economici care au închiriat secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile pot efectua pe acestea servicii de transport feroviar cu trenuri mixte de marfă şi călători, cu respectarea reglementărilor în vigoare.(3) C.F.R. Călători are dreptul de a opera în continuare trenuri de călători prevăzute în pachetul minim social de interes interregional pe secţiile respective, în condiţiile legii, cu achitarea tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare. Articolul 19(1) Operatorii economici care au închiriat secţii/un grup de secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile sunt obligaţi să acorde drept de acces pe secţiile respective operatorilor feroviari licenţiaţi de AFER, în următoarele cazuri:a)tren complet, aflat în tranzit peste secţia închiriată; b)tren complet, format în afara secţiei închiriate şi având ca destinaţie cel puţin una dintre staţiile de pe secţia închiriată; c)tren complet, format în una dintre staţiile de pe secţia închiriată şi având ca staţie de destinaţie orice staţie în afara secţiei închiriate; d)locomotivele izolate folosite pentru remorcarea trenurilor; e)tren de călători care nu deserveşte traficul feroviar local de pe secţia închiriată şi face parte din pachetul minim social al operatorului feroviar licenţiat; f)orice trenuri suplimentare solicitate de alţi operatori de transport feroviar, în limita capacităţii secţiei de circulaţie. (2) Tariful de utilizare a infrastructurii feroviare, încasat pentru cazurile stabilite la alin. (1), nu va putea depăşi nivelul maxim al tarifului de utilizare a infrastructurii stabilit prin metodologia de calcul al tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare, aprobată prin Contactul de activitate al C.F.R. încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru porţiuni de infrastructură similară şi tonaje pe tren similare.(3) OTF care operează de la staţia de racord pe infrastructura neinteroperabilă va plăti tariful de utilizare a infrastructurii către C.F.R. pentru trenurile care au acces în staţia C.F.R. de racord pe porţiunea de linie de la semnalul de intrare până la axa staţiei de racord. Articolul 20(1) Contractele de închiriere se încheie cu C.F.R. pentru o perioadă de 4-10 ani, ţinând seama în special de perioada necesară amortizării sumelor pe care operatorul economic se angajează prin contractul de închiriere să le aloce în activităţi de reparaţii capitale şi/sau investiţii pentru fiecare secţie şi/sau pentru materialul rulant necesar operării trenurilor pe secţiile respective.(2) Trimestrial, C.F.R. va verifica, pe baza datelor şi informaţiilor scrise furnizate de operatorul economic, modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contract şi va decide modalităţile de continuare a contractului.(3) Contractele de închiriere vor conţine clauze de penalitate şi de denunţare de către C.F.R., în situaţia în care operatorul economic parte a contractului de închiriere nu şi-a îndeplinit obligaţiile asumate prin contractul respectiv, potrivit reglementărilor în vigoare.(4) În cazul rezilierii unui contract de închiriere, procedura de ofertă a secţiei respective pentru un nou contract de închiriere se organizează potrivit prevederilor prezentelor condiţii de închiriere, în condiţiile legii. Articolul 21În situaţia în care operatorul economic care preia în exploatare secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile încetează oricare dintre serviciile asumate prin contractul de închiriere a secţiei/secţiilor de circulaţie, cu implicaţii directe asupra siguranţei circulaţiei şi în ceea ce priveşte derularea corespunzătoare a traficului feroviar public de călători şi asigurarea pachetului minim social, fără un preaviz transmis în scris C.F.R. şi C.F.R. Călători cu minimum 6 luni înainte de data încetării respective, cu justificarea aferentă, acestuia i se va reţine depozitul constituit potrivit art. 15 alin. (1) lit. f). Reţinerea depozitului nu înlătură răspunderea pentru repararea integrală a oricăror prejudicii care pot rezulta din încetarea oricăruia dintre serviciile asumate prin contractul de închiriere, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Articolul 22(1) În situaţia în care operatorul economic care preia în exploatare secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile încetează oricare dintre serviciile asumate prin contractul de închiriere a secţiei/secţiilor de circulaţie, C.F.R. va prelua secţia/secţiile respective, iar C.F.R. Călători va prelua operarea trenurilor de călători din pachetul minim social pe secţia/secţiile respectivă/respective.(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), C.F.R. şi C.F.R. Călători vor prelua, potrivit reglementărilor în vigoare, personalul necesar desfăşurării în bune condiţii a activităţilor pe secţia/grupurile de secţii de circulaţie preluată/preluate de la operatorul economic care încetează efectuarea serviciilor pe secţia/grupurile de secţii de circulaţie închiriată/închiriate, în limita numărului de personal predat către operatorul economic în cauză la momentul închirierii secţiei/grupului de secţii de circulaţie, în condiţiile legii.(3) Secţiile de circulaţie neinteroperabile, preluate de C.F.R. şi C.F.R. Călători, vor fi reintroduse în procedura de licitaţie pentru închirierea serviciilor, potrivit legii şi în conformitate cu prevederile prezentelor condiţii de închiriere. Articolul 23Operatorii economici care închiriază una sau mai multe secţii de circulaţie ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, în scopul realizării, în condiţiile legii, a transportului feroviar de marfă şi/sau a transportului feroviar public de călători, au dreptul să aplice politici tarifare pentru serviciile oferite, cu respectarea următoarelor principii: a)serviciul de transport de marfă se va organiza exclusiv pe principii comerciale de piaţă, fără nicio intervenţie din partea statului, operatorii de transport feroviar având libertatea stabilirii tarifelor de transport; b)tarifele de transport feroviar public de călători vor fi stabilite/percepute în limita tarifelor legale prevăzute pentru transportul feroviar public de călători. Articolul 24Contractele privind preluarea unor secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile de către operatori economici, în regim de închiriere, vor conţine obligaţia asigurării de către C.F.R. a activităţilor de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1), iar tariful perceput de C.F.R. de la aceştia pentru plata serviciilor de conducere operativă a circulaţiei trenurilor se stabileşte în funcţie de nivelul costurilor C.F.R. pentru asigurarea acestor servicii. Articolul 25Dacă, ulterior preluării secţiei/grupului de secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile, operatorul economic constată că este necesară modificarea orarului trenurilor, fără afectarea pachetului minim social pe secţia respectivă, aceasta se poate face după avizarea prealabilă a publicului călător, inclusiv prin afişare în staţii. Articolul 26Începând cu data preluării în totalitate a gestionării şi operării trenurilor pe secţia/grupul de secţii de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile care face obiectul contractului de închiriere, operatorul economic este răspunzător în totalitate de desfăşurarea traficului feroviar, în condiţiile legii. Articolul 27(1) Operatorii economici care derulează contracte de închiriere având ca obiect închirierea secţiilor de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile au obligaţia de a comunica în scris C.F.R., cu minimum 6 luni înainte de expirarea contractelor de închiriere, intenţia de prelungire a contractelor sau de încetare a acestora.(2) În cazul în care operatorii economici care derulează contracte de închiriere având ca obiect închirierea secţiilor de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile nu solicită prelungirea contractelor de închiriere, C.F.R. va demara procedurile legale de licitare, în vederea reînchirierii secţiilor la care contractele au expirat, după prealabila verificare a existenţei condiţiilor tehnice minime şi de exploatare în siguranţă pe aceste secţii. ANEXA Nr. 2SECŢIILE DE CIRCULAŢIE care alcătuiesc infrastructura feroviară interoperabilă (7.007,7 km)
Nr. crt. |
Secţii de circulaţie |
km |
1 |
Bucureşti Nord-Buc. Basarab-Buc. Griviţa-Ploieşti Vest-Predeal |
144,4 |
2 |
Ploieşti Vest-Ploieşti Sud-Valea Călugărească |
14,1 |
3 |
Ploieşti Nord-Ploieşti Sud, Ploieşti Est |
11,7 |
4 |
Complex Ploieşti Triaj |
24,0 |
5 |
Ploieşti Sud-Armăşeşti |
48,1 |
6 |
Titu-Aninoasa |
37,7 |
7 |
Chitila-Titu-Goleşti |
90,8 |
8 |
Bucureşti Nord-Videle |
50,9 |
9 |
Giurgiu Nord-Videle |
63,0 |
10 |
Bucureşti Progresu-Giurgiu Nord, Giurgiu, Giurgiu Sud |
66,1 |
11 |
Bucureşti Nord-Lehliu |
68,2 |
12 |
Buftea-Mogoşoaia-Pasărea |
30,1 |
13 |
Bucureşti Obor-Pantelimon |
6,1 |
14 |
Pajura-Urziceni |
65,2 |
Nr. crt. |
Secţii de circulaţie |
km |
15 |
Voluntari-Buc. Sud-Berceni-Jilava |
26,0 |
16 |
Jilava-Chiajna |
21,4 |
17 |
Complex Bucureşti Triaj |
16,8 |
18 |
Chiajna-Chitila |
4,6 |
19 |
Băbeni-Piatra Olt |
67,0 |
20 |
Podu Olt-Băbeni |
97,1 |
21 |
Cărbuneşti-Filiaşi |
46,5 |
22 |
Filiaşi-Turceni-Târgu Jiu |
76,1 |
23 |
Târgu Jiu-Cărbuneşti |
23,8 |
24 |
Târgu Jiu-Livezeni |
46,1 |
25 |
Turceni-Drăgoteşti |
28,0 |
26 |
Roşiori Nord-Alexandria |
33,7 |
27 |
Roşiori Nord-Videle |
49,2 |
28 |
Caracal-Roşiori Nord |
55,3 |
29 |
Caracal-Craiova |
53,6 |
30 |
Craiova-Filiaşi |
35,8 |
31 |
Filiaşi-Strehaia |
24,1 |
32 |
Strehaia-Orşova |
77,8 |
33 |
Piteşti-Piatra-Olt |
98,0 |
34 |
Piatra-Olt-Craiova |
44,1 |
35 |
Bradu de Sus-Bradu Rafinărie-Pârvu |
7,8 |
36 |
Piteşti-Vâlcele |
23,1 |
37 |
Piteşti-Goleşti |
7,8 |
38 |
Caracal-Piatra-Olt |
32,4 |
39 |
Craiova-Calafat |
107,8 |
40 |
Strehaia-Motru |
30,7 |
41 |
Caransebeş-Reşiţa Sud |
43,2 |
42 |
Şibot-Simeria-Arad-Curtici |
203,2 |
43 |
Livezeni-Simeria |
85,2 |
44 |
Ilia-Marginea-Lugoj |
82,8 |
45 |
Ciumeghiu-Arad |
71,2 |
46 |
Orşova-Timişoara-Arad |
243,8 |
47 |
Timişoara Nord-Stamora Moraviţa |
56,0 |
48 |
Timişoara Nord-Jimbolia |
39,0 |
49 |
Arad-Arad Vest |
4,8 |
50 |
Timişoara Nord-Timişoara Vest |
5,0 |
51 |
Timişoara Sud-Buziaş-Lugoj |
58,3 |
52 |
Oradea-Ciumeghiu |
49,4 |
53 |
Războieni-Cluj-Oradea-Episcopia Bihor |
226,4 |
54 |
Deda-Dej Triaj-Jibou-Baia Mare-Satu Mare |
292,6 |
55 |
Beclean pe Someş-Salva-Ilva Mică |
47,7 |
56 |
Apahida-Dej Călători |
46,5 |
57 |
Episcopia Bihor-Săcuieni Bihor-Satu Mare-Halmeu |
155,4 |
58 |
Salva-Vişeu de Jos-Câmpulung la Tisa |
130,3 |
Nr. crt. |
Secţii de circulaţie |
km |
59 |
Jibou-Carei |
111,8 |
60 |
Bistriţa Nord-Sărăţel |
10,7 |
61 |
Braşov-Podu Olt |
126,8 |
62 |
Podu Olt-Sibiu |
22,1 |
63 |
Sibiu-Vinţu de Jos |
82,8 |
64 |
Vinţu de Jos-Şibot |
15,0 |
65 |
Sibiu-Copşa Mică |
44,9 |
66 |
Teiuş-Vinţu de Jos |
28,9 |
67 |
Teiuş-Războieni |
33,5 |
68 |
Sighişoara-Teiuş |
100,1 |
69 |
Braşov-Sighişoara |
127,4 |
70 |
Predeal-Braşov |
27,0 |
71 |
Braşov-Siculeni |
103,2 |
72 |
Siculeni-Deda |
125,0 |
73 |
Siculeni-Ghimeş |
40,8 |
74 |
Deda-Războieni |
113,6 |
75 |
Adjud-Bacău-Vicşani |
243,6 |
76 |
Ilva Mică-Suceava |
190,8 |
77 |
Tecuci-Bârlad-Iaşi-Ungheni Prut |
191,3 |
78 |
Zorleni-Fălciu Nord |
62,4 |
79 |
Paşcani-Iaşi |
75,7 |
80 |
Valea Călugărească-Adjud |
173,7 |
81 |
Bacău-Bicaz |
86,0 |
82 |
Vereşti-Botoşani |
44,5 |
83 |
Adjud-Ghimeş |
109,3 |
84 |
Barboşi-Mărăşeşti |
91,7 |
85 |
Galaţi-Făurei |
90,3 |
86 |
Făurei-Urziceni |
67,6 |
87 |
Ţăndărei-Făurei-Buzău |
98,5 |
88 |
Barboşi-Barboşi Port |
6,1 |
89 |
Lehliu-Feteşti-Constanţa-Mangalia |
198,3 |
90 |
Feteşti-Ţăndărei |
30,6 |
91 |
Slobozia Veche-Ciulniţa-Călăraşi Sud |
43,8 |
92 |
Medgidia-Negru Vodă |
57,7 |
93 |
Medgidia-Tulcea Oraş |
143,8 |
94 |
Urziceni-Slobozia Nouă-Ţăndărei |
90,8 |
95 |
Constanţa Ferryboat-Agigea Ecluza |
3,0 |
96 |
Complex feroviar Constanţa Port |
13,0 |
97 |
Negru Vodă-Negru Vodă frontieră |
7,9 |
98 |
Giurgiu Nord-Giurgiu Nord frontieră |
5,5 |
99 |
Stamora Moraviţa-Stamora Moraviţa frontieră |
3,4 |
100 |
Jimbolia-Jimbolia frontieră |
4,6 |
101 |
Curtici-Curtici frontieră |
8,4 |
102 |
Salonta-Salonta frontieră |
12,8 |
Nr. crt. |
Secţii de circulaţie |
km |
103 |
Episcopia Bihor-Episcopia Bihor frontieră |
7,1 |
104 |
Valea lui Mihai-Valea lui Mihai frontieră |
7,8 |
105 |
Carei-Carei frontieră |
10,3 |
106 |
Halmeu-Halmeu frontieră |
1,4 |
107 |
Câmpulung la Tisa-Câmpulung la Tisa frontieră |
2,6 |
108 |
Valea Vişeului-Valea Vişeului frontieră |
1,1 |
109 |
Vicşani-Vicşani frontieră |
4,0 |
110 |
Ungheni Prut-Ungheni Prut frontieră |
0,6 |
111 |
Fălciu-Fălciu frontieră |
2,6 |
112 |
Galaţi Largă-Galaţi Largă frontieră |
5,7 |
TOTAL INFRASTRUCTURĂ INTEROPERABILĂ: |
7.007,7 |
ANEXA Nr. 3SECŢIILE DE CIRCULAŢIE care alcătuiesc infrastructura feroviară neinteroperabilă (3.268,2 km)
Nr. crt. |
Regionala CFR |
Secţiile de circulaţie |
km |
1 |
Bucureşti |
Ploieşti Crâng-Ploieşti Vest |
2,7 |
2 |
Bucureşti |
Ploieşti Vest-Târgovişte Nord-Fieni-Pietroşiţa |
75,2 |
3 |
Bucureşti |
Diteşti-Gura Pălăngii |
8,0 |
4 |
Bucureşti |
I.L. Caragiale-Diteşti-Moreni |
18,6 |
5 |
Bucureşti |
Bucureşti Sud Călători-Titan Sud |
3,4 |
6 |
Bucureşti |
Bucureşti Sud Călători-Olteniţa |
56,6 |
7 |
Bucureşti |
Căciulaţi-Snagov Plaje |
15,0 |
8 |
Bucureşti |
Buda-Slănic |
34,0 |
9 |
Bucureşti |
Ploieşti Nord-Măneciu |
44,4 |
10 |
Bucureşti |
Câmpina-Câmpiniţa-Telega |
8,0 |
11 |
Craiova |
Cărbuneşti-Albeni |
9,1 |
12 |
Craiova |
Amaradia-Bârseşti |
8,3 |
13 |
Craiova |
Băbeni-Berbeşti-Alunu |
40,6 |
14 |
Craiova |
Argeşelu-Câmpu Lung-Goleşti |
68,7 |
15 |
Craiova |
Vâlcele-Curtea de Argeş |
15,3 |
16 |
Craiova |
Roşiori-Turnu Măgurele Port |
50,7 |
17 |
Craiova |
Golenti-Poiana Mare |
7,0 |
18 |
Craiova |
Alexandria-Zimnicea |
42,1 |
19 |
Craiova |
Caracal-Corabia |
41,5 |
20 |
Craiova |
Costeşti-Roşiori Nord |
63,5 |
21 |
Timişoara |
Simeria-Peştiş |
9,6 |
22 |
Timişoara |
Simeria-Hunedoara |
15,8 |
23 |
Timişoara |
Sântana-Ineu-Cermei |
53,6 |
24 |
Timişoara |
Ineu-Gurahonţ-Vaţa-Brad |
104,0 |
25 |
Timişoara |
Mintia-Păuliş Lunca-Păuliş Lunca Gr. Th. |
3,4 |
Nr. crt. |
Regionala CFR |
Secţiile de circulaţie |
km |
26 |
Timişoara |
Voiteni-Gătaia-Berzovia-Reşiţa Nord |
61,5 |
27 |
Timişoara |
Caransebeş-Bouţari |
36,9 |
28 |
Timişoara |
Haţeg-Subcetate |
4,6 |
29 |
Timişoara |
Berzovia-Oraviţa |
58,9 |
30 |
Timişoara |
Oraviţa-Anina |
33,4 |
31 |
Timişoara |
Oraviţa-Iam |
26,9 |
32 |
Timişoara |
Jebel-Giera |
33,1 |
33 |
Timişoara |
Jebel-Liebling |
9,8 |
34 |
Timişoara |
Timişoara Vest-Cruceni |
43,9 |
35 |
Timişoara |
Buziaş-Gătaia-Jamu Mare |
56,2 |
36 |
Timişoara |
Timişoara Est-Radna |
64,1 |
37 |
Timişoara |
Livezeni-Lupeni Tehnic-Lupeni |
16,9 |
38 |
Timişoara |
Nădab-Grăniceri |
19,7 |
39 |
Timişoara |
Cărpiniş-Ionel |
31,0 |
40 |
Timişoara |
Ronaţ Triaj Gr. D-Satu Nou-Lovrin-Sânnicolau Mare-Cenad |
68,3 |
41 |
Timişoara |
Sânandrei-Periam |
36,2 |
42 |
Timişoara |
Arad Nou-Periam-Sânnicolau Mare-Vălcani |
81,1 |
43 |
Timişoara |
Jimbolia-Lovrin |
27,3 |
44 |
Timişoara |
Periam-Satu Nou |
11,0 |
45 |
Timişoara |
Lovrin-Nerău |
27,3 |
46 |
Timişoara |
Arad Vest-Nădlac |
47,5 |
47 |
Cluj |
Bistriţa Nord-Bistriţa Bârgăului |
29,6 |
48 |
Cluj |
Săcuieni Bihor-Abrami-Sărmaşag |
86,7 |
49 |
Cluj |
Abrami-Popeşti |
9,4 |
50 |
Cluj |
Ciumeghiu-Holod-Vaşcău |
100,6 |
51 |
Cluj |
Holod-Cordau-Oradea Est |
49,7 |
52 |
Cluj |
Oradea Vest-Cheresig |
17,2 |
53 |
Cluj |
Câmpia Turzii-Turda |
6,2 |
54 |
Cluj |
Borşa-Vişeu de Jos |
22,5 |
55 |
Cluj |
Ilva Mică-Rodna Veche |
20,6 |
56 |
Cluj |
Botiz-Bixad |
46,3 |
57 |
Cluj |
Baia Mare-Baia Mare Nord |
8,8 |
58 |
Braşov |
Chileni-Voslobeni |
7,3 |
59 |
Braşov |
Şelimbăr-Cisnădie |
7,0 |
60 |
Braşov |
Ucea-Victoria |
9,0 |
61 |
Braşov |
Şibot-Cugir |
12,3 |
62 |
Braşov |
Barabant-Zlatna H. |
38,0 |
63 |
Braşov |
Bartolomeu-Zărneşti |
23,9 |
64 |
Braşov |
Hărman-Întorsura Buzăului |
29,3 |
65 |
Braşov |
Odorhei-Vânători |
37,3 |
66 |
Braşov |
Blaj-Târnăveni Vest-Praid |
113,4 |
67 |
Braşov |
Măgheruş Şieu-Lechinţa-Miheşu de Câmpie-Luduş |
93,5 |
68 |
Braşov |
Sfântu Gheorghe-Covasna-Târgu Secuiesc-Breţcu |
66,2 |
69 |
Braşov |
Şercaia-Sinca |
9,0 |
70 |
Braşov |
Sebeş Alba-Petreştii de Pădure |
9,8 |
71 |
Iaşi |
Dorneşti-Gura Putnei-Putna |
39,0 |
72 |
Iaşi |
Leorda-Dorohoi |
21,5 |
Nr. crt. |
Regionala CFR |
Secţiile de circulaţie |
km |
73 |
Iaşi |
Leţcani-Dângeni-Dorohoi |
140,0 |
74 |
Iaşi |
Dornişoara-Floreni |
22,4 |
75 |
Iaşi |
Gura Humorului-Dărmăneşti |
34,6 |
76 |
Iaşi |
Crasna-Huşi |
33,1 |
77 |
Iaşi |
Roman-Buhăieşti |
71,3 |
78 |
Iaşi |
Paşcani-Timişeşti-Târgu-Neamţ |
30,6 |
79 |
Iaşi |
Dolhasca-Fălticeni |
25,8 |
80 |
Iaşi |
Podu Iloaiei-Hârlău |
40,9 |
81 |
Galaţi |
Făurei-Tecuci |
91,6 |
82 |
Galaţi |
Mărăşeşti-Panciu |
17,8 |
83 |
Galaţi |
Buzău-Berca |
22,3 |
84 |
Galaţi |
Berca-Nehoiaşu |
51,0 |
85 |
Galaţi |
Comăneşti-Moineşti |
7,7 |
86 |
Galaţi |
Galaţi-Târgu Bujor-Bârlad |
109,0 |
87 |
Constanţa |
Dorobanţu-Năvodari |
25,7 |
88 |
Constanţa |
Năvodari-P1 Capu Midia |
6,4 |
89 |
Constanţa |
P1 Capu Midia-Capu Midia |
1,4 |
90 |
Constanţa |
P1 Capu Midia-Sitorman* |
1,0 |
91 |
Constanţa |
Palas-Năvodari |
21,5 |
92 |
Constanţa |
Dorobanţu-Romcim (PC 2 Medgidia) |
5,3 |
TOTAL INFRASTRUCTURĂ NEINTEROPERABILĂ: |
3.268,2 |
* Până la semnalul de intrare al staţiei Capu Midia, dinspre staţia Sitorman.
|